Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 697 542

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 54 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy VII. - exegeze 1. Timoteovi 2,11-15
Posted on Čtvrtek, 16. červen 2016 @ 18:11:37 CEST Vložil: Mainstream

Studie poslal Nepřihlášený

Žena v tichosti ať se učí ve vší poddanosti.
Učit pak ženě nedovoluji ani [despoticky] vládnout (mít autoritu) nad mužem, ale být v tichosti
neboť první byl zformován (stvořen) Adam, pak Eva
a Adam nebyl oklamán, žena pak byla svedena, což se stalo přestoupením.
Spasena pak bude skrze narození dítěte, jestliže zůstanou (pl.) ve víře a lásce a svatosti se zdravým rozumem/umírněností.


Dopisy Pavla Timoteovi jsou směřovány do konkrétní situace Timotea jako pastora Efezského sboru, kde ho Pavel ustanovil jako svého zástupce (1.Tim 1,3). Vidíme, že ve verších 11 a 12 je dvakrát položen důraz na tichost. Z toho vyplývá, že být v poddanosti (hypotagé) znamená učit se nemít hlavní slovo. Z textu je tedy opět zřejmé, jakým problémem byly ženy v Efezském sboru (viz komentář k oddílu Ef 5,21-33).

uto skutečnost podtrhuje použití výrazu „tichost‘ (hésychia) v Novém zákoně: vyskytuje se kromě tohoto místa již jen na dvou dalších, a to ve 2Te 3,12 kde Pavel napomíná ty, kdo žijí zahálčivě, aby pokojně pracovali a ve Sk 22,2 kde se popisuje reakce davu při zatýkání Pavla. Pavla zatýkají Římané a tak zabraňují jeho lynčování jeho soukmenovci. Ve Sk 21,40 je napsáno, že se Pavel rozhodl oslovit dav a proto „nastalo veliké ticho". Zde je použit jiný výraz a to „sigé". Pak Pavel pronáší první větu a po ní je ve Sk 22,2 popsána reakce davu: poté, co zjistili, že k nim mluví hebrejsky „více se utišili" (ČEP překládá vhodně: „úplně se uklidnili"). A zde je již použit náš výraz pro tichost (hésychia). Oboje použití tohoto našeho výrazu pro tichost v Novém zákoně ukazuje, že se zde jedná spíše o stav vyrovnanosti mysli a uklidnění rozjitřených emocí než o direktivní mlčení. Proto lze uzavřít, že i v našem textu z listu Timoteovi se jedná spíše o stav pokoje než o stav striktního zákazu mluvení.

Je vhodné vzhledem k této diskuzi zmínit další dvě místa v Novém zákoně:

1K 14,34 Zde Pavel přímo říká ať ženy ve sborech mlčí (sigatósan). Ovšem v tom samém listu je zmínka o tom, že se ženy ve shromáždění modlí a dokonce i prorokují (1K 11,5)! Takže nás kontext opět vede k závěru, že Pavlovi jde o klid a pořádek ve sboru spíše než o to, aby někdo dal ženám „roubík do úst".

Fil 4,3 Zde nacházíme zmínku o tom, že Euódie a Syntiché se nenapravitelně škorpily. Jejich vzájemné „sympatie" byly natolik provokativní a iritující, že na ně Pavel nezapomněl ani ve vězení v Římě odkud píše v r. 63 svůj list do Filipis, a napomíná je aby „byly zajedno v Pánu".

Lze nyní na tomto místě shrnout možné důvody nepřístojného chování žen ve sborech:
1. Ženy si špatně vykládaly svoji svobodu v Kristu.
2. Kompenzovaly si svůj nepříznivý statut ve společnosti.
3. V Efezu se nedokázali oprostit od „feminismu" vycházejícího z kultu Artemis.

Vraťme se však ještě zpět k našemu textu: Proč ve v. 13.14 Pavel podtrhuje detaily ze stvoření a pádu do hříchu? Pravděpodobně chce srazit příliš vysoké a troufalé smýšlení žen o sobě samých poukazem na situaci Evy.

1. Stvoření Evy jako druhé jsme si již vysvětlili - není to známka méněcennosti (spíše naopak). Pavel zde účelově používá argument ze Starého zákona, aby usměrnil troufalé a nemístné projevy žen v křesťanském společenství.
2. Skutečnost, že svedena byla Eva jako první, má také napomoci ženám uvědomit si, že i ony mohou být náchylné k hříchu (a nejen muži).

Ve v. 15 Pavel poukazuje na velkou přednost a poslání ženy a tím je přivedení nového života na svět. A dále zdůrazňuje základní vlastnosti (ctnosti) křesťana obecně jimiž jsou víra, láska a svatost, ale všechny tři podmiňuje v případě žen aplikací „zdravého rozumu" (sófrosynés)! Což je potvrzením správnosti teorie, že se zde jedná o pastorační nařízení s cílem zachovat pořádek ve společenství. Kdyby se ženy, kterým je dopis určen, chovaly podle tzv. zdravého rozumu (resp. s mírností), nebyl by to Pavel zde takto zdůrazňoval.

Zdroj: Biblický pohled na vztah muže a ženy - exegetická studie Pavla Škody

biblickestudie.cz/studie/muz_a_zena.pdf



 
Příbuzné odkazy
· Více o Studie
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Studie:
Základní rozdíly mezi Koránem a Biblí. Část 2.


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Biblický pohled na vztah muže a ženy VII. - exegeze 1. Timoteovi 2,11-15" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.10 Seconds