Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 697 900

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 52 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Ještě k filmu František
Posted on Úterý, 27. říjen 2020 @ 13:36:26 CET Vložil: Mainstream

Etika poslal Nepřihlášený

Jakou sílu mají masmédia na tvorbu osobního přesvědčení, dokázala v uplynulém týdnu kauza filmu František režiséra Evgeny Afineejevského. Ten ve svém filmu zmanipuloval papežova slova a gesta, čímž vyvolal na jeho premiéře pozdvižení nejprve u novinářů, kteří pak globálně rozbouřili veřejné mínění. Také mnozí věřící, včetně některých kněží i biskupů, podlehli zmatku, někdo s radostí a nadějí, někdo se smutkem a úzkostí (srov. Gaudium et spes, 1), a domnívali se, že papež vyslovil podporu zákona o registrovaném partnerství, které západní legislativa většinou již postavila zcela na roveň manželství. Z nejasné a překroucené větičky, utroušené v nějakém filmu, se tak stal převratný výrok učitelského úřadu církve bez ohledu na to, zda zmíněný film, vytvořený zřejmě jen k tomuto zpravodajskému účelu, bude vůbec někde uváděn a sledován. V povědomí však ulpí, protože po mediálním rozruchu hledá pravdu o faktech jen málokdo.

Co tedy papež skutečně řekl a co říká? Právem homosexuálů na rodinu měl na mysli jejich rodiče, aby se nezříkali těchto svých potomků. Papežova slova o rodině, z níž homosexuálové nemají být vyháněni, však byla režisérem zbavena smyslu a vypreparována dalším jeho výrokem obsahujícím slovo „soužití“ (convivencia). Tento pojem byl ve filmu přeložen jako „svazek“ nebo „partnerství“: „To co musíme vytvořit – zní tam - je zákon o občanském soužití. Takto by homosexuálové mohli požívat zákonné krytí. Normy tohoto typu jsem hájil.“ Co však papež těmito slovy myslel, se divák z filmu nedozví, a nedozví se to ani z původního televizního rozhovoru, ze kterého byla vystřižena. Lze se proto jen domýšlet, že papež mluvil o mezilidské soužití zcela obecně. Možná byla řeč o nezbytnosti prosadit zákon depenalizující homosexualitu, která je  v některých zemích ještě trestná. Co se týče zákona o registrovaném partnerství, je totiž známo, že jej jako buenosaireský arcibiskup v minulosti nepodpořil (viz zpráva ZDE).

O samotném intimním soužití osob téhož pohlaví v exhortací Amoris laetitia  papež František říká: „Pokud jde o plány postavit svazky mezi homosexuálními osobami na roveň manželství, neexistuje žádný důvod pro to, aby se mezi svazky homosexuálů a Božím plánem s manželstvím spatřovala nějaká analogie, a to ani ve vzdáleném smyslu“ (č.251). A v knižním interview s Dominiquem Woltonem říká: „Co si myslet o stejnopohlavních manželstvích? »Manželství« je starodávné slovo; nejen pro církev, ale pro celé lidstvo vždy znamenalo svazek muže a ženy. To nelze změnit jen tak, nelze to měnit tak zčista jasna, à la belle étoile... Říkejme věci tak, jak jsou: manželství, to je svazek muže a ženy. A svazku osob stejného pohlaví říkejme »občanský svazek«“ (O společnosti a politice, Barrister & Principal, Brno 2018, str. 204-5). Tolik tedy papež František k tomuto tématu. V jeho slovech není nejmenší náznak jakékoli podpory zákonům zavádějícím registrované partnerství či občanské svazky osob téhož pohlaví. Pouze bere na vědomí jejich existenci a striktně je separuje od manželství a rodiny, jak to vždycky chápala katolická církev a celý lidský rod.

Hříšné jednání samozřejmě nemá právo na nic jiného než na odpuštění, pokud po něm následuje lítost. Ve filmu zaznamenané papežovy projevy vlídnosti a laskavosti vůči osobám s homosexuálními sklony, ať už se jako takové deklarovaly při audienci papeži nebo až potom filmařům, nejsou a ani nemohou být výrazem morálního ospravedlnění či schvalování, neřkuli věroučného prohlášení, což takové zprávy chtějí sugerovat. Žádný papež, ani František, totiž nemůže změnit křesťanskou víru či morálku z ní plynoucí. A tím méně je toho schopen stát, třebaže se o to pokouší, když se chce opičit po Bohu.

Další oslavný film o papeži Františkovi však vyjevuje něco jiného. Úřad vatikánské mediální komunikace kromě jinak již dosti úmorné panegyrické produkce zaskřípal nyní také v tom, že poskytl autorizaci filmu, aniž by postřehl, že je v něm papež hrubě manipulován zkreslujícím podáním archivované pasáže. A nejen to. Vedení tohoto úřadu, který americkému režisérovi poskytl příslušný obrazový materiál, se na druhý den po premiéře filmu účastnilo v malebném prostředí vatikánských zahrad předání jakési ceny jeho režisérovi, jak o tom informovala agentura Italské biskupské konference (ZDE).

Rozhodně proto není na papeži, aby se vyjadřoval k tomu, co s ním udělali ve filmové střižně patrně na objednávku do vrcholící předvolební prezidentské kampaně v USA. František, jak známo, nikdy nebrání sám sebe, ale neváhá se přiznat, jak již mnohokrát učinil, ke svému vlastnímu přešlapu či nedopatření, pokud se jej dopustí.

Milan Glaser

Zdroj: www.radiovaticana.cz



 
Příbuzné odkazy
· Více o Etika
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Etika:
Ivan Štampach: Hlavně ta morálka


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Ještě k filmu František" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.15 Seconds