Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Marek   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2921
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 703 365

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 75 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Sobota je sobota a neděle je neděle
Posted on Pondělí, 18. duben 2016 @ 11:59:26 CEST Vložil: Mainstream

Teologie poslal Nepřihlášený

Někteří vykladači Písma uvádějí, že Bůh ustanovil sobotu jako den odpočinku již v ráji a dotvrzují to spojením soboty (sedmého dne stvoření) se čtvrtým přikázáním z 2.M.20,11. K tomu musíme poznamenat, že i když Boží odpočinek sedmého dne (1.M.2,3) byl jakou předzvěstí budoucího přikázání o sobotě, nenajdeme nikde v Písmu o sobotě ani slovo před vyjitím národa izraelského z Egypta. Nikde v Bibli nečteme nic o tom, že by byla sobota nějakým zvláštním dnem od Adama do Mojžíše.

Boží slovo je jasné v tom, že sobota byla zvláštním Božím zřízením pro národ izraelský. Byla součástí ustanovení (smlouvy), která Bůh měl pro Izrael (2.M.31,16-17). V páté kapitole 5.M. Mojžíš opakuje tzv. „desatero Božích přikázání“ a vysvětluje význam čtvrtého přikázání o dni odpočinku, když je zcela zřetelně spojuje s vyjitím národa izraelského z Egypta (5.M.5,12-15).

Boží záměr s ohledem na den odpočinku tedy nespočíval v tom, aby si Izrael připomínal stvoření, nýbrž aby si připomínal Boží vysvobození z egyptského otroctví. Důkaz tohoto výkladu vidíme mimo jiné i v Božích podrobnějších požadavcích na dodržování soboty jako dne odpočinku : izraelita se neměl v sobotu pohybovat z místa na místo, předpoklad byl, že bude doma (2.M.16,29), neměl rozdělat oheň (2.M.35,3), a neměl mít nikoho jiného k práci (5.M.5,14). Člověk, který porušil sobotu, měl zemřít (2.M.31,15 a 4.M.15,32-35).

Když se podíváme do písem Nového Zákona, najdeme tam nejméně tři zřetelné skutečnosti s ohledem na naši problematiku :

1.    Kdykoli se Pán Ježíš Kristus zjeví ve svém vzkříšeném těla a je v té souvislosti zmínka o dni v týdnu, je to vždycky první den v týdnu (Mt.28,1 a 9 – Mk.16,9 – Lk.24,1 a 13 a 15 – Jan 20,19 a 26)

2.    Zmínku o sobotě najdeme v knihách Skutků až po Zjevení pouze a jedině v souvislosti s evangelizací židů a většinou je to v prostředí synagogy (Sk.13,18, případně 1.Kor.9,20).

3.    Od verše Sk.18,6 už není v písmech NZ o sobotě žádná zmínka, s výjimkou Kol.2,16. Tento text nám připomíná, že židovská sobota byla zrušena spolu s ostatními nařízeními obsaženými v židovském Zákoně daném prostřednictvím Mojžíše (Kol.2,14). Tato myšlenka se opakuje v Novém Zákoně několikrát (Řím.14,5-6a – Gal.4,9-10). Z těchto oddílů také vidíme, že neděle není nějaká „křesťanská sobota“, to není biblicky zdůvodnitelné.

Někdy slýcháváme, že ke změně „ze soboty na neděli“ došlo v roce 321 po Kristu, za vlády císaře Konstantina. V který den se pozdější ranná Církev shromažďovala ? Nikde nečteme nic o tom, že by to byla sobota. Naopak, čteme, že se věřící shromažďovali „první den v týdnu“ (Sk.20,7 – 1.Kor.16,2). Takže hned od prvního století vidíme zvyklost prvotní Církve shromažďovat se ke slyšení Božího slova, k památce Pána Ježíše, k modlitbám a společnému zpěvu.

Sobota byla dána Bohem národu izraelskému, nikoli Církvi. Sobota jako den odpočinku je nedíilnou součástí Zákona a smlouvy mezi Bohem a Izraelem. Křesťané – věřící lidé – jsou osvobozeni od břemene Zákona (Gal.4,1-26 a Řím.6,14). Den odpočinku není Božím požadavkem na věřícího, ať už je to sobota nebo neděle.  První den v týdnu, neděle, „den Páně“ (Zj.1,10) je oslavou nového stvoření díky vzkříšenému Ježíši Kristu. Bůh nám říká prostřednictvím apoštola Pavla, že jsme jako věřící svobodni v otázce dodržování jakýchkoli svátečních dnů (Řím.14,5). Chválit a uctívat Boha a Pána Ježíše můžeme a máme každý den našeho života.

rakato



 
Příbuzné odkazy
· Více o Teologie
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Teologie:
Chudoba baptistické teologie (J. McClendon)


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 1
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Sobota je sobota a neděle je neděle" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. duben 2016 @ 12:15:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Příspěvek zaslal rakato redakci e-mailem na adresu notabene@granosalis.cz. Do kolonky "poslal" nešel zadat nick "rakato", respektive se se po zveřejnění článku nezobrazil. Proto se nakonec zobrazilo, že článek poslal "Nepřihlášený".

Články doporučuji vkládat pomocí editoru na webu Notabene. K editoru se proklikáte přes Systém/Poslat článek

Při vkládání textu pomocí tohoto editoru mohou vzniknout v případě, že kopíruje text z nějakého textového editoru (např. Word). Proto doporučuji text vložit do Poznámkového bloku ve vašich windowsech a teprve z Poznámkového bloku kopírovat do editoru na Notabene. A v editoru Notabene můžete text zformátovat (obdobně se může formátovat i text komentářů v editoru komentářů).

Pokud se před vložením článku na webu Notabene přihlásíte, zobrazí se v položce "poslal" váš nick



Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Pondělí, 18. duben 2016 @ 20:54:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Problém s tím editorem je v tom, že když chci "copy" a "paste" nějaký text z Wordu, editor mi to nebere s tím, že není možné používat HTML ?


]


Re: Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. duben 2016 @ 22:05:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Problém je v tom, že při kopírování textu z Wordu se kopírují i kódy, které ten editor nebere.

Proto je třeba text z Wordu nejdříve překopírovat do Poznámkového bloku (Notepad). Do Poznámkového bloku se kódy z Wordu nepřekopírují. A pak už není problém s překopírováním textu z Poznámkového bloku do editoru.


]


Re: Re: Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Úterý, 19. duben 2016 @ 05:18:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za dobrou radu.


]



Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bezkompromisu v Pondělí, 18. duben 2016 @ 15:37:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Křesťané – věřící lidé – jsou osvobozeni od břemene Zákona (Gal.4,1-26 a Řím.6,14). Den odpočinku není Božím požadavkem na věřícího, ať už je to sobota nebo neděle."

Den odpočinku jako břemeno Zákona. To je pozoruhodná myšlenka.



Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bezkompromisu v Pondělí, 18. duben 2016 @ 15:51:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Westminsterský katechismus menší

60.    Jak světíme oddělený den?
Oddělený den světíme tak, že odpočíváme od světských prací a zábav, byť by byly v jiné dny dovolené. Trávíme celý den ve veřejném a soukromém uctívání Boha, jen s výjimkou nevyhnutelných prací nebo skutků milosrdenství.

-------------

2. Londýnské baptistické vyznání víry (1689)

8. Sabat sa zachováva svatý Pánovi tými, čo po nevyhnutnej príprave svojich srdc a predošlom rozvrhnutí svojich bežných [obvyklých, domácich] záležitostí, zachovávajú po celý deň svatý odpočinok od svojich vlastných prác, slov a myšlienok ohladom svojho svetského povolania a rekreácie (oddychu) a oddávajú sa verejným a súkromným činnostiam uctievania po celý čas a vykonávaniu nevyhnutných povinností a milosrdenstva.

----------------

Helvetské vyznání

(Neděle.) Proto vidíme, nejen že ve starých církvích byly ustanoveny ke shromážděním určité hodiny v týdnu, ale že sama neděle (doslova: Den Páně) byla jim i svatému odpočinutí zasvěcena hned od dob apoštolských; a to naše církve i nyní právem zachovávají pro služby Boží a pro lásku.


]


Re: Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Pondělí, 18. duben 2016 @ 20:20:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doporučuji pozorně prostudovat Řím.14,1-12. Ta různá vyznání jsou v pořádku jen do té míry, dokud nejsou pro členy těch církví zákonickým břemenem.


]


Re: Re: Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Pondělí, 18. duben 2016 @ 23:54:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
I já považuji tento text za zásadní biblické sdělení k této problematice.

Někdo považuje jeden den za důležitější než druhý, jiný považuje všechny dny za stejně důležité. Každý nechť je plně přesvědčen o tom, jak sám smýšlí. Kdo zachovává určitý den, zachovává jej Pánu.

V tomto smyslu je myslitelný jak "svobodomyslný baptista", tak "puritánský nedělní baptista", tak "baptista sedmého dne". Každý nechť je plně přesvědčen o tom, jak sám smýšlí. Každý z nás sám za sebe vydá počet Bohu.



]



Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 18. duben 2016 @ 21:09:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně se domnívám, že nelze dávat do protikladu Církev a Izrael. Protože oboje tvoří jednotu, kontinuitu. Nejsou dva Boží zástupy. Stejně jako je jeden Bůh, je i jeden Boží zástup. Židé, kteří odmítli Krista, byli odlomeni - a na jejich místo byli přiroubování pohané. Pohané nebyli přiroubováni na jinný vinný kmen, než ze kterého byli židé vylomeni. Ne, jedná se o ten samý kmen.

Ježíš nepřišel zrušit Zákon, On jej přišel naplnit. Z tohoto úhlu pohledu je SZ určen i pro Církev, protože zde je kontinuita  mezi Izraelem a Cárkví. Tím, že Církev následuje Krista, naplňuje Zákon, protože Kristus je naplněním, obsahem a cílem Zákona. SZ bez Krista je v součqasné době pouze formou bez obsahu. 

Tudíž, i například desatero je určeno pro církev. Ale církev se musí Krista ptát, jak má naplňovat desatero. Jak má naplňovat přikázání jako nezabiješ, nesesmilníš, nebudeš mít jiného Boha a pomni na den sobotní. A naplňovat jej tak, jak ji vede Kristus, byť se to podle litery může zdát protikladné (sobota naplněná nedělí?)



Re: Re: Sobota je sobota a neděle je neděle (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Úterý, 19. duben 2016 @ 05:26:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejedná se o protiklad Izraele a Církve. Naopak, prostudujte si např. Ef.2,11-22. Ohledně SZ se dá říct, že je "pro nás" (tedy pro Církev), ale nikoili "o nás", je především o Izraeli a o proroctví ohledně Ježíše Krista. Epištola Galatským jasně učí o svobodě věřících (Církve, složené z židů i pohanů) od dodržování židovského Zákona, jehož součástí je i tzv. "desatero". 


]


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.14 Seconds