Být solí a světlem, nikoliv domáhat se výsad nebo nároků
Generální
tajemník Evropské baptistické federace (EBF) Tony Peck ve svém článku
Církev a stát v České republice, který zveřejnil na svém blogu, říká, že
vyřešit otázku přijetí nabídky finančního vyrovnání nebylo pro české baptisty
jednoduché a výsledek byl velmi těsný. Ale sám za sebe je rád, že se do řešení
problému, který má širší důsledky i v současné Evropě, vložili s takovým
zaujetím. Je rád, že se společně snažili rozeznat Kristovou mysl. A osobně věří,
že došli ke správnému rozhodnutí.
Dnes (15.2.2013) dopoledne jsem navštívil kancelář české baptistické jednoty (BJB) v
Praze. Jejich současní představitelé - Milan, Luděk, Iveta a Jan - jsou mými
váženými přáteli. Vždy podporují Evropskou baptistickou federaci (EBF) a s
pochopením přijali i o rozhodnutí EBF přemístit IBTS z Prahy do
Amsterdamu, ačkoliv vím, že to tehdy pro ně bylo dost obtížné. A jejich
pohostinnost formou bohatě prostřeného stolu s mnoha vybranými "dobrotami" se stává
legendární!
Ale dnes dopoledne jsme prodiskutovali jeden problém, který museli oni i BJB
vyřešit a učinit obtížné rozhodnutí. Vláda České republiky se zabývala otázkou
odškodnění církevního majetku, zabaveného během komunistické éry a nabídla všem
církvím v příštích třiceti letech každoročně vyplácet velkou finanční částku
jako restituční finanční náhradu. Po dlouhém období diskusí se téměř všechny
církve v Ekumenické radě církvi rozhodly toto vládní odškodnění přijmout ...
... kromě baptistů, kteří byli v názorech na přijetí této finanční náhrady
rozděleni. Před několika lety ze stejného důvodu nabídla vláda takzvanou
finanční výpomoc (dotace) na platy kazatelů. Tehdy asi polovina sborů BJB tyto
dotace přijala, ale druhá polovina je odmítla. Toto nejnovější vyrovnání však
muselo být rozhodnuto již celou BJB.
Myslím, že své rozhodování vyřešili velmi baptistickým způsobem. Každý sbor o
této věci diskutoval a přišel se svým vlastním postojem. A pak se celá Jednota
se sešla a delegáti po živé diskusi těsnou většinou v hlasování rozhodli
nepřijmout peníze, které stát nabízí na činnost Jednoty.
Udělali dobře nebo špatně? Ve sborech BJB o tom diskuse pokračuje. Někteří
cítí, že rozhodnutím v této věci za celou BJB byl porušen "kongregační princip".
Jiní si jsou stejně tak jisti, že přijetí takové finanční náhrady, která by ve
skutečnosti o mnoho více přesahovala částku, než je hodnota budov, jež byly
baptistům v komunistické době zabavené, by způsobilo ztrátu důležitého aspektu
baptistické identity - důslednou odluku církve a státu. Myslím, že v této malé baptistické Jednotě bylo potřeba jisté odvahy věřit vlastnímu přesvědčení navzdory nesouhlasu jiných k
odmítnutí značné každoroční dotace od státu, která by jistě mohla umožnit BJB a jejím
sborům nové aktivity.
Reakce veřejnosti na rozhodnutí byla zajímavá. Existovala obava z reakce
ekumenických partnerů BJB, kteří chtěli, aby se všechny církve v České republice
v této otázce sjednotily. Baptisté zůstali ve svém opačném postoji osamoceni.
Avšak baptisté byli vlastně vždy non-konformisté.
V sekulárních médiích (a Česká republika je jednou z nejvíce 'sekulárních'
zemí v Evropě) se projevil velký zájem o rozhodnutí BJB a zazněla slova podpory
a uznání baptistům od těch, kteří nechápou, proč by peníze daňových poplatníků
měly být dávány církvím v zemi, která má tak malý počet vyznávajících křesťanů.
Není to poprvé, co jsem se setkal souhlasem sekularistů s naším baptistickým
pojetím odluky církve a státu, a s tím, že by žádná náboženská skupina nebo
skupiny neměly mít "výsadní" postavení ve společnosti. Před několika lety mi
prominentní člen Britské humanistické společnosti (British Humanist Society)
řekl, že chová k baptistům sympatie kvůli jejich opozici vůči státní církví, jejímu
privilegovanému postavení a státem financovanému náboženství.
Neměl bych být tímto pochvalným hodnocením baptistů od sekulární společnosti
znepokojen? Určitě ano, pokud by z toho média vyvodila, že jsme my baptisté spokojení se svou privátní vírou, že nemáme zájem přispívat z pozice křesťanů do společenské debaty.
Určitě ne, pokud je zřejmé, že jen zůstáváme věrni našim baptistickým kořenům a identitě spočívajícím v prosazování vize společnosti, která zaručuje prostor a svobodu všem náboženstvím. Pro nás to znamená, že žádná náboženská skupina by neměla být privilegována ve vztahu ke státnímu uznání nebo finanční podpoře. Plné a odpovědné zapojení se do života společnosti my baptisté chápeme ve způsobu soli a světla, ne výsad a nároků.
Vyřešit tuto otázku (nabídku finančního vyrovnání) nebylo pro české baptisty
jednoduché a výsledek byl velmi těsný. Ale já sám za sebe jsem rád, že se do
řešení problému, který má širší důsledky i v současné Evropě, vložili s takovým
zaujetím.
Jsem rád, že se společně snažili rozeznat Kristovou mysl.
A osobně věřím, že došli ke správnému rozhodnutí.
17.2.2013
Tony Peck
General Secretary of the European Baptist Federation
Bristol, United Kingdom
Zdroj: ebfgensec.blogspot.cz