Homosexualita z pohledu Božích sborů
Datum: Středa, 22. únor 2017 @ 14:43:00 CET Téma: Etika
Homosexuální chování u mužského či ženského pohlaví
představuje jednu z oblastí, které odrážejí alarmující úpadek
národních morálních zásad. Nároky dnešních homosexuálů prokazují
nebývalou smělost. Nicméně i mnozí z těch, kteří se osobně
s touto úchylkou neztotožňují, se nakonec přece jen jedinců takto
sexuálně orientovaných zastávají.
Jedním z důvodů, proč se křesťané touto problematikou tolik zaobírají, je fakt, že tolerance či netolerance vůči homosexualitě svědčí o duchovním stavu národa. Když se Izrael odvrátil od Boha, tolerovali Izraelité nejrůznější zla, včetně sodomie (1 Kr 14:24). Když se však Izrael k Bohu opět navrátil, homosexualita se netolerovala (1 Kr 15:12).
Světová letniční církev Assemblies of God věří, že veškeré otázky víry a mravních postojů mají být posuzovány na základě Písma. Jelikož Bible se k problému homosexuality vyjadřuje, musí být považována za autoritativní normu, která nám vymezuje jasné stanovisko.
Homosexualita je hřích
Lidský rozum někdy na homosexualitu pohlíží jako na psychologický
problém, fyzický stav anebo svobodnou volbu alternativního životního
stylu. Podle Písma je ovšem homosexualita hřích proti Bohu a člověku.
Postoj církve k tomuto problému není záležitostí diskriminace
menšiny. Je to otázka morálky. Bible o tom mluví zcela jasně.
1. Homosexualita je hřích, protože se příčí principům sexuality,
které na počátku ustanovil Bůh
Když Bůh tvořil člověka, „stvořil ho, aby byl obrazem Božím,
jako muže a ženu je stvořil“ (Gn 1:27). Poté co byl učiněn Adam,
první člověk na zemi, seznal Bůh, že není dobré, aby člověk žil sám
(Gn 2:18). Proto mu učinil pomoc jemu rovnou (Gn 2:18). Všimněme si ovšem,
že Bůh člověku-muži v jeho samotě neulevil utvořením jiného
muže, ale utvořením ženy.
Když Bůh člověku přivedl ženu, Adam zvolal: „Toto je kost
z mých kostí a tělo z mého těla! Ať muženou se nazývá,
vždyť z muže vzata jest“ (Gn 2:23). Dále Písmo praví:
„Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a
stanou se jedním tělem“ (Gn 2:24). <
Při stvoření lidstva Bůh ustanovil principy sexuality, podle kterých se
lidské pokolení mělo vyvíjet. Psychologicky je vztah mezi mužem a ženou
zdravý. Fyzicky je přirozený. Ze sociologického hlediska tak byla utvořena
ideální základní jednotka rodiny. Biblický koncept ideální lidské
sexuality je heterosexuální monogamní vztah.
Jestliže se lidé rozhodnou pro homosexualitu, odmítají Boží principy
sexuality. Jejich odchylné sexuální chování je ve svých důsledcích
hříchem proti přirozenosti sexuality, kterou ustanovil Bůh (Ř 1:27).
Homosexuálním vztahem se navíc v rámci společnosti utváří taková
základní jednotka, která odporuje Božímu nařízení, aby muž opustil
svého otce i matku a přilnul „ke své ženě“ a oba se stali
„jedním tělem“ (Gn 2:24).
Když Ježíš rozmlouvá s farizei, znovu se navrací k principu
sexuality, který Bůh na počátku ustanovil (Mt 19:4–9). Zdůrazňuje
přitom, že jediný dovolený způsob života kromě soužití
v heterosexuálním manželství je celibát, tedy zřeknutí se
manželství pro království nebeské (Mt 19:10–12).
2. Homosexualita je hřích, protože Bible na ni poukazuje jako na zlo
Když Bůh povolal Izrael jako Svůj vyvolený národ, vyvedl ho zázračným
způsobem z egyptského otroctví. Tím ovšem Boží dílo nekončí. Bůh
dal Izraeli zákon, podle kterého se Jeho lid měl řídit. Mezi zákony
o morálce byl i specifický odkaz týkající se homosexuality.
V Levitiku 18:22 Bůh přikazuje: „Nebudeš obcovat s mužem
jako s ženou. Je to ohavnost.“ V Levitiku 20:13 je pak toto
přikázání navíc doplněno o varování, jaký trest následuje
v případě jeho nedodržení. Stojí tam: „Kdyby muž spal
s mužem jako s ženou, oba se dopustili ohavnosti; musejí zemřít,
jejich krev padni na ně.“
Tento zákaz je pak znovu opakován v jiných částech Bible.
V epištole Římanům 1:21–27 Pavel připomíná, jakých
důsledků se ve svých životech dočkali ti, kteří odmítali Boha a
klaněli se a sloužili tvorstvu více než Stvořiteli. Sami mezi sebou
zneuctívali vlastní těla. Zaměnili přirozený styk za nepřirozený. Byli
plni hříšnosti, smilstva, bezbožnosti, žádostivosti a zlomyslnosti.
Postrádali přirozený cit, byli neúprosní a nemilosrdní.
Za Pavlova života byl Korint proslulý svou morální zvráceností. Byla to
křižovatka nejen obchodních cest, ale také neřesti a nemorálnosti.
Protože se však v tomto městě budovala církev, bylo důležité, aby
lidé chápali, jak Bůh vnímá každé přestoupení proti morálce.
Jednoznačně to dokazují dochované záznamy. Apoštol Pavel napsal:
„Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít účast v Božím
království?“ Dále pak čteme: „Nemylte se: Ani smilníci, ani
modláři, ani cizoložníci, ani nemravní, ani zvrácení …nebudou mít
účast v Božím království“ (1 K 6:9, 10). C. K. Barrett
ve svém pojednání The First Epistle to the Corinthians (První List
Korintským) poukazuje na to, že slovem „effeminate“ (tj. „nemravní“
v ekumenickém překladu a „měkcí“ v Bibli kralické, pozn.
překl.) se odkazuje na chlapce či muže zneužívané pro homosexuální
styk, zatímco označení „abusers of themselves with mankind“ (tj.
„zvrácení“ v ekumenickém překladu a „samcoložníci“
v Bibli kralické, pozn. překl.) odpovídá sodomitům. Oba tyto výrazy
tedy představují jak pasivní tak aktivní partnery mužského
homosexuálního vztahu.
V dopise Timoteovi Pavel píše, že zákon je určen „pro lidi
zlé a neposlušné, bezbožné a hříšníky, pro lidi bohaprázdné a
světské, pro ty, kdo vztáhnou ruku proti otci a matce, pro vrahy, smilníky,
zvrhlíky [samcoložníky v Bibli kral., tedy homosexuály] …“ (1
Tm 1:9, 10). Tito lidé jsou nazýváni bezbožníky narozdíl od těch, které
Bible označuje jako spravedlivé.
Písmo svaté důsledně ztotožňuje homosexualitu s hříchem.
3. Homosexualita je hřích, který podléhá Božímu soudu
Jakýmsi synonymem pro homosexualitu se stalo starověké město Sodoma.
I když se v této komunitě vyskytovaly i jiné formy zla,
nejvíce pozornosti zde budila právě sodomie. Homosexuálové ze Sodomy byli
natolik zvrácení, že ohrožovali sexuálním zneužitím i cizince,
kteří se v jejich komunitě ocitli jen na návštěvě. Dochovaly se
zmínky o tom, jak si Sodomité počínali násilně a snažili se
prolomit dveře domu, ve kterém Lot přijímal hosty. Před jejich nekalými
úmysly Lota a jeho dům ochránil teprve Boží zásah.
Obyvatelé Sodomy a Gomory propadli mravní zvrácenosti natolik, že je Bůh
musel vyhladit (Gn 19:4–11, 24, 25). Přísnost rozsudku nad těmito
městy se stala až příslovečnou a vracejí se k ní i Petr a Juda
jako k názornému příkladu Božího soudu (2 P 2:6 a Ju 7).
Homosexuálové mohou být spaseni
Písmo sice jasně tvrdí, že homosexualita je hřích a podléhá Božímu
soudu, zároveň však homosexuálům neodpírá možnost spásy. Homosexualita
je morální problém a hříšníkům může pomoci jedině Bůh. Bohu není
nic nemožné.
Do církve v Korintu patřili i bývalí homosexuálové, již byli
z moci hříchu vysvobozeni Boží milostí. V 1. Korintským 6:9
Pavel uvádí homosexuály na seznamu těch, kteří nemohou mít podíl na
dědictví království Božího. Ve verši jedenáctém potom píše: „A
to jste někteří byli.“ Vyjadřuje se zde v minulém čase.
Někteří z nich tedy dříve byli homosexuály, ale Bůh je svou mocí
z tohoto hříchu vysvobodil.
Podle Písma je účinnost vykoupení neomezená pro ty, kteří jej
přijmou. Není takového hříchu, jehož poskvrna by nemohla být
odstraněna. Jan Křtitel ohlašoval: „Hle, beránek Boží, který
snímá hřích světa“ (J 1:29).
Pavel píše: „Toho, který nepoznal hřích, [Bůh] kvůli nám
ztotožnil s hříchem, abychom v něm dosáhli Boží
spravedlnosti” (2 K 5:21).
U Jana čteme: „Jestliže doznáváme své hříchy, on je tak
věrný a spravedlivý, že nám hříchy odpouští a očišťuje nás od
každé nepravosti” (1 J 1:9).
Skrze obrozující moc Ducha svatého mohou být všichni lidé, bez ohledu
na povahu jejich hříchu, učiněni novými stvořeními v Kristu (2
K 5:17)*.
Boží plán spásy je tentýž pro každého. Homosexuál, který chce být
zproštěn trestu za hřích a vysvobozen z jeho moci, musí k Bohu
přijít stejným způsobem jako ostatní hříšníci.
Samotný akt obrácení se k Bohu zahrnuje jak pokání tak víru. Je
nutno přijmout Ježíše jako Pána a Spasitele. Ačkoliv tyto dva aspekty
obrácení nastanou spíše souběžně než popořadě, Písmo upozorňuje na
nutnost obou.
Ještě před tím, než byl Ješíš vzat vzhůru do nebe, nabádal své
učedníky, aby zvěstovali pokání na odpuštění hříchů (L 24:47).
Jelikož pokání znamená změnu mysli a tudíž vědomé odvrácení se od
hříchu, člověk přicházející k Bohu musí nejprve v hříchu
rozpoznat hříšnost. Jako hřích přitom nesmí chápat pouze odmítnutí
Krista, ale i jakékoli jiné postoje nebo jednání, které se příčí
učení Božího slova.
Stejně jako filipský žalářník, který se ptal, co má dělat, aby byl
zachráněn, musí každý, kdo touží po spáse, věřit v Pána
Ježíše Krista (Sk 16:30, 31), věřit, že On má moc vysvobodit člověka
z hříchu a vykoupit ho ze zaslouženého trestu. Poslušná víra spolu
s pokáním jsou nezbytnou podmínkou spasení.
Křesťanský postoj k homosexuálům
Křesťané se nezabývají pouze tím, co Bible tvrdí
o homosexualitě, ale zároveň i zkoumají, jak by se jako
křesťané měli správně postavit k lidem, kterých se homosexuální
praktiky přímo týkají. Některé hříchy se zdají být
zavrženíhodnější než jiné, protože postihují nejen hříšníka
samotného, ale mají často tendenci šířit se a sbírat síly i v jeho
okolí. Z tohoto důvodu si křesťané musí být jisti, že jejich postoj
k homosexuálům je v souladu s učením Písma. Na jedné
straně se musí vyhnout sentimentální důvěřivosti, která by vyústila v
toleranci takovéhoto chování, na straně druhé ale také nesmí
přehlížet vhodné příležitosti, kdy by mohli pomoci těm, kteří
chtějí žít podle Božího slova.
Zvláštní opatrnosti je zapotřebí tehdy, když se naskytnou
příležitosti ke svědectví. Věřící se musí nechat vést Duchem
svatým, aby dokázal rozlišit ty, kteří upřímně touží po Boží
spáse, od těch, kteří se třeba jen snaží získat sympatie pro
homosexualitu jakožto alternativní životní styl.
Písmo věřící varuje: „Nenechte se od nikoho svést prázdnými
slovy, aby vás nestihl Boží hněv jako ty, kdo ho neposlouchají
[oddávajíce se nemorálnostem popsaným ve verši pátém]” (Ef 5:6).
Varování dále pokračuje tím, aby křesťané neměli s těmito
prostopášníky nic společného a nepodíleli se na „neužitečných
skutcích tmy”, ale naopak aby je nazývali „pravým jménem“
(Ef 5:7, 11).
Církev nemůže promíjet to, co Bůh odsuzuje
Pokud homosexuálové odmítají Boží nabídku spásy, Písmo je staví
mimo dosah Božího království spolu s ostatními, kteří odmítají
Ježíše Krista. Je pro ně tudíž i nemožné, aby je přijala
církev.
Jestliže ovšem lidé podléhající homosexuální zvrácenosti opravdu
hledají spasení skrze Krista, křesťané by se měli snažit udělat vše
pro to, aby jim pomohli. Tak jako srdce věřícího přetéká Boží láskou,
měla by tato láska být zjevná všem bez rozdílu. Stejně jako Bůh,
i věřící může milovat hříšníka a zároveň nenávidět
hřích.
Jinými slovy, věřící mají být věrni Bohu a Jeho slovu tím, že budou
homosexuálním jedincům pomáhat rozpoznat hříšnost v jejich způsobu
života. Měli by svědčit o všeproměňující moci Boží a
o možnosti žít plný život, pokud se člověk rozhodne mít
s Bohem spořádaný vztah. Měli by se za ně modlit a všemožně se
snažit pomáhat těm, kdo touží po požehnání z Boží milosti a
slitování. <
Takoví věřící pak mohou cítit uspokojení, neboť vědí, „že
ten, kdo odvrátí hříšníka od bludné cesty, zachrání jeho duši od
smrti a přikryje množství hříchů“ (Jk 5:20).
Zdroj: http://apostolskacirkev.cz/homosexualita/homosexualita-stanovisko-americkych-assemblies-of-god
|
|