Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marek   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 703 917

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 88 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Texty: Křesťanství nenabízí odpověď na koronavirus. Ani žádnou nemá
Posted on Sobota, 04. duben 2020 @ 22:10:41 CEST Vložil: Mainstream

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

N.T. Wright, přední křesťanský teolog současnosti a profesor na Oxfordu, se v článku pro americký časopis Time zamýšlí nad současnou situací.

Pro spousty křesťanů vstoupila omezení vyvolaná koronavirem do postního období, v kterém jsme zvyklí se omezit. Naše malá postní cvičení v sebekontrole působí směšně ve srovnání s novými přísnými opatřeními jako zákaz divadel, uzavření škol, nebo domácí karanténa pro nás, kterým už je přes 70 let. Obejít se bez whisky nebo čokolády vypadá jako hračka, když teď nemůžeme navštívit své přátele nebo vnoučata, anebo si jen tak zajít do hospody, knihovny či kostela.

Má to své důvody, proč se obvykle potkáváme s druhými tváří v tvář. Samotka je pro nás krutým trestem. A tenhle půst nemá žádné pevně stanovené Velikonoce, na které bychom se mohli těšit. Nemůžeme si odškrtávat dny v kalendáři. Stojíme na místě ne v klidném spočívání, ale úzkostném trápení

Nepochybuji, že nám obvyklí pošetilci řeknou své dojmy, proč to Bůh dopouští. Je to trest? Varování? Nebo znamení? Tohle jsou bezmyšlenkovité rádoby–křesťanské reakce kultury, která si generace zpátky osvojila racionalismus: všechno musí mít své vysvětlení. Ale co když nemusí? Co když opravdová lidská moudrost neznamená slátat dohromady pár pofidérních spekulací a říct si: „Jsme v pohodě“? Co když jsou chvíle jako ta, kterou T. S. Eliot rozpoznal na začátku 40. let minulého století, kdy jediná dobrá rada je vyčkávat bez naděje, protože v cokoli bychom doufali, by nás zklamalo?

Racionalisté (včetně křesťanů racionalistů) chtějí slyšet vysvětlení; idealisté (včetně křesťanů idealistů) hledají úlevu. Co však možná potřebujeme ze všeho nejvíce je obnovení biblické tradice sténání (lamentace). Sténání, to je když se lidé ptají „Proč?“ a nedostanou žádnou odpověď. Sténat znamená povznést se nad naše sebestředné obavy z našich hříchů a selhání a rozhlédnout se kolem na utrpení ve světě. Čelit pandemii v New Yorku nebo Londýně je těžké. Ale co teprve přelidněný uprchlický tábor na řeckém ostrově? Co Gaza? Nebo Jižní Súdán?

V takový okamžik dojdou uznání biblické písně – Žalmy. Právě když se zdá, že na ně některé církve zapomněly. „Smiluj se, Hospodine,“ modlí se šestý Žalm, „jsem vysílen, uzdrav mě, Hospodine – v kostech mám děs!“ „Proč jsi, Hospodine, tak vzdálený?“, ptá se a naříká Žalm desátý. „Proč se ukrýváš v dobách soužení?“ A tak to pokračuje dále: „Jak dlouho ještě, Hospodine? Zapomeneš na mě navěky?“ (Žalm 13). A Žalm 22 o to více děsivý, protože jej v předsmrtné agónii citoval sám Ježíš z kříže: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?“.

Ano, tyto básně často končí nadějeplně s novým ujištěním Boží přítomnosti a místo vysvětlování dodávají útěchy. Ale někdy je tomu opačně. Žalm 89 začíná oslavou Boží dobroty a zaslíbení, avšak náhle otáčí a prohlašuje, že se vše vydalo strašně špatným směrem. Žalm 88 začíná v trápení a končí v temnotě: „Přátele i známé jsi ode mě zahnal, mým společníkem je temnota!“ Tak nějak zní heslo naší karantény.

Smysl sténání, vetkaný do látky biblické tradice, není jen ve vytváření prostoru pro frustraci, zármutek, samotu. Nejde ani o projev čiré neschopnosti porozumět, co a proč se to všechno děje. Tajemství biblického příběhu je, že Bůh také sténá. Někteří křesťané si představují Boha jako někoho, který se na vše kouká z výšky, který všechno ví, nad vším má kontrolu, klidný a nedotčený problémy tohoto světa. Takový obraz ale v Bibli nenacházíme.

Kniha Genesis vypráví, že Bůh litoval a trápil se v srdci nad násilnou zlomyslností jeho lidského stvoření. Byl zdrcený, když se jeho nevěsta, lid Izraele, od něj odvrátila. A když se Bůh vrátil ke svému lidu jako člověk – kdyby tomu tak nebylo, Ježíšův příběh by postrádal smysl – plakal na hrobu svého přítele. Sv. Pavel píše o Duchu svatém, který sténá za nás, zatímco my sténáme v bolestech celého světa. Prastará nauka o Trojici náš učí rozpoznávat Jediného Boha v slzách Ježíše a sténání Ducha.

Křesťan není povolán, aby byl vždy schopen vysvětlit, proč se věci dějí. Ve skutečnosti je povolán, aby toho ne vždy byl schopen – a místo toho aby sténal. A tak když Duch sténá v nás, stáváme se – i přes karanténu – malými chrámy, kde přebývá Boží přítomnost a uzdravující Boží láska. A právě odtud se můžou vynořit nové možnosti, nové laskavé skutky, nové vědecké poznatky, nová naděje. Nová moudrost pro naše lídry? To je nápad!

Autor: N.T. Wright

Zdroj: time.com

Překlad: Jan Andrýsek

Zdroj: https://proboha.cz/



 
Příbuzné odkazy
· Více o Zamyšlení
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Zamyšlení:
Ekologické otázky z teologické perspektivy


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 3
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Křesťanství nenabízí odpověď na koronavirus. Ani žádnou nemá" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Křesťanství nenabízí odpověď na koronavirus. Ani žádnou nemá (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: martyria v Neděle, 05. duben 2020 @ 21:55:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sténání dle žalmů je výlučně starozákonní záležitost. Tehdy ještě nebyla možnost odpuštění hříchů skrze oběť Ježíše Krista. Proto jim nezbylo než sténat.
Nám Ježíš na několika místech  PŘIKAZUJE: "Nebojte se!"
To je skutečně příkaz.
A důvodem je Římanům 8:28 Víme, že těm, kteří milují Boha, všechny věci spolu působí k dobrému
Tedy se nemáme bát, protože pokud skutečně milujeme Boha, cokoliv se stane je k našemu prospěchu.
Dokonce dále nám Bible říká, že se máme dokonce radovat, viz:
 Fp 4:4 Radujte se v Pánu vždycky, znovu řeknu: radujte se! 

Ano, vždy se máme radovat. Nikoliv jen pokud jsme  zdraví, nebo se nám daří alespoň průměrně. Ale vždy.

Naprosto to nemá nic společného s pochopením situace. Nemusíme chápat, co se okolo nás zrovna děje, ale máme Bohem danou jistotu, pokud milujeme Boha, že je to v náš prospěch.
A prospěchem je v konečném důsledku spasení.

Pokud se tedy někdo bojíte, položte si otázku zda skutečně milujete Boha více než sami sebe  a více než cokoliv na světě. A zda tedy vůbec jste spaseni.





Re: Křesťanství nenabízí odpověď na koronavirus. Ani žádnou nemá (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Neděle, 05. duben 2020 @ 22:58:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Se vší úctou a respektem k autorovi se pokusím o kritiku jeho článku, aniž bych se ho snažil nějak zdiskreditovat. Úvodem je však nutné konstatovat, že N.T.Wright má mnoho příznivců, ale i celou řadu fundovaných odpůrců, stejně známých a respektovaných jako je on sám (Piper, R.C.Sproul, MacArthur aj.).
 Začnu od konce, kde NTW píše : "Křesťan není povolán, aby byl vždy schopen vysvětlit, proč se věci dějí." To je jen polopravda. Určitě nejsme jako věřící povoláni k tomu, abychom vysvětlili smysl každé pandemie, každého zemětřesení, každé katastrofy nebo každého jednotlivého utrpení. Na druhé straně jsme však naprosto jasně povoláni k tomu, abychom ve všeobecném smyslu ukázali na deformaci, pokaženost Božího stvoření - včetně každého člověka - která má své důsledky právě v jednotlivých tragických a bolestných událostech - ať už v životě jednotlivce, národa nebo celého světa. 
 NTW si protiřečí - anebo alespoň "mlží" - když na jedné straně mluví o "pošetilcích", kteří se ptají jestli to či ono je trestem, varováním nebo znamením, a hned v dalším odstavci tvrdí, že sténání je to, když se lidé ptají "proč" a nedostává se jim odpovědi. Ptát se "proč" je lidské, nikoli pošetilé. Je to důkaz našeho omezeného poznání Boha a Jeho stvoření. A na každé "proč" není hned odpověď. V některých případech budeme čekat až do věčnosti, abychom pochopili Boží jednání a události v našich životech a v existenci světa a celého vesmíru. 
 Sténání je určitě namístě. Sténáme nejen my, ale i celý vesmír, v očekávání na konečné vykoupení, vysbobození a nové stvoření. Sténání však neznamená to, že se povzneseme nad své problémy a budeme vnímat utrpení, které je evidentní po celém světě. Biblické sténání začíná tím naprosto legitimním a lidským "proč", ale končí v důvěře v dobrého, svrchovaného Boha a Otce, skrze Pána Ježíše Krista. Klasickým biblickým textem je tu pro nás Žalm 73, kde klíčovým, přelomovým veršem je verš 17 : "Teprv když jsem vstoupil do svatyně Boží . . .". Pro věřícího člověka je odpověď na všechna ta naše "proč" vždycky ve "svatyni Boží". 
 NTW píše : "Někteří křesťané si představují Boha jako někoho, který se na vše kouká z výšky, který všechno ví, nad vším má kontrolu, klidný a nedotčený problémy tohoto světa. Takový obraz ale v Bibli nenacházíme." NTW má pravdu v tom, že Bůh se "nekouká na všechno z výšky". Jestli si však myslí, že Bůh nemá nade vším kontrolu, popírá tím svrchovanost Boží. Bůh je svrchovaný, jinak by nebyl Bohem, a má nade vším kontrolu, protože není bezmocný. Za vším a ve všem můžeme a musíme vidět Boží věčný záměr, který v časnosti pochopit nemůžeme. 
 Bůh není bezmocný, Bůh není nečinný, nepřihlíží ke zkaženosti a zlu svého stvoření bez účasti. Jeho účast vyvrcholila v Pánu Ježíši Kristu, kterého z lásky poslal a obětoval na kříži, a kterého svou mocí vzkřísil z mrtvých, aby se naše víra a naděje upínala k Němu (1.Petr.1,21). Kříž Pána Ježíše Krista a Jeho vzkříšení jsou definitivní odpovědí na všechna naše "proč". To však chápe jen ten, který má Božího Ducha, uvádějícího do veškeré pravdy.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds