poslal Nepřihlášený Navrhujeme, aby každý sbor vypracoval dokument pojednávající o tom, jakým stejným teologickým směrem by se měla naše jednota ubírat.
Termín vypracování by mohla být nejbližší RZS.
Pokud z jakéhokoliv důvodu sbor tento dokument vypracovat nechce, může se písemným prohlášením této výsady vzdát.
Navrhujeme, aby se v rámci 1 až 2 let vedla o vypracovaných dokumentech, pojednávajících o stejném teologickém zaměření, diskuse. Cílem této diskuze bude přijetí společného dokumentu, který bude definovat budoucí teologické směřování celé BJB.
Detaily a postupy diskuze a vypracování společného dokumentu budou společně dohodnuty na RZS nebo SD.
Odůvodnění:
V „Ústavě Bratrské jednoty baptistů v České republice'" a „základním dokumentu" čteme:
„II. CÍLE BJB
1. Poskytovat základnu pro všestrannou součinnost a spolupráci baptistických sborů stejného teologického zaměření v rámci ČR..."
Z nynějších dokumentů vyplývá, že BJB „je společenstvím baptistických sborů na území ČR, které se dobrovolně sdružily" to však nevylučuje, že bychom měli mít společné smyšlení a stejné teologické nasměrování.
Sama praxe dokazuje, že v otázkách teologických dnes žádnou jednotu nemáme. Dříve se předpokládalo, že se můžeme sjednotit na významu Písma, ale dnes už se takový předpoklad jeví jako naivní. Jen připomínáme některé projevy z posledních SD a RZS, které zůstaly stále nevyřešeny (citujeme): „Bible je naší modlou," „Písmo nemá ve všech případech jeden význam," „Písmo není jasné," „argumentace Biblí v podstatě není argumentací Biblí, ale je argumentací vlastním pochopením Bible."
Dnešní situaci vnímáme stejně, jak o ní psal předseda VV BJB, bratr Milan Kern: "Stávající situaci vnímám tak, že jsme do značné míry vyčerpali možnosti diskuse s naději na ujednocení stanovisek... Chci ovšem zdůraznit, že mi nevadí různost porozumění Bible, pokud zůstává jednotnost v základních, podstatných věcech."
Určení teologického směru naší jednoty považujeme za základní, podstatné a životně důležité. Naše „zásady a stanoviska" jsou natolik všeobecné, že je nemůžeme považovat, za společné teologické zaměření. V současné době se rozdíly mezi námi netýkají pouze různosti výkladu v otázkách druhořadého významu. Naopak, jedná se o propastně rozdílné pohledy, které jsou vzájemně neslučitelné. To se potom projevuje prakticky v různých náhledech na etické otázky (například postoje k homosexualitě) či liturgii (například otázka ženy za kazatelnou).