poslal Nepřihlášený Po upálení Michaela Serveta se Kalvín
Ženevanům jevil jako obránce Božího slova a ten, kdo zachraňuje víru.
Jeho autorita, ještě večer před tím zpochybňovaná, byla založena na
neochvějných základech. Nebyli snad jeho nepřátelé, kteří podporovali
rouhačského Španěla, sami odsouzeni? Poslední pokusy „libertinů“ byly
k smíchu, byly ovšem nelítostně potrestány: spiknutí po pitce vyústilo v
kruté stíhání – dva skromní převozníci, bratři Comparetové, byli
popraveni a kusy jejich těl rozsekány a vystaveny před branami města;
jeden z Berthelierových, jenž se do věci zapletl, byl sťat; všichni
ostatní vedoucí klanu uprchli a byli kontumačně odsouzeni k smrti.
Až do konce svého života – po více než
deset let – byl Kalvín neomezeným vládcem Ženevy. Únorové volby roku
1554 zvrátily většinu v jeho prospěch: tři syndikové ze čtyř byli jeho
přáteli a několik týdnů poté i ten čtvrtý. Od té chvíle ženevští
úředníci pracovali ve shodě se svým „evangelíkem“. Konzistoř získala
právo rozhodovat bez zásahu rad o tom, kdo bude přijat ke stolu Páně.
Uspěl-li však Kalvín v tom, že uchránil náboženskou moc od zásahů té
politické, opačně to ani trochu nefungovalo: pod záminkou ochrany
morálky zasahovala konzistoř v nesčetných oblastech. „Jsme Boží
zástupci!“ říkával Kalvín často svým kolegům; jak by s takovým titulem
mohli nechtít šířit všude Boží zákon?
Kalvín navíc dokořán otevřel bránu
k ženevskému občanství francouzským uprchlíkům, aby si mohl být
jistější voličskou základnou. On sám skromně čekal šest let, než si
nechal udělit městské právo; ke své všemocnosti toto oprávnění
nepotřeboval. Také na mezinárodním poli vládla pro něj příznivá situace:
zvyšující se hrozba Savojce Emmanuela-Philiberta, vítěze u Saint-Quentin v roce 1577
a přítele španělského krále Filipa II., shromáždila vlastence okolo
vůdce a dokonce přivedla k podpisu spojenectví se Ženevou i Berňany,
kteří opustili „libertiny“. Napříště nic nemohlo Božímu zástupci
překážet v uplatnění jeho teokratických principů.
Církev „vztyčená“ Kalvínem se vyznačovala
svou organizací. Církevní vláda zahrnovala čtyři stavy: pastory,
doktory, starší a diákony. Nejdůležitější byli ti první; nebyli to kněží
v katolickém slova smyslu a oženivše se žili jako ostatní věřící, což
jim ale neubíralo na velmi zřetelném náboženském charakteru a byli také
pečlivě formováni. Měli trojí úkol: zvěstovat Boží slovo, tedy kázat,
vzdělávat, povzbuzovat, obnovovat; každou neděli bylo v každém chrámě
alespoň dvakrát vyučování a v týdnu jednou až třikrát; ve Svatém Petru
bylo dokonce jedno denně. Udělovat svátosti, čili křtít a čtyřikrát do
roka předsedat večeři Páně. Konečně utěšovat nemocné: žádný věřící
nezůstal tři dny ležet na lůžku, aniž by ho kdo navštívil. Jednou týdně
se všichni pastoři shromáždili do „kongregace“ za účelem studia Písma,
rozhodování o společném postupu a také k vzájemnému cenzurování.
Doktoři
nevykonávali žádnou službu ve vlastním smyslu slova; byli to církevní
intelektuálové, již měli udržovat čistotu doktríny a formovali mládež,
ve školách a v akademii. Starší byli vyslanci křesťanského společenství,
vybraní radami mezi těmi nejmoudřejšími. Nakonec diákoni měli na
starost materiální úkoly, zejména skutky ve prospěch chudých
a nemocných.
Na vrcholu této dobře vystavené stavby čněla konzistoř;
byla tvořena dvanácti staršími (vybranými radami) a šesti pastory
zvolenými svými kolegy; scházela se ve čtvrtek každého týdne; jejím
úkolem bylo zajistit jednotu víry, dohlížet na návštěvnost bohoslužeb
a rovněž kontrolovat počestnost mravů. Nástroje jejího vlivu byly
účinné: napomenutí, které s sebou neslo povinnost veřejného pokání;
exkomunikace, jež prakticky odřízla toho, na koho byla uvalena, od
veškerého společenského života; a konečně udání světské moci. Předpis
zřizující tuto náboženskou instituci také určoval, v jakém duchu se měla
moc konzistoře vykonávat: „ať toto vše je natolik mírné, aby nikdo
nebyl zatížen jakoukoli přehnanou přísností, podobně ať tresty jsou
pouze lékem, jenž podmaní – to znamená přivede – hříšníky našemu Pánu.“
Dojemná zásada: její naplnění bylo poněkud méně jemné a mírné…
Neboť proto, aby bylo možné dohlížet na
neporušenost víry a počestnost mravů, je zřejmé (poněvadž lidé jsou
„hovada“ a od přirozenosti hříšní), že není jiného prostředku, než je
k tomu donutit: „Je třeba,“ řekl doslova Kalvín, „zajistit jejich dobro,
ačkoli ho mají.“ Ženevské konzistoři nelze upřít tu zásluhu, že tímto
způsobem obstarala mnoho dobrého pro ty, kdo jí byli podřízeni. Upřímně
řečeno, Ženeva tehdy zažila morální diktaturu, jaká nemá v historii
obdoby; začala již návratem Kalvína roku 1541, ale pokračovala, stále se
zdokonalujíc. Policisté – „Strážci“ – dohlíželi na vše, až do největší
intimity domácností.
Kdokoli špatně smýšlel nebo se špatně choval, byl
potrestán bratrsky krutým způsobem. Suďme to! Rádi tancujete? Vězení. Rádi se chodíte napít do skříňky s likéry? Vězení. Hrajete karty? Zase vězení. Čtete v koutku u krbu Zlatou legendu nebo Amadise Waleského? Pořád vězení! Ženo, splétáte-li
si příliš pečlivě vlasy, nosíte-li nabírané rukávy a boty podle módy,
pořádná pokuta vás odvrátí od těchto způsobů, jimiž je Bůh „vážně
urážen“. Holiči, ani nepomýšlej na to, že bys nějakému náhodně
procházejícímu duchovnímu udělil tonsuru, ani ty, zlatníku, že bys
vyrobil kalich: to jsou případy, za které se platí životem.
Mumlat requiescat in pace
na hrobu milované bytosti, to je prohlásit se za rouhače a kacíře, ale
stejně tomu je, když se někdo odváží říci, že francouzští utečenci
zabírají moc místa, nebo, ještě hůře, tvrdit, že – koneckonců – papež je
možná poctivý člověk. Zanotovat si satirickou píseň proti Kalvínovi je
zločin; usnout při jeho kázání vážný přestupek. Jedna mladá žena byla
vyhoštěna za to, že řekla: „Bohatě nám stačí, co kázal Ježíš!“ a nějaký
oráč zatčen, protože nazval své krávy „rohatými“, kterýžto přívlastek
páni pastoři vyhradili ďáblu.
Nikdo této péči neunikne: dvě malé děti
byly švihány proutky, neboť snědly za dva florény koláčů odcházejíce
z bohoslužby, a jeden chlapec byl málem popraven, protože – dostav od
matky pohlavek – jí ho vrátil. Docházíme k takovým extrémům, že před tím
musíme couvnout; například když je učiněn pokus nahradit útulky
„opatstvími“, kde jediným dovoleným rozptýlením je četba Bible, nebo
když je zamýšleno nahradit obvyklá křestní jména Izajáši, Jákoby,
Rebekami a Abrahámy.
V jaké míře je Kalvín za tento režim zodpovědný?
Zajisté je nutné ponechat část zodpovědnosti jeho spolupracovníkům
z konzistoře nebo městským úředníkům, kteří s ním soutěžili
v nekompromisnosti. Cituje se i případ jedné ženy, jež byla uvězněna,
protože mu veřejně nadávala, a poté na jeho žádost propuštěna. Těžko si,
nicméně, představíme, že by byl nevěděl o této policejní šikaně; a že
například během jediného roku mělo tři sta osob opletačky kvůli špatnému
chování na jeho kázáních.
Ostatně jako opravdový diktátor „Boží zástupce“ nepohrdal tím „opatřovat“
svému lidu materiální dobro ve stejné míře jako to duchovní. Ženeva mu
jistě vděčí za obdivuhodné nemocnice, noclehárny, dílny. Zavedl do města
vlněný a hedvábný průmysl, jenž byl příčinou jeho zbohatnutí. Ekonomická organizace města za Kalvína by si zasloužila
samostatnou studii; zákony proti růstu cen byly neúprosné, ale účinné;
vlastně všechny produkty podléhaly zdanění. Jistý edikt přikázal házet
do Rhôny všechny zkažené potraviny, pod trestem uvěznění. Jsme
překvapeni, když vidíme Kalvína psát dopis úředníkům, aby přijali výnos
přikazující všem vlastníkům připevnit k oknům tyče, které by zabránily
vypadnutí dětí. Jsme ještě o něco více udiveni, slyšíme-li ho vyžadovat ex cathedra,
aby se dbalo na „čistotu latrín a na ty věci, o nichž není slušné
mluvit.“ Ale všichni víme, že osudovost diktatur tkví v tom, že nakonec
chtějí řídit všechno!
Nejvíce překvapující je, že Ženevané
tolik let akceptovali tento režim. Pozdvihovalo je zvláštní nadšení,
přesvědčení, že tvoří předvoj Boží armády, město svaté mezi všemi
ostatními. Nebyla to pouze policie, kdo bránil jakémukoli vážnému
protestu: bylo to také veřejné mínění, skrze strach, ale také skrze
fanatismus. Kolikrát jsme neviděli odsouzené, v momentě jejich popravy,
jak děkují Bohu a svým soudcům, že jim umožnili, aby – odčinivše své
chyby – mohli doufat, že obdrží věčnou spásu! Vládla atmosféra
předhánění se a rostoucí přísnosti; muž odsouzený Radou do vězení pro
cizoložství se neuváženě odvolal k lidovému shromáždění, jež ho zkrátka
odsoudilo k smrti…
Taková byla tedy Ženeva, město-církev,
v době Kalvínova vítězství. Jeho drobný a zsinalý obraz vládl všem
obyvatelům, již přijímali, že budou žít jen z něho. V ulicích ho skoro
nebylo vidět; téměř nevycházel za jiným účelem než kázat, účastnit se
„kongregace“ pastorů, nebo navštívit několik nemocných. Ač se budil za
svítání – neboť skoro nespal – jeho slabost byla tak velká, že zůstával
na lůžku téměř celé dopoledne. Jedl než jedno jídlo denně, velmi rychle,
a po něm se půlhodinku procházel po svém pokoji nebo v zahradě, podle
počasí. Někdy se rozptýlil s nějakým blízkým člověkem hrou s kotoučky nebo s klíčem. Všechen svůj čas, nebo téměř všechen, trávil prací: jeho pracovní výkon
nebyl snížen nemocemi a tělesným utrpením. Deset až dvanáct hodin denně
psal: tím se vysvětlují rozměry jeho díla, jež tvoří padesát devět dílů
in-octavo;
skoro čtyřicet tisíc stran.
Theodorus Beza vypravuje, že kázal průměrně
dvěstěosmdesátšestkrát za rok a že vyřkl až osmdesát přednášek ročně.
Ještě je třeba připočíst objemnou korespondenci, opravu knih, časté
konzultace; jaké dary ukazuje tato zázračná činorodost: bezchybnou
paměť, oslnivou bystrost, nesouměřitelnou rychlost! A všechny tyto
kvality se zdály být ještě více výjimečné vzhledem k tomu, že měly za
nástroj takové slabé tělo, „spíše náznak těla“, říkal jeden z jeho
přátel, šlachovité, vyschlé předčasným stářím a utrpením, na němž
spočíval jakoby na šikmo krk, zapadlý mezi úzká ramena, hlava mrtvolné
barvy, se špičatým nosem a dlouhou zašpičatělou (nyní již bílou) bradou,
kde se zdály být živé jedině oči a jejich nesnesitelný pohled.
Kolem něj se sdružovala malá skupinka
přátel a věrných. Po smrti jeho ženy se mu od rodiny nedostávalo žádné
útěchy: sestra Marie byla nevýznamná; bratr Antoine, jenž byl jedním
z jeho sekretářů, nebyl proslulý ničím jiným než svým nešťastným
manželstvím; co se týče jeho nevlastní dcery, narodivší se Idelette
v prvním manželství, ta dělala jeden skandál za druhým. Opravdová
Kalvínova rodina nebyla ta pokrevní, ale ta tvořená přátelstvím. Jedině
tam se jeho přísný duch oddával něžnosti. S Bucerem, Farelem,
Melanchthonem, s Reném z Ferrary a mnohými dalšími udržoval
korespondenci, jejíž důvěrný tón u této uzavřené bytosti překvapuje.
Kolem jeho domu v ulici Chanoines žilo množství horlivců, kteří úspěšně
našli nějaký příbytek, aby mu byli blíž. Nejzanícenější byli francouzští
uprchlíci, již pro svou víru obětovali vše a kteří neznali většího
štěstí než žít po boku svého mistra; tak i Laurent z Normandie,
jeho důvěrník, taktéž děti Guillauma z Budé, a ještě Guillaume de Trie,
jehož jsme viděli hrát onu trapnou úlohu v Servetově aféře.
Takový byl
především Theodorus Beza (1519–1605), o deset let mladší než Kalvín,
jenž mu ve svém městě-církvi dal prvořadé místo. Byl to Burgunďan z Vézelay, šlechtic,
který se dostal do potíží. Když studoval v Orleánu u Wolmara, potkal
Kalvína v momentě, kdy budoucí reformátor ještě hledal svou identitu.
Ovšem s jeho následováním si dal načas: byl nadšencem pro literaturu
a filologii, zaměstnán studiem práv, psaním básní – mimochodem dosti
uvolněných – , navštěvováním elegantního pařížského světa a milostnými
pletichami. V roce 1548 ho vážná nemoc dovedla k tomu, že se „obrátil“,
tedy vedl přísný život, jaký mu doporučoval jeho mistr, Melchior Wolmar.
A tak dalšího roku přišel Kalvína požádat, aby ho k sobě přijal.
Vydělával si na život v Lausanne, kde vyučoval řečtinu a přitom psal
divadelní hry a překládal – velmi dobře – Žalmy, a často přicházel do
Ženevy; definitivně se tam usadil v roce 1558, stal se měšťanem
a pastorem.
Od té doby byl po Kalvínově boku, podobně jako Melanchthon
byl po boku Luthera, avšak s větší doktrinální věrností, nekonečně
oddaný pomocník, dovednější než vůdce v usmiřování duší, více náchylný
ke zmírňování přehnané přísnosti a přitom přesrdečný komentátor
a životopisec. Měl Kalvína vystřídat a po čtyřicet let stát ve vedení
ženevské církve, definitivně ji upevnit na jeho základech. K této vysoké
funkci ho určil sám reformátor, učiniv ho hlavou toho, co považoval za
svorník a vrchol svého díla.
Byla to Ženevská akademie. Od
rozchodu se Sébastienem Castellionem vysoké vzdělání v Ženevě upadalo;
Mathurin Cordier, bývalý mistr ze školy „Collège de la Marche“
ho zajišťoval téměř úplně sám. Kalvín cítil potřebu obnovit jej.
Především mu dělala starosti formace pastorů a doktorů, potom bylo také
třeba dát vynikající duchovní potravu těm, kdo se z Francie, z Anglie,
Skotska, Nizozemí, dokonce až z Polska hrnuli do města-církve jako
k prameni živé vody. Kalvín se závistí myslíval na vysokou školu
založenou Janem Sturmem
ve Štrasburku. 5. června 1559 byla v oné budově, již můžeme dodnes
obdivovat, tak malebné díky vnějšímu schodišti se dvěma řadami schodů,
vysoké střeše s oranžovými taškami a špičatou věžičkou, založena
kalvinistická univerzita, jejíž založení je jedním z děl, které jsou
reformátorovi nejvíce ke cti: Theodorus Beza byl jmenován jejím rektorem
a ukázal se jako vynikající pedagog.
Bylo zde poskytováno důkladné
vzdělání, zároveň humanistické, biblické i teologické. Zvláštní
pozornost byla věnována řečtině. Ale nikoli přírodním vědám, diabolica scientia,
jejichž „neopatrné zvědavosti a smělosti“ se Kalvín obával. V roce 1564
měla Ženevská akademie více než dvanáct set studentů na všech středních
školách dohromady a více než tři sta studentů na vyšším stupni. Její
role byla nepochybně významná: protestantismus jí vděčí za to, že velmi
rychle vytvořila sbor pastorů vybavených velkou vzdělaností; Ženeva se
stala líhní, jakou Wittenberg být nedokázal, současně centrem výchovy
misionářů reformace a vysokou školou protestantské elity. V kvalitě
svých mistrů a metod s ní mohly soupeřit pouze jezuitské koleje; je
třeba zdůraznit, že škola sloužící těmto školám za vzor, „Collegium
germanicum“ v Římě (dnes Gregoriánská univerzita), byla založena v roce
1551, čili osm let před tou ženevskou, a tedy nebyla dlouho jejím
příkladem… Tento prestižní podnik nepřispěl málo k šíření slávy toho,
kdo jej zamýšlel, a k tomu, že se z jeho města stal jeden z „majáků“
západu.
Překvapivý vliv, který Ženeva velmi
rychle získala, nepramenil pouze z ucelenosti učení a zřízení, ani jen
z úrovně jejích mistrů. Jedním z důležitých rozměrů Kalvínova myšlení
byl, jak jsme viděli, univerzalismus. Nikdy nepovažoval svou práci za
uspokojivou, omezovala-li se pouze na zdi jeho města, nebo i na
Švýcarsko, jak to vlastně učinil Luther, nechav luteranismus uzavřený
v německých hranicích. Dokonale si uvědomoval nebezpečí, jež hrozilo
reformaci, pokud by se prezentovala v nevyhnutelných bojích jako
roztříštěná. Nabídl tedy vnějšímu světu smiřující stanovisko, jakkoli
byl v rámci Ženevy nesmlouvavý.
Stejně jako Bucer byl zaměstnán
myšlenkou sjednotit všechny protestanty, podepsal tedy v roce 1540
augsburské vyznání, v němž předtím Melanchthon pozměnil definici večeře
Páně. V ostrých sporech „o svátosti“, které rozdělovaly luterány
a zwingliány, zaujal stanovisko s galantností, aniž by ponižoval
protivníka, jak to tehdy bylo běžné. Jeho touha po sjednocení neměla
pouze taktické důvody: církev pro něj představovala tělo Kristovo,
a proto se všechny ty různé protestantské církve, vyznávající Pána, měly
sjednotit ve svých rozdílnostech jako údy jednoho organismu.
Snažil
se navázat vztahy se všemi ostatními protestanty. Po deseti letech
vyjednávání mezi ním a Bullingerem, Zwingliho nástupcem, se mu podařilo
podepsat dohodu s curyšskou církví, k níž se později připojily Basilej, Neuchâtel, Bienne, Bern a Schaffhausen: Consensus Tigurinus
(z latinského pojmenování Curychu), která na základě kalvinistického
pojetí reálné, ale stále duchovní přítomnosti Krista ve večeři Páně,
dala vznik unii švýcarských církevních společenství.
Bylo by snad bývalo možné dosáhnout ještě
něčeho dalšího? Kalvín by si to byl jistě přál: dohoda s luteránstvím
se mu zdála nutná. Bral na vědomí posměšky, které mu občas poslal
německý hypochondr na konci svého života, avšak přesto mluvil o
Lutherovi s obdivem: „Jak si nepřipomínat… výjimečnost jeho darů,
stálost jeho ducha… jakou pružnost, jakou sílu učení ukázal ve svém boji
proti Antikristu! I kdyby mě nazýval ďáblem, vždy bych mu vzdával tu
čest, že bych ho uznával za Bohem poslaného!“ A sám Luther, ve svém
stáří, prohlásil, „že se raduje, že Bůh poslal na svět takového muže
jako Kalvín, aby uštědřil poslední ránu papismu a dokončil, co on
začal.“
Nicméně, navzdory tomu, že Melanchthon a mnozí luteráni měli
opravdovou vůli ke sblížení, se sjednocení nemohlo uskutečnit. Jistý
horlivý pastor z Hamburku, Westphal,
nazítří po Consensu začal náruživě zdůrazňovat, jak velmi se doktrína o
večeři Páně formulovaná v té dohodě odlišuje od Lutherova učení.
Následovala malá „pamfletová válka“, které se zúčastnili mnozí neobratní
lidé, a dokonce i praví zuřivci, jako Tileman Hesshusius z Heidelbergu,
až z toho byly sprosté hádanice. Nic nemohlo přesvědčit fanatiky
z Wittenbergu, aby se smířili s těmi, jež považovali za obránce
odporných sakramentálních omylů; Kalvín se ovšem nevzdal a nadále
pracoval na sjednocení všech protestantů; pokračoval v dalších pokusech,
podporován Farelem a Bezou.
V roce 1552 arcibiskup z Canterbury, Thomas
Cranmer, jemu a také Melanchthonovi a Bullingerovi navrhl, aby sladili
svá učení o spáse a o večeři Páně. Pokus nevyšel. Dále roku 1557
Melanchthon dovolil, aby se zástupci dvou hlavních protestantských
konfesí setkali ve Wormsu, avšak smířlivý Lutherův nástupce byl sám
velmi kritizován svými souvěrci; z konference nic nebylo; pouze se
potvrdila různost názorů o reálné přítomnosti a predestinaci (kterou
Melanchthon zavrhoval, to víme).
Ačkoli byl Kalvín považován mnohými za
vůdčí osobnost protestantismu, nedokázal jej tedy sjednotit; nebude tu
jedna reformace, ale několik reformací, jež budou tíhnout k tomu tříštit
se na sekty. Kalvinismus byl sice vtělením rozpínavé síly
protestantismu, ukázalo se však, že není schopen jej ukáznit, redukovat
ho sám na sebe. Možná proto, že bylo samou podstatou reformace vidět
v náboženství čistě individuální záležitost, jedinečný dialog mezi
hříšným stvořením osvíceným Duchem a jeho všemohoucím Stvořitelem, a že
toto poselství nepřinesl světu Kalvín, ale Luther.
Nicméně jeho vliv, respektive vliv jeho
města-církve, byl značný v rozsáhlé oblasti získané pro reformaci,
a město samo o sobě vytvářelo jednotící prvek. Ženeva byla nazývána protestantským Římem.
Toto pojmenování je pravdivé pouze částečně. Kalvín by jej jistě byl
odmítl, on, který smýšlel o Ženevě jenom jako o „arše na velkých vodách
potopy“. A Karl Barth mocně protestoval proti tomuto „květu
sentimentální rétoriky“, proti této tendenci „opatřit Instituci,
církevní předpisy i samotnou osobu Kalvína prorockou a apoštolskou
autoritou. Protestantský Řím,“ ujišťuje, „nikdy neexistoval, možná jen
v karikaturách, dobře myšlených či nepřátelsky zaujatých.“ To, co Řím
znamená pro katolíka, zároveň vnitřní vlast jeho věrnosti, centrum,
odkud pramení všechna oprávněná autorita, místo, kde od dob svatého
Petra po současného papeže svatá přítomnost reprezentuje viditelně
Krista – je zřejmé, že Ženeva toto pro kalvinisty není, nikdy nebyla.
Ale v širším slova smyslu Ženeva v časech, kdy tam přebýval reformátor
a kdy tolik zneklidněných duší k ní obracelo svůj zrak, vykonávala roli
duchovního centra.
Je třeba podtrhnout toto Kalvínovo
působení, abychom mohli posoudit historickou úlohu tohoto muže. Drtivě
objemná korespondence, ke které se nutil, a která mu navzdory pomoci
několika sekretářů byla ze dne na den těžším břemenem, rozšiřovala jeho
vliv po celém světě. Bylo publikováno skoro šest tisíc jeho dopisů,
adresovaných pěti stům sedmi korespondentům, na všechna možná témata, od
morálky po politiku, od exegeze po teologii, ba i o mnohých praktických
záležitostech. Některé byly jistým druhem oběžníků, posílaných mnoha
komunitám najednou, trochu jako encykliky. Kalvín byl díky své
korespondenci jak ředitelem svědomí, tak hlavou církve.
Ještě dojemnější jsou však četná
dochovaná svědectví o mužích a ženách, již doopravdy vše opustili, aby
mohli odejít do Ženevy a žili tam blízko toho, kdo se jim zdál oplývat
Božím slovem. Florimond de Rémond,
první katolický historik protestantismu, vypráví o muži, jehož poznal
a který mu vyprávěl, jak pocítil, že na něj sestupuje Duch Svatý,
zpívající mu do ucha Kalvínovo jméno; vydal se tedy do Ženevy „s radostí
dobrého a nábožného rytíře Godegroye z Bouillonu
jdoucího do Jeruzaléma“. Nedlouho před svou smrtí přijal Kalvín
návštěvu jedné velmi prosté vdovy, přijedší z Francie, která čekala
třicet let, než mohla uskutečnit tuto cestu, ale nechtěla zemřít, aniž
by ho viděla.
Kalvín sám až do konce sledoval s živým
zájmem, jako malinký pavouček skrčený ve svém skromném městě, pokrok
této obrovské sítě, již viděl se šířit. Někdy byl zklamaný: v Německu
a ve Skandinávii jeho myšlenky narážely na mocné luteránství vladařů;
v Itálii zůstala věrná katolické víře jeho přítelkyně ferrarská
vévodkyně; v Anglii se, přes jeho vztahy s ministry Cranmerem
a Somersetem, situace nevyvíjela tak, jak by si představoval. Ale měl
také velké důvody k radosti: v Maďarsku a ve Falckém kurfiřství jeho
učení nahradilo to Wittenbergovo; v Nizozemí jej jeho milovaný žák Guy
de Bray
nechal zvítězit nad všemi ostatními (Lutherovým učením a anabaptisty),
nakonec ve Skotsku dosáhl kalvinismus dokonalosti přinejmenším stejné
jako v Ženevě, ve formě presbyteriánství, díky dalšímu učedníkovi, Johnu
Knoxovi.
Rozšíření této tak temné a tyranské doktríny se nám může zdát podivné
a překvapující; John Knox nám tento úspěch objasňuje: jemu, stejně jako
mnohým hluboce věřícím duším, se kalvinismus zdál jako „ta
nejdokonalejší škola Kristova, jež kdy byla na zemi od doby apoštolů“.
Kalvín mohl být hrdý, že je mistrem této školy…
Zdroj: DANIEL-ROPS. L’Église de la Renaissance et de la Réforme. Une révolution
religieuse: la Réforme protestante. [Paris]: Librairie Arthème Fayard, 1955, s. 477–483. Les grandes études historiques, 72.
http://www.sklenenykostel.net