Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Libor   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 4385, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 4017, adminů: 23, uživatelů: 2307
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

5 972 774

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 6 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


HYDE PARK ČESKÝCH BAPTISTŮ


 

Vítejte

v Hyde Parku

českých baptistů

Zavítali jste na stránky, které jsou neoficiálním nezávislým prostorem,
na kterém můžete zcela svobodně vyjadřovat svoje názory,
posílat články nebo psát komentáře na témata,
týkající se baptistického hnutí v České republice i ve světě.

Přejeme vám všem dobrou vůli, nově navázaná přátelství, úctu k oponentům i mnoho radosti a Božího požehnání ze stránek NOTABENE.



 

HISTORIE


Baptistický kazatel Martin Luther King v čele boje proti násilí a nespravedlnosti křesťanského fundamentalismu




SOUČASNOST


 


Rozhovor: Rozhovor s kazateli topoleckého sboru v časopisu Protestant 6/2017
Etika poslal Nepřihlášený

Baptistický sbor v Praze 4 na Topolce je dlouhá léta známý mj i jako útočiště lidí lidí neskladných nebo pronásledovaných. V poslední době došlo k napětí mezi ním a některými dalšími sbory Bratrské jednoty baptistů kvůli jeho otevřenosti ve vztahu k lidem s menšinovou sexuální orientací (označovaným dnes jako LGBT menšina).

Na otázky Jana Škroba odpovídají kazatelé sboru Jan Koukal (JK) a Lydie Kucová (LK)

V nedávné době došlo ke sporu vašeho společenství s vedením Bratrské jednoty baptistů. Co přesně se stalo?

JK: Chtěl bych předeslat, že v pojetí baptismu, ke kterému se hlásím já i náš sbor – společně dejme tomu se západoevropskými baptisty – BJB (Bratrská jednota baptistů) není církví (tou je z pohledu státu), ale unií baptistických sborů; tedy unií jednotlivých církví. Místní církev je sbor, viditelné tělo Kristovo, které jedná v odpovědi na Boží milosrdné pozvání ke společenství. Jako takové má povinnost a svobodu vykládat Boží slovo a v moci Ducha svatého jej uvádět ve svůj život a jednání. Z této kongregační eklesiologie plyne, že BJB nemá vedení, ale spíše koordinátory spolupráce mezi plně „kristonomními“ sbory. Roli koordinátora zastává výkonný výbor.

Spor (nebo z velké míry nedorozumění) tkví v naší neochotě v křesťanském kontextu urážlivě označovat jakékoli dříve jasně diskriminované menšiny. V tomto případě jde o LGBT lidi. Náš sbor chce být otevřený každému a pro každého chce obhajovat možnost být součástí společenství. Trváme na držení tradičních baptistických zásad vyčtených z evangelia: na svobodě svědomí a svobodě vyznání.

Tyto myšlenky jsme hlavně pomocí dopisů komunikovali s ostatními sbory v BJB. Výsledkem byly snahy několika sborů (či jejich staršovstev) uplatnit v kongregacionalismu nelegitimní „mezisborovou kázeň“. Dokonce výroční sjezd delegátů náš sbor vyzývá k vystoupení z BJB pro naše údajně nebiblické postoje. Do příštího jara má náš sbor „činit pokání“, nebo se bude hlasovat o našem vyloučení z BJB.

Vložil: Mainstream v Středa, 05. červenec 2017 @ 18:52:32 CEST (334 čtenářů)
(Více... | 8413 bytů | komentáře? | Rozhovor | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Život: Bůh není mrtev. A církev?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V osobně laděném textu autorka vysvětluje, proč se rozhodla opustit církev a jít duchovní cestou samostatně. Kritika konkrétních podob církevního života se soustřeďuje do tří okruhů – náboženského, politického a sociálního.

Církev jako náboženský problém

Když jsem před několika lety opouštěla poklidný přístav Českobratrské církve evangelické (ČCE), připadala jsem si jako Kryštof Kolumbus. Čekala mě duchovní cesta, u které nebylo zdaleka jasné, zda dopluju ve zdraví k pouze tušenému břehu na druhé straně, zda takovou cestu přežiju, jak dlouho to může trvat, jestli se nakonec přece jen nevrátím... Pak jsem vyplula. 

Tato pouť mě obohatila o poznání, že „nový svět“ skutečně existuje, ta země je veliká a rozmanitá, takže se nedá popsat pár slovy, každá část je jiná a každý si v ní najde kout, kde se mu dobře žije. Na cestě jsem potkala mnoho dalších mořeplavců, častokrát jsme pluli stejným směrem, i když každý dával přednost své vlastní lodi vzhledem k nepříjemným zkušenostem s rozkazy kapitánů v minulosti a vzhledem k podivnostem v konstrukci jiných lodí. Často jsme se navštěvovali a pojí nás hluboká přátelství, i když se nevídáme pravidelně jednou za týden.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 03. červenec 2017 @ 22:44:59 CEST (221 čtenářů)
(Více... | 16897 bytů | 1 komentář | Život | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Prohlášení: Světové společenství reformovaných církví podepíše deklaraci o ospravedlnění
Teologie poslal Nepřihlášený

Vatikán / Wittenberg. Světové společenství reformovaných církví připojí svůj podpis ke Společnému prohlášení k nauce o ospravedlnění. Ceremonie, považovaná za důležitý krok směřující k jednotě křesťanů, se odehraje tuto středu (5. července) v německém Wittenbergu. Deklaraci v roce 1999 stvrdili podpisem zástupci katolické a luteránské církve a v roce 2006 se k ní připojili také metodisté. Delegaci Svatého stolce do Wittenbergu povede biskup Brian Farrell, sekretář Papežské rady pro jednotu křesťanů. Požádali jsme ho, aby pro posluchače Vatikánského rozhlasu vysvětlil význam této deklarace:

„Jedním z hlavních problémů v 16. století bylo teologické a duchovní chápání toho, jak se spása přinesená Kristem uskutečňuje v životě člověka. Bylo to předmětem mnoha sporů, které můžeme zjednodušit jako spor o to, zda jsme spaseni skrze milost nebo skrze dobré skutky. V rámci ekumenického procesu jsme my, katolíci, s luterány a později také s metodisty, dospěli k závěru, že tento problém chápeme stejným způsobem: že totiž jsme spaseni skrze milost, ale že to zároveň vyžaduje, abychom prokazovali svůj vztah k Bohu v dobrých skutcích. Nyní další reformované církve, kterých je na světě velmi mnoho, po určitém rozlišovacím procesu rozhodly, že se k tomuto zásadnímu učení připojí. Znamená to tedy, že katolická církev a většina historických protestantských církví se nyní na tomto zásadně důležitém učení shodují, že všichni stejně chápeme podstatu toho, co znamená ospravedlnění. Máme tedy nyní daleko silnější základ, na kterém můžeme budovat naše duchovní i eklesiální vztahy.“

Vložil: Mainstream v Pondělí, 03. červenec 2017 @ 20:27:30 CEST (111 čtenářů)
(Více... | 3506 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Prohlášení: Vyjádření 2. sboru v Chebu k současnému dění v BJB
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Milí bratři, milé sestry,
rádi bychom vyjádřili naše znepokojení nad událostmi, kterých jsme byli svědky v BJB v uplynulých měsících. Předem vás prosíme, nechápejte náš hlas jako snahu o rozdmýchávání negativních emocí či dalších rozporů. Naším cílem je smysluplná, budující a Kristovu evangeliu věrná diskuze, které nás povede k vzájemné lásce (Fp 2,1-5). Chceme tímto přimět ostatní členy BJB k hlubšímu promyšlení nedávných událostí a rozhodnutí, která jsme jako BJB učinili.

Události minulých měsíců

Předně bychom chtěli ukázat, jak pohlížíme na události posledních několika měsíců. Máme na mysli především dění týkající se sboru Na Topolce (Praha 4) a jejich postojů. Máme pochybnosti o způsobu, jakým jsme se jako BJB k celému problému postavili. Nechceme se nyní vyjadřovat k samotným otázkám homosexuality či dalším palčivým tématům. Poukazujeme pouze na způsob, kterým se problém řešil.

Celá „kauza Topolka“ začala v minulém roce na Radě zástupců sborů, kde br. Koukal z Topolky po sérii čtyř kategorických otázek ze strany br. Klusáka z Lovosic naznačil svůj postoj k praktikované homosexualitě. Je naprosto jasné, že bratrova odpověď pohoršila velkou část bratří a sester v BJB. Domníváme se však, že pohoršující zde byl i samotný způsob dotazování se. Otázky s možností odpovědět pouze ano či ne nám připomínají inkviziční praktiky, které se snaží dotazovaného zahnat do kouta a dokázat jeho špatnost. Rozumíme, že br. Koukal má podle řady z vás špatný postoj v otázce homosexuální praxe. Br. Klusák ale dalece přesáhl hranice slušnosti a jednání v bratrské lásce. Mrzí nás fakt, že zatímco na základě odpovědi br. Koukala se vzedmula velká vlna emocí a rozepří, jednání br. Klusáka v podstatě téměř nikoho nepobouřilo.

Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červen 2017 @ 14:54:40 CEST (333 čtenářů)
(Více... | 18026 bytů | komentáře? | Prohlášení | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Komentáře: David Novák: O fundamentalismu a Božím slovu
Teologie poslal Nepřihlášený

V posledním blogu  http://david-novak.blogspot.cz/2017/06/tri-nebezpecne-nesmysly-biblicky.html jsem se dotkl zřejmě některých citlivých témat. Pro některé může být zklamáním, že „vysoký církevní představitel“, (jak mě někteří titulovali) povede Církev bratrskou k tomu, aby se neuzavírala, ale naopak byla otevřená k jiným křesťanským tradicím, aby si byla vědoma svého částečného porozumění Písmu, aby se nebála v rámci svých pastoračních programů počítat i s některými znalostmi z psychologie a aby v kontextu kontextuální misie využívala i prvek zábavy. Nejedná se o nic nového, protože v podobném duchu pracovali i moji předchůdci a různými způsoby pracují i moji kolegové. Ti mě zároveň učí stát pevně na Písmu. Co je zřejmě pro někoho překvapující, je, že výše popsané, se nevylučuje s pevným zakořeněním v Písmu. 

Z diskusí a příspěvků mi čas od času vyskakovalo jedno slovo, jeden směr, který je mi hodně nepříjemný. Oním směrem je fundamentalismus. Zvláště v dnešním rozvolněném světě se jeví fundamentalismus jako lákavá odpověď a jako bezpečný přístav. O co se ale jedná? Začteme se do slov jednoho z největších českých teologů, Jana Hellera. Jeho moudrá slova jsou velmi nadčasová… Zároveň se dívejme pod paradigmatem jeho pohledu na některé odpovědi či výroky různých křesťanských skupin. (Cituji z knihy „Na čem mi záleží“, Vyšehrad 2009) 

Co je podle vás křesťanský fundamentalismus? 

Fundamentalismus je v mé představě úsilí zaměnit vlastní, osobní náboženský prožitek za normu pro druhého. To je velmi zhoubné, proto je takovému úsilí třeba čelit všude a pořád. Takový člověk totiž tím, co poznal a co mu bylo třeba opravdu z milosti Boží darováno, začne přikazovat těm druhým, po jaké cestě mají jít k Pánu Bohu. Tím se nad nimi zmocňuje vlády. Bývá to provázeno falešnou představou, že pravdu má ten, kdo jí hlásá. Ne! Když hlásáme pravdu, vždycky jí hlásáme nedokonale. A nadto pravda není názor, nýbrž bytost. Vždyť Kristus říká, já jsem pravda (J 14, 6). A Kristus přece nikdy nemůže být vlastnictvím člověka. Apoštol Pavel říká, že poznáváme jen zčásti. Proto nikdy nejsme pány Božího slova. J. Heller hovořil o tom, že nikdo není pánem Božího slova a tedy že nikdo nemá konečný výklad. Stejně tak nelze nikoho tlačit k „jedné správné zkušenosti“ s Bohem. Omyl fundamentalistů je v tom, když si myslí, že mají jak správný výklad tak zaškatulkovatelnou zkušenost. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červen 2017 @ 14:53:08 CEST (237 čtenářů)
(Více... | 7599 bytů | 1 komentář | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Hans Küng: Žena v dějinách křesťanství
Studie poslal Nepřihlášený

Jedna z nejprogresivnějších prací o postavení ženy v katolické církvi. Obsahuje teologické úvahy o proměně vztahu k ženám napříč staletími, nechybí ani kritika současného stavu a formulace konkrétních reformních cílů.

Nejsem o nic méně než ty

Hans Küng
Žena v dějinách křesťanství. Přel. Petra Švecová, Vyšehrad, Praha, 2017, 136 s.

„Pro většinu světových náboženství znamená žena problém,“ píše v knize Žena v dějinách křesťanství švýcarský teolog, religionista a enfant terrible katolické církve Hans Küng (nar. 1928). Autorovy ryze odborné i popularizační práce, od těch drobných po velké monografie, působí vždy pozdvižení. Menší v zemích demokratické tradice, která ovlivňuje i vnitřní církevní provoz, větší tam, kde se klade důraz na konzervativní pojetí politiky, kultury a institucionálně orientovaného náboženství. Je více než pravděpodobné, že za pár desítek let budou Küngovy úvahy patřit mezi stěžejní, formující texty, na jejichž základě došlo k signifikantním společenským změnám, zvláště pak k hlubšímu chápání lidské svobody a spravedlnosti.
Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červen 2017 @ 14:52:31 CEST (90 čtenářů)
(Více... | 14227 bytů | komentáře? | Tvorba | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Baptistické pojetí odluky
Principy poslal Nepřihlášený

Většina českých baptistů by pravděpodobně byla schopna vyjmenovat základní zásady, které definují baptistické hnutí a odlišují nás tak od ostatních křesťanských denominací. Otázkou ale zůstává, nakolik je nám zřejmá vzájemná souvislost těchto zásad. Nakolik pod jejich povrchem rozeznáváme myšlenkové proudy, ze kterých se zrodily a byly vyživovány. Značná míra nejasnosti na tomto poli se projevuje v některých rozhovorech, které jsou v současnosti v BJB vedeny. Tato skutečnost nás vede k záměru aktivněji se podílet na společné reflexi baptistické tradice. Na těchto internetových stránkách se pokusíme postupně přinášet poznámky a náhledy na jednotlivé baptistické zásady. Věříme, že to může být užitečný příspěvek ke kvalitnějšímu rozhovoru jednotlivců i celých sborů.

Baptistický kazatel Dr.  Jindřich Procházka ve své knize Obrazy z dějin baptistů (Praha, 1939) píše: „Všechny naše zásady plynou z jednoho zdroje: z víry, že Kristus je Pán.“ Tato věta není jenom zbožnou frází, ale směřuje ke skutečné podstatě baptistických specifik. Jednotlivé zásady baptistického hnutí vyrůstají z tohoto základního předpokladu.

Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červen 2017 @ 14:51:18 CEST (170 čtenářů)
(Více... | 7841 bytů | 1 komentář | Obnova | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Rozhovor: Křesťanství je už tak nepřitažlivé, že je vlastně zajímavé
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Víra pomáhá odbourávat úzkosti a deprese, to psychiatrie ví. V naší tradici to byla po staletí víra křesťanská. Ale dnes? Jak může inteligentní člověk věřit „pohádce“ o Bohu, který se stal na chvíli člověkem? Má vůbec křesťanství co říct dnešnímu, dejme tomu, vysokoškolákovi? Povídáme si s Jáchymem Gondášem, baptistickým kazatelem a učitelem ve škole.

Protože nemá telefon, domlouvali jsme si rozhovor po mailu. Napsal mi, že si mě vyzvedne na tramvajové zastávce a pak půjdeme k němu domů, že bydlí za rohem. Vygooglovala jsem si, jak vypadá, a čekala vousatého mladého muže vážného vzhledu. Jak ho tak vyhlížím do dálky, přifrčí ke mně o hlavu menší pokérovaný kluk v kraťasech, evidentně dobře naložený, a povídá: „Čekáte na mě?“ „Ne,“ řeknu a myslím si – vem si prkno, chlapče, a vodjeď. Tak jsme se potkali.

Jáchymu Gondášovi je čtyřicet let, je ženatý a má dvě děti. Na moje otázky odpovídá stylem „tak, když už se na to ptáte…“ a dost těžko hledá slova. To je mi sympatické.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 29. červen 2017 @ 09:57:43 CEST (163 čtenářů)
(Více... | 14128 bytů | komentáře? | Rozhovor | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Zprávy: Mariánský sloup se zřejmě vrátí na Staroměstské náměstí
Zprávy poslal Nepřihlášený

Nápad vztyčit na pražském Staroměstském náměstí repliku někdejšího mariánského sloupu získal klíčový souhlas úředníků. Památník by se na původní místo mohl vrátit příští rok, tedy sto let poté, co ho na podzim roku 1918 strhl dav. I dnes budí kontroverze. Odpůrci chápou sloup jako symbol pobělohorského útlaku.

Rozhodnutí o umístění stavby vydal stavební úřad Prahy 1 před několika dny. Dospěl k závěru, že jde o osazení výtvarného díla na sokl, které nepotřebuje stavební povolení. „Záměr prakticky navrací na Staroměstské náměstí část kompozice tohoto prostoru, jejíž funkce a umístění byly ověřeny dlouhým obdobím její existence,“ stojí mimo jiné v odůvodnění rozhodnutí.

Sloup s hlavicí, sochou Panny Marie, schodištěm a balustrádou, který pár dní po zrodu samostatného Československa strhl rozvášněný dav, stál na náměstí 267 let. Pozůstatky roztříštěné barokní plastiky jsou umístěné v Lapidáriu Národního muzea na Výstavišti.

Nová pískovcová replika je přesnou kopií původní sochy. Autoři na ní pracovali ve volném čase bez nároku na odměnu, jeden z nich, Petr Váňa, dokonce prodal dům.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 29. červen 2017 @ 09:57:03 CEST (121 čtenářů)
(Více... | 5295 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: ´´Trochuliberálka´´ mezi fundamentalisty
Ze světa baptistů poslal Nepřihlášený

Jsem členkou Církve bratrské a absolventkou ETS - Obor teologická a pastorační činnost. Formovaná tímto prostředím jsem se ocitla tváří v tvář prostředí konzervativní ruské baptistické církve v Novosibirsku. U sebe doma se považuju spíše za konzervativní, zde mě ovšem někteří vidí jakoliberálku. V Novosibirsku se nachází baptistický seminář, který připravuje budoucí kazatele (čtyřleté denní či dálkové studium s titulem Bc., příprava je mnohem důkladnější ve srovnání s ETS) a má značný vliv na místní duchovní prostředí. 

Duchovní autority zde prosazují přísný biblicismus a to, o čem se u nás diskutuje a kde je svoboda názorů, je zde považováno za projev liberalismu. Chtěla bych se s vámi podělit o některá pozorování, která jsem učinila za dobu svého více než ročního pobytu zde. Upozorňuji, že v jiných městech a denominacích se situace může značně lišit.

Vložil: Mainstream v Středa, 28. červen 2017 @ 19:57:40 CEST (157 čtenářů)
(Více... | 8001 bytů | komentáře? | Fundamentalisti | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Homosexualita I. - zdánlivě jasné ´´důkazy´´ ze Starého zákona
Etika poslal Nepřihlášený

Složité téma. A asi ještě dost dlouho bude. Tím spíš je potřeba do tohoto jablka kousnout. Jistě opatrně. Z Bible víme, že to s jablky bývá ošidné…

Předně – otevíráme balík problémů. Homosexuální orientace a jednání, manželství a registrovaná partnerství, adopce a výchova dětí, rodičovské modely, výzkum genetický, endokrinologický, psychologický… Co k tomu říká Starý zákon a co Nový… To je více než na jeden článek.

Druhak – Bible mnohé neřeší, na některé otázky neodpovídá. S tím se musí poprat křesťané v mnoha oborech – lékařství, genetické manipulace, umělá inteligence, robotika, kosmonautika, ale i pedagogika a psychologie…

A do třetice – společnost se vyvíjí. Jistěže pro určitý typ vývoje platí označení „pokazit se“. Ale třeba ve vztahu k otrokářství či k rovným právům mužů a žen jsme pokročili k výrazně lepšímu stavu, než znal apoštol Pavel.

Vložil: Mainstream v Úterý, 27. červen 2017 @ 13:45:08 CEST (290 čtenářů)
(Více... | 3545 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Komentáře: Proměna křesťanství v populární náboženství aneb ´´nízkoprahová společenství´´
Evangelizace poslal Nepřihlášený

Nepochybně každý upřímně věřící křesťan by byl rád, kdyby jeho služba byla požehnaná a přinášela bohatou úrodu v různých oblastech života víry. Ovšem být věrný Bohu často znamená jít po cestě, která není jednoduchá, rychlá a úspěšná, a to zvláště tehdy, pokud tato kritéria budeme hodnotit očima lidí ze světa. Zde je možné očekávat spíše odmítnutí, nepochopení i výsměch. Když však jako křesťané nežijeme podle tohoto světa, potom by pro nás neměl být pohled lidí ze světa směrodatný, ale spíš naopak. V každé chvíli a v každé situaci je třeba být věrný Bohu a vytrvat na této cestě i přes ponižování a urážky.

Problémem však může být kompromis se světem, a to úmyslný, který zahrnuje systematické přebírání světských filozofií a postupů, nebo nárazový, daný například ztrátou trpělivosti, kdy se člověk rozhodne vzít věci do vlastních rukou a dát jim potřebnou dynamiku „podle vlastních představ“. Příkladem takového kompromisu může být čekání Saula na Samuela, kdy se Saul rozhodl neposlechnout Boží příkaz a jednat podle vlastního úsudku. Konec tohoto příběhu všichni známe – Saul vypadl z Boží milosti, načež následovala jeho zoufalá snaha vlastní silou se udržet za každou cenu u moci, která však skončila úplným opakem – jeho smrtí.

Vložil: Mainstream v Úterý, 27. červen 2017 @ 13:42:52 CEST (166 čtenářů)
(Více... | 24101 bytů | 1 komentář | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Tři nebezpečné nesmysly ´´biblicky věřících křesťanů´´
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Když někdy slýchávám, že je někdo „biblicky věřící“ musím se ptát, kterému výkladu Bible věří. Prostě není pravda, že věřím jen Bibli. Pokud by tomu tak bylo, místo kázání bychom četli jen Bibli (a nejlépe v původním jazyce, protože i překlad je do jisté míry výkladem). Chci tím napsat, že naše chápání Bible je vždy zabarveno naší kulturou, osobní historií, denominací nebo sborem atd. Dokonce si dovolím tvrdit, že tvrzení, že „my jsme ti jediní bibličtí“, je známkou sektářství. Zároveň je to tvrzení nesmírně pohodlné, protože nám dává pocit, že „my víme“ a ti ostatní jsou mimo. Protože ostatními pohrdám a nebi je prostě neberu, na svoje akce zvu jen a pouze svoje řečníky, čtu svoje knihy, kteří nebo které jen potvrzují moji pravdu. Tím se dostávám to tzv. jeskyně ozvěn, kdy něco říkám a vrací se mi jen to, co chci slyšet. Chápu tento přístup u různých sekt, je mi smutno, když se s tímto přístupem setkávám u křesťanů. 

Z tvrzení o „jediných biblických křesťanech“ plyne první nesmysl a tím je apriorní odpor k ekumeně. Jak v katolických, tak protestantských kruzích se vyskytují skupiny, pro které ti druzí jsou heretici. V protestantismu se pak vyskytují bojůvky, které se nekamarádí vůbec s nikým včetně protestantů. Odvolávají se na svůj správný výklad Bible, ale o Bibli v jejich případě jde až na druhém místě. Mnohem více totiž věří ve svůj výklad Bible, ve svojí doktrínu, podle které překrucují Bibli. Dobře je to vidět na výroku Ch. Spurgeona Kalvinismus je evangelium a nic jiného. (Charles Spurgeon, The New Park Street Pulpit, Vol. 1, 1856).

Vložil: Mainstream v Pátek, 23. červen 2017 @ 19:26:40 CEST (469 čtenářů)
(Více... | 9410 bytů | 5 komentáře | Fundamentalisti | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Komentáře: Nový evangelikalismus
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Každý věřící by měl vědět, že v současnosti existují dva typy evangelikálů, staří a noví. Ti staří, původní, stojí na…
Peter Masters
Celý článek zde: http://www.reformace.cz/zod/novy-evangelikalismus-cislo-106

Vložil: Mainstream v Středa, 21. červen 2017 @ 17:12:37 CEST (190 čtenářů)
(komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Zprávy: Informace Výkonného výboru BJB č. 3/2017
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

1. Informace z jednání VV BJB dne 7. června 2017

VV se sešel na začátku června na svém prvním řádném jednání ve zvoleném složení - bratři Pavel Coufal (předseda VV), Jan Jackanič (tajemník VV), Erik Poloha (místopředseda VV), Radek Pospíšil (člen VV), Pavel Novosad (člen VV), setkání se zúčastnili také oba náhradníci  – bratr Oleg Grytsik a sestra Slávka Švehlová.

Setkání bylo zahájeno společnými modlitbami a připomenutím poslání VV v rámci řádů Bratrské jednoty baptistů. Do konce kalendářního roku se sejde VV ještě třikrát (září, říjen, prosinec).
 
VV se na svém setkání vrátil k uskutečněnému kurzu kazatelů, který připravil ještě předchozí VV a také k minulému Sjezdu delegátů. Konkrétně jsme hovořili o tom, jakým způsobem zapracovat otázku doporučení sborů pro volbu členů komisí a výborů jednotlivých odboru, otevřeli jsme rozhovor o volbě nové teologické komise a naplnění usnesení SD ve vztahu ke sboru Praha 4. VV také vyzývá sbory, aby nepodávaly opakovaně stejné návrhy, které již byly Sjezdem odmítnuty.
 
VV diskutoval formu Usnesení SD a pověřuje tajemníka, aby od příštího SD byla usnesení ve spolupráci s návrhovou komisí formulována tak, aby šlo o samostatně srozumitelný dokument, který se nebude pouze v bodech odkazovat na sjezdové materiály. VV souhlasí s tím, aby se Usnesení v této nové podobě již publikovalo také na webových stránkách BJB.

VV upozorňuje sbory na chybu v letošním usnesení SD, ve kterém chybí informace o zamítnutí návrhů č. 12 sboru v Lovosicích a č. 13 sboru v Kroměříži. V příloze těchto Informací posíláme proto verzi Usnesení SD s poznámkou, vlastní doplnění (nebo opravu) tohoto Usnesení může provést až příští SD.
Vložil: Mainstream v Sobota, 17. červen 2017 @ 19:13:07 CEST (174 čtenářů)
(Více... | 5917 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Pokrývky hlavy kdysi a dnes II.
Principy poslal Nepřihlášený

Apoštol Pavel své epištoly často rozvrhl na dvě části (byť ne nutně stejně dlouhé), přičemž v první vysvětloval doktríny a ve druhé se zaobíral jejich praktickou aplikací. To vidíme například v listu Římanům nebo Efezským. Je to dobrý vzor, který můžeme následovat. Proto poté, co jsme si vyložili verš po verši oddíl z 1. Korintským 11. kapitoly o pokrývkách hlavy, co jím chtěl apoštol Korintským sdělit, nám ještě zbývá se zaměřit, co s tím činit dnes, a zodpovědět si na případné námitky – což byl ostatně také Pavlův zvyk, viz např. Řím. 9:19nn.

Každý znovuzrozený křesťan by měl vnímat, že tento postup je náležitý a nezbytný. Znakem Božích dětí je, že milují Boží Slovo a chtějí se mu ve všem podřídit – Žalm 119 je toho mocným svědectvím. Proto ani uvedený oddíl nemůžeme jen tak odsunout stranou (ostatně, tvoří asi 1/30 celé epištoly, což vzhledem k její relativní obsáhlosti není málo). Nezapomeňme, že se do Písma nedostal jen proto, že zrovna náhodou se v tamní církvi vyskytl tento tehdy aktuální problém, a tak se jím Pavel chtě nechtě musel zaobírat. Ne; za vším stála Boží prozřetelnost. Hospodin sám vše vedl a dopustil tak, že zrovna v době, kdy Pavel psal první list do Korintu, se v tom sboru vyskytl problém se zahalováním žen, a že tedy musel reagovat, to vše pod puzením, ba, nesením Ducha Svatého. Pán Bůh chtěl, abychom zrovna toto v Bibli měli.

Nejdřív si tedy zodpovíme na některé běžné námitky a následně se zaměříme na praktickou aplikaci dnes, a proč konkrétně je to vše důležité.

Vložil: Mainstream v Neděle, 11. červen 2017 @ 20:14:37 CEST (147 čtenářů)
(Více... | 21774 bytů | komentáře? | Fundamentalisti | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Fundamentalisti: Pokrývky hlavy kdysi a dnes I.
Principy poslal Nepřihlášený

Články, které se zabývají problematikou, na kterou jsou různé názory, často uvádíme s tím, že se jedná o kontroverzní problematiku. V případě pokrývek hlavy ženami v rámci bohoslužeb to ovšem skoro ani říci nelze, protože v praxi zde žádný spor vlastně není. Dnešní křesťané s touto otázkou v drtivé většině případů už nezápasí, protože to mají ve svých očích vyřešené: jedná se jen o kulturní zvyk prvních křesťanů, který v dnešní době nemá význam zachovávat (ještě by se z nás stali „zákoníci“).

Nicméně jako u každé jiné otázky se i zde musíme spolu s apoštolem ptát: „Co praví Písmo?“ (Řím. 4:3). A nelze se spokojit s názorem, který si utvoříme na základě jednoho izolovaného verše, musíme Boží Slovo pochopit v kontextu. U Pavlových epištol platí obzvláště, že mají svou logickou strukturu, kterou musíme při výkladu důkladně zvážit; jedna věc navazuje na druhou, a pokud na to nepamatujeme, můžeme snadno dojít k mylnému závěru. Je zajímavé, že u 1. listu Korintským se s tím setkáváme ve více případech – i na otázku jazyků a masa obětovaného modlám si dnešní křesťané často činívají názor na základě několika osamocených veršíků, aniž by se zabývali tím, jak souvisí s tím ostatním, proč jim předchází, co jim předchází, nebo následuje, co jim následuje.

Nepočítáme-li vyložené liberály, kteří berou Bibli ne jako zjevené Slovo Boží, ale jako kulturně podmíněné dílo své doby – a proto pro ně automaticky nemá první část 11. kapitoly žádný praktický význam – pak se vyznávající křesťané s tímto oddílem většinou vypořádávají tak, že na základě 16. verše zdůrazňují, že se jedná o pouhý zvyk tehdejší církve, ale my už dnes takový zvyk nemáme, čímž je věc vyřešena. Případně se poukáže, že „vlasové [ženě] k zastírání dáni jsou“, což má znamenat, že dlouhé vlasy plní funkci pokrývky samy o sobě, čili ženy nic dalšího nosit nemusí. Pokud se má ovšem celá věc rozhodnout toliko podle těchto veršů, proč Pavel psal to ostatní? S tím se nelze spokojit. Abychom posoudili, co s textem dnes, musíme dobře pochopit, co s ním měli dělat Korintští ve své době, to znamená, jít verš po verši a přemýšlet nad jejich významem a vzájemným vztahem. Co zde tedy chtěl Pavel sdělit a proč?

Vložil: Mainstream v Středa, 07. červen 2017 @ 19:54:51 CEST (229 čtenářů)
(Více... | 35509 bytů | komentáře? | Fundamentalisti | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Zprávy: Výsledky velké německé studie mezi migranty
Principy poslal Nepřihlášený

Německá média zveřejnila novou studii, do které se zapojilo 800 migrantů z Bavorska a které měla ukázat rozmanitost názorů a vzdělání mezi žadateli o azyl odlišného původu. Upozorňuje však také na znepokojivý trend narůstajícího antisemitismu. Někteří dotazovaní prý také nemají žádný problém s náboženským násilím, píše server deníku Oberbayerische Volksblatt.

Studii v roce 2016 provedla Nadace Hannse Seidela, výsledky však byly zveřejněny až teď. Zapojili se do ní uprchlíci pocházejí ze Sýrie, Eritreje, Iráku a Afghánistánu. Výzkumníci hovořili s 800 migranty v azylových domech po celém Bavorsku a zjistili velké rozdíly ve vzdělání podle zemí, objevili také některé problematické postoje vůči ženám a Židům.
Vložil: Mainstream v Středa, 07. červen 2017 @ 19:51:38 CEST (141 čtenářů)
(Více... | 4195 bytů | komentáře? | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Události: Noc kostelů 2017 a sbory Bratrské jednoty baptistů
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

9. června 2017 se do Noci kostelů zapojí svými programy dvanáct sborů Bratrské jednoty baptistů:
Brniště
Brno
Cheb
Olomouc
Ostrava
Praha 3
Praha 4
Příbor
Šumperk
Teplice
Zlín
Znojmo

Vložil: Mainstream v Úterý, 06. červen 2017 @ 20:22:18 CEST (155 čtenářů)
(Více... | 576 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Události: Noc kostelů 2017 v Brně
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Jako v předchozích letech i letos v městě Brně zahájí večer Noci kostelů slavnostní vyzvánění zvonů a ekumenické setkání, tentokrát v modlitebně Bratrské jednoty baptistů na ul. Smetanova.


Návštěvníci se  mohou těšit i na zajímavou novinku – jízdu šaliny Noci kostelů v centru Brna s doprovodným programem: rozhovory a setkání se zajímavými hosty, pozvánky na právě probíhající programy v nedalekých kostelech i hudební a taneční ukázky na zastávce před kostelem sv. Tomáše. V této části Moravského náměstí budou probíhat i tradiční dětské programy: workshopy či pátrací soutěž pro dvojice chlapců a dívek od 8 do 15 let s názvem Tajemství brněnských kostelů.
Vložil: Mainstream v Úterý, 06. červen 2017 @ 20:22:04 CEST (123 čtenářů)
(Více... | 1721 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Akce a reakce aneb malá církevní prognóza evangelikálů
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Uvěřil jsem na přelomu 80 a 90. let minulého století. V té době doznívalo pnutí mezi letničními a evangelikály. Církve v totalitě byly vůči letničním křesťanům poměrně vyhraněné, zvláště CB. Dokonce i jinak svobodomyslní baptisté volili úderné metody k jejich eliminaci ve vlastních řadách. Na druhé straně jsem se později těmto postojům, díky rozmachu neopentekostalismu, příliš nedivil. Jen mi tehdy u kritiků chyběla určitá schopnost rozlišování.

Charismatické probuzení

Každá přehnaná reakce ale vede k podobně přehnané protireakci. Letničním se začalo dařit a začali mezi sebe přijímat každého, kdo byl letničně orientován a měl v evangelikálních kruzích problémy. Automaticky byl brán jako někdo, kdo je pronásledován pro praxi duchovních darů, což asi nebyla vždy pravda. Rovněž dále vzrostl vliv charismatiků a v každém městě se rekrutovaly v různých církvích probuzenecké skupinky. Charismatici se později buď slučovali s denominací KS, s militantnějším SŽ nebo vytvářeli různá další uskupení. Obvykle začali praktikovat Starý zákon, což činí dodnes. Reakcí na dřívější ostrakizaci začalo letniční a charismatické probuzení a nezřídka byl výsledkem chaos. Ten způsobovala především nezkušenost, naivita a nekritické přijímaní zahraničních osobností, entusiasmus a pády vedoucích.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 05. červen 2017 @ 22:01:34 CEST (274 čtenářů)
(Více... | 5545 bytů | 1 komentář | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Komentáře: Přestaňme si něco nalhávat. Islám je náboženstvím násilí a vždy byl.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vysoká muslimská duchovní autorita v Manchesteru Fawzi Haffar prohlásila, že ,,násilí nemá žádné místo v islámu". V souvislosti se šokujícím sebevražedným atentátem v Manchesteru mu vlastně nic jiného nezbývalo.

Ve skutečnosti je však vše poněkud jinak. Islám je náboženstvím násilí a vždy byl. To vychází z jeho ,,nejlepších" tradicí v historii. Islám je svou povahou expanzivním, násilným náboženstvím (nebo spíše ideologií), jehož hlavním cílem je islamizace Evropy a posléze světa. Jak to řekl trefně profesor Bill Warner, který se specializuje na politický islám, ,,cíl islámu je, aby se celý svět modlil k Alláhovi".

Jak toto dosáhnout? Především násilnými prostředky v ,,tradiční" kombinaci stále se zvyšujících ideologicko-náboženských požadavků muslimů v Evropě. Ti například ve Velké Británii už dnes drze žádají legalizaci soudů šaría, zavedení tohoto nedemokratického práva i do britských učebnic jako studijního materiálu. Tyto a další postupné kroky mají podle Warnera zavést do západních civilizačních struktur ,,plíživou islamizaci", což je v evropském civilizačním okruhu něco, co je mu zcela cizí a proti čemuž Evropa musela svést nespočet válek.

Vložil: Mainstream v Sobota, 03. červen 2017 @ 20:09:24 CEST (163 čtenářů)
(Více... | 3066 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Nová čísla o evropské religiozitě: Češi stále výjimkou
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Pew Research Centre (PRC) publikoval studii o stavu religiozity v osmnácti zemích střední a východní Evropy. Vyplývá z ní, že většina populace se zde hlásí k historicky dominantní formě křesťanství v dané zemi, přičemž tato příslušnost je spojená s vlastenectvím i sociálně-konzervativními názory.

90 % Řeků, 89 % Gruzínců, 88 % Srbů a 86 % Rumunů se identifikují jako pravoslavní křesťané stejně jako 78 % Ukrajinců a 71 % Rusů. Ke katolické církve se hlásí 87 % Poláků, 84 % Chorvatů a 75 % Litevců. Češi jsou se 72% těch, kteří neuvádějí žádnou náboženskou příslušnost, ve studii uvedeni jako výjimka.

Vložil: Mainstream v Sobota, 03. červen 2017 @ 13:37:36 CEST (139 čtenářů)
(Více... | 2445 bytů | komentáře? | Všeobecné | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Události: Gospel-folková skupina Matuzalém v Žatci
Akce poslal Nepřihlášený

Vážení a milí bratři a sestry ve Sborech BJB v ČR.

Zdravíme vás pozdravením pokoje: "Pokoj vám"  a srdečně vás zveme na dvě vystoupení slovenské gospel-folkové skupiny Matuzalém.

Bude to v sobotu 17.6. 2017 od 18:00h v aule Zemědělské školy v Žatci a v neděli 18.6. od 9:30h v rámci dopoledního shromáždění.

Vložil: Benjamin v Pátek, 02. červen 2017 @ 14:08:30 CEST (157 čtenářů)
(Více... | 803 bytů | komentáře? | Události | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Ježíšova modlitba za nás: Paradoxy Velekněžské modlitby
Teologie poslal Nepřihlášený

Již nejsem ve světě, ale oni jsou ve světě, a já jdu k tobě. Otče svatý, zachovej je ve svém jménu, které jsi mi dal; nechť jsou jedno jako my. Dokud jsem byl s nimi, zachovával jsem je v tvém jménu, které jsi mi dal; ochránil jsem je, takže žádný z nich nezahynul, kromě toho, který byl zavržen, aby se naplnilo Písmo. Nyní jdu k tobě, ale toto mluvím ještě na světě, aby v sobě měli plnost mé radosti. Dal jsem jim tvé slovo, ale svět k nim pojal nenávist, poněvadž nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze světa. Neprosím, abys je vzal ze světa, ale abys je zachoval od zlého. J 17, 11 - 15

Možná jste sami zažili, nebo slyšeli následující příběhy. Nasloucháte rodičům, kteří řeší problémy svých malých dětí, které někdo odstrčil na pískovišti, jenže vy řešíte, že vaše ratolest před svatbou s někým spí. Nasloucháte, jak někdo řeší problémy, jakou pro svoje dítě vybrat střední nebo vysokou školu, jenže vaše dítě končí základku se čtyřkami a nemůže se dostat ani na střední. Nebo po dvaceti letech výchovy ve vaší křesťanské rodině vám vaše již pokřtěné dítě oznámí, že s Bohem už nechce mít nic společného. 

Nechápete, kde jste udělali chybu, nechápete, proč se to stalo zrovna vám, když jiní lidé se sboru vždy dávali přednost chalupě a závodnímu sportu svých dětí, sbor pro ně byl tím posledním, co řešili, a přesto se jejich děti na rozdíl od těch vašich následují Krista. Nechápete, nevidíte v tom všem logiku a cítíte vinu. Nebo jednoho dne na adresu svých dětí slyšíte diagnózu „nemoc vašeho dítěte je neléčitelná“. V těchto a mnoha dalších příkladech se zračí hluboká bezmoc. Už svým dětem nemůžete pomoci. Už je neochráníte jako kdysi na pískovišti nebo když doslali rýmu. Nechci vzbuzovat pochmurnou náladu. Jen chci ukázat na následující, co mi vrtá hlavou, když čtu následující dvě záhadné věty z Velekněžské modlitby: 
Vložil: Mainstream v Úterý, 30. květen 2017 @ 21:40:56 CEST (154 čtenářů)
(Více... | 11587 bytů | komentáře? | Život | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Názory: Ruský patriarcha Kirill přirovnal sňatky homosexuálů k nacistickým zákonům
Etika poslal Nepřihlášený

Hlava ruské pravoslavné církve, moskevský patriarcha Kirill, přirovnal západní zákony dovolující homosexuálům uzavírat manželství k nacistickým zákonům. "Rozvracejí mravní povahu člověka a vyvolávají stejné pobouření jako zákony fašistického Německa," prohlásil podle serveru ruské redakce BBC.

"Jestliže cíl zákona je v rozporu s mravností, tak přestává být závazným," usoudil partriarcha v projevu předneseném na univerzitě v kyrgyzském hlavním městě Biškeku. Lidé se podle něj bouří proti zákonům o manželství gayů ze stejných důvodů, jako se bouřili proti nacistickým zákonům či apartheidu, protože tyto zákony odporují morálce. Je hluboce přesvědčen, že tyto právní normy nejsou životaschopné, ztělesňují propast mezi svobodou a mravní odpovědností, mezi právem a morálními zásadami.
Vložil: Mainstream v Úterý, 30. květen 2017 @ 21:39:45 CEST (172 čtenářů)
(Více... | 2743 bytů | 1 komentář | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Komentáře: Izraelsko - Palestinský konflikt
Zajímavosti poslal demagog

Nedávno schválil parlament ČR rezoluci, ve které plně podpořil Izrael v nárocích na celý Jeruzalém. Obdobně nekritickou podporu Izraele vyjadřuje i drtivá většina evangelikálních křesťanů - např sdružení ICEJ - Mezinárodní křesťanské velvyslanectví v Jeruzalémě. Osobně tyto postoje považuji za velice nebezpečné.


Arabové jsou v Palestině usazeni podobně dlouho jako češi v České kotlině. Zpochybňovat jejich právo na domovinu a jejich hlavní mšsto je stejné jako zpochybňovat Českou republiku. Bez spravedlivého vyrovnáni se s Palestinci nebude mír mezi Západem a islamským světem. Jednoznačná a nekritická podpora Izraele škodí primárně samotným izraelcům. Jeruzalém nepatři jen Izraelcům, ale take Arabům, obdobne jako Těšín patří Čechům i Polákům. Není možné zároveň trestat Rusko za anexi Krymu a zároveň tleskat Izraeli za anexi celého Jeruzaléma a dalších palestinských územi. Hranice z roku 1947 nejsou dokonalé, ale jsou jediným východiskem k smírnemu urovnani Izraelsko - palestinského konfliktu. Nesouhlasím s usnesením PS, protože jen podpoří Izrael v jeho nezakonném jednání...
Vložil: Mainstream v Úterý, 30. květen 2017 @ 21:39:18 CEST (130 čtenářů)
(Více... | 8961 bytů | komentáře? | Komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Zprávy: Konference Neboj se, toliko věř 2017
Principy poslal Nepřihlášený

Letos proběhla v Praze ve sboru Na Topolce již druhá konference Sítě víry (sborů Chelčického, v Liberci a Praze 4) s charakteristickým názvem „Neboj se, tolik věř“.

Název těchto konferencí je velice výstižným pro dnešní dobu. Povzbuzuje nás k odvaze v následování Ježíše Krista. Volá nás vyjít za Kristem i na místa neprošlapaná a neprobádaná, kde jsou nuzní lidé, kam se dnes církev mnohdy zdráhá vykročit.

Jedním takovým neprobádaným místem je pastorace lidí, kteří pro svou jinakost či menšinovou orientaci zažívají v církvích i ve společnosti těžkosti. V předvečer konference proto náš sbor uspořádal setkání s bratrem farářem Ondřejem Kolářem ze sboru ČCE z Kobylis, který nám vyprávěl o svých pastoračních zkušenostech z působení mezi LGBT křesťany.
Vložil: Benjamin v Pondělí, 29. květen 2017 @ 08:09:04 CEST (379 čtenářů)
(Více... | 4710 bytů | 7 komentáře | Zprávy | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.2)

Fundamentalisti: Petr Moses: Dopis sborům v Aši, Kroměříži, Lovosicích a v Praze
Principy poslal Nepřihlášený

Vážené sbory, dovoluji si reagovat na Vaše návrhy na Sjezd delegátů BJB v Praze dne 22.4.2017. Na sjezdu samotném nebylo možné všechny návrhy projednávat a i projednávané byly diskutovány méně než by si zasloužily. V dopise nebudu psát o teologii, odpusťte prosím také o odpuštění případných nepřesností v pojmenování.

Vážený sbore v Aši. vážím si toho, že usilujete o jednotu církve i o Boží požehnání. K Vašemu zdůvodnění, proč by žena neměla být kazatelkou bych doplnil verš s Bible (1.Ko 14,34) - ženy nechť ve shromážděních mlčí. Tolik Bible.

A nyní praxe. V našem sboru povzbuzujeme ženy, aby měly z kazatelny svědectví o životě s Bohem, přednášejí básně, zpívají, modlí se. Mají domácí skupinku, kde se navzájem učí. Učí naše nejmladší posluchače v dětské besídce. V jiných sborech přednášejí z kazatelny - kážou - biblické úvahy, které si připravují samostatně.

Vložil: Benjamin v Pondělí, 29. květen 2017 @ 07:50:22 CEST (240 čtenářů)
(Více... | 9343 bytů | komentáře? | Fundamentalisti | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Názory: Dan Drápal: Křesťan v současné politické krizi
Společnost poslal Nepřihlášený

Přes veškeré nedostatky, které kolem sebe dnes a denně v politickém životě vidíme, věřím v demokratickou politiku. Proto předem upozorňuji, že tomu, kdo na ni nevěří, se tento článek asi nebude líbit.

Islamisté jsou přesvědčeni, že demokracie je v rozporu s Boží vůlí. Zákonodárcem může být jedině Alláh, a ten zjevil svou vůli v Koránu. Korán je dostačující pro organizaci života společnosti – a co je navíc, je hřích. Demokratická politika nepřipadá v úvahu, protože o pravdě se nedá hlasovat.

Některé křesťanské okrajové skupiny mají názor podobný. Z listu Římanům přece víme, že veškerá vrchnost je od Boha; proto hlasování nemůže nic podstatného ovlivnit – Bůh si stejně prosadí své záměry. Politika je záležitost tohoto světa – proč se s ní špinit?

Tyto dvě skupiny v naší zemi moc početné nejsou. Početnější je třetí skupina, kterou tvoří lidé přesvědčení, že politické dění u nás „někdo řídí“. Politiky, kteří jsou vidět, považují za nastrčené figurky. Za pomyslné nitky tahá někdo v pozadí. Podle těchto lidí na tom demokratické volby mohou změnit jen málo.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 25. květen 2017 @ 16:50:53 CEST (295 čtenářů)
(Více... | 6460 bytů | 5 komentáře | Názory | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Diplomové práce o baptistických sborech


Případová studie brněnské baptistické skupiny Odel Hin Drom


Bratrská jednota baptistů v Praze před a po roce 1989 očima jejích členů

e-Knihovna
 
Pozadí a teologie Kurzů Alfa

e-Knihy ke stažení zdarma!

Témata archivu e-Knih:

Argumenty
Modlitby
Partnerství
Polemiky
Poezie
Povídky
Studie
Zkušenosti
E-knihy pro mobilní telefony a PDA
MOBIPOCKET READER


Kam chce vést KAM českou církev?


Anketa
Souhlasíte s ordinací bratra Václava Chumchala?

ANO
NE
nemám názor
je mi to jedno



Výsledky
Ankety

Hlasů: 91
Komentářů 0

SJEZD DELEGÁTŮ BJB 2017

Výsledky rokování Sjezdu delegátů sborů BJB 22. dubna 2017 

Daniel Kuc: Ohlédnutí za sjezdem 

Reakce kazatele Lovosického sboru na článek Ampela ze dne 23.4.2017

Václav Chumchal: I Kristus se musí podřídit Bibli!

Co přinesl Sjezd delegátů? Agresivitu a strach

Situace v BJB – předsjezdová analýza z 27.3.2017




Vtip

S úsměvem

Fundamentalisti a nedotknutelnost jejich interpretace Bible


Webové stránky Bratrské jednoty baptistů a zařízení BJB
Bratrská jednota baptistů v ČR

Baptismus

Odbor mládeže BJB

Misijní odbor BJB

Diakonie BJB

VOŠ sociální a teologická - Dorkas


Novinky portálu GRANO SALIS
·ZLO
·10 Skutečnosti o pekle
·Pán Ježíš Kristus a esejci
·Ať Mi Můj Nebeský Dvůr připraví Cestu
·Aby pomoc uprchlíkům se nestala krokem k sebezničení.
·Pravá hora Sinaj II
·Koho mají katolíci za bratry v Kristu?
·Výzva Papežovi
·95 téz Martina Luthera
·p.Halík - spoluviník Antikrista

více...

Branka

pro články

pro komentáře

Nastavit jako výchozí stránku!....

 Odhlásit

založeno L. P. 2004

Licence Creative Commons

Notabene
Hyde Park českých baptistů
podléhá licenci
Creative Commons
 Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported
 


Webové stránky sborů a kazatelských stanic BJB


Brniště

Brno


Brno - neslyšící


Brno - ruskojazyčný

České Budějovice

Cheb I.


Cheb II.


Jablonec nad Nisou


Karlovy Vary


Karlovy Vary - ruskojazyčný


Kladno - ruskojazyčný


Kraslice


Kroměříž


Kuřim


Liberec


Litoměřice


Lovosice

Lovosice - sbor Petra Chelčického


Olomouc

Ostrava


Pardubice


Plzeň - ruskojazyčný


Plzeň - Mozaika
 
Praha 3 - Vinohrady


Praha 3 - mezinárodní


Praha - Vinný kmen - ruskojazyčný


Praha 4 - Topolka


Praha 6 - Šárka Valley - mezinárodní


Praha - církev 21. století - ruskojazyčný


Pustá Rybná

Sokolov

Šumperk


Teplá


Uherské Hradiště

Vikýřovice


Vsetín


Vysoké Mýto

Zlín

Znojmo

Žatec



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.62 Seconds