|
| | | Kdo je Online | Právě je 70 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Všeobecné: Podoba rodiny podle Bible
Posted on Pátek, 18. leden 2019 @ 17:24:08 CET Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Sarkastická poznámka na úvod by mohla být, že model Ježíšovy rodiny dneska celkem frčí. Starší partner s patnáctiletou svobodnou matkou, otec miminka nejasný…
Vedle soboty je manželství nejstarší Boží ustanovení – ale jak vidíme už na příkladu Svaté rodiny, není to všechno tak jednoduché.
Gn 1,1 až 2,4 – člověk („adam“) je muž a žena dohromady. To ukazuje k jednomu z podstatných rozměrů manželství. Manželství je vztah, kde jedinec překračuje hranice vlastní lidské osobnosti. To, co vyjadřuje obrazné vyjádření „jsou jedno tělo“ a současné právo postihuje společným jměním manželů. Proto manželství ukazuje až k Bohu a tajemství nejsvětější Trojice. Druhá zpráva o stvoření (Gn 2,18) pak přidává postřeh, že i muž ženu potřebuje jako pomoc, která mu ovšem bude postavena na roveň. Teprve s ženinou pomocí je muž kompletní. Pak se příběh vrací k původní intenci – poté, co muž opustí rodiče a přilne ke své ženě, stávají se jedním tělem. Prvotní určení dostává své naplnění.
Pokud bychom ale brali ráj jako vzorový příklad, moc si nepomůžeme. Nejsme vegetariáni, nechodíme nazí, zásadní problémy vyvolává i otázka, kde by vzali manžely a manželky „historické“ děti Adama a Evy, a jestli je tedy incestní vztah v rajském Božím plánu. Potud těžko tímto příběhem obhajovat i striktní lpění na monogamním páru jako jediné podobě. Je to obrazný příběh, který vzniká v době babylónského zajetí. V té době už vlivem společenského vývoje mnohoženství vymizelo v Egyptě, Babylónii i mezi Židy. Prostě se v běžném životě neosvědčilo (a biblické příběhy to potvrzují) a vidíme ho jen jako rozmar vysoce postavených osob.
Potud nějaký jediný správný biblický model manželství a role muže a ženy těžko hledat. V průběhu staletí měnilo svoji podobu, aniž by k tomu potřebovalo nějaké náboženské vysvětlení. Apoštol Pavel sice ví, že není žádný principiální rozdíl mezi mužem a ženou (Gal 3,28), ale v realitě tohoto světa dává praktické pokyny, které odpovídají tehdejší dobové a kulturní situaci. Ve shromáždění žena mlčí (1Kor 14,34), patří-li muži, pak se modlí s hlavou zakrytou „kvůli andělům“ (1Kor 11,10) a vůbec má být muži podřízena (1Tim 2,11n).
Tím se ovšem otevírá široký prostor pro vykladačské směry. Jsou ty které modely (tedy pro nás především Pavlovy příkazy) závazné i v našem prostředí, nebo se máme vrátit k principiální rovnosti? Co je věrnost Písmu, co je lpění na liteře, co je rozpoznání Ducha Písma?
Osobně striktní držení Pavlových formulací vidím jako nenáležité lpění na liteře. Vidíme, že i v průběhu biblických dějin se vztah k manželství měnil. Učebnicový příklad je zmíněný fakt mnohoženství. Po tisíciletí bylo standardním modelem manželského života. V souladu s chápáním postavení otroka tu máme i situace, kdy manželka za sebe vysílá do postele otrokyni jako náhradu s tím, že její děti budou chápány jako děti v manželčině dědické linii (Jákob a jeho ženy). Zjevně tento stav nebyl chápán jako prohřešek proti Lábanově výzvě, že Jákob nesmí „pokořit jeho dcery Líu a Ráchel“ tím, že by si vzal i jiné ženy (Gn 31,50). Zároveň z tohoto verše ale mezi řádky čteme i jakési vymezení proti mnohoženství, minimálně v té podobě, že by Jákob své první dvě ženy nějak zanedbával.
Další dobovou podmíněností je fakt dohodnutých sňatků. Rodina ženicha se dohodla s otcem nevěsty (Sd 14,1–2), vyjasnila se ekonomická stránka věci a nevěsta byla postavena před hotovou věc. Potud i nevěra byla vnímána nejen jako morální přečin (smilstvo), ale i jako zásah do mužova majetku. Obdobně byl vnímán i předmanželský sex – jako zásah do majetkových práv otce (Ex 22,15–16). Oproti tomu sex muže s otrokyní (Lv 19,20) či prostitutkou (Gn 38,15n) nepředstavuje problém. Žena žádnou takovou možnost nemá.
Prostor k diskusi máme ale i u pozice muže jako pána rodiny. I zde už je to naznačeno použitým pojmem – otec rodiny je pán, ovšem vždy neutrální „baal“ a nikdy ne „ádón“, tedy pán ve smyslu „majitel“ (dejme tomu otroka).
Nikdo by asi dnes nehoroval pro levirátní sňatky, kdy za zesnulého manžela je povinen zplodit své švagrové potomky jeho bratr, ale tyto děti jsou brány právně jako děti zesnulého. Také v rozvodové praxi jistě očekáváme rovná práva, a ne biblický přístup, kdy žena nemá šanci a muži stačí prohlášení (Oz 2,2) či „lístek zapuzení“ (Iz 50,1). Ani Ježíšovo razantní zpřísnění tehdejší rozvodové praxe (Mt 19,3n) zcela v duchu tehdejší doby vůbec neuvažuje o rozvodu ze strany ženy.
Nejstarší novozákonní texty o rodině jsou pak zásadně ovlivněny očekáváním brzkého konce světa. Je ale příznačné, že zatímco Ježíš mluví o zřeknutí se manželství pro Boží království (Mt 19,12) a v raných epištolách Pavel preferuje celibát (1Kor 7,1), nebo aspoň neměnit dosavadní stav (1Kor 7,26), tak v pozdějších, pastorálních epištolách už mladým vdovám doporučuje svatbu (1Tim 5,14).
Hledáme-li tedy biblickou podobu manželství, nacházíme různé vrstvy odpovídající myšlenkovému schématu té které doby. Pojem „tradiční křesťanská rodina“ mnohem více vypovídá o našem myšlenkovém světě než o svědectví Písma.
Jaroslav F. Pechar
Zdroj: http://notanebe.cz
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 5 Hlasů: 2
|
| | | |
|
|
Re: Podoba rodiny podle Bible (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Pátek, 18. leden 2019 @ 19:14:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Určitě užitečná diskuse pro dnešní dobu. Avšak i když ten článek se snaží prezentovat akademické, nezaujaté stanovisko, obsahuje řadu přehmatů, resp. ukazuje se v něm na určitý nedostatek poznání.
Uvedu jen bodově : 1. Pro správný výklad Písma platí, že sice je "všechno pro nás, ale nikoli o nás". To, že Pán dal do Písma určité historické a reálné příběhy ještě neznamená, že každý příbeh je pozitivní nebo hodný následování jako vzor. SZ textů je takových plno. 2. Situaci v Edenu musíme rozlišovat na "před pádem" a "po pádu". Před pádem do hříchu byl ideální stav, po pádu vstupujeme do hříchem poznamenané životní reality, která se v průběhu dějin mění, ale zůstává hříchem poznamenaná. 3. Gal 3,28 se lidé pod vlivem feminismu snaží interpretovat pro sociální rovnoprávnost žen. Tento text o ničem takovém nehovoří. Jedná se tu o postavení muže a ženy před Bohem skrze Ježíše Krista. I ty další NZ oddíly jsou tu prezentovány zavádějícím způsobem, nejsou dostatečně vyloženy. 4. Oddíly z 1.Moj. 1 a 2 jsou zcela určitě Bohem zamýšleným modelem pro manželství. Hřích to všechno pokazil a žijeme dnes v realitě, s níž se každý naneštěstí vypořádává po svém.
|
Re: Re: Podoba rodiny podle Bible (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Duke v Pátek, 18. leden 2019 @ 19:51:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Gal 3,28 se lidé pod vlivem feminismu snaží interpretovat pro sociální rovnoprávnost žen."
Mám tomu tedy rozumět tak, že správně biblická je sociální nerovnoprávnost žen ? Je implikací 1Tim 2,11n sociální nerovnoprávnost žen ? |
]
Re: Re: Re: Podoba rodiny podle Bible (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Pátek, 18. leden 2019 @ 22:40:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Určitě ne ! Avšak nepovažuji za správné zneužívat biblického textu, který zřetelně hovoří do společenství Církve a o vztahu mužů a žen k Bohu skrze Krista. Novozákonní ustanovení pro shromáždění věřících - Církve - se nepromítá automaticky do společnosti, a je tomu i naopak, sociální zřízení státu by nemělo automaticky vnikat do Církve. Rovnoprávnost žen a mužů před státními zákony je jedna věc a rovnoprávný přístup mužů a žen k Bohu skrze Krista je něco docela jiného. Rodinné role mužů a žen - stejně jako jejich role v Církvi jsou docela srozumitelně dané Písmem. Ve společnosti to srozumitelné není, ta s tím neustále zápasí. |
]
Re: Re: Re: Re: Podoba rodiny podle Bible (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Duke v Sobota, 19. leden 2019 @ 11:06:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za reakci. Rád bych ještě lépe porozuměl Vašim postojům ohledně sociálního postavení mužů a žen.
Pokud rozumím Vaší argumentaci správně, pak: 1) zastáváte rovnoprávný přístup mužů a žen k Bohu skrze Krista 2) respektujete sociální rovnoprávnost mužů a žen před státnímu zákony 3) zdráháte se hovořit o sociální rovnoprávnosti mužů a žen v křesťanské rodině 4) zdráháte se hovořit o sociální rovnoprávnosti mužů a žen v Církvi
Mám sedm dotazů k jednotlivým oblastem:
1) Má rovnoprávný přístup mužů a žen k Bohu skrze Krista pouze duchovní implikace nebo i nějaké jiné? 1a) - pokud má rovnoprávný přístup k Bohu skrze Krista i sociální implikace, jaké?
2) Sociální rovnoprávnost mužů a žen před státními zákony v západní civilizace je podle Vašeho mínění více ovocem biblického pohledu na člověka a lidské společenství nebo spíše osvícenského humanismu? 2a) - pokud je tato rovnoprávnost spíše ovocem biblického pohledu - v čem konkrétně? 2b) - pokud je tato rovnoprávnost spíše ovocem osvícenského humanismu - o jaké změny v legislativní úpravě rovnoprávnosti by mělo usilovat politické angažmá křesťanů?
3) Když se zdráháte hovořit o sociální rovnoprávnosti mužů a žen v křesťanské rodině - v čem konkrétně se má podle Vás v rodině projevovat nerovnoprávnost?
4) Když se zdráháte hovořit o sociální rovnoprávnosti mužů a žen v Církvi, v čem konkrétně se má podle Vás v Církvi projevovat nerovnoprávnost? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Podoba rodiny podle Bible (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Sobota, 19. leden 2019 @ 16:34:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Předpokládám, že stojíte o poctivou a slušnou diskusi. Dneska člověk na sociálních sítích - i těch křesťanských - nikdy neví :-) Omlouvám se za stručnost, tato problematika si zaslouží komunikaci tváří v tvář, aby byla smysluplná.
Body č.1 a 2 : ano Body č.3 a 4 : nemyslím, že můžeme hovořit o sociální rovnoprávnosti v rodině a v Církvi. Tam je to otázka rozličnosti rolí daných Písmem. Rozličnost rolí nevylučuje rovnoprávnost.
K dotazům : 1)a 1a) mám zato, že tu apoštol chtěl zdůraznit, že i před sociální nerovnoprávnost mužů a žen (pánů a otroků, apod.), skrze Krista je dáno stejné přijetí Bohem pro všechny. 2) 2a) 2b) : Určitě je to dáno Božím pohledem na člověka, rodinu a společnost. Humanismus - osvícenecký nebo jiný - je výplodem hříšného člověka, a nikdy nevyřeší sociální otázky ke všeobecné spokojenosti. K legislativním úpravám se nebudu vyjadřovat, protože neznám dost dobře současnou legislativu. Jenom všeobecně, věřící by se měli věnovat legislativnímu procesu úměrně ke svému obdarování, je jich málo, kdo v tom mohou být důslední. 3) a 4) Jak již jsem napsal výše, hovořit o rovnoprávnosti v rodině a Církci považuji za zavádějící. Je to problematika a otázka rolí muže a žena a manžela a manželky.
Takže tolik pro dnešek, snad jsem se vyjádřil zřetelně :-)
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Podoba rodiny podle Bible (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Duke v Sobota, 19. leden 2019 @ 18:11:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za trpělivé odpovídání.
Osobně odporuji názoru, že různé role mužů a žen nejsou v rodině a Církvi nejsou kompatibilní s principem rovnoprávnosti. Děsím se praktických důsledků takového předporozumění.
Církve a náboženské společnosti mají Listinou lidských práv a svobod zaručenu autonomii ("Církve a náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustavují své orgány, ustanovují své duchovní a zřizují řeholní a jiné církevní instituce nezávisle na státních orgánech."), takže beru na vědomí, že církve mají právo v rámci svých záležitostí diskriminovat (např. dávat mužům jiná práva než ženám). Osobně si nedovedu představit, že by byl součástí místního společenství Církve, které bys odvoláváním na různé role diskriminovala.
Diskriminací míním to, co se píše na Wikipedii: "Diskriminace (lat. discriminare = rozlišovat) je termín označující nějaké rozlišování. Nejčastěji se používá v negativním významu rozlišování lidí na základě příslušnosti k nějaké obecné skupině bez ohledu na schopnosti konkrétního jedince."
To, co mě ovšem ruší více než nerovnost v některých církevních společenstvích, je názor, že by v křesťanské rodině neměla být ideálem rovnoprávnost mužů a žen.
Zajímal by mě v této souvislosti Váš komentář k vybraným ustanoveními Občanského zákoníku v části rodinného práva: Povinnosti a práva manželů Oddíl 1 Obecná ustanovení
§ 687 (1) Manželé mají rovné povinnosti a rovná práva. (2) Manželé si jsou navzájem povinni úctou, jsou povinni žít spolu, být si věrni, vzájemně respektovat svou důstojnost, podporovat se, udržovat rodinné společenství, vytvářet zdravé rodinné prostředí a společně pečovat o děti.
§ 688 Manžel má právo na to, aby mu druhý manžel sdělil údaje o svých příjmech a stavu svého jmění, jakož i o svých stávajících i uvažovaných pracovních, studijních a podobných činnostech.
§ 689 Manžel je povinen při volbě svých pracovních, studijních a podobných činností brát zřetel na zájem rodiny, druhého manžela a nezletilého dítěte, které nenabylo plné svéprávnosti a které žije spolu s manžely v rodinné domácnosti, a popřípadě dalších členů rodiny. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Podoba rodiny podle Bible (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Sobota, 19. leden 2019 @ 18:42:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak vidím, že jsem se nevyjádřil jasně, omlouvám se. Zkusím to ještě jednou, snad lépe : role mužů a žen v Církvi a manželů a manželek v rodině JSOU kompatibilní s principem rovnoprávnosti. Tím, že muž-manžel a žena-manželka respektují svoji Bohem danou roli ještě neznamená, že si nejsou rovni, ani před Bohem, ani před lidmi. Jsou. Avšak rovnoprávnost jim nedává automaticky možnost své role přehlížet. V Církvi je to jednodušší, protože máme Písmo. V nevěřící rodině je to složité.
S tou diskriminací to není jednoduché. Konkrétně, považuje někdo za diskriminaci, když má manželka určité schopnosti, které by mohla uplatnit např. v podnikatelském prostředí, ale manžel by ji raději viděl v její roli manželka a matky v domácnosti ? Je její role v domácnosti obětí ? Tak to vidí svět bez Boha. Role ženy jako matky je stejným povoláním jako role muže manžela a otce. Socální konstrukty rodiny, kde muž přebírá nenahraditelnou roli matky a naopak se dávno ukázaly jako neprospěšné, rodině i společnosti.
V těch citátech z občanského zákoníku nevidím nic, co by odporovalo křesťanskému/biblickému pojetí rodiny, ale §689 nerozumím. Pravdou však je, že Písmo má standard vyšší, a to především v pojetí sebeobětování a lásky. Nedovedu si představit, že ten, kdo se řídí Písmem, by měl problém s občanským zákoníkem.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Podoba rodiny podle Bible (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: Duke v Sobota, 19. leden 2019 @ 20:22:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za vyjasňování Vašich argumentů a postojů.
Shoduji se s Vámi, že v centru sociality, která by chtěla být nazvána křesťanskou, musí být láska a sebeobětování. Kde se toto pomíjí, hrozí nebezpečí, že se sociální vztahy zdeformují či rozpadnou - pokřiví se buď práva nebo role.
Malá poznámka k sebeobětování: musí jít o sebeobětování a ne o jejíobětování nebo jehoobětování. V tomto ohledu vidím i smysl § 689 občanského zákoníku.
Velká rozprava by mohla být o "Bohem daných rolích". To je těžký kalibr, který bývá hanebně zneužíván těmi, kdo si nárokují domnělé "danosti" autoritativně vykládat a prosazovat ve svém okolí. "Slovo Bůh je snad nejvíc zatížené slovo ze všech lidských slov. Žádné nebylo tak pošpiňováno, tak kritizováno... Lidský rod se svým náboženským stranictvím to slovo roztrhal na kusy; lidé pro ně zabíjeli a umírali, nese všechny otisky jejich prstů, všechnu jejich krev... Slovo ´Bůh´ nemůžeme vyprat do čista, ani je nemůžeme učinit nedotknutelným. Můžeme je však, poskvrněné a pošlapané, zdvihnout ze země a pozdvihnout je alespoň na ten čas, kdy o ně budeme pečovat. "(Martin Buber)
I když pominu rozporné a někde až temné starozákonní modely sociálních rolí, z nichž některé jsou vůči ženám velmi drsné, dokonce až životu nebezpečné (např. Soudců 19,24-29, 4. Mojžíšova 5,11-31), a zůstanu pouze u Nového zákona, tak spatřuji pluralitu genderových rolí, jak je to stručně naznačeno v závěru článku:
"Nejstarší novozákonní texty o rodině jsou zásadně ovlivněny očekáváním brzkého konce světa. Je ale příznačné, že zatímco Ježíš mluví o zřeknutí se manželství pro Boží království (Mt 19,12) a v raných epištolách Pavel preferuje celibát (1Kor 7,1), nebo aspoň neměnit dosavadní stav (1Kor 7,26), tak v pozdějších, pastorálních epištolách už mladým vdovám doporučuje svatbu (1Tim 5,14)."
Vedle pastorálních epištol, které prokřesťanšťují tradiční sociální role, musíme brát v potaz také kontratradiční postoje a praxi Pána Ježíše Krista jako např.: Lukáš 8,1-3 Potom Ježíš procházel městy a vesnicemi a přinášel radostnou zvěst o Božím království; bylo s ním dvanáct učedníků a některé ženy uzdravené od zlých duchů a nemocí: Marie, zvaná Magdalská, z níž vyhnal sedm démonů, Jana, žena Herodova správce Chuzy, Zuzana a mnohé jiné, které se o ně ze svých prostředků staraly.
Marek 3,31-33 Tu přišla jeho matka a jeho bratři. Stáli venku a vzkázali mu, aby k nim přišel. Kolem něho seděl zástup; řekli mu: "Hle, tvoje matka a tvoji bratři jsou venku a hledají tě." Odpověděl jim: "Kdo je má matka a moji bratři?" Rozhlédl se po těch, kteří seděli v kruhu kolem něho, a řekl: "Hle, moje matka a moji bratři! Kdo činí vůli Boží, to je můj bratr, má sestra i matka."
|
]
|
| |
|
|