ROZDÍL MEZI KATOLICKOU A BIBLICKOU MARIÍ
Datum: Pondělí, 16. září 2019 @ 15:25:07 CEST
Téma: Nezdravá učení


V tomto článku pojednám Pannu Marii ze dvou pohledů.

Prvním pohledem
 je pohled katolického biskupa sv. Alfonsa Maria de Liguori obsažený v díle "Vznešenosti Panny Marie", doplněný o moje biblické citáty. Dílo se  nachází na adrese: http://web.katolik.cz/feeling/library/vznpm-rukopis.pdf

V tomto pohledu jsem uvedl jen to, co pokládám za nejpodstatnější. U citátů knihy (kurzíva) uvádím stránkování, aby si čtenář mohl mé citace ověřit; jde mi o transparentnost - zvýraznění citovaného textu je mé vlastní. V této části jsem provedl srovnání (podle mého soudu) nejdůležitějších výroků biskupa z Liguori, s Biblí.   

Druhým pohledem
 je biblická výpověď o Panně Marii, kde jsem se omezil jen na to nejnutnější. 

I. Panna Marie podle biskupa z Liguori
-19-
 Je-li však Ježíš Otcem našich duší, je Maria jejich Matkou, neboť když nám dala Ježíše, dala nám pravý život, a když pak na Kalvárii obětovala Synův život za naše spasení, zrodila nás k životu milosti Boží.

Bible:
Ef 5,2 „a žijte v lásce, tak jako Kristus miloval nás a sám sebe dal za nás jako dar a oběť, jejíž vůně je Bohu milá.“

-21-
Naše Matka nás tedy volá k sobě říká: „Kdo jsi maličký, pojď ke mně“ (Př 9,4).

Bible:
Lk 18,16.17 „Ježíš si je zavolal k sobě a řekl: Nechte děti přicházet ke mně a nebraňte jim, neboť takovým patří království Boží. (17) Amen pravím vám, kdo nepřijme království Boží jako dítě, jistě do něho nevejde.“ 

-30,31-
Oprávněně ji sv. Augustin11 nazývá „jedinou nadějí nás, hříšníků“, neboť jen skrze ni očekáváme odpuštění všech svých hříchů. Totéž říká sv. Jan Zlatoústý1, že na Mariinu přímluvu dostávají hříšníci odpuštění.

Bible: 
Ef 1,12 „abychom my, kteří jsme na Krista upnuli svou naději, stali se chválou jeho slávy. 
Kol 1,27 „Je to Kristus mezi vámi, v něm máme naději na Boží slávu
Ř 8,34 „Vždyť Kristus Ježíš, který zemřel a který byl vzkříšen, je na pravici Boží a přimlouvá se za nás.“
1J 2,1 „Avšak zhřeší-li kdo, máme u Otce Přímluvce, Ježíše Krista spravedlivého.“
 
-36-
Ó, jak vzpurní duchové utíkají před touto Královnou! Budeme-li mít v hodině smrti na své straně Marii, proč bychom se strachovali všech pekelných nepřátel?

Bible:
Ž 23,4 „I když půjdu roklí šeré smrti, nebudu se bát ničeho zlého, vždyť jsi se mnou ty. Tvoje berla a tvá hůl mě potěšují. 
Ř 8,38 „Jsem si jist, že ani smrt, ani život, ani andělé, ani mocnosti, ani přítomnost, ani budoucnost, ani žádná moc, ani výšiny, ani hlubiny, ani co jiného v celém tvorstvu nedokáže nás odloučit od lásky Boží, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu.
 
Proto nás povzbuzuje Richard od sv. Vavřince3 slovy: „Je-li Maria s námi, kdo proti nám?“

Bible:
Ř 8,31 „Je-li Bůh s námi, kdo proti nám?“

-40-
Přesto však Církev svatá ukládá všem duchovním a všem řeholníkům, aby každý den pozvedali svůj hlas a vzývali Marii za všechny věřící sladkými slovy: Naděje naše, naděje všech, buď zdráva!

Bible:
Ef 1,12 „abychom my, kteří jsme na Krista upnuli svou naději, stali se chválou jeho slávy.“ 
Kol 1,27.28 „Je to Kristus mezi vámi, v něm máte naději na Boží slávu. (28) Jeho zvěstujeme . .
Sk 2,21 "a každý, kdo vzývá jméno Páně, bude zachráněn."

sv. Efrém uvažuje o prozřetelnosti Boží v přítomném řádu a říká, že Bůh ustanovil, aby všichni, kdo se spasí, byli spaseni skrze Marii, jak učí sv. Bernard a jak důkladněji později dokáži, a oslovuje ji takto: „Má Paní, neustále nás chraň a skrývej pod pláštěm své ochrany, protože po Bohu nemáme jinou naději kromě tebe.“

Bible:
Ř 11,36 „Vždyť z něho a skrze něho a pro něho je všecko! Jemu buď sláva na věky. Amen.“
1Pt 1,21 „Skrze něho věříte v Boha, který ho vzkřísil z mrtvých a dal mu slávu, takže se vaše víra i naděje upíná k Bohu.“
Tt 1,4 „Milost a pokoj od Boha Otce a Krista Ježíše, našeho Spasitele.“
Sk 2,21 "a každý, kdo vzývá jméno Páně, bude zachráněn."

-48,49-
K posílení naší důvěry říká Eadmer15: „Obracíme-li se zbožně na tuto Boží Matičku, nejenže si smíme být jisti její ochranou, ale mnohdy budeme spíš vyslyšeni a zachráněni vzýváním jejího svatého jména, než kdybychom se dovolávali jména Ježíše, svého Spasitele.“

-49-
Chce tím říci, že rychleji dosáhneme pomoci, jdeme-li k Matce než jdeme-li k Synu,

Bible:
J 15,7 „Zůstanete-li ve mně, a zůstanou-li má slova ve vás, proste oč chcete a stane se vám.“
1J 3,22.23 „oč bychom ho žádali, dostáváme od něho, protože zachováváme jeho přikázání a činíme, co se mu líbí(23) A to je jeho přikázání: věřit jménu jeho Syna Ježíše Krista a navzájem se milovat, jak nám přikázal.“

Podle katolického pojetí je zřejmý rozpor mezi Bohem a Marií, přičemž Marii je dávána přednost. Prosby jdou ke stvoření, a nikoli ke Stvořiteli – což Boha uráží. Boží vůle je obcházena, Mariina nastolována. Marie (člověk), je tedy v konfliktu s Bohem. Avšak: Může v nebi, kde přebývá svatý Bůh, kterému všichni s radostí slouží, nějaký rozpor vůbec vzniknout?

-51-
Maria je tedy ta statečná žena, která přemohla Satana a rozdrtila mu hlavu, když pokořila jeho pýchu podle slov: Ona rozdrtí tvou hlavu. Někteří sice pochybují, vztahují-li se tato slova na Marii či na Ježíše Krista, poněvadž v řeckém překladu čteme: On potře tvou hlavu. Avšak v naší Vulgátě, tj. v latinském překladu, schváleném na Tridentském sněmu, je psáno „ona“ a nikoliv „on“.

Bible:
1M 3,15 "Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu."
J 1,29 „Druhého dne spatřil Jan Ježíše, jak jde k němu, a řekl: Hle, beránek Boží, který snímá hříchy světa.“
1Kor 15,54.55 „Smrt je pohlcena, Bůh zvítězil(55) Kde je, smrti, tvé vítězství? Kde je, smrti, tvá zbraň?“
Zj 5,5 „Hle, zvítězil lev z pokolení Judova, potomek Davidův; on otevře tu knihu sedmkrát zapečetěnou.“

-61-
Jako nemáme přístup k Věčnému Otci než skrze Prostředníka Ježíše Krista, tak nemáme podle slov sv. Bernarda13 přístup k Ježíši Kristu než Mariiným prostřednictvím!

Bible:
1Tm 2,5.6 „Je totiž jeden Bůh,  a JEDEN prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš, (6) který dal sám sebe jako výkupné za všechny, jako svědectví v určený čas.“

-64-
Z toho důvodu,“ říká mnich Mikuláš5, „může blahoslavená Panna vše, co chce, na nebi i na zemi; i v zoufalých může probudit naději ve spasení.“ Proto ji oslovuje: „Dána je ti veškerá moc na nebi i na zemi a nic ti není nemožné, když i zoufalce můžeš povznést k naději ve spasení.“

Bible:
Mt 28,18 „Ježíš přistoupil a řekl jim: Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi.“

-135-
„Syn nemůže nic odepřít této Matce. Jistě ji vyslyší,“ říká sv. Bernard2. Pokud se na nás Ježíš rozhněvá, Maria jej ihned usmíří.

Bible:
Ř 5,10.11 „Jestliže jsme my, Boží nepřátelé, byli Bohem smířeni smrtí jeho Syna, tím spíše nás smířené zachrání jeho život. (11) A nejen to: chlubíme se dokonce Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista, který nás s ním smířil.“

-179-
Skvěleji nám však nemohla dokázat svoji velkou lásku, než když pro naši spásu obětovala svého Syna. „Tak Maria milovala svět,“ říká sv. Bonaventura4, „že za něj vydala svého jediného Syna.“

Bible:
J 3,16 „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.“

-186-
Nejvíce však ukázala svoji hrdinnou poslušnost vůle Boží, když obětovala na smrt svého Syna, a to s takovou bezpříkladnou vytrvalostí, že by byla ochotná, jak píše sv. Ildefons6, ho sama ukřižovat, kdyby nebyli ochotni katané.
 
Bible:
Ef 5,2 „a žijte v lásce, tak jako Kristus miloval nás a sám sebe dal za nás jako dar a oběť, jejíž vůně je Bohu milá.“

Tedy katolická Marie milovala svého Syna takovou „láskou“, že by byla schopná stejně jako Židé a římští vojáci, kteří byli pod satanovou  mocí, vztáhnout ruku na Nevinného – svého i Božího Syna!!!  A dokonce Ho usmrtit !!! Tak nad tím už zůstává rozum stát . .  TAKTO SE CHOVÁ MATKA???

V kontrastu s touto nelítostnou katolickou Marii, biblická Marie, Spasitelova matka stála u hrobu svého a Božího Syna, a plakala (J 20,11). Mateřská láska a soucit jí (na rozdíl od bezcitné katolické Marie) rozhodně nebyla cizí!!!

Zhruba lze říci, že biskup Luguori ve svém díle jen shromáždil sumu nebiblických, nebo protibiblických tvrzení, Augustinem počínaje přes Tomáše Akvinského, až po svou současnost. Marie zaujímá místo mezi člověkem a Kristem, který jediný!!! je Prostředníkem mezi člověkem a Bohem (1Tm 2,5). 

Je opravdu škoda, že dříve tento autor nenapsal knihu „Vznešenosti Božího Syna“ – ale dal přednost katolické Marii. 


II. Panna Marie podle Bible je:

a) Milostí zahrnutá (L 1,28)
  • 28 [www.biblenet.cz] Přistoupil k ní a řekl: „Buď zdráva, milostí zahrnutá, Pán s tebou.“
b) Požehnaná nade všechny ženy a matka Pána (L 1,42.43)
  • 42 [www.biblenet.cz] a zvolala velikým hlasem: „Požehnaná jsi nade všechny ženy a požehnaný plod tvého těla.
  • 43 [www.biblenet.cz] Jak to, že ke mně přichází matka mého Pána?
c) Služebnice, která potřebuje Spasitele - tedy nebyla ušetřena dědičného hříchu (L 1,47.48)

  • 47 můj duch jásá v Bohu, mém spasiteli,
  • 48 že se sklonil ke své služebnici v jejím ponížení. Hle, od této chvíle budou mne blahoslavit všechna pokolení,

Panna Marie přes všechna svá blahoslavenství zůstává stále jednou z nás - je naší sestrou v Kristu! (Mt 12,46-50; Mk 3, 35)
  • 46 [www.biblenet.cz] Ještě když mluvil k zástupům, hle, jeho matka a bratři stáli venku a chtěli s ním mluvit.
  • 47 [www.biblenet.cz] Někdo mu řekl: „Hle, tvá matka a tvoji bratři stojí venku a chtějí s tebou mluvit.“
  • 48 [www.biblenet.cz] On však odpověděl tomu, kdo mu to řekl: „Kdo je má matka a kdo jsou moji bratři?“
  • 49 [www.biblenet.cz] Ukázal na své učedníky a řekl: „Hle, moje matka a moji bratři.
  • 50 [www.biblenet.cz] Neboť kdo činí vůli mého Otce v nebesích, to je můj bratr, má sestra i matka.“

Jen Spasitel, který byl počat z Ducha Svatého přišel na svět bez hříchu (Mt 1,20)
  • 20 [www.biblenet.cz] Ale když pojal ten úmysl, hle, anděl Páně se mu zjevil ve snu a řekl: „Josefe, synu Davidův, neboj se přijmout Marii, svou manželku; neboť co v ní bylo počato, je z Ducha svatého.

III. Panna Marie podle Bible NENÍ:

1) Biblická Marie NENÍ královnou nebes!

Jr 44,19 "Ženy dodaly: "Jestliže pálíme kadidlo královně nebes a přinášíme jí úlitby, cožpak jí bez vědomí svých mužů pečeme obětní koláče, jimiž ji zpodobňujeme, a přinášíme jí úlitby?"

Druhým důkazem je i tento biblický text:

Mt 11,11 "Amen, pravím vám, mezi těmi, kdo se narodili z ženy, nevystoupil nikdo větší než Jan Křtitel; avšak i ten nejmenší v království nebeském je větší nežli on."

Z toho všeho vyplývá, že biblická Marie NENÍ královnou nebes, zejména proto, že Písmo tento pohanský titul odsuzuje. Dále i proto, že nikdo z lidí  nedosahuje ani velikosti nejmenšího anděla v království Božím, což dokazuje výše uvedený text. Navíc zobrazování Krista i Panny Marie je v konfliktu s 5M 4,16!!!

Mariánská píseň "Vesel se nebes královno" je projevem modlářství!


2) Biblická Marie NENÍ Matkou Boží!

Není Matkou Boží proto, že v Písmu tak není nazvána. Sám Spasitel oslovoval svou matku "ženo!"

J 2,4 "A Ježíš jí řekl: Co mi chceš ženo? Ještě nepřišla má hodina." (SP)
J 19,26 "Když Ježíš uviděl svou matku a učedníka, kterého miloval, jak tu stojí, řekl matce: "Ženo, hle, tvůj syn." (SP)

Marie není ani matkou Boží, protože tak v Písmu není nazvána. Nemá moc se za nás přimlouvat, neboť naším Přímluvcem, je Kristus (1J 2,1) a Duch svatý (J 14,16.17.26; Ř 8,26).

1J 2,1 " . . . Avšak zhřeší-li kdo, máme u Otce přímluvce, Ježíše Krista spravedlivého."

J 14,16.17 "A já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi na věky - (17) Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout, protože ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude."

J 14,26 "Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl."

Ř 8,26 "Tak také Duch přichází na pomoc naší slabosti. Vždyť ani nevíme jak a za co se modlit, ale sám Duch se za nás přimlouvá nevyslovitelným lkáním."

Katolická modlitba: "Svatá Maria Matko Boží pros za nás hříšné . . (tzv. "Zdrávas") je opět modlářstvím!

V diskusi na GS se jeden římský katolík pokusil zlehčit přímluvnou funkci Spasitele a Ducha svatého poukazem na tento verš:

Mt. 18:10 "Mějte se na pozoru, abyste nepohrdali ani jedním z těchto maličkých. Pravím vám, že jejich andělé v nebi jsou neustále v blízkosti mého nebeského Otce."

Z tohoto textu lze vyčíst jen to, že jakýkoli maličký má přiděleného anděla, který stojí v blízkosti nebeského Otce. Nicméně text neříká, zda se anděl za jednoho každého maličkého přimlouvá, nebo žaluje na ty, kteří tímto maličkým pohrdají. To druhé pokládám za pravděpodobnější, protože výše citovaný verš je VÝSTRAHOU!!!

Z uvedených úvah je zřejmé, že se římský katolicismus nachází s Písmem doslova v antagonistickém konfliktu. Prostě Písmo je z katolického hlediska naprosto NEDOSTATEČNÉ, a proto ho bylo třeba doplnit o tzv. Tradici. Tuto skutečnost dokumentuje i výrok jednoho římského katolíka, který zní:

"Mariologie v katolickém učení vždy stojí jako NUTNÝ DOPLNĚK christologie."

Římská mariologie jako každý doplněk Písma jde už z principu buď proti Písmu, nebo mimo něj. A to z toho důvodu, že žádný člověk nedokáže doplnit Písmo, protože k tomu nemá pověření od Boha. Žádný člověk nedokáže posunout biblické poznání na vyšší úroveň.

2Pt 1,20.21 "Toho si buďte především vědomi, že žádné proroctví v Písmu nevzniká z vlastního pochopení skutečnosti. (21) Nikdy totiž nebylo vyřčeno proroctví z lidské vůle, nýbrž z popudu Ducha svatého mluvili lidé, poslaní od Boha."

"proroctví v Písmu" - jde tedy o proroctví nacházející se v oboru Písma a nikoli mimo něj!!! Mimo Písmo se (logicky) nachází pouze JINÉ EVANGELIUM!!!

"z popudu Ducha svatého mluvili lidé" - o mluvení lidí se zde hovoří v minulém čase!

Mohu jen konstatovat, že římskokatolická mariologie jako doplněk stojící mimo Písmo, je už z principu jiným evangeliem a nachází se tudíž pod Božím  prokletím (Gal 1,8)!


IV. Otázka blahoslavení Panny Marie

To že je třeba blahoslavit (velebit, chválit, žehnat) Pannu Marii, je nesporné (Lk. 1,48). Avšak způsob, jak toto blahoslavení máme provádět, Písmo nestanoví. Např. já ji blahoslavím vždy, když si připomínám Spasitelovo narození, Stejně tak činí i mnozí další. 

Musíme vždy vycházet z FAKTU, že nikoli Marie, ale Kristus za nás všechny trpěl a zemřel na kříži! 


Co je však zajímavé je to, že Spasitel řekl, že spíše než sama Marie, jsou blažení všichni ti, kteří slyší Boží Slovo a zachovávají je (Lk 11,27.28). 

Lk 11,27.28 "Stalo se, když toto říkal, že jedna žena ze zástupu pozvedla hlas a řekla mu: "Blahoslavené lůno, které tě nosilo, a prsa, z nichž jsi sál!" (28) Ale on řekl: "SPÍŠE jsou blahoslavení ti, kteří slyší Boží slovo a zachovávají je.(SP)

Kdo Marii přisuzuje pravomoci, které patří jen Kristu a Duchu svatému, ten se rouhá! Kdo slovy Písma pohrdá, samým Bohem pohrdá!! Modlitby ke stvoření jsou nejen modlářstvím ale i rouháním, protože modlitby, které nesměřují k Bohu, nutně směřují k Božímu Odpůrci, jehož se tak modláři dovolávají!!!

V kontrastu s katolíky prosazovanou "Mariologií" prosazuje apoštol Pavel poznání Krista:

Apoštol Pavel všechno pokládá za ztrátu v porovnání s poznáním Ježíše Krista(Fp 3,8-11)Nechce znát nic, než Ježíše Krista ukřižovaného(1Kor 2,2). 

PROČ?

Protože platí:

Kol 2,2.3 „Chci, abyste povzbuzeni v srdci a spojeni láskou hluboce pochopili a plně poznali Boží tajemství, jímž je Kristus; v něm jsou skryty všechny poklady moudrosti a poznání

TEDY KRISTUS BOHATĚ POSTAČÍ!!!

PROTO BLAHOSLAVME BIBLICKOU MARII SPOLU S KRISTEM, PODLE MÍRY, KTERÁ KAŽDÉMU Z NICH NÁLEŽÍ - PROTOŽE JEN TAK JE TO BOHU MILÉ!!!

BA






Tento článek najdete na Notabene - Hydepark baptistů
http://notabene.granosalis.cz/

Adresa tohoto článku je:
http://notabene.granosalis.cz//modules.php?name=News&file=article&sid=5027