Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Rostislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2919
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 697 020

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 31 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Notabene - Hydepark baptistů: Studie

Hledat v tomto tématu:   
[ Jít na úvodní stránku | Vybrat nové téma ]

Tvorba: Encyklopedie českých náboženských organizací
Studie poslal Nepřihlášený

Na síti je již několik měsíců dostupný výsledek autorské práce prof. Zdeňka R. Nešpora, PhD. a doc. PhDr. Zdeňka Vojtíška, ThD. nazvaný Religionistická encyklopedie. Pod takovým názvem bychom si mohli představovat encyklopedii religionistiky jako oboru, jejích osobností, pracovišť, projektů, přístupů a metod. O to zřejmě autorům nejde. Půjde nejspíše o encyklopedii náboženství, tedy toho, čím se religionistika zabývá, při vší nejednoznačnosti toho, co náboženství je a co nikoli, co vše pod tento pojem spadá, a co už ne. Pro danou chvíli jde o soubor hesel na téma křesťanských církví a jiných náboženských společností registrovaných u nás k datu publikace, včetně posledního zatím registrovaného Společenství buddhismu v České republice.

Nešpor v úvodním textu překvapivě tvrdí, že v České republice neexistuje žádné pracoviště, které by se dlouhodobě a soustavně věnovalo neteologickému studiu náboženství. Ví, jak plyne z textu, o pěti univerzitních pracovištích, které poskytují oborové studium religionistiky v různých stupních a mají jako pracoviště nebo jednotlivě jejich akademičtí pracovníci badatelské projekty týkající se náboženství. K tomu je nutno přidružit jako šesté katedru religionistiky na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy se vstupy do studia teologie a s bohatou publikační činností navazující na studium religionistických témat. Oba dosavadní autoři encyklopedie sami dlouhodobě neteologicky, například sociologicky nebo religionisticky velmi plodně studují náboženství.

Vložil: Mainstream v Úterý, 23. únor 2021 @ 20:00:03 CET (220 čtenářů)
(Více... | 6755 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Jak fungují symboly: religionistické postřehy k mariánskému sloupu
Studie poslal Nepřihlášený

O mariánském sloupu, jehož replika byla minulý týden vztyčena na Staroměstském náměstí, se v posledních dnech vyjadřoval skoro každý. Nebudu zde proto na hromadu již přinesených argumentů přidávat další. Namísto toho se z pohledu religionisty zamyslím nad platností některých z těchto argumentů a využiji sloupu jako ilustrace toho, jak fungují symboly. Málokdy máme totiž dnes tak dobrou příležitost vidět v naší společnosti živý tradiční symbol opravdu v akci.

Symboly jsou mnohoznačné.


To první, co na mariánském sloupu dobře vidíme, je mnohost jeho významů. Zahlédneme ji ale až ve chvíli, kdy vezmeme v potaz názory více stran. Jednotliví diskutující často pracují jen s jedním významem, který prosazují jakožto ten pravý. Takto např. biskup Starokatolické církve Dušan Hejbal zdůrazňuje, že „Mariánský sloup byl postaven před více než 350 lety na památku ochrany Prahy před švédskými vojsky a nemá tedy nic společného s bitvou na Bílé Hoře a následnou násilnou rekatolizací. Jeho stržení v roce 1918 bylo omylem rozvášněného davu.“ Podobná redukce významů sloupu na jeden jediný je pochopitelná jakožto obranná strategie: sloup je přece o Švédech, nikoli o Bílé hoře, naši oponenti se mýlí! Při pohledu z nadhledu se ale takový pohled ukazuje jako jednostranný. Odpůrci sloupu totiž věrohodně namítají, že sloup „se stal symbolem vítězství katolické monarchie ve třicetileté válce a koncem nadějí na stát, ve kterém by mohli vedle sebe existovat lidé různých vyznání“.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 15. červen 2020 @ 14:38:41 CEST (407 čtenářů)
(Více... | 26517 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: ZÁKLADNÍ VZTAHY UVNITŘ BOŽÍ TROJICE
Studie poslal BohemianAnonymus

Zde v kostce uvedu vztahy nejjednodušší, které lze z Písma odvodit.

(1) Spasitel byl počat z Ducha svatého, který byl za tím účelem vyslán s nebe na zem

Mt. 1:18 "S narozením Ježíše Krista to bylo takto: Jeho matka Marie byla zasnoubena Josefovi. Dříve, než se sešli, zjistilo se, že je těhotná z Ducha svatého." (SP)

(Lk. 1:34,35; Mt. 1:23)

V Písmu je implicitně obsaženo, že se Duch poté vrátil na nebesa.

Vložil: Mainstream v Neděle, 27. květen 2018 @ 17:36:21 CEST (631 čtenářů)
(Více... | 11193 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Hans Küng: Žena v dějinách křesťanství
Studie poslal Nepřihlášený

Jedna z nejprogresivnějších prací o postavení ženy v katolické církvi. Obsahuje teologické úvahy o proměně vztahu k ženám napříč staletími, nechybí ani kritika současného stavu a formulace konkrétních reformních cílů.

Nejsem o nic méně než ty

Hans Küng
Žena v dějinách křesťanství. Přel. Petra Švecová, Vyšehrad, Praha, 2017, 136 s.

„Pro většinu světových náboženství znamená žena problém,“ píše v knize Žena v dějinách křesťanství švýcarský teolog, religionista a enfant terrible katolické církve Hans Küng (nar. 1928). Autorovy ryze odborné i popularizační práce, od těch drobných po velké monografie, působí vždy pozdvižení. Menší v zemích demokratické tradice, která ovlivňuje i vnitřní církevní provoz, větší tam, kde se klade důraz na konzervativní pojetí politiky, kultury a institucionálně orientovaného náboženství. Je více než pravděpodobné, že za pár desítek let budou Küngovy úvahy patřit mezi stěžejní, formující texty, na jejichž základě došlo k signifikantním společenským změnám, zvláště pak k hlubšímu chápání lidské svobody a spravedlnosti.
Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červen 2017 @ 14:52:31 CEST (531 čtenářů)
(Více... | 14227 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Reinhold Ulonska: Služba ženy ve světle Bible
Studie poslal Nepřihlášený

Letniční evropská tradice nemá mnoho teologů, kteří by byli respektováni v České republice. Jedním z těch známějších, kdo dokázal skloubit akademické vzdělání, biblickou znalost, včetně jazykové výbavy ve formě solidní znalosti antických jazyků, a konzervativní zbožnost, je Reinhold Ulonska.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 23. červen 2016 @ 23:09:40 CEST (1311 čtenářů)
(Více... | 1568 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy IX. - exegeze Galatským 3,28-29a
Studie poslal Nepřihlášený

Není ani Žid ani Řek, není ani otrok ani svobodný, není ani muž ani žena, neboť vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši.

ČEP zde vhodně překládá: „Není už rozdíl... mezi mužem a ženou“. Tento Pavlův známý a velice silný výrok je vhodným závěrem našeho uvažování. Během lidských dějin, od pádu prvních lidí do hříchu až po počátek třetího tisíciletí našeho letopočtu, existovali a žel stále existují v lidské společnosti vždy více či méně zjevné rozdíly mezi určitými skupinami lidí.

Avšak Pavel nám zde předkládá vskutku nádherné evangelium: V Kristu a jen a jen díky němu, zde byl před dvěma tisíci lety postaven reálný základ pro návrat celého Božího stvoření do původní harmonie a souladu. Pavel zde tlumočí Boží vůli pro život lidské populace a tou je neoddiskutovatelně absence jakýchkoliv rasových, společenských a pohlavních diskriminací. A tento výrok tlumočí právě apoštol Pavel, který tak často bývá označován jako nepřítel žen! J. R. W. Stott konstatuje: „Toto pozoruhodné prohlášení o rovnoprávnosti muže a ženy předběhlo svou dobu o staletí“.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 20. červen 2016 @ 21:14:03 CEST (618 čtenářů)
(Více... | 2274 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy VIII. - exegeze 1. epištoly Petrovy 3,1-7
Studie poslal Nepřihlášený

Stejně ženy, podřizujte se svým mužům. I když někteří nevěří slovu, můžete je beze slov získat svým způsobem života,
když uvidí váš v bázni [prožívaný] čistý způsob života.
Vaše ozdoba ať není vnější - [ozdobné] splétání vlasů,ověšování se zlatem či střídání oděvů,
ale to, co je skryto v srdci člověka a co je nepomíjitelné: tichý a pokojný duch, to má před Bohem velkou cenu.
Takto se kdysi zdobily i svaté ženy, které doufaly v Boha, podřizovaly se svým mužům
tak, jako Sára poslouchala Abrahama a 'nazvala jej pánem’. Vy jste jejími dcerami, jednáte-li dobře a nedáte se ničím zastrašit.
Stejně tak muži, když žijete se svými ženami, mějte pro ně porozuměním, že jsou slabší a prokazujte jim úctu, protože jsou spolu s vámi dědičkami daru života. Tak vašim modlitbám nebude nic překážet.


Pro správné pochopení je opět třeba porozumět kontextu, který začíná již veršem 2,11 a v ČEP je vhodně nadepsán „Křesťané mezi nevěřícími“. Petrovým cílem (stejně jako Pavlovým) je zde opět správná prezentace křesťanství v pohanském světě. Jako hlavní myšlenku celého oddílu je možné zdůraznit v. 12: žijte vzorně mezi pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince, prohlédli a za vaše dobré činy vzdali chválu Bohu 'v den navštívení'. A hned nato ukazuje, jak toho dosáhnout ve v. 13: Podřiďte se kvůli Pánu každému lidskému zřízení... Následně pak mluví o vztahu pánů a služebníků, a mužů a žen.

Vložil: Mainstream v Pátek, 17. červen 2016 @ 18:48:29 CEST (648 čtenářů)
(Více... | 3184 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy VII. - exegeze 1. Timoteovi 2,11-15
Studie poslal Nepřihlášený

Žena v tichosti ať se učí ve vší poddanosti.
Učit pak ženě nedovoluji ani [despoticky] vládnout (mít autoritu) nad mužem, ale být v tichosti
neboť první byl zformován (stvořen) Adam, pak Eva
a Adam nebyl oklamán, žena pak byla svedena, což se stalo přestoupením.
Spasena pak bude skrze narození dítěte, jestliže zůstanou (pl.) ve víře a lásce a svatosti se zdravým rozumem/umírněností.


Dopisy Pavla Timoteovi jsou směřovány do konkrétní situace Timotea jako pastora Efezského sboru, kde ho Pavel ustanovil jako svého zástupce (1.Tim 1,3). Vidíme, že ve verších 11 a 12 je dvakrát položen důraz na tichost. Z toho vyplývá, že být v poddanosti (hypotagé) znamená učit se nemít hlavní slovo. Z textu je tedy opět zřejmé, jakým problémem byly ženy v Efezském sboru (viz komentář k oddílu Ef 5,21-33).

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 16. červen 2016 @ 18:11:37 CEST (630 čtenářů)
(Více... | 4430 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy VI. - exegeze 1. Korintským 11,3-16
Studie poslal Nepřihlášený

Chci pak, abyste věděli, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy muž a hlavou Krista Bůh.
Každý muž, který se modlí nebo prorocky mluví s pokrytou hlavou, zneuctívá svou hlavu.
každá žena pak, která se modlí nebo prorocky mluví s nezahalenou hlavou, zneuctívá svou hlavu. Je to stejné jako kdyby byla dohola ostříhána (dosl. oholena).

Jestliže pak si žena nezahaluje hlavu, ať se ostříhá. Je-li však pro ženu potupné dát se ostříhat nebo oholit, ať si hlavu zahaluje.
Muž pak si nemá zahalovat hlavu, protože je obrazem a slávou Boží, žena pak je sláva muže.
Vždyť muž není z ženy, nýbrž žena z muže.
Muž přece nebyl stvořen pro/skrze ženu, ale žena pro/skrze muže.
Proto má žena mít na hlavě [znamení] moci kvůli (skrze) andělům.
Avšak v Kristu není žena bez muže ani muž bez ženy.
Vždyť jako je žena z muže, tak i muž skrze ženu - všecko pak je z Boha.
Sami posuďte: Sluší se, aby se žena k Bohu modlila s nezahalenou hlavou?
Cožpak vás sama příroda neučí, že pro muže jsou dlouhé vlasy hanbou,
pro ženu pak slávou? Jsou jí totiž dány namísto pokrývky hlavy.
Jestliže má někdo sklon být [v tomto ohledu] neústupný [říkám]: my takový obyčej nemáme a ani církve Boží.

Opět si poukažme nejprve na klíčové verše tohoto textu:

Vložil: Mainstream v Středa, 15. červen 2016 @ 08:39:39 CEST (798 čtenářů)
(Více... | 10057 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy V. - exegeze Efezským 5,21-33
Studie poslal Nepřihlášený

Podřizujte se navzájem v bázni Kristově
ženy svým mužům jako Pánu,
protože muž je hlavou ženy jako i Kristus je hlavou církve, on spasitel těla
Ale jako je církev podřízena Kristu, stejně tak i ženy mužům ve všem.
Muži milujte ženy, jako i Kristus miloval církev a sám se za ni vydal,
aby ji posvětil, když ji očistil obmytím vody a slovem,
aby si připravil slavnou církev, bez poskvrny, vrásky a čehokoliv podobného, ale aby byla svátá a bez úhony.
Takto jsou muži povinni milovat své ženy jako své vlastní tělo. Kdo miluje svou vlastní ženu, miluje sebe.
Nikdo přece nemá v nenávisti své tělo, ale živí je a stará se o ně jako i Kristus o církev;
vždyť jsme údy jeho těla
proto opustí člověk otce i matku a bude připojen ke své ženě a budou ti dva jedno tělo.
Je to velké tajemství, které vztahuji na Krista a na církev.
Avšak i vy, jeden každý z vás ať takto miluje svou ženu jako sám sebe a žena pak ať má před mužem úctu.

Nejdůležitějším veršem a základem této Pavlovy diskuze nad úlohou ženy a muže je hned první verš našeho textu a to v. 21. V něm čteme, že muž i žena se mají jeden druhému (ř. allélois = vzájemně) podřizovat, tj. nejen ženy mužům, ale stejně tak i muži ženám! A tuto základní tezi pak Pavel dále rozvíjí. Něco jiného však říká o ženě a něco jiného o muži.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. červen 2016 @ 14:46:44 CEST (657 čtenářů)
(Více... | 7809 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy IV. - situace žen v v období mezi SZ a NZ
Studie poslal Nepřihlášený

Situace žen od nejstarších dob do 1. století n. l.

Dějiny lidí jsou dějinami hříchu a nerespektování Božích slov, a proto od čtvrté kapitoly knihy Genesis nacházíme doklady o zlu a utrpení, kterému je člověk vystaven. Je nad rámec této práce probírat se detailně Starým zákonem a mimoblickými dochovanými písemnostmi, a proto následuje pouze stručná charakteristika:

Již nejstarší dochované písemnosti většinou ukazují na silně nepříznivou situaci žen ve společnosti. Žena měla minimální práva a bylo s ní často nakládáno jako s majetkem muže, častá byla polygamie, pracovní zneužívání žen, absence osobních práv a kruté postavení vdov.

Srovnáváme-li pak tuto situaci se starozákonním podáním, vidíme zde určitý zápas o lidštější názor na ženu a rozeznáváme v Písmu texty, které j sou světlem v této tmě. Za všechny uvedu např. Píseň písní, která mj. vypovídá o rovnocenném vztahu muže a ženy a dále je možné se zmínit o respektovaných ženách jakými byly např. soudkyně Debora (Sd 5), Marie sestra Mojžíšova (Ex 15,20n), Jeftova dcera (Sd 11,34), Channa (1S 2,1), prorokyně Chulda (2Kr 22,14), žena Izajášova (Iz 8,3) a další. Všechny tyto ženy jsou dokladem toho, že Hospodin povolával nejen muže, ale i ženy, a tedy mezi nimi není v jeho očích žádný rozdíl. Co se však týká situace v lidské společnosti, bylo by nečestné tvrdit, že se jednalo o stav ideální. Přesto lze říci, že Tóra dává ženám mnohem více práv a autority, než tomu bylo kdekoliv jinde mezi okolními národy.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 13. červen 2016 @ 15:59:48 CEST (791 čtenářů)
(Více... | 6037 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy III. - exegeze Genesis 3,16
Studie poslal Nepřihlášený

Nyní se podívejme se na text, který zachycuje Boží slovo k ženě po kritickém incidentu v Edenu.

Gn 3,16

A k ženě řekl:
a) velice rozmnožím bolest tvou a těhotenství tvé
b) v bolesti budeš rodit syny
c) budeš toužit po svém muži
d) a on bude nad tebou vládnout.

Tento verš je Božím rozhodnutím a neměnným slovem do nové situace, která nastala. Je součástí série výroků, které dopadly nejen na ženu, ale i na hada a muže.

Vložil: Mainstream v Neděle, 12. červen 2016 @ 12:29:07 CEST (672 čtenářů)
(Více... | 7988 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy II. - exegeze Genesis 1,26-28 a 2,18.21-24
Studie poslal Nepřihlášený

Gn 1,26-28
A řekl Bůh, učiňme člověka k našemu obrazu, podle naší podoby a ať panují nad rybami vod a nad nebeským ptactvem a nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.
A stvořil Bůh člověka k obrazu svému, k obrazu Boha jej stvořil, jako muže a ženu (samce a samici) stvořil je.
A Bůh jim požehnal a Bůh jim řekl: „ploďte a množte se a naplňte celou zemi a podmaňte ji a panujte na rybami vod a nad nebeským ptactvem a nad každým živočichem hýbajícím (plazícím) se po zemi..


Již z prvního citovaného verše je zřejmé, že Bůh tvoří člověka jako muže a ženu, tj. jako dvě rovnocenné bytosti s opačným pohlavím. A toto stvoření Bůh později charakterizuje jako „velmi dobré" (v. 31). První otázka však zní: Na základě čeho můžeme s jistotou tvrdit že se jednalo o rovnocenné lidské bytosti?

Vložil: Mainstream v Pátek, 10. červen 2016 @ 17:51:47 CEST (531 čtenářů)
(Více... | 11040 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy I.
Studie poslal Nepřihlášený

Záměrem této krátké práce je pokusit se prozkoumat Boží záměr se vztahem mezi mužem a ženou tak, jak je nám zachován v řadě textů Písma. A je nutno na úvod konstatovat, že se jedná o texty, jež při povrchním čtení mohou snadno vést k vyhraněným až nebiblickým názorům na nejkrásnější a nejsilnější vztah, který z Boží milosti mohou dvě lidské bytosti, muž a žena, prožívat mezi sebou navzájem. Autor by se proto chtěl věnovat nejdůležitějším z takovýchto textů a exegeticky se k nim vyslovit, tj. pokusit se o poctivý a čestný výklad na základě gramatického rozboru, biblického kontextu a dobových souvislostí.

Základní otázky

Každému pozornému čtenáři Písma pravděpodobně, vzhledem k našemu tématu, vyvstanou na mysli alespoň některé z následujících otázek:

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 09. červen 2016 @ 23:30:58 CEST (548 čtenářů)
(Více... | 1846 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Jak my egalitariáni vykládáme Pavlovy instrukce ohledně žen
Studie poslal Nepřihlášený

Načrtnu v hrubých rysech egalitariánský pohled na klíčové biblické pasáže ohledně postavení žen (1Kor 11,2–16; 14,34n; Ef 5,21–6,9; Kol 3,18–22; 1Tm 2,11–15; Tit 2,2–10; 1Pt 3,1–7). Předesílám, že většina mých učitelů, přátel a lidí, s nimiž obvykle souhlasím, jsou komplementariány a že se s nimi nechci poškorpit. Chci navrhnout životaschopnou alternativu, která je neméně křesťanská, hluboce letniční a která může představovat pro řadu sester a bratrů vítanou svobodu.

V pohledu na ženy se křesťané dělí v zásadě na dvě skupiny, totiž na komplementariány a egalitariány. Toto spektrum samozřejmě není černobílé, jeho odstíny vizte například v poučném článku od Adriana Warnocka. Lze ale říci, že mezi všemi egalitariány a všemi komplementariány existuje rozdíl v pohledu na rovnost křesťanských mužů a žen ve službě a v rodině.

  • Egalitariáni říkají, že muž a žena jsou si rovni v každém ohledu a že mají stejné právo na sebeurčení v církvi, v rodině i ve společnosti.

  • Komplementariáni říkají, že muž a žena jsou si zcela rovni a že se doplňují. Nemají však/proto stejné právo na sebeurčení, protože muž je v církvi a v rodině autoritou a žena je mu v církvi a v rodině podřízena.
O této definici jsem připraven diskutovat, jakož i o všem následujícím. Nečiní se za dost řadě mediačních pozic a idiosynkratických názorů. Zcela prakticky však téměř vždy platí, že zatímco komplementariánský muž může být vedoucím v církvi a musí být vedoucím partnerem v rodině, komplementariánská žena nesmí stát ve vedení církve a v rodině by se měla podřídit. Egalitariánský muž může být vedoucím v církvi úplně stejně jako žena a v rodině je po všech stránkách rovnocenným partnerem své manželky.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 12. květen 2016 @ 09:00:34 CEST (790 čtenářů)
(Více... | 24013 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Prohlášení: Úloha žen v duchovní službě podle Písma svatého z letniční perspektivy
Studie poslal Nepřihlášený

Přijato na setkání Generální rady Assemblies of God ve dnech 9. - 11. 8. 2010 [Assemblies of God je největší celosvětová letniční denominace, jejímž členem je i Apoštolská církev v ČR]

Nadpřirozené projevy a dary Ducha svatého hrály významnou roli při zrodu, vývoji a růstu Assemblies of God (AoG). Již od počátku naší církve bylo ve službě mnoha vynikajících žen, jež zakládaly a vedly široké spektrum služeb, vidět duchovní obdarování. Nebylo ničím výjimečným, když žena sloužila po boku svého manžela. Byly i případy, kdy manžel pracoval ve světském zaměstnání, aby podpořil aktivní službu své manželky. Mnoho žen se rozhodlo vzdát se manželského života, aby mohly lépe stát ve službě, ke které je Bůh povolal.

Odvážné ženy sloužily doma i v zahraničí jako misionářky, hlasatelky evangelia, zakladatelky sborů, vedoucí sborů, učitelky. Angažovaly se i v mnoha jiných oblastech. Letniční hnutí věří, že vylití Ducha počátkem 20. století je skutečným naplněním biblické předpovědi „Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat… rovněž na otrokyně vyleji v oněch dnech svého Ducha.“ (Jl 3,1-2, srovnej Sk 2,16-18) Skutečnost, že ženy – stejně jako muži – mají prorokovat, ukazuje na jejich zapojení do služby v novozákonní době.

Vložil: Mainstream v Úterý, 10. květen 2016 @ 09:12:23 CEST (912 čtenářů)
(Více... | 22487 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.75)

Texty: Minulost a současnost mesiánského judaismu
Studie poslal Nepřihlášený

Slovo „judaismus“ je poměrně starobylý výraz, jímž je označováno náboženství židovského národa. Ve znění JÚDAJISMOS1 se výraz nachází například již v řecké předloze 2. knihy Makabejské,2 tedy spisu, jenž byl sepsán nejpozději kolem poloviny 1. století před občanským letopočtem.3 Z tohoto pohledu je mesiánský judaismus neboli JAHADUT MEŠICHIT jednou z větví judaismu, která se vyznačuje tím, že přijímá učení židovského učitele, jenž působil v 1. století občanského letopočtu (dále jen o.l.) na území Izraele – tento rabi byl ve své době znám pod jménem JEŠUA HA-NOCRI, Ježíš Nazaretský.

Později, když byl svými žáky uznán za Mesiáše Izraele, Vykupitele světa a Pána, začal být označován též jako Ježíš Kristus (JEŠUA HA-MAŠIACH). Toto své přesvědčení začali jeho žáci hlásat především poté, co byl jejich učitel ukřižován a oni se nato dle svých vlastních slov stali svědky jeho vzkříšení.

Vložil: Mainstream v Středa, 04. květen 2016 @ 20:05:49 CEST (575 čtenářů)
(Více... | 19388 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Právní postavení církví a náboženských společností za první republiky
Studie poslal Nepřihlášený

Právní postavení církví a náboženských společností za první Československé republiky
  • po vzniku ČSR velmi citlivá oblast (často silný politický podtext)
* Svoboda vyznání a svědomí
  • většina věřících považovala vznik ČSR za začátek období opravdové náboženské svobody, spatřována definitivní negace pobělohorského náboženského vývoje

  • úprava svobody vyznání a svědomí, obsažená v ústavní listině z r. 1920, přinesla pozitivní posun v několika směrech:
    • rozšířila právo náboženského sebeurčení jednotlivce a volnost jeho vnějšího projevu (k veřejnému výkonu vyznání byli oprávněni všichni obyvatelé ČSR, i cizinci, bez ohledu na to, zda patřili k církvi státem uznané nebo jiné) (příslušníkům jiných církví byl dříve dovolen pouze domácí výkon víry)
    • omezila okruh subjektů, kterým bylo umožněno svobodnou vůli jednotlivce ve věcech víry ze zákona ovlivňovat (zásah musel být opřen jedině o moc otcovskou nebo poručenskou) (dříve to byly četné předpisy vojenské, školské, zdravotnické)
    • zakotvení zásady rovnosti všech vyznání před zákonem (to rakouské právo neznalo) – zajištění této rovnosti v rozvrstvené společnosti činilo potíže – stát chtěl minimalizovat vznik a projevy konfliktů mezi stoupenci různých vyznání, proto na úpravu ústavní navazovaly předpisy o vzájemných poměrech všech vyznání, tzv. mezikonfesní normy (nejprve v historických zemích – z. č. 277/1920 Sb. z. a n. – poté pro celou republiku – z. č. 96/1925 Sb. Z. a n.). Do konce 15. roku věku určují náboženské vyznání rodiče, od 16 let člověk sám. Prohlášení o vystoupení z církve se provádělo před okresním politickým úřadem, církvi to pak sdělil stát. Pokud chtěl přestoupit k jiné, musel tak učinit u místně příslušného duchovního správce sám.

  • ústava zaručovala i svobodu vnějšího projevu mimonáboženského vnitřního přesvědčení, ale nekonstatovala rovnost příslušnosti k vyznání se stavem bez vyznání. Čsl. ústava se vyčerpávala absolutizací práva na svobodu vyznání a nedoceněním právních záruk na svobodu svědomí.
Vložil: Mainstream v Sobota, 19. březen 2016 @ 22:35:30 CET (494 čtenářů)
(Více... | 7929 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Texty: Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén III.
Studie poslal Nepřihlášený

Třetí díl studie Evangelikalismus – protestantské křesťanství přizpůsobené situaci náboženského pluralismu

Druhý díl

Nejnovější vývoj

Na pentekostálním křídle evangelikalismu došlo v osmdesátých letech k dalšímu posunu. Američan Peter C. Wagner (*1930) pro něj od roku 1983 razil označení „třetí vlna“, přičemž první vlnou myslel vznik pentekostalismu a druhou pak vznik charismatického hnutí. Třetí vlnu mělo podle něj charakterizovat sblížení charismatiků a ostatních evangelikálů díky důrazu na misii, kterou doprovázejí nadpřirozená „znamení a zázraky“. Vedle uzdravení jako klasického pen­tekostálního zázraku se do popředí dostalo také vymítání démonů a prorokování. Wagner se sám stal hlavní osobností hnutí sborového růstu, které sice podnítil indický misionář Donald A. McGav­ran (1897–1990) už v sedmdesátých letech, ale které se stalo skutečně vlivným až v letech osmdesátých a devadesátých. Za typickou denomi­naci třetí vlny, spojující myšlenky sborového růstu s misií pomocí zázraků „boží moci“, je možné považovat hnutí Vinice. Založil ji ně­kdejší Wag­nerův spolupra­covník John Wimber (1934–1998) a jejím jádrem je Wimberův sbor v kalifornském Anaheimu, který přijal jméno „Vinice“ roku 1982.
Vložil: Mainstream v Neděle, 06. září 2015 @ 13:01:25 CEST (1007 čtenářů)
(Více... | 54933 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Texty: Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.
Studie poslal Nepřihlášený

Druhý díl studie Evangelikalismus – protestantské křesťanství přizpůsobené situaci náboženského pluralismu


Vznik fundamentalismu

Pro evangelikály ale nebyla pentekostální inovace ve vlastních řadách jedinou výzvou, jíž na začátku 20. století čelili. Pro svou typickou úctu k Písmu jako „božímu slovu“ se stále rozhodněji vymezovali vůči tzv. liberální teologii, která podle nich svým kritickým přístu­pem k Bibli zpochybňovala základní křesťanské nauky. Ohrožení své víry pociťovali evangelikálové ve stále větší míře také ze strany Darwinovy evoluční teorie, kvůli společenským změ­nám (např. liberalizaci genderových rolí), v důsledku tlaku popu­lární kultury apod. Těmto jevům čelili někteří z nich zdůrazňováním přesvědčení, že Bible je cele inspirována samotným Bohem a je proto neomylná a bezvýhradně závazná v doslovném významu. Evangelikálové ve Spoje­ných státech v této situaci stále více naslouchali Darbyho učení dispenzacionalismu. 
Vložil: Mainstream v Neděle, 06. září 2015 @ 12:20:56 CEST (2543 čtenářů)
(Více... | 27864 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Texty: Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén I.
Studie poslal Nepřihlášený

Evangelikalismus – protestantské křesťanství přizpůsobené situaci náboženského pluralismu

Účelem této studie je představit evangelikalismus jako globální náboženský fenomén a ukázat, jaké charakteristiky evangelikalismu přispěly k jeho rychlému růstu v nábožensky plura­litních společnostech v poslední čtvrtině tisíciletí. Zvláště  posledních desetiletích je růst evangelikalismu ve světě pozoruhodný; pozoruhodný je v některých zemích i jeho vliv na náboženský, ale i politický život společnosti (Casanova 1994; Martin 1999).

Dále tato studie nabízí k diskusi tezi, že pro institučně regulované náboženství jsou potřebné alespoň některé rysy podobné těm evangelikálním, aby  plu­ralitních společnostech rostlo, či alespoň ob­stálo. Jinými slovy řečeno, neevangelikální a nekřesťanské nábo­ženské instituce, které jsou relativně úspěšné v pluralitní společnosti, vykazují některé charakteristiky srovna­telné s charakteris­tikami evangelikalismu. Platnost této teze naznačuje (zatím nikoliv proka­zuje) několik příkla­dů v po­sledních částech práce. Stu­die se tedy pokouší jednak vymezit evangelikalismus a jed­nak ho nahlédnout jako určitý prototyp institučního náboženství, které je a bude patrně i nadále schop­no (právě díky svým typickým charakteristikám) konkurovat vlně obliby deregulovaného náboženského života v pluralitních společ­nostech tzv. postmoderní doby.
Vložil: Mainstream v Sobota, 05. září 2015 @ 19:33:10 CEST (1230 čtenářů)
(Více... | 56972 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Novokřtěnci v Mikulově
Studie poslal Nepřihlášený

Město Mikulov zaujímá v dějinách moravského novokřtěnectví výsadní postavení, s jeho jménem jsou spojeny samotné počátky tohoto hnutí. První vyznavači nového náboženství se objevili na půdě města v polovině roku 1526, od tohoto data začíná téměř stoletá historie novokřtěnců na Moravě.

Vznik ideologie anabaptismu je spojen s reformačními proudy renesanční Evropy. Reformační hnutí v západoevropských zemích přineslo ve dvacátých letech 16. století řadu bližších či vzdálenějších odnoží. Jednou z nich bylo i novokřtěnectví, jehož duchovním otcem se stal švýcarský reformátor Ulrich Zwingli. V roku 1524 se v Curychu zformovala první praktická podoba novokřtěnectví. Radikální charakter hnutí a jeho nepřijatelné společenské požadavky byly příčinou brzkého vypovězení novokřtěnců ze Švýcarska. Nacházeli útočiště v okolních zemích, z historie je známé například jejich neblaze proslulé působení v severoněmeckém Münsteru.

Vložil: Mainstream v Pátek, 13. únor 2015 @ 11:49:42 CET (847 čtenářů)
(Více... | 15726 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Události: Cesta českých nekatolíků k získání náboženské svobody
Studie poslal Nepřihlášený

Vyhlášení částečné náboženské svobody v Čechách tolerančním patentem císaře Josefa II. z 13. října 1781 bylo osvícenským výdobytkem, jasným počinem shora. Jak ovšem k vyhlášení tolerance přispěli sami tajní nekatolíci?

I když byl Josefův právní akt zásadní pro uskutečnění byť jen částečné náboženské svobody, byli to právě předtoleranční nekatolíci, díky kterým vůbec v Čechách a na Moravě mohly v osmdesátých letech 18. století vzniknout nějaké reformované církve, objevit se první evangelické modlitebny a dojít k obnovení nekatolické spirituální praxe.

Protestantští historikové sklonku 19. století ve svém tehdejším rozboru předtoleračních dějin českých evangelíků patřičně zdůrazňovali kontinuální snahu reformovaných na cestě k získání tolerance. Na druhou stranu ovšem vnímali toleranční dobu velmi negativně jako moment násilného rozdělení původní „jednotné“ církve české reformace. Tato nepříznivá interpretace tolerančního období pak prakticky přetrvávala po celé 20. století a úzce souvisela se snahou ukotvit český protestantismus co nejhlouběji.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 15. prosinec 2014 @ 20:36:50 CET (912 čtenářů)
(Více... | 23078 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Texty: Církve a náboženské společnosti v Československu 1918-1938
Studie poslal Nepřihlášený

Při vzniku Československa bylo na území Čech, Moravy a Slezska uznáno autoritou rakouského práva sedm církevních organizací. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi bylo recipováno podle uherského právního pořádku uznaných osm církevních organizací. V dalším období se organizačně vytvořily některé nové církve, které v rakouském kultovém systému nebyly samostatné. Recepční norma převzala ve věci kultu rakouské a uherské úpravy.

Krátce po vzniku Československa však vznikla potřeba uskutečnit změny ve struktuře některých církví a náboženských společnostech. V letech 1918-1922 se postupně právně ustavila Českobratrská církev evangelická v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, zákonem uznaná v roce 1928 také na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Obce německých příslušníků  bývalé celorakouské evangelické církve vytvořily Německou evangelickou církev v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (1922-1924). Na území Slovenska a Podkarpatské Rusi nebyla tato církev zákonem uznána. Na územním principu se sdružili protestanti augburského vyznání z části bývalého těšínského seniorátu celorakouské evangelické církve, který byl územně připojen k Československu, a založili Augsburskou evangelickou církev evangelickou ve východního Slezsku a v Československu (1923).

Vložil: Mainstream v Neděle, 29. červen 2014 @ 20:33:14 CEST (768 čtenářů)
(Více... | 22473 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Fenomén Petr Chelčický
Studie poslal Nepřihlášený

Mezi význačnými osobnostmi tzv. předchůdců Husových, či jeho současníků, objevuje se výrazná a výjimečná postava Petra Chelčického. Ten, kromě svých originálních myšlenek a svérázného učení proslavil se i tím, že se svými názory pronikl daleko za hranice Čech.

Nebyl obdařen vysokoškolskými grady i když se s pražskými mistry setkával. Zůstával po celý život sedlákem a písmákem. Spřátelil se s táborskými teology, které měl rád, i s předním ideologem Mikulášem z Pelhřimovy (biskupcem), s nímž se sešel na hrázi rybníka k památné disputaci, jež vešla do dějin. Rozumovali spolu o svátosti oltářní i o přítomnosti Kristově v této svátosti. Chelčický se klonil k remanenci.

Vložil: Mainstream v Středa, 18. červen 2014 @ 22:37:27 CEST (710 čtenářů)
(Více... | 10470 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Ženy ve vedoucích rolích v Novém zákoně
Studie poslal Nepřihlášený

Zastoupení žen a mužů ve vedoucích rolích na počátku křesťanství je odleskem mocenských vztahů mezi oběma pohlavími. V minulosti byla zdůrazňována vedoucí role mužů, protože o nich se texty zmiňují častěji. Známe jejich jména i činy. Ženy se naproti tomu vyskytují mnohem řidčeji a jen málokterá je nazývána jménem. Kromě toho některé listy obsahují výroky namířené proti tomu, aby ženy plnily významné úkoly (srov. 1 Tm 2,11n; 1 K 14,34n), jakož i pravidla pro rodinný život, která ženám ukládají podřízenost (srov. Ef 5, 21-33; 1 P 3, 1-7). Přesto v počátcích křesťanství existovalo mnohem více ženských vůdčích postav, než si umíme představit. Ale tohoto tvrzení se smíme odvážit teprve po důkladném studiu Bible s pomocí „hermeneutiky podezřívavosti“ (termín používaný v Latinské Americe) nebo „exegeze mlčení“ (termín Carly Ricciové).

Jednou z cest k lepšímu chápání role žen v Novém zákoně je sledovat jejich aktivitu v různých obdobích raného křesťanství. Nejenže odhalíme jejich působení v jednotlivých obdobích, umožní nám to i pochopit, proč jsou jako vůdčí osobnosti některými texty akceptovány a jinými nikoli.

Tradičně se rozlišují tři období: 1. období ježíšovského hnutí, zahrnující Ježíšovo působení v Galileji a v Jeruzalémě; 2. období apoštolské, což je doba šíření evangelia až do války proti Římanům (30–70 po Kr.); 3. období poapoštolské (70–110 po Kr.), během něhož učedníci a učednice Krista Ježíše opouštějí synagogy a zakládají obce, které se na konci 1. století začínají institucionalizovat. V tomto příspěvku se budeme zabývat působením žen v každém z těchto období. Získáme tak představu o jejich významu v epoše, kdy římská kultura svěřovala vedoucí úkoly výhradně mužům.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 12. prosinec 2013 @ 16:09:34 CET (832 čtenářů)
(Více... | 17196 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Všeobecné: Letniční křesťanská svědectví a zakoušení Ducha svatého
Studie poslal Nepřihlášený

Nalézání slov při hledání letniční křesťanské identity

Máme-li se zabývat letničním hnutím, je nejprve nutno odpovědět na logickou otázku (která je v případě etablovaných náboženských tradic, jako je římskokatolická nebo protestantská, zbytečná): Kdo jsou letniční křesťané? Neexistují ani formální vyznání, ani delší tradice; místo toho vidíme matoucí internacionalitu a kulturní rozmanitost. Proto se nejen nezasvěcenec stojící mimo, ale i zasvěcenec často ptá, v čem spočívá identita letničních křesťanů, pokud se o ní vůbec dá hovořit. Vyjasnění této otázky je podmínkou každého pokusu popsat svébytný příspěvek letničního křesťanství k pneumatologii.

Pro vědecké zkoumání je užitečné opírat se o klasifikaci publikace New International Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements. Podle ní rozlišujeme zaprvé (klasické) letniční denominace jako Assemblies of God nebo Foursquare Gospel, které za svou existenci vděčí proslulému kalifornskému obnovnému hnutí Asuza Revival, zadruhé charismatická hnutí, tj. spirituální hnutí uvnitř etablovaných církví, která se letničním křesťanům podobají (největší z nich je charismatická obnova římskokatolické církve), a zatřetí neocharismatická hnutí, z nichž nejznámější jsou Vineyard v USA, nezávislé africké církve a hnutí domácích církví v Číně, jakož i nepřehledný počet nezávislých církví a seskupení po celém světě.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 04. listopad 2013 @ 09:32:46 CET (853 čtenářů)
(Více... | 15846 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Případová studie brněnské baptistické skupiny Odel Hin Drom
Studie poslal Nepřihlášený

Na Filozofické fakultě v Brně byla v roce 2012 obhájena disertační práce Mgr. Jany Vávrové Maškové, Ph.D. "Religiozita Romů v městském prostředí. Případová studie baptistické skupiny Odel Hin Drom"

Tématem této práce je fenomén romské religiozity v městském prostředí. Práce je koncipována jako případová studie brněnského romského sboru hlásícího se k Bratrské jednotě baptistů. Práce se zaměřuje především na otázky spjaté s proměnou identity v důsledku konverze.

Vložil: Mainstream v Pátek, 06. září 2013 @ 13:19:01 CEST (2287 čtenářů)
(Více... | 9606 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Události: Věrozvěsti
Studie poslal Nepřihlášený

Letošní kulaté výročí dává příležitost znovu otevřít téma působení byzantských poslů Cyrila a Metoděje na Velké Moravě. Napřed je třeba připomenout, že křesťanství na území dnešní České republiky v té době již bylo přítomné. Jsou tedy věrozvěsty a apoštoly, tedy Božími posly, ve stejném smyslu, jako kdokoli, kdo vyznává Ježíše Krista a svědčí o víře v něj, tedy konkrétně v jejich případě od prvních misionářů a kazatelů Evangelia na našem území po dnešní svědky víry.

Když velkomoravský kníže Rostislav podle legendy žádal r. 862 byzantského císaře Michaela III. o vyslání duchovních, šlo mu spíše o kulturní a politickou příslušnost středoevropských Slovanů. Hlavní proud křesťanství v té době ještě uchovával formální jednotu, nešlo tedy o alternativní církevní příslušnost. Svou cestou nezávislou na tomto proudu šla v té době apoštolská církev Východu, která se spokojila s Nicejsko-cařihradským vyznáním víry a neměla potřebu dogmatizovat další teze, v nichž se vyjadřuje víra. A pak to byly národní církve, například v Sýrii a Egyptě, pro něž Ježíš Kristus má jedinou boholidskou přirozenost. Zmíněný hlavní proud to formuloval poněkud odlišně: jediná božská hypostáze dvou přirozeností, božské a lidské. Ve dvacátém století se došlo k tomu, že šlo jen o formulační otázku, ne o rozdílnou víru.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 01. červenec 2013 @ 08:54:12 CEST (830 čtenářů)
(Více... | 12027 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Texty: Tradice doby pobělohorské
Studie poslal Nepřihlášený

Logo VERITASI. 1620-1648

Období třicetileté války v českých zemích bylo dobou plnou prudkých zvratů, nadějí i zklamání. Nic nebylo definitivně rozhodnuto až do r. 1648.

Křesťané hlásící se k české reformaci a s nimi i ostatní evangelíci se dostali velmi rychle do situace druhořadých občanů a konečně byli postaveni úplně mimo zákon se všemi důsledky. Obnoveným zřízením zemským bylo ustanoveno římskokatolické náboženství jako jediné státem uznávané křesťanské vyznání. Nekatolíci byli nuceni přestoupit na katolicismus nebo emigrovat, pokud nebyli poddanými. Do emigrace tehdy odešla přibližně čtvrtina obyvatel. Až do konce války se emigranti nevzdávali naděje na návrat svobody dané Majestátem z r. 1609. O to větší trauma jim způsobilo definitivní řešení dané Vestfálským mírem.

Vídeňský dvůr i vedoucí činitelé římskokatolické církve se snažili o bezodkladné získání členské základny administrativně mocenskými prostředky. Vedle této hlavní linie, ať už v neúprosné nebo mírnější formě, se někteří představitelé začali zaměřovat i na vlastní obnovu v duchu tridentského koncilu.

Obecně lze konstatovat, že průběh jednotlivých fází třicetileté války s konečnou platností proměnil zápas o konfese v běžný zápas politicko-mocenský.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 06. červen 2013 @ 19:59:11 CEST (725 čtenářů)
(Více... | 11768 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Diplomové práce o baptistických sborech


Případová studie brněnské baptistické skupiny Odel Hin Drom


Bratrská jednota baptistů v Praze před a po roce 1989 očima jejích členů

Bratrská jednota baptistů v Československu v prvních letech komunistického režimu (1948-1953)

e-Knihovna
 
Pozadí a teologie Kurzů Alfa

e-Knihy ke stažení zdarma!

Témata archivu e-Knih:

Argumenty
Modlitby
Partnerství
Polemiky
Poezie
Povídky
Studie
Zkušenosti
E-knihy pro mobilní telefony a PDA
MOBIPOCKET READER


Kam chce vést KAM českou církev?


Anketa
V parlamentních volbách 2021 budu volit:

ANO
SPOLU
Piráti+STAN
SPD
KSČM
ČSSD
Trikolóra
Přísaha
Volný blok
jiná strana
vhodím prázdnou obálku
nepůjdu volit



Výsledky
Ankety

Hlasů: 16
Komentářů 1

SJEZD DELEGÁTŮ BJB 2017

Výsledky rokování Sjezdu delegátů sborů BJB 22. dubna 2017 

Daniel Kuc: Ohlédnutí za sjezdem 

Reakce kazatele Lovosického sboru na článek Ampela ze dne 23.4.2017

Václav Chumchal: I Kristus se musí podřídit Bibli!

Co přinesl Sjezd delegátů? Agresivitu a strach

Situace v BJB – předsjezdová analýza z 27.3.2017




Vtip

S úsměvem

Fundamentalisti a nedotknutelnost jejich interpretace Bible


Webové stránky Bratrské jednoty baptistů a zařízení BJB
Bratrská jednota baptistů v ČR

Baptismus

Odbor mládeže BJB

Misijní odbor BJB

Diakonie BJB

VOŠ sociální a teologická - Dorkas


Novinky portálu GRANO SALIS
·Asi sem nepatøím
·Watchman Nee - Fakt, víra a prožitek
·Vedl by nepodmínìný pøíjem k sociální spravedlnosti a k sociálnímu smíru v ÈR?
·Tøi roviny høíchu.
·Bùh má Boha
·Sloužit Bohu živému a pravému
·POPÍRÁNÍ KRISTOVA BOŽSTVÍ
·Tohle bychom asi potrebovali
·Pohledy na stvoøení svìta - jednodenní semináø v Brnì
·Což nevidíte, že Kodet stojí na svém základì?

více...

Branka

pro články

pro komentáře

Nastavit jako výchozí stránku!....

 Odhlásit

založeno L. P. 2004

Licence Creative Commons

Notabene
Hyde Park českých baptistů
podléhá licenci
Creative Commons
 Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported
 


Webové stránky sborů a kazatelských stanic BJB


Brniště

Brno


Brno - neslyšící


Brno - ruskojazyčný

České Budějovice

Cheb I.


Cheb II.


Jablonec nad Nisou


Karlovy Vary


Karlovy Vary - ruskojazyčný


Kladno - ruskojazyčný


Kraslice


Kroměříž


Kuřim


Liberec


Litoměřice


Lovosice

Lovosice - sbor Petra Chelčického


Olomouc

Ostrava


Pardubice


Plzeň - ruskojazyčný


Plzeň - Mozaika
 
Praha 3 - Vinohrady


Praha 3 - mezinárodní


Praha - Vinný kmen - ruskojazyčný


Praha 4 - Topolka


Praha 6 - Šárka Valley - mezinárodní


Praha - církev 21. století - ruskojazyčný


Pustá Rybná

Sokolov

Šumperk


Teplá


Uherské Hradiště

Vikýřovice


Vsetín


Vysoké Mýto

Zlín

Znojmo

Žatec



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.69 Seconds