Apokalypsa v islámu
Datum: Středa, 27. červenec 2016 @ 14:12:25 CEST
Téma: Teologie


Moji nejoblíbenější biblickou knihou je Zjevení Janovo neboli Apokalypsa. A tak mne zajímalo, jak apokalypsu vidí muslimové. Proto s velkým zájmem jsem si přečetl knihu Apokalypsa v islámu od Jeana - Pierre Filiu (česky Volvox Globator, Praha 2011). Z této knihy, z Koránu a ze Slovníku Judaismus Křesťanství Islám jsem se pak pokusil „vydestilovat“ islámský pohled na apokalypsu. A to i při vědomí toho, že v islámu existuje řada poněkud odlišných pojetí apokalyptických dějů. Existují samozřejmě rozdíly mezi sunnity a šíity a odlišit nutno i radikálně mesianistický proud a islámsko-konzervativní proud.

Nicméně se rýsuje určitý obraz, jak by podle muslimů měly probíhat apokalyptické děje. A tento obraz vypadá zhruba následovně. Blížící se konec má značit vzrůstající počet nevěřících a dokonce odpadlíků od islámu (včetně polyteismu). V islámských zemích dojde ke zkažení mravů v podobě cizoložství a pití vína. Přijde zrada vzdělanců a masivní invaze křesťanů na muslimská území. Muslimové se budou zabíjet mezi sebou. Dalším znamením bude objevení hory zlata (podle některých půjde o černou ropu) v řečišti Eufratu. Následně na obranu islámu vystoupí Mahdího předvoj s černými prapory. Proti němu vystoupí Sufjání, nepřítel Mahdiho.  Ten zabije v Mekce vyslance Mahdího tzv. Čistou duši. To vyvolá povstání Jemence, stoupence Mahdího. Následně se objeví sám Mahdí a zmocní se Damašku, centra Velké Sýrie (Sýrie, Libanon, Palestina a Jordánsko). 

Postava Mahdího se v Koránu nevyskytuje, ale podle sunnitů půjde o potomka proroka Muhammada přes jeho dceru Fátimu. Podle šíitů jde o skrytého imána, Pána času a Pána meče. Mahdí se má objevit v Chorásánu (Afghánistán) a pak má dobýt Egypt, Irák, Sýrii a Byzanc. To vyprovokuje sestoupení Antikrista (postava Antikrista ovšem v Koránu také chybí). Antikrist se má zjevit mezi Sýrii a Irákem a má být jednooký, vousatý, s nápisem „nevěřící“ (arabsky káfir) na čele. Antikrista budou následovat Židé z Isfahánu v počtu 70 tisíc. S Antikristem se pak střetne Ježíš, který sestoupí na bílý minaret na východě Damašku.  

Ježíš zabije Antikrista (ve městě Lodu) a vyhubí všechny Židy, kteří se nepřidají k muslimům. Ježíš rovněž obrátí poslední křesťany na islám. Ježíš dále porazí Habešana, který zničí Kábu. Nicméně se Ježíši nepodaří spolu s muslimy zabránit vynoření Zvířete v Mekce. Toto Zvíře je letmo zmíněné v Koránu (v súře 17 Mravenci) a má umožnit odlišit věřící a nevěřící. Někteří vykladači tuto postavu odlišuji od tzv. Vyzvědačky, která se stýkala s Antikristem, jiní obě postavy spojují. Následně padne islámská duchovní zeď vybudována Dvourohým proti Gógu a Magógu. Dvourohý bývá ztotožňován s Alexandrem Velikým či s faraonem Achnatonem. Pod lidem Gógu a Magógu jedni vidí aškenázské Židy, jiní Mongoly a Tatary a někteří západní křesťanské národy. 

Každopádně Góg a Magóg napadne muslimy a Ježíše a obklíčí je na hoře Túr. Bůh (míněno Alláh) však zničí lid Gógu a Magógu (Góg a Magóg je v Koránu rovněž zmíněn, a to v súře 21 Proroci a v súře 18 Jeskyně spolu s Dvourohým). Nastane východ Slunce na Západě, splane nadpřirozený oheň v Jemenu (tzv. Kouř zmíněný i v Koránu), zazní tři zatroubení na nadpřirozený pozoun (zatroubení hrůzy, zatroubení blesku, které zničí vše živé, a zatroubení vzkříšení) a lidstvo bude shromážděno na místě Posledního soudu. Poslední soud uzavře cyklus Zjevení, započatý stvořením. Konec cyklu Zjevení ovšem znamená zároveň počátek nového cyklu, nového času, s nímž přijde období nového zlatého věku.    

Výše zmíněná kniha Jeana - Pierre Filiu kromě toho, že mi pomohla si vytvořit popsanou představu o islámském pojetí apokalypsy, přinesla další zajímavé a aktuální informace. Např. že titul chalífa označuje náměstka, zástupce proroka Muhammada a šíitský titul imán značí „je Bohem správně vedený“. Dále že hnutí Hamás je palestinská odnož Muslimského bratrstva a že někteří vykladači očekávají zánik Izraele v roce 2022. Islámsko-konzervativní proud sice soudí, že apokalypsa není otázkou dneška, ovšem radikálně mesianistický proud věří, že apokalyptické děje jsou již v běhu (apocalypse now). Současný muslimský mesianismus, který se rozchází s postoji muslimské ortodoxie, hlásá přitom očištění země Islámu od nespravedlivých vládců, zkažených duchovních (ulamá) a nemravných žen. Teprve pak dopadne meč i na nevěřící.                

Zvlášť aktuální se mi jeví uváděné v knize doporučení člena al-Káidy Abú Mus´aba as Súrího (dopadeného nakonec v Pákistánu v roce 2005). Ten po analýze zhroucení tálibánského režimu došel k závěru, že nastává doba, kdy proti centralizovanému, vnitřně zranitelnému elitářství je třeba prosazovat roztříštěný model sítě rozpuštěné mezi masami obyčejných muslimů. Navrhuje obnovení opravdového globálního džihádu pomocí osamostatnění operačních buněk, které se samy ujmou teroristické iniciativy. Soudím, že současná migrační vlna do Evropy může bojovníkům Islámského státu napomoci tuto vizi realizovat. Pokud by se tak stalo, máme se na co „těšit“ …    

Stanislav Heczko 

Literatura:

Jean - Pierre Filiu: Apokalypsa v islámu, Volvox Globator, Praha 2011, ISBN 978-80-7207-811-0.  

Korán, přeložil Ivan Hrbek, nakladatelství Československý spisovatel, s.r.o., 2012, ISBN 978-80-7459-080-1.

Helena Pavlincová a kol.: Slovník Judaismus Křesťanství Islám, Mladá fronta, Praha 1994, ISBN 80-204-0440-6.   







Tento článek najdete na Notabene - Hydepark baptistů
http://notabene.granosalis.cz/

Adresa tohoto článku je:
http://notabene.granosalis.cz//modules.php?name=News&file=article&sid=4149