Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Dita   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 11, článků celkem: 4274, komentáře < 7 dní: 1, komentářů celkem: 3904, adminů: 23, uživatelů: 2285
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

5 744 945

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 17 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

První kazatelka v historii BJB
První řádná kazatelka v historii Bratrské jednoty baptistů

Rozhovor se sestrou kazatelkou Martinou Matysovou a jejím manželem

Životopis první kazatelky BJB

Volby Výkonného výboru BJB - duben 2017

- Kandidátka pro volby Výkonného výboru BJB - duben 2017


Fundamentalismus
fundamentální versus fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus

Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Hledání v Bibli

Biblický verš:
Klíčové slovo:


HYDE PARK ČESKÝCH BAPTISTŮ


 

Vítejte

v Hyde Parku

českých baptistů

Zavítali jste na stránky, které jsou neoficiálním nezávislým prostorem,
na kterém můžete zcela svobodně vyjadřovat svoje názory,
posílat články nebo psát komentáře na témata,
týkající se baptistického hnutí v České republice i ve světě.

Přejeme vám všem dobrou vůli, nově navázaná přátelství, úctu k oponentům i mnoho radosti a Božího požehnání ze stránek NOTABENE.



 

°


Přímé přenosy z bohoslužeb sborů BJB

Brání vám nemoc, stáří nebo odloučení návštěvě vašeho shormáždění?

Zveme vás k účasti na společenství u Božího Slova prostřednictvím přímých přenosů 

BJB Aš

neděle 9:00 h., pátek 18:30 h

BJB Cheb

neděle 9:00 hod, 15:00 hod

BJB Kroměříž

neděle 9:30 hod

Klikni na on-line vysílání BJB Aš

Klikni na on-line vysílání BJB Cheb


Klikni na on-line vysílání BJB Cheb
 

BJB Brno

neděle 9:00 h, čtvrtek 19 h

BJB Karlovy Vary

neděle 9:30 h, středa 18:30 h

BJB Olomouc

neděle 9:30-11:00


Klikni na on-line vysílání BJB Brno


Klikni na on-line vysílání BJB Karlovy Vary
 

Klikni na on-line vysílání BJB Karlovy Vary

Sbor BJB Olomouc zahájil vysílání bohoslužeb on-line


HISTORIE


Poslední řeč Martina Luthera Kinga 3.4. 1968, den před jeho smrtí




SOUČASNOST

 

Ohlasy na odmítnutí BJB finanční náhrady z církevních restitucí


Probíhající diskuse o revokaci rozhodnutí odmítnout finanční náhradu    Ohlasy z ekumeny na odmítnutí náhrady

   BJB v médiích    Ohlasy veřejnosti na odmítnutí finanční náhrady  

Diskuse o církevních restitucích


Komentáře: ´´Operace: Změna pohlaví´´ a homosexualita...
Etika poslal Pavel

Když se narodí dítě s vadou srdce, bývá operováno. Stejně tak i siamská dvojčata: Je li možnost, chirurgicky se od sebe oddělí. Snad žádného křesťana nenapadne toto nějak zpochybňovat.Jistě zde nejde o to, že bychom chtěli nějak fušovat Pánu Bohu do řemesla. Prostě postižený člověk si žádá naši pomoc. Vždyť i Kristus uzdravoval lidi, například slepce, kteří svou nemocí anebo postiženým trpěli od narození. A ani On při tom nezpochybňoval Otce jako Stvořitele. Naopak, říkával: Narodil se tak proto, aby se na něm ukázala Milost Boží...

Když však člověk trpící postižením nazývaným "transsexualita" projde operaci změnou pohlaví, díváme se na něj skrz prsty. Proč? Není to snad to samé? Když duše trpí v postiženém těle? Jeden kazatel, kterého si jinak vážím, v jednom kázání prohlásil, že touto operací říkáme Bohu, že se nějak při výběru pohlaví spletl. Ale. Řekl snad Ježíš Kristus svému Otci, že se spletl, když uzdravil slepce trpícího slepotou od narození? Stalo se vůbec někdy, když Ježíš uzdravil někoho, trpícího od narození, kdy řekl: Otče, spletl ses?

My, křesťané, nemíváme problém s tím, když se káže o dědičném hříchu. Nemíváme problém s tím, když se mluví o tom, že tělo vede člověka do hříchu a pak do smrti. Vždyť to píše Pavel ve svých listech. Ale, když někdo prohlásí, že například homosexualita je vrozená a ne získána, že je záležitosti těla a ne duše, začnou problémy a plamenné diskuze. Proč to? Copak to není potvrzení Pavlových slov? Proč my křesťané máme problém s uznáním toho, že homosexualita je vrozená? Copak tím říkáváme: Bože, nějak se ti to nepovedlo?

Vložil: Mainstream v Neděle, 26. březen 2017 @ 13:54:05 CEST (147 čtenářů)
(Více... | 7386 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Události: SET zve na teologické fórum: Martin Luther a jeho odkaz pro současnou církev
Teologie poslal Nepřihlášený

Sdružení evangelikálních teologů zve na 24. teologické fórum na téma Martin Luther a jeho odkaz pro současnou církev, které se bude konat 3. dubna 2017 ve Sboru Církve bratrské v Praze 1, Soukenická 15. 

Fóru udělila záštitu Slezská církev evangelická a.v. a Komenský institut. Organizátoři prosí o zaslání přihlášek k účasti do 27. 3. 2017 na adresu: pavel.cerny@cb.cz nebo písemně na: Dr. Pavel Černý, Soukenická 15, 110 00 Praha.  Další informace naleznete v níže přiložené pozvánce a v níže uvedeném pozvání předsedy SETu Pavla Černého.

Vložil: Mainstream v Neděle, 26. březen 2017 @ 12:29:30 CEST (36 čtenářů)
(Více... | 3424 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Texty: Homosexualita - co se 4 procenty?
Etika poslal Nepřihlášený

Prezentace přednášky Marka Macáka o homosexualitě na Evangelikálním fóru 2015

Prezentace přednášky Marka Macáka o homosexualitě na Škole pastýřů - Olomouc 2017

Vložil: Mainstream v Sobota, 25. březen 2017 @ 20:19:35 CET (107 čtenářů)
(Více... | 1036 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Texty: Václav Králíček: Vznik a zásady baptistů
Principy poslal Nepřihlášený

Křesťanské náboženství je velmi rozmanité ve svých projevech. Razí si cestu dějinami různými směry, různými útvary a různými vyznáními. Je v tom něco inspirujícího, kdo se umí ponořiti do tohoto dějinného toku křesťanských náboženství. Baptismus je jedním z těchto směrů. Mám-li promluviti o jeho vzniku a zásadách, musíme trochu nahlédnouti do minulosti dálné i bližší.

Rok 313 po Kr. byl velmi důležitý v křesťanských dějinách. Toho roku totiž císař Konstantin postátnil křesťanskou církev. Církev křesťanská byla tehdy jedna, všeobecná, a její sbory byly roztroušeny po celé tehdejší římské říši. Byla to jediná, veliká, dobrovolná organisace tehdejší doby. Její zástupci scházívali se v místních i všeobecných sněmech k důležitým poradám. Tato církev byla zmíněného roku postátněna. Před tím byla v boji jak se státem, tak i s uznaným pohanským náboženstvím, avšak přesto se stávala velmi vlivnou ve všem životě tehdejší římské říše. To neušlo bystrému císaři Konstantinovi. Nabídl církvi státní uznání, a ona je přijala. To mělo své výhody i nevýhody. Výhody byly v tom, že pouhým nařízením císařským se stalo povinností slaviti neděli v celé říši, že se pohanské návyky potlačovaly, že se chrámy pohanské buď zavíraly nebo odevzdávaly křesťanům, a že se příslušníci církve dostávali na vlivná místa úřední. Tímto způsobem užívala křesťanská církev státní moci pro své zájmy. Zato však musila sloužiti zájmům státu, císaři.

Byly v tom však také veliké nevýhody. Církev musila otevřít své brány dokořán všem lidem. Přestal výběr členstva. Církev stala se církví národní, světskou. To způsobilo v jejím nitru veliké kvašení. Lidé hlouběji a upřímněji nábožensky založení s tím nesouhlasili, protože církev mravně klesala. Sbory početně rostly, ale duchovně hynuly, poněvadž pohané bez napravení života se dávali hromadně křtít a stávali se tak členy církve. Nemůžeme se proto divit, že proti tomu vznikala oposice a že se tu a tam organisovala v různá hnutí křesťanská. Církev postátněná potlačovala tato oposiční hnutí a pronásledovala je, ale její námaha neměla úspěchu. Hnutí, byť na čas umlčená, znovu vznikala a vedla lid k apoštolskému způsobu života. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 24. březen 2017 @ 22:21:07 CET (64 čtenářů)
(Více... | 18688 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Prohlášení: Dopis kazatele Dobroslava Stehlíka sborům BJB
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Vážení bratři a sestry kazatelé, starší i další členové sborů BJB, kterým není lhostejné dění v BJB,

všechny Vás zdravím a přeji Vám, abyste naplněni Duchem svatým mysleli, mluvili i jednali k slávě Pána Ježíše Krista.

Uplynulo již 57 let od doby, kdy jsem uvěřil v Pána Ježíše Krista jako osobního Spasitele a téměř 57 let jsem členem některého sboru BJB. Od mládí mi Pán církve svěřoval určité úkoly a zcela jasně mě povolal i za kazatele evangelia. Nedivte se proto, že mi není lhostejné, co se v BJB děje. Slyším, jak se jednání RZS i SD opakovaně zvrhávají od věcného jednání v chaotické vzájemné napadání. To je cizí Duchu Kristovu. Zvlášť mě znepokojuje, že někteří opakovaným prosazováním sebe odvádějí pozornost od základního poslání církve nést evangelium Ježíše Krista, být mu svědky.

Také korenspondence pomocí veřejných dopisů, kdy někteří vyžadují přitakání ke svým formulacím nebo jejich papouškování, není hodna kazatelů evangelia. Některá napadání jsou dokonce na hranici toho, co je považováno za ještě únosné světskou společností. I když nerad, reaguji na dění v BJB také veřejně, protože se tyto věci dějí veřejně a týkají se celé řady lidí, vlastně všech členů sborů.

Vložil: Mainstream v Pátek, 24. březen 2017 @ 22:15:14 CET (213 čtenářů)
(Více... | 4615 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Prohlášení: Reakce ostravského sboru na dopis sboru Praha 4 z 16.2.2017
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Milý bratře kazateli J. Koukale, staršovstvo sboru BJB Praha 4, potažmo členové sborů BJB,

dovoluji si reagovat na dopisy ze sboru BJB Praha 4 (asi více na ten první z 16.2). Oceňuji, že probíhající diskuse se zatím nese ve slušném způsobu. V minulosti jsme zažili, že z bratra se najednou stal jen „pán“, osočování, verbální útoky a emoční výjevy. Doufám, že neskončíme zjednodušujícím pojmenováním, škatulkováním na fundamentalisty, náboženské fanatiky, homofoby a na druhé straně liberály či gay aktivisty. Už jen z tohoto důvodu si potřebujeme osvětlovat naše postoje a názory, a přitom vůbec nejde o souzení služby bratra Koukala.

V prvním dopise se píše, že jde o „teologicky okrajové téma“ (homosexuální praxe). Jaké hledisko máte na mysli? Z obecného pohledu se to může sice jevit, vždyť Bible je především zjevením, svědectvím o Bohu. Ústředním tématem Nového Zákona je Ježíš Kristus, jeho život, oběť, vzkříšení. Málo textů se týká homosexuálního jednání. Je tolik aspektů, které nás spojují: Bible, Ježíš, Duch, křest, církev, víra (Ef 4), apod. Tak proč se tímto „okrajovým“ tématem zabývat? Musíme, protože má dopad do dalších oblastí (jak chápeme Písmo, hřích, etiku, apod.).

Vložil: Mainstream v Pátek, 24. březen 2017 @ 22:14:54 CET (178 čtenářů)
(Více... | 11078 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Prohlášení: Dopis sboru v Praze 4 sborům BJB II.
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

V Praze 7. března 2017

Vážení bratři a sestry ve sborech Bratrské jednoty baptistů v Praze, Plzni, Ostravě i jinde:

Děkujeme za vaše dopisy a výzvy, ceníme si vaší otevřenosti a zcela chápeme váš zájem na překonání problému, který podle vás celou BJB ohrožuje, neboť narušuje její společný život, vztahy a službu. S některými vašimi stanovisky a návrhy jak tento problém řešit se však ztotožnit nemůžeme, jakkoli souhlasíme, že apelovat na změnu smýšlení je potřebné, a že máme k takové změně být vždy hotovi.

Důvodem je to, že za základní problém je tu pokládána skutečnost, že náš br. kazatel Jan Koukal a někteří další členové sboru nejsou přesvědčeni o tom, že homosexuální vztahy lze paušálně označit za „hřích“ a tak beze zbytku ztotožnit s tím, co je odsuzováno v Písmu. Vycházejí přitom z poučených studií křesťanských biblistů. Hřích je ve své podstatě vzpourou proti Bohu a jeho řádu pravdy a lásky, který nám byl v definitivní podobě, která zůstává normou všeho našeho konání i myšlení, odhalen v Božím Slovu, které se stalo tělem. Tato vzpoura, kterou biblické svědectví odhaluje a právem odsuzuje a jejíž překonání vidí jen v Božím díle smíření a daru nového života, má mnoho podob a podílíme se na ní nějakou měrou všichni. Podílejí se na ní jistě i lidé s jinou sexuální orientací, ale to, že tuto orientaci či inklinaci mají, touto vzpourou není.

Vložil: Mainstream v Pátek, 24. březen 2017 @ 22:13:52 CET (172 čtenářů)
(Více... | 4421 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Prohlášení: Dopis sboru v Praze 4 sborům BJB I.
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

V Praze dne 26. 2. 2017

Naši milí bratři a sestry v Kristu,
členové všech sborů naší Jednoty, zdravíme Vás pozdravením Pokoj Vám.

Výkonný výbor naší Jednoty nám sdělil, že byl některými sbory požádán o vyjádření k výroku našeho bratra kazatele Jana Koukala vyřčeného na Radě zástupců sborů v listopadu 2016, kdy na otázku, zda je praktikovaná homosexualita hřích odpověděl: „To si nemyslím.“ Nikdo se nezeptal: „ A co si tedy myslíš?“ Místo toho byl náš bratr kazatel vyslýchajícími odsouzen a s ním i celý náš sbor. Domníváme se, že právě o to některým bratřím tímto zinscenovaným výslechem šlo.

Jak to, že bratří neznají slova Písma „nesuďte, abyste nebyli souzeni“ nebo „Kdo jsi ty, že soudíš cizího služebníka? O tom, zda obstojí či ne, rozhoduje jeho vlastní Pán.“ (Mt 7,1 a Řím 14,4) A znají-li je, proč je přestupují a vzdalují se tak od Boha? Nebo jsou snad přesvědčeni, že jsou lepší než ostatní? Že jsou bez hříchu a mají tedy právo kamenovat své bližní? Ale Písmo nám říká, že „není spravedlivého, není ani jednoho.“ „Všichni zhřešili a nemají slávy Boží.“ (Řím 3,10 a 23) Všichni přece vyznáváme, že jediný kdo má právo soudit, je Bůh. Nám toto právo nedal a v srdci toho, kdo si takové právo osobuje, vládne pýcha. A pýcha je hřích, který Bůh nenávidí.

Vložil: Mainstream v Pátek, 24. březen 2017 @ 22:13:29 CET (129 čtenářů)
(Více... | 6548 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Reformátor Sebastian Castellio: citáty
Principy poslal Nepřihlášený

Hledat pravdu a říkati ji tak, jak si myslíme, to nemůže být nikdy zločin. Nikdo nemá být k žádnému přesvědčení donucován. Přesvědčení je svobodné.

Náboženské pravdy jsou tajemné svou podstatou, a stejně po více než tisíci letech jsou předmětem nekonečných sporů, při nichž nepřestane téci krev, dokud neosvítí lidského ducha láska a neřekne své poslední konečné slovo.

Potomstvo nepochopí, proč jsme znovu museli žít v tak hluboké tmě, když už jednou nastalo světlo. 

Když uvažuji o tom, kdo je vlastně kacíř, nenalézám nic jiného, než že za kacíře označujeme všechny ty, kteří nesouhlasí s naším názorem.

Vložil: Mainstream v Úterý, 21. březen 2017 @ 16:24:02 CET (88 čtenářů)
(Více... | 1446 bytů | komentáře? | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Tvorba: Svědomí proti násilí: Castelliův zápas s Kalvínem II.
Principy poslal Nepřihlášený

Ode dne, kdy je v Ženevě zavedena tak univerzální kontrola, přestává pochopitelně existovat jakýkoli soukromý život. Kalvín předstihl rázem katolickou inkvizici, která rozesílala své špicly a zvědy jen na předchozí upozornění nebo udání. Ale podle Kalvínova systému, založeného na přesvědčení, že každý člověk je ustavičně odhodlán páchat zlo, je v Ženevě kdekdo předem považován za podezřelého z hříchu, a proto musí být každý srozuměn s tím, že je nutno ho hlídat.

Od Kalvínova návratu mají rázem všechny domy otevřené dveře a všechny stěny jsou najednou ze skla. V kterémkoli okamžiku, ve dne i v noci, může zabušit na vrata klepadlo a člen duchovní policie může přijít „na vizitu“, aniž mu v tom někdo smí zabránit. Nejbohatší stejně jako nejchudší, nejvýznamnější stejně jako nejbezvýznamnější, každý občan se musí nejméně jednou za měsíc podrobně zodpovídat těmto profesionálním mravnostním čmuchalům.

Bělovlasí, ctihodní a osvědčení mužové se musí nechat zkoušet jako školáci, zda dovedou zpaměti všechny předepsané modlitby, nebo také vysvětlovat, proč nepřišli na některé Kalvínovo kázání; tyto výslechy trvají celé hodiny, neboť v „ordonancích“ se říká: „Vyšetřování je nutno věnovat co nejvíc času a počínat si důkladně.“

Vložil: Mainstream v Úterý, 21. březen 2017 @ 15:48:51 CET (51 čtenářů)
(Více... | 22078 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Svědomí proti násilí: Castelliův zápas s Kalvínem I.
Principy poslal Nepřihlášený

„Upálit člověka neznamená obhajovat učení,  nýbrž zabít člověka!“

Po 45 letech u nás vychází  působivá obhajoba práva na svobodu myšlení z pera Stefana Zweiga SVĚDOMÍ PROTI NÁSILÍ  – Castelliův zápas s Kalvínem

„Upálit člověka neznamená obhajovat učení, nýbrž zabít člověka,“ prohlásil v 16. století kazatel a teolog Sebastian Castellio na adresu švýcarského reformátora Jana Kalvína, který měl zásadní podíl na justiční vraždě humanistického učence Miguela Serveta. Idealista Castellio, chudý jako kostelní myš, riskoval život, když obžaloval mocného Kalvína a proklamoval právo na svobodu myšlení. Tento boj „komára s velbloudem“ zevrubně a fascinujícím způsobem líčí Rakušan Stefan Zweig ve své knize SVĚDOMÍ PROTI NÁSILÍ. Dílo u nás vychází po 45 letech v edici Pozdní sběr nakladatelství PROSTOR, aby nám připomnělo, že západní demokracie stojí na těžce vybojovaných a prožitých hodnotách.

Vložil: Mainstream v Úterý, 21. březen 2017 @ 15:45:26 CET (63 čtenářů)
(Více... | 14830 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Chvála krotkosti
Glosy poslal Nepřihlášený

Za celý život jsem neslyšel o „křesťanských hodnotách“ tak často jako v poslední době. Tohle slovní spojení ale dnes často nezaznívá jako výzva k sebereflexi či napodobování Krista, ale spíše jako bojový pokřik náhle se objevivších „ochránců“ těchto hodnot proti nejrůznějším „nepřátelům“. Nepamatuji si ovšem, že by v těchto siláckých řečech byly někdy nějaké konkrétní křesťanské hodnoty zmíněny.

Nevím proč, ale vždycky si v takové chvíli vzpomenu na jedno málo frekventované biblické (vlastně hlavně kralické) slůvko: krotkost. Myslím, že je to jedna z nejspecifičtěji křesťanských hodnot vůbec – a jak to tak bývá, je zároveň asi jednou z nejzapomenutějších. Už sám zvuk toho slova nám jde jaksi proti srsti. Kdo je krotký, je přece ochočený, poslušný, neškodný, prostě ňouma. Spíše karikatura křesťana, než ideál hodný následování. Opravdu je to tak?“

Vložil: Mainstream v Neděle, 19. březen 2017 @ 18:45:28 CET (106 čtenářů)
(Více... | 3851 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Rozhovor: Rozhovor s Danielem Fajfrem: Touha po jednotě je větší než naše pohnutá minulost
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Při příležitosti 500. výročí reformace Martina Luthera noviny Křesťan Dnes položily několik otázek Danielu Fajfrovi, předsedovi Ekumenické rady církví v České Republice. Daniel Fajfr je rovněž předsedou Rady Církve bratrské. Ptali jsme se na ekumenismus, vztahy mezi protestanty a katolíky i na oslavy výročí reformace.

Sdružení protestanských církví v Německu (EKD – Evangelische Kirche in Deutschland) pozvalo papeže Františka na návštěvu země. Podle informací v tisku se jedná vůbec o první pozvání tohoto typu ze strany protestantů. Co si o tom myslíte?

Je to dobrá zpráva. Pokud mají padat bariéry rozdělení, potřebujeme se učit spolu mluvit, byť třeba i bratrsky nesouhlasit. Neznám program tohoto setkání, ale je zřejmé, že touha po jednotě je větší než naše pohnutá minulost, která nás rozdělovala.

Jak byste charakterizoval současné vztahy mezi katolíky a protestanty?

Řekl bych, že jsou bratrsky solidní a to jak na úrovni Ekumenické rady církví a České biskupské konference, tak mezi jednotlivými sbory a farnostmi. Rozhodně nevnímám nějaké napětí, které by nás polarizovalo. Výjimky se vždycky najdou.

Vložil: Mainstream v Neděle, 19. březen 2017 @ 18:42:55 CET (154 čtenářů)
(Více... | 4328 bytů | 2 komentáře | Rozhovor | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: fundamentální versus fundamentalistický
Principy poslal Nepřihlášený

V novém století je třeba rozlišovat mezi tím, co to znamená být fundamentální a být fundamentalistou.

James P. Boyce, první prezident a zakladatel Jižního baptistického teologického semináře v Louisville řekl: "Jsem fundamentální, ale nejsem fundamentalista".

Být fundamentální znamená vyznávat a zastávat fundament víry tak, jak je vyjádřen v Apoštolském krédu. Tyto fundamenty jsou uznávány všemi evangelikály a definují obsah naší víry.

Dnešní fundamentalismus jde ale za tyto pravdy a činí obtížné být fundamentální bez nařčení z fundamentalismu.

Například - dnešní zápas není zápasem o neomylnost Bible. Je to spíše zápas o fundamentalistickou interpretaci a přístup k přisvojení si Bible ve věci sociálního a politického programu.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 13. březen 2017 @ 18:54:12 CET (157 čtenářů)
(Více... | 3208 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Události: Kandidátka pro volby Výkonného výboru BJB - duben 2017
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

V dubnu se v BJB budou konat volby Výkonného výboru. Opět, podobně jako v minulých letech, se nepodařilo sehnat více kandidátů na předsedu a tajemníka a tak bude muset Sjezd delegátů před samotnou volbou hlasovat o výjimce z tohoto pravidla Volebního řádu BJB. 

kandidát na předsedu: 
Pavel Coufal (na poloviční úvazek s tím, že by rád dál sloužil ve svém sboru)

na tajemníka:
Jan Jackanič ml.

na místopředsedu:
Pavel Novosad
Erik Poloha

kandidáti na členy:
Oleg Gricyk
Miroslav Klepáček
Karel Kučera
Tomáš Mrázek
Pavel Novosad
Erik Poloha
Radek Pospíšil
Slávka Švehlová

Vložil: Mainstream v Pondělí, 13. březen 2017 @ 18:25:30 CET (220 čtenářů)
(Více... | 26004 bytů | 1 komentář | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Uzavřená (?!) facebooková skupina Kazatelé BJB
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Věděli jste, že existuje uzavřená (?!) facebooková skupina Kazatelé BJB, kde se dost divoce rozebírá budoucnost BJB. Do dnešního dne jsem to netušil a myslím, že to netuší ani řada kazatelů BJB. 

Dnes jsem dostal příležitost nahlédnout do diskusí této svérázné skupiny, která má 37 členů, z nichž řada není kazateli, naopak tam řada kazatelů schází. Nutno podotknout, že na diskusi se nepodílí nikdo z členů Výkonného výboru BJB, i když jeho místopředseda Honza Jackanič je jedním ze správců této facebookové skupiny.

Je to tam velmi výživné počteníčko. Posuďte sami menší ochutnávku:

Vložil: Mainstream v Pondělí, 13. březen 2017 @ 13:09:21 CET (383 čtenářů)
(Více... | 18444 bytů | 4 komentáře | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Texty: Kdo jsou baptisté - dokument EBF (tzv. Dorfweilský dokument)
Principy poslal Nepřihlášený

1. Jsme součástí celé křesťanské církve po celém světě a vyznáváme víru v jediného Boha jako Otce, Syna a Ducha svatého.

Baptisté se vnímají jako součást trvale existujícího proudu křesťanské pravdy a zbožnosti, který vyplynul z novozákonní doby. Z bezprostřednějšího hlediska nacházejí svůj původ v období evropské protestantské reformace a vděčí za něj biblickému principu „ospravedlnění Boží milostí pouze skrze víru“, který byl v té době obnoven.

I když se baptisté tradičně odmítají vázat na kréda, následujíce tak reformační heslo „pouze Písmo“, vždycky uznávali nejstarší prohlášení, jako jsou Nikajské, Chalcedonské a Apoštolské vyznání víry, jako pravdivé svědky křesťanské víry. Zastávajíce víru v trojjediného Boha, sdílejí s ostatními křesťanskými církvemi tato základní přesvědčení: dílo Boha Stvořitele; padlá podstata lidí; dokonalé božství i lidství Ježíše Krista, jenž je Bohem, zjeveným v člověku; vykoupení skrze život, smírčí smrt a vzkříšení Ježíše Krista; proměna osobního i společenského života mocí Ducha svatého; a konečné naplnění Božích záměrů.

První baptistický sbor, v moderním smyslu, se shromáždil roku 1611 v Londýně. Jeho bezprostřední kořeny jsou v malé skupině věřících v Anglii, která se v době anglické reformace v 16. století oddělila od státní církve, byla však také tvarována reformačním hnutím na evropském kontinentu. Několik jejích zakládacích členů žilo po nějakou dobu v Holandsku, kde usilovali o náboženskou svobodu a kde byli ovlivněni potomky staršího anabaptistického hnutí v Evropě, které kvetlo ve Švýcarsku a zdůrazňovalo učednictví křesťanů a křest na vyznání víry.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 13. březen 2017 @ 13:05:34 CET (111 čtenářů)
(Více... | 14584 bytů | 1 komentář | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Události: Na webových stránkách BJB byla zahájena cenzura článků teologické komise
Principy poslal Nepřihlášený

Na webových stránkách BJB započala cenzura článků teologické komise BJB.

Pravděpodobně na nátlak fundamentalistické úderky Václav Chumchal a spol. byl smazán dokument teologické komise o homosexualitě, který byl ještě před pár dny umístěn na adrese http://www.bjb.cz/clanky/teologie/1454-homosexualita-text-vypracovany-teologickou-komisi-bjb-v-cr

Bude zajímavé sledovat, zda budou postupně mizet i některé další články teologické komise:

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 02. březen 2017 @ 18:03:49 CET (352 čtenářů)
(Více... | 3195 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus
Glosy poslal Nepřihlášený

V České republice není mnoho znovuzrozených křesťanů. Přesto procházejí stejnými zkouškami jako Boží lid kdekoliv jinde na světě. Uprostřed této hrstky občas vyvstane radikální skupina zejména mladých lidí, kteří jsou přesvědčeni, že objevili něco, co je nezbytné, aby převzala celá církev. Hledají proto různé způsoby, jak toto učení zprostředkovat ostatním. Pokud tito narazí na odpor, nezřídka to chápou jako odpor proti Duchu svatému nebo protivení se požadavkům Písma.

Nechci se zabývat, zda se přitom prosazuje zdravé učení nebo jen vlastní interpretace Písma. Mnohem více pozoruji způsoby, jak se dané věci prosazují. Za dobu, co jsem křesťanem, jsem si povšiml, že v pozadí podobných skupin stojí obvykle zahraniční misionář, který je zároveň dealerem/donátorem učení nějakého cizojazyčného učitele.

Vložil: Mainstream v Středa, 22. únor 2017 @ 14:55:45 CET (418 čtenářů)
(Více... | 13703 bytů | 1 komentář | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Prohlášení: Homosexualita z pohledu Božích sborů
Etika poslal Nepřihlášený

Homosexuální chování u mužského či ženského pohlaví představuje jednu z oblastí, které odrážejí alarmující úpadek národních morálních zásad. Nároky dnešních homosexuálů prokazují nebývalou smělost. Nicméně i mnozí z těch, kteří se osobně s touto úchylkou neztotožňují, se nakonec přece jen jedinců takto sexuálně orientovaných zastávají.

Jedním z důvodů, proč se křesťané touto problematikou tolik zaobírají, je fakt, že tolerance či netolerance vůči homosexualitě svědčí o duchovním stavu národa. Když se Izrael odvrátil od Boha, tolerovali Izraelité nejrůznější zla, včetně sodomie (1 Kr 14:24). Když se však Izrael k Bohu opět navrátil, homosexualita se netolerovala (1 Kr 15:12).

Světová letniční církev Assemblies of God věří, že veškeré otázky víry a mravních postojů mají být posuzovány na základě Písma. Jelikož Bible se k problému homosexuality vyjadřuje, musí být považována za autoritativní normu, která nám vymezuje jasné stanovisko.

Vložil: Mainstream v Středa, 22. únor 2017 @ 14:43:00 CET (342 čtenářů)
(Více... | 13370 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.2)

Komentáře: Když se to v církvi řeže a existuje řešení?
Glosy poslal Nepřihlášený

Když přemýšlíme nad konflikty v církvi, pak se nejedná o nic nového. Nakonec to byl sám Pavel, kdo napsal, že po jeho odchodu přijdou „vlci hltavý a nebudou šetřit stádo“. Jenže co s tím? Jak konflikty v církvi vznikají? Čím jsou specifické? Jak jim předcházet? Máme se s nimi smířit? Pavel v uvedeném textu píše o falešných učitelích, víme ale, že se zdaleka nemusí jednat pouze o otázky učení. Řekl bych, že častěji konflikty vznikají kvůli formám. Jinak řečeno, lidé se nebudou až tak rozčilovat, pokud vaše kázání nebude příliš povedené, nebo natvrdo řečeno, pokud bude „o ničem“. Zkuste ale kázání v některých sborech prodloužit o deset minut, v některých sborech kázat bez kravaty nebo taláru, posunout kazatelnu o metr doleva nebo doprava, vyhodit zlobivou ratolest ctihodného pilíře sboru z besídky… a máte kauzu na pár týdnů. 

Hodně často vznikají konflikty kvůli hudbě. Zkuste v některém sboru hrát tzv. chvály, a naopak v jiném sboru písně tradiční. Se zlou se potážete. Chvály jsou přece pouze „laciný pop“, tradičním písním zase „dnes už nikdo nerozumí“. Zkuste v některém typu sboru při chválách zvednout ruce. Možná to dokážete, ale jen pokud by to bylo součástí skládání bobříka odvahy. Zkuste v jiném typu sboru ruce nezvedat a jen tak klidně při písních sedět. Budete vypadat jako někdo, kdo je duchovně vychladlý a má nějakou krizi. 

Vložil: Mainstream v Středa, 22. únor 2017 @ 14:32:39 CET (228 čtenářů)
(Více... | 11241 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Texty: Homosexualita - dokument teologické komise BJB - listopad 1999
Etika poslal Nepřihlášený

Církev se svým úkolem zvěstovat evangelium a volat tak své okolí k životu v pravdě, lásce a naději, se ve svých dějinách znovu a znovu ocitala v situacích, které byly pro ni nové. Musela se proto vyrovnávat s otázkami a problémy, které byly také stále nové, i když se tak někdy formálně, vytržené z dějinných souvislostí, třeba nejevily. Příkladem je otázka vztahu křesťanství k otroctví, k službě žen v církvi, k užití násilí nebo vztahu vůči státní moci jako takové. 

Ve všech takovýchto případech existovala a často byla užita možnost „řešit“ problém odvoláním se na nějakou duchovní autoritu. Pro protestanty různých směrů bylo touto autoritou vždy Písmo, zpravidla tím však byl míněn nějaký biblický text, který se zdál takové „řešení“ nabízet. Řešení to však ve skutečnosti nebylo, problém se vrátil znovu a vyžádal si zpravidla jinou odezvu. Nikoli rezignaci na autoritu Písma, ale spíše hlubší orientaci na to, o co v Bibli jde, - na její zvěst, na evangelium o Boží cestě za člověkem, vedoucí k jeho záchraně a k záchraně a obnově všeho stvoření (Jan 5,39-40).

Vložil: Mainstream v Pátek, 17. únor 2017 @ 15:14:10 CET (294 čtenářů)
(Více... | 15326 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Názory: Homosexualita, etika a církev
Etika poslal Nepřihlášený

Homosexualita, o které se ještě před zhruba dvěma generacemi v takzvaně slušné společnosti veřejně nemluvilo, se stala v dalších letech postupně tématem etickým, pastoračním a politickým. Chceme-li se zamyslet nad tímto problémem z hlediska křesťanské etiky, je užitečné vzít v úvahu celkovou společenskou situaci. Velkým tématem demokratických společností je ochrana menšin a jejich práva, tedy i ochrana a práva homosexuálně orientovaných bližních.

Budiž mi dovoleno říci hned na počátku, že mám ze současné společenské atmosféry, v níž se šermuje právy nalevo napravo, v čase i prostoru, spíš obavy. Zdá se mi, že obecný trend je rvát se o svá práva a hnát k odpovědnosti druhé - tedy vyloženě protikřesťanský. Nevím, kam nás tato vlna zanese, ale nelíbí se mi to. V souvislosti s debatou o homosexualitě přispívá celková atmosféra k ostré polarizaci stanovisek, jak ve společnosti, tak v církvích. Skoro by se dalo říci, homosexualita je dnes téma dost explozivní k rozdělení libovolné církve. Aktuálně proběhlo (a probíhá) několik velmi bouřlivých debat především v Německu.

Proč zrovna homosexualita zdvihá takové emoce? Jak se vlastně křesťané různých konfesí vyrovnávají se sexualitou?
Pokusím se shrnout své úvahy v pěti bodech:
1. co víme o homosexualitě?
2. čím je teologicky lidská sexualita?
3. jak rozumím biblickým zmínkám o homosexuálním styku?
4. jak se k problému staví církve?
5. co z toho plyne pro náš vztah k homosexualitě?

Vložil: Mainstream v Pátek, 17. únor 2017 @ 15:11:06 CET (238 čtenářů)
(Více... | 21676 bytů | komentáře? | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Všeobecné: Co Pán Ježíš Kristus učil o homosexualitě?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vložil: Mainstream v Středa, 15. únor 2017 @ 21:49:26 CET (363 čtenářů)
(Více... | 4 komentáře | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Homosexuálové, Bible a my
Teologie poslal Nepřihlášený

Ve světle aktuálních diskusí o křesťanském postoji k homosexualitě jsem byl požádán o nástin, "co o tom říká Bible". Předesílám, že nejsem sexuolog ani odborník na etiku, následující řádky tedy píšu jen z pozice člověka, který se dlouhá léta zabývá Biblí, jejím překládáním, vykládáním a ve světlých chvilkách i snahou o její aplikaci v životě. Můj pohled jistě není neomylný a budu tedy vděčný za jakoukoli případnou konstruktivní kritiku.

Je možná možná poněkud překvapivé, jak málo se toho z Bible o homosexualitě dozvídáme - zvláště když víme, jak rozšířené a "normální" byly nejrůznější sexuální praktiky ve starověkém i antickém světě.

U Mojžíše dvakrát čteme strohou větu: "Nebudeš ležet (spát, obcovat) s mužem jako se ženou" (Leviticus 18:22; 20:13). Jedná se o jednu z mnoha norem, kterými se má Izrael odlišovat od svého okolí. Celý seznam těchto norem (kultických, etických, hygienických, dietetických, rodinných atd.) je zarámován poukazem na výsadní smluvní vztah mezi Bohem a Izraelem, který je povolán, aby se odlišoval od "zvyklostí okolních národů" (18:2-3; 20:22-26).

Starý zákon se pak už o homosexualitě už vlastně nikde nezmiňuje. Výjimkou by mohly být dva téměř identické příběhy o hromadném brutálním znásilnění cizinců - jednou v Sodomě a jednou v Benjamínské Gibeji (Gen 19:1-11 Soudců 19:17-30). Jádrem těchto příběhů je ale spíše hřích spočívající v porušení povinné blízkovýchodní pohostinnosti k příchozím. Sodomští jsou v Genesi vylíčeni obecně jako "zlí lidé" (Gen 13:13) a podle proroka Ezechiele byla vinou Sodomy "pýcha, sytost, klidné pohodlí" a neochota pomoci "chudým a ubohým" (Ezechiel 16:49). Také u gibejského příběhu na konci knihy Soudců je tématem nelidská krutost "místních ničemů" (Soud 19:22), nikoli jejich samotná sexuální orientace. Koneckonců, v Sodomě ani k samotnému činu nedošlo (Bůh útočníky ranil slepotou) a Gibejští nakonec celou noc znásilňovali nikoli příchozího hosta, ale jeho družku(!), dokud ji neutýrali k smrti. Je každopádně zřejmé, že tyto příběhy o hromadném brutálním násilí nevrhají příliš mnoho světla na otázky homosexuality, jak se o ní dnes u nás diskutuje.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 13:36:03 CET (312 čtenářů)
(Více... | 8577 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: Homosexualita, náboženství a konec dějin?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Některé sociální fenomény se v historii cyklicky opakují, jiné (a není jich málo) zasáhly dnešní civilizaci bezprecedentním způsobem poprvé v historii. Jedním z oné druhé skupiny témat je turbulentní vztah homosexuality a náboženství.

Téma po celé věky tabuizované, pouze v časově či místně izolovaných etapách historie nabývající kultického a rituálního rozměru, se dnes v mnoha ohledech etablovalo (snad by se dalo říci právem). Téma z logiky věci marginální se stalo tématem klíčovým, a to v lidsko-právní agendě, life-stylovém kulturním mainstreamu, v pop ekonomii, v diskursu konzervativní, liberální a socialistické politiky, ale i v religionistice a sociologii náboženství. Abych nadarmo neopakoval mediálně známé kauzy z jedné či druhé strany barikády této kulturní války, zmíním jeden z pozoruhodných případů, o které se v českém tisku příliš nepsalo.

V dubnu 2014 se hlava anglikánské církve arcibiskup z Canterbury vyslovila pro další odklad uznání homosexuálních svateb, neboť je vyděšena množícími se případy pogromů vůči anglikánským křesťanům v Africe (ti jsou totiž některými Afričany vnímáni jako agenti západního homosexuálního křesťanství). Načež pokračovala během jarních měsíců mediální přestřelka mezi britskými a ugandskými anglikány kvůli drakonické novele ugandského zákona, trestající homosexualitu až doživotím. Tamní demokratický prezident podepsal tuto legislativu začátkem roku, ve stejné době jako nigerijský prezident obdobný zákon ve své zemi. A podobně jako o tom nyní jednají, či již „úspěšně“ dojednaly úřady dalších zemí: EtiopieGambie a naposledy Bruneje (která zákon trestající smrtí homosexualitu zavedla v dubnu).

V posledních týdnech [rok 2014] přinášely agentury zprávy o štěpení metodistů a presbyteriánů, jiné komentáře vyjádřily pozdvižení nad červnovou volbou nového (podle levice „homofobního“) biskupa největší americké církve Jižních baptistů Ronnie Floyda. A skoro celé se to točí pouze kolem tématu homosexuality, které je v Bibli věnováno všehovšudy šest krátkých pasáží.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 11:03:01 CET (223 čtenářů)
(Více... | 9828 bytů | 1 komentář | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Konec ex-gay hnutí?
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

O léčbě homosexuality pohledem charismatického křesťana

Předem krátké vysvětlení: většině českých čtenářů pojem „ex-gay hnutí“ asi mnoho neříká. Jde totiž o masový fenomén spíše v americkém křesťanském prostředí (převážně evangelikálním) než v prostředí evropském. Podobně jako například kreacionisté i ex-gayové jsou něčím, co Evropa příliš nezná. V Americe však každý ví, oč jde. Ex-gay koncept je uceleným učením, které hlásá, že Božím záměrem pro homosexuály je jejich úplné uzdravení skrze Kristův kříž a vzkříšení. A tudíž „dozrání“ či „narovnání“ jejich sexuální orientace do pravé, autentické plnosti. Koncept tedy zřejmě konzistentní s letničně-charismatickou teologií. Teologií, která hlásá, že Bůh uzdravuje nemocné i dnes – tak jako v dobách apoštolů.

Sám se k charismatickému křesťanství hlásím. Proto s rozpaky a nemalým zklamáním sleduji turbulence, které mezinárodní hnutí ex-gayů poslední léta provází. Řada vedoucích i celých komunit (zmíním nejznámější – Love In Action a Courage) se léta potýkala s frustrujícími výsledky. Ostatně sám Alan Chambers, současný ředitel Exodus International, vlajkové lodi světového ex-gay hnutí, nedávno (mimo záznam) uvedl: “Chtěl bych zdůraznit, že proces vnitřní proměny většiny homosexuálů nezahrnuje samotnou změnu sexuální orientace. Vlastně jsem nikdy nepotkal člověka, který by zakusil jednoznačnou proměnu homosexuálních reakcí na reakce heterosexuální.

A v podstatě tím nechtěně potvrzuje slova Americké psychiatrické asociace, která považuje téma uzdravení z homosexuality (v souladu s relevantním vědeckým konsensem) za pavědecké a škodlivé. Jinými slovy, v současné době v uzdravení z homosexuality věří málokdo. Tedy alespoň z těch, kteří břemeno služby gayům na sebe vzali a vědí tedy, o čem mluví.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 11:02:02 CET (203 čtenářů)
(Více... | 10053 bytů | 1 komentář | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Společenství LOGOS ~ v co věříme
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Naše společenství je názorově pluralitní a nemá nic jako vlastní doktrínu. Svoji víru odvozujeme z učení Bible, našich církví, osobní zkušenosti, ale především našeho srdce. Víra je hlavně osobní postoj.   

S respektem k tomu však lze přece jen v několika bodech shrnout celkový postoj Logosu jako jednoho společenství k některým otázkám křesťanství a našeho působení v Církvi a ve společnosti.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 10:48:11 CET (143 čtenářů)
(Více... | 2397 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: 20 let historie Logosu a LGBTQ křesťanů
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Gay křesťané a lesbické křesťanky. Co s námi? Počátky

Na počátku naší historie byly osobní příběhy jednotlivců, z nichž významná část vyrůstala a dospívala v průběhu normalizačních 70. a 80. let 20. století. 

Každý z těchto příběhů je ovšem jedinečný a neopakovatelný, ale přesto lze mezi nimi vystopovat některé společné rysy. Jedním z nich je napohled banální skutečnost, že mnozí z nás nalezli osobní víru zhruba ve stejném věku, kdy jsme si začali uvědomovat svou odlišnost v sexuální oblasti, nebo jen o málo později. 

Homosexualita byla tehdy jedno velké tabu jak ve společnosti, tak v církvi; v hlavním městě sice už vznikaly první polooficiální podniky a kluby, kde se gayové mohli scházet bez velkého nebezpečí, ale tam nás křesťany srdce netáhlo. Hledali jsme nikoli povyražení, ale společenství věřících homosexuálních osob, s nimiž bychom se mohli sdílet ve víře a osobních duchovních zápasech. Nic takového ovšem v celé naší zemi neexistovalo, proto jsme ve svém trápení zůstávali většinou zcela osamoceni. Jedni o druhých jsme možná tušili, ale neodvažovali jsme se navzájem zeptat, zda na tom někdo jiný náhodou není podobně. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 10:46:36 CET (154 čtenářů)
(Více... | 7577 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: LOGOS ~ LBQT křesťané a křesťanky
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Logos nám pomáhá nacházet vztah k víře a Bohu. Jsme ekumenické společenství věřících gayů a leseb a jejich blízkých. Naším cílem je společné sdílení víry v jejích mnohotvárných podobách a naše zapojení do života domovských církvích.

V současnosti se scházíme pravidelně ve třech městech – v PrazeBrně Ostravě. Místo a čas našich setkání jsou upřesňovány na webových stránkách a osobními pozvánkami.

Náš postoj k homosexualitě ~

Nesnažíme se sexuální a citovou orientaci homosexuálů léčit. Jsme přesvědčeni, že Bůh nás přijímá takové, jací jsme. V duchu Kristova evangelia se pokoušíme překlenout propast, která odděluje gaye a lesby od církví.

Nemáme ideologii ~

Nemáme žádnou vlastní závaznou ideologii ani slepě nepřijímáme ideologické vlivy odjinud. Někteří v našem společenství věří v legitimitu homosexuálních partnerských svazků, jiní o ní nejsou přesvědčeni, ještě další se ve své bezradnosti upřímně modlí za nalezení odpovědí. Všem těmto skupinám zůstává naše společenství stále otevřeno. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 10:45:41 CET (165 čtenářů)
(Více... | 5072 bytů | 1 komentář | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Diplomové práce o baptistických sborech


Případová studie brněnské baptistické skupiny Odel Hin Drom


Bratrská jednota baptistů v Praze před a po roce 1989 očima jejích členů

e-Knihovna
 
Pozadí a teologie Kurzů Alfa

e-Knihy ke stažení zdarma!

Témata archivu e-Knih:

Argumenty
Modlitby
Partnerství
Polemiky
Poezie
Povídky
Studie
Zkušenosti
E-knihy pro mobilní telefony a PDA
MOBIPOCKET READER


Kam chce vést KAM českou církev?


Církevní restituce a BJB

Proč Bratrská jednota baptistů odmítla peníze z tzv. církevních restitucí?

Prohlášení Výkonného výboru BJB po Sjezdu delegátů 20.4.2013

74% delegátů sborů BJB pro definitivní odmítnutí smlouvy se státem

Reportáž ČT ze sjezdu delegátů BJB - duben 2013

Proč baptisté řekli ne

Tajemník EBF: BJB došla ke správnému rozhodnutí

BJB nepříjme finanční vyrovnání podle zákona o majetkovém vyrovnání !

Anketa
Jaké by mělo být stanovisko BJB k otázce znovuobnovení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí?

kladné
odmítavé
rozhořčené
neutrální
žádné



Výsledky
Ankety

Hlasů: 22
Komentářů 1

Vtip

S úsměvem

Po přijetí církevních restitucí


Webové stránky Bratrské jednoty baptistů a zařízení BJB
Bratrská jednota baptistů v ČR

Baptismus

Odbor mládeže BJB

Misijní odbor BJB

Diakonie BJB

VOŠ sociální a teologická - Dorkas


Novinky portálu GRANO SALIS
·Coje to hřích?
·Proč nevěřím na nadpřirozeno?
·Vidění levharta, pohled do nitra šelmy
·Válka papeže ve 20. století !! A dokažte, že je to lež!!!
·Prorokyňa siedmeho dňa
·Pásmo básní 2017
·Zjavenie 18 a kráľovná sveta
·144.000
·Kdy Pán Ježíš začne kralovat?
·Co se chystá 2017? Pochopte souvislosti.

více...

SJEZD DELEGÁTŮ BJB 2013

Prohlášení Výkonného výboru BJB po Sjezdu delegátů 20.4.2013

- Usnesení Sjezdu delegátů BJB v Chebu 20. 4. 2013

- Sjezd delegátů odmítl návrh jabloneckého sboru na doplnění Ústavy BJB

- 74% delegátů sborů BJB pro definitivní odmítnutí smlouvy se státem

Branka

pro články

pro komentáře

Nastavit jako výchozí stránku!....

 Odhlásit

založeno L. P. 2004

Licence Creative Commons

Notabene
Hyde Park českých baptistů
podléhá licenci
Creative Commons
 Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported
 


Webové stránky sborů a kazatelských stanic BJB


Brniště

Brno


Brno - neslyšící


Brno - ruskojazyčný

České Budějovice

Cheb I.


Cheb II.


Jablonec nad Nisou


Karlovy Vary


Karlovy Vary - ruskojazyčný


Kladno - ruskojazyčný


Kraslice


Kroměříž


Kuřim


Liberec


Litoměřice


Lovosice

Lovosice - sbor Petra Chelčického


Olomouc

Ostrava


Pardubice


Plzeň - ruskojazyčný


Plzeň - Mozaika
 
Praha 3 - Vinohrady


Praha 3 - mezinárodní


Praha - Vinný kmen - ruskojazyčný


Praha 4 - Topolka


Praha 6 - Šárka Valley - mezinárodní


Praha - církev 21. století - ruskojazyčný


Pustá Rybná

Sokolov

Šumperk


Teplá


Uherské Hradiště

Vikýřovice


Vsetín


Vysoké Mýto

Zlín

Znojmo

Žatec



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas; PR a marketing - Stepan
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.57 Seconds