Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Svátek práce   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2937
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 714 872

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 33 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Zpravodaj 03/2005





 

 

ZPRAVODAJ

SBORŮ BRATRSKÉ JEDNOTY BAPTISTŮ v ČR

březen 2005

 stáhnout verzi DOC pro tisk
stáhnout verzi PDF pro čtení a tisk

 

redakce: Závoří 101/32, 700 30 Ostrava - Zábřeh, tel: 595 783 296, bjb.ostrava@volny.cz

 

Obsah

- Velikonoční pokání

- Síla modlitby

- Rozhovor s Pavlem Mrázkem

- Komu přinesl Toleranční patent z r. 1781 vytouženou svobodu?

- Dějiny Židovského národa

- Česká evangelikální aliance

- Nový kazatel v brněnském sboru

- Janovo evangelium v kinech

- Výběr z Usnesení Sjezdu delegátů v Kroměříži

- Plán akcí BJB v ČR na rok 2005

 

Velikonoční pokání

     V době velikonoční se k vám dostává další číslo Zpravodaje sborů BJB v ČR. Naše Jednota je po rušném Sjezdu delegátů v Kroměříži, kterému předcházely napjaté vztahy. Něco se vyjasnilo, něco ne, ale co nezaznělo od nikoho ze zúčastněných, byla slova odpuštění. Jsem rád, že navzdory různým názorům chceme dál jít jako jedna Jednota. Rád ale nejsem, když se bratři a sestry navzájem podezříváme a místo objasňování se obviňujeme. Jsem si jist, že pokud z tohoto nebudeme činit pokání, Bůh nám nebude žehnat a byť sbory se množí, počet členů klesá, což je důsledkem našeho duchovního stavu. V této velikonoční době, kdy si víc, než kdy jindy připomínáme zástupnou oběť Pána Ježíše a Jeho dílo spásy, měli bychom si každý uvědomit svůj díl viny a vyvodit z toho důsledky a nehledat vinu na druhých. Ježíš se obětoval za všechny hříšníky, ale ne proto, aby žili nadále v hříchu. Přeji nám všem, abychom se chopili Ježíšova vzoru a aby Jeho láska a odpuštění zavládly mezi námi.

     Požehnané Velikonoce vám všem přeje E. Poloha

 

Síla modlitby

     Podle českého statistického úřadu žije na území ČR kolem 200 000 lidí ze zemí bývalého Sovětského Svazu.  Není těžké si všimnout Božího díla v této části obyvatelstva České Republiky.

     Jeden bratr, služebník ruského sboru ve Finsku, navštívil v roce 2001 Česko a nemohl v Praze najít ruský sbor. Od té doby začal pravidelně prosit Pána Boha, aby sám svou silou začal církev rusky mluvících lidí v centru Evropy. Za tři roky náš finsky bratr objevil na Internetu stránky Mezinárodní evangelikální církve „Vinný kmen“ v Praze (www.vLoza.info). Příjemně překvapený se s námi zkontaktoval a pověděl nám toto svědectví o vyslyšení jeho modlitby.

     Svědectví z naší strany

     Všechno se začalo v roce 2000, kdy se misionář Stiven Warren z International Mission Board přestěhoval do Prahy, aby sloužil na Božím poli. Jeho misí bylo  vytvoření domácích skupinek pro studium Bible. Skupinka, která se scházela doma u Stivena, se skládala z hořících křesťanů toužících po poznání Boha. Skupinka se skládala nejen z těch, kteří uměli anglicky a česky, proto se tam překládalo jak do češtiny tak i do ruštiny. Duchovní růst skupiny přivedl k tomu, že křesťané uviděli Boží vůli v jejich životě, což probudilo touhu sloužit ne jenom v jejich sborech, ale i po celé zemi.

     Rodina Ševčuk, bývalí členové této skupiny, s touhou předávat lásku dále otevřeli dveře svého bytu pro studium Bible a poznání hlubin Božích. Stiven Warren začal studovat češtinu a zaměřuje se více na české občany. Na pomoc mladé ruskojazyčné skupině Bůh poslal Jerry Barnwella z misijní cesty do Ruska. Připojila se také rodina Grytsyků. Skupina začala růst duchovně a početně. Velká pomoc od Boha přišla také přes rusky mluvící studenty Mezinárodního Baptistického Teologického Semináře (IBTS). Modlilo se zde často i za to, aby Bůh poslal duchovního člověka, který by byl pastorem budoucího ruského baptistického sboru v Čechách. Díky českému sboru v Praze 3 Vinohrady, kde byly obě rodiny a další věřící řádnými členy, bylo 26. října 2003 povoleno scházet se ke společným bohoslužbám v modlitebně.

     Ve stejném roce slyší ukrajinský misionář v Rusku Gennadiy Gavrilov Boží hlas, aby se přestěhoval do České Republiky a stal se kazatelem v ruském středu.

     Skrze modlitby svatých a oddanost několika rodin, udělal Ježíš znovu, co chtěl podle Matouše16:18 „…postavím církev a brány pekla ji nepřemohou.“  To, co Bůh dělá skrze jeho ruský sbor v Praze, má v sobě hodně zázraků, za které jsou všichni členové moc vděčni. Věříme, že On nás povede a po celé Evropě vznikne ještě hodně dalších rusky mluvících sborů.

     Víra v modlitbu

     Bratr Vladimír z Finska, věřil v sílu modlitby, oddaně se modlil a Bůh mu ukázal plody Vinného kmene. Přestože je tak daleko, jeho srdce se přeplňuje radostí. V Duchu a modlitbě s bratry a sestrami v Kristu je přece tak blízko.

     Všichni vy, kteří jste ještě neztratili víru v sílu modlitby, proste Pána žně, ať vypudí dělníky na svou žeň, proste za probuzení všech žijících v Čechách a Bůh vám ukáže plody, až se založí mnoho dalších sborů.

     Nechť je skrze toto vše oslaven náš nebeský Otec.

Igor Grytsyk

 

Rozhovor s Pavlem Mrázkem

     Bratře kazateli Pavle, můžeš nám představit sebe i tvoji manželku?

     V současné době, pokud vím, jsem nejmladším kazatelem české BJB. Narodil jsem se ve Vsetíně do křesťanské rodiny rodičům, kteří mne a mé dva bratry od útlého dětství vedli za Pánem. Já jsem to naše křesťanství jako malý vnímal zprvu jako samozřejmost, později jako handicap, který byl často terčem posměchu spolužáků. Bůh se však dotkl mého srdce a dal se mi poznat - i to že jej potřebuji. Proto jsem se Pánu rozhodl vydat cele (to mi bylo asi 10)  I když to byl spíše proces než jednorázová záležitost. Pak jsem byl pokřtěn. Pán Bůh mi ukazoval svoji cestu pro můj život už od střední školy, i když jsem ne vždy toužil jít cestou, kterou mi ukazoval. Po střední škole jsem se však rozhodl uposlechnout Boží hlas a dát se jeho cestou. Na Vyšší odborné škole sociální a teologické jsem se ve třetím ročníku seznámil teď již s mojí manželkou Marcelou.  Známost jsme ale začali až po mém ukončení studií v Olomouci. Po Olomouci jsem začal studovat na TCM international, institutu pro Biblická studia v Rakousku, kde jsem dokončil program M.A. a v současné době pokračuji v programu M.Div.

     Moje manželka se narodila v Brně v nevěřící rodině, ale díky Pánu si jí přivedl k sobě a po jejím obrácení také její matku a sestru. Pochází z prostředí služby Studentů pro Krista a ESK v Brně. Studovala, jak už jsem se zmínil, také v Olomouci a má své srdce pro Pána i službu plně otevřené. Jsem za ni Bohu vděčný, je pro mě posilou, potěšením a povzbuzením. Jsme jako manželé spolu přes rok a půl a Pán Bůh je mezi námi.

     Co tě vedlo k rozhodnutí stát se kazatelem?

     Jak už jsem řekl, Bůh mi ukazoval cestu už od střední školy, kdy ke mně svým zvláštním způsobem promluvil a ukázal mi kudy se mám ubírat. Ale nebyl to jenom tento zážitek, kdy jsem vnímal Boží hlas, byli to také lidé, které mi Bůh kladl do cesty a kteří mě povzbuzovali a potvrzovali, že jdu správným směrem.

     Kde jsi studoval a co bys ze svého studia doporučil jiným?

     To jsem již popsal v první odpovědi. Co bych doporučil? Snad všechno, ale pokud mám zdůraznit některé momenty, pak je to studium pod vedením br. ThDr. Jindřicha Slabého na škole v Olomouci - jeho předměty a jeho osobnost na mne velmi zapůsobily a vryly hluboko do srdce. Pak nemůžu opomenout setru Titěrovou a její lásku i poznatky v oblasti diakonie. Na škole v Rakousku bych doporučil snad všechno - bylo a je to velmi praktické studium, které mi pomáhá v mé práci i mém osobním růstu ve vztahu s Bohem.

     Měl jsi možnost mít praxi v nějakém sboru, nebo křesťanském zařízení?

     Mou praxí byla především služba v domovském sboru, kde jsem několik let pracoval především s mládeží a v besídce. Nepravidelně jsem také sloužil slovem. Při studiu jsem měl možnost navštívit v rámci praxe několik sborů naší BJB, což pro mne bylo také velmi dobrou zkušeností.

     Kdy jsi nastoupil na sbor v Šumperku a jaké byly tvé první dojmy?

     Do Šumperku jsme nastoupili 1.10.2004. A mé pocity?  Já jsem Pane, mladý, malý a slabý - a tento sbor je "velký", živý . Boží odpověď? - "Ve tvé slabosti se projeví má síla...." Šumperští nás přijali s velkou láskou. To stále pokračuje, stejně jako moje pocity a Boží odpověď.

     Jaké máš plány pro tvou práci v šumperském sboru?

     Nechci mít své plány. Toužím po tom, abychom se sborem hledali ty Boží plány pro nás. Věřím tomu, že jako sbor toužíme být sborem podle Božího srdce a k tomu chci pomáhat podle obdarování, které se mi dostalo.

      Děkujeme za rozhovor.

Za Zpravodaj se ptal Erik Poloha

 

Komu přinesl Toleranční patent z roku 1781 vytouženou svobodu?

O práci Komise pro studium rekatolizace v Čechách a na Moravě.

     Dne 3. března se konalo v sídle Ekumenické rady církví ČR v Praze další zasedání Komise pro studium rekatolizace v zemích Koruny české v 16.–18. století za přítomnosti 25 teologů, historiků, sociologů a dalších členů církví. Historička a teoložka dr. Eva Melmuková přednesla referát na téma „Křesťané, hlásící se k české reformaci v 18. století.“ Vyložila proces a následky vyhlášení tolerančního patentu Josefa II. z r. 1781, který v prostoru Čech a Moravy opět povoloval helvetské a augsburské, avšak již žádné jiné vyznání. Na její teze reagovala v rámci koreferátu historička dr. Ivana Čornejová, soustředila se především na otázku periodizace a vymezení termínu „rekatolizace“. Pohledy obou expertů se lišily zvláště v názorech na okolnosti samotného průběhu vyhlašování tolerančního patentu na jednotlivých panstvích. O slovo se dále přihlásil odborník na situaci nekatolíků v 18. století  sociolog Mgr. Zdeněk R. Nešpor. Vyjádřil se kriticky k výpovědní hodnotě oficiálních výsledků rekatolizace, na druhé straně také postavil v otázku kontinuitu tradice na straně protestantů. V následující části setkání diskutovali účastníci o organizační stránce práce komise a sjednotili se v systematickém rozdělení jednotlivých tematických historických a teologických okruhů spojených s rekatolizací. Další setkání komise se uskuteční 19. května opět v sídle Ekumenické rady církví v Praze. Všichni zájemci o spolupráci jsou vřele vítáni, další informace je možné obdržet na ERC, Donská 370/5, 101 00 Praha 10 (tel. 271 742 850) nebo přímo od předsedy komise D. Nevala (dneval@etf.cuni.cz).

Daniel Kuc

 

Paul Johnson: Dějiny židovského národa

     Právě jsem dočetl. Přes 550 stran textu jedním dechem? Ano, mluvím o knize Dějiny židovského národa od světoznámého historika a publicisty Paula Johnsona. Paul Johnson se narodil v římskokatolické rodině v Lancashire v Anglii a proslavil se napsáním velkých historických syntéz jako Dějiny 20. století, Dějiny křesťanství či Zrození moderní doby. Pozornost si získal ale i kontroverzními díly jako Nepřátelé společnosti nebo Intelektuálové (u nás je vydal Návrat domů). Píše sloupek pro britský deník Daily Mail a pravidelně přispívá do konzervativního týdeníku The Spectator, přispívá ale i do Daily Telegraph, New York Times nebo Wall Street Journal.

     K Johnsonovu stylu odcituji ze dvou recenzí: „Má velmi profesionálně vypracovaný, průrazný, jasný a živý novinářský styl. Dokáže své názory vyjádřit přesvědčivou, sugestivní zkratkou“ nebo jinde: „Silnou stránkou Paula Johnsona je jeho vypravěčské umění a smysl pro ironii s využitím historické anekdoty, k čemuž má v dějinách materiálu dost.“

     Kritikové potvrzují, že jsou jeho díla velmi živě napsaná, avšak vytýkají jim, že výzkum pro ně nebyl proveden příliš spolehlivě. Například: „Johnson píše plynulá a čtivá vyprávění, nejsem si však jist, jak spolehlivě jsou zakotvena v akademickém výzkumu.“ Nebo jinde: „Snáď najdôležitejšie je, že Johnson skutočne nie je žiadna historická autorita, ale romanopisec.“ Já osobně v tom vidím jednoznačné plus (na přečtení nějaké vědecké studie bych si čas asi nenašel). Sám Johnson ale otevřeně mluví o tom, že není akademickým, univerzitním historikem a zvlášť rozsáhlá díla na závažná témata (o historii židů a o historii křesťanství) mnozí recenzenti považují za velmi zdařilá a poctivě napsaná.

     Z pera tohoto konzervativního britského historika máme v češtině celou řadu dalších knih: Napoleon, Dějiny civilizací Svaté země, Civilizace starého Egypta, Dějiny anglického národa, Dějiny amerického národa či Hledání Boha, osobní pouť, nově nyní Dějiny renesance.

     Johnsonovy Dějiny židovského národa začínají biblickými časy a končí vznikem samostatného státu Izrael. Johnson jako křesťan píše o národu, který stál u zrodu jeho víry.  V sedmi kapitolách (Izrael, Judaismus, Katedokracie, Ghetto, Emancipace, Holocaust a Sion) hledá spojení mezi nám známými etapami v kontinuitě téměř čtyř tisíciletí (a tady jsem měl vážné mezery). Hledá odpověď, kde se v Židech vzala ta neobyčejná odolnost udržet si svou identitu uprostřed strašlivých protivenství. Sám knihu uvádí slovy, že jde v podstatě o dějiny  světa, ovšem viděné pod velmi neobvyklým úhlem, očima vzdělané a inteligentní oběti. Kniha nám pomáhá hledat v dějinách jejich smysl. Protože jsou to právě Židé, kteří s tvrdošíjnou neochvějností trvají na tom, že dějiny mají účel a lidstvo své určení. Na řadě míst si člověk nově uvědomí, jak hrozné a bolestivé věci nakonec Bůh obrací v dobré. Zajímavé je spolu s autorem sledovat jako nit dějinami jedno z důležitých dilemat Izraele, vztah mezi vírou (poslušností Bohu) a státní mocí (poslušností vlastnímu králi). Ta otázka, zda vedle sebe dokáže existovat silné náboženství a silný stát trvá v Izraeli dodnes. Velice inspirující je vidět zápas židovské zbožnosti o rovnováhu mezi racionalitou a emocemi. Ale neobyčejně silné jsou i příběhy těch Židů, kteří se uzavírají před světem do svého židovství, těch, kteří se snaží asimilovat do většinové společnosti, ale i těch, kteří svůj původ zapírají a nakonec i těch, kteří se stávají vyloženými antisemity. Líto mi bylo, že autor knihu napsal již v roce 1987 a nepostihuje tak všechny ty úžasné změny konce minulého století ve světě i v Izraeli.

Daniel Kuc

 

Česká evangelikální aliance

     ohlédnutí za výročním členským shromážděním ČEA, které proběhlo v sobotu 19.3.2005 v Praze

     Česká evangelikální aliance během minulého roku prošla důležitými změnami a jejími členy se kromě jednotlivců, sborů a křesťanských organizací stalo i 6 denominací (Církev bratrská, Apoštolská církev, Slezská církev evangelická a.v., církev Křesťanská společenství, Armáda spásy a Evangelická církev metodistická), což zvýšilo váhu ČEA coby reprezentativního hlasu biblicky a probuzenecky orientovaných křesťanů v ČR. BJB v ČR svůj vstup do ČEA v korespondenčním hlasování bez řádné sjezdové diskuse odmítla, takže nás vážný rozhovor o spolupráci se znovuzrozenými křesťany v této zemi teprve čeká.

     Vize a služba ČEA se kromě jejích tradičních aktivit (například alianční týden modliteb na začátku roku) v roce 2004 ještě důrazněji zaměřila na to, jak pomoci křesťanům „vyhrávat na cizím hřišti“, za hranicemi našich modliteben, kde neplatí naše pravidla, kde nejsme ve svém bezpečném prostředí, ale kde se naopak pravidelně setkáváme s nevěřícími v přirozeném prostředí dlouhodobých vztahů – v zaměstnání, škole, místní komunitě, atd.

     V roce 2004 se proto ČEA věnovala tématu „Být křesťanem v zaměstnání“. To se setkalo s velmi dobrým ohlasem mnohých, kteří hledají způsoby jak integrovat svou víru a své zaměstnání. Oblast pracoviště se rovněž ukazuje jako ústřední pro šíření evangelia, vzhledem k tomu, že většina přirozených a dlouhodobých kontaktů s nevěřícími je právě v zaměstnání.

     ČEA vydala dvě knihy Marka Greena (nástupce Johna Stotta v Londýnském institutu pro současné křesťanství): Jak podporovat křesťany v zaměstnání určenou především pastorům a vedoucím sborů a knihu Od pondělí do pátku ve spolupráci s nakladatelstvím Návrat domů.

     Cílem ČEA je společně obrátit církev zevnitř ven a pracovat na tom, aby se radikálně zvýšila její schopnost zvěstování evangelia v současném světě.

     Letos bychom se v ČEA rádi zaměřili na oblast školství, kdy se většina našich dětí neučí prostřednictvím „domácí školy“ či na církevních školách, ale navštěvuje běžné světské základní školy. Do jaké míry můžeme ovlivnit takovéto školy jako rodiče? Jak reagovat na rozpory mezi tím, co vštěpujeme našim dětem my a co jim dává škola? Na tyto a podobné otázky se chceme soustředit letos.

     Na závěr připomenu několik skutečností o ČEA, v jejíž radě baptisty zastupuje bratr kazatel Miloš Šolc. ČEA má mládežnickou komisi, kde nás zastupuje Petr Coufal, pořádá konferenci pro vedoucí mládeží Know How, a má komisi socio-politickou „Daniel“. Je koordinátorem „Přirozeného růstu církve“ pro ČR. ČEA se také podílí na pořádání letní „Křesťanské konference“, jejíž letošním tématem bude „Církev pro všechny generace“ a spolupořádá „Evangelikální teologickou konferenci“.

Daniel Kuc

 

Nový kazatel v brněnském sboru

     Brněnský sbor si zvolil kazatele, je jím br. ing. Pavel Coufal, nyní kazatelem v olomouckém sboru. Do Brna nastoupí v letních měsících. Přejeme jemu i celé rodině Boží požehnání a vedení na novém místě.

redakce Zpravodaje

Janovo evangelium v kinech

23. března 2005 bude v našich kinech uveden celovečerní film Janovo evangelium (v angličtině s českými titulky). Jde o doslovné znění celého Janova evangelia v překladu Good News Bible.

Podle Života víry

 

Výběr z Usnesení Sjezdu delegátů v Kroměříži

     Sjezd delegátů (SD) vyjádřil poděkování členům odstupující Revizní komise ve složení: br. ing. Ján Jackanič, s. Blažena Erlichová a br. František Jelínek a tím vyjadřuje i důvěru k jejich poctivé práci.

     SD schválil:

- novou Revizní komisi ve složení: s. Šviráková (Zlín), s. Vimpelová (Žatec) a s. Švehlová (Litoměřice)

- přijetí rusky mluvícího sboru Vinný kmen i anglicky mluvícího sboru do BJB

- mandát br. tajemníka VV BJB v ČR k jednání o přiznání odškodnění naší Jednoty za období komunistické totality (např. uzavření semináře, věznění kazatelů)

- účetní zprávu kanceláře VV BJB o hospodaření v r.2004

- zprávu Revizní komise

- návrh: Ustanovit komisi pro stanovení pravidel hospodaření, která předloží sborům ke konzultaci a pak příštímu Sjezdu delegátů návrh na komplexní řešení: restrukturalizaci nynějších fondů, stanovení statutu všech fondů, zvážit fondovní hospodaření. Statut fondu stanoví způsob naplňování fondů, pravidla čerpání příp. zrušení fondu a pravidla vzájemného přesunu podfondů. Dále statut stanoví rozsah účetní zprávy fondů a rozsah revizní kontroly. Komise má tyto členy: Stehlík D.  (Žatec), Němeček M. (Lovosice), Pospíšil J. (Pardubice), Tomín V. (Liberec), Kern M. (Cheb I)

- mimořádný Sjezd delegátů v termínu RZS

- členský příspěvek na rok 2005 ve výši 660 Kč

- předběžný návrh rozpočtu BJB na rok 2005

- statut Diakonie BJB v ČR

     SD vzal na vědomí, že na základě vyjádření důvěry 62% přítomných delegátů sborů se dosavadní předseda a tajemník VV BJB vyjádřili, že zůstávají ve svých funkcích podmíněně do příštího Sjezdu delegátů.

 

Plán akcí BJB v ČR na rok 2005

 

19.-21. května           Kurz kazatelů (i s manželkami)                  západní Čechy

17.-19. června           Setkání křesťanů Praha 2005                    Praha

27.-31. července      Světový kongres Baptistů                           Birmingham, Anglie

16.-18. září                Dny Petra Chelčického (120 let BJB)       České Budějovice

22.-25. září                Generální koncil EBF                                  Praha

24. září                       Konference výchovného odboru                bude upřesněno

27.-30. října               Konference odboru mládeže                      bude upřesněno

5. listopadu               Mimořádný Sjezd delegátů             Brno

 

________________________________________________________________________

Volný informační bulletin sborů a VV BJB. Redakce: Daniel Kuc, Erik Poloha

Za uveřejnění příspěvků zodpovídá redakce, za obsah příspěvků zodpovídá autor

Příspěvky posílejte na: bjb.ostrava@volny.cz nebo Daniel.Kuc@volny.cz

do předmětu uveďte „pro Zpravodaj“

uzávěrka dalšího čísla bude 12.6.2005









Copyright © by Notabene - Hydepark baptistů All Right Reserved.

Published on: 2007-03-16 (1140 čtenářů)

[ Zpět ]

Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.09 Seconds