Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Jakub   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 3400, komentáře < 7 dní: 2, komentářů celkem: 3221, adminů: 23, uživatelů: 349
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

3 999 359

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 14 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

První kazatelka v historii BJB
První řádná kazatelka v historii Bratrské jednoty baptistů

Rozhovor se sestrou kazatelkou Martinou Matysovou a jejím manželem

Životopis první kazatelky BJB

Volby Výkonného výboru BJB - duben 2013

- Výsledky voleb Výkonného výboru BJB pro funkční období 2013-2017

- Profil kandidáta na předsedu VV BJB - duben 2013

- Profil kandidáta na místopředsedu VV BJB - duben 2013

- Profil kandidáta na tajemníka VV BJB - duben 2013

- Profily kandidátů na členy VV BJB - duben 2013


Nová platforma uvnitř BJB
V BJB vzniká nová platforma - tentokráte fundamentalistická

Stanovisko sboru Na Topolce k otevřenému dopisu Vladislava Donáta ml. a spol.

Odpověď Dobroslava Stehlíka na otevřený dopis Vladislava Donáta ml. a spol.

Reakce některých účastníků setkání z 3. září 2011

Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Hledání v Bibli

Biblický verš:
Klíčové slovo:


HYDE PARK ČESKÝCH BAPTISTŮ


 

Vítejte

v Hyde Parku

českých baptistů

Zavítali jste na stránky, které jsou neoficiálním nezávislým prostorem,
na kterém můžete zcela svobodně vyjadřovat svoje názory,
posílat články nebo psát komentáře na témata,
týkající se baptistického hnutí v České republice i ve světě.

Přejeme vám všem dobrou vůli, nově navázaná přátelství, úctu k oponentům i mnoho radosti a Božího požehnání ze stránek NOTABENE.



 

°


Přímé přenosy z bohoslužeb sborů BJB

Brání vám nemoc, stáří nebo odloučení návštěvě vašeho shormáždění?

Zveme vás k účasti na společenství u Božího Slova prostřednictvím přímých přenosů 

BJB Aš

neděle 9:00 h., pátek 18:30 h

BJB Cheb

neděle 9:00 hod, 15:00 hod

BJB Kroměříž

neděle 9:30 hod

Klikni na on-line vysílání BJB Aš

Klikni na on-line vysílání BJB Cheb


Klikni na on-line vysílání BJB Cheb
 

BJB Brno

neděle 9:00 h, čtvrtek 19 h

BJB Karlovy Vary

neděle 9:30 h, středa 18:30 h

BJB Olomouc

neděle 9:30-11:00


Klikni na on-line vysílání BJB Brno


Klikni na on-line vysílání BJB Karlovy Vary
 

Klikni na on-line vysílání BJB Karlovy Vary

Sbor BJB Olomouc zahájil vysílání bohoslužeb on-line


HISTORIE


Poslední řeč Martina Luthera Kinga 3.4. 1968, den před jeho smrtí




SOUČASNOST

 

Ohlasy na odmítnutí BJB finanční náhrady z církevních restitucí


Probíhající diskuse o revokaci rozhodnutí odmítnout finanční náhradu    Ohlasy z ekumeny na odmítnutí náhrady

   BJB v médiích    Ohlasy veřejnosti na odmítnutí finanční náhrady  

Diskuse o církevních restitucích


Názory: Evangelizace vs. multi-levelové metody
Evangelizace poslal Nepřihlášený

Jsou prázdniny a v mnoha sborech probíhají kempy a další evangelizační akce. Jsem vděčný za desítky a stovky dobrovolníků, kteří v rámci svých dovolených tímto způsobem zvěstují evangelium. Zároveň mám jednu otázku, se kterou si lámu hlavu a která mě napadla, když mě otravovali různí prodejci. Jejich taktika byla jednoduchá. Navázali se mnou rozhovor na nějaké téma a postupně z nich vylezlo, že mi něco chtějí prodat. To jsem se ale dozvěděl až po chvíli. Jejich zájem byl předstíraný, protože nešlo o nic jiného, než o prodej jejich produktu. Nenazval bych to lží, spíše obchodním trikem. Proč ne… i když mě to otravuje.

Jenže si kladu otázku, v čem se lišíme jako křesťané, když lidé jedou na anglický či sportovní kemp, když za nimi přijdeme s tím, že od nich chceme, aby s námi udělali nějakou anketu, na jejímž konci je pozvání ke studiu Bible, když je pozveme na nějaký koncert, který se ale spojený s evangelizační výzvou… Vše popsané má jedno společné. Lidé zjistí, že to poslední o co jde, je angličtina, sport, anketa či hudba. Že toto vše je jen udička. 
Vložil: Mainstream v Pátek, 11. červenec 2014 @ 18:58:20 CEST (200 čtenářů)
(Více... | 4742 bytů | 1 komentář | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Názory: Členství v církvi – přežitek či Boží vůle?
Sborový život poslal Nepřihlášený

V poslední době do našeho sboru přichází řada lidí, kteří jsou hledající, někteří o sobě tvrdí, že Boha našli resp. Bůh našel je, jiní, že našli nejen Boha, ale konečně i církev. Onou „církví“ je potom náš sbor. Snažím se mít jistý přehled, kdo že to vlastně do „mého“ sboru chodí, nicméně pomalu na tuto ambici rezignuji. Znám tzv. členy sboru, je však nad mé schopnosti vést v patrnosti další a další návštěvníky. Zpočátku mě to vadilo, později mi někdo řekl, že je to vlastně dobře, horší by byl opačný „problém“. Tedy že každou neděli vidíte stejné tváře a to trvá třeba několik let. Asi nejlepší je vidět staré i nové. O tom ale psát nechci. Mám trochu jiný problém resp. otázku.

Mnoho lidí, kteří do našeho sboru přichází, hledá Boha a snad se s Ním mezi námi i setkává. Co ale nechtějí, je být součástí sboru resp. církve. Jejich víra by se dala shrnout do slov „Bůh ano, církev ne“. Jinými slovy ke svému praktikování víry, církev nepotřebuji. Někdy jejich důvody chápu – prožili v některém společenství nějakou formu manipulace nebo zákonictví, které v nich vybudovalo strach a někdy i odpor vůči jakékoli církvi. Mají naše společenství rádi, ale to, co prožili, jim brání říci ano jakémukoli sboru. Staré vzpomínky prostě nezmizely a třeba dodat, že asi ani nikdy nezmizí. Někdy dokonce ti, kdo je duchovně zneužívali, vesele káží a publikují. Ti, které zranili, nad tím jen nevěřícně kroutí hlavou. Zároveň jsem rád, že naše společenství může pro ně být novým zázemím, i když se k němu zřejmě nikdy oficiálně nepřipojí.
Vložil: Mainstream v Pátek, 11. červenec 2014 @ 08:53:55 CEST (225 čtenářů)
(Více... | 5026 bytů | 3 komentáře | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Homosexualita, náboženství a konec dějin?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Některé sociální fenomény se v historii cyklicky opakují, jiné (a není jich málo) zasáhly dnešní civilizaci bezprecedentním způsobem poprvé v historii. Jedním z oné druhé skupiny témat je turbulentní vztah homosexuality a náboženství.

Téma po celé věky tabuizované, pouze v časově či místně izolovaných etapách historie nabývající kultického a rituálního rozměru, se dnes v mnoha ohledech etablovalo (snad by se dalo říci právem). Téma z logiky věci marginální se stalo tématem klíčovým, a to v lidskoprávní agendě, lifestylovém kulturním mainstreamu, v pop ekonomii, v diskursu konzervativní, liberální a socialistické politiky, ale i v religionistice a sociologii náboženství.

Abych nadarmo neopakoval mediálně známé kauzy z jedné či druhé strany barikády této kulturní války, zmíním jeden z pozoruhodných případů, o které se v českém tisku příliš nepsalo. V dubnu se hlava anglikánské církve, arcibiskup z Canterbury, vyslovila pro další odklad uznání homosexuálních svateb, neboť je vyděšena množícími se případy pogromů vůči anglikánským křesťanům v Africe (ti jsou totiž některými Afričany vnímáni jako agenti západního homosexuálního křesťanství). Načež pokračovala během jarních měsíců mediální přestřelka mezi britskými a ugandskými anglikány kvůli drakonické novele ugandského zákona, trestající homosexualitu až doživotím. Tamní demokratický prezident podepsal tuto legislativu začátkem roku, ve stejné době jako nigerijský prezident obdobný zákon ve své zemi. A podobně jako o tom nyní jednají, či již „úspěšně“ dojednaly úřady dalších zemí: Etiopie, Gambie a naposledy Bruneje (která zákon trestající smrtí homosexualitu zavedla v dubnu).

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 03. červenec 2014 @ 17:24:49 CEST (157 čtenářů)
(Více... | 10166 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Texty: List Diognetovi
Dokumenty poslal Nepřihlášený

V dobách, kdy ještě křesťanství nebylo přijato establishmentem jako hlavní ideologie Římského impéria a kdy počet křesťanů v této říši byl kolem 10% obyvatel (později vzrostl během sta let na 90% a do chodu církve zásadně začaly zasahovat mocenské zájmy), ba kdy hlásit se ke křesťanství znamenalo vystavit se pronásledování a mučení, byly v křesťanských sborech čteny spisy tzv. apoštolských otců. Mezi tyto spisy patří listy čtvrtého římského biskupa sv. Klementa (zemřel kolem roku 100), listy třetího antiošského biskupa sv. Ignáce (umučen v roce 107 v Římě), který byl podle tradice žákem apoštolů Petra a Jana, List mučedníka sv. Polykarpa ze Smyrny, a pak některá další díla, jejichž autory neznáme, např. Didaché, Hermův Pastýř nebo List Diognetovi. O obsah spisů apoštolských otců se po zapomenutí ve středověku začala zajímat až reformace.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 03. červenec 2014 @ 16:49:27 CEST (137 čtenářů)
(Více... | 22092 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Komentáře: Dan Drápal: Debaty o islámu
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Před nedávnem jsem napsal článek „Zakázat islám?“, který se setkal se značným zájmem a s mnoha reakcemi negativními i pozitivními. Ponechám stranou reakce lidí, kteří si článek nepřečetli celý nebo nepochopili, oč v něm vlastně jde. Zastavím se u dvou reakcí, nad nimiž jsem se zamyslel a které mě podnítily k dalšímu přemýšlení:

„Já jsem přesvědčen, že debatu o oprávněnosti islámu uprostřed Evropy musíme vyhnat ze slušné společnosti. Ať to s touto debatou dopadne tak, jako s těmi odposlechy plnými sprostých slov a ubohých úvah, které vyplavou občas na naše zbohatlíky. Oni tak nepřestanou mluvit, ale celému národu jsou k smíchu. V opačném případě, pokud zejména křesťané budou podobné debaty pěstovat, se mohou dočkat doby, kdy bude regulérní debatovat o přípustnosti projevovat veřejně jakoukoli náboženskou víru ještě ve 3. tisíciletí.“

Není mi tak docela jasné, co je „debata o oprávněnosti islámu“. Oprávněnosti k čemu? K samotné existenci? Islám bude pochopitelně existovat, ať už budeme o jeho oprávněnosti soudit cokoli. Oprávněnosti jeho legalizace? O tom debatovat můžeme. Můj článek se týkal podotázky: Oprávněnosti vyšší registrace podle zákona o církvích a náboženských společnostech. Tuto debatu považuji za oprávněnou a domnívám se, že snaha „vyhnat ji ze slušné společnosti“ situaci jen zhorší a nakonec vyhrotí.

Vložil: Mainstream v Středa, 02. červenec 2014 @ 23:02:11 CEST (112 čtenářů)
(Více... | 8078 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Sbor Bratrské jednoty baptistů v Plzni - Mozaika
Sborový život poslal Nepřihlášený

Z naší místní historie

V roce 2009 se do Plzně přistěhovali Lewisovi, baptistická misionářská rodina z Texasu. V té době zde již pravidelně pořádali letní kurzy angličtiny baptisté z Forney. V létě 2010 se přistěhovali Kucovi z Jablonce nad Nisou a na podzim začalo pravidelné nedělní setkávání nad Biblí. Ze začátku v angličtině, postupně více a více v češtině. Pronajali jsme si první patro v domě nad knihkupectvím Moudrá sova na Klatovské 28. První setkání zde proběhlo v neděli večer 10.10.2010 za účasti našich přátel z Forney. Od začátku s námi byli Artur a Petra Novákovi, ale přidávali se další. Pokřtili jsme postupně 12 lidí (dva v roce 2011, pět v roce 2012, dva loni a letos další tři). Dohromady tvoříme společenství kolem dvaceti dospělých, ale sejde se nás občas i čtyřicet. V únoru 2014 jsme ustavili samostatný baptistický sbor v Plzni a připojujeme se k Bratrské jednotě baptistů v ČR.

Vložil: Mainstream v Neděle, 29. červen 2014 @ 20:34:08 CEST (153 čtenářů)
(Více... | 2474 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Texty: Církve a náboženské společnosti v Československu 1918-1938
Studie poslal Nepřihlášený

Při vzniku Československa bylo na území Čech, Moravy a Slezska uznáno autoritou rakouského práva sedm církevních organizací. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi bylo recipováno podle uherského právního pořádku uznaných osm církevních organizací. V dalším období se organizačně vytvořily některé nové církve, které v rakouském kultovém systému nebyly samostatné. Recepční norma převzala ve věci kultu rakouské a uherské úpravy.

Krátce po vzniku Československa však vznikla potřeba uskutečnit změny ve struktuře některých církví a náboženských společnostech. V letech 1918-1922 se postupně právně ustavila Českobratrská církev evangelická v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, zákonem uznaná v roce 1928 také na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Obce německých příslušníků  bývalé celorakouské evangelické církve vytvořily Německou evangelickou církev v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (1922-1924). Na území Slovenska a Podkarpatské Rusi nebyla tato církev zákonem uznána. Na územním principu se sdružili protestanti augburského vyznání z části bývalého těšínského seniorátu celorakouské evangelické církve, který byl územně připojen k Československu, a založili Augsburskou evangelickou církev evangelickou ve východního Slezsku a v Československu (1923).

Vložil: Mainstream v Neděle, 29. červen 2014 @ 20:33:14 CEST (119 čtenářů)
(Více... | 22473 bytů | komentáře? | Texty | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Prohlášení: Místopředseda Svobodných vyzývá k urychlení odluky církví od státu
Diskuse o odluce poslal Nepřihlášený

Místopředseda Strany svobodných občanů Jiří Payne předal 20.6.2014 na vládu dopis pro premiéra, v němž požaduje, aby vláda urychleně začala řešit odluku církve od státu.

V Praze dne 20. června 2014

Vážený pane předsedo vlády,

se zájmem sleduji Vaše úsilí dosáhnout spravedlivějšího nastavení vztahů mezi státem a církvemi a domnívám se, že by pro Vás v tomto kontextu mohl být zajímavý následující podnět, který se pokouší upozornit na problémy, které nedořešila vláda Petra Nečase.

Motivací i odůvodněním pro přijetí zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi mělo být dosažení odluky mezi státem a církvemi (Zákon o majetkovém vyrovnání v preambuli explicitně uvádí, že má „umožnit … obnovením majetkové základny církví a náboženských společností svobodné a nezávislé postavení církví a náboženských společností“). Česká společnost podle zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi má zaplatit církvím odškodnění ve vysoce nadstandardní výši oproti odškodnění pro soukromé osoby, nemluvě o tom, že až na několik výjimek právnické osoby odškodněny nebyly vůbec. Vzhledem k tomu, že odluka prozatím nezačala, a že jí již nic nebrání, je nyní úkolem České republiky odluku v podobné míře provést.

Vložil: Mainstream v Sobota, 21. červen 2014 @ 19:07:45 CEST (173 čtenářů)
(Více... | 13727 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Rozhovor: Rozhovor s předsedou Výkonného výboru BJB pro E15.cz
BJB v médiích poslal Nepřihlášený

Bratrská jednota baptistů jako jediná z tuzemských církví odmítla církevní restituce. Nelitujete dnes toho?

Určitě u nás v církvi nepanuje stoprocentní jednomyslnost. Určitě jsou někteří, co litují, že jsme se pro peníze nerozhodli. Ale většinově převládá názor, že to bylo dobře. A řekl bych, že i ti, kteří váhali, se dnes ve většině kloní k tomu, že to bylo správné rozhodnutí. Ale v každém případě i ti, kteří nadále litují, stanovisko celku respektují. Protože o něm bylo řádně rozhodnuto sjezdem. Nepanuje u nás kvůli tomu žádné napětí.

Jedním z důvodů odmítnutí náhrad bylo, že jste prý zase o tolik nepřišli. Vy jste neměli žádný majetek?

Majetek, který nám byl v době komunistické totality zabaven, byl skutečně poměrně malý. Byl to jeden z důvodů, proč jsme peníze odmítli. Pro nás by to nebyla náhrada za ztracený majetek. Kdybych měl vyjádřit hodnotu nemovitostí, které nám byly zabrány, tak by to tvořilo jen asi jedno procento z nabízené částky. A to je obrovský nepoměr. Možná kdyby byl rozdíl menší, tak bychom peníze třeba přijali. Ale zákon byl ve smyslu „buď všechno, nebo nic“. Nevlastnili jsme žádná pole nebo lesy, pouze modlitebny a kazatelské byty.

Vložil: Mainstream v Středa, 18. červen 2014 @ 22:44:11 CEST (238 čtenářů)
(Více... | 13058 bytů | komentáře? | Rozhovor | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Spurgeon a papeženecké Jericho
Principy poslal Nepřihlášený

Známý britský služebník Boží Charles Spurgeon, často nazývaný kníže kazatelů, bývá na stránkách www.izachar.cz často zmiňován či citován, a to právem, protože se od něj může dnešní církev mnohému přiučit. I čeští evangelikálové Spurgeona docela znají a někdy i zmiňují některé jeho výroky. I já jeho jméno znal nejspíše již od dětství. Kupodivu jsem míval dlouho mlhavý dojem, že Spurgeon se soustředil skoro výhradně na kázání evangelia a příliš se nepouštěl do různých sporů a kontroverzí, nebo se jim dokonce vyhýbal, aby se mohl soustředit na to nejpodstatnější. Nicméně se jednalo o dojem mylný.

Baptistický kazatel si samozřejmě v kontroverzích a sporech neliboval a neoddával se jim jenom pro ně samotné. A vyhlašování dobré zprávy o milosti Boží učiněné v Pánu Ježíši Kristu každému, kdo vyzná své hříchy a učiní z nich pravé pokání, představovalo jeho hlavní cíl. Nicméně Spurgeon věděl, že ďábel je skutečný a že pracuje, že se snaží převrátit jednotlivce i církev, a že každý křesťan musí bojovat – ne proti tělu a krvi, ale s knížetem mocným v povětří a proti jeho úkladům a lžím. A to se bez kontroverze často neobejde – proto tento Boží muž řekl, že „nikdo nemůže být křesťanem, aniž by byl člověkem kontroverze [angl. controversialist].“ Když proto bylo zapotřebí, nemlčel, jen aby někoho neurazil, jak zmínil v jednom kázání: „Milovaní, ploďte raději kontroverze než byste se oddali špatnému rozhovoru; lépe se přít o pravdě než se shodnout na lži. Lépe, pravím, mít spor ohledně dobré doktríny, mnohem užitečnější je mluvit o Slovu Božím, byť třeba i ve sporu, než se od toho naprosto odvrátit a zanedbat to.“

Vložil: Mainstream v Středa, 18. červen 2014 @ 22:38:59 CEST (151 čtenářů)
(Více... | 5941 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Fenomén Petr Chelčický
Studie poslal Nepřihlášený

Mezi význačnými osobnostmi tzv. předchůdců Husových, či jeho současníků, objevuje se výrazná a výjimečná postava Petra Chelčického. Ten, kromě svých originálních myšlenek a svérázného učení proslavil se i tím, že se svými názory pronikl daleko za hranice Čech.

Nebyl obdařen vysokoškolskými grady i když se s pražskými mistry setkával. Zůstával po celý život sedlákem a písmákem. Spřátelil se s táborskými teology, které měl rád, i s předním ideologem Mikulášem z Pelhřimovy (biskupcem), s nímž se sešel na hrázi rybníka k památné disputaci, jež vešla do dějin. Rozumovali spolu o svátosti oltářní i o přítomnosti Kristově v této svátosti. Chelčický se klonil k remanenci.

Vložil: Mainstream v Středa, 18. červen 2014 @ 22:37:27 CEST (133 čtenářů)
(Více... | 10470 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Nový kazatel Bratrské jednoty baptistů v Lovosicích
Svědectví poslal Nepřihlášený

Sbor Bratrské jednoty baptistů v Lovosicích je duchovním domovem křesťanů hojně zastoupených ve všech generacích včetně dorostu a mládeže. Sborový dům v Dlouhé ul. 84  je prostorem, kde se lidé schází k modlitbám, k hlubšímu studiu Bible i ke společným aktivitám v rámci různých sborových složek.  Nyní přichází do Lovosic nový kazatel Václav Chumchal, který se dále představuje.

Moje cesta do Lovosic byla dlouhá, protože moje rodiště a všechna předcházející působiště byla do této chvíle na Moravě. Před třiceti lety jsem se narodil v Brně do římskokatolické rodiny. Od malička jsem měl k víře vřelý vztah, a ačkoliv jsem tomu jako malý kluk ještě úplně nerozuměl, mojí touhou bylo stát se jednou v kostele farářem. S přibývajícím věkem, poznáváním života, a nepochopením mých vrstevníků se samozřejmě moje priority postupně měnily, a tak se brzy stalo, že jsem na svůj dětský sen zapomněl.

Vložil: Mainstream v Středa, 18. červen 2014 @ 22:34:39 CEST (175 čtenářů)
(Více... | 4662 bytů | komentáře? | Život | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Lze být církví i bez finančního zabezpečení?
Principy poslal Nepřihlášený

Otázka „Lze být církví i bez finančního zabezpečení?“ zní jasně, nicméně její obtíž myslím ani neleží v tom „finančním zabezpečení“, ale spíše v tom, že – jak se domnívám – nemusí být jasné, co se myslí slovem církev. Rád bych tedy uvedl tři východiska týkající se porozumění onoho pojmu „církev“ a z nich hledat odpovědi o onom finančním zabezpečení. Co je tedy církev, jak ji rozumíme?

První východisko

Pokud rozumíme církvi jako společensky významné instituci, která plní státem vymezenou roli – kulturní, charitativní, náboženskou (je nositelem nějaké náboženské ideje), pak takto chápaná církev zřejmě peníze potřebuje, jako každá jiná podobná instituce. Pokud chceme vnímat církev jako tu, která má být především společensky významným faktorem, pak peníze k tomu patří, bez peněz bude církev společensky nevýznamná.

Je otázkou, zda lze takovou veřejnoprávní roli smířit s rolí církve neviditelné, duchovní, věřící o sobě, že je tělem Kristovým, s církví poslanou Ježíšem samým hlásat Boží království a uzdravovat nemocné (L 9,2). Boží království, které máme hlásat, je věcí těžko uchopitelnou, je to Boží vláda v našich osobních i společných dějinách, Boží vláda, která se nedá popsat a uskutečnit morálními, natož mocenskými pojmy. Evangelijní radu k poslání hlásat Boží království a uzdravovat nemocné jistě známe všichni, podle L 9,3 je to Nic si neberte na cestu, ani hůl ani mošnu ani chléb ani peníze ani nemějte dvě košile. Nezajištěnost Božího království zde jakoby volá po nezajištěnosti jeho hlasatelů. A pokud vezmeme k tomuto pojetí církve v 1 P, zde vůbec nemůžeme říci, že by křesťané měli být nějakou součástí společnosti, čteme zde, že jsou tomuto světu jako cizinci a příchozí. Církev nemusí podle tohoto pojetí hledat zakotvení především ve společnosti kolem, je zde naopak cizorodý prvek, svědek naděje a důvěry v království Boží, které se již přiblížilo a přijde brzy v plnosti. Věříme, že království Boží přijde brzy? Řešíme finanční zabezpečení církve s důvěrou v Ježíšovo doporučení Hledejte nejprve Boží království?

Vložil: Mainstream v Pátek, 06. červen 2014 @ 15:51:50 CEST (216 čtenářů)
(Více... | 9843 bytů | komentáře? | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Pokušení křesťanů vztahovat se k církvi jako nájemníci
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Církev není rigidní, církev je svobodná – zdůraznil papež František v homilii při ranní mši v kapli Domu sv. Marty a vykreslil přitom tři skupiny lidí, kteří se označují za křesťany: uniformisty, alternativisty a prospěcháři. Pro ně církev není domem, berou ji do nájmu.

Ježíš se modlí za církev a prosí Otce, aby mezi Jeho učedníky „nebyly rozdělení a sváry“. Papež František si vzal podnět z dnešního evangelia a zamýšlel se nad jednotou v církvi. „Mnozí – poznamenal – říkají, že jsou v církvi, ale jsou tam jen jednou nohou, tou druhou stojí venku. Nechávají si tak obojí možnost: být uvnitř i venku. Pro tyto lidi – upozornil František – církev není jejich domem, nepovažují ji za vlastní. Berou si ji do nájmu.

Vložil: Mainstream v Pátek, 06. červen 2014 @ 15:49:49 CEST (166 čtenářů)
(Více... | 3918 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Studie pamětí a režimů moci v křesťanských církvích v severních Čechách
Knihovna poslal Nepřihlášený

Spalová, Barbora. Bůh ví proč. Studie pamětí a režimů moci v křesťanských církvích
v severních Čechách.
Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. 2012.

V závěrečné části své knihy, podané původně jako disertační práce na Fakultě sociálních věd, Barbora Spálová konstatuje, že její snaha o dialogické setkání různých diskursů byla kolegy čtena jako „nepřiznaná kolonizace sociologie teologií“. Ze své perspektivy oborově přespolního čtenáře toto konstatování vnímám jako možné východisko pro pokus o recenzi knihy. Tato recenze jistě nemůže být plnohodnotným odborně fundovaným zhodnocením, pouze shrnutím dílčích postřehů „odjinud“. Jak z nich vyplyne, může být kniha Barbory Spálové pro teologa cenná především (nejen) množstvím inspirativních otázek, které vyvolává.

Čtyři sta stran knihy Bůh ví proč je rozčleněno do tří částí. První z nich tvoří případové studie, mapující konstruování paměti ve dvou severočeských katolických farnostech a v baptistickém sboru v Brništi. Ty jsou uvedeny teologizující úvahou o pojetí církve jako globální diaspory. Právě tady nejzřetelněji vystupuje na povrch ona zmiňovaná kolonizace. Eklesiologie, kterou autorka ve své úvaze formuluje, odpovídá trendu, který je patrný u autorů jako je Karl Rahner nebo Edward Schillebeeckx a který katolickou eklesiologickou teologii pozvolna smiřuje s protestantskými a radikálně reformačními důrazy. Už to nám naznačí kontext, definující do značné míry autorčinu perspektivu.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 02. červen 2014 @ 22:41:15 CEST (184 čtenářů)
(Více... | 7272 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Letnice - svátek a realita
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Když nastal den Letnic, byli všichni spolu na jednom místě. Náhle se ozval zvuk z nebe, jako když se žene prudký vítr, a naplnil celý dům, kde seděli. A ukázaly se jim jazyky jakoby z ohně, které se rozdělovaly, a na každém z nich se usadil jeden (Sk 2,1-3).  

Izrael má tři hlavní sváteční období – Velikonoce, Letnice a Svátek stánků, jemuž předchází den troubení (roš hašana) a den smíření (jom kippur). Všechny tyto svátky byly ustanoveny až po vyjití (exodu) z Egypta. Jsem přesvědčen, že každý z těchto tří hlavních svátků je spjat s určitou historickou událostí.

Velikonoce byly původně připomínkou vysvobození z egyptského otroctví – a v tomto smyslu je židé slaví dodnes. My křesťané tento význam Velikonoc přijímáme rovněž – víra v historický exodus je pro nás stejně důležitá jako víra v Kristovo historické vzkříšení – jsou to dvě události, kdy se mýtus protíná s dějinami a které jsou realitou jak na rovině historické, tak na rovině mýtické. Nicméně důležitější než vysvobození z Egypta je pro nás vysvobození z hříchu. Vysvobození z Egypta se týkalo Izraele a neznamenalo nutně změnu lidského srdce; Kristova výkupná smrt a jeho vzkříšení otvírá cestu k Bohu lidem všech národů a na této cestě jde především o změnu nitra.

Vložil: Mainstream v Neděle, 01. červen 2014 @ 14:12:26 CEST (198 čtenářů)
(Více... | 5058 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Rozhovor: Rozhovor s prof. Janem Hellerem o překladech Bible
Teologie poslal Nepřihlášený

Toto je 15 let starý rozhovor s prof. Hellerem původně plánovaný pro časopis Křesťanských sborů Živé slovo. Nikdy v něm ale nevyšel a ležel jen tak "v šuplíku". Následující rozhovor byl natočen 29. 10. 1998 v Praze a toto je přepis autorizovaný prof. Hellerem. Chtěl bych jej věnovat všem těm, kteří snad z neznalosti věci soudili více než jim přináleželo, s přáním, aby si uvědomili složitost této problematiky, a všem, kteří si kladou či kladli podobné otázky a nenalezli na ně odpověď.

Pavel Šíma

Malá předmluva k přepisu rozhovoru.  

Během několika let, co jsem členem křesťanského sboru v Bohumíně, jsem měl možnost slyšet množství názorů týkajících se kralického a ekumenického překladu. Většina z nich  by se dala shrnout do následujících vět:

Kralický překlad je nejlepší, nejpřesnější a hlavně nejdoslovnější . Naopak ekumenický překlad je chybný, zavádějící, místy špatně přeložený (to se dokazovalo srovnáním s překladem kralickým), plný kompromisů s katolickými názory a, jak řekl jeden bratr, je to prostě škvár a ti ekumeničtí překladatelé pro to (překládání Bible) neměli cit. A kdo ví, jestli byli vůbec věřící. Když pominu fakt opovážlivého posuzování, zda je či není někdo věřící, zarazilo mne, odkud ten bratr ví, že zrovna tento překlad je správný, a ten druhý ne.

Vložil: Mainstream v Neděle, 01. červen 2014 @ 14:11:30 CEST (186 čtenářů)
(Více... | 27233 bytů | komentáře? | Rozhovor | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Rozhovor: Ekumenický překlad: rozhovor s Janem Hellerem o problémech s překládáním Bible
Teologie poslal Nepřihlášený

Profesor Bič inicioval překlad s výkladem, vy jste, jako jediný, byl zastoupen v obou předkladatelských komisích…

Když jsem byl mladý asistent, asi jsem dost nemoudře Biče kritizoval. Jeho se to dotklo, takže byl vůči mě kritický možná víc, než by si byla bývala objektivní situace žádala. Bylo mezi námi určité napětí – které ovšem nemělo důvody osobní, respektive ty byly druhotné. Bylo věcné. Mně se zdálo, že Bič určitým způsobem nepronikl k jádru toho, co Daněk chtěl. On zas na mnoha místech zdůrazňoval, že jsem k tomu nepronikl já. Vrcholilo to kolem mé habilitace… Potom se vše určitým způsobem zklidnilo. Osobními přáteli jsme se sice nestali, ale já jsem teprve po letech pochopil, jaký to má hluboký důvod – Bič byl pět let v koncentračním táboře a jeho svět tím byl hluboce poznamenaný. Dřív jsem to nechápal. Teprve po letech mi došlo, že vlastně přežil proto, že si rozdělil svět na bílý a černý. Kdežto svět je, v tomto pohledu, v různých odstínech, spíše šedivý. Šedivý svět zastával Souček. Pamatuji si, jak byl Součkovi zatěžko Bičův černobílý svět a Bičovi zas šedivý svět Součkův. Když člověk dělí lidi na kamarády a protivníky, žije se mu podstatně snáz, než když je musí pořád třídit podle toho, co právě dělají nebo říkají. V tom okamžiku, když jsem Biče nějakým způsobem začal kritizovat, patrně jsem v jeho podvědomí vstoupil do oblasti jeho protivníků, i když jsem to vůbec neměl v úmyslu a potom jsem se sám divil, když jsem zjistil, že on mne do té oblasti svých protivníků tehdy zařadil. Dalo mi dost práce, než jsem pochopil, že vlastně svým nepochopením těchto věcí jsem si ony problémy, do značné míry, způsobil sám.

Vložil: Mainstream v Neděle, 01. červen 2014 @ 14:09:41 CEST (140 čtenářů)
(Více... | 16369 bytů | komentáře? | Rozhovor | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Miloš Bič: Jak jsme překládali Starý zákon
Svědectví poslal Nepřihlášený

Série článků Miloše Biče o průběhu překladu Starého zákona uveřejňovaná v Bulletinu České biblické společnosti v letech 1995-2000.

Začátky

Pro milovníky Kralické bible bylo těžké smířit se s myšlenkou, že by se od ní měli odloučit a přijmout nový překlad Písma sv. Volání po novém přetlumočení biblické zvěsti však neodbytně sílilo a vnější tlak ze strany oficiální vládní politiky nepřímo tyto touhy posiloval. Začala vyrůstat mládež, pro kterou Bible byla knihou zapečetěnou a nesrozumitelnou. Církev na mladé lidi ztrácela vliv a rodinné prostředí přečasto nedokázalo účinně čelit vnějším vlivům. Odpovědní teologové nemohli před danou situací natrvalo zavírat oči.

Po dlouhých a úmorných rozhovorech se konečně v lednu r. 1961 rozhodlo několik kazatelů Českobratrské církve evangelické odvážit se pokusu o nový překlad Starého zákona z původního hebrejského textu do současné češtiny. Z předcházejících rozhovorů a průzkumných studií (od r. 1951) dospěli k přesvědčení, že by nebylo správné násilnými zásahy do kralického textu chtít jej uchovat za každou cenu. I Němci, kteří po staletí houževnatě lpěli (a lpějí) na vylepšovaném Lutherově překladu, si konečně začali klást otázku, zda ještě mají právo nejnovější revizi své Bible nadále vydávat pod jménem Lutherovým. A kralický překlad také už slouží plných čtyři sta let! Vývoj češtiny se vlivem protireformace a germanizace značně pozdržel, ale neznatelně se jazyk přesto vyvíjel a nemluvíme dnes už řečí svých otců před čtyřmi staletími. Jen jeden příklad: Čteme např. v evangeliích, jak Ježíš kázal zástupům, a když domluvil, nikdo se ho "nesměl otázat". Proč? Neslyšíme nic o nějakém zákazu. Přes původní řecký text se však dozvíme, že se nikdo "neosmělil" promluvit. Tak mocným dojmem zapůsobilo kázání na posluchače. Takových míst, kde místo "směli" čteme dnes "osmělili se, odvážili se", je více, ve Starém i Novém zákoně.

Vložil: Mainstream v Neděle, 01. červen 2014 @ 14:09:19 CEST (149 čtenářů)
(Více... | 59648 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Slavná minulost a současné spory
Teologie poslal Nepřihlášený

Česká bible v dějinách evropské kultury je po pádu komunismu první publikací, kde se v diskusi nad českou biblí sešli přední čeští biblisté, teologové a bohemisté. Pochází ze stejnojmenné konference, která se konala koncem roku 1993 na brněnské univerzitě; ta následovala po mezinárodní konferenci Bible and Its Traditions – Bible in Intercultural Communication z roku 1992, která českou biblistiku, po padesát let izolovanou, vrátila jejím evropským kolegyním. Soubor studií vyšel péčí České společnosti pro studium náboženství a Masarykovy univerzity v Brně v roce 1994.

Sborník vyšel už před čtyřmi lety, a proto je třeba ho zčásti doplnit – zaznamenali jsme několik událostí, především edic. Praktickým dovršením bloku příspěvků o Bibli kralické je předání její faksimile (tzv. Šestidílky) prezidentu Havlovi 26. března 1996. Všechny dílčí příspěvky týkající se tradice českého biblického překládání do 17. století nyní svým významem převáží nejdůkladnější popis starých českých biblí, životní dílo Vladimíra Kyase Česká bible v dějinách národního písemnictví (Vyšehrad, Praha 1997). Ovšem s tím, že autorův cíl – dopsat kapitoly rovněž o biblích novočeských – se ukázal jako obrovský a lhůta jeho života jako malá. „Našich let bývá úhrnem sedmdesát, u toho, kdo je při síle, osmdesát. Většina jich je lopota a trýzeň, neboť rychle pomíjejí, a my odlétáme,“ mluví žalm 90 (89).

Je už zřejmé, co především je obsahem sborníku – pohled zpět do slavné minulosti a zastavení se u jistě nejvýraznějšího starého překladu, Kralické bible. Hned na začátku sborníku se také nalézá ostrá výměna názorů nad biblí pro veřejnost asi nejreprezentativnější, nad českým ekumenickým překladem (dále ČEP; vydán v r. 1979 u příležitosti čtyřstého výročí Kralické bible). Zhodnocení sborníku by tímto sporem mělo gradovat.

Vložil: Mainstream v Neděle, 01. červen 2014 @ 14:03:10 CEST (155 čtenářů)
(Více... | 17589 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Události: Slavnostní otevření nové modlitebny v Aši
Sborový život poslal Nepřihlášený

Bratři a sestry,
chceme se s Vámi podělit o radost, kterou prožívá náš sbor v Aši. Po více jak pětileté úmorné práci se nám podařilo s Boží pomoci dostavět novou modlitebnu. V neděli 15.6 bychom ji rádi slavnostně otevřeli.

Této slavnosti bude předcházet připomínka 65-leté práce naši církve v Aši.

Vložil: Mainstream v Středa, 28. květen 2014 @ 16:01:53 CEST (188 čtenářů)
(Více... | 691 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Prohlášení: Celorepubliková misijní sbírka BJB
Misie poslal Nepřihlášený

Na svatodušní neděli 8. června vyhlašuje Misijní odbor BJB misijní sbírku na podporu zahraničních projektů vedených Evropskou Baptistickou Misií.

V roce 2012 jsme z výtěžku misijní sbírky podpořili školu pro evangelisty v Kamerunu.

V roce 2013 byla misijní sbírka určena projektu EBM na podporu základních škol v Kamerunu, jež jsou napojeny na místní baptistické sbory.

Jsme rádi, že i my čeští baptisté se tímto způsobem můžeme podílet na misii ve světě a podpořit naše bratry a sestry, kteří na různých místech světa naplňují Velké poslání, které nám Pán Ježíš svěřil. Věříme, že i tento rok budeme moci i díky vaší štědrosti nabídnout EBM finance na podporu jednoho z jejich projektů.

Vložil: Mainstream v Středa, 28. květen 2014 @ 16:01:22 CEST (130 čtenářů)
(Více... | 966 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Čeští muslimové budou žádat o oprávnění k výkonu takzvaných zvláštních práv
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Muslimové v Česku chtějí mít možnost učit na státních školách, zakládat své vlastní nebo oddávat. V září totiž uplyne požadovaných deset let od doby, kdy Ústředí muslimských obcí získalo státní registraci. Vyznavači islámu se pustí do splnění další podmínky - shromáždit přes 10 tisíc podpisů lidí, kteří se k jejich církvi hlásí.

Deset let registrované církve mají možnost žádat o získání oprávnění k výkonu takzvaných zvláštních práv. K nim patří oprávnění zakládat školy, oddávat, vyučovat své náboženství na státních školách nebo vykonávat duchovní službu v armádě a věznicích.

Vložil: Mainstream v Středa, 28. květen 2014 @ 16:01:01 CEST (209 čtenářů)
(Více... | 5068 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Unitáři chtějí vyučovat náboženství na státních školách
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) předkládá vládě návrh, aby Náboženská společnost českých unitářů mohla vyučovat náboženství na státních školách. Jde o výjimku ze zákona o církvích a náboženských společnostech, kterou vláda musí schválit. Unitáři by se tak přidali k devíti státem registrovaným církevním společenstvím, které právo vyučovat náboženství na státních školách mají.

Patří k nim Apoštolská církev, Církev adventistů sedmého dne, Církev československá husitská, Církev římskokatolická, Českobratrská církev evangelická, Křesťanské sbory, Luterská evangelická církev v České republice, Náboženská společnost Svědkové Jehovovi a Slezská církev evangelická augsburského vyznání.

Vložil: Mainstream v Středa, 28. květen 2014 @ 16:00:06 CEST (117 čtenářů)
(Více... | 1741 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Prohlášení: Dopis Ústředí muslimských obcí v ČR profesoru Tomáši Halíkovi
Zprávy poslal Nepřihlášený

Ve jménu Boha Milostivého, Slitovného  

Vážený pane prof. Halíku  

Rádi bychom Vám touto cestou poděkovali za Vaši podporu českým spoluobčanům muslimského vyznání, která následovala po nešťastném  zákroku ÚOOZ PČR v budovách Muslimské obce a Islámské nadace v Praze.

Obdrželi jsme Vaši výzvu ohledně případu křesťanky Meriam Ishag, kterou jsme si se zájmem přečetli a ke které se připojujeme také. Děkujeme za Vaši snahu a ochotu o dialog a porozumění, pro nás  nesmírně cenné. Vážíme si také důvěry, kterou jste do nás vložil, když jste nás oslovil.

Plně s vaším apelem souhlasíme a připojujeme se k Vašemu nesouhlasu s tímto znepokojujícím případem.

Vložil: Mainstream v Úterý, 27. květen 2014 @ 01:02:16 CEST (203 čtenářů)
(Více... | 4795 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Zprávy: Informace Výkonného výboru BJB č. 2/2014
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

1. Informace z jednání VV dne 12. května 2014

Předseda informoval o návštěvách sborů. VV následně hovořil o aktuálním životě sborů Kroměříž, Vikýřovice, Teplá, Děčín, Karlovy Vary.

VV se v rozhovoru vrátil k sjezdu delegátů a projednal úkoly z něj plynoucí. Zejména se zabýval úkolem usnesení, který ukládá následující: SD rozhodl o ustavení finanční komise, která zpracuje návrh rozpočtu na rok 2015 a předloží návrh odměňování zaměstnanců VV BJB. VV ve spolupráci se sbory vytvoří kandidátku pro finanční komisi. SD pověřuje nadcházející RZS volbou finanční komise. VV navrhuje, aby finanční komise byla pětičlenná s jedním náhradníkem. Dále VV navrhuje, aby funkční období komise bylo čtyřleté (v případě první komise 4,5 roku). VV tedy žádá sbory, aby do 16.6.2014 nominovali kandidáty do finanční komise BJB. Spolu s návrhy zašlete i stručnou charakteristiku kandidáta. Na základě návrhů sborů a návrhů VV připraví VV kandidátku pro RZS.

Vložil: Mainstream v Sobota, 24. květen 2014 @ 22:32:50 CEST (169 čtenářů)
(Více... | 4793 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Docu-soap o náboženství, jaká zde ještě nebyla
Svědectví poslal Nepřihlášený

Šest mladých lidí, pět různých náboženství a jeden rok jejich duchovní cesty pod dohledem kamer

Česká televize přináší na obrazovky čT2 neobvyklý časosběrný dokument o lidech, kteří prošli duchovní konverzí. Šestidílný cyklus Příběhy obrácení vysílá od 25. května 2014 vždy v neděli v 17.45 h. Pořad vznikl v brněnském studiu české televize v Tvůrčí producentské skupině Patricka Diviše. Režie Josef Fišer, Petr Kotrla, Ladislav Cmíral a Michaela Rozbrojová.

Dokumentaristé rok sledovali šestici mladých lidí, kteří byli na počátku své duchovní cesty a nebáli se k tomu přizvat televizní kamery. Diváci tak mají možnost prožít s nimi významné životní okamžiky i chvíle plné pochybností.
Vložil: Mainstream v Sobota, 24. květen 2014 @ 19:03:27 CEST (166 čtenářů)
(Více... | 3191 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Prohlášení: Veřejné prohlášení ´Společného hlasu´ - fóra židů, křesťanů a muslimů
Zprávy poslal Nepřihlášený

Představitelé různých náboženství v České republice vydali na svém posledním setkání níže uvedené prohlášení v souvislosti se zásahem Policie ČR v muslimských modlitebnách v Praze. Fórum „Společný hlas“ abrahámovských tradic seskupuje čelní představitele hlavních monoteistických náboženství v ČR od roku 2011.

Rádi bychom společně jako židé, křesťané a muslimové dali najevo znepokojení nad zásahem Policie ČR v pátek 25. dubna v muslimských modlitebnách v Praze. Žádáme Policii ČR, aby neprodleně vysvětlila důvody tohoto zásahu, protože informační vakuum dává prostor spekulacím, které vedou k šíření nepřátelských postojů vůči muslimům.

V Praze 6. května 2014

Vložil: Mainstream v Sobota, 24. květen 2014 @ 19:01:57 CEST (178 čtenářů)
(Více... | 1437 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Tomáš Halík ke svému dopisu českým muslimům
Glosy poslal Nepřihlášený

Svou výzvou českým muslimům jsem sledoval tři cíle. Zaprvé: pomoci té ženě. Jsem si vědom toho, že nestačí, abych já osobně apeloval na súdánské autority, že daleko větší dopad může mít hlas z vlastních islámských řad. Čeští muslimové už se skutečně v reakci na mou výzvu obrátili na několik autorit islámského světa  a já věřím, že spojený mezinárodní tlak nakonec té ženě zachrání život.

Za druhé, chtěl bych apelovat na muslimy na Západě, včetně naší země, že pokud zde požívají náboženské svobody a tolerance ze strany křesťanů a mohou žít docela dobře v liberální pluralitní společnosti, měli by tuto zkušenost přenášet i do tradičních islámských zemí, odstraňovat tam "strach ze zkaženého Západu" a působit na mírumilovnější interpretaci islámského práva. Vždyť i katolická církev po  celé 19. století byla traumatizována jakobínskou fází Francouzské revoluce a paušálně odmítala principy demokracie, politické a náboženské svobody  (viz Syllabus moderních bludů) a až dobrá zkušenost amerického katolicismu s pluralitní liberální Amerikou vedla na 2. vatikánském koncilu církev  k větší důvěře v hodnoty modernity. (A dodejme: mnoho katolíků dodnes má zjednodušené představy o "zkaženém Západě" a "liberální EU", které přesně kopírují někdejší komunistickou a nynější islámsko-fundamentalistickou protizápadní rétoriku. Zpravidla právě  ti křesťané, kteří nejvíc brojí proti "islámskému  nebezpečí", se paradoxně svou mentalitou islámským fundamentalistům nejvíce podobají.)

Vložil: Mainstream v Sobota, 24. květen 2014 @ 19:01:29 CEST (137 čtenářů)
(Více... | 3097 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Prohlášení: Muneeb Hassan Alrawi: Udělám maximum, abychom výzvu vyslyšeli
Zprávy poslal Nepřihlášený

Nejvyšší představitel českých muslimů Muneeb Hassan Alrawi iDNES.cz řekl, že s dopisem ani případem v Súdánu není blíže obeznámen, ale udělá maximum pro to, aby výzvu Tomáše Halíka muslimové vyslyšeli.

"Apel na súdánskou vládu je možný. Pana profesora si vážíme a jeho výzvu podporujeme," uvedl Alrawi.

Je přesvědčený, že trest v Súdánu padl podle nejortodoxnějšího výkladu. "Takový výklad odporuje dalším zásadám islámu, které říkají, že nebude docházet k žádnému donucování k náboženství," dodal Alrawi s tím, že v Súdánu použitý výklad není jediný možný.

Vložil: Mainstream v Sobota, 24. květen 2014 @ 19:01:13 CEST (129 čtenářů)
(Více... | 1354 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Diplomové práce o baptistických sborech


Případová studie brněnské baptistické skupiny Odel Hin Drom


Bratrská jednota baptistů v Praze před a po roce 1989 očima jejích členů

e-Knihovna
 
Pozadí a teologie Kurzů Alfa

e-Knihy ke stažení zdarma!

Témata archivu e-Knih:

Argumenty
Modlitby
Partnerství
Polemiky
Poezie
Povídky
Studie
Zkušenosti
E-knihy pro mobilní telefony a PDA
MOBIPOCKET READER


Kam chce vést KAM českou církev?


Církevní restituce a BJB

Proč Bratrská jednota baptistů odmítla peníze z tzv. církevních restitucí?

Prohlášení Výkonného výboru BJB po Sjezdu delegátů 20.4.2013

74% delegátů sborů BJB pro definitivní odmítnutí smlouvy se státem

Reportáž ČT ze sjezdu delegátů BJB - duben 2013

Proč baptisté řekli ne

Tajemník EBF: BJB došla ke správnému rozhodnutí

BJB nepříjme finanční vyrovnání podle zákona o majetkovém vyrovnání !

Anketa
V kterém českem překladu Bible si čtete nejčastěji?

Ekumenický překlad
Kralická bible
Bible21
Český studijní překlad
Jeruzalémská bible
Slovo na cestu
Český katolický překlad
Překlad Nového světa
jiný překlad
Bibli nečtu



Výsledky
Ankety

Hlasů: 13
Komentářů 1

Vtip

S úsměvem

Po přijetí církevních restitucí


Webové stránky Bratrské jednoty baptistů a zařízení BJB
Bratrská jednota baptistů v ČR

Baptismus

Odbor mládeže BJB

Misijní odbor BJB

Diakonie BJB

VOŠ sociální a teologická - Dorkas


Novinky portálu GRANO SALIS
·Jak (vy)řešit patovou situaci.
·Patová situace
·Rajska zahrada Eden a život pred potopou
·Homosexualita, náboženství a konec dějin?
·Federace židovských obcí vyjádřila znepokojení nad oceněním Mela Gibsona na MFF
·Vyjádření rabína Sidona ke složení funkce vrchního pražského rabína
·Zpochybňovaná svoboda v ráji
·Výzva Synodu České provincie Jednoty bratrské vůči Synodu Severní americké
·Dávejme si pozor na Frantiśky!!
·Náboženské konverze v Česku nebudou i nadále v Izraeli uznávány

více...

SJEZD DELEGÁTŮ BJB 2013

Prohlášení Výkonného výboru BJB po Sjezdu delegátů 20.4.2013

- Usnesení Sjezdu delegátů BJB v Chebu 20. 4. 2013

- Sjezd delegátů odmítl návrh jabloneckého sboru na doplnění Ústavy BJB

- 74% delegátů sborů BJB pro definitivní odmítnutí smlouvy se státem

Branka

pro články

pro komentáře

Nastavit jako výchozí stránku!....

 Odhlásit

založeno L. P. 2004

Licence Creative Commons

Notabene
Hyde Park českých baptistů
podléhá licenci
Creative Commons
 Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported
 


Webové stránky sborů a kazatelských stanic BJB


Brniště

Brno


Brno - neslyšící


Brno - ruskojazyčný

České Budějovice

Cheb I.


Cheb II.


Jablonec nad Nisou


Karlovy Vary


Karlovy Vary - ruskojazyčný


Kladno - ruskojazyčný


Kraslice


Kroměříž


Kuřim


Liberec


Litoměřice


Lovosice

Lovosice - sbor Petra Chelčického


Olomouc

Ostrava


Pardubice


Plzeň - ruskojazyčný


Plzeň - Mozaika
 
Praha 3 - Vinohrady


Praha 3 - mezinárodní


Praha - Vinný kmen - ruskojazyčný


Praha 4 - Topolka


Praha 6 - Šárka Valley - mezinárodní


Praha - církev 21. století - ruskojazyčný


Pustá Rybná

Sokolov

Šumperk


Teplá


Uherské Hradiště

Vikýřovice


Vsetín


Vysoké Mýto

Znojmo

Žatec



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas; PR a marketing - Stepan
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 1.05 Seconds