Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Lukáš   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 4446, komentáře < 7 dní: 14, komentářů celkem: 4157, adminů: 23, uživatelů: 2319
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 088 496

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 13 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Fundamentalisti: Synovské napomenutí papeže z důvodu šíření bludů
Katolicismus poslal Nepřihlášený

Dne 11. srpna 2017 byl papeži Františkovi doručen pětadvacetistránkový list podepsaný čtyřiceti katolickými duchovními a laickými akademiky. Protože od Svatého otce nepřišla žádná odpověď, byl text dnes, tj. 24. září na svátek blahoslavené Panny Marie de Mercede a Panny Marie Walsinghamské, zveřejněn. Pod listem, k němuž se mohou připojit další signatáři, je nyní 62 podpisů duchovních i laiků z 20 zemí, kteří zastupují i další, jimž se nedostává nezbytné svobody projevu. [1]

V latině se dokument nazývá Correctio filialis de haeresibus propagatis („Synovské napomenutí z důvodu šíření bludů“). Konstatuje, že papež svou apoštolskou exhortací Amoris laetita a dalšími souvisejícími slovy, skutky a nečinností prakticky prosazoval 7 heretických postojů týkajících se manželství, mravního života a přijímání svátostí a způsobil šíření těchto heretických názorů v Katolické církvi. Signatáři těchto sedm bludů popisují v latině, oficiálním jazyce Církve.

Vložil: Mainstream v Úterý, 26. září 2017 @ 14:21:00 CEST (327 čtenářů)
(Více... | 5272 bytů | 9 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Za hurikán Harvey mohou homosexuálové, tvrdí někteří američtí evangelikálové
Etika poslal Nepřihlášený

Za hurikán Harvey mohou homosexuálové. Tvrdí to zástupci amerických evangelikálů. Podle nich je homosexualita důvěryhodnější příčinou katastrofy, která postihla pobřeží Mexického zálivu, než klimatické změny.

„Toto je poselství, které pán Ježíš Kristus vysílá právě teď do Ameriky,“ pravil pastor  Orthodoxní presbyterní církve Kevin Swanson ve svém rozhlasovém pořadu s tím, že pokud nebudou Američané činit pokání, všichni zahynou.

Vložil: Mainstream v Středa, 13. září 2017 @ 13:52:38 CEST (113 čtenářů)
(Více... | 1754 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: O podivném ekumenismu
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

In God We Trust – tato věta je otištěna na bankovkách Spojených států amerických a je také národním mottem. Objevuje se poprvé na jejich minci roku 1864, ale oficiální se stala až rezolucí Kongresu v roce 1956. Znamená: „V Boha my důvěřujeme“. Je to důležité motto pro národ, který má v základech svojí státnosti také náboženskou motivaci. Pro mnohé je to pouhá deklarace víry, pro jiné syntéza problematické fúze mezi náboženstvím a státem, mezi vírou a politikou a mezi náboženskými hodnotami a ekonomií.

Náboženství, politický manicheismus a kult apokalypsy


Během posledních desetiletí byla v některých vládách Spojených států patrná významná role náboženství ve volebním procesu a vládních rozhodnutích, role, která měla rovněž morální povahu při stanovení toho, co je dobro a co zlo.

Toto prolínání politiky, morálky a náboženství mělo rysy manichejské rétoriky, která dělí realitu na absolutní Dobro a absolutní Zlo. Prezident Bush vskutku mluvil o „ose zla“, které je třeba čelit, a dovolával se odpovědnosti za „osvobození světa od zla“ po událostech 11. září 2001. I dnešní prezident Trump zaměřil svůj boj proti široce pojaté kolektivní entitě „špatných“ (bad) nebo „velmi špatných“. Některé tóny, které v kampani používali jeho stoupenci, měly takřka „epický“ ráz.

Tyto postoje se zakládají na protestantských fundamentalistických principech z počátku minulého století, které se postupně radikalizovaly. Přešlo se totiž od odmítání všeho, co je „mondénní“, čímž se myslela politika, k vyvíjení mocného a cíleného vlivu oné náboženské morálky na demokratické procesy a jejich výsledky.

Vložil: Mainstream v Pátek, 25. srpen 2017 @ 10:19:18 CEST (183 čtenářů)
(Více... | 19089 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Fundamentalisti: Fundamentalisti v BJB opouštějí i reformační základy
Principy poslal Nepřihlášený

Když ani pravověrní kazatelé neumí číst:

Ef 2:20: (byli jste vybudováni) na základě apoštolů a proroků, kde je úhelným kamenem sám Kristus Ježíš,  (ř.: byvše vybudováni; Mt 16:181K 3:9 a Ef 3:5Zj 21:14 b L 20:17)

Pravověrný kazatel Kolařík však píše v baptistické pomůcce (Slova života, pozn. redakce): „Stali jsme se církví (zřejmě kuřimský baptistický sbor, protože jiné církve nemají nárok na to být Boží rodinou), ve které přebývá Duch Boží a jejímž jediným základem a finální autoritou je Boží zapsané slovo ( v. 20).“

Vložil: Benjamin v Pondělí, 31. červenec 2017 @ 08:17:32 CEST (354 čtenářů)
(Více... | 2744 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Fundamentalisti: BJB Cheb I.: Fundamentalisti zneužívají kazatelnu k politickému boji v BJB
Principy poslal Nepřihlášený

Komentář k modlitební chvíli br.  Kovaříka v BJB Cheb I. dne  30. 7. 2017 (záznam můžete sledovat zde)

Domnívám se, že to br. Kovařík dnes přepísknul a kazatel by měl mít přehled o tom, co kdo bude mít na modlitební a jak to bude mít zpracované. Opravdu nejsem zvědavý na pravověrné názory br. Kovaříka ohledně homosexuality. Podle mě to na modlitební úvod nepatří. To není parketa, na které by se měly diskutovat názory nepravověrných, nebo pravověrných baptistů. To si řešte na jiné úrovni. Není to místo, kde by se měly propagovat názory pravověrných baptistů a vyzývat veřejně shromáždění k tomu, aby se modlilo za to, aby se všichni změnili podle Kovaříkova pravověrného názoru na to, jak by měl křesťan vypadat.

Co jiného lze očekávat od bratra, který se považuje za toho, kdo pochopil správně Boží Slovo a žádá proto jeho aplikaci přesně podle toho, jak mu on rozumí? Ponechme stranou otázku, zda se vůbec někdy problematikou homosexuality odborně zabýval a zda nepřebírá jen názory elitní skupiny baptistů, kteří se považují za vrchol křesťanstva  minimálně v ČR: Jablonec, Aš, Kuřim Kroměříž, Lovosice, Cheb 1 a další…

Vložil: Benjamin v Pondělí, 31. červenec 2017 @ 07:47:12 CEST (373 čtenářů)
(Více... | 24698 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Dopis 2. sboru v Chebu našel odezvu i v 1. sboru v Chebu
Principy poslal Nepřihlášený


Dopis 2. sboru BJB  v Chebu našel odezvu i v prvním sboru BJB v Chebu.

Bratr kazatel David Sláma přečetl při nedělním shromáždění návrh staršovstva, podpořit výzvu druhého sboru k vývoji v Bratrské jednotě baptistů.

Video s tímto návrhem si můžete pustit zde:
Vložil: Benjamin v Pátek, 28. červenec 2017 @ 07:43:31 CEST (221 čtenářů)
(Více... | 529 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Sbor BJB Vikýřovice podpořil dopis 2. sboru v Chebu
Principy poslal Nepřihlášený


Milí bratři a sestry ve sborech BJB,   

v příloze posíláme stanovisko Sboru BJB Vikýřovice k současnému dění v BJB, podporujeme vyjádření Sboru Cheb 2. 

S pozdravem a přáním Božího požehnání   

za Sbor BJB Vikýřovice M. Petratur, kazatel   
Vložil: Benjamin v Pátek, 28. červenec 2017 @ 07:25:01 CEST (171 čtenářů)
(Více... | 1093 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Fundamentalisti: ´´Trochuliberálka´´ mezi fundamentalisty
Ze světa baptistů poslal Nepřihlášený

Jsem členkou Církve bratrské a absolventkou ETS - Obor teologická a pastorační činnost. Formovaná tímto prostředím jsem se ocitla tváří v tvář prostředí konzervativní ruské baptistické církve v Novosibirsku. U sebe doma se považuju spíše za konzervativní, zde mě ovšem někteří vidí jakoliberálku. V Novosibirsku se nachází baptistický seminář, který připravuje budoucí kazatele (čtyřleté denní či dálkové studium s titulem Bc., příprava je mnohem důkladnější ve srovnání s ETS) a má značný vliv na místní duchovní prostředí. 

Duchovní autority zde prosazují přísný biblicismus a to, o čem se u nás diskutuje a kde je svoboda názorů, je zde považováno za projev liberalismu. Chtěla bych se s vámi podělit o některá pozorování, která jsem učinila za dobu svého více než ročního pobytu zde. Upozorňuji, že v jiných městech a denominacích se situace může značně lišit.

Vložil: Mainstream v Středa, 28. červen 2017 @ 19:57:40 CEST (252 čtenářů)
(Více... | 8001 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Fundamentalisti: Tři nebezpečné nesmysly ´´biblicky věřících křesťanů´´
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Když někdy slýchávám, že je někdo „biblicky věřící“ musím se ptát, kterému výkladu Bible věří. Prostě není pravda, že věřím jen Bibli. Pokud by tomu tak bylo, místo kázání bychom četli jen Bibli (a nejlépe v původním jazyce, protože i překlad je do jisté míry výkladem). Chci tím napsat, že naše chápání Bible je vždy zabarveno naší kulturou, osobní historií, denominací nebo sborem atd. Dokonce si dovolím tvrdit, že tvrzení, že „my jsme ti jediní bibličtí“, je známkou sektářství. Zároveň je to tvrzení nesmírně pohodlné, protože nám dává pocit, že „my víme“ a ti ostatní jsou mimo. Protože ostatními pohrdám a nebi je prostě neberu, na svoje akce zvu jen a pouze svoje řečníky, čtu svoje knihy, kteří nebo které jen potvrzují moji pravdu. Tím se dostávám to tzv. jeskyně ozvěn, kdy něco říkám a vrací se mi jen to, co chci slyšet. Chápu tento přístup u různých sekt, je mi smutno, když se s tímto přístupem setkávám u křesťanů. 

Z tvrzení o „jediných biblických křesťanech“ plyne první nesmysl a tím je apriorní odpor k ekumeně. Jak v katolických, tak protestantských kruzích se vyskytují skupiny, pro které ti druzí jsou heretici. V protestantismu se pak vyskytují bojůvky, které se nekamarádí vůbec s nikým včetně protestantů. Odvolávají se na svůj správný výklad Bible, ale o Bibli v jejich případě jde až na druhém místě. Mnohem více totiž věří ve svůj výklad Bible, ve svojí doktrínu, podle které překrucují Bibli. Dobře je to vidět na výroku Ch. Spurgeona Kalvinismus je evangelium a nic jiného. (Charles Spurgeon, The New Park Street Pulpit, Vol. 1, 1856).

Vložil: Mainstream v Pátek, 23. červen 2017 @ 19:26:40 CEST (584 čtenářů)
(Více... | 9410 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Fundamentalisti: Pokrývky hlavy kdysi a dnes II.
Principy poslal Nepřihlášený

Apoštol Pavel své epištoly často rozvrhl na dvě části (byť ne nutně stejně dlouhé), přičemž v první vysvětloval doktríny a ve druhé se zaobíral jejich praktickou aplikací. To vidíme například v listu Římanům nebo Efezským. Je to dobrý vzor, který můžeme následovat. Proto poté, co jsme si vyložili verš po verši oddíl z 1. Korintským 11. kapitoly o pokrývkách hlavy, co jím chtěl apoštol Korintským sdělit, nám ještě zbývá se zaměřit, co s tím činit dnes, a zodpovědět si na případné námitky – což byl ostatně také Pavlův zvyk, viz např. Řím. 9:19nn.

Každý znovuzrozený křesťan by měl vnímat, že tento postup je náležitý a nezbytný. Znakem Božích dětí je, že milují Boží Slovo a chtějí se mu ve všem podřídit – Žalm 119 je toho mocným svědectvím. Proto ani uvedený oddíl nemůžeme jen tak odsunout stranou (ostatně, tvoří asi 1/30 celé epištoly, což vzhledem k její relativní obsáhlosti není málo). Nezapomeňme, že se do Písma nedostal jen proto, že zrovna náhodou se v tamní církvi vyskytl tento tehdy aktuální problém, a tak se jím Pavel chtě nechtě musel zaobírat. Ne; za vším stála Boží prozřetelnost. Hospodin sám vše vedl a dopustil tak, že zrovna v době, kdy Pavel psal první list do Korintu, se v tom sboru vyskytl problém se zahalováním žen, a že tedy musel reagovat, to vše pod puzením, ba, nesením Ducha Svatého. Pán Bůh chtěl, abychom zrovna toto v Bibli měli.

Nejdřív si tedy zodpovíme na některé běžné námitky a následně se zaměříme na praktickou aplikaci dnes, a proč konkrétně je to vše důležité.

Vložil: Mainstream v Neděle, 11. červen 2017 @ 20:14:37 CEST (222 čtenářů)
(Více... | 21774 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Pokrývky hlavy kdysi a dnes I.
Principy poslal Nepřihlášený

Články, které se zabývají problematikou, na kterou jsou různé názory, často uvádíme s tím, že se jedná o kontroverzní problematiku. V případě pokrývek hlavy ženami v rámci bohoslužeb to ovšem skoro ani říci nelze, protože v praxi zde žádný spor vlastně není. Dnešní křesťané s touto otázkou v drtivé většině případů už nezápasí, protože to mají ve svých očích vyřešené: jedná se jen o kulturní zvyk prvních křesťanů, který v dnešní době nemá význam zachovávat (ještě by se z nás stali „zákoníci“).

Nicméně jako u každé jiné otázky se i zde musíme spolu s apoštolem ptát: „Co praví Písmo?“ (Řím. 4:3). A nelze se spokojit s názorem, který si utvoříme na základě jednoho izolovaného verše, musíme Boží Slovo pochopit v kontextu. U Pavlových epištol platí obzvláště, že mají svou logickou strukturu, kterou musíme při výkladu důkladně zvážit; jedna věc navazuje na druhou, a pokud na to nepamatujeme, můžeme snadno dojít k mylnému závěru. Je zajímavé, že u 1. listu Korintským se s tím setkáváme ve více případech – i na otázku jazyků a masa obětovaného modlám si dnešní křesťané často činívají názor na základě několika osamocených veršíků, aniž by se zabývali tím, jak souvisí s tím ostatním, proč jim předchází, co jim předchází, nebo následuje, co jim následuje.

Nepočítáme-li vyložené liberály, kteří berou Bibli ne jako zjevené Slovo Boží, ale jako kulturně podmíněné dílo své doby – a proto pro ně automaticky nemá první část 11. kapitoly žádný praktický význam – pak se vyznávající křesťané s tímto oddílem většinou vypořádávají tak, že na základě 16. verše zdůrazňují, že se jedná o pouhý zvyk tehdejší církve, ale my už dnes takový zvyk nemáme, čímž je věc vyřešena. Případně se poukáže, že „vlasové [ženě] k zastírání dáni jsou“, což má znamenat, že dlouhé vlasy plní funkci pokrývky samy o sobě, čili ženy nic dalšího nosit nemusí. Pokud se má ovšem celá věc rozhodnout toliko podle těchto veršů, proč Pavel psal to ostatní? S tím se nelze spokojit. Abychom posoudili, co s textem dnes, musíme dobře pochopit, co s ním měli dělat Korintští ve své době, to znamená, jít verš po verši a přemýšlet nad jejich významem a vzájemným vztahem. Co zde tedy chtěl Pavel sdělit a proč?

Vložil: Mainstream v Středa, 07. červen 2017 @ 19:54:51 CEST (331 čtenářů)
(Více... | 35509 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Petr Moses: Dopis sborům v Aši, Kroměříži, Lovosicích a v Praze
Principy poslal Nepřihlášený

Vážené sbory, dovoluji si reagovat na Vaše návrhy na Sjezd delegátů BJB v Praze dne 22.4.2017. Na sjezdu samotném nebylo možné všechny návrhy projednávat a i projednávané byly diskutovány méně než by si zasloužily. V dopise nebudu psát o teologii, odpusťte prosím také o odpuštění případných nepřesností v pojmenování.

Vážený sbore v Aši. vážím si toho, že usilujete o jednotu církve i o Boží požehnání. K Vašemu zdůvodnění, proč by žena neměla být kazatelkou bych doplnil verš s Bible (1.Ko 14,34) - ženy nechť ve shromážděních mlčí. Tolik Bible.

A nyní praxe. V našem sboru povzbuzujeme ženy, aby měly z kazatelny svědectví o životě s Bohem, přednášejí básně, zpívají, modlí se. Mají domácí skupinku, kde se navzájem učí. Učí naše nejmladší posluchače v dětské besídce. V jiných sborech přednášejí z kazatelny - kážou - biblické úvahy, které si připravují samostatně.

Vložil: Benjamin v Pondělí, 29. květen 2017 @ 07:50:22 CEST (276 čtenářů)
(Více... | 9343 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Fundamentalisti: J. Kvasnička: Proč by neměl být br. Chumchal ordinován
Principy poslal Nepřihlášený

Vážení čtenáři,

nemohu souhlasit s br. Slámou.

Vůbec nejde o nějaké oplácení za poškozené přesvědčení.  Nicméně tato praxe je u baptistů zcela běžná. Třeba v konkrétním případě mé maličkosti, kdy jsem pro jiné přesvědčení v oblasti dotací a restitučních nároků byl de facto šikanován pravověrnými zasloužilými bratřími a odstraněn z duchovní služby nejen v místním sboru.

Ordinovaný kazatel pro celou BJB – v tomto případě br. Chumchal  - si otevřenou deklarovanou nenávistí vůči jinak smýšlejícím a jednajícím bratřím a sestrám pravděpodobně kompenzuje jakési zklamání z katolické zkušenosti ze svého mládí.

To však neznamená, že je to v pořádku a že ho tímto způsobem nemá BJB ústy  jiných bratří a sester veřejně napomenout a dát mu podmínku pro jeho ordinaci stejně, jako dal SD podmínku sboru Na Topolce - resp. jejím kazatelům- ohledně jejich přesvědčení o přístupu k homosexuálním křesťanům, kteří svou úchylku nekompenzují na úkor svých bližních, ale žijí ve vzájemné lásce.

Proto by neměl být br. Chumchal ordinován. Není ochoten a pravděpodobně ani schopen změnit své přesvědčení a proti ekumenické postoje.

Vložil: Benjamin v Pátek, 19. květen 2017 @ 14:29:01 CEST (401 čtenářů)
(Více... | 3210 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Fundamentalisti: Bratr Václav Chumchal a jeho teologické kořeny
Principy poslal Nepřihlášený

  Jedním z vůdců fundamentalistů, kteří usilují o transformaci Bratrské jednoty baptistů do kompaktní lidové presbyterní církve kalvinistického střihu, je Václav Chumchal (nar. 1984), kazatel sboru v Lovosicích. O své minulosti mluvil v rozhovoru v Litoměřickém deníku, ze kterého vyjímáme:

Narodil se v Brně do římskokatolické rodiny. Od malička měl touhu stát se jednou v kostele farářem.

Vložil: Benjamin v Pátek, 19. květen 2017 @ 08:50:48 CEST (548 čtenářů)
(Více... | 6366 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Fundamentalisti: Sbor BJB Praha 4: Zamítavé stanovisko k ordinaci bratra Václava Chumchala
Principy poslal Nepřihlášený

Vážené sestry a bratři,


jako staršovstvo sboru BJB v Praze 4 podporujeme nedávno zaslaná zamítavá stanoviska k ordinaci bratra Václava Chumchala pro celou BJB. 
Vložil: Benjamin v Pátek, 19. květen 2017 @ 08:09:16 CEST (276 čtenářů)
(Více... | 512 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: 2. sbor BJB Cheb: Nesouhlasné stanovisko k ordinaci bratra Václava Chumchala
Principy poslal Nepřihlášený

Milé sestry a milí bratři ve sborech BJB,

jako staršovstvo 2. sboru v Chebu vyjadřujeme svůj nesouhlas s blížící se ordinací bratra Václava Chumchala.

Nemyslíme si, že by bratr Chumchal mohl pravdivě složit ordinační slib v takovém (nebo podobném) znění, jak jej předkládá vzor v Řádu ordinované služby, kde se nově ordinovaný kazatel mimo jiné zavazuje k tomu, že bude:

  •     Ve své práci dbát ústavy, řádů a usnesení BJB, vést sbor k zachovávání jednoty, snášenlivosti, lásce a spolupráci s jinými baptistickými sbory i k vědomí spoluzodpovědnosti za celou BJB.
  •     Vážit si křesťanů z jiných denominací, spolupracovat s nimi ve společných oblastech, ke vzájemné úctě, snášenlivosti, lásce a spolupráci vést i sbor, v němž jsem ustaven za kazatele.
Vystupování bratra Chumchala považujeme v rozporu s duchem tohoto slibu.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 18. květen 2017 @ 16:51:49 CEST (352 čtenářů)
(Více... | 1912 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Fundamentalisti: VV BJB: Informace ohledně ordinace br. kazatele Václava Chumchala
Principy poslal Nepřihlášený

Milí bratři, milé sestry, 

k dopisu bratra Radka Pospíšila odeslanému na sbory doplňujeme informaci, že VV jednal dne 16. května 2017 na mimořádném jednání ve věci ordinace br. kazatele Václava Chumchala a to vzhledem k návrhu lovosického sboru podaného na letošní SD.  

Výsledkem našeho jednání bylo usnesení, že VV BJB přijímá doporučení Komise duchovní služby ohledně ordinace br. Václava Chumchala a proto se jí zúčastní také zástupce Výkonného výboru BJB.

Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 18. květen 2017 @ 14:35:26 CEST (345 čtenářů)
(Více... | 960 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Vyjádření staršovstva Sboru BJB v Brně k současnému dění v BJB
Principy poslal Nepřihlášený

Milí bratři, milé sestry ve sborech BJB,  


již delší období probíhají v našich sborech, na RZS a SD diskuse na některá opakující se témata. 

Chceme Vás stručně seznámit s našimi pohledy. Proto Vám v příloze posíláme naše vyjádření, pro lepší vzájemnou informovanost.   

Pavel Coufal, 
kazatel 

Staršovstvo Sboru BJB v Brně
Vložil: Benjamin v Středa, 17. květen 2017 @ 16:31:25 CEST (380 čtenářů)
(Více... | 7748 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Veřejný nesouhlas s ordinací br. Václava Chumchala
Principy poslal Nepřihlášený

Sborům sdruženým v Bratrské jednotě baptistů v ČR

Vážení bratři a sestry v Kristu Ježíši,

tímto veřejně vyjadřuji svůj nesouhlas s ordinací br. Václava Chumchala, kazatele Sboru BJB v Lovosicích. 

Důvodem je jeho osočení br. Milana Kerna, bývalého předsedy BJB, br. Daniela Fajfra, současného předsedy CB a ERC, a také dalších představitelů církví sdružených v ERC z účasti na “ekumenické modloslužbě”, zapírání Krista a z bezbožného jednání (viz. odůvodnění návrhu č.12 materiálů SD 2017, str. 66-68).
Vložil: Benjamin v Středa, 17. květen 2017 @ 13:53:05 CEST (382 čtenářů)
(Více... | 1027 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Fundamentalisti: Nevytvářejme sekty a pravověrná ghetta neomylných
Principy poslal Nepřihlášený

Četl jsem po ránu Kostnické jiskry a článek od bratra Šlechty z Pardubic na téma – Jak vykládat Jericho.

Ono je to vlastně o tom, jak vykládat a vnímat celou Bibli. Pravověrní hrozí liberalismem a mají hrůzu z toho, že pokud nebudeme věřit doslova tomu, co je v Bibli napsáno, pak zpochybníme i to, co řekl Pán Ježíš a apoštol Pavel o Adamovi a o hříchu a vlastně ztratíme víru. A tak jedni navrhují, aby se těžko přijatelné a vysvětlitelné pasáže v Bibli  obcházely a nevyučovaly. Nebo naopak se krveprolévání zduchovňovalo.

Naše víra nesmí být ohrožena tím, že věda objevila, že realita o Jerichu je jiná, než se píše v Bibli. A že byla zredigována a upravena autory kánonu v pozdější době babylonského exilu? Jak to, že víru však liberální profesor Bič,  astrofyzik Jiří Grygar, nebo evoluční biolog a kněz zároveň Marek Orco Vácha  neztratili? Podle pravověrných věří špatně. Podle mě hledají smysl  zvěsti tam, kde se  v Bibli mluví v obrazech a  berou doslova to, co bylo řečeno a nepochybně lze vnímat jako doslovné.

Jak to poznají a roztřídí? Jednoduše. Tam, kde je biblické tvrzení v rozporu s vědeckým poznáním, je někde chyba. Může být na obou stranách. A chybu je třeba najít  a správně pojmenovat, anebo vyhodnotit situaci tak, že chyby nejsou důležité pro mou víru, že důležitý je smysl zvěsti, a nehrotit rozpor. Je třeba vycházet z předpokladu, že víra a věda se nevylučují, ale jsou to dvě různá poznání a výklady téže skutečnosti.

Vložil: Benjamin v Pondělí, 01. květen 2017 @ 09:31:40 CEST (531 čtenářů)
(Více... | 10478 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.5)

Fundamentalisti: Dr. James White a Biblická konference 2017 jsou úplně mimo Krista
Principy poslal Nepřihlášený



Je mi nanic z takových baptistů a z pravověrného směřování BJB do končin pekelných.

Když si pustíte tohle video, tak zjistíte, co je to za „doktora“. Jeho averze vůči jinověrcům je přímo totální a smrtelná.

 Je zcela ďábelské, když se on a další v BJB domnívají, že jenom oni mají DS a jen oni rozumějí Písmu jedině správně.

1J 3:10: Podle toho se poznají děti Boží a děti Ďáblovy: žádný, kdo nečiní spravedlnost a kdo nemiluje svého bratra, není z Boha.

Vložil: Benjamin v Sobota, 29. duben 2017 @ 19:51:04 CEST (546 čtenářů)
(Více... | 3778 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.87)

Fundamentalisti: Daniel Kuc: Ohlédnutí za sjezdem
Principy poslal Nepřihlášený

SPOLEČENSTVÍ  V  ROZHOVORU

Jsem vděčný za společenství našich sborů. Po posledním Sjezdu delegátů věřím, že Bratrská jednota baptistů není mrtvý projekt. Ukázalo se, že to, že si navzájem dáváme svobodu hledat pravdu, neznamená neschopnost uchránit se před chaosem, nezřízeností nebo před bludy.

Ukázalo se také, jak společně čteme Bibli a jak ji společně rozumíme. Není to papouškování předem připravených jedině správných odpovědí. Není to ani bezbřehý relativismus. Díky Bohu, že extrémy, ať už liberalismus či fundamentalismus, zůstávají okrajovými jevy.

Ve vzájemném rozhovoru, byť je náročný a mnohdy všelijak kostrbatý, jsme společně prokázali, že svoboda, kterou si navzájem dáváme, neznamená rezignaci na společné hledání pravdy. Baptismus, přesněji řečeno kongregacionalismus, má přirozené nástroje, jak se uchránit herezím. Tím nástrojem je rozhovor a závěry z tohoto rozhovoru přijímané většinou.

Mnozí se rozhovoru bojí, bojí se vyslechnout názory bratří a rozhovor je jim nepříjemný. Rozhovor je ale to, co spolu s našimi předchůdci rozpoznáváme jako to nejvhodnější církevní zřízení. Jistě, nabízí se model postavený na silných osobnostech, silném autoritativním Výkonném výboru, na silném staršovstvu nebo na silném a podrobném vyznání víry. Pro taková zřízení se rozhodla jiná společenství, například římskokatolická církev v čele s papežem. My jsme se poučeni Biblí i církevní historií rozhodli pro model jiný, model kongregační, sdružili jsme se do svazku sborů s tímto kongregačním modelem a jmenujeme se Bratrská jednota baptistů.

Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 27. duben 2017 @ 21:54:26 CEST (357 čtenářů)
(Více... | 4008 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Ježíš se zastával nepřátel
Principy poslal Nepřihlášený

Milí diskutující, Ježíš Kristus se skláněl ke každému.

Ježíš neopovrhl tím nejmenším, tím, koho každý zavrhoval, nad kterým jiný již lámal hůl. Názorně o tom mluvil v podobenství o milosrdném samaritánu. Ježíš se dokonce zastával i svých nepřátel. 

A já se po Ježíšově vzoru chci také zastat svých nepřátel. Tedy i toho, kdo je zde pranýřován za něco, co na Sjezdu delegátů neřekl. Chci se zastat bratra Vaška Chumchala. Níže je jeho příspěvek tak jak byl zachycen v co nejpravděpodobnějším znění:

Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 27. duben 2017 @ 11:10:58 CEST (309 čtenářů)
(Více... | 1974 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Islámský fundamentalismus nezná toleranci
Principy poslal Ampel

Poučné video, kde Ředitel Centra pro studium politického islámu a uznávaná kapacita v tomto oboru dr. Bill Warner vysvětluje, jak vnímají islámští fundamentalisté nemuslimy.

Důkazy o fundamentalistické nesnášenlivosti nachází v muslimských modlitbách:

Vložil: Benjamin v Čtvrtek, 27. duben 2017 @ 08:00:32 CEST (244 čtenářů)
(Více... | 983 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Návrh na vyloučení sboru Lovosice z BJB
Principy poslal Krytyk


Navrhujeme, aby Sbor Bratrské jednoty baptistů v Lovosicích byl vyloučen ze svazku BJB.

Odůvodnění: Společenství tohoto sboru nestojí v Pravdě na základě Božího slova v důležité otázce týkajících se Bible. Jeho kazatel Václav Chumchal překrucuje Písmo, podrývá autoritu Krista, a tedy znehodnocuje jeho svrchovanou autoritu nad církví. Dopustil se toho výrokem na Sjezdu delegátů, když prohlásil: „I Kristus se musí podřídit Bibli!“

Vložil: Benjamin v Středa, 26. duben 2017 @ 23:20:51 CEST (644 čtenářů)
(Více... | 3359 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Fundamentalisti: Reakce kazatele Lovosického sboru na článek Ampela ze dne 23.4.2017
Principy poslal fundamentalista

Pro ty, kteří na sjezdu delegátů nebyli, bych chtěl já Václav Chumchal osobně danou situaci uvést na pravou míru. Článek, který zde byl uveřejněn se nezakládá na pravdě. 

Nikdo z přítomných kazatelů na SD se nemohl na výše zmíněnou "neuvěřitelnou fundamentalistickou tezi" ozvat, protože tam žádná takováto teze v tomto znění nezazněla. 

Což není jediná nepravda celého Ampelova neupřímného příspěvku: 

- pokud vůbec Lydie Kucová MTh, PhD četla v diskusi k návrhu č.9 první větu ze základního dokumentu BJB Zásady a stanoviska (což nechci rozporovat), nečinila tak jako členka teologické komise, ale pouze jako zástupce sboru Na Topolce, protože z teologické komise byla již v té chvíli odvolána

Důvodem k tomuto odvolání zajisté přispěl hříšný postoj celého pankráckého sboru k praktikované homosexualitě, ze kterého byl tento sbor přítomnými delegáty (pod hrozbou jednání o vyloučení ze svazku BJB) vybídnut k pokání. 
Pro některé sehrál důležitou roli k jejímu odvolání mj. také fakt, že se MTh, PhD Lydie Kucová zpronevěřila své práci podpisem pod zavádějící, spekulativní, a nepravdivý článek otištěný ve sjezdových materiálech, přiložený ke zprávě teologické komise, respektive dehonestující dopisy rozesílané z její adresy jiným sborům a členům BJB v období před SD. Některé zajisté také zarazilo i odcizené a topolkou zveřejněné "zamlčené prohlášení 5 sborů" v nedokončené podobě. 
Vložil: Mainstream v Středa, 26. duben 2017 @ 10:37:31 CEST (611 čtenářů)
(Více... | 7498 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Co přinesl Sjezd delegátů? Agresivitu a strach
Principy poslal Baptista

Také vám v neděli váš bratr kazatel a vaši delegáti pro SD vyprávěli, jaký byl Sjezd delegátů poklidný, a že všechno proběhlo v klidu, v pokoji a v pohodě?

Bylo to však spíše jejich přání, skutečnost byla jiná.

První dojmy ze sjezdu se dají shrnout do dvou slov: agresivita a strach.

Agresivita fundamentalistů vzrostla do neskutečně ostrých osobních útoků. Ostatní ovládl strach. Byl všude přítomný. Konzervativní a tradiční kazatele i delegáty svazoval tak, že se většinou neodvažovali reagovat ani na fundamentalistické osobní výpady ani na jejich heretické výroky.

Pro ilustraci několik příkladů:

Vložil: Benjamin v Středa, 26. duben 2017 @ 08:24:10 CEST (498 čtenářů)
(Více... | 7261 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Fundamentalisti: Situace v BJB – předsjezdová analýza z 27.3.2017
Principy poslal Nepřihlášený

Zastavme se nejprve u návrhů sborů. Návrhy na SD 2017 podalo celkem 10 sborů. Jmenovitě jsou to sbory Aš, Brno, Karlovy Vary, Kroměříž, Lovosice, Praha 3, Praha 4, Praha – Církev XXI. století, Praha Vinný kmen a Vikýřovice. Dovolím si návrhy rozčlenit dle toho, z jakého teologického spektra sborů přicházejí. Jsou to především sbory fundamentalistické (Kroměříž, Lovosice). Dále sbory konzervativní, mezi něž bych zařadil sbory s rumunskými kazateli (Aš, Karlovy Vary), rusky hovořící (Praha - Vinný Kmen a Praha - XXI. století) a sbory Brno a Prahu 3. A pak již jen zbývají dva sbory Praha 4 a Vikýřovice. Dále jsou zde návrhy VV, které jsou svým obsahem blízké návrhům sborů fundamentalistických a konzervativních. Je překvapivé, že návrhy z jiných ať už (českých) konzervativních nebo tradičních sborů na SD nepřišly.

V návrzích došlých na SD lze vidět pokračování v nastoleném kurzu změnit BJB v církev. Chápání BJB jako církve velmi silně zaznívá ve výrocích typu „Boží slovo církev vybízí, aby ve svém středu netrpěla žádné falešné učení“ (Lovosice), ve varování před poskvrněním BJB jako církve scestným učením (Karlovy Vary) a v uchránění BJB před tresty Božími (Aš). Dále se v návrzích objevují důrazy na teologickou uniformitu (v návrzích rusky hovořících sborů) a vyvstává v nich touha potlačit svobodu svědomí jednotlivce (např. Praha 3). V neposlední řadě přispívá k vnímání BJB jako církve svým postojem také VV, jenžto svým návrhem na „káznění“ sboru v Praze 4 bez opory v řádech a dokumentech BJB vystupuje ze své služebné role. (Zde není zcela zřetelné odkazování se ke sborové kázni v předsednické zprávě, když VV později přiznává, že BJB status nadsborové kázně nezná.)

Přitom je zajímavé si v této souvislosti povšimnout, že ve zněních svých návrhů se stávajících řádů a dokumentů BJB přímo dovolávají pouze sbory Praha 4 (kongregační zřízení), Vikýřovice (dodržování jednacího řádu) a VV (ukončení členství sboru ve svazku BJB) a už žádné jiné vyjma těch, které chtějí řády BJB měnit.

Vložil: Benjamin v Úterý, 25. duben 2017 @ 08:41:38 CEST (421 čtenářů)
(Více... | 15856 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Fundamentalisti: Václav Chumchal: I Kristus se musí podřídit Bibli!
Principy poslal Ampel

Na sobotním sjezdu delegátů argumentovala sestra Lydie Kucová, MTh, PhD. z teologické komise BJB svérázným argumentům fundamentalistů citováním první věty ze základního dokumentu BJB Zásady a stanoviska


"Nejvyšší autoritou naší víry a praxe je Ježíš Kristus, přítomný ve své církvi skrze Ducha svatého."
Vložil: Benjamin v Neděle, 23. duben 2017 @ 22:52:26 CEST (1013 čtenářů)
(Více... | 1070 bytů | 10 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.33)

Fundamentalisti: Náboženský fundamentalismus? Lidé hledají jednoduché odpovědi na složité otázky
Principy poslal Nepřihlášený

Současný svět zažívá nebývalý nárůst náboženského fundamentalismu napříč jednotlivými náboženskými systémy. Jde o zvláštní jev ideologizace náboženství, který se stává pokušením pro lidi věřící i nevěřící. O povaze tohoto fenoménu i možných lécích na něj diskutujeme s filosofem náboženství a římsko-katolickým teologem Tomášem Halíkem.

Jak byste charakterizoval náboženský fundamentalismus?

Tímto pojmem se historicky označovali určití američtí protestantští teologové na přelomu 20. století. Vymezovali se proti teologickému modernismu a liberalismu, který se snažil do náboženského myšlení integrovat výsledky moderních věd a filosofie. Jednalo se zejména o teorii evoluce a historický a literární přístup k Bibli. Proti těmto tendencím zdůrazňovali „věrnost Bibli“ ve smyslu doslovného významu biblického textu a návratu k jakýmsi jednoduchým základním pravdám-dogmatům křesťanské víry.

Asi od 80. let 20. století se tento pojem začal hojně užívat také v širším slova smyslu jako označení extrémních názorů a jejich fanatických příznivců, a to v různých náboženstvích i mimo náboženskou sféru. Je ale třeba rozlišovat mezi fundamentalismem ve smyslu náboženského ultrakonzervativního myšlení, které se brání určitým myšlenkovým inovacím uvnitř svého systému a mezi fanatismem, případně extrémním fanatismem, který je spojen přímo s užitím násilí. Fanatismus předpokládá jak určité psychologické uzpůsobení člověka, tak sociální prostředí, ve kterém se se zhoršujícími podmínkami fundamentalista radikalizuje.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 06. únor 2017 @ 14:31:22 CET (229 čtenářů)
(Více... | 16273 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.59 Seconds