poslal Nepřihlášený Milan Pečeňa zveřejnil v Evangelickém týdeníku (16. března t. r.)
článek s názvem „Hľadám cirkev, kresťanskú“. V podstatě hledá
denominaci, která je důsledně pacifistická a která odmítá církevní
restituce.
Kdyby nepožadoval splnění obou podmínek současně, rád bych
mu nabídl svou denominaci, tedy Církev Křesťanská společenství, která
nikdy nebyla financována státem, a to z principu. Proto se jí církevní
restituce netýkaly a tato církev se na nich pochopitelně nijak
nepodílela. Sám jsem mnohokrát vyjádřil názor, že církvím zabavený
majetek sice právem patří (v tom bych se asi od Milana Pečeni názorově
lišil), ale z hlediska svého evangelizačního úkolu by bylo bývalo lépe,
kdyby se ho nedomáhala. Takže z tohoto hlediska by nás Milan Pečeňa
možná vzal na milost.
Jenže… běda! Nesdílím křesťanský pacifismus a souhlasím
s tím (ba dokonce to doporučuji), aby křesťané sloužili v policii a
v armádě. Jsem totiž přesvědčen, že státní moc je od Boha a že odmítání
podílet se na zajišťování bezpečnosti země je nezodpovědné. Rád budu
s Milanem Pečeňou – či s někým jiným – o této otázce polemizovat, ale
rozvíjení této myšlenky by vyžadovalo samostatný článek, proto tuto
myšlenkovou linii dále sledovat nebudu.
Kdybych přistupoval k církvi jako Milan Pečeňa, měl bych na
denominaci, do které bych se rozhodoval vstoupit, jiný požadavek. Chtěl
bych, aby má denominace nebyla součástí Světové rady církví, protože
tato organizace, která byla v osmdesátých letech prolezlá sovětskými
agenty, se naprosto hanebně a nespravedlivě chová ke státu Izrael.
Jenže… k církvi přistupuji jinak než Milan Pečeňa. On se
sice v dodatku ke svému článku distancuje od hledání „ideální církve“,
nicméně přesto přistupuje k církvi jako k instituci či organizaci, která
by měla splňovat „tieto moje požadavky“.
Otázkou ovšem je, zda vůbec lze takto k církvi přistupovat. Pokusím se vysvětlit ošidnost tohoto postoje.
Když jsem sepisoval stanovy Křesťanských společenství, dal
jsem do preambule, že „Křesťanská společenství se nepovažují za jedinou
správnou církev“. Hodně mi totiž vadila rivalita mezi denominacemi, jak
jsem ji pozoroval v osmdesátých letech (tehdy byla mnohem silnější než
dnes), a ačkoli to jen některé denominace hlásaly otevřeně, mnohé se
vskrytu považovaly za „tu nejlepší“, případně „nejvěrnější“ církev.
Nechtěl jsem, aby členové Křesťanských společenství někdy takto
vystupovali a aby se vytahovali, že jsou v té nejlepší denominaci. Jenže
ouha! Ono se může stát, že člověk začne být pyšný na to, že je
v denominaci, která – považte! – je tak dobrá, že si dá do stanov, že
není tou nejlepší církví! Nu, Dane, a jsi tam, odkud jsi chtěl utéci.
Denominační pýše se mi sice podařilo částečně zabránit, úplně ji vymýtit
však nikoli.
Všimli jste si, že vlastně nemůžete nijak vstoupit do
Ježíšova podobenství o farizeovi a celníkovi? Kdo z nás by chtěl být
farizej? Jistě nikdo. A kdo z nás by chtěl být ten celník, který
odcházel ospravedlněn? Raději bychom se identifikovali s ním než
s nějakým farizejem. Jenže jakmile bychom si o sobě pomysleli: „Já jsem
ten celník, já vyznávám své hříchy a nepovyšuji se nad druhé, jako třeba
támhleten farizej!“, kdo vlastně jsme? Ne, do tohoto podobenství
nemůžeme vstoupit, jakkoli bychom chtěli. Ale ono je nad námi jako
neustálá připomínka, že pýcha je hrozně vlezlá… V čem byl ostatně
farizejův problém? Vždyť on jednal správně, a dokonce děkoval Bohu za
to, že může jednat správně. Problém nebyl v tom, že by si připisoval
zásluhy za své správné jednání, ale v tom, že se dokázal poměřit s oním
celníkem (nebo s kýmkoli jiným). A jako je nebezpečné, ba téměř nemožné,
poměřovat se s jednotlivci, je velmi nebezpečné, když se mezi sebou
poměřují denominace.
Církev není tam, kde lidé věří správným věcem. Církev není
dokonce ani tam, kde lidé dělají správné věci. Správnou církev nepoznáme
podle ortodoxního učení. Církev totiž může být pravověrná, ale naprosto
nemilosrdná. Církev je tam, kde se setkáme s Ježíšem. A nemyslím to
jako frázi. Z hlediska denominačního patriotismu můžeme zažít velice
nepříjemnou věc, když v denominaci, která je nám opravdu hóóódně
nesympatická, narazíme na člověka, na kterém vidíme ovoce Ducha, které
na nás z nějakého důvodu zatím nevyrostlo. Možná nás k pochopení, co je
„pravá církev“ přiblíží můj oblíbený bonmot od neznámého autora: „Církev
je jediné společenství lidí, kde podmínkou členství je nehodnost
kandidátů.“
Boží milost je velká. Jsem už poměrně starý člověk a mohl
jsem pozorovat vývoj různých sborů a denominací. A vím o sborech, které
začínaly s nesmírnou pýchou a přihlouplou teologií. Na počátku se nijak
netajily postojem: „My vám teď všem ukážeme, jak se to dělá správně!“
Když jsem to viděl, říkal jsem si, z tohoto nemůže vzejít nic dobrého. A
podívejme se … takové sbory zpravidla prošly obrovskými krizemi.
Nicméně některé existují dodnes a nezůstali v nich ti nejhlasitější, ale
ti, kteří v oněch krizích zpokorněli. Ježíš neuhasí doutnající knot. A
některé z těch sborů jsou dnes krásné.
A tak se z Boží milosti stává, že se setkáme s Kristem tam,
kde bychom ho nečekali. Třeba i v denominaci, která schvalovala církevní
restituce.
Říkám tím, že je jedno, co si myslíme? Ani v nejmenším! Já
mám na restituce velmi silný názor, hodně podobný názoru Milana Pečeni. A
na křesťany v armádě a policii mám taky velmi silný názor, hodně
nepodobný názoru Milana Pečeni. Jenže církev… to je tajemství. Církev je
tam, kde působí Kristus. A on hodně působí mezi hříšníky. Jistě,
neutvrzuje je v jejich hříchu. Ale těžko mu zabránit, aby chodil do těch
denominací, které se nám nezdají.
Bohužel je v naší zemi denominací až moc. Možná několik
tisíc. Mnohé mají jen jednoho člena, který je ovšem členem té jediné
pravé a věrné církve.
Na závěr bych rád těmto lidem dal radu, kterou dal jedné
dámě chicagský kazatel Dwight L. Moody. Ta postarší distingovaná dáma za
ním přišla a žádala ho o radu, do jaké církve má vstoupit. Prý už tu
pravou církev hledá deset let. Moody jí odpověděl: „Milostivá, na této
straně nebe tu dokonalou církev nenajdete.“ Když smutně odcházela,
zarazil se a ještě na ni zavolal: „A prosím vás, kdybyste ji náhodou
našla, nepřibližujte se k ní. Jen byste ji zkazila!“
25. března 2016
Pokud by vás zajímal článek, na který reaguji, najdete ho na webové
adrese
http://www.evangelickytydenik.cz/archiv/et-2016-9.pdf?fid=1458119901
Dan Drápal
Zdroj: http://dan-drapal.cz
Poznámka:
Členy Světové rady církví jsou z České republiky čtyři církve: Církev československá husitská, Českobratrská církev evangelická, Pravoslavná církev v českých zemích a na Slovensku a Slezská církev evangelická augsburského vyznání.