poslal Nepřihlášený
Četl jsem po ránu Kostnické jiskry a článek od bratra Šlechty z Pardubic na
téma – Jak vykládat Jericho.
Ono je to vlastně o tom, jak vykládat a vnímat celou Bibli. Pravověrní hrozí
liberalismem a mají hrůzu z toho, že pokud nebudeme věřit doslova tomu, co je
v Bibli napsáno, pak zpochybníme i to, co řekl Pán Ježíš a apoštol Pavel o
Adamovi a o hříchu a vlastně ztratíme víru. A tak jedni navrhují, aby se těžko
přijatelné a vysvětlitelné pasáže v Bibli obcházely a nevyučovaly. Nebo naopak
se krveprolévání zduchovňovalo.
Naše víra nesmí být ohrožena tím, že věda
objevila, že realita o Jerichu je jiná, než se píše v Bibli. A že byla
zredigována a upravena autory kánonu v pozdější době babylonského exilu? Jak to,
že víru však liberální profesor Bič, astrofyzik Jiří Grygar, nebo evoluční
biolog a kněz zároveň Marek Orco Vácha neztratili? Podle pravověrných věří
špatně. Podle mě hledají smysl zvěsti tam, kde se v Bibli mluví v obrazech a
berou doslova to, co bylo řečeno a nepochybně lze vnímat jako doslovné.
Jak to
poznají a roztřídí? Jednoduše. Tam, kde je biblické tvrzení v rozporu s vědeckým
poznáním, je někde chyba. Může být na obou stranách. A chybu je třeba najít a
správně pojmenovat, anebo vyhodnotit situaci tak, že chyby nejsou důležité pro
mou víru, že důležitý je smysl zvěsti, a nehrotit rozpor. Je třeba vycházet
z předpokladu, že víra a věda se nevylučují, ale jsou to dvě různá poznání a
výklady téže skutečnosti.
Pán Ježíš v podobenství o hřivnách mluvil o penězích. Pravověrní to však
vykládají „duchovně“. Pán Ježíš mluvil obrazně o Adamovi, pravověrní to
vykládají doslovně. Problém a nedorozumění není mezi pravou vírou, která
všechněm postačí, ale mezi interpretací Písma lidmi vzdělanými a nevzdělanými.
Jak vzdělaní i nevzdělaní mohou být upřímně věřícími, to se nevylučuje. Ani
jedni si však nemohou dělat nárok na pravověrnost a vnucovat svou zbožnost a
své poznání jiným, jak se to zvlášť u baptistů děje. Písmo mluví o stvoření
člověka z prachu země. Proč? Protože všichni si mohli ověřit, že po smrti se
člověk na prach rozpadne v průběhu času. Vědecká komunita však dnes ví, že i ten
prach zemský je stvořitelským dílem, protože všechny známé prvky Mendělejevovy
soustavy, dnes doplněné o kvazi částice z Cernu, jsou pozůstatkem výbuchů
vodíkových supernov ve starém vesmíru. Ať někdo ví, nebo neví, vždy je pro něj a
pro jeho víru a vnímání světa rozhodující, zda věří ve Stvořitele, nebo náhodu.
Tím stvořitelské dílo a biblickou zvěst vnímá věřící vědec ještě z širšího
kontextu, než byla původně myšlená. A takových případů lze najít víc.
Archeologie, paleontologie a další vědy nemají za prioritu negovat Bibli.
Někdy jí potvrzují, někdy dokazují, že autoři fabulovali a domýšleli a svá
tvrzení a to vše dodatečně dokazovali tvrzením, že psali inspirovaní Božím
Duchem, což vyplývá na povrch při srovnání s objevenou realitou jako objektivní
nepravda. Toto vědomí, že Bibli psali svými znalostmi, kulturou a kdoví čím
ještě omezení lidé, nemusí nutně znamenat ztrátu víry v Boha, když nebudu
doslova věřit tomu, co napsali, nebo co dodatečně vybrali do Biblického kánonu,
ale budou pátrat po tom, proč to psali a za jakým účelem. Proč Pán Ježíš a
posléze apoštol Pavel citoval Starý zákon a navazoval na něj? Protože to bylo
to nejdůvěryhodnější Písmo, které v jeho době existovalo a všichni na něm
stavěli a všichni ( židé ) na něm zakládali nejen svou víru, ale i společenské
uspořádání. Nemohl tehdejším lidem vysvětlovat Boží záměry na jiných příkladech,
než na těch, které znali.
Co z toho plyne? To, že Písmo je nutno interpretovat - vykládat s ohledem na
jeho smysl a s ohledem na to, co je psáno doslovně a co jako obraz, nebo lidská
představa, mýtus a legenda, báseň a proroctví. Nikoli s domýšlivostí
vlastnictví konečné pravdy, která je nekritizovatelná a nevyvratitelná. Potom
jsou také s otazníkem důvody, proč některá křesťanská společenství mají své
vlastní předpisy a praxi, kterým dávají přednost před tím, co se píše v Bibli.
Dogmatika není nic jiného, než výraz lidského pochopení nebo nepochopení Bible
a výkladu Písma, které vychází z úrovně znalostí, které jsou dostupné v době, ve
které žil daný dogmatik. Dnes nevěříme stejně jako Luther ani Kalvín, ani jako
anabaptisté, ani jako středověcí katolíci. To nemůže nikdo popřít. Věříme však
všichni ve stejného Boha, ale věříme jinak. Tak jinak věří dva křesťané, kteří
sedí ve stejné lavici v kostele. Ani jeden není před Boží tváří cennější, nebo
méně cennější, než ten druhý. A tak máme vnímat i sebe navzájem. Jinak se místo
Boží církve vytvářejí sekty a pravověrná ghetta neomylných, ale zaručeně
upřímných křesťanů, kteří věří doslova všemu, co je napsáno v Bibli a podle toho
se navzájem třídí na lepší a horší, nebo na věrné a odpadlíky. Před 20 lety
jsem Bibli rozuměl jinak, než dnes. Každý se měníme a všechno se mění a ten,
kdo tvrdí opak, popírá vědu a rozum, které jsou stejným Božím darem, jako víra.
S pozdravem
Ing. Jan Kvasnička
Cheb
Zde je ten článek z Kostnických jisker:
Vážená redakce,
tento e-mail Vám píšu s velkými rozpaky. Uvědomuji si, že jeho obsah je
nekonformní a může být pro někoho nestravitelný. Mám obavy, že právě proto bude
redakcí preventivně odmítnut, aby byla chráněna dětinská víra běžných čtenářů ET.
Ale není dětinskost předstupněm dospělosti: "Dokud jsem byl dítě, mluvil jsem
jako dítě, smýšlel jsem jako dítě, usuzoval jsem jako dítě, když jsem se stal
mužem, překonal jsem to, co je dětinské" (1 K 13,11). Opravdu překonal ?
V ET-KJ 3/2017 mne stejně jako jiné čtenáře zaujal článek "Jak učit Jericho". V
hlavě mi stále zvoní větička "Nelžeme dětem". Bude však čtenářům přijatelná moje
stejně provokativní otázka Jak učit Mojžíše? a Jak učit hebrejštinu a hebrejské
písmo? A co takhle nelhat sami sobě ?
Abych svým dětem a vnoučatům nelhal o evangeliu, vědí už ode mne že "není pod
nebem jiného jména zjeveného lidem, jímž bychom mohli být spaseni" (Sk 4,12) a
také, že "máme-li naději v Kristu jen pro tento život, jsme nejubožejší ze všech
lidí" (1 Ko 15,19). Teprve přijmou-li tuto víru nejen mé, ale jakékoliv děti
nikoliv jako nějakou lidskou hypotézu, ale jako dar od Pána Boha, mohu si být
jist, "že ani smrt ani život, ani andělé ani mocnosti, ani přítomnost ani
budoucnost, ani žádná moc, ani výšiny ani hlubiny, ani co jiného v celém
tvorstvu, nedokáže ty naše děti odloučit od lásky Boží... (Ř 8,38). Je-li
evangelium evangeliem, nemůže být vyprázdněno našimi po-chybnými spekulacemi o
tom, co je evangelium (Ga 1,6-9).
Takže proč by nás měl uvádět do rozpaků ten biblický příběh o Jerichu? Proč
si tak houževnatě přejeme, aby ta skupinka osvobozených otroků surově vyvraždila
obyvatele toho města, jež při jejich průchodu kolem bylo už staletí v troskách?
Nevypovídá takové pojetí fundamentalismu něco spíš o nás? Proč tak bez zájmu
lhostejně pomíjíme mnohem závažnější a neoddiskutovatelnější historický fakt, že
kolem trosek toho Jericha procházel nárůdek osvobozených otroků do země, jež jim
byla zaslíbena Božím požehnáním? A že už před třemi tisíci lety dostali
požehnání a předpověď, že hlavní město jejich země bude v centru pozornosti
všech národů světa?Kterému jinému hlavnímu městu se přihodilo totéž? Ta
pozornost světa k nim nebude vždycky laskavá. Otevřete-li si Nehemiáše 3, 33-35
a 4,1.2, najdete v Bibli už před třemi tisíci lety zapsanou předlohu ke všem těm
stížnostem, jimiž dnešní potomci tehdejších Arabů neúnavně zásobují OSN. Kdo
navštíví dnešní Jeruzalém dnes, uvidí stejné prostředí, jaké bylo před třemi
tisíci lety (Nehemiáš 4,12-24). Dodnes stavitelé Jeruzaléma musí v jedné ruce
držet zednickou lžíci a ve druhé zbraň. Tak se text Bible věrohodně promítá do
dnešní doby. Není to dostatečný a mnohem důležitější důkaz věrohodnosti textu
Bible, i když o nelichotí naší duchovní sentimentální fantazií?
K 21. století a tedy i k nám promlouvají nejen dějiny archeologie, ale i
dějiny etnografie a dějiny lingvistiky. Ač tyto vědy nejsou Božím slovem, nejsou
prolhané, nemáme důvod jim nevěřit. Takže když se od prof. Biče z jeho "Dějin
Starého zákona" dozvíme, že hebrejština, kterou je psána Bible, se jako jazyk
konsolidovala teprve čtyři století po příchodu přišelců do zaslíbené země
smísením jejich jazyka s jazykem původních obyvatel, musíme se smířit s tím, že
Mojžíš nemohl mluvit jazykem, který ještě neexistoval, tedy hebrejsky. A nemohl
psát kvadratickým písmem, které vynalezli až Féničané asi 100 let před
odvlečením Židů do babylonského zajetí. Někdy v 8. století před n. l. nechal
izraelský král Ezechiáš vykopat vodovod do Jeruzaléma. (2 Kr 20,20) Král nechal
kopat vodovod ze dvou stran. V místě, kde se oba kopající týmy setkaly, vysekaly
do skály zápis o této události, informačně mnohem bohatší než ten biblický
záznam. To, co se nevešlo do Bible, vešlo se na skálu. (viz: www.Bible, tunel
Krále Ezechiáše.cz) A tento nápis prokazatelně pocházející z 8. století před n.
l. není ještě psán kvadratickým písmem dnešního Tenachu. V té době se
kvadratické písmo teprve začínalo kdesi u Féničanů rodit. A ještě dlouho trvalo,
než se stalo vlastnictvím židovských zajatců v Babyloně, aby jím zapsali Písmo.
Ten dodnes nepočetný nárůdek, ať chceme nebo nechceme, se stal požehnáním pro
všechny obyvatele světa. Kromě toho, že byli vyvoleni, aby dali lidstvu Bibli a
s Biblí i Mesiáše, který jiný podobný národ dal světu 120 nositelů Nobelových
cen a tisíce vynikajících spisovatelů, filosofů, učitelů, lékařů, politiků?
Nikdo není víc slepý než ten, kdo to odmítá vidět. Stejně jako je pro mne
záhadou moje vlastní víra v Mesiáše Ježíše, je mi záhadou i vznik houževnatého
křesťanského antisemitismu. Poradí mi někdo ?
Miroslav Šlechta, Pardubice