Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Radana   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 6, článků celkem: 4476, komentáře < 7 dní: 14, komentářů celkem: 4163, adminů: 23, uživatelů: 2326
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 196 530

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 8 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Absolutní a relativní
Posted on Pondělí, 07. srpen 2017 @ 00:07:01 CEST Vložil: Mainstream

Principy poslal Nepřihlášený

Před několika staletími se v Evropě vedly kruté náboženské války. V dobách reformace byli lidé ochotni se zabíjet pro jiné porozumění tomu, co se děje při Večeři Páně. Nedokážu si představit, jak se musel Pán Ježíš cítit. Vždyť ustanovil svou Večeři jako znamení jednoty svých následovníků. Kdybychom šli ještě dále do minulosti, museli bychom konstatovat, že ve jménu Božích pravd docházelo k vyvražďování velkých skupin obyvatelstva. Vyvražďování katarů či albigenských se svým rozsahem rovnalo etnickým čistkám, ne-li přímo genocidě.

Aby člověk odsoudil jinověrce k smrti, musí si být naprosto jist, že má pravdu a že jinověrec se mýlí, případně že zaujímá tak hříšný postoj, že je hoden nejvyššího trestu. Na světě začalo být nesrovnatelně příjemněji a bezpečněji, když si lidé připustili, že jejich poznání může být částečné (ostatně Písmo na to upozorňovalo zcela jednoznačně a srozumitelně) a že řešení náboženských rozdílů pomoci řemdichu či kulometu opravdu nemůže oslavit Boha. Zatímco tedy lidé v minulosti věřili v absolutního Boha a věřili i ve svou absolutní schopnost vědět něco správně, dnes jsme v situaci diametrálně odlišné: Pochybujeme o jakémkoli svém (i cizím) poznání a mnozí pochybují i o tom, že existuje nějaká jedna pravda, chcete-li, Pravda s velkým P, tedy že existuje absolutní Bůh

Tento postoj má ovšem také negativní důsledky. Jednak se lidé, kteří na nic absolutního nevěří, nedokáží bránit těm, kdo věří v absolutního Boha i ve svou absolutní schopnost poznávat pravdu (což jsou dnes radikální muslimové), jednak jim chybí vědomí, že existují hodnoty, kvůli nimž je správné se obětovat. Radikální muslimové se domnívají, že mají pro co umírat, postmoderní relativisté docházejí k závěru, že nemají pro co žít.

Křesťan ví, že je nad námi absolutní Bůh, nicméně ví i to, že my lidé poznáváme jen částečně a nemůžeme si činit nárok, že jsme Bohu správně porozuměli. Pokud s Bohem delší dobu žijeme, zakoušíme, že mu rozumíme stále víc, ale zároveň si se vší pokorou uvědomujeme, jak moc nás přesahuje, a jak nedokonalé je naše poznání. Náš život se ovšem nestává jednou velkou pochybností o čemkoli: Věřím, ba mohu říci: pevně věřím, že je nad námi absolutní Bůh, a já nemám nic důležitějšího na práci než ho poznávat, snažit se mu naslouchat – a pak ho poslouchat. Protože vím o své omylnosti a o částečnosti svého poznání, netvářím se jako někdo, kdo spolkl všechnu pravdu a komu je všechno jasné. Pravda je něco, k čemu se mohu neustále přibližovat, a velice záleží na tom, zda se o to snažím. V životě mi tedy nechybí hodnotová orientace, a při hledání pravdy se stávám plně člověkem. Nemusím tvrdit s Bobem Dylanem, že večer jsem jiný člověk, než jsem byl ráno; moje osobnost se nerozpadá. Čím více pravdu hledám, čím jsem Bohu blíž, tím více jsem člověkem.

Mnohým postmoderním lidem, nevěřícím v cokoli absolutního, věřící lidé vadí. Dráždí je, když někdo věří v absolutní pravdu. Nezřídka nás obviňují, že bychom chtěli ve jménu „té vaší pravdy s velkým P“ opěr vraždit a vnucovat své přesvědčení druhým. Ne vždy chápou, že je možno věřit v absolutního Boha a přitom vědět, že naše schopnosti poznávat pravdu absolutní nejsou.

Život s bezbřehým relativismem není trvale udržitelný. Projevuje se to na mnoha rovinách: Národy, kde tento relativismus převážil, se přestaly rozmnožovat. Není-li Bůh, pak „jezme, pijme, neboť zítra zemřeme“ (Iz 22,13 = 1Ko 15,32). Projevuje se to na rovině osobní: lidé pociťují nesmírnou vnitřní prázdnotu. Jsme stvořeni pro vztah s Bohem, a nenajdeme-li k němu vztah, máme vážné problémy i ve vztahu k druhým lidem – a konec konců i sami se sebou.

Jako křesťané jsme povoláni k tomu, abychom zůstali pokorní, protože si uvědomujeme svou částečnost, a současně můžeme být radostní, protože víme, že nad námi je absolutní Bůh, který je garantem i našeho lidství. Náš život je totiž ukryt s Kristem v Bohu (Kol 3,3).

červen 2017

Dan Drápal

Zdroj: http://dan-drapal.cz



 
Příbuzné odkazy
· Více o Principy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Principy:
Reakce kazatele Blahoše Fajmona na otevřený dopis kazatele Pavla Coufala


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 3
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Absolutní a relativní" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Absolutní a relativní (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Pondělí, 07. srpen 2017 @ 06:23:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Několik krátkých poznámek, s dovolením.
1. Tak především, lidé často zaměňují „co je pravda“ s „mám pravdu“. Podstatný rozdíl.
2. Schází mi tu připomínka té skutečnosti, že tou Pravdou s velkým „P“ je Pán Ježíš. To znamená, že nelze hledat pravdu někde jinde nebo nějakým jiným způsobem. Jen přes Pána Ježíše Krista. On je tím „filtrem“, přes který musíme chápat Boha, svět kolem sebe i sami sebe.
3. Bůh je nejen absolutní, ale také – a spíš především – svrchovaný. Buď nás stvořil a všechno kolem nás, anebo ne. Pokud ano, Jeho svrchovanost a Jeho právo na nás je dalším „filtrem“ pravdy.
4. Částečnost poznání je sice biblicky podložená a je potřeba ji respektovat, ovšem zároveň je biblické nabádat sám sebe i druhé k růstu poznání, ke kterému dochází přirozeně a nenásilně důsledným životem víry s Pánem Ježíšem.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.12 Seconds