Dominik Duka: Ti, kdo nám chtějí zvěstovat Boha smrti
Datum: Úterý, 09. srpen 2016 @ 08:57:55 CEST Téma: Zamyšlení
Kardinál Dominik Duka chtěl jako předseda České biskupské konference a pražský arcibiskup uveřejnit v časopise Katolický týdeník svou osobní úvahu o nedávných teroristických útocích, založené na vyjádřeních francouzských biskupů a papeže Františka. Protože mu Katolický týdeník odmítl text zveřejnit, zveřejnil Duka napsaný článek na internetových stránkách serveru ParlamentníListy.cz a svém blogu na Aktuálně.cz
Po několika teroristických útocích především ve Francii a Německu jsme
zažili i útok na kněze, který sloužil mši svatou. Tato skutečnost jako
by byla mementem všem, kdo se snažili předchozí dění bagatelizovat,
přisuzovat jen duševně nemocným lidem či lidem frustrovaným. Pro nás,
katolíky, má tato hrozná vražda ještě další rozměr, je totiž
svatokrádeží. Neozývám se tedy proto, že bych podříznutí stařičkého
kněze otce Jacquese Hamela považoval za větší hrůzu vzhledem k jeho
kněžství, ale že jeho vraždou vrcholí série útoků, a mlčet či lhát si o
skutečných příčinách tohoto stavu rovnalo by se už podílení se na
sebevraždě této civilizace.
Znám dokumenty 2. vatikánského koncilu, vím, k čemu vyzývá konstituce Nostra aetate. Znám loňské výroky papežské rady.
Jsem zastáncem dialogu mezi náboženstvími a souhlasím s papežem
Františkem, že nelze dělat rovnítko mezi islámem a terorem.
Připomínám
ale také slova papeže Františka v rozhovoru pro francouzský La Croix
(podle Vatikánského rozhlasu): „Není možné otevírat brány iracionálním
způsobem,“ uznává papež František, když přijde řeč na uprchlíky.
Poukazuje však na to, že je nutné klást si na prvním místě otázku
„proč‘‘ dochází k migraci, kde je příčina útěku milionů lidí. Papež
pranýřuje světový ekonomický systém založený na idolatrii bůžka peněz a
vybízí Evropany, aby se snažili vyvarovat uzavírání přistěhovalců do
ghet. „Soužití křesťanů a muslimů je možné,“ dodává František. Nemyslím
si, že primární je tu dnes strach z islámu jako takového, nýbrž z
Islámského státu a jeho dobyvačné války, která je částečně vyvozena z
islámu. „Je pravda – pokračuje František – že idea dobývání náleží k
duchu islámu, ale stejně tak by se dal interpretovat závěr Matoušova
evangelia, když Ježíš vysílá své učedníky do všech národů,“ dodává
papež. Vybízí rovněž k zamyšlení nad tím, jak byl západní model
demokracie vyvážen do zemí jako Irák nebo Libye.
Uvědomme si, že se při výrocích papeže nejedná o ucelený text, v němž by
pojednával o islámu, ale většinou o jeho vyjádření ad hoc k aktuálním
událostem. Hovoří-li tedy o tom, že „dobývání náleží k duchu islámu“, je
třeba porovnat právě závěr Matoušova evangelia, kde Ježíš hovoří k
apoštolům: „Jděte tedy, učiňte ze všech národů učedníky a křtěte je ve
jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je zachovávat, co jsem vám
předepsal.“ (Mt 8,19–20). Ježíš nepředepsal učedníkům dobývání světa,
ale hlásání radostné zvěsti o spáse, kterou Boží syn přináší, a o
poselství přikázání lásky k Bohu a bližním.
Znám však i velmi dobře osobně kardinála Ving-Troise i jeho názory.
Islám v sobě skutečně skrývá násilné tendence a je třeba povzbuzovat ty,
kdo stojí na opačné straně i jako věřící mohamedáni. Někdy dost dobře
nerozumíme způsobu uvažování těchto lidí, kteří svůj život strávili
uprostřed věřící společnosti, ať sami svou víru do důsledků
nepraktikují.
Když jsem poslouchal arcibiskupa D. Lebruna a jeho homilii
na pohřbu otce J. Hamela, nemohl jsem nesouhlasit s výzvou k lásce k
nepřátelům, tak jak ji formuloval Ježíš. Ne, nejsme pomstychtiví,
nechceme zlo odplácet zlem, násilí násilím. Láska však musí být
provázena i prosbou o dary Ducha svatého, zvláště dar rozumu a rady.
V tomto světle upozornil kardinál A. Ving-Trois, pařížský arcibiskup, při vzpomínce
na zavražděného o. Hamela 27. 7. t. r., že „ti, kdo se halí do hávu
náboženství, aby maskovali své smrtící plány, ti, kdo nám chtějí
zvěstovat Boha smrti, Molocha, který se raduje ze smrti člověka a
slibuje ráj těm, kteří vraždí, zatímco jej vzývají, ti nemohou očekávat,
že se lidstvo podvolí jejich bludu“. Kardinál také řekl, že k tomu,
abychom přemohli zoufalé poselství islámu, musí katolická víra působit
evangeliem. Kardinál se také kriticky vyslovil k nedostatku odvahy ve
francouzské společnosti, pokud jde o vypořádání se s hrozbou Islámského
státu.
Kladu si ovšem otázku, jak chceme vést dialog s islámem či nevěřícími,
když nedovedeme často vést dialog ani mezi sebou uvnitř církve. Namísto
dialogu, poctivého hledání pravdy nálepkujeme protivníky jako blázny,
vylučujeme je ze společenství slušných lidí a útočíme na jejich čest
prostřednictvím pomluv. Chceme-li vyvrátit něčí názor, zničíme jeho
nositele podobně, jak se to dělalo v nacistickém a komunistickém režimu.
Ne, dnes sice už nepadají hlavy na popravišti ani nepadají mnohaleté
soudní tresty, ale účinek je podobný: zničené životy našich bližních.
Vzpomeňme jen na veřejně známá obvinění, která se za čas ukáží jako
nepravdivá či neprůkazná, a na to, že přes osvobození a omluvy ti, kdo
byli obviněni, ztratili část života.
Chci právě v této chvíli vyzvat všechny lidi dobré vůle, aby se spíše
modlili za oběti teroru a méně hledali omluvy a výmluvy pro teroristy.
Rád bych, abychom neskandalizovali ty, kdo v dobré víře hovoří o obavách
z budoucího vývoje či o příčinách toho, co Evropu potkává. Mohlo by se
snadno stát, že zatímco se budeme přetahovat na svém dvorku, za jeho
ohradou se budou dít věci tak závažné, že na ně nakonec ani nestačíme
zareagovat. Máme totiž za povinnost chránit své bratry a sestry, své
země i svou víru.
Dominik kardinál Duka
Text byl původně napsán se záměrem uveřejnění v Katolickém týdeníku.
Žel se do nadcházejícího, ani do žádného z plánovaných čísel nevešel.
Text jsem tedy před publikací na blogu na Aktuálně.cz exkluzivně poskytl
serveru Parlamentní listy. Další úvahu nad tím ponechávám na laskavém posouzení čtenáře.
Zdroj: http://blog.aktualne.cz/blogy/dominik-duka.php?itemid=27792
|
|