Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 697 841

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 58 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Prohlášení: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů
Posted on Středa, 02. listopad 2016 @ 20:36:03 CET Vložil: Mainstream

Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Zpráva předsedy VV k rozhovoru na jednání RZS dne 5. listopadu 2016 v Brně.

Milí bratří a sestry, 
chci v této zprávě vyjádřit některé své poznatky ze situace naši Jednoty v posledních letech, tak jak ji vidím a prožívám z pozice předsedy VV. Ale nejde mi jen o konstatování, ale chci vás tímto vybídnout k modlitbám i k otevřené diskusi na RZS. 

V prvních letech po zvolení nového VV v r. 2009 jsem vnímal v Jednotě pokojnou atmosferu a všeobecně vděčné přijímání služby VV.  Pokud se někde vyskytly vážné problémy (např. ve cvikovském sboru), tak to byly místní problémy, ale ty se nijak nepřenášely do jiných sborů a také tyto problémy se dlouhodobě nevlekly ale byly v přiměřené době vyřešeny. I když jsme řešili velmi zásadní otázky týkající se pobírání dotací na platy kazatelů a přijetí či odmítnutí peněz od státu z tzv. restitucí církevního majetku a jistě to nebylo rozhodnuto ke spokojenosti všech, přesto zde nepanuje nějaké napětí, ale rozhodnutí SD je všeobecně akceptováno. 

V posledních letech čelíme problémům jiného druhu, které se týkají společného života celé Jednoty a které jsou stále živé. Veřejně to začalo v r. 2013, kdy SD jednal o návrhu na změny některých článků příloh Ústavy BJB. V dalších letech to pokračovalo dalšími návrhy pro  SD, na vystoupení BJB z ERC a návrhem na omezení služby žen ve sborech BJB. Kromě jednání na SD se těmito otázkami zabývaly RZS, kurzy kazatelů, teologická komise i regionální setkání kazatelů. A samozřejmě, bylo o tom diskutováno i na sborových hodinách při probírání sjezdových návrhů. Diskuse bylo dost, ale nevím, zda odmítavé rozhodnutí výrazné většiny delegátů sjezdu bylo ze strany navrhovatelů akceptováno, jestli se smířili s tím, že většina sborů tyto otázky vidí jinak.

Stávající situaci vnímám tak, že jsme do značné míry vyčerpali možnosti diskuse s naději na ujednocení stanovisek, že spíše se jedná o vyhraněnou diskusi, v které každá strana setrvává na svých názorech a postojích. O to více je naléhavější potřeba vzájemného respektování odlišného pochopení Bible, bez odsuzování těch druhých a nadřazování svého postoje a chápání. Zopakuji to, co jsem již jinými slovy řekl na minulém SD: argumentace Biblí v podstatě není argumentací Biblí, ale je argumentací vlastním pochopením Bible.

Chci ovšem zdůraznit, že mi nevadí různost porozumění Bible, pokud zůstává jednotnost v základních, podstatných věcech. Také unesu opakované návrhy pro SD, i když některé považuji za maření času. To, co mi opravdu vadí, je duchovní či spíše neduchovní atmosfera, která byla v posledních letech vnesena do naši Jednoty, zvlášť výrazně se to projevuje v některé emailové komunikaci. Jenom zopakuji, co jsem již uvedl v tohoročné zprávě pro SD: „Dovolím si říci, že v tomto zápalu pro pravdu chybí pokora.“ Ano, to je to, co velmi výrazně vidím jako deficit.  

Společenství naši Jednoty je společenstvím samostatných sborů, kde musí byt respektována svébytnost i svéraznost jednotlivých sborů. Problém začíná tehdy, když někdo vehementně prosazuje svůj názor jako jediný správný a jiný názor označuje neomylně jako mylný a hříšný. Respektujme různost a rozdílnost našich sborů i jednotlivců, učme se žít v pokoji vedle sebe, i když máme odlišné názory. Boží slovo říká: „Snášejte se navzájem v lásce a usilovně hleďte zachovat jednotu Ducha, spojeni svazkem pokoje.“ (Gal 4,2) Dovolím si k tomu dodat, že potřeba snášenlivosti přímo předpokládá různost; stejnost nepotřebuje žádnou míru snášenlivosti.<

Jaké vidím v dané situaci řešení: Především potřebujeme se modlit za pozitivní změny v našich vzájemných vztazích, aby vymizel duch nesnášenlivosti. Potřebujeme si vážit jiné bratry a sestry, i když mají jiné porozumění Bible. Potřebujeme se naučit diskutovat se snahou porozumět tomu druhému, bez negativních emocí a obviňování. Dobrým příkladem takové diskuse byla diskuse na kurzu kazatelů v Emmanueli. I když se jednalo o kontraverzní téma služby žen v církvi, diskuse proběhla v dobrém duchu. 

Mým velkým přáním je, aby i diskuse na RZS byla v dobrém duchu a abychom vstoupili do modlitebního zápasu za pozitivní změny v naši Jednotě. A nejde jen o potřebu snášenlivosti a tolerance. Především potřebujeme duchovní probuzení v naši Jednotě -  živé sbory, požehnanou misii, dostatek Božích služebníků, růst našich sborů, zakládání nových sborů. Ať nám je náš Pán milostivý a ať vytrvale zápasíme o tyto věci.

S přáním Božího požehnání                         

Milan Kern           

září 2016



 
Příbuzné odkazy
· Více o Spolupráce mezi sbory
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Spolupráce mezi sbory:
Platforma vznikla jako reakce na to, že se BJB stává církví financovanou státem


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 3.75
Hlasů: 4


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Pondělí, 07. listopad 2016 @ 14:27:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Docela by mě zajímalo, jak si představit "jednotu v základních otázkách" při různosti porozumění Bibli… Jestliže argumentace Biblí není argumentací Biblí, ale argumentací vlastním porozuměním Bible, potom jaksi chybí jakýkoliv základ, na němž by bylo možné postavit jednotu v základních otázkách, nebo ne?Jestli jeden text Bible jednomu říká něco, zatímco jinému říká něco úplně jiného, jak je možné dohodnout na tom, kdo je to Kristus, co je to evangelium, kdo je křesťan… Na čem potom stojí ona jednota v základních věcech? 



Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Úterý, 08. listopad 2016 @ 19:25:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bask nám ocituje ty správné biblické verše a máme vymalováno.


]


Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Středa, 09. listopad 2016 @ 10:35:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Shodit druhého to umí každý hlupák, ale odpovědět na otázku... - na to člověk potřebuje i hlavu. 
Zkuste to znovu a nedělejte ze sebe hlupáka. Jestli jsou moje otázky špatné, vysvětlete, proč, a pokud nejsou špatné, odpovězte na ně.  
Pokud stojíte za názorem pana předsedy, proč píšete takové věci? Jestli je tohle vyjádření oné lásky zmiňované v článku, potom běda takovému "křesťanství". 


]


Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Středa, 09. listopad 2016 @ 15:49:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
nedělám tu advokáta bratru Kernovi

s nadsázkou jsem reeagoval na Vaši tautologii

ovocem principu, že argumentujeme Biblí a nikoliv porozuměním Bible, že máme stovky protestantských denominací, které se průběžně dál dělí


]


Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Středa, 09. listopad 2016 @ 15:52:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Důsledné uplatňování principu, že my (narozdíl od jiných) argumentujeme Biblí, vypadá takto: Církevní separace (oddělení)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Čtvrtek, 10. listopad 2016 @ 07:18:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je mi líto, ale to všechno je jenom hromada prázdných řečí. Sice nejste advokát pana předsedy, ale sdílíte stejný názor jako on - tak mi prostě řekněte, na čem stavíte svou jednotu v základních věcech. 

Nebo nemáte svůj vlastní názor a umíte se jenom strefovat do druhých, kteří nějaký mají?
Jak už jsem napsal výše - jestli jsou moje otázky špatné (a podle Vás zjevně ano, protože mluvíte o tautologii), vysvětlete, v čem jsou špatné. A pokud nejsou špatné, odpovězte na ně. 


]


Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Čtvrtek, 10. listopad 2016 @ 11:49:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně bohatě stačí Apoštolské vyznání víry a Zásady a stanoviska BJB


]


Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Čtvrtek, 10. listopad 2016 @ 21:41:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mohl byste to prosím nějak rozvést? Protože v kontextu slov pana předsedy a mých otázek výše to vypadá, že nepotřebujete Písmo k tomu, abyste mohl mít jednotu v základních věcech (že si vystačíte s Apoštolským vyznáním víry a Baptistickými zásadami a stanovisky). 

Ale na druhé straně podle Baptistických zásad "všechno křesťanské učení podléhá normě Písma" (čl. 2). Je tedy nějaká norma Písma nebo je jenom nějaké velmi subjektivní "vlastní pochopení Písma", které se může člověk od člověka lišit? Zdá se, že Baptistické zásady - na rozdíl od pana předsedy - tvrdí, že argumentace Písmem, je argumentací normou (tedy něčím závazným a jednoznačným).

Co přesně tedy svým vyjádřením chcete říct?


]


Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Čtvrtek, 10. listopad 2016 @ 22:30:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně ta otázka "jednoty v podstatných věcech" dává smysl především v kontextu místní církve - společné studium Písma, abychom aktuálně poznávali Kristovu vůli pro náš život a službu. 

Na denominační rovině je to pro mě už příliš abstraktní a obávám se, že tam do toho vstupují jiné motivy než v kontextu místní církve. Navíc kongregační denominace jako je BJB, nemá adekvátní nástroje, aby se dobrala k něčemu víc, než co je popsáno v Zásadách a stanoviscích. 

Vámi zmíněná problematika normy je dost zapeklitá otázka, protože tady jsou ve hře nejrůznější předporozumění - viz hermeneutický kruh Tady to může snadno ztroskotat na nedostatku vůle navzájem si naslouchat. Kde společně prožíváme naše životy a navzájem se podporujeme, je větší pravděpodobnost, že si budeme skutečně naslouchat. Proto mi to dává smysl především v kontextu místní církve.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Pátek, 11. listopad 2016 @ 11:49:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za vysvětlení. Je to pochopitelné, že budování jednoty v kontextu denominace je dost problematické. Otázkou potom je, zda "kongregační denominace" (nebo jak je to v názvu BJB - "jednota") není spíš protimluv. Je-li každý sbor nezávislý a samostatný a má vlastní porozumění Bible a jiný přístup k Bibli, na čem může být taková "jednota" postavená? Což je v podstatě moje původní otázka k vyjádření pana předsedy.

Co se týče hermeneutiky - myslím, že zde hraje důležitou roli otázka "normy". Je-li Bible normou (jak tvrdí např. Zásady BJB), potom bude vyžadovat jeden legitimní přístup a bude přípustný jenom jeden způsob výkladu. Připustíme-li více způsobů výkladu, potom norma přestává být normou, nebo je špatnou normou. 

Když si někdo bude vysvětlovat "dopravní normu" o max. 50ti km rychlosti v obci tak, že může jezdit devadesátkou, policista s radarem mu jistě brzo vysvětlí, jeho hermeneutika je špatná. A totéž přece musí platit i o normě Písma, i když to třeba nebude vždy tak jednoduché - ale to není ani u těch dopravních předpisů. Ale nikdy to nemůže být dvojznačné nebo to pro jednoho znamenat něco jiného než pro druhého... 

Což nakonec zase vede k otázce - je-li Bible nejednoznačnou normou, je špatnou normou a potom se musíme ptát, na čem stavíme své porozumění základním věcem. Pokud Bible není jednoznačnou (tím neříkám jednoduchou), tedy objektivně pravdivou normou, potom musíme říct, že veškeré naše náboženství je pouze subjektivní záležitostí, a Ježíš Kristus byl šílenec a megaloman, který si dělal falešné nároky na absolutní pravdu (což je možné si jednoduše ukázat na jediném jeho výroku - že nikdo nepřichází k Otci než skrze něj). 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Pátek, 11. listopad 2016 @ 15:35:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jedna okrajová poznámka:

Termín "jednota" v názvu české baptistické denominace vyvolává nepřiměřená očekávání (a zákonitě i zklamání). Tento termín byl převzat z duchovního dědictví staré Jednoty bratrské. Bratří se nechtěli nazývat Církví a učili, že Církev Kristova je jen jedna a žije v různých společenstvích - „jednotách“ (jednota římská, jednota podobojí, jednota luterská, jednota bratrská). Takže šlo vlastně o ekumenický koncept - neupírat podíl na Církvi Kristově těm, kteří se od nás odlišují svým pochopením Písma (mají jiné vyznání víry, jiný katechismus apod.).

Vzhledem k tomu, že si tuto konotaci již neuvědomujeme a "exegetujeme" tento název jako požadavek věroučného sjednocení, by bylo lepší, kdyby se BJB nazývala nějak jinak: svaz, federace, aliance,...




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sb (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Neděle, 13. listopad 2016 @ 15:58:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poznámka k poznámce na okraj: 

Je pravdou, že stará jednota chápala církev jenom v její celistvosti a proto se nechtěli nazývat církví. Ale tolik ekumenického úsilí bych jim nepodsouval. Vždyť jejich vyznáním bylo, aby "každý věrný péči měl té a takové, totiž čistší částky církve svaté se uptávati a dojda jí, aby hleděl s ní svaté obecenství a tovaryšství míti, jakž druhá částka článku víry, Věřím svatých obcování, káže. A s ní aby jednotu ducha Kristova držel, ke všem oudům jejím milost a lásku měl, jí poddán byl a všelijak užitečný a prospěšný býti hleděl v jednomyslnosti pravdy a svornosti lásky přebýval, roztržek, různic a sekt svévolně proti pravdě nečinil. Neboť k tomu apoštol každého napomíná."
Jinak ale z toho, co čtu v dokumentech staré jednoty, celkem jasně vyplývá, že staří Bratří jednotou mysleli jednotu, tedy společenství lidí, kteří jsou sjednoceni na nějakém základě. Tím základem pro ně bylo Písmo, které chápali jako normu. A "exegetování" by se mělo podřizovat záměrům autora, nemyslíte?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Pátek, 11. listopad 2016 @ 15:40:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně termín "norma" v kontextu s Písmem svatým nepovažuji za šťastný. Kdo je zde normovačem? V případě právních norem je to zákonodárce (u  nás Parlament). Ale zákonodárce právní normy nevykládá, ty vykládají soudy. Soudy nemáme jenom proto, abychom rozsoudili přestupníky zákona, ale také abychom se dozvěděli, jak máme zákonům závazně rozumět.  A kdo je v BJB tímto soudcem?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sb (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Pátek, 11. listopad 2016 @ 15:46:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Katolíci to mají vyřešeno poměrně jednoznačně - mají magisterium - učitelský úřad církve. Mají Katolický katechismus, který definuje, co má katolík považovat za závazné v oblasti věrouky, etiky a zbožnosti.

Co navrhujete Vy basku?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Neděle, 13. listopad 2016 @ 16:01:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vaše reakce mě trochu překvapuje. Výše jste psal, že Vám stačí Apoštolské vyznání víry a Zásady a stanoviska BJB. Ale z toho, co píšete, to vypadá, že minimálně s jedním bodem Zásad se ztotožnit nemůžete (a je to tentýž bod, o němž je dopis pana předsedy BJB).Zdá se mi, že stejně jako pro pana předsedu, pro Vás argumentace Biblí není argumentací Biblí (normou), ale argumentací výkladem. Potom naprosto chápu, že byste chtěl "magisterium", které by upravilo "správnost" nebo "správný výklad" normy (Bible). Což ale jednoduše znamená, že Bible nemá poslední slovo, ale lidé mají poslední slovo. Nejsou to lidé, kdo se má podřizovat Bibli, ale je to Bible, kdo se má podřizovat výkladu lidí. Což je podle mě totéž, co tvrdí pan předseda výše a co je podle mě jak v rozporu s tradičním přístupem k Bibli v protestantských kruzích (tedy k Sola Scriptura), tak v rozporu se Zásadami BJB.Co bych tedy navrhoval? Jednoduše aby lidé (příp. sbory), kteří nesouhlasí se zásadami BJB, vystoupili z BJB. To by byla moje rada. Můj názor jde v tomto směru ještě dál, protože nejsem zastáncem denominací, ale vidím v Písmu nezávislé a samostatné sbory (v tomto smyslu jsem separatista), které spolupracují s dalšími sbory, ale nemají potřebu se sdružovat do nějakých nadsborových struktur. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zás (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Neděle, 13. listopad 2016 @ 22:57:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zásady a stanoviska BJB - bod 2.:

"Písma Starého a Nového zákona jsou nám primárním pramenem a normou Božího zjevení v Kristu.
Bůh k nám mluví skrze Duchem inspirovaná Písma a psané slovo proto svědčí vlastnímu Slovu, kterým je Ježíš Kristus. Všechno křesťanské učení podléhá normě Písma, každá generace však smí z moci Ducha svatého slyšet Boží slovo pro sebe nově. Bůh tímto způsobem oslovuje i jednotlivce. Každý věřící je volán k osobnímu studiu Písma, ve svém poznání se však dává oslovit i porozuměním širšího společenství vyznávající církve."

S celkovým smyslem tohoto bodu souhlasím. Písmo má prioritu před jakýmkoliv učením, které má ambici se nazývat křesťanským. To znamená, že jakékoliv učení, které má ambici se nazývat křesťanským (kázání, vyučování, katechismus, konfese atd.), musí být poměřováno Písmem. Nikoliv, že by nějaké učení (katechismus, konfese atd.) mělo být klíčem k pochopení Písma. V tomto smyslu chápu, že je Písmo normou.

Formulaci, že Písma SZ a NZ jsou nám normou Božího zjevení v Kristu, považuji jazykově za nesmyslnou, neboť Boží zjevení má prioritu před Písmem (Písmo je autoritativním svědectvím o tomto zjevení).

Za lepší formulaci považuji příslušný bod v dokumentu Evropské baptistické federace Kdo jsou baptisté - na cestě k vyjádření identity baptistů v měnící se Evropě (tzv. Dorweilský dokument):

"Uznáváme Písma Starého a Nového zákona za hlavní autoritu při poznávání Božího zjevení v Kristu.
Baptisté věří, že Bůh mluví své slovo k lidem skrze Písmo, jež je inspirováno Duchem. Obvykle považují ze správné, je-li Písmo nazýváno „Slovo Boží“, protože psané slovo vydává svědectví o Božím nejvyšším Slovu, jimž je Ježíš Kristus. Všechno vyučování křesťanského učení se proto musí měřit souladem s Písmem.
Baptisté očekávají, že se církev bude stále reformovat pomocí slyšení slova Božího skrze Písmo, očekávají také, že mocí Ducha svatého v každé generaci zazáří z Písma nové světlo.
I když jednotliví věřící musí osvětlovat svůj výklad Písma pochopením širšího křesťanského společenství, přece mají v posledu právo sami poznávat, co jim Bůh skrze Ducha a Slovo říká."


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zás (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Neděle, 13. listopad 2016 @ 23:13:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevolám po žádném "magisteriu" - to jsem uváděl jako příklad.

Souhlasím s Vámi (pokud si Váš komentář vysvětluji správně), že my nejsme majitelé Písma - nesmíme být svým výkladem pány nad Písmem. Jenom mi není jasné, co přesně míníte tou "argumentací Písmem" - ocitování určitých veršů z Bible na podpoření nějakého stanoviska?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sb (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Neděle, 13. listopad 2016 @ 15:59:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Abych pravdu řekl, nevyznám se úplně v tom, jaký přesně je vztah mezi zákonodárci a soudci v našem státě. Každopádně soudci musí respektovat zákony a jednat (soudit) podle nich a nemohou si je vykládat každý jinak (i když v praxi se to někdy děje).

Ale s Biblí je to trochu jinak, nemyslíte? Bůh je tím, kdo dal Bibli (jako normu - tak to aspoň říkají Zásady a stanoviska BJB) a Bůh je také tím, kdo podle ní bude soudit. Bůh je zákonodárce i soudce v jedné osobě. A to mě vede jenom k tomu, co jsem psal výše - pokud je Bible norma, nemůže si jí každý vykládat, jak se mu zachce, ale musí respektovat záměr jejího autora (zákonodárce) a počítat s tím, že touto normou bude také souzen. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Neděle, 13. listopad 2016 @ 23:07:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se týče světských zákonů, tak o jejich smyslu nerozhoduje zákonodárce (i když svůj záměr vyjadřuje v důvodové zprávě), ale soud. Svrchovaným vykladačem je Ústavní soud. I čtení zákonů podléhá hermeneutickým postupům, o kterých jsem psal v jednom ze svých dřívějších komentářů. I zákony, stejně jako Bible, potřebují výklad. Pokud by zákony nepotřebovaly výklad, nebyli by potřeba advokáti. Ale ani výklady renomovaných právníků nejsou automaticky autoritativní (viz role Ústavního soudu)

Mně pořád není jasné basku, co přesně míníte tou "argumentací Biblí". Myslíte tím citaci určitých vybraných veršů Bible na podporu nějakého stanoviska?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Neděle, 13. listopad 2016 @ 23:07:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se týče světských zákonů, tak o jejich smyslu nerozhoduje zákonodárce (i když svůj záměr vyjadřuje v důvodové zprávě), ale soud. Svrchovaným vykladačem je Ústavní soud. I čtení zákonů podléhá hermeneutickým postupům, o kterých jsem psal v jednom ze svých dřívějších komentářů. I zákony, stejně jako Bible, potřebují výklad. Pokud by zákony nepotřebovaly výklad, nebyli by potřeba advokáti. Ale ani výklady renomovaných právníků nejsou automaticky autoritativní (viz role Ústavního soudu)

Mně pořád není jasné basku, co přesně míníte tou "argumentací Biblí". Myslíte tím citaci určitých vybraných veršů Bible na podporu nějakého stanoviska?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupc (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Pavel v Neděle, 13. listopad 2016 @ 23:07:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se týče světských zákonů, tak o jejich smyslu nerozhoduje zákonodárce (i když svůj záměr vyjadřuje v důvodové zprávě), ale soud. Svrchovaným vykladačem je Ústavní soud. I čtení zákonů podléhá hermeneutickým postupům, o kterých jsem psal v jednom ze svých dřívějších komentářů. I zákony, stejně jako Bible, potřebují výklad. Pokud by zákony nepotřebovaly výklad, nebyli by potřeba advokáti. Ale ani výklady renomovaných právníků nejsou automaticky autoritativní (viz role Ústavního soudu)

Mně pořád není jasné basku, co přesně míníte tou "argumentací Biblí". Myslíte tím citaci určitých vybraných veršů Bible na podporu nějakého stanoviska?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zás (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: bask v Úterý, 15. listopad 2016 @ 15:28:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za vysvětlení. Z některých věcí jsem sice trochu zmatený (autoritativní zdroj zjevení vs. norma), ale důležité je, že se v tom vyznáte Vy. Já jsem jenom obyčejný čtenář Bible a tohle je na mě trochu komplikované. 

Co se týče argumentace Biblí - možná by bylo lepší položit si otázku, co tím myslel pan předseda v článku nahoře, ne? No nicméně argumentace Biblí je podle mě to, co popisujete, tedy "citace vybraných veršů Bible na podporu nějakého stanoviska". Možná je to "pomatené" (jak píše dole gordon), ale když si s tím vystačil Ježíš, nevím, proč bych si s tím nemohl vystačit i já. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Úterý, 15. listopad 2016 @ 16:19:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenomže bask není Ježíš.

Satan si také myslel, že vystačí s citací vybraných veršů z Písma - viz Matouš 4,6


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zpráva předsedy Výkonného výboru BJB pro Radu zástupců sborů (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: gordon v Pondělí, 14. listopad 2016 @ 10:00:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K baskově hypotéze jednoho přípustného způsobu výkladu Bible:

důsledkem tohoto pomateného přístupu, který předpokládá, že citováním Bible je vyřešena otázka hermeneutiky, je to, že na světě "existuje více než 45.000 křesťanských denominací a každý den další dvě přibudou" (citováno z Křesťan Dnes).

To neznamená rezignovat na normativnost Písma, ale uchopit ji vážněji a hlouběji. Bible je mnohohlas. Pokud budeme ignorovat, že v Písmu jde o rozhovor mnoha svědků, tak znovu a znovu budeme upadat do pasti domněle jedině přípustného výkladu Božího sebezjevení. A důsledkem budou nová a nová oddělení od stávajících denominací i sborů.


]


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.30 Seconds