Sektářské rysy v křesťanských církvích a organizacích
Datum: Pondělí, 18. květen 2015 @ 23:06:31 CEST Téma: Nezdravá učení
Každé církvi, společenství či misijní organizaci hrozí
určitá sektářská mentalita (včetně sboru, kde jsem kazatel). Dokonce i těm,
kteří se dušují, že káží „čistou biblickou pravdu“. Jaké jsou ony sektářské
rysy? Komu říci NE, byť se hlásí ke křesťanství?
Vypozoroval jsem několik následujících rysů s tím, že
budu psát v protestantském kontextu.
1. Silně negativní vztah ke katolické církvi. To,
že se jako protestanté v mnohém lišíme - a to hodně, není třeba psát. To,
že s katolíky je dobré vést kontinuální dialog, je též jasné.
Sektářská mentalita ale vidí v katolících ty, od kterých je třeba se
distancovat. Není možné s nimi
spolupracovat a už vůbec ne dělat např. misii. Dny víry, které budou
v Praze, jsou pro „pravověrné“ nepochopitelné. Jak se může „ortodoxní
křesťan“ paktovat s katolíky? Nepíšu zde o laciném ekumenismu, nepíšu o
laciném si padání do náruče a tvrzení, že nás nic nerozděluje, píšu o tom, že jednoznačně apriori negativní přístup
ke katolicismu považuji v kontextu protestantismu za známku sektářství (a
třeba dodat, že toto platí i obráceně).
2. Uzavřenost. Protestanští sektáři na svoje akce
(tedy jako řečníka) nepustí nikoho, kdo by narušil jejich pravověří. Jedni jsou
pro ně liberálové, druzí nevěří, že svět byl stvořen v šesti dnech, třetí
jsou arminiáni, další kalvíni, další jsou nebezpeční tím, že učí na „liberální teologické
škole“, jiní jsou katolíci, jiní cébáci atd. Prostě každý má nějakou nálepku, mimo „nás pravých“,
což pochopitelně posiluje pocit výlučnosti, ale i ohrožení. Jenže není správné
mezi sebe pustit i ty, kdo nám občas zpochybní naše konstrukty? Nepoznáváme jen
zčásti? Určitě je třeba se na jistých základních věcech shodnout, ale proč se
shodnout na všem?
3. Negativní přístup k ekumenismu. Nijak se
netajím tím, že se hlásím k evangelikální tradici. Z toho co jsem
poznal, mi dává největší smysl. Zároveň bych považoval za obrovskou
chybu,
kdybych sebe, ale i svůj sbor izoloval od jiných křesťanských tradic
(oni by se
ale ani nenechali), stejně tak jiné křesťanské tradice se mohou učit od
evangelikálů. Jde totiž o to, že čím slabší identita, tím silnější je
strach ohrožení
od druhých. Jakmile se dostanete do společenství, které se uzavírá,
utíkejte,
dokud nezblbnete. Později bude pozdě.
4. Pocit nadřazenosti a toho, že my kážeme „Boží
slovo“. Nezpochybňuji zápas o kázání Božího slova, nemyslím si, že nemáme
kriticky posuzovat různé výklady, nemám pochyb o tom, že Bible je nástroj Boží
komunikace. Jenže poznávám z části, stejně tak moje církev. Jsou věci,
přes které „nejede vlak“ (Kristovy zásluhy, dílo Ducha svatého, inspirovanost
Písma atd.), jenže přes mnoho věcí „vlak jede“. Pokud toto některé křesťanské
skupiny neunesou a dokonce s kvůli tomu izolují, mají blízko k sektě.
5. Extrémy v učení o Duchu svatém. Zkráceně
napsáno – jedni si myslí, že nadpřirozené působení Ducha je minulostí, druzí
nemluví skoro o ničem jiném. Obojí vede k úletům. Jedno popírá Boží
nadpřirozené působení a redukuje ho na posvěcení a obrácení jako jedinou známku
nadpřirozena, druhé vede k anti - intelektualismu. Jistě – posvěcení a
obrácení je známkou nadpřirozeného působení Ducha, ale nikoli jedinou. Jistě - Duch pracuje nadpřirozenými způsoby, ale i
tiše, nenápadně, přirozeně.
6. Pocit, že když někdo od nás odejde, odpadá od
Krista. Několikrát se mi stalo, že mi někdo z nejmenovaného společenství
sdělil, že dotyčný odpadl od Pána. Když jsem se s dotyčným potom setkal,
zjistil jsem, že se mu vede duchovně velmi dobře, jen už není ve společenství,
kam chodil. Nicméně členové nebo vedoucí společenství, z kterého odešel,
to vyhodnotili jako odpadnutí popřípadě alespoň jako známku duchovní krize. Sektářská
mentalita se jen těžko smiřuje s tím, že někdo může odejít jinam. „Jinde“
se přece nekáže čisté Boží slovo, naplno se neevangelizuje, nežije se tam
„radikální křesťanství“ a nedějí se tam jiné věci. Ty se dějí jen u nás.
7. Neodvolatelné vedení. Tento bod asi není třeba
rozvádět. Jakmile se zpochybňování autorit začne vykládat jako „vzpoura“, „duchovní
krize“, „neposlušnost“ a nevím jak ještě, je zle. Jde o to, že každý, včetně
vedoucích občas blbne a proto potřebuje korekci a to nejen od jiných vedoucích,
ale i od zcela běžných členů té které organizace. Pokud při korekci od druhých
kolem sebe dotyčný vedoucí příliš kope, někde je problém. Ten je ještě horší,
pokud nejsou páky, jak dotyčného odvolat, resp. když jsou, ale v podstatě jen
formálně.
Jak jsem psal v úvodu, každé společenství křesťanů,
křesťanská organizace, církev, denominace je v ohrožení upadnutí do určité
sektářské mentality. Problém začíná v uzavřenosti, pocitu ohrožení nejen
od světa, ale i od jiných křesťanských tradic, v přehnaném důrazu na
nějakou část Písma, v arogantním přístupu k druhým, v glorifikaci
vedoucích. Pokud toto nerozpoznáme včas, následky jsou tragické – jsou to různě
pobití lidé. Proto je potřeba i o těchto oblastech mluvit a nebát se čas od
času i jisté sebereflexe.
David Novák
autor je kazatelem sboru Církve bratrské v Praze 13, členem Rady Církve bratrské a předseda České evangelikální aliance
Zdroj: http://david-novak.blogspot.cz
|
|