|
| | | Kdo je Online | Právě je 37 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Komentáře: Sobota je sobota a neděle je neděle
Posted on Pondělí, 18. duben 2016 @ 11:59:26 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Někteří vykladači Písma uvádějí, že Bůh ustanovil sobotu jako den odpočinku již v ráji a dotvrzují to spojením soboty (sedmého dne stvoření) se čtvrtým přikázáním z 2.M.20,11. K tomu musíme poznamenat, že i když Boží odpočinek sedmého dne (1.M.2,3) byl jakou předzvěstí budoucího přikázání o sobotě, nenajdeme nikde v Písmu o sobotě ani slovo před vyjitím národa izraelského z Egypta. Nikde v Bibli nečteme nic o tom, že by byla sobota nějakým zvláštním dnem od Adama do Mojžíše.
Boží slovo je jasné v tom, že sobota byla zvláštním Božím zřízením pro národ izraelský. Byla součástí ustanovení (smlouvy), která Bůh měl pro Izrael (2.M.31,16-17). V páté kapitole 5.M. Mojžíš opakuje tzv. „desatero Božích přikázání“ a vysvětluje význam čtvrtého přikázání o dni odpočinku, když je zcela zřetelně spojuje s vyjitím národa izraelského z Egypta (5.M.5,12-15).
Boží záměr s ohledem na den odpočinku tedy nespočíval v tom, aby si Izrael připomínal stvoření, nýbrž aby si připomínal Boží vysvobození z egyptského otroctví. Důkaz tohoto výkladu vidíme mimo jiné i v Božích podrobnějších požadavcích na dodržování soboty jako dne odpočinku : izraelita se neměl v sobotu pohybovat z místa na místo, předpoklad byl, že bude doma (2.M.16,29), neměl rozdělat oheň (2.M.35,3), a neměl mít nikoho jiného k práci (5.M.5,14). Člověk, který porušil sobotu, měl zemřít (2.M.31,15 a 4.M.15,32-35).
Když se podíváme do písem Nového Zákona, najdeme tam nejméně tři zřetelné skutečnosti s ohledem na naši problematiku :
1. Kdykoli se Pán Ježíš Kristus zjeví ve svém vzkříšeném těla a je v té souvislosti zmínka o dni v týdnu, je to vždycky první den v týdnu (Mt.28,1 a 9 – Mk.16,9 – Lk.24,1 a 13 a 15 – Jan 20,19 a 26)
2. Zmínku o sobotě najdeme v knihách Skutků až po Zjevení pouze a jedině v souvislosti s evangelizací židů a většinou je to v prostředí synagogy (Sk.13,18, případně 1.Kor.9,20).
3. Od verše Sk.18,6 už není v písmech NZ o sobotě žádná zmínka, s výjimkou Kol.2,16. Tento text nám připomíná, že židovská sobota byla zrušena spolu s ostatními nařízeními obsaženými v židovském Zákoně daném prostřednictvím Mojžíše (Kol.2,14). Tato myšlenka se opakuje v Novém Zákoně několikrát (Řím.14,5-6a – Gal.4,9-10). Z těchto oddílů také vidíme, že neděle není nějaká „křesťanská sobota“, to není biblicky zdůvodnitelné.
Někdy slýcháváme, že ke změně „ze soboty na neděli“ došlo v roce 321 po Kristu, za vlády císaře Konstantina. V který den se pozdější ranná Církev shromažďovala ? Nikde nečteme nic o tom, že by to byla sobota. Naopak, čteme, že se věřící shromažďovali „první den v týdnu“ (Sk.20,7 – 1.Kor.16,2). Takže hned od prvního století vidíme zvyklost prvotní Církve shromažďovat se ke slyšení Božího slova, k památce Pána Ježíše, k modlitbám a společnému zpěvu.
Sobota byla dána Bohem národu izraelskému, nikoli Církvi. Sobota jako den odpočinku je nedíilnou součástí Zákona a smlouvy mezi Bohem a Izraelem. Křesťané – věřící lidé – jsou osvobozeni od břemene Zákona (Gal.4,1-26 a Řím.6,14). Den odpočinku není Božím požadavkem na věřícího, ať už je to sobota nebo neděle. První den v týdnu, neděle, „den Páně“ (Zj.1,10) je oslavou nového stvoření díky vzkříšenému Ježíši Kristu. Bůh nám říká prostřednictvím apoštola Pavla, že jsme jako věřící svobodni v otázce dodržování jakýchkoli svátečních dnů (Řím.14,5). Chválit a uctívat Boha a Pána Ježíše můžeme a máme každý den našeho života.
rakato
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 1 Hlasů: 2
|
| | | |
|
|
Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. duben 2016 @ 12:15:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Příspěvek zaslal rakato redakci e-mailem na adresu notabene@granosalis.cz. Do kolonky "poslal" nešel zadat nick "rakato", respektive se se po zveřejnění článku nezobrazil. Proto se nakonec zobrazilo, že článek poslal "Nepřihlášený".
Články doporučuji vkládat pomocí editoru na webu Notabene. K editoru se proklikáte přes Systém/Poslat článek
Při vkládání textu pomocí tohoto editoru mohou vzniknout v případě, že kopíruje text z nějakého textového editoru (např. Word). Proto doporučuji text vložit do Poznámkového bloku ve vašich windowsech a teprve z Poznámkového bloku kopírovat do editoru na Notabene. A v editoru Notabene můžete text zformátovat (obdobně se může formátovat i text komentářů v editoru komentářů).
Pokud se před vložením článku na webu Notabene přihlásíte, zobrazí se v položce "poslal" váš nick
|
Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Pondělí, 18. duben 2016 @ 20:54:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Problém s tím editorem je v tom, že když chci "copy" a "paste" nějaký text z Wordu, editor mi to nebere s tím, že není možné používat HTML ? |
]
Re: Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. duben 2016 @ 22:05:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Problém je v tom, že při kopírování textu z Wordu se kopírují i kódy, které ten editor nebere.
Proto je třeba text z Wordu nejdříve překopírovat do Poznámkového bloku (Notepad). Do Poznámkového bloku se kódy z Wordu nepřekopírují. A pak už není problém s překopírováním textu z Poznámkového bloku do editoru.
|
]
Re: Re: Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Úterý, 19. duben 2016 @ 05:18:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za dobrou radu. |
]
Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Pondělí, 18. duben 2016 @ 15:37:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | "Křesťané – věřící lidé – jsou
osvobozeni od břemene Zákona (Gal.4,1-26 a Řím.6,14). Den odpočinku není
Božím požadavkem na věřícího, ať už je to sobota nebo neděle."
Den odpočinku jako břemeno Zákona. To je pozoruhodná myšlenka.
|
Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bezkompromisu v Pondělí, 18. duben 2016 @ 15:51:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Westminsterský katechismus menší
60. Jak světíme oddělený den? Oddělený
den světíme tak, že odpočíváme od světských prací a zábav, byť by byly v
jiné dny dovolené. Trávíme celý den ve veřejném a soukromém uctívání
Boha, jen s výjimkou nevyhnutelných prací nebo skutků milosrdenství.
-------------
2. Londýnské baptistické vyznání víry (1689)
8. Sabat sa zachováva svatý Pánovi
tými, čo po nevyhnutnej príprave svojich srdc a predošlom rozvrhnutí
svojich bežných [obvyklých, domácich] záležitostí, zachovávajú po celý
deň svatý odpočinok od svojich vlastných prác, slov a myšlienok ohladom
svojho svetského povolania a rekreácie (oddychu) a oddávajú sa
verejným a súkromným činnostiam uctievania po celý čas a vykonávaniu
nevyhnutných povinností a milosrdenstva.
----------------
Helvetské vyznání
(Neděle.) Proto vidíme, nejen že ve starých církvích byly ustanoveny ke shromážděním určité hodiny v týdnu, ale že sama neděle (doslova: Den Páně)
byla jim i svatému odpočinutí zasvěcena hned od dob apoštolských; a to
naše církve i nyní právem zachovávají pro služby Boží a pro lásku.
|
]
Re: Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Pondělí, 18. duben 2016 @ 20:20:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Doporučuji pozorně prostudovat Řím.14,1-12. Ta různá vyznání jsou v pořádku jen do té míry, dokud nejsou pro členy těch církví zákonickým břemenem. |
]
Re: Re: Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Pavel v Pondělí, 18. duben 2016 @ 23:54:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | I já považuji tento text za zásadní biblické sdělení k této problematice.
Někdo považuje jeden den za důležitější než druhý, jiný považuje všechny dny za stejně důležité. Každý nechť je plně přesvědčen o tom, jak sám smýšlí. Kdo zachovává určitý den, zachovává jej Pánu.
V tomto smyslu je myslitelný jak "svobodomyslný baptista", tak "puritánský nedělní baptista", tak "baptista sedmého dne". Každý nechť je plně přesvědčen o tom, jak sám smýšlí. Každý z nás sám za sebe vydá počet Bohu.
|
]
Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: demagog v Pondělí, 18. duben 2016 @ 21:09:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Osobně se domnívám, že nelze dávat do protikladu Církev a Izrael. Protože oboje tvoří jednotu, kontinuitu. Nejsou dva Boží zástupy. Stejně jako je jeden Bůh, je i jeden Boží zástup. Židé, kteří odmítli Krista, byli odlomeni - a na jejich místo byli přiroubování pohané. Pohané nebyli přiroubováni na jinný vinný kmen, než ze kterého byli židé vylomeni. Ne, jedná se o ten samý kmen.
Ježíš nepřišel zrušit Zákon, On jej přišel naplnit. Z tohoto úhlu pohledu je SZ určen i pro Církev, protože zde je kontinuita mezi Izraelem a Cárkví. Tím, že Církev následuje Krista, naplňuje Zákon, protože Kristus je naplněním, obsahem a cílem Zákona. SZ bez Krista je v součqasné době pouze formou bez obsahu.
Tudíž, i například desatero je určeno pro církev. Ale církev se musí Krista ptát, jak má naplňovat desatero. Jak má naplňovat přikázání jako nezabiješ, nesesmilníš, nebudeš mít jiného Boha a pomni na den sobotní. A naplňovat jej tak, jak ji vede Kristus, byť se to podle litery může zdát protikladné (sobota naplněná nedělí?) |
Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Úterý, 19. duben 2016 @ 05:26:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nejedná se o protiklad Izraele a Církve. Naopak, prostudujte si např. Ef.2,11-22. Ohledně SZ se dá říct, že je "pro nás" (tedy pro Církev), ale nikoili "o nás", je především o Izraeli a o proroctví ohledně Ježíše Krista. Epištola Galatským jasně učí o svobodě věřících (Církve, složené z židů i pohanů) od dodržování židovského Zákona, jehož součástí je i tzv. "desatero". |
]
|
| |
|
|