Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 699 342

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 82 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: Cizinec či host
Posted on Pondělí, 20. červen 2016 @ 21:12:43 CEST Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

Evropa prožívá migrační vlnu a lidé na ni reagují různými způsoby. Někteří migranty, přicházející z Blízkého východu či z Afriky, vítají, jiní je odmítají. Toto téma nerozděluje jen sekulární společnost; rozděluje i křesťany.

Skrze Bibli Bůh promlouvá ke všem lidem všech kultur a všech historických období. Tuto skutečnost jsem ve svých studiích již vícekrát zmínil. Apoštol Petr píše, že „božská moc nám darovala všechno, čeho je třeba k životu a zbožnosti skrze poznání toho, který nás povolal vlastní slávou a mocí“ (2Pt 1,4). A Krista poznáváme především z Písma. Písmo je nám dáno především, ne-li výhradně, proto, abychom poznali Ježíše Krista (srov. Jan 20,31).

Jistě, Písmo obsahuje i celou řadu velmi přesných historických informací, nicméně jeho hlavním účelem není přinášet nám historické informace. Písmo obsahuje celou řadu výzev a zaslíbení, a přímo či nepřímo nám ukazuje, jak máme jednat. Zejména v knize Přísloví máme mnoho přímých výzev a poučení. Historické části Písma obsahuje poučení spíše nepřímá. A mnoho poučení obsahují například Ježíšova podobenství. Ne vždy se ale čtenáři shodnou, jaké poučení to je.

Tak například mnozí „vítači“ migrantů je ztotožňují s přepadeným člověkem z Ježíšova podobenství o milosrdném Samařanovi. Toto ztotožnění ovšem značně kulhá ve světle krádeží, znásilnění a občas i vražd, kterých se migranti dopouštějí. Jiní naopak migranty ztotožňují s oněmi lupiči, kteří člověka, jehož milosrdný Samařan zachránil, okradli a zbili. Jsem přesvědčen, že toto ztotožnění je rovněž nepatřičné. Po pravdě řečeno, nejsem si jist, zda má podobenství o Samařanovi vůbec co říci k migrační vlně. Nepochybně nás vede k tomu, abychom považovali všechny lidi za své bližní a byli všímaví ke svému okolí. Bližními jsou jak migranti, tak policisté, jak vítači, tak odpůrci migrace, jak lidé bez domova, tak oběti znásilnění.

Křesťané někdy argumentují Ježíšovým podobenstvím O posledním soudu, obsaženém v závěru Matoušova evangelia (Mt 25,31-46). Z tohoto podobenství jednoznačně vyplývá, že máme pomáhat nejrůznějším lidem v nouzi: hladovým, žíznivým, vězňům, nemocným – a také cizincům (v jiných překladech pocestným). I toto podobenství je jistě relevantní jako pro osobní postoje, tak pro postoje celých komunit (Ježíš v tomto svém podobenství výslovně mluví o soudu nad národy, nikoli nad jednotlivci). Mám ale za to, že tento text nemůžeme jednoduše vztáhnout na složitý fenomén současné migrace nebo jiná stěhování národů, k nimž v průběhu dějin docházelo.

Chceme-li sáhnout po biblických textech, které nám mohou poskytnout určité vodítko pro naši situaci, obraťme se do Starého zákona, zejména do tóry, tedy do prvních pěti knih Mojžíšových. Najdeme v nich mnohá ustanovení, která lze (a dokonce je záhodno) uplatňovat i dnes.

Trocha terminologie

Starý zákon má několik slov pro cizince / přistěhovalce / hosta / cizozemce/ příchozího. Snad nejčastěji používaným výrazem je gér. Toto slovo není v žádném z předních českých překladů překládáno konkordantně, dokonce ani v ČSP ne. Trochu mě to překvapilo, protože se mi zdá, že by se téměř všude dal použít nejčastěji použitý ekvivalent, totiž příchozí. ČSP má ovšem na některých místech cizinec. Z hlediska významového lze toto slovo použít; zdálo se mi ale, že na místech, kde je slovo gér přeloženo slovem cizinec, mohlo být – za účelem konkordantnosti – použito jinde uvedené slovo příchozí. Možná mi ovšem nějaký důvod této nedůslednosti unikl. Někde ČSP překládá slovo gér jako host; na místech, kde tomu tak je, mi to připadalo oprávněné.

Slovo gér je tedy v ČSP překládáno nejčastěji slovem příchozí, což zřejmě byla, jak uvidíme z dalšího textu, zřejmě i právní kategorie.

ČEP toto slovo překládá nejčastěji jako host, někdy jako bezdomovec, v některých případech používá opisu (např. ten, kdo je bez domova). Proti slovu host nelze vznést zásadnější námitky, jinak je tomu ovšem u slova bezdomovec. Jak uvidíme, příchozí na tom mohl být někdy ekonomicky velmi dobře, dokonce tak dobře, že se mu Izraelci prodávali do otroctví. To ovšem u bezdomovců nepřipadá v úvahu. Překlad bezdomovec považuji za nešťastný a zavádějící.

B21 si nečiní nárok na konkordantnost a slovo gér překládá nejčastější jako přistěhovalec nebo cizinec. Dá se říci, že obojí je správně. Někdy používá – podle kontextu – slova poutník. Ani proti tomu nelze nic namítat.

Slovo příchozí je velmi často použito i v kralickém textu. Dalšími používanými ekvivalenty jsou cizí nebo cizozemec.
 
Dalším důležitým termínem je tóšáb. ČSP toto slovo překládá příchozí, ČEP jako přistěhovalec nebo příchozí, B21 jako přistěhovalec nebo host. V čem se významově liší od slova gér? Zřejmě v tom, že se jednalo o člověka, který v Izraeli pobývá pouze dočasně, krátkodobě, a netěší se oné právní ochraně, na níž měli nárok ti, kdo spadali do kategorie gér. Kdybychom to chtěli vyjádřit dnešními termíny, pak gér by byl člověk s „povolením k trvalému pobytu“, kdežto tóšáb by v zemi pobýval jen na turistické či krátkodobé vízum.

Protikladem obou těchto kategorií byl ezrach. ČSP i ČEP překládají tento výraz shodně slovem domorodec; B21 používá (mimo jiné) výraz rodilý (Izraelec). Kraličtí ještě výraz domorodec zřejmě neznali a výraz ezrach překládají např. doma zchovaný (tj. vychovaný) nebo tu zrodilý.

Konečně by měly být zmíněny ještě tři hebrejské výrazy: nékár, nákrí a cár. Na rozdíl od slova gér nemají tato slova nějaké právní konotace. Všechny tři se zpravidla překládají cizinec, cizozemec, cizí, cizák. Označují bytosti či věci, které by mohly být charakterizovány jako „nepatřící k nám“. (V tomto smyslu se mluví např. i o „cizí ženě“, což ovšem neoznačuje ženu cizinku.) Na rozdíl od výrazů gér a tóšáb, které označují lidi pobývající na území Izraele, tyto tři výrazy označují spíše právě to, co zůstává za hranicemi, co je jiné než my a k nám nepatří. Tato slova mohou, ale nemusí obsahovat negativní hodnocení.

Tolik tedy k terminologii. Nyní se obraťme k tomu hlavnímu: co říká Boží slovo o „příchozích“?

Rovnost před zákonem


Studujeme-li, co říká Písmo o příchozích, pak si brzy všimneme, že Písmo mnohokrát opakuje, že pro Izraelce i pro příslušníky jiných národů, kteří dlouhodobě pobývají na izraelském území, má platit stejné právo. Nevím, jaká byla praxe v tehdejších okolních národech, ale předpokládám, že asi jiná. Jinak by Písmo opakovaně nezdůrazňovalo, že domácí a příchozí jsou si před zákonem rovni. A považuji za důležité, že toto ustanovení je uvedeno již při exodu, tedy při samotném zrodu Izraele jako národa: „Stejný zákon bude platit pro domorodce i pro cizince, který bude pobývat mezi vámi“ (Ex 12,49). Toto ustanovení je pak v Písmu vícekrát opakováno a někdy rozvedeno do konkrétních situací. S jeho obecnou formulací se znovu setkáváme např. v Numeri 15,15-16: „Ve shromáždění bude stejné ustanovení pro vás i pro příchozího, který mezi vámi pobývá, jako věčné ustanovení pro všechna vaše pokolení; jako vy tak i příchozí bude před Hospodinem. Stejný zákon a stejné nařízení bude pro vás i pro příchozího, který s vámi pobývá.“

I „domácí“ jsou „příchozí“

Bůh Izraeli zdůvodňuje, proč mají mít příchozí stejná práva a stejné povinnosti. Přímo v zákoně, jak je zapsán v Exodu, připomíná, že Izraelci sami byli „příchozími“ v Egyptě, a proto předpokládá, že „rozumí duši příchozího“.[1]
 
V Levitiku 19,44 Bůh Izraelcům říká, že mají příchozí „milovat jako sebe“, protože sami byli příchozími v Egyptě. Předpokládá tedy u nich určitou solidaritu. A Boží lidé si byli vědomi toho, že jsou na zemi jen „hosté a příchozí“. Vyznával to David v Žalmu 39,13 a opakoval to ve svých posledních slovech (1Pa 29,15). Podle listu Hebrejům (11,13) si byli všichni velikáni víry vědomi, že jsou zde na zemi jen „cizinci a příchozí“. Tuto identitu cizinců a příchozích připomíná čtenářům svého listu i apoštol Petr: „Milovaní, prosím vás jako cizince a příchozí: zdržujte se tělesných žádostí, které vedou boj proti duši…“ (1Pt 2,11).

Ochrana příchozích

Autor Písma, Duch svatý, věděl, že příchozí budou často v nesnadné situaci. Již byly zmíněny některé verše, zapovídající jim ubližovat. Můžeme přidat ještě Lv 19:33: „Když bude s tebou ve tvé zemi pobývat příchozí, neutiskujte ho.“    Příchozí z povahy věci patřili k ohroženým skupinám obyvatelstva, a proto jsou jak v Zákoně, tak v Prorocích i Žalmech vícekrát uvedeni spolu s dvěma dalšími ohroženými skupinami, se sirotky a vdovami. Zde jsou uvedeny příslušné verše:

  • Dt 14,29: „Ať přijde Lévijec, protože s tebou nemá podíl a dědictví, i příchozí, sirotek a vdova, kteří jsou ve tvých branách, a nechť jedí a nasytí se, aby ti Hospodin, tvůj Bůh, požehnal v každém díle tvých rukou, které konáš.“ (Týká se „projídání“ desátků).
  • Dt 24,19-21: Když budeš sklízet svou žeň na poli a zapomeneš na poli snop, nevracej se, abys ho vzal. Bude patřit příchozímu, sirotkovi a vdově, aby ti Hospodin, tvůj Bůh, požehnal při všem díle tvých rukou. Když budeš srážet svou olivu, neprohlížej po sobě větve. To bude patřit příchozímu, sirotkovi a vdově. Když budeš sbírat víno ze své vinice, nepaběrkuj po sobě. To bude patřit příchozímu, sirotkovi a vdově.
  • Ps 146,9: „Hospodin chrání cizince, podpírá sirotka a vdovu, maří však cestu ničemů.“
  • Ez 22,7: „Otce a matku v tobě znevážili, příchozímu uprostřed tebe působili útlak, sirotka a vdovu v tobě utiskovali.“
  • Mal 3,5: „Přiblížím se k vám se soudem a budu rychlým svědkem proti čarodějům, cizoložníkům a těm, kdo lživě přísahají, těm, kdo utlačují za mzdu najatého, vdovu a sirotka, křivdí příchozímu a nebojí se mě, praví Hospodin zástupů.“
Možnosti příchozích

Zákon ale počítá i s eventualitou, že příchozí se v Izraeli natolik zmůže, že se mu některý z Izraelců prodá do otroctví. Mohl ale být vykoupen některým ze svých příbuzných (viz Lv 25,47-49). Pokud by ale bohatnutí příchozích a chudnutí domorodých Izraelců nabývalo značného rozšíření, mohlo by to být známkou toho, že Izraelci na sebe uvedli prokletí. Příchozí se v takovém případě stávají „hlavou“, zatímco Izraelci „chvostem“ (viz Dt 28:43-44). 

Jak ještě uvidíme, příchozí si byli s domorodými Izraelci rovni téměř ve všem. Rovnost před zákonem se projevovala v celé řadě dílčích ustanovení. Jediné omezení, které jsem v Písmu našel, se týkalo královského zákona. Podle Dt 17,15 se cizinec nemohl stát v Izraeli králem.[2]
 
Dále zmiňme dvě věci, v nichž se k příchozímu přistupovalo odlišně než k Izraelcům. První záležitost, kterou mám na mysli, lze z povahy věci jen těžko označit za omezení příchozích: V Dt 14,21 je Izraelcům zapovězeno jíst zdechlinu, ale příchozí ji jíst mohou.[3] Za určité omezení lze ovšem označit záležitost druhou: Podle Dt 23,21 Izraelec nemohl půjčovat jinému Izraelci na úrok, cizinci (nákrí) ale úrok připočíst mohl. Zde bych si ale – na rozdíl od Dt 17,15 – dovedl představit, že nákrí zde není totéž co gér, tj. že člověku trvale usazenému v Izraeli nebylo možno na úrok půjčovat.

Zmiňuji tyto dvě záležitosti, protože se mi zdají být jakýmisi výjimkami z pravidla. Již bylo zdůrazněno, že základní biblický tón ve vztahu k příchozím je jejich rovnost před zákonem a co nejplnější podílení se na požehnání, kterému se Boží lid mohl těšit. O této inkluzi příchozích svědčí celá řada biblických míst; většinu z nich si nyní uvedeme:
  • Příchozí se mohli podílet na Hodu beránka. Museli ovšem být obřezáni a museli ho ovšem slavit podle stejného předpisu jako Izraelci: „Budete mít jedno ustanovení, jak pro příchozího, tak pro domorodce v zemi” (Nu 9,14).
  • Obnova smlouvy před Mojžíšovou smrtí se týkala i příchozích (Dt 29,10). Můžeme tedy říci, že rozhodující pro Písmo není etnicita, ale vztah k Hospodinu.
  • Příchozí mohli stejně jako domorodí Izraelci využívat instituce útočištných měst (Nu 35,15).
  • Když Jozue předčítal smlouvu u hor Gerizím a Ébal, slyšeli ta slova nejen muži a ženy, ale i všichni příchozí (Joz 8:33-35).
  • Prorok Ezechiel, který předpokládal nové rozdělení země losem, uvádí, že příchozí, kteří mezi Izraelci žili dlouhodobě a „zplodili mezi nimi syny“, měli dostat zemi přidělenou losováním stejně jako Izraelci (Ez 47,22-23).
  • Zajímavé je ještě další místo z Ezechiele. Ve 14,7 čteme: „Neboť každému muži z domu izraelského i z příchozích, kteří budou pobývat v Izraeli, když se ode mne oddělí, vnese své bůžky do svého srdce, položí před sebe pohoršení své zvrácenosti a přijde k prorokovi, aby se jej na mě dotázal, já Hospodin mu sám odpovím.“ Byť se tento text týká něčeho negativního, totiž modlářství, zdá se, že Ezechiel předpokládá, že příchozí se plně podílejí na náboženství Izraele. Slova „oddělí se ode mne“ se týkají jak domorodce, tak příchozího. Ten, kdo se „oddělil“, musel být před tím s Hospodinem spjat smlouvou, jak jsme to již viděli např. z Joz 8,33-35.
  • Krásné zaslíbení má pro cizince i prorok Izajáš (56,6-7): „„Také cizince (nékár), kteří se připojují k Hospodinu, aby mu sloužili a aby milovali Hospodinovo jméno, aby byli jeho otroky, kteří všichni zachovávají sobotu před znesvěcením a drží se pevně mé smlouvy, ty přivedu na svou svatou horu a rozradostním je ve svém domě modlitby; jejich zápaly a jejich oběti budou vystupovat pro zalíbení nad mým oltářem. Vždyť můj dům se bude nazývat domem modlitby pro všechny národy.“
Integrace příchozích

Viděli jsme tedy, že Boží zákon příchozí chrání, pamatuje na to, že jsou ohrožení, a umožňuje jim se plně (až na drobnou výjimku) podílet na požehnání Izraele. Na druhé straně ovšem Písmo předpokládá, že příchozí se do Izraele plně integrují, a to i nábožensky. Je tedy vyloučeno, aby tvořili jakési ghetto, privilegovanou (nebo potlačovanou) menšinu nebo nějaký stát ve státě. Nyní uvedeme místa, která ukládají příchozím povinnosti. Nejsou to žádné povinnosti navíc ve srovnání s domorodými Izraelci. Tyto povinnosti musí plnit všichni stejně. Pokud jsou příchozí zvlášť uvedeni, pak jen proto, aby to bylo naprosto jasné.
  • Z pospolitosti Izraele má být vyobcován každý, tedy i příchozí, pokud bude mít o Velikonocích něco kvašeného (Ex 12,19).
  • Každý, tedy i příchozí, musí dodržovat sobotu (Ex 20,10; 23,12; Dt 5,14).
  • Každý, tedy i příchozí, musí dodržovat pracovní klid v den, kdy velekněz vstupuje do velesvatyně (Lv 16,23).
  • Nikdo, tedy ani příchozí, nesmí požívat krev (Lv 17,15).
  • Každý, tedy i příchozí, byl nečistý po kontaktu s mršinou a musel si vyprat oděv (Lv 17,15).
  • Zákaz nečistých sexuálních praktik platil pro Izraelce stejně jako pro příchozí (Lv 18,26).
  • Podobně jako Izraelci ani cizinci nesměli Hospodinu obětovat zvíře s tělesnou vadou (Lv 22,25).
  • Za rouhání hrozil trest smrti domorodcům i příchozím (Lv 24,23).
  • I příchozí byli povinni nechat sedmý rok ležet zemi ladem: V rok odpočinku měli domorodci i příchozí jíst z toho, co země sama zplodí (Lv 25,6).
Domnívám se, že pokud se chceme Písmem nechat inspirovat při řešení migrační krize, je dobré postupovat podle stejných zásad: Rovnost před zákonem, ochrana slabších, přijetí řádů hostitelské země. Leccos z Písma by ve své konkrétní podobě bylo dnes již anachronismem (například nechávat pole každého sedmého roku ležet ladem), nicméně uvedené zásady považuji za stále aktuální. Budiž to řečeno naplno: Po příchozích se chtělo, aby respektovali náboženství Izraele, hostitelské země. Nemůžeme po nikom chtít, aby upřímně miloval Hospodina – uvedená místa z Písma hovoří spíše o vnějším dodržování zákonů a pravidel. Toto vnější dodržování nezaměňujme s vnitřním přijetím. V každém právním státě se ovšem vnější dodržování zákonů musí vymáhat – jinak by stát přestával být právním státem.

Tato studie se nezabývá otázkami, jaká byla historická praxe. O vztahu domorodých Izraelců k příchozím toho mnoho nevíme, respektive známe málo podrobností. Kdyby ovšem nehrozilo, že příchozí budou utiskováni, nebylo by třeba zákonů, které něco takového zapovídaly.

Na druhé straně z některých příběhů o patriarších (např. z jednání Lotova v Sodomě, když se ujímá hostů) nebo z Joba 31,32 vyplývá, že nenechat pocestného cizince nocovat venku patřilo k dobrým mravům.

Že i přes ustanovení Božího zákona mohli být příchozí občany druhé kategorie, zřejmě dokládá informace z 1Pa 22,2, že David využil příchozích (gérím) k práci na chrámu – ustanovil z nich kameníky. Nebylo to porušení zákona, že má s gérím zacházet jako s domorodci?

Ježíš programaticky odbourává negativní vztah vůči cizincům. Dobře je to patrné z jeho slov i příběhů, v nichž hráli pozitivní úlohu tehdy pohrdaní Samařané. A bylo již řečeno, že apoštolové připomínali prvotním křesťanům, že jsme na této zemi jen hosté a příchozí. Z toho jistě můžeme usoudit, že nemáme příchozími pohrdat. Mají-li se ale integrovat, je třeba zajistit rovnost před zákonem a jejich dodržování. A je třeba si uvědomit, že jednotlivé kultury mohou být nekompatibilní. V takovém případě má přednost kultura hostitelské země.  

[1] Mám na mysli tyto verše z knihy Exodus: „Nebudeš utiskovat příchozího ani ho nebudeš utlačovat, neboť jste byli příchozími v egyptské zemi“ (22,20).
„Nebudeš utlačovat příchozího. Vy rozumíte duši příchozího, neboť jste byli příchozími v egyptské zemi“ (23,9). 

[2] Není ovšem bez zajímavosti, že na tomto místě není použito slovo gér, které mělo, jak již bylo řečeno, jasný právní význam, ale slovo nákrí, které má význam „k nám nepatřící“. Nepochybuji o tom, že z použití slova nákrí by se nemělo vyvozovat, že gér, tj. člověk dlouhodobě, možná již po generace v Izraeli usedlý, by se králem stát mohl.

[3] „Nejezte žádnou zdechlinu. Dej ji příchozímu (gér), který je ve tvých branách, ať ji sní, nebo prodej cizinci (nákrí), ale ty jsi svatým lidem Hospodinu, svému Bohu.“

Dan Drápal

http://dan-drapal.cz


 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Cizinec či host" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


případný komentář Saši Fleka na internetu (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: informator v Úterý, 28. červen 2016 @ 16:16:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1. Nerozumím, proč podle autora podobenství o milosrdném Samaritánovi nelze vztahovat na situaci např. dnešních uprchlíků ze Sýrie, topících se na moři nebo živořících u zadrátovaných balkánských hranic - za nečinného přihlížení většiny ("křesťanských") Evropanů.

2. Rovnost před zákonem je na Západě samozřejmostí (díky osvícenství); nevím, proč zrovna toto je akcentováno jako pointa celé studie. Tvrdí nebo prosazuje snad někdo něco jiného? Dávají se domorodcům nebo imigrantům nějaká privilegia?

3. Varoval bych před zkratkovitými paralelami mezi starozákonním (teokratickým) Izraelem a dnešní (sekulární) západní demokracií. Když autor píše "Budiž to řečeno naplno: Po příchozích se chtělo, aby respektovali náboženství Izraele, hostitelské země" - pak nevím, jak to chce dnes aplikovat, když žádné "náboženství hostitelské země" už dávno neexistuje. Mají se přistěhovalci do ČR stát povinně ateisty?

4. Čím byla pro Izrael tóra, je pro ČR ústava - která mj. prosazuje svobodu jakéhokoli náboženského vyznání (či absenci vyznání) pro každého. Je-li tedy (v přeneseném smyslu) českým státním "náboženstvím" demokratický pluralismus založený na ústavních právech a rovnosti před zákonem, pak musíme respektovat svobodu muslimů stejně jako svobodu jehovistů, buddhistů, evangelikálů, pravoslavných, katolíků, agnostiků, ateistů atd atd. A tento univerzální respekt vyžadovat od "domácích" i "příchozích".

5. Pro křesťany je (nejen) v této situaci zásadní rozlišovat mezi církví a státem. Naší ambicí už nikdy nesmí být vytvořit "Křesťanský stát" - viz středověk s inkvizicí a křížovými výpravami anebo dnešní paralela v ISIS.

Naším posláním je být církví - radikální minoritou Kristových učedníků, alternativou ke státu, k moci, násilí a bohatství, k duchu doby, k běžným poměrům, k většinové kultuře, k "selskému rozumu", k hlasu krve, k barbarství.

Náš úkol není vnucovat svému okolí "křesťanské" nebo "biblické" hodnoty, ale žít je. Vytvářet uprostřed chaosu, strachu, lhostejnosti a nenávisti společenství míru, milosti a milosrdenství. Milovat bližní. Dobrořečit zlořečícím. Oplácet zlo dobrem. Přijímat nepřizpůsobivé jako Bůh v Kristu přijal nás. Být kvůli tomu v očích světa za blázny. Modlit se za stát, ať plní své poslání, a sami se starat, ať plníme to své - velmi odlišné a nenahraditelné. Být "znamením budoucího věku" - komunitou, která je hmatatelným potvrzením, že Bůh je - a že Bůh je láska.

Jinak budeme "sůl, která pozbyla slanosti" a "světlo, které se stalo tmou". Bůh pak místo nás "vzbudí kamení" - lidi, kteří ho neznají, ale naplňují jeho vůli. Ty, co v poslední den řeknou: Pane, kdy jsme tě nasytili, oblékli, navštívili, přijali? A on odpoví: Pojďte ke mně. Co jste udělali pro toho posledního, udělali jste pro mě.

Viz diskuse na KřesťanDnes



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.13 Seconds