Evangelikálové obviněni z porušování zákona o ‚projevech nenávisti‘
Zástupci spiritistických skupin Umbanda a Candomble v Brazílii iniciovali zahájení soudního procesu s baptistickým pastorem Joaquimem de Andradem (41) a Aldem dos Santos Menezesem (33), diákonem anglikánské církve, v souvislosti s každoročně pořádanou evangelizační kampaní na přímořských plážích ve svazovém státě Sao Paulo. Spiritisté obviňují oba muže z porušování brazilského zákona o ‚projevech nenávisti‘, kterého se měli dopouštět rozdáváním evangelizačních traktátů údajně hanobících africkou bohyni Iemanju. Dále obviňují Andradu a Menezese z „podněcování evangelikálů k jednání, které je v rozporu se zárukou svobody náboženského vyznání“. Při slyšení 16. dubna soudce v Sao Paulo shledal Andrada a Menezese vinnými a každému udělil pokutu ve výši 1 000 reails (přibližně 9 000 Kč). Soudce je také varoval, že pokud nepřestanou šířit evangelium mezi spiritisty, příště budou vyvozeny přísnější důsledky. „Je to precedens,“ uvedl bývalý brazilský obyvatel Paul Carden, ředitel organizace Centers for Apologetics Research (Střediska apologetického průzkumu). „Pokud křesťané nemohou svobodně sdílet svou víru na veřejném prostranství s lidmi, kteří projeví zájem, aniž by jim přitom hrozil potenciální trest za provinění ‚projevem návisti‘, nepochybně tím dochází ke změně duchovní rovnováhy v této zemi.“
MIAMI (Compass) – Bouřlivá debata o svobodě náboženství v Brazílii se nakonec dostala k soudu. Právní zástupci spiritistických skupin Umbanda a Candomble v Brazílii inicializovali zahájení soudního procesu s baptistickým pastorem Joaquimem de Andradem (41) a Aldem dos Santos Menezesem (33), diákonem anglikánské církve, v souvislosti s každoročně pořádanou evangelizační kampaní na přímořských plážích ve svazovém státě Sao Paulo.
Spiritisté obviňují oba muže z porušování brazilského zákona o ‚projevech nenávisti‘, kterého se měli dopouštět rozdáváním evangelizačních traktátů údajně hanobících africkou bohyni Iemanju. Dále obviňují Andradu a Menezese z „podněcování evangelikálů k jednání, které je v rozporu se zárukou svobody náboženského vyznání“, neboť vybízejí křesťany ke zvěstování evangelia v průběhu spiritistického festivalu pořádaného každoročně v prosinci v populární svatyni Iemaji v Praia Grande.
Při slyšení 16. dubna soudce v Sao Paulo shledal Andrada a Menezese vinnými a každému udělil pokutu ve výši 1 000 reails (přibližně 9 000 Kč). Soudce je také varoval, že pokud nepřestanou šířit evangelium mezi spiritisty, příště budou vyvozeny přísnější důsledky.
Legislativní úprava o ‚projevech nenávisti‘, známá jako Federální zákon č. 9459, označuje jako trestný čin „praktikování, nabádání, nebo vyvolávání diskriminace nebo předsudků proti občanům určité rasy, barvy pleti, etnické příslušnosti, náboženství nebo národnosti“ a nařizuje přestupitelům udělení trestu odnětí svobody v rozmezí jednoho až tří let a peněžitou pokutu.
Neprodleně po slyšení Andrade a Menezes odmítli pokutu zaplatit a 28. dubna podali žádost o zrušení rozhodnutí.
„Podpis této ‚dohody‘ (o zaplacení pokuty) by znamenal vítězství pro umbandisty, kteří se nám snaží odepřít naši náboženskou svobodu,“ uvedl Andrade. „Znamenalo by to přiznání viny a vyvolání dojmu, že se křesťané nějakým způsobem podílejí na nezákonných aktivitách tím, že zvěstují a praktikují svou víru.“
Andrade pomáhal organizovat evangelizační akci pro spiritisty, známou jako kampaň „Pobřeží pro Krista“, od jejího vzniku v roce 1984. Účastníci navštěvovali přípravná setkání, na kterých získávali informace o spiritismu a o tom, jak navázat vztahy s tisíci jeho následovníků, kteří se účastní každoročně pořádaného Iemanjina festivalu. Přípravné semináře sponzoruje AGIR, evangelikální agentura věnující se mapování situace a zvěstování evangelia v Sao Paulo, kterou Andrale rovněž pomáhá vést.
Paul Carden, výkonný ředitel amerického Centra pro apologetický výzkum (Centers for Apologetics Research) se během svého trvalého pobytu v Brazílii v 80. letech na pobřežních evangelizacích rovněž podílel. „Na plážích si postaví stánky mnoho okultistů a médií a lidé stojí fronty, aby získali psychotronickou literaturu nebo nějaké požehnání od média,“ uvedl.
„Proto se někteří z našich lidí vydávají na tato místa, aby hovořili se spiritisty o jejich problémech, snažili se jim poradit a modlili se za ně. Pochopitelně se jedná o veřejné prostranství na městské pláži, kde platí základní pravidla pro svobodu projevu.“
Nárůst napětí mezi spiritisty a evangelikály vyvolala zpráva, kterou Andrade zveřejnil na jedné křesťanské BBSce v říjnu 2001 a ve které popisuje plán evangelizace v tom roce. Spiritisté na oznámení reagovali velmi rozhořčeně, začali Andrada bombardoavt e-maily a telefonáty a důrazně ho žádali, aby evangelizaci zrušil. Policejní oddělení v Praia Grande informovalo Andradu o stížnostech na překračování zákona, ze kterého byl obviněn a které by mohly vést k odnětí svobody v délce jednoho až pěti let.
Nepřátelský postoj Andrada a jeho kolegy překvapil, nicméně v přípravě akce pokračovali stejně jako v předchozích letech. Záhy po festivalu v prosinci 2001 nejvyšší orgán umbandistů ve státě Sao Paulo vznesl obvinění proti Andradovi a Menzesovi, kteří byli autory letáčku rozdávaného na Iemanjině festivalu.
Letáček obsahoval na první straně obrázek bohyně s nápisem „Kult (nebo uctívání*) Iemanji.“ Spiritisté tvrdí, že východisko letáčku, podle kterého je uctívání Iemanji založeno na pouhé pověsti, představuje „předsudek“ proti jejich víře a je proto zákonem postižitelný.
Naše organizace usiluje o zastavení podobných předpojatých praktik, neboť je přesvědčena, že by něčí víra měla být vnucována komukoli jinému na základě mylného předpokladu, že je ta jeho lepší,“ uvádějí spiritisté.
Andrade však namítá, že na rozdíl od historických věrouk jako jsou islám nebo křesťanství je afro-brazilský spiritismus založen na lidových pověstech. „Mohou jim věřit, pokud chtějí, ale musí si uvědomit, že to jsou pohádky,“ uvádí Andrade. „Zakazovat něco takového tvrdit by se mělo nazývat náboženskou netolerancí.“
Dr. Davi Teixeira, profesor práva na univerzitě v Sao Paulo, předložil dokument pojednávající o právních nesrovnalostech v tomto případě. Ve svém pojednání zmiňuje nepřítomnost okresního zástupce při soudním slyšení a soudcovo odmítnutí umožnit obráncům konzultaci s právním poradcem, dr. Cicero Duartem. Teixeira rovněž tvrdí, že skutečnosti uváděné žalobci nejsou postačujícím důkazem o porušování zákona.
Nicméně evangelikální komunita se domnívá, že v tomto klíčovém případě jde o mnohem zásadnější právní otázky.
„Tento případ se stane precedensem,“ uvedl Carden. „Pokud křesťané nemohou svobodně sdílet svou víru na veřejném prostranství s lidmi, kteří projeví zájem, aniž by jim přitom hrozil potenciální trest za provinění ‚projevem návisti‘, nepochybně tím dochází ke změně duchovní rovnováhy v této zemi, ve které až dosud panovala značná náboženská svoboda.“
Zdroj: http://www.prayer.cz/
Copyright © by Notabene - Hydepark baptistů All Right Reserved.