V diskusi k článku Komentář uherskohradišťského sboru k podnětům brněnského staršovstva zazněl tento podnětný komentář uživatele Krytyk, který by podle mého názoru neměl v naší probíhající diskusi na téma revokace rozhodnutí Mimořádného Sjezdu delegátů zapadnout:
Milý bratr kazatel Novosad zde ohledně kongregačního principu naší Jednoty pláče sice dobře, ale na špatném hrobě.
Princip kongregačního zřízení naší Jednoty byl totiž vážně poškozen již tehdy, když jsme v padesátých letech přijali státem vnucovanou registraci BJB jako církve. A je tímto stavem soustavně poškozován až dosud, ačkoliv jsme mohli hned po roce 1989 požádat o zrušení této registrace a dál fungovat, tak jako do padesátých let, dle spolkového práva.
BJB by tak skutečně plnila své poslání jako volného svazku samostatných a svébytných sborů a sloužila by, tak jak bylo původně zamýšleno, ke koordinaci nadsborových aktivit. Nedošlo by ani ke kompromitaci se státními dotacemi a ani by nebyly jednotlivé sbory společnými usneseními znásilňovány na svém svědomí ohledně přijímání státních peněz a dalších kontroverzních témat.
Stávající koncept BJB je tedy jakýmsi kočkopsem, který se sice tváří, že je postaven na kongregačním principu, ale zároveň vystupuje vůči státu jako celistvý církevní subjekt.
V této situaci jsou možná tři východiska:
1. BJB se důsledně navrátí ke svým kongregačním kořenům, požádá o zrušení registrace jako církve a bude dál fungovat jako volné sdružení samostatných a svébytných sborů (církví) ve spolkovém modelu. Každý sbor se pak bude moci svobodně rozhodovat ohledně přijímání státních dotací a bude moci o tom zahájit samostatné bilaterální jednání s vládou.
2. BJB zůstane kočkopsem, tedy navenek církví a uvnitř rádoby kongregačním spolkem tak, jak jím je dosud. Sbory budou muset i nadále respektovat většinová usnesení Sjezdu delegátů a v případě vítězství protinázoru si nechat znásilňovat svá svědomí podřízením se rozhodnutí celku, aby ten mohl jako celistvá BJB vůbec se státní správou jednat.
3. BJB zcela opustí kongregační princip a transformuje se do jednotné církve lidového typu. Vedení církve bude mít nejvyšší autoritu a bude o blahu celé církve suverénně rozhodovat. Sbory budou transformovány na nižší církevní subjekty a ztratí svoji svébytnost a rozhodovací svobodu.
Nechci milého bratra kazatele Novosada podezírat, že si neuvědomuje, že současný stav BJB odpovídá bodu č. 2 a že tedy nelze z jeho podstaty důsledně uplatňovat kongregační princip v jeho pojetí pozitivní diskriminace menšinového názoru. Neboť pokud by mělo toto jeho pojetí být opravdu důsledně aplikováno, pak by stačilo, aby např. jediný sbor chtěl prosadit návrh, který by byl v tak zásadním rozporu s baptistickými principy a zásadami, že by jej žádný s ostatních sborů nemohl přijmout (např. připojení se ke katolické církvi), a na základě této pozitivní diskriminace menšinového názoru by jej BJB musela schválit a jeho požadavek mu umožnit realizovat. To by samozřejmě vedlo k demontáži smyslu BJB i BJB jako takové.
Argument milého bratra kazatele Novosada, založený na pozitivní diskriminaci menšinového názoru v BJB s odvoláním na kongregační princip je tedy ve své podstatě lichý a neodpovídá současnému církevněprávnímu uspořádání Bratrské jednoty baptistů.