Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 697 631

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 47 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Komentáře: Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté
Posted on Sobota, 08. červen 2019 @ 22:45:18 CEST Vložil: Mainstream

Glosy poslal Nepřihlášený

Nevím, z čeho „Zahradkar“ usoudil, že můj text byl „exkurzem do historie“ psaný „ve snaze o nezaujaté vysvětlení fakt“. Nehledě na to, že takovou ambici by dnes nikdo asi nemohl brát úplně vážně, připomínám, že jsem nijak zastíral, že ne všichni baptisté se k radikální reformaci a jejímu odkazu hlásí. Mezi českými i slovenskými baptisty zkoumajícími svou duchovní identitu však tento trend vždy převažoval, zčásti asi i pro hlubokou kulturně-historickou stopu, kterou na Moravě a na Slovensku zanechali habáni. Byl tu však i vliv mezinárodního baptistického semináře, na kterém mnozí čeští a slovenští kazatelé aspoň krátkodobě studovali, ať už v době, kdy sídlil ve švýcarském Rüschlikonu nebo později v Praze: Všichni jeho učitelé a v první řadě jeho historici na „křtěnectví“ navazovali. Z dostupných studií o baptistické identitě, vydaných Bratrskou jednotou baptistů, tento vliv či zájem dokumentují především sborník 100 let života víry z roku 1989 a kniha Příběh křtěnců od Williama R. Estepa z roku 1991. Za zmínku stojí i Pravda je nesmrtelná, sborník příspěvků k 490. výročí smrti Balthasara Hubmaiera z roku 2018. 

Z významných děl věnovaných baptistické identitě a zdůrazňujících její duchovní návaznost na radikální reformaci doporučuji především Baptist Roots: A Leader in the Theology of a Christian People (vyd. C. W. Freeman, J. Wm. McClendon, Jr. a C. R. Velloso da Silva, Judson Press, Valley Forge 1999) nebo Communities of Conviction: Baptist Beginnings in Europe (European Baptist Federation 2009) od Iana M. Randalla, posledního baptistického historika působícího v IBTS v Praze, kde lze nalézt hojné odkazy na prameny a další literaturu. I poslední ředitel pražské éry IBTS Keith G. Jones přispěl k tomuto tématu spiskem A Believing Church: Learning from some contemporary Anabaptist and Baptist Perspectives (Baptist U_nion of Great Britain, 1998).

Pokud jde o vlastní prameny, na ty je třeba uplatnit „hermeneutiku podezření“. Anabaptistické spisy, které se dochovaly, mohou někdy tíhnout až k sebe-idealizaci, baptistické se mohou zase snažit vzbudit dojem, že s těmi „heretiky“ a nonkonformisty z 16. století nemají ani historicky, ani duchovně nic společného. Nejobjektivnějším pramenem tak bývají protokoly z výslechu křtěnců.

Nevidím důvod věnovat se posledním poznámkám komentátora „rakato“, protože nepřinášejí nic nového. Jeho tvrzení o mých „krkolomně poskládaných argumentech“, které jsou „složitou a nesourodou směsicí všeho možného“, přecházím úsměvem. Podobně i poznámku o mém údajném „arogantním až kacířském“ tvrzení, že „v Písmu nemáme dovolání ohledně Boží autority“. Rakato buď nerozumí tomu, co čte, nebo dělá, že nerozumí, a tak mate čtenáře. Ti soudní z nich si svůj úsudek udělají sami.

Na doklad svých vývodů o „nadpřirozeném prolínání nadčasového s časovým“ uvádí Ef 1,4-5. Tam však nic takového není. Apoštol zde říká, že Bůh nás v Kristu „již před stvořením světa vyvolil, abychom byli svatí a bez poskvrny před jeho tváří“, že ve své lásce nás „předem určil, abychom … byli skrze Ježíše Krista přijati za syny.“ Neboli, milostivé vyvolení hříšného lidského pokolení k úzkému obecenství uskutečněné v Kristu je původním a svobodným, ničím nepodmíněným úradkem Boží lásky, na který nemá vliv ani to, jak na tom sami jsme. Nemůžeme si je zasloužit a nic nás o ně také nemůže připravit (Řím 8,38n). „Mimočasovou přirozenost“ Ježíše Krista bychom v těchto doxologiích (oslavných hymnech) marně hledali.

Protože obvinění z kacířství (falešného učení) se ze strany samozvaných obránců pravověří dostávalo nejčastěji právě křtěncům, zdráhám se tento výraz užívat. Ale pokud si něco zaslouží takové označení, je to každé rádoby-křesťanské mluvení, které není evangeliem, které mluví o Kristu, aniž by sdělovalo něco opravdu nového a zároveň dobrého, které, i když má o sobě vysoké mínění a zaštiťuje se „biblickými pravdami“, svým adresátům nepomáhá, neobjevuje pro ně nové, dříve netušené možnosti, nepřináší jim pravý pokoj (šalóm) a nevede je k víře jako důvěře a věrnosti.

Těm, jejichž orientaci v problematice „teologického liberalismu“ Wikipedie – na rozdíl od našeho komentátora – nestačí, věnuji svůj starší text Americká „liberální“ teologie.

Petr Macek



 
Příbuzné odkazy
· Více o Glosy
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Glosy:
Stojí za demontáží struktur baptistické mládeže KAM?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 2


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: rakato v Neděle, 09. červen 2019 @ 20:14:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže se budeme usmívat s tím, že vidíme mnohé věci jinak. Nepíšu proto, že chci přinést "něco nového", ale proto, že je zapotřebí uvádět jiné pohledy na pravdy Boží, než ty, které mají přinejmenším silně liberální pachuť a jsou veřejně prezentovány. Poctivému teologovi by to nemělo vadit. 
V té stručné odpovědi je opět několik zavádějících nepřesností a na některé mé pohledy autor původního článku nereaguje . . . zřejmě se jen usmívá, budiž. V seriózním dialogu je samozřejmostí, že jeden druhému přizná svůj omyl - anebo alespoň jiný možný pohled - a nevěnuje se jen tomu, o čem ví předem, že je kontroverzní.
Za cenu zevšeobecnění mám zato, že některé autorovy pohledy a postoje jsou pro Církev nebezpečnější než moje, i když se oba můžeme v některých věcech mýlit.
S přáním Božího světla a pokoje.




Re: Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Zahradkar v Pondělí, 10. červen 2019 @ 17:58:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rozumím a děkuji za vysvětlení. Ano, 100 let života víry je často zmiňovaný, i když částečnˇ e zavádějící zdroj odkazů na habány a další extrémisty. Společný měli křest dospělých, ale tam ta podobnost i končí. Tedy navzdory tomu, co se učí na našich teologických školách nebo že to uvádí jako historickou souvislost i stránky rumunských, anglických, ruských i dalších (neměl jsem ještě čas prolézat podrobněji jiné země) baptistických sdružení. Vyprávění křtěnců žel taky neobstojí (ani od Estepa a ani ti Moravští od Pánka protože vycházejí ze stejného a tedy stejně mylných jinak nepodložených zdrojů - Rozsévač a Kostnické Jiskry. Fakta z oficiálních míst prostě nepustí. Přesto bych se neodvážil kritizovat dál. Propast mezi obory exegeze a homiletiky se nám pořád zvětšuje a proto nechci jít hlouběji do dalších hermeneutických rozdílů.


Snad bude prostor na říjnové konferenci v Litoměřicích "BJB 100 let spolu" uslyšet a sdílet i doložené zápisy z jednání sborů a závěry z konferencí za ostatních 100 let BJB u nás. Srovnání různých interpretací a potenciální vyloučení dezinterpretací z důvodu politických i morálních zábran by mohlo přinést trochu světla a poučení se z minulosti. Tedy co baptisty skutečně formovalo do současné podoby jednoty i roztříštěnosti. Jak se baptisté z první republiky třeba ještě v roce 1932 upírali k Hitlerovi, pak jej mlčky tolerovali (prý válka přinese více věřících) a nakonec to popírali. Nebo jak po '68 na sebe informátoři donášeli pomluvy teologickým tajemníkům KSČ. Do toho se tady hned po válce přidali letniční seanse z Těšínska a dílo deformace jednoty po pádu komunismu už jen umocnili misionáři z Ameriky. I za tak krátký vývoj BJB lze spatřit jak se pohled baptistů na baptisty formoval a deformoval. Není divu, že dřívější rčení - 3 baptisté= pěvecký sbor se dnes mládežníky žel humorně interpretuje jako 3 baptisté=teologický rozpor. 



Re: Re: Ad komentáře ke článku Biblické křesťanství, teologie a baptisté (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Zahradkar v Pondělí, 10. červen 2019 @ 20:12:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Malá oprava - po '68 to byli samozřejmě církevní tajemníci, tedy zaměstnanci církevních odborů jednotlivých národních výborů co pak vše důležité od  kazatelů nebo členů staršovstva jakožto důvěrných informátorů, kterých děti se pak mohli ucházet třeba o studium nebo o pohodlnější místo v místní továrně, hlásili Státnímu úřadu pro věci církevní. 


]


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds