Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marek   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 703 760

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 78 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Příspěvek brnišťského kazatele do restituční diskuse
Posted on Úterý, 12. březen 2013 @ 11:02:31 CET Vložil: Mainstream

Diskuse o odluce
Drazí přátelé ve sborech BJB,
jako mnozí z Vás, také již od lednového MSD pozorně sleduji diskuse a mnohé reakce lidí ať již ze světa nebo z naší jednoty ohledně "restitucí"...

Náš sbor v Brništi velkou většinou (23:7) hlasoval pro přijetí a doposavad s tímto rozhodnutím nemáme problém. Staršovstvo sboru též podporuje v této věci brněnské. Samozřejmě vnímáme tuto situaci i možnost přijmout finance ne zaslouženě ani si to nenárokujeme, ale jako nabídku ostatních církví sdružených v ERC. Zároveň v tom nevidíme žádné vazalství nebo jakési "držhubné" vůči katolické církvi, jak jsem již někde zaslechl. Od státu ani od jiných církví si nechceme nechat diktovat řády a pravidla do našeho brnišťského společenství. A jsou to také peníze, které pokud nepřijmeme, chybět nebudou, ale pokud bychom je přijali, mohli bychom s nimi více udělat pro lidi v nouzi, v sociálních, fyzických i psychických problémech. Nechceme je na svůj provoz. Chceme jimi sloužit druhým, kteří neřeší, odkud máme finance, protože řeší mnohem důležitější životní problémy. A těch je víc než si myslíme, víc než všech diskutujících, kteří vyjadřují souhlas s lednovým rozhodnutím MSD, tyto peníze odmítnout.

Jsem vděčný za brnišťský sbor a jeho vydanost ve službě sboru i v misii i ve financích. Když jsme v roce 2005 dostavěli modlitebnu, 80-90% jsme pokryli z vlastních finančních darů. I teď lidé ve sboru štědře dávají. A kdybych měl zaevidovat "dary a půjčky", kteří někteří členové sboru poskytují nevěřícím lidem v jejich nouzi v našem okolí, tak to jde do statisíců. Opravdu chceme sloužit (i přijatými penězmi) ne nám, ale druhým.

Plně se ztotožňuji s postoji bratra Pavla Coufala i bratra Pavla Novosada. Jsem vděčný za konkrétní věcnou diskusi ze strany bratra Marka Titěry a nyní i bratra Ivana Stanka. Dovolte mi také pár podnětů k přemýšlení.

Jde rozdělovat finance na „státní a naše“? Všechny peníze jsou státu. Vytiskla je ČNB a podléhají jejímu dohledu. Podívám-li se na to s duchovního pohledu, tak to co je naše, máme dát Bohu, takže našeho není nic. A státní finance jsou mimo Boží majetek? Ne. V Písmu čtu, že Bohu náleží vše, celá země, veškeré tvorstvo, vše…a má nad vším svůj dohled (a nerozlišuje v tomto židy nebo pohany, církev nebo státní moc).

Samozřejmě ne všichni Mu ve své svobodě (nebo spíše ve svém otroctví hříchu) dávají to, co Mu patří, zpět. Všechno i peníze. Žijeme ve státě, který hodně bere na daních a jak říkají některé nezávislé organizace, až 100miliard ročně jde na úplatky, a jiné netransparentní výdaje, nebo prostě zmizí v nezasloužených odměnách mnohých členů dozorčích rad, v poslaneckých náhradách,…A všude tam ve větší části zmizí i ty peníze, které jsme odmítli. Pokud bychom je přijali, můžeme jimi více posloužit.

Ano je potřeba být v tom transparentní a velmi vykazatelní. Pokud nepoužijeme všechny peníze pro diakonii, kterou dělají naše sbory, můžeme tu část vrátit tomu, komu opravdu patří. Ne státu, ale Bohu a případně římskokatolické církvi, která nám je poskytla. Případně jimi podpořit diakonii církví, které nejsou sdruženi v ERC.

Občas se i ptám na základě listu Efezským 5:31-33, proč nemáme problém brát peníze v rámci porodného, rodičovských příspěvků,…a tyto ano? Vždyť Kristus je hlavou církve a tak, jako se On stará o církev a plně ji zaopatřuje, měl by v kontextu těchto veršů i muž zaopatřit svou ženu a děti a veškeré sociální výhody a dávky odmítnout… Myslím však, že to nemá souvislost se snižováním Panství Ježíše Krista, ale v současném státním systému, ve kterém žijeme. Není pro mě tedy problém brát tyto dávky v situacích pro ně určených, stejně tak pro mě není problém přijmout „restituční zákon“, leda v jediném případě, kdyby stát mi začal mluvit do rodinného i církevního života. Vždyť i kolem Ježíše se pohybovalo mnoho lidí, i z královského dvora, a myslím, že každý z nich někdy přispěl do „učednické pokladny“, Ježíš přesto však zůstával sám svůj. Tak můžeme i my.

Co se týče kongregacionalismu. To je opravdu zajímavý „oříšek“ v naší jednotě. Protože vnímám, že pravdu mají svým způsobem všichni čtyři o tom naposledy diskutující (Pavel C., Pavel N., Marek T. i I. Stanko). Těžko teď asi shrnu svůj postoj do srozumitelného, krátkého pojednání. Jsem zastánce kongregačního zřízení, i když je pravda, že někdy bych „využil“ radši kongregačně-presbyterní zřízení. Opravdu, ale teď prožívám to, že našemu sboru a mnoha jiným nebyla dána svoboda v přijetí těchto peněz a jejich správném využití. Jsem v situaci, kdy vím, co je konat dobro, ale neudělal jsem to… nebyla mi k tomu dána právě ta svoboda. Je to svoboda hodna baptismu, baptistické identity a jejího postoje k odluce církve od státu?

Považuji se stále za baptistu a považuji za správnou i odluku církve od státu, a přijmutí těchto peněz nejde proti tomuto mému přesvědčení. Neplatí tu však, že „účel světí prostředky“, ale vychází to z mého chápání pojetí baptistické identity i života pod vládou Kristovou v kontextu mého pozemského života ve státě, ve kterém žiji s jeho současně nastaveným sociálně-demokratickým zřízením.

Bratr Stanko zajímavě reaguje, co všechno se může stát, když si dáme „plnou svobodu“(viz výčet situací v bratrově e-mailu). Pravdou je, že to ale tak je a může to i mít tyto důsledky. Jedna však otázka, zda to je slučitelné s naším současným vyznáním víry. Protože, jak bratr Stanko píše, každý si ten verš, který podpoří jeho názor, může najít. Je tu však pak otázka, zda to je dobrý výklad. A co je dobrý výklad? Téma na další diskusi.

Chápu i proto v této situaci návrh sboru BJB v Jablonci, mít konkrétnější vyznání. Vždyť už teď máme různé postoje k výkladu Písma, jsou mezi námi kreacionisté i evolucionisté, jsou i tací, kteří říkají, že máme správně světit sobotu místo neděle, a mnoho dalších růzností. Jeden čas jsem žil ve sboru, kde lidé byli tak různí, že jeden obdivoval a při shromážděních skoro citoval Tomáše Halíka, druhý zase Bennyho Hyna, jedni uznávají Billyho Grahama jiní v něm vidí nebezpečného vazala katolické církve, a dál bych mohl takto psát, co se u baptistů všechno dá najít.

Otázka je, zda to vyřeší více konkrétní vyznání víry a dělení na ty správné a ty horší,… kdo to posoudí???!!! V našem sboru, dokud budu živ, se bude kázat celé evangelium Kristovo. Na tom chci sbor i stavět. To co říká apoštol Pavel v 1.Korintským 15:3 až do konce, je mi základem. Kdo by jej zpochybnil a napadl, toho budu v lásce napomínat a nedá-li si říct, tak ho i navrhnu k vyloučení ze sboru. V tom ostatním jsem prostě rád baptistou.

V Kristově lásce Miloš Matys, pastor baptistického sboru v Brništi


 
Příbuzné odkazy
· Více o Diskuse o odluce
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Diskuse o odluce:
BJB nepříjme finanční vyrovnání podle zákona o majetkovém vyrovnání !


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Příspěvek brnišťského kazatele do restituční diskuse" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Příspěvek brnišťského kazatele do restituční diskuse (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Ludwigo v Sobota, 16. březen 2013 @ 12:25:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To teda čumim. Připomíná mi to slova Jidáše: "....vždyť jsme mohli ten olej prodat za 300 denárů a rozdat ho chudým....." Církev má tu výsadu, že slouží Kristovým evangeliem světu, státu. A ne že si nechává od od světa, od státu, sloužit. Církev zná zdroj světla a toto Světlo přináší do temnoty světa. "Kdyby někdo chtěl za lásku dávat své veškeré jmění, sklidí jen posměch." Pokud jsem dobře pochopil základní baptistickou výtku, měly tyto darované peníze, z kapes nás všech, sloužit k vytvoření materiálního základu pro fungování církve. P.s. Sympatizuji s "Maninamy", Církví křesťanské společenství, kde vždy platilo, že pokud bere církev peníze od státu, je to ohavnost.



Re: Re: Příspěvek brnišťského kazatele do restituční diskuse (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: uncle v Sobota, 16. březen 2013 @ 16:25:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No vidíš, a právě BJB Brniště spolu s BJB Cvikov měli vždycky k Maninám a charismatické teologii nejblíž. Tak mi nejde do hlavy, že když jde o peníze, že si hrajou na lidovou církev.


]


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds