Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 316

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 47 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Životopis na hraně. Že by se Rembrandt omluvil Komenskému?
Posted on Pátek, 12. únor 2021 @ 13:46:03 CET Vložil: Mainstream

Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Kromě Boženy (Němcové) se Česká televize ujala dalšího životopisu národního velikána v titulu Jako letní sníh – Život J. A. Komenského, jehož premiéru odvysílala v pondělí. Výsledek je o maličko zajímavější.

Režisér Lubomír Hlavsa a scenárista Martin Fahrner totiž vedle známých faktů vyšli z domněnky, že Rembrandtův obraz Starý muž známý z galerie Uffizi ve Florencii zachycuje právě mistrova tehdejšího amsterdamského souseda, učitele národů.

Smyšlený rozhovor Igora Bareše coby malíře s portrétovaným neboli Aloisem Švehlíkem tvoří rámec filmu, který zpětně ilustruje vzpomínky Komenského, představovaného v mladším věku Davidem Švehlíkem.

Herecky silná sestava se však musí probíjet přes různé limity, počínaje rozhlasovým rázem dialogu v ateliéru a konče opakovaným manýrismem zpomalovaných scén, ať už lyrických s hezkým detailem pozorování hvězd za bílého dne ze studny, nebo naopak násilných výjevů.

Dlouhé obrazy útoků, útěků, zabíjení a znásilňování mají nádech výpravných rekonstrukcí historických bitev v podání nadšeneckých zájmových spolků, jako by pro ně Komenského doba byla pouze vítanou záminkou k účelovým manévrům.

Poněkud školometsky vyznívá ukázka pedagogických metod hrdiny ve škole či způsob, jak faktografii vtěsnat do promluv: „Ta kniha Brána jazyků je úžasná,“ praví Komenského manželka. Přesněji jedna ze tří jeho životních partnerek; však také právě na ženy se svého modelu nejvíce vyptává světsky stylizovaný malíř, jenž z vlastních intimit prozradí: „Žena mi říkala Ty můj malej Rembrandtku!“

Což není zdaleka ojedinělý příklad nesourodých přechodů napříč staletími mezi jazykovými úrovněmi: moderní hovorová čeština se co chvíli střetává s autentickými citacemi a dokonce do 17. století pronikla vrcholná ukázka současného vraždění mateřštiny ve větě „Válka není jen o mušketách“.

Popisnou metodu vyprávění charakterizuje třeba okamžik, kdy Komenský pronese – Spálili celou moji knihovnu, načež kamera dlouze sleduje hořící hranici. Mimochodem další požár, v Lešně, působí trikově hodně uměle, podobně jako většina zpodobněných vizí, zjevení či proroctví, a na kráse nepřidá ani kompars stejně toporný v lidové krčmě jako mezi vrchností.

Nakonec tak nejsilnější zůstává nejstatičtější rovina, totiž rozmluva dvou osobností na sklonku života, přestože Rembrandtova role se často omezuje na bezobsažné přípodotky „Lidi už jsou takoví“ či „Co bylo dál?“

Že ho autoři vženou do situace, kdy se bohém s pokornou omluvou skloní před moralistou, je už hodně kostrbatá konstrukce. A náznak, že právě díky Komenskému se Rembrandt vrátil k paletě, kterou již hodlal odložit, svým vynucovaným patosem atakuje hranici přípustné autorské licence.

Mirka Spáčilová

Zdroj: www.idnes.cz



 
Příbuzné odkazy
· Více o Zajímavosti
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Zajímavosti:
Adventistické upřesnění věroučného bodu o stvoření: symptom změny kurzu církve


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Životopis na hraně. Že by se Rembrandt omluvil Komenskému?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Životopis na hraně. Že by se Rembrandt omluvil Komenskému? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krytyk v Pátek, 12. únor 2021 @ 21:17:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo no.. Mirka nedostala všimné..




Re: Životopis na hraně. Že by se Rembrandt omluvil Komenskému? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: uncle v Pátek, 12. únor 2021 @ 21:25:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak zadarmo ani slepice nehrabe..



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds