Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marcela   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 698 598

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 62 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi
Posted on Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 10:20:15 CET Vložil: Benjamin

Diskuse o odluce poslal Nepřihlášený

Několik myšlenek, opět k tématu tzv. vyrovnání státu s církvemi a postoje baptistů u nás i ve světě

Jelikož jsme kromě daných faktů zahlceni také množstvím nepřesných, polopravdivých nebo zavádějících informací, je dobré přemýšlet a hledat souvislosti. K tomuto přemýšlení chci pomoci několika body.

"Naši předkové, kteří trpěli za doby totalitního komunistického režimu, by si nepřáli přijmout finanční odškodnění od státu, protože trpěli pro jméno Pána Ježíše."

Ano, trpěli pro našeho Pána. Čest jejich památce. Měli bychom je mít v úctě a vážit si jejich svědectví. Mnozí odseděli v komunistických vězeních řadu let. Zřejmě by někteří z nich dnes odmítli přijmout finanční odškodnění za své utrpení. Ale jiní by zcela jistě toto odškodnění přijali. Příkladem může být pohnutý životní příběh pardubického kazatele a předsedy jednoty baptistů Jana Řičaře. Ve vykonstruovaném procesu byl v roce 1953 nespravedlivě odsouzen na 18 let (nejvíce ze všech baptistických kazatelů), z nichž odseděl ve vězení 8 let. Přišel o zdraví, přišel o možnost sloužit jako kazatel, utrpěl majetkové škody. V roce 1968, kdy bylo mnoho duchovních jiných církví rehabilitováno, se i on snažil o vlastní rehabilitaci. V důsledku ne příliš aktivního přístupu bratrů v tehdejším vedení BJB se tato rehabilitace neuskutečnila včas, a poté v době tzv. komunistické normalizace začátkem 70. let již byla zamítnuta úplně.

Měli bychom dnes odvahu tohoto statečného bratra odsuzovat za to, že chtěl získat spravedlivou rehabilitaci?

Jiný příběh: "Moje maminka nám už dospělým dětem vyprávěla, jak v 50. letech ji a několik dalších mládežníků na setkání mládeže zatkla STB a domů se dostala až po 3 měsících věznění. Celou tuto dobu doma rodiče vůbec nevěděli, co se stalo, jen, že ji zatkli. Nebyl žádný soud, prostě nic. Celý další život pak žila s cejchem vězněné za víru. Umřela v roce 89, ještě před revolucí. Nějaké omluvy, či odškodnění se nedočkala. Umím si představit, že ono "jiné křivdy" (v zákoně) se vztahuje právě na ni. Umím si představit, že kdyby se z jejích tří měsíců nespravedlivého věznění zaplatila třeba jen jedna postel pro křesťanský domov důstojného stáří, byla by s tím spokojena. Jiří Lučan"

Těch příběhů by bylo mnoho. Tvrdit jednoznačně, že všichni ti, kdo statečně snášeli nespravedlivé utrpení, by dnes odmítli tzv. vyrovnání státu s církvemi, může těžko obstát.

"Jde jen o tu jednu modlitebnu v Karlových Varech, baptisté přišli o majetek v souhrnné výši několika tisíců či desetitisíců Kč".

Hodnota újmy baptistického sboru v Teplé za modlitebnu v Karlových Varech byla stanovena na 137.293,80Kčs materiálových nákladů v cenách roku 1970 a 5500 pracovních hodin odpracovaných při demoličních pracích a provádění hrubé stavby. Ministerstvo kultury odhadlo hodnotu této modlitebny na 1,5 mil. Kč. Je správné, že některé sbory, které neutrpěly hmotnou újmu v době komunismu, teď brání přijetí spravedlivého odškodnění sboru, který tuto újmu utrpěl?

Jiný příběh: Misijním nadšením brněnského baptistického sboru vznikl v roce 1922 v Brně-Husovicích druhý baptistický sbor. Shromáždění se nejprve konala ve škole i v rodinách. Pak byl zakoupen dům na Gargulákově ul. č.5., ve kterém byla zařízena modlitebna a byl zde i kazatelský byt. Tento sbor měl v roce 1948 60 členů. V roce 1962 byl sbor donucen proti své vůli za nevýhodných podmínek odprodat svoji modlitebnu, čímž ztratil zázemí pro rozvíjení duchovního života a služby. Shromáždění se pak konala v modlitebně Církve československé-husitské v Maloměřicích. Později, i v důsledku dalších okolností, se tento sbor přestal scházet v Maloměřicích, členové chodili do sboru na Smetanově ul. a v 80. letech byl sbor administrativně zrušen. - Dnes už nikdo nespočítá finanční újmu, která sboru vznikla. O to ani brněnskému baptistickému sboru nejde. Ale nelze pravdivě tvrdit, že jsme v podstatě o nic nepřišli. Možná by měl někdo shromáždit podobné příběhy i z jiných baptistických sborů, ne proto, abychom se stále litovali, ale abychom vydali svědectví o pravdě. Jen když se pravdivě vyrovnáme s minulostí, se můžeme od ní odloučit a vykročit dál.

"Baptisté nepřijímají peníze od státu".

Toto tvrzení neobstojí při porovnání s realitou. Např. baptisté ve Spojených státech přijímají finanční podporu od státu ve formě takového snížení daní, o kterém se nám může jen zdát. 50% z příjmů mohou občané USA věnovat církvím a daň platí ze zbylých 50%. Federální vláda dává možnost církvím žádat o finanční podporu z různých dotačních programů nebo grantů, určených pro církve (tzv. faith based grants) pro podporu práce v oblasti vzdělávání, sociální, zdravotní aj. Baptisté (i Jižní baptisté) tyto možnosti směle využívají. Také v Evropě přijímají baptisté v různých zemích finanční podporu, kterou stát nabízí v různých formách (i z evropských fondů).

Není klíčovým slovem u principu odluky církve od státu spíše slovo "vliv"? V jádru věci přece odmítáme, aby měl stát vliv v církvi tak, aby určoval a kontroloval její vnitřní život a službu.

Jde u tzv. vyrovnání státu s církvemi o to, že si stát chce udržet vliv nad církvemi, nebo naopak chce dát církvím možnost jít si konečně svou cestou (i finančně)? My samozřejmě říkáme (i když ne docela jasně a výrazně), že by církve měly zajistit svůj vnitřní chod ze svých zdrojů. Tuto cestu jsme nastoupili. Přesto nelze udělat rovnítko mezi odlukou církve od státu a odmítáním jakýchkoliv peněz od státu.

"Přijetí peněz z tzv. vyrovnání nám vezme možnost být prorockým hlasem ve společnosti, protože nás sváže se státem".

Tato obava by byla na místě, pokud by přijetí tzv. vyrovnání bylo spojeno s nějakým závazkem vůči státu. Stát kontroloval církev v době, kdy si církev zavázal politicky i finančně (platy kazatelů byly podmíněny státním souhlasem, nad církvemi byl prováděn státní dohled atp.). Dnes má církev možnost vyjadřovat své postoje vůči státu nebo dění ve společnosti naprosto svobodně. Že toho příliš nevyužíváme, je spíše naše chyba.

Svým způsobem však na tom mohou být v této věci lépe než my ostatní církve, které podepsaly smlouvu se státem. Ony totiž stvrdily svým podpisem, že uzavřením smlouvy jsou veškeré jejich nároky vůči státu vypořádány a že v budoucnosti nebudou již nic požadovat. Jsou pro stát čitelnější, srozumitelnější. Stát by byl raději, kdybychom tuto smlouvu podepsali. Vzájemný vztah BJB a státu by byl jasnější.

"Peníze (téma peněz) mezi námi působí jen konflikty, rozdělení a problémy."

Peníze samy tyto konflikty nepůsobí a nepůsobily. Peníze jsou neutrální. Konflikty působíme my sami tím, jak s penězi nakládáme, jak jeden druhému důvěřujeme či nedůvěřujeme, jak se vzájemně přijímáme a umíme si naslouchat. Jak jsme schopni či neschopni spojit se do společného díla. Problém je v lidském srdci, tj. v nás. Nebylo by známkou našeho růstu to, kdybychom byli schopni vytvořit něco, co pomůže potřebným lidem v této zemi?

"V médiích proběhlo už mnoho pozitivních zpráv o baptistech, kteří odmítají přijmout tzv. vyrovnání státu s církvemi, takže kdybychom chtěli cokoli nyní měnit, jen by to poškodilo obraz baptistů ve společnosti."

Možná jsme se probudili a s údivem zjistili, jakou moc mají v dnešní době média. Dosud jsme byli celkem stranou mediálního zájmu, nikdo nás neškolil v tom, jak pracovat s médii, jak připravovat tiskové zprávy atd. Mnozí členové přemýšlí o tom, kdo vlastně dal ten původní impuls do České televize, která odvysílala první zprávu o baptistech, zdůraznila stanovisko jednoho sboru, čímž se spustila lavina mediálního zájmu. Byli to statutární zástupci BJB? Výkonný výbor to nebyl. A proč to šlo do médií pár dní poté, co brněnský sbor vyvolal vnitrocírkevní diskusi na toto téma? Byl v tom něčí záměr?

Někteří nás dnes obdivují, i když nevědí, co prožívá BJB uvnitř. Chválí nás za naše rozhodnutí, které však na SD v Praze prošlo poměrně těsně a nevyjadřuje všeobecně či většinově přijímané stanovisko sborů BJB. Jiní nám naopak nevěří (berou to jako populistické gesto), nebo nad naším rozhodnutím kroutí hlavou. Je pro nás rozhodující pohled světa? Rozhodujeme se všichni opravdu svobodně, nebo pod tlakem veřejného mínění? Popularitu v očích společnosti ztratíme velmi rychle, když budeme věrně zvěstovat Krista.

A je vytvářený mediální obraz o postojích baptistů opravdu věrný, odrážející realitu, nebo to je jen obraz, nebo něčí přání? Neobjevily se za baptisty v médiích názory, které přesahují to, na čem se sbory dosud vzájemně usnesly?

Pokud by na SD BJB v dubnu 2013 došlo k rozhodnutí, že BJB přijímá tzv. vyrovnání státu - ale ne pro sebe, nýbrž pro odškodnění finanční újmy byť jednoho sboru a zbytek dá na projekty, které budou pomáhat potřebným lidem, mohli bychom být užiteční tam, kde to je potřeba. Při vhodném způsobu prezentace našich kroků v médiích věříme, že by to alespoň část společnosti pochopila, zvláště kdyby v dlouhodobějším horizontu viděla ovoce naší služby.

"Není divné chtít nejprve přijmout peníze a teprve potom vytvářet projekty, které budou pomáhat potřebným lidem?"

Už nyní máme mnoho projektů různých sborů nebo občanských zařízení v rámci Diakonie BJB. Jsou zde nízkoprahové a volnočasové kluby pro práci s dětmi a mládeží, je rozvinuta přednášková činnost na školách, máme rodinné centrum, psychologickou poradnu pro děti, dospívající a jejich rodiče, azylový dům s celoroční pobytovou službou pro muže v nepříznivé sociální situaci. Tato činnost se neobejde bez finanční podpory. Máme Vyšší odbornou školu sociální a teologickou Dorkas v Olomouci, která v oboru "sociální a diakonická práce" připravuje sociální pracovníky pro mnoho oblastí služby veřejnosti. Provoz je sice hrazen ze státních dotací, ale vybavení školy a samotná budova potřebuje neustále finanční zdroje. Pokud nezačnou sbory BJB investovat do budovy, bude to dlouhodobě neudržitelné. Také dnes není jisté, do jaké míry budou v budoucnu podporovány sociální či vzdělávací projekty církví (když církve přijaly v rámci tzv. vyrovnání nemalé částky).

Navíc, v stále tíživějších sociálních podmínkách života v naší zemi se na nás obracejí postižení, senioři, lidé v sociálně nepříznivé situaci, abychom jim pomohli. Dovedeme si představit další projekty, kterými bychom mohli pomoci lidem (např. domov důstojného stáří atp). A nakonec - pokud bychom to v dlouhodobém horizontu opravdu neuměli sami - vždy je možné podpořit sociální projekty jiných církví či diakonií.

"Je možné přijímat 17 let dotace na platy kazatelů a činnost VV BJB, i když nepodepíšeme smlouvu se státem."

Věříme, že za normální stabilní politické situace to možné je a nic tomu nebrání. Nemáme důvod nevěřit prohlášením VV BJB v této věci. Protože však známe, jak nestabilní je politická situace v naší zemi, jak se stále mění to, co dříve platilo, máme obavy, že s nástupem jiné politické reprezentace by mohlo dojít ke zpochybnění výkladu zákona. Jistě bychom se potom se státem nesoudili, ale možná bychom o tyto prostředky mohli přijít. Máme jednoduše za to, že podepsaná smlouva se státem má větší právní váhu než příslib či vyjádření politiků nebo právníků ministerstva kultury.

"Máme problém přijmout 227 mil. Kč od katolické církve."

Ano, katolická církev "dala" nekatolickým církvím 20% z částky, kterou by získala v důsledku vyrovnání státu s církvemi.

Tyto církve potom na jednáních Ekumenické rady církví hledaly klíč na rozdělení těchto prostředků. Mj. se vycházelo z počtu placených pracovníků církví, na které církve přijímaly státní dotace. Baptisté, tehdy zastoupeni tajemníkem VV BJB Janem Titěrou, si nekladli žádné požadavky. Na jednání zástupců protestantských církví potom docházelo k tomu, že tito zástupci sami přidávali "ze svého" baptistům s odůvodněním, že právě baptisté přišli v 50. letech o teologický seminář, polovina kazatelů byla uvězněna, a že baptisté od roku 1993 odmítli brát dotace na platy svých kazatelů (v dobré víře, že brzy dojde k finanční odluce od státu). Jinak řečeno, na jednáních se projevila dobrá vůle ostatních církví vůči BJB.

- Jsou to tedy nabízené (a baptisty odmítané) peníze od státu, katolické církve, našich protestantských bratrů a sester? Nebo svým způsobem tak trochu od každého? A komu je chceme vracet - státu, katolické církvi? Bylo by přece správné, abychom část těchto prostředku nabídli také diakoniím nekatolických církví, které by je dostaly, pokud by nebyly tyto peníze nakonec v rámci zákona o vyrovnání nabídnuty BJB.

"Církve (hlavně katolická) v minulosti vlastně majetek nikdy nevlastnily".

Na toto tvrzení odpovídá dokument z ministerstva kultury "Často kladené otázky- zákon o vyrovnání" Je možné ho získat z webových stránek ministerstva (nebo mohu zaslat mailem). Zde například čteme:¨

VLASTNICKÉ PRÁVO CÍRKVÍ A NÁBOŽENSKÝCH SPOLEČNOSTÍ

I. Podle návrhu zákona o majetkovém vyrovnání se budou vracet pouze ty věci, které církve skutečně vlastnily. U každé položky to bude muset být prokázáno. Pokud by církve v minulosti nevlastnily majetek, pak by blokační paragraf v zákoně o půdě byl absurdní a žádný majetek blokován není.

II. Přinejmenším od Obecného zákoníku občanského z roku 1811 je vlastnické právo církví (jednotlivých církevních subjektů) nepochybné. Církevní subjekty byly zapsány v pozemkových knihách jako vlastníci.

III. V právním řádu ČR neexistuje pojem veřejnoprávní vlastnictví, vlastnické právo je pouze jedno, čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod uvádí: „Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu.“ V době komunistického režimu, existovalo socialistické vlastnictví, osobní vlastnictví a soukromé vlastnictví, církevní majetek byl komunistickou právní teorií považován za příklad soukromého vlastnictví.

IV. Církevní majetek byl zahrnut do všech pozemkových reforem. Státní majetek byl přitom z pozemkových reforem vyloučen. Stát platil za vyvlastněné pozemky církvím náhradu stejně jako jiným vlastníkům.

V. Komunistický režim vlastnictví církví také uznával. Na církevní majetek byly vydávány rozhodnutí o vyvlastnění, s církevními subjekty byly uzavírány kupní a darovací smlouvy.

VI. Právní řád ČR v několika zákonech výslovně uznává vlastnické právo církví a náboženských společností před rokem 1948, a to včetně zákona z roku 1999 přijatého za vlády ČSSD (zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby).

VII. Ústavní soud opakovně potvrdil historické vlastnictví církevních subjektů. V některých případech pak Ústavní soud přímo rozhodl, že vlastnické právo církevních subjektů nezaniklo a majetek má být proto těmto subjektům vydán (případ strahovských premonstrátů či farnosti Heřmanovice).

VIII. Vlastnické právo církví k jejich historickému majetku je uznáváno ve všech nástupnických státech bývalého Rakousko-Uherska (Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko), které sdílejí stejnou historii vztahů státu a církví.

IX. V roce 2008 byly sněmovní komisi k majetkovému narovnání předloženy odborné posudky tří právnických fakult (Praha, Brno, Plzeň) a posudek Ústavu státu a práva, v žádném z nich nebylo vlastnictví církevních subjektů popřeno.

X. Přijmutí teorie, že církve a náboženské společnosti (včetně židovských obcí, evangelických církví) nikdy svůj majetek nevlastnily a jde o majetek státu, by znamenal přetržení staletých právních poměrů. Takový závěr by byl z mezinárodního hlediska raritou a měl by dopad na reputaci České republiky v Evropě a ve světě.


K zabranému majetku během pozemkové reformy za první republiky dokument říká:

Po první světové válce proběhla v tehdejším Československu rozsáhlá pozemková reforma. V rámci ní byla velká část zemědělské půdy vyvlastněna velkostatkářům a rozdělena sedlákům a rolníkům. Vyvlastnění se samozřejmě dělo za náhradu.

Praktické provádění pozemkové reformy mělo několik fází. V první fází docházelo k záboru nemovitostí. Zábor se poznamenával do pozemkových knih poznámkou „zabráno“. Zábor však neznamenal změnu vlastnictví! Tady často dochází k nedorozumění a omylů, kdy je zabraný majetek chybně pokládán za státní majetek.


Tento dokument také hovoří o tom, že řešení je pro stát výhodné, že církve tímto zákonem nejsou privilegované atd. Popisuje, jak byl stanoven rozsah původního církevního majetku a jak byl tento majetek oceněn.

Také prohlašuje, že "v případě navrácení nemovitostí církvím se nestane (u katolické církve) vlastníkem nemovitého majetku Vatikán. Z hlediska právního řádu bude vlastníkem konkrétní farnost, konkrétní řád, konkrétní charita."


Myslíme, že je dobré číst oficiální informace z ministerstva, nejen internetové diskuse.

http://www.mkcr.cz/cz/cirkve-a-nabozenske-spolecnosti/majetkove-narovnani/otazky-a-odpovedi-123118/

S vědomím staršovstva, Pavel Coufal, kazatel Sboru BJB v Brně (verze 3)



 
Příbuzné odkazy
· Více o Diskuse o odluce
· Novinky od Benjamin


Nejčtenější článka o Diskuse o odluce:
BJB nepříjme finanční vyrovnání podle zákona o majetkovém vyrovnání !


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 1
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Associated Topics

Církevní restituce


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: uncle v Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 12:49:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na tyto svérázné argumenty Pavla Coufala jistě budou sbory reagovat. Pro začátek si neodpustím poznámku k jeho argumentu:

"...naše rozhodnutí, které však na SD v Praze prošlo poměrně těsně a nevyjadřuje všeobecně či většinově přijímané stanovisko sborů BJB."

Výsledek hlasování o přijetí finančního vyrovnání rozhodně nebyl těsný: ANO - 29, NE - 35 (55%), což je většinový rozdíl deseti procent.

Jak Pavel Coufal dospěl k tomu, že delegáti sborů nehlasovali na Sjezdu delegátů pro tu variantu, pro kterou je jejich domovské sbory delegovaly? Existuje snad nějaký důkaz, že by delegáti hlasovali dle své vlastní vůle, bez ohledu na stanovisko svých sborů? Jak jinak může tvrdit, že většinové rozhodnutí SD není většinově přijímané stanovisko sborů v BJB?

Tento argument Pavla Coufala spíše ukazuje na to, že on ani staršovstvo brněnského sboru nedokáží a nechtějí uznat legitimní výsledky hlasování Sjezdu delegátů. To je ovšem velmi závažný důvod pro zvážení, zda budou chtít dále setrvávat ve svazku BJB, jejíž Organizační řád a Ústavu v tomto ohledu očividně odmítají respektovat.




prstíčky brněnských jezinek (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 14:26:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na první pohled to vypadá pěkně nenechat 228 miliónů Kč Kalouskovi a spol. a věnovat je na veřejnoprospěšné účely, ale kdo zaručí, že to tak vydrží celých 30 let? Kdo zaručí, že za rok někoho nenapadne navrhnout revokaci tohoto rozhodnutí a že se za pár let nezačnou miliony valit do církve - na modlitebny, na misijní pracovníky, byty kazatelů-důchodců apod.?

Za pár let sbory a ústředí BJB závislé na státních dotací na vlastní kůži pocítí, jak se postupně snižují dočasné státní dotace na platy, a mnozí začnou přemýšlet, jak si ukousnout ze splátek "vyrovnání". A začnou se vymýšlet misijní projekty. A filutové nás budou přesvědčovat, proč ne, vždyť přece misii považujeme za veřejně prospěšnou...

Kdo v BJB dokáže zaručit, aby ještě v roce 2014, natožpak v roce 2043, platilo to, co se rozhodne v roce 2013?

Pokud by se tento revokační návrh přijal, tak má BJB na 30 let postaráno o "zábavu" na sjezdech delegátů. Rok co rok požehnané dohadování, kam ty miliony nasměrovat. Rok co rok nekončící diskuse, co je a co není veřejnoprospěšný účel.

Na první pohled to vypadá lákavě, ale ve skutečnosti jsou to příslovečné prstíčky jezinek, které chtějí mít zajištěny svůj vliv přes cizí penízky, které budou laskavě distribuovat.




Re: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Duke v Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 18:33:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Peníze samy tyto konflikty nepůsobí a nepůsobily. Peníze jsou neutrální. Konflikty působíme my sami tím, jak s penězi nakládáme, jak jeden druhému důvěřujeme či nedůvěřujeme, jak se vzájemně přijímáme a umíme si naslouchat. Jak jsme schopni či neschopni spojit se do společného díla. Problém je v lidském srdci, tj. v nás. Nebylo by známkou našeho růstu to, kdybychom byli schopni vytvořit něco, co pomůže potřebným lidem v této zemi?"

Po zkušenostech s Titěrovským "operačně-fondovním" hospodaření, které vedení brněnského sboru do krve obhajovalo až do jeho konečného krachu, jde o zlověstné znamení, co bude BJB čekat, pokud se nechá zlákat touto vábničkou.




Re: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Duke v Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 18:48:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Baptisté, tehdy zastoupeni tajemníkem VV BJB Janem Titěrou, si nekladli žádné požadavky. Na jednání zástupců protestantských církví potom docházelo k tomu, že tito zástupci sami přidávali "ze svého" baptistům s odůvodněním, že právě baptisté přišli v 50. letech o teologický seminář, polovina kazatelů byla uvězněna, a že baptisté od roku 1993 odmítli brát dotace na platy svých kazatelů (v dobré víře, že brzy dojde k finanční odluce od státu). Jinak řečeno, na jednáních se projevila dobrá vůle ostatních církví vůči BJB. "

Tato podivuhodná tajemnická legenda výstižně ilustruje propojení brněnského staršovstva s neblahou érou minulého Výkonného výboru. Není náhodou, že spadlý tajemníkův restituční prapor zdvihlo právě brněnské staršovstvo vedené švagrem Jana Titěry.




Proč jim nestačí 255 milionů? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: idealista v Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 20:38:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechápu, proč na odškodnění karlovarského sboru Brňáci potřebují 228 milionů Kč?

Jak tady někdo spočítal, tak v letech 2001 až 2012 dostala BJB na státních dotací 90 miliónů Kč. Kdyby skutečně chtěli řešit škodu karlovarského sboru, tak stačilo, aby navrhli, aby sbory, které pobíraly státní dotace, odvedly 5% z částky, kterou dostaly na dotacích a bylo by to vyřešeno.

Od letoška až do roku 2029 dostane BJB Příspěvek na činnost 165 miliónů Kč. Kdyby sbory, které budou pobírají tyto dotaci, odvedly z těchto prostředků desátek, tak by za dva roky BJB měla na odškodnění karlovarského sboru a pak by bylo ještě 14 milionů na charitu.

Nechápu však, proč bychom měli sociálnímu podnikání za státní prachy říkat služba.




Re: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Lolik v Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 21:45:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahojte. Nechci být hnusný, ale asi budu. Br. Pavel Coufal obratně manipuluje vším, jen aby nás přesvědčil o legitimnosti přijetí vyrovnání. Zajímavé je, jak podsouvá našim předkům, kteří trpěli, že by brali prašulky. To je normální urážka a bratr by měl jít zpytovat své svědomí. Stejně tak mluví o bratrech předcích v Brně, kteří museli nevýhodně prodat dům. A takhle podsouvá jednu věc za druhou. Přiznám se, že takové s prominutím "výblitky" jsem nedokázal dočíst do konce. Jeho argumentace je stejná, jako kdyby obhajoval, že šel do bordelu s tím, že jednak prostitutku zevangelizuje (evangelizovat je úkolem církve) a ještě si udělá dobře (máme rádi peníze).

Nakonec pecka, která mě ještě brnkla do očí - mluvit o projektech, které by se daly financovat. Brňáci mají s tímto businessem bohaté zkušenosti. Jen si lidi vzpomeňte na to, kde skončili peníze určené pro povodněmi poškozené lidi. A jestli si někdo nemůže vzpomenout, tak skončili v Brně v přestavěné modlitebně.
Nerozumím tomu, že sbor, který je spjat s touto korupcí chce přesvědčovat ostatní sbory v tom, že jednají špatně, když peníze z vyrovnání nechtějí. Inu asi Brněnský sbor má raději peníze nežli cokoliv jiného, třeba nežli ty, které postihla zmíněná velká voda. Brněnští by měli činit pokání z toho co dělají a my ostatní bychom se za ně měli modlit.




Re: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: mysli v Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 23:19:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych uvedl na pravou míru tvrzení P. Coufala, že někteří naši spolu bratři, kteří v padesátých letech trpěli pro víru, by peníze od státu přijali, což ilustruje příkladem bratra kazatele Jana Říčaře a jeho neúspěšnou žádostí o rehabilitaci na konci šedesátých let.

Toto tvrzení je nejen troufalé, ale také vyvolává dojem, že žádost bratra Říčaře o rehabilitaci byla žádostí o finanční odškodnění za utrpení pro Krista. To je ovšem velmi matoucí a zvrácené tvrzení.

Rehabilitacím tehdy předcházely dvě amnestijní vlny z let 1960 a 1962, které se v drtivé většině týkaly hromadného prominutí protistátních trestných činů a tím propuštění velké většiny politických vězňů. Následnými žádostmi o rehabilitaci usilovali bývalí političtí vězni o právní satisfakci, tedy zrušení platnosti nezákonného rozsudku a přiznání společenské bezúhonnosti. Tyto satisfakce totiž amnestie neřešily. Ty se týkaly pouze prominutí zbytků trestů.

Je tedy velmi opovážlivé tvrdit, že tito bratři, i jmenovitě bratr Jan Říčař, by si nechali za utrpení pro Krista od státu zaplatit. To by smysl jejich oběti a utrpení zcela znehodnotilo. Proto považuji tento argument P. Coufala za ryze účelový.



Re: Re: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: mysli v Čtvrtek, 07. březen 2013 @ 23:34:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K tomu bych ještě doplnil, že pokusy o zahlazení trestu formou rehabilitačního řízení dokládají snahu obětí politických procesů po nápravě způsobené křivdy. Celé toto rehabilitační úsilí bylo korunováno přijetím zákona č. 82/1968 Sb. o soudní rehabilitaci. Některé oběti politických procesů byly v tak špatném stavu, že své žádosti o rehabilitaci podávali později, kdy bylo zřejmě, vzhledem k následné okupaci, již pozdě.


]


Re: Re: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: uncle v Pátek, 08. březen 2013 @ 08:55:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím, že rehabilitace obětí politických procesů v padesátých letech nebyly o odškodnění, za prožité utrpení.

Podle zákona č. 82/1968 Sb. šlo o to, aby se dostalo plné rehabilitace občanům, kteří byli odsouzeni a potrestáni jako škůdci socialismu, ač se na zájmech socialistické společnosti trestnou činností neprovinili. Zákon však také říká, že "Nelze však odstraňovat akty revoluční zákonnosti, oslabovat či dokonce popírat socialistický právní řád. Rehabilitace nemůže se týkat nepřátel socialistické výstavby, kteří trestnými činy proti republice nebo jinou trestnou činností porušili platné zákony a byli podle nich právem potrestáni." Šlo tedy hlavně o přezkoumání případů osob protiprávně odsouzených v důsledku porušování zákonnosti na úseku trestního řízení.

Ze zákona se zahladily odsouzení osob související s provozem jejich zemědělského nebo živnostenského podniku. Ostatní odsouzení podléhala přezkumnému řízení, které prováděly zvláštní senáty krajských a vyšších vojenských soudů, ve druhém stupni zvláštní senáty Nejvyššího soudu. A zde již nebylo vždy jisté, že bude odsouzenému rehabilitace přiznána.

Pokud byla oběť rehabilitována, příslušela ji dle zákona i náhrada výdělku ušlého po dobu vazby a výkonu trestu odnětí svobody nebo po dobu pobytu v táboře nucené práce nebo v přechodném ústavu, případně náhrady dalších škod.


]



Re: Několik myšlenek brněnského staršovstva k tématu vyrovnání státu s církvemi (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: informator v Neděle, 10. březen 2013 @ 16:15:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jiný příběh: "Moje maminka nám už dospělým dětem vyprávěla, jak v 50. letech ji a několik dalších mládežníků na setkání mládeže zatkla STB a domů se dostala až po 3 měsících věznění. Celou tuto dobu doma rodiče vůbec nevěděli, co se stalo, jen, že ji zatkli. Nebyl žádný soud, prostě nic. Celý další život pak žila s cejchem vězněné za víru. Umřela v roce 89, ještě před revolucí. Nějaké omluvy, či odškodnění se nedočkala. Umím si představit, že ono "jiné křivdy" (v zákoně) se vztahuje právě na ni. Umím si představit, že kdyby se z jejích tří měsíců nespravedlivého věznění zaplatila třeba jen jedna postel pro křesťanský domov důstojného stáří, byla by s tím spokojena. Jiří Lučan"

Aniž bych zlehčoval příběh maminky Jirky Lučana, tak obdobných příběhů bylo během 40 let komunistického režimu desetisíce snad i statitisíce. Minulý režim všelijak postihl mnohé své "občany" - věřící i nevěřící. Restituovat příběhy lidského ponížení je na tomto světě nemožné. Argumentovat jimi pro obhajobu finančních injekcí od státu je vrcholně nevkusné.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.13 Seconds