poslal Nepřihlášený Vím, že mohu být kritizován za zjednodušování a v tomto
případě zřejmě i právem. Ale zdá se mi, že přes veškeré možné
rozdíly mezi křesťany evangelikálního ražení, zde existují
v podstatě jen dvě názorové skupiny. Tyto dvě skupiny se, přes
samozřejmé odlišnosti, obvykle neshodují v pohledu na některé věci,
které čeří hladinu celospolečenského dění. Tyto skupiny charakterizuje
postoj k Bibli.
Někdy, avšak podle mne nespravedlivě, se tyto skupiny vzájemně titulují
jako fundamentalisté a liberálové, i když to bývá často mimo kontext
těchto historických definic. Je třeba říci, že zřejmě neexistuje
člověk, kterého by šlo beze zbytku zařadit do jedné z těchto
skupin. Obvykle jde jen o víceméně naznačenou linii. Zkusme ale
zjednodušeně nastínit tyto linie, i když znovu opakuji, může jít
o zkreslující a zkratkovité zjednodušení.
Postoj k Písmu
Pro první skupinu je Bible Božím slovem a dá se ji proto bezvýhradně a
také ve všem a bez výjimky důvěřovat. Má prioritu před lidským
rozumem, současným vědeckým chápáním, je nadčasová a její učení
není zpravidla ani kulturně ani historicky podmíněno. Tito lidé věří
principu Sola Scriptura a Písmo vykládají zase jenom Písmem. I když
ne vždy jsou tomuto principu věrní, snaží se o něho a jejich
odchylky nejsou vědomé.
Druhá skupina Bibli respektuje také, ale k vysvětlení například
původu světa potřebuje zejména přírodovědné poznatky. Je pro ni nutné
znát i dobové a kulturní pozadí, kterým se podmiňuje správný
výklad a biblické pasáže, které nelze zcela snadno pochopit, se zde
hodnotí spíše s nadhledem. U sporných nebo z lidského
pohledu kontroverzních pasáží hledá první skupina obvykle vyšší nebo
skrytý Božský záměr, zatímco druhá skupina se je také nezdráhá
připsat na úkor lidského původu.
První skupina tedy jednoduše vidí Bibli jako neomylnou, slovně
inspirovanou; druhá skupina tuto definici nezřídka odmítá nebo je
k ní alespoň skeptická. První skupina se zde touží bezvýhradně
podřídit jimi zdůrazňované neomylné pravdě Bible, včetně historie a
biologie, zatímco druhá skupina se podřizuje tomu, co je zde v souladu
se současným poznáním, podle kterého je pak Bible interpretována. Věří
se, že člověk je schopen číst Bibli případně i mezi řádky a
kulturní a historické podmíněnosti, případně alegorie či chyby
v podstatné míře odhalit a vystříhat se tak doslovného a často
nerozumného lpění na textu.
Konkrétní rozdíly
Stvoření
První skupina například věří ve stvoření světa a v existenci
Adama a Evy, prvotní hřích, v celosvětovou potopu jako soud nad vším
stvořením a prvních šest kapitol Bible uznává jako historický
i biologický popis prahistorie. Druhá skupina se snaží
o synchronizaci současného vědeckého poznání a výkladu Písma, a
podle soudobého poznání pak Písmo interpretuje. Tam, kde například
dochází k rozdílu mezi historicky chápaným biblickým popisem
událostí a současnou vědou, tam se Bible vykládá často pomocí
alegorizace, případně mytologizace. Stvoření se chápe obrazně a
v nějaké formě se věří v evoluci.
První skupina věří, že celé stvoření propadlo důsledkům hříchu
prvního rodičovského páru, svět proto leží ve zlém a je třeba
přijmout nezaslouženou Boží milost k vykoupení, smíření i k
ospravedlnění. Druhá skupina spíše zdůrazňuje svobodu volby, morálku a
etiku, které jsou ovšem volněji pojaty a dobově podmíněny.
Rodina, církev a společnost
První skupina bere vážně biblické pasáže o rozdílné úloze
muže, ženy a dětí v rodině, v církvi i různých autorit
ve společnosti a snaží se je aplikovat. Druhá skupina obvykle mluví
o dobové podmíněnosti těchto přikázání a tuto doslovnost
relativizuje z důvodu svobody a rovnosti. První skupina vidí svobodu
v tom poddat se každému lidskému zřízení, vládcům,
místodržitelům apod.; druhá skupina bude patrně zdůrazňovat možnost
svobodného neuposlechnutí, legitimního odporu a individuality na základě
rovnosti a svobody svědomí. První skupina tak vidí svobodu spíše jako
svobodu „od něčeho k něčemu“, druhá skupina raději
zdůrazní svobodu jako nezávislost a možnost volby.
Církevní praxe
První skupina bude přesvědčena o dostatečnosti Písma, Kristova
Ducha a osobního povolání a charismat k pastoraci a vyučování;
druhá skupina si dnes již stěží dovede tyto věci představit bez
psychologie, psychiatrie a vyššího teologického vzdělání. První skupina
trvá na službě pouze věřících, druhá se příliš nezdráhá do
církevní praxe přizvat i sekulární odborníky. První skupina obvykle
odmítá sekulární kulturu a v její implementaci vidí ohrožení;
druhá skupina věří, že církev musí kulturu ve své praxi reflektovat
například v liturgii.
Etika
První skupina rozlišuje kdo je křesťan dle osobního vyznání a
zároveň správného učení a ovoce; druhá skupina pak obvykle jen na
základě osobního vyznání. První skupina je „ekumenicky
vlažná“ a má problém se sjednocováním církví bez ohledu na
různost jednotlivých tradic; druhá skupina touží po ekuméně a lpění na
věrouce považuje za úzkoprsost.
První skupina se vyhraňuje vůči potratům, homosexualitě a odmítá
uzavírání smíšených manželství (křesťan a nekřesťan), odsuzuje
předmanželský sex a například tabák a občas i alkohol. Druhá
skupina je též konzervativní, ale na těchto věcech
„nebazíruje“. Například i zde smíšená manželství
nejsou doporučována, ale nebývají etickým problémem. Zdůrazňuje se
porozumění a láska, které jsou často nahlíženy jako zdravý, případně
vyvažující protipól přísné kázně.
Politika
První skupina je skeptická a kritická ohledně současné masové
imigrace, kde akcentuje nebezpečí importu cizího náboženství. Islám je
zde posuzován dle Koránu. Také učení římskokatolické církve je
chápáno dle katechismu a zákony obecně dle jejich litery. Druhá skupina
bude k textům přistupovat volněji a bude přesvědčena, že kořenem
věcí je především člověk, ne pravidla a zákony. První skupina bude
při budoucí volbě obvykle hledat historické precedenty, druhá bude spíše
důvěřovat v nezatíženost a originalitu nových postupů.
Zajímavý bude jistě i postoj k nadnárodním celkům,
neziskovým organizacím, vládním představitelům apod. První skupina bude
zřejmě velmi skeptická k současným protirodinným a
protidemokratickým opatřením Evropské Unie, zatímco druhá skupina bude
spíše proevropsky orientovaná a bude tyto věci velkoryse přehlížet jako
okrajové a nedůležité. První skupina bude vzhlížet k nebi, zatímco
druhá skupina spíše k proměně společnosti. První skupina se bude
chtít nechat pohnout Bohem, druhá bude spíše toužit Bohem pohnout. První
skupina eschatologicky očekává soud a kataklyzma a druhá zdůrazňuje
vývoj a pokrok.
První skupina bude zřejmě upřednostňovat pomoc potřebným na základě
osobní odpovědnosti a vlastního rozhodnutí; druhá skupina bude spíše
volat po odpovědnosti a intervenci institucí a státu.
Osobní profilace
A konečně, první skupinu – ne vždy – tvoří obvykle
cíleně nepříliš viditelní a vědomě upozadění lidé; druhá skupina
má často – ne vždy – své mluvčí z řad intelektuálů a
teologů, kteří budou věřit, že by křesťan měl cíleně medializovat
svůj postoj a tím ovlivňovat společnost. První skupina bude chtít
„evangelizovat“ a druhá spíše „učit národy“.
www.apologet.cz