Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB
Datum: Pondělí, 14. listopad 2005 @ 20:35:11 CET
Téma: Mládež


Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB

Bratr Jan Jackanič byl na sobotním setkání odboru mládeže, které proběhlo během konference v Karlových Varech, zvolen novým předsedou odboru mládeže BJB. Do této služby by měl nastoupit po Petrovi Coufalovi a to v průběhu ledna 2006. O svoje svědectví se s námi rozdělil v článku Nový předseda odboru mládeže BJB Jan Jackanič se představuje. Jsme vděčni, že neodmítl žádost o rozhovor pro portál Notabene a že odpověděl i na ožehavé otázky, které mu připravili mj. i účastníci diskuse Projekt B.



Jakým směrem bude směřovat tvá koncepce vedení mládeže a jaké máš vize pro mládež?

Chtěl bych pokračovat ve směru, který má Odbor mládeže v současnosti. Moc si v tom vážím Petrovi práce. Ve stručnosti bych to shrnul do třech oblastí: Vyučování, sdílení nápadů a povzbuzování ve službě, vytváření příležitostí pro sdílení evangelia. Mým osobním přáním je, aby se v rámci Odboru mládeže vytvořil prostor pro plnočasové pracovníky s mládeží, kteří by částečně působili na sborech a částečně se podíleli na práci Odboru mládeže – ale to je ale zatím jen můj sen.

Bude vytvořen modlitební plán pro mládež BJB? Od kolika lidí máš zaručeno že se za tebe a tvoji práci v ODM pravidelně modlí?

Zaručeno to od nikoho nemám :-) Ale vím, že je hodně lidí, kterým služba mládeži leží na srdci. Spíš než nad modlitebním plánem přemýšlím nad způsoby, jak co nejlépe informovat lidi o tom, co se děje a za co je potřeba se modlit.


Byl jsi na roční stáži KAMu. Mohl bys to blíže vysvětlit?

Křesťanská akademie mladých (KAM) nabízí roční studium pro vedoucí mládeží, které jsem mohl absolvovat v roce 2003/04. Polovinu času tvoří praxe na vlastním sboru a druhá část je věnovaná vyučování a osobní péči o studenty. Velkou výhodou je, že během celého roku zůstáváte ve svém sboru a máte možnost přímo za pochodu přemýšlet o všem, co se učíte. Tento rok byl pro mě opravdu důležitým obdobím mého života, kdy jsem měl příležitost poznávat osobně lidi, kteří žijí pro Krista a nebojí se ukázat na své slabosti a přitom zůstávají vedoucími sborů, kazateli a staršími. Během tohoto roku jsem také začal víc vnímat Boží povolání do služby.

Někteří baptisté mají výhrady vůči KAMu s tím, že se jedná o letniční a charismatickou aktivitu, která však o své teologii oficiálně nemluví, ale aktivně ji prostřednictvím školení vedoucích mládeže do tradičních církví zanáší. Jaký máš na to názor ty?

Teologie KAMu je evangelikální teologií s jasným důrazem na Písmo a jeho autoritu a toho si moc vážím. Například pro výuku Systematické teologie se používá kniha „Poznejte pravdu“ od Bruce Milneho, která vyšla s podporou Sdružení evangelikálních teologů – takže si myslím, že pokud jde o teologii, nedělá KAM žádné tajnosti. Pokud jde o jejich důraz na učednictví (který se mylně zaměňuje s charismatickou nebo letniční teologií, i když je otázka, co tím vlastně kdo myslí), tak jde o princip, který je biblický a já se s ním ztotožňuji. Tzv. „Velké poslání“ (Mt 28,18-20) mluví o tom, abychom získávali učeníky Kristu. Nemluví o tom, abychom si z lidí dělali učedníky sami sobě - a s ničím takovým jsem se v KAMu nesetkal (ani u jednotlivců, ani u organizace jako takové).


Jednou z aktivit KAMu je Škola vedoucích mládeže, na které se školí i budoucí vedoucí baptistické mládeže. Proč nepoužíváme vlastní baptistický vzdělávací program, který účastníky připraví v duchu baptistických principů, zásad a stanovisek? Budeš o použití takového vzdělávacího programu usilovat?

Vyučování, které je na ŠVM, v ničem neporušuje žádné teologické principy baptistů – já sám jsem se s tím zatím nesetkal. Ani z pozice vyučujícího, ani jako student. ŠVM je koncept vzdělávání, ke kterému se přiklonil Odbor mládeže, protože ho viděl jako dobrý. Navíc v rámci ŠVM je prostor pro vlastní program. Jinak na ŠVM (pro BJB) vyučují především baptisté – Petr Coufal (BJB Olomouc), Blahoš Fajmon, Marek Macák (oba BJB Vinohrady), Vláďa Zeman (BJB Vysoké Mýto) a Dan Hurta (CB Vsetín – pracovník KAMu).

Mládeže ve sborech jsou také vyučovány z materiálů, které nejsou baptistické. Někteří jim vytýkají, že mládež vychovávají v pyramidálním vůdcovském systému na principu orientálních náboženství mistr (guru) - učedník (závislý křesťan). Dočkají se mládeže ve sborech materiálů v baptistickém duchu?

Nevím, o kterých materiálech je řeč – ty ze ŠVM? Pokud ano, tak jde o špatné pochopení někoho, kdo přečetl jen část nebo nepochopil celou myšlenku. Výchova ve smyslu učednictví je potřebná a věřím tomu, že v ničem neodporuje zásadám, které baptisté ctí. Chtěl bych znovu říct, že smyslem osobní výchovy lidí není z nich dělat naše kopie, ale vést je dál za Kristem. Tak tomu rozumím i z Písma a chtěl bych to i dál uplatňovat ve svojí službě. Vzpomínám si na chvíli, kdy jsem byl pokřtěný a přijatý do sboru. Měl jsem pocit, že v tuto chvíli začal i skončil můj duchovní růst. Nikdo se mi pak osobně nevěnoval a trvalo pak delší čas, než jsem pochopil, že život s Bohem je o stále hlubším a bližším poznávání a odevzdáváním mu dalších částí svého Já.

Někteří baptisté poukazují na přílišnou jednostrannost ve službě mládeže zpěvem. Pestrost hudebních stylů a obsahu písní, která byla charakteristická pro minulá desetiletí byla v posledních letech nahrazena jednobarevnými "chválami" a dokonce i "chválícími skupinkami" importovanými z letničního a charismatického hnutí. Proč k tomu došlo a lze očekávat v dohledné době nějaké změny k lepšímu?

Pokud jde o hudební styl, tak ten není biblicky (ani baptisticky :-) dobrý nebo špatný. Jsem pro zachování pestrosti, než pro jednostranný návrat k tomu, co bylo. Myslím si, že to nejhorší je odsuzování mladé a staré generace navzájem, že ten který hudební styl je více či méně „duchovní“. Pokud mohu mluvit za mladou generaci, důležité by pro nás bylo, aby nám „starší“ ve sboru vysvětlili, čím je ta konkrétní píseň pro ně důležitá a co pro ně znamená. Často pak zpíváme písně z kancionálů a nerozumíme ani některým slovům (viděno z pohledu mladé generace). Na druhou stranu ty písně mají často takovou hloubku, že se nám o tom může těžko snít. Proč ale nejít i jinou cestou – dát starým písním nové aranžmá. Jako bonus pro návštěvníky Notabene nabízím jednu starší píseň v provedení mladých (jde o píseň z letního tábora mládeže Virus – www.noe59.com/mp3/AudioTrack18.mp3). Dovolte mi také jednu otázku, ke které mě vedl komentář Philipa Yanceyho na konferenci Přihořívá před pár týdny – řekl, že „církev by měla být aktuální ve způsobu, jakým prezentuje svoje poselství“ – myslíte si, že je tento výrok správný a že se vztahuje i na oblast hudby?

Z našeho sboru znám situaci, kdy jsou aktivní dva až tři vedoucí mládeže, kteří prošli ŠVM nebo KAMem plus jeden dva další pod jejich vlivem a zbytek mládeže je v pasivní resistenci, teologii vedoucích nesdílí a sami nemají potenciál ani vzdělání, aby byli paralelně aktivní ve službě vlastním způsobem. Myslíš si, že je to v pořádku, aplikovat cizorodé prvky do života mládeží i přesto, že sbory jako celek jdou jiným směrem?

Jsem rád, že ti kdo prošli ŠVM a KAMem jsou aktivní :-) Spíš teď ale přemýšlím o těch, kteří prošli ŠVM za těch několik posledních let a pak se vytratili pryč. Žádné školení ani vzdělání není zárukou toho, že bude mladý člověk aktivní – přijede domů z víkendu a všechno je pryč. To nejdůležitější, o co jde při vzdělávání mladých lidí, je aby porozuměli Božímu povolání do té které služby. Pokud jde o druhou část otázky, tak si nemyslím, že by každý sbor musel ve své koncepci pro mládež využívat ŠVM. Ale chtěl bych se zajímat o to, jestli ty sbory opravdu mají jako celek svůj vlastní směr a jestli zahrnuje i směřování pro mládež.

Proč naše mládeže už nebudou mít vlastní konference (viz spojení s CB) a s baptistickými řečníky? Možnost navštěvovat naddenominační mládežnické konference tu přece byla vždycky. Když už, tak proč raději nespojíme naši mládežnickou konferenci se slovenskou?

Taky už jsem to zaslechl, ale není to tak. Je mi líto, jestli jsme o tom málo informovali. Do konce roku by k tomu mělo být více materiálů. Příští rok bude společná konference s CB v Litomyšli (její název je „100%“), ale jedná se pouze o jednorázovou akci. Jestli se bude někdy opakovat – to zatím nevíme. V dalším roce bude pak znovu konference baptistické mládeže v říjnovém termínu. Vnímáme tuhle akci jako dobrou možnost pro povzbuzení mladých lidí v naší Jednotě, a to nemusí být vždy přes to (teď mi odpusťte), že se budeme snažit ukázat na to, že jsme jako baptisté nejlepší, ale tím, že jim dáme možnost vidět své místo, které mají v Církvi, jako těle Kristově. Pokud jde o spojení se slovenskými mládežníky, volal jsem kvůli tomu Tomáši Valchářovi (vedoucí odboru mládeže na Slovensku) a o spolupráci by měli zájem, ale zatím spíš jen v něčem menším. Je těžké najednou spojit mladé lidi ze dvou zemí při tak velké akci. Praktickou otázku zůstává i místo a doprava (někteří mladí měli problém jet i do Varů kvůli vzdálenosti a ceně za lístky).


Proč na minulých konferencích mládeže vystupovali většinou aktivisté z charismatických a letničních církví? Nemáme dost kvalitních vlastních přednášejících? Mohou přece pomoci i bratři ze Slovenska.

Poprosil jsem Petra o přehled přednášejících za poslední 3 roky a tady vám ho nabízím: 2005 - baptisté: 5 , ostatní: 3 (CB, KAM), 2004 , baptisté: 6, ostatní: 4 (KAM, SIEŤ, CB), 2003 - BJB: 5, ostatní: 5 (KřS, CB, KAM). Nevím, kdo z nich by se dal označit za letničního. Ve smyslu, že mají Ducha svatého, tak asi všichni :-) Jestli bude mít někdo zájem, mohu vám poslat i jména (asi by to byl seznam nad rámec tohoto rozhovoru). Myslím si, že řečníci z ostatních církví jsou pro nás obohacením, ne újmou. Je také potřeba si přiznat, že pokud jde o odborníky na určitá témata (homosexualita, partnerské vztahy, psychologie), kteří by měli nejenom názor, ale i praxi v těchto oblastech a zároveň zkušenosti s mládeží, tak těch zase nemáme až tolik. Pokud máte nějaké tipy na příští konferenci mládeže, napište mi je prosím pod tento článek. Budu moc rád.


U části naší mládeže se objevují trendy despektu a odmítání baptismu a nekritické přijímání naddenominačního pojetí křesťanství s důrazem na respektování charismatických autorit apoštolského typu. Jak se na tyto trendy díváš? Budeš usilovat o rehabilitaci baptistických principů a zásad mezi mládeží a její návrat k baptistickému probuzeneckému způsobu zbožnosti?

Z této otázky mám takový divný pocit – těžko ho popsat - vždyť křesťanství a Církev je jasně naddenominační! A pokud se v některém sboru vyučuje, že pouze křesťanství aplikované v BJB je to jediné pravé a správné, tak se nedivím mladým lidem, že tento „baptismus“ odmítají. Osobně bych chtěl, aby mladí lidé mohli lépe rozumět zásadám, které baptisté ctí a také tomu, proč to dělají. Že je k tomu nevede jen historie – „takhle jsme to přece vždy vyučovali“, ale že je za tím zápas mnoha generací o hledání pravdy v Písmu, o významu křtu a znovuzrozeného života. Z pohledu mladé generace se tento důraz často ztrácí za historickým významem a mladým je pak předává forma bez rozpoznání obsahu.

Myslím si, že je důležité poukázat na správnou úlohu „duchovních autorit“ v církvi – vždyť je potřebovala i prvotní církev a myslím si, že bychom byli o něco dál. Pokud jde o baptisty, tak mám pocit, že máme málo duchovních autorit, lidí, kteří by byli ve vážnosti pro své poznání a zároveň způsob jednání – myslím si, že tyto autority chybí i ve sborech a v důsledku pak i v jednotlivých rodinách. Pokud jde o BJB, tak se stále bojím toho, abychom kongregační princip nezaměňovali za všeobecné hlasování. Vždyť je to Bůh, kdo skrze svého Ducha udílí své dary (Ef 4,4-16). Měli bychom je respektovat.

V BJB probíhá zápas o vlastní identitu. V současné době se vykrystalizovaly zhruba tři směry: VV s otevíráním se státním dotacím a státem placeným církevním pracovníkům, Platforma s odmítáním dotací a diferencovaným přispíváním do ústředí a radikální baptisté (typu Viking) s prosazováním striktní odluky od státu a kongregačního uspořádání s velmi slabou (až žádnou) pozicí VV. Ke kterému z těchto směrů máš nejblíže?

Nepovažujte mojí odpověď za výmluvu, ale blízko mám ke všem třem. Hned to vysvětlím – vnímám církev jako instituci, která je nezávislá na státu ve svém způsobu působení i přesvědčení – v tom souhlasím s Vikingem, i kdyby to mělo za následek striktní odluku (i ilegalitu církve) v případě státních zásahů. Na druhou stranu, pokud se rozhodneme přijímat určitý způsob výhod (a tím je i státní registrace jako církve – minimálně v oblasti daňové), tak je před námi rozhodnutí, které všechny výhody využijeme – a mezi ně patří i možnost pobírání státního příspěvku. Osobně si myslím, že by církvi bylo lépe, kdyby tento příspěvek nepřijímala - ne z důvodů biblických, ale z toho, že jsme prostě lidé, kteří raději vnímají jistotu státních peněz, než nejistotu vlastního financování. A do třetice – pokud státní příspěvek přijmeme, tak bychom ho měli využít co nejlépe k budování Božího království (a na prvním místě hledat před Bohem i v církvi, jak s ním naložit – aby to nebyl krok zpět, ale dopředu). Pokud jde o možnost diferenciovaného přispívání – tak souhlasím s postojem Platformy, aby další příspěvky byly odstupňovány podle toho, zda sbory příspěvek státu přijímají nebo ne. Takže to ve zkratce můj názor – vím, že mohu být za každou větu být popotahovaný z jedné nebo druhé strany, ale to už je úděl toho, kdo se vyjádří :-)

Co si myslíš o Postojích Platformy k praktikování odluky církve od státu? Ve vztahu k ústavě BJB a tématu odluky stojíš mimo VV nebo Platformu?

Tak jak zatím rozumím odluce církve a státu, tak je tato odluka zachována i v případě pobírání státních dotací. Pokud bych viděl nějaký zásah do principů nebo učení církve ze strany státu, tak bych byl mezi těmi, kteří by požadovali jejich odmítnutí – v tuto chvíli to tak ale nevidím. Pokud vím, tak i celá slovenská BJB je v tuto chvíli placena státem.


Budeš jako předseda odboru mládeže placen státem?

Mohl bych odpovědět jednoduše – záleží na rozhodnutí SD. A ten rozhodl, že ano. Kdyby rozhodl že ne, tak jsem s tím srozuměn. Moje povolání do služby Odboru mládeže nesouvisí s tím, jestli budu placen ze státních peněz nebo z příspěvků církve. Kdybych hledal jistý plat, tak bych zůstal ve svém zaměstnání. Chtěl bych ale říct, že osobně nemám problém s tím, abych na svůj plat pobíral státní příspěvek – právě naopak, vidím to jako příležitost pro další rozšíření služby, kterou Odbor mládeže dělá. Položil bych možná ještě jednu otázku – bude pro někoho z vás problém přijímat moji službu z toho důvodu, že budu placen také od státu?

Bude tvoje služba jen epizodou na jedno volební období, nebo ses rozhodl sloužit Jednotě v delším časovém horizontu?

Věřím, že Boží povolání není časově omezeno, moje rozhodování bylo dlouhé a Pán Bůh v něm čistil moje postoje. Vidím v tuto chvíli na první tři roky, které jsou přede mnou, dál zatím ne. Ale těším se, až mi Bůh začne ukazovat další cestu.


Vzpomínám si, že jsi před několika lety byl aktivní v literární tvorbě, konkrétně v poesii. Jak ses k této tvůrčí činnosti dostal? Můžeš nějak přiblížit své pocity a motivy, se kterými jsi tvořil? Píšeš ještě i dnes? Kde si můžeme něco od tebe přečíst?

To bylo už dávno. Myslím si, že hodně mladých lidí hledalo v poezii způsob vyjádření a že většina (stejně) jako mě to moc nešlo :-)



Jak přijala tvoje manželka rozhodnutí ke službě? Bude mít tato změna na vaši rodinu nějaký vliv?

Bylo to naše společné rozhodování, skoro bych řekl, že manželka to u mě viděla ještě dřív, než jsem já sám řekl definitivní ano – prostě mě zná :-) Oba se těšíme na to, že pro nás bude život s Bohem každodenním objevováním Jeho milosti – a to je něco, co oba moc potřebujeme. Vím, že se bojí toho, že budu často pryč. Chtěl bych jí to vynahradit ve chvílích, kdy budu zpátky.


Máš nějakou osobní modlitební potřebu, za kterou by se měli čtenáři Notabene modlit?

Řeším teď rozvázání pracovního poměru v mém současném zaměstnání. Je to komplikované, protože je na moji práci navázáno několik dalších lidí – modlete se prosím za to, aby to byla věc, ve které se Bůh oslaví – to je mým velkým přáním i modlitbou.


Co by sis přál na počátku své služby mládeži?

Duchovní obnovu v celé BJB. Myslím si, že přišel čas, kdy se musíme vzdát svých „práv“, kterými chceme ubít ostatní a na kolenou hledat SPOLEČNĚ co dál. Jak vzdělávat mladé lidi, jak připravovat kazatele a jak se o ně starat i v další službě – jak proměňovat společnost skrze diakonii, jak zakládat organizace, které se budou starat o ty nejpotřebnější – vždyť od toho je tady církev, aby ukazovala tím co dělá na Krista. Měl jsem možnost se během posledního Sjezdu delegátů modlit dole v místnosti za celý průběh sjezdu a na jednu věc mi, věřím tomu, Bůh ukázal – jestli nebudeme církví, ve které si budeme vzájemně odpouštět, jak můžeme přinést odpouštění lidem kolem nás?


Co bys vzkázal nebo popřál čtenářům Notabene?

Při otázce na poezii jsem si vzpomněl na jednu báseň mého dobrého přítele, která mi tak nějak uvízla v hlavě a teď se mi vybavila

Dlažební kostka vržená z davu
už dávno stvořená pro něčí slávu
jen já jsem vyvolen
jen já jsem vyvolen
jen já jsem vyvolen
rozbít vám hlavu ..

Mám z Notabene někdy přesně takový pocit a to mě mrzí. Mám tedy na vás prosbu - Zkoumejte před Bohem své motivy a důvody, proč píšete své články a komentáře. To, že vystupujeme pod přezdívkami nás neospravedlňuje k tomu říkat něco, co bychom nebyli schopni těm druhým říct do očí. Stále nemůžu pochopit jednu věc (a možná je to jen mým mládím) – ale proč se lidé nezeptají nejdřív člověka, o kterém píší, na jeho názor. Nečekejte, že každý je na internetu a bude mít možnost se vyjádřit. Vím, že párkrát zaznělo od „jmenovaných“ bratří pozvání na osobní rozhovor – využijte toho! Vím, že vám jde o Pravdu – o to Zrnko Soli (aneb Grano Salis), ale důležité u Božích dětí není jen CO říkají, ale i JAK to říkají. Vždyť Ovoce Ducha je právě o těchto způsobech.

Děkuji za rozhovor a přeji tobě i tvé manželce hojnost Božího požehnání, síly a zmocnění ke službě mládež.

Štěpán Křivánek

 

Děkuji Štěpánovi za možnost tohoto rozhovoru – přijměte prosím moje názory pouze jako postoj člověka, který si je vědomý toho, že chybuje každý den a nevyhne se tomu ani v tomto rozhovoru. Mojí největší touhou je, aby byl Kristus vyvýšen v naší Jednotě a aby si používal naše sbory k tomu, aby lidé mohli poznat Jeho lásku a odpuštění. Není nic krásnějšího, než život s Ním!

Připojuji fotografie z naší poslední dovolené - od léta jsme se snad moc nezměnili .. Pokud nebudete vědět, koho si přiřadit k těmto odpovědím, tak je to ten člověk na fotce, který se strašně moc soustředí na samospoušť ..

 

 

 







Tento článek najdete na Notabene - Hydepark baptistů
http://notabene.granosalis.cz/

Adresa tohoto článku je:
http://notabene.granosalis.cz//modules.php?name=News&file=article&sid=760