Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 697 812

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 66 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Texty: BJB v Československu v prvních letech komunistického režimu (1948-1953)
Posted on Čtvrtek, 22. srpen 2019 @ 17:16:46 CEST Vložil: Mainstream

Historie českých baptistů poslal Nepřihlášený

Na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci byla v roce 2018 odevzdána diplomová práce Michala Hambálka s názvem "Bratrská jednota baptistů v Československu v prvních letech komunistického režimu (1948-1953)".

Citujeme zde z anotace této diplomové práce:

Bratrská jednota baptistů v Československu byla jednou z malých protestantských církví, které zažily nepřátelskou atmosféru komunistického totalitního systému. Komunisté museli nově uspořádat vztahy mezi státem a církvemi, což znamenalo, že první léta nového režimu (1948-1953) byla obdobím nejistoty pro všechny náboženské komunity v zemi. V diplomové práci si pokládáme otázku, jaká byla strategie komunistického režimu vůči relativně malému křesťanskému společenství, a jaká byla strategie baptistů v těchto nových podmínkách. Státní politikou bylo mít baptistickou církev pod svou kontrolou. Administrativní restrikce církvi ztěžovaly její snahu o to pokračovat ve svém tradičním křesťanském způsobu života. Tato práce také popisuje dva momenty, kdy se situace vyhrotila: Většina baptistických sborů na Slovensku byla na několik měsíců na konci roku 1948 zavřena a později v letech 1952-1953 bylo baptistické vedení spolu s velkým počtem kazatelů vyšetřováno a odsouzeno v politických soudních procesech k vězení za komunisty smyšlenou špionáž pro USA.

Citujeme zde poslední dva odstavce ze závěru této diplomové práce:

Strategie církve lze shrnout takto: snaha nepřestávat v dobře nastartovaném poválečném rozvoji a pokračovat ve svém církevním křesťanském životě i nadále, akceptace vnuceného státního uznání (a tím i státního dohledu), aktivní přístup ke krizím a nabízení řešení, formální loajalita (např. sliby duchovních), snaha o zachování existence církve, nakonec přijetí požadavků státní moci (konferenční prohlášení z roku 1953).

Cíle komunistického režimu byly odlišné od cílů, které měla Bratrská jednota baptistů. Komunisté se snažili především získat plnou kontrolu nad společností, církve pro ně představovaly konkurenci, a to jak mocenskou (hlavně v případě římských katolíků), tak myšlenkovou – křesťanská víra nestaví na první místo komunistickou stranu. Baptisté usilovali o to plnit své křesťanské poslání, a ačkoliv neměli politické a mocenské ambice, vytvářeli tak jistou alternativu vůči režimu. Jejich způsob vedení církevního života jim dával určitou nezávislost. Komunisté se tedy snažili, stejně jako u všech ostatních církví, tuto nezávislost nahradit podřízeností režimu a jeho ideologii. Při posuzování hořkého závěru celého sledovaného období – prohlášení z baptistické konference 1953 – je nutné mít na paměti, že komunistická diktatura soustředila ve svém zakládajícím období obrovské množství moci a ovládala všechny klíčové pozice – bezpečnostní orgány, jurisdikce, zákonodárství, vysocí úřední činitelé formující celostátní proticírkevní politiku, regionální orgány se svými církevními pracovníky atd. Zdá se tedy, že ve chvíli, kdy totalitní moc s prakticky neomezenými možnostmi zaměřila svou pozornost na Bratrskou jednotu baptistů, neměla tato celkem malá denominace proti ní šanci.


Celá diplomová práce ke stažení



 
Příbuzné odkazy
· Více o Historie českých baptistů
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Historie českých baptistů:
První řádná kazatelka v historii Bratrské jednoty baptistů


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"BJB v Československu v prvních letech komunistického režimu (1948-1953)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds