poslal focus
Stanovisko členů komise pro novelizaci dokumentů BJB k návrhu VV na změny v Základním dokumentu
Milí bratři a sestry ve sborech Bratrské jednoty baptistů,
oslovujeme Vás jako členové komise pro novelizaci dokumentů BJB ve věci návrhu Výkonného výboru na změny v Základním dokumentu BJB.
V první řadě Vám musíme s lítostí dát na vědomí, že Výkonný výbor s námi návrh změn Základního dokumentu vůbec nekonzultoval.
Dále Vám chceme sdělit, že jsme tímto návrhem zděšeni, zejména pak návrhem nového článku X.4. ("Jakékoliv finanční operace, nakládání s nemovitostmi, přesahující částku Kč 200.000,- podléhají schválení VV BJB.") a změnou článku XI.d. ("V případě ukončení členství sboru ve svazku BJB je sbor povinen ke dni ukončení tohoto členství nebo ve lhůtě stanovené Sjezdem delegátů vrátit BJB všechny nesplacené půjčky. Ostatní majetek a závazky přecházejí na právního nástupce tohoto sboru, kterým je BJB nebo další evidovaná osoba v rámci BJB."). Musíme, žel, konstatovat, že návrh Výkonného výboru jde vv některých svých aspektech ještě nad rámec požadavků novelizovaného církevního zákona.
Zároveň nemůžeme zamlčet, že novelizovaný církevní zákon nerespektuje možnost kongregačního zřízení církve. Jsme přesvědčeni, že adekvátní odpovědí českých baptistů na tuto skutečnost, by neměla být snaha vyhovět za každou cenu církevnímu zákonu, ale podat návrh Ústavnímu soudu na zrušení těch paragrafů církevního zákona, které jsou v případě BJB v rozporu s Listinou základních práv a svobod.
V příloze Vám posíláme zvýrazněný přehled změn v Základním dokumentu, jak je navrhuje Výkonný výbor, a informaci o zásadních změnách církevního zákona při jeho poslední novelizaci.
Věříme, že Vám toto naše stanovisko pomůže zorientovat se v této problematice, který se velmi vážným způsobem může dotknout všech sborů BJB.
S bratrským pozdravem
členové komise pro novelizaci dokumentů BJB
Jan Bistranin
Petr Hlaváček
Luděk Šíp
Zásadní
změny církevníHO zákona při jeho poslední novelizaci
(zákonem číslo
495/2005 Sb. ze dne 22. listopadu 2005)
1) dosavadní
označení právní subjektivity sboru „církevní právnická osoba“ se
změnilo na „evidovaná právnická osoba“ (podle zákona o církvích a
náboženských společnostech)
Nově byly zavedeny dva druhy
evidované právnické osoby:
a)
orgán registrované církev (v našem případě sbory)
b)
účelová zařízení církví pro poskytováni charitativních
služeb
2) nově byly definovány některé body Základního dokumentu církve
- nejzávažnější je dodatek v bodu j):
§
10 odst. (3) Základní dokument církve a náboženské společnosti předkládaný
podle odstavce 2 písm. d) musí obsahovat
d) označení orgánu církve a náboženské společnosti,
který jedná jejím jménem na území České republiky, uvedení způsobu jeho
ustavování s orgány veřejné správy a třetími osobami na území České
republiky jako statutární orgán, způsob jeho jednání a jeho
ustavování a odvolávání, délku funkčního období jeho členů a vymezení
oprávnění, jakým jedná a činí právní úkony jménem církve nebo náboženské
společnosti, zda a v jakém rozsahu mohou činit právní úkony jménem církve a
náboženské společnosti i jiné osoby, členů, popřípadě označení dalších
orgánů církve a náboženské společnosti a orgánů řeholních institucí, které jsou
oprávněny podávat návrhy podle tohoto zákona, rozsah tohoto oprávnění a způsob
jednání jménem církve a náboženské společnosti,
f) organizační strukturu církve a náboženské
společnosti, typy orgánů a jiných institucí církve a náboženské společnosti
s vyznačením těch, které mají být církevními právnickými osobami, odděleně od
těch, které se stávají právnickými osobami podle zvláštního právního předpisu,
pokud jsou v základním dokumentu uvedeny, způsob jejich ustavování a rušení
včetně uvedení právního nástupce při zániku, označení jejich statutárních
orgánů včetně způsobů jejich ustavování a odvolávání, délky jejich funkčního
období a vymezení, zda a v jakém rozsahu ji mohou zastupovat i jiné osoby, včetně
výčtu všech typů právnických osob, které budou navrhovány k evidenci v souladu
s tímto zákonem podle § 15a odst. 1, způsob jejich zřizování a rušení, včetně
případného uvedení právního nástupce při jejich zániku, označení jejich
statutárních orgánů, způsob jejich ustavování a odvolávání, délku
funkčního období členů statutárních orgánů,
g) způsob ustavování a odvolávání duchovních a
seznam v církvi a náboženské společnosti používaných označení duchovních,
h) způsob schvalování základního dokumentu a jeho
změn změn základního dokumentu a těch dokumentů církve a náboženské
společnosti a jejich změn, které jsou přikládány k základnímu dokumentu, nebo z
nichž jsou uváděny údaje do základního dokumentu,
j) zásady hospodaření církve a náboženské společnosti,
zejména způsob získávání finančních prostředků, včetně rozsahu oprávnění osob,
orgánů a jiných institucí církve nebo náboženské společnosti k nakládání s
majetkem a údaje podle § 27 odst. 5,
3) V souvislosti s novelizací církevního
zákona byl novelizován zákon č. 495/2005 Sb., který registrované církvi ukládá
pod hrozbou zrušení registrace povinnost uvést údaje uvedené v Základním
dokumentu do souladu s novelizovaným § 10 církevního zákona:
„Orgán
registrované církve a náboženské společnosti podle § 10 odst. 3 písm. d) zákona
č. 3/2002 Sb. , ve znění tohoto zákona, je povinen doplnit ve lhůtě
do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona [do 23.12.2006] údaje
podle § 10 odst. 3 písm. d) až h) zákona č. 3/2002 Sb. , ve znění tohoto
zákona. Nebudou-li údaje v této lhůtě doplněny, vyzve ministerstvo orgán
registrované církve a náboženské společnosti podle § 10 odst. 3 písm. d) zákona
č. 3/2002 Sb. , ve znění tohoto zákona, k jejich doplnění ve lhůtě nejméně 30
dnů ode dne doručení výzvy. Tato lhůta může být na základě písemné žádosti
orgánu registrované církve a náboženské společnosti podle § 10 odst. 3 písm. d)
zákona č. 3/2002 Sb. , ve znění tohoto zákona, prodloužena. Nedoplní-li
registrovaná církev a náboženská společnost tyto údaje ani v této lhůtě,
ministerstvo může podle povahy nedoplněných údajů zahájit řízení o zrušení
registrace této registrované církve a náboženské společnosti.
4)
V souvislosti s předchozími body je nejzávažnější
skutečností - pro sbory BJB - změna v § 26 církevního zákona „Zrušení
evidence církevní evidované právnické osoby a její zánik“, zejména pak
odst. 4 (v návaznosti na nově formulovaný bod j) Základního dokumentu církve:
(1)
Ministerstvo zruší evidenci církevní právnické osoby evidované
právnické osoby podle § 15a odst. 1
a)na návrh registrované církve a náboženské
společnosti na návrh orgánu registrované církve a náboženské
společnosti, který ji navrhl k evidenci, do 5 pracovních dnů ode dne
doručení tohoto návrhu,
b) z vlastního podnětu, zjistí-li, že církevní tato
právnická osoba jedná v rozporu s vymezením její působnosti v návrhu
na evidenci podle § 15 odst. 4 16 odst. 2 nebo § 16a odst. 3 a 4 nebo
v rozporu s právními předpisy, a nezjedná-li nápravu k tomu příslušný
orgán registrované církve a náboženské společnosti, který ji navrhl k evidenci,
po výzvě ministerstva, ke dni nabytí právní moci rozhodnutí o ukončení zrušení
evidence,
c) z vlastního podnětu, zanikne-li registrace církve a
náboženské společnosti, která církevní právnickou osobu navrhla
jejíž orgán tuto právnickou osobu navrhl k evidenci, ke dni nabytí právní
moci rozhodnutí o zrušení registrace církve a náboženské společnosti podle § 24
odst. 3,
d) byl-li na majetek církevní právnické osoby
prohlášen konkurs, zrušením po zrušení konkursu po splnění
rozvrhového usnesení nebo zrušením po zrušení konkursu z důvodu,
že její majetek nepostačuje k úhradě nákladů konkursu, nebo zamítnutím po
zamítnutí návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku, ke dni
nabytí právní moci usnesení soudu,
e) z vlastního podnětu, nebyli-li ustaveni členové
statutárního orgánu a všem dosavadním členům statutárního orgánu skončilo
funkční období před více než rokem, ke dni nabytí právní moci rozhodnutí o rušení
evidence,
f) po uplynutí doby, na kterou byla založena, ke dni
uplynutí této doby,
g) ke dni uvedenému v rozhodnutí o zrušení právnické
osoby podle § 15a odst. 1 písm. b) podle zakládací listiny účelového zařízení,
nebo
h)
jestliže účelové zařízení neposkytuje obecně prospěšné služby uvedené v
zakládací listině po dobu delší než jeden rok, ke dni nabytí právní moci
rozhodnutí o zrušení evidence.
(2) Církevní právnická osoba zaniká výmazem z evidence v
Rejstříku církevních právnických osob. Evidence právnické osoby podle § 15a odst. 1 zaniká výmazem z
Rejstříku evidovaných právnických osob.
(3) Zániku církevní právnické osoby předchází její zrušení
s likvidací, anebo zrušení bez likvidace, přechází-li její majetek a závazky na
církev a náboženskou společnost nebo její jinou církevní právnickou osobu. Zániku evidované právnické osoby podle odstavce 2
předchází její zrušení s likvidací, anebo zrušení bez likvidace, přechází-li
její majetek a závazky na registrovanou církev a náboženskou společnost nebo
její jinou právnickou osobu evidovanou podle tohoto zákona.
(4) Nepostačuje-li při likvidaci církevní právnické osoby
její majetek k úhradě závazků, ručí za tyto závazky církev a náboženská
společnost, která ji navrhla k evidenci. Nepostačuje-li při likvidaci evidované právnické osoby její majetek
k úhradě závazků, ručí za tyto závazky registrovaná církev a náboženská
společnost, jejíž orgán ji navrhl k evidenci. Likvidační zůstatek z likvidace
evidované právnické osoby přechází na registrovanou církev a náboženskou
společnost, jejíž orgán ji navrhl k evidenci.
(5) Zaniká-li církevní právnická osoba bez likvidace a
není-li na ni podán návrh na konkurs, je datum jejího zrušení totožné s datem
jejího výmazu z Rejstříku církevních právnických osob. Zaniká-li evidovaná právnická osoba podle § 15a odst.
1 s likvidací, je datum jejího výmazu z evidence totožné s datem ukončení její
likvidace.
(6) Do 5 pracovních dnů od skončení
likvidace oznámí tuto skutečnost likvidátor ministerstvu.
(7) Zaniká-li evidovaná právnická
osoba bez likvidace a není-li na ni podán návrh na konkurs, je datum jejího
zrušení totožné s datem jejího výmazu z Rejstříku evidovaných právnických osob.
ZÁVĚR:
Ustanovení § 26 odst. 4 církevního zákona je − vzhledem k vnitřnímu uspořádání BJB, které je v Základním
dokumentu definováno jako dobrovolné společenství sborů, které jsou hospodářsky
samostatné a samostatně nakládají se svým majetkem− v rozporu
s článkem 16 odst. 2 Listiny základních práv a svobod: „Církve a
náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustavují své orgány,
ustanovují své duchovní a zřizují řeholní a jiné církevní instituce nezávisle
na státních orgánech.“
BJB by se měla dovolávat
svých práv u Ústavního soudu.
Citace
z vyjádření Ekumenické rady církví z 26.3.2002 k ve věci návrhu
skupiny senátorů Senátu ČR k Ústavnímu soudu na zrušení církevního zákona
č. 3/2002:
„Ustanovením,
že „za závazky církevní právnické osoby
ručí církev, která ji navrhla k evidenci“ (§ 24 odst. 4) tento zákon
postihuje nejen církevní zřízení ČCE (jeho § 4 odst. 3 že „zařízení s právní
subjektivitou hospodaří samostatně a neručí za závazky jiných zařízení či
sborů, ani ostatní zařízení či sbory neručí za jeho vlastní závazky“), ale do
české právní normy je tak zaváděn prvek kolektivní odpovědnosti, podle níž za
závazky jednoho soukromoprávního subjektu má ze zákona ručit jiný
soukromoprávní subjekt.
Nový
zákon vychází z toho, že základní jednotkou je církev jako celek, která zřizuje
své církevní instituce a ručí za ně. Do tohoto pojetí se však nevejde ta
církev, v které podle její vnitřní struktury základní jednotkou jsou náboženské
obce (farní sbory), „které se dobrovolně sdružily za účelem vzájemné
spolupráce“, jak stanoví např. Ústava Bratrské jednoty baptistů. Nový zákon
tak zasahuje do kongregační struktury církve, která by dále neměla mít možnost
organizovat se podle vlastních vnitřních předpisů, ač podle Listiny to není
protiprávní.“
Základní dokument
Podle zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského
vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých
zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech)
I.
Název církve
Oficiální
název BJB: Bratrská jednota baptistů. Jednotlivé sbory mají ve svém názvu označení příslušnosti k BJB, tedy
Sbor Bratrské jednoty baptistů a bližší upřesnění (např. v Aši, Brně)
II. Poslání církve a
základní články její víry
1. Bratrská jednota baptistů (BJB) je společenstvím
baptistických sborů na území České republiky, které se dobrovolně sdružily za
účelem vzájemné spolupráce i spolupráce s jinými církevními grémii a
organizacemi v ČR i v zahraničí.
2. Věroučným základem a závaznou normou baptistů jsou
Písma svatá Starého a Nového zákona.
3. Každý místní sbor je křesťanskou církví ve smyslu Nového
zákona. Obvod jeho působení není předem územně omezen.
4.
Jednotlivé sbory,
sdružené do svazku Bratrské jednoty baptistů, přijímají a realizují společné
zásady a stanoviska, která jsou uvedena v příloze č. 2 (Zásady a
stanoviska).
Cílem BJB je:
5. Poskytovat základnu pro všestrannou součinnost a
spolupráci baptistických sborů stejného
teologického zaměření v rámci ČR i s baptistickými sbory a
jejich asociacemi v zahraničí,
zejména v oblasti misie, vzdělávání a diakonie.
6. Posilovat vědomí sounáležitosti a solidarity mezi
sbory i jednotlivými baptisty
prostřednictvím vzájemného obecenství, společných vzdělávacích
konferencí a jiných akcí a vytvářet zdroje pro jejich zajištění.
7. Zajišťovat vzájemnou komunikaci a výměnu informací o
životě a práci baptistů u nás i ve světě .
8. Poskytovat základnu pro baptistická a ekumenická
studia, pro mezidenominační spolupráci a pro kontakt se státními orgány a
veřejností v zájmu rozvoje misijní a sociální služby, prosazování a
ochrany svobody svědomí a odluky církve od státu.
9. K realizaci těchto cílů ustavit nezbytné výkonné
orgány, které by poskytovaly službu odborům, sborům a misijním iniciativám ve
sborech dle možností, potřeb a preferencí.
III. Sídlo církve
Kancelář Bratrské jednoty baptistů je zřízena
v Praze 4, Na Topolce 14, PSČ 140 00. Je současně sídlem Výkonného výboru.
IV. Orgán církve, který jedná jejím jménem s orgány
veřejné správy a třetími osobami na území České republiky jako
statutární orgán. (Způsob jeho ujednání a jeho ustanovování, uvedení
způsob u jeho ustavování a odvolávání, délka funkčního období jeho členů). a
vymezení oprávnění, jakým jedná a činí právní úkony jménem církve, zda a
v jakém rozsahu mohou činit právní
úkony jménem církve i jiné osoby.
- Statutárním orgánem
BJB je Výkonný výbor (VV). Jeho jménem jednají jeho předseda nebo tajemník
samostatně. Výkonný výbor je výkonným nástrojem BJB, je povinen
respektovat usnesení Sjezdu delegátů a jedná-li s orgány státní
správy ve věcech týkajících se jednotlivého sboru, je povinen respektovat
stanovisko sboru, pokud není v rozporu s rozhodnutím Sjezdu
delegátů.
Postavení, poslání a základní náplň činnosti VV podrobně řeší
Organizační řád, uvedený v příloze č.6. Výkonný výbor se schází
podle potřeby, nejméně však 4x do roka. Tvoří jej tito pracovníci volení
na čtyřleté funkční období:
-
předseda
-
místopředseda
-
tajemník
-
dva členové
2. Volby Výkonného výboru se konají při
Sjezdu delegátů. Voliteli jsou delegáti sborů. Při volbách je nutná přítomnost
nejméně 75% možných velitelů. Kandidát je zvolen, pokud obdržel nadpoloviční
většinu odevzdaných hlasů. Pokud nebyla dosažena nadpoloviční většina hlasů ani
při opakované volbě a jedná se o funkci: předseda, tajemník, místopředseda, je
třeba vypsat nové volby. Při nedosažení nadpoloviční většiny ani při opakované
volbě zbývajících členů se hlasuje aklamací o důvěru tomu, kdo obdržel vyšší
počet hlasů. Podmínky volitelnosti a další podrobnosti ustavování Výkonného
výboru řeší Volební řád (příloha č. 3).
3. Jednotliví pracovníci, případně celý
Výkonný výbor, mohou být odvoláni z funkce rozhodnutím nadpoloviční většiny
delegátů Sjezdu delegátů (nikoliv nadpoloviční většiny přítomných). V případě
ukončení výkonu funkce kteréhokoliv pracovníka v průběhu volebního období,
ujímá se funkce náhradník a to na zbývající část volebního období. Při tom může
dojít k přerozdělení funkcí uvnitř příslušného orgánu. V případě nutnosti se
konají doplňující volby.
4. Jménem právnických osob, kterými jsou BJB, jednotlivé sbory,
Diakonie, případně účelová zařízení mohou jednat:
a) předseda nebo tajemník Výkonného výboru za BJB
b) správce nebo správci sboru za příslušný sbor, a to
samostatně
c) ředitel nebo jeho zástupce za Diakonii či
účelová zařízení
Dále osoby pověřené písemně výše uvedenými fyzickými
osobami nebo rozhodnutím příslušných právnických osob.
V. Osobní
údaje členů orgánu církve
Předseda
VV:
Tajemník
VV:
VI.Organizační
struktura církve, typy právnických osob, které budou navrhovány
k evidenci, orgánů a jiných institucí církve s vyznačením
těch, které mají být církevními právnickými osobami, odděleně od těch, které se
stávají právnickými osobami podle zvláštního právního předpisu, pokud jsou
v základním dokumentu uvedeny, způsob jejich ustavování a rušení, včetně
uvedení právního nástupce při jejich zániku, označení jejich
statutárních orgánů, včetně způsobu jejich ustavování a
odvolávání, délky jejich funkčního období statutárních orgánů.
a vymezení, zda a v jakém rozsahu ji mohou zastupovat i jiné
osoby.
1. Bratrská jednoty baptistů (BJB) je společenstvím baptistických sborů na
území ČR, které se dobrovolně sdružily za účelem spolupráce v dohodnutých
oblastech. Členem BJB se může stát ten sbor, který přijímá obsah Ústavy BJB,
požádá o členství písemně a byl přijat
Sjezdem delegátů. Rozhodnutí Sjezdu delegátů o přijetí nového sboru a návrh na
jeho evidenci jako církevní evidované právnické
osoby předloží příslušnému státnímu orgánu jménem BJB její Výkonný výbor.
Členství může být zrušeno bud na základě rozhodnutí sboru nebo rozhodnutím
Sjezdu delegátů. Sjezd delegátů přijímá své rozhodnutí o přijetí nového sboru
do svazku BJB, případně o vyloučení sboru z BJB, při dosažení souhlasu 2/3
stanoveného počtu delegátů ze všech sborů s jednacím a hlasovacím právem.
2. Orgány BJB jsou:
a) Sjezd delegátů (SD)
b) Rada zástupců sborů (RZS)
c) Výkonný výbor (VV)
d) Revizní komise (RK)
Sjezd delegátů je nejvyšším orgánem BJB a koná se zpravidla jednou do
roka. Zúčastní se ho s právem jednacím a hlasovacím delegáti sborů (fyzická
osoba má jeden hlas) za každý sbor BJB (na každých započatých 50 členů sboru
jeden delegát podle stavu k 1.1. roku konání). Rada zástupců sborů se schází
mezi dvěma Sjezdy delegátů, jimž podléhá, a to zpravidla dvakrát ročně. Revizní
komise je odpovědná přímo Sjezdu delegátů a schází se podle potřeby. Všechna
další ustanovení jsou obsažena v Ústavě BJB – příloha č. 1.
3. Církevní
právnickou osobou, kterou může BJB prostřednictvím VV navrhnout příslušnému
státnímu nebo soudnímu orgánu Ministerstvu kultury k evidenci
jako církevní evidované právnické osoby, jsou
jednotlivé sbory, Diakonie, církevní školy,
případně účelová zařízení. Jménem těchto církevních evidovaných
právnických osob mohou jednat:
a) správce či správci sboru za příslušný sbor, a
to každý samostatně
b) ředitel nebo jeho zástupce za příslušnou školu
c) ředitel nebo jeho zástupce, tj. předseda
představenstva za Diakonii nebo za příslušné účelové
zařízení, a to každý samostatně
Jejich ustavování a odvolávání správců sborů řeší
podrobně Základní sborový řád v příloze č. 4, a to v článku
VI. v §§ 17-25 a Organizační
řád v příloze č. 6. Délka jejich funkčního období není určena.
Ustavování a odvolávání ředitele Diakonie, i jeho zástupce, tj. předsedy
představenstva řeší podrobně Statutu Diakonie BJB. Funkční období ředitele
Diakonie i jeho zástupce je čtyřleté. ustavování a odvolávání ředitele a
zástupce účelového zařízení je v působnosti Sjezdu delegátů. Délka jejich
funkčního období není určena.
4. Předmětem
podnikání a výdělečné činnosti může být v BJB zejména nakladatelská a
vydavatelská činnost, provozování
křesťanských knihkupectví, výroba, zhotovování a prodej předmětů s církevní tématikou, lektorská
a přednášková činnost.
VII. Způsob
ustavování a odvolávání duchovních
Duchovní jsou v BJB
kazatelé, správci sborů, laičtí a pomocní kazatelé, starší a diákoni. Kazatelé,
správci sborů, laičtí a pomocní kazatelé a diákoni jsou voleni zpravidla na dobu
neurčitou, starší jsou voleni zpravidla na tříleté funkční období. Podmínky
volitelnosti těchto pracovníků, způsob jejich ustavování a odvolávání a další
otázky jejich služby na sboru podrobně řeší
Základní sborový řád, uvedený v příloze č. 4, a to v článku
VI v §§ 17-25 a dále Základ a řád ordinované služby uvedený
v příloze č. 7, a to v článku III.
VIII. Způsob
schvalování základního dokumentu a jeho změn
- Nedílnou součástí
základního dokumentu jsou následující přílohy (církevní dokumenty):
Příloha č. 1 – Ústava BJB
Příloha č. 2 -
Zásady a stanoviska
Příloha č. 3 – Volební řád
Příloha č. 4 – Základní řád sboru BJB
Příloha č. 5 – Seznam Církevních právnických osob
Příloha č. 6 – Organizační řád BJB
Příloha č. 7 – Základ a řád ordinované služby
Příloha č. 8 – Prohlášení podle §5
zákona č. 3/2002 Sb.
- O doplňcích a
změnách základního dokumentu, včetně jejích příloh, rozhoduje Sjezd delegátů po předchozím projednání
ve sborech a při dosažení souhlasu 2/3
stanoveného počtu delegátů
ze všech sborů s jednacím a hlasovacím právem.
- Toto znění
základního dokumentu bylo schváleno Sjezdem delegátů dne 28. dubna 2007
v Praze
Tento základní dokument byl schválen mimořádným
Sjezdem delegátů dne 9.11.2002
v Jablonci nad Nisou a
vstupuje v platnost registrací na Ministerstvu kultury.
- Všechny
podstatné změny příloh Základního dokumentu rovněž schvaluje Sjezd
delegátů způsobem obdobným dle odst. 2 tohoto článku.
IX. Začlenění církve do struktur církve mimo území
České republiky
Bratrská jednota baptistů je řádným
členem Evropské baptistické federace (EBF), se sídlem „454“ St. No 19A, 1700
Sofia, Bulgaria, Evropské baptistické misie (EBM), se sídlem Johann Gerhard
Oncken Strasse 7, 14627 Elstal, Germany, Konference evropských církví (CEC), se
sídlem 150 route de Ferney, CH – 1211 Geneva, Switzerland, Světového svazu baptistů (BWA), se sídlem 405
North Washington Street, Falls Church, VA 22046, USA..
X. Zásady
hospodaření církve, zejména způsob získávání finančních prostředků, včetně
rozsahu oprávnění osob, orgánů a jiných institucí církve k nakládání s majetkem,
předmět podnikání a jiné výdělečné činnosti
1. BJB, jednotlivé sbory a účelová zařízení s právní
subjektivitou mohou v souladu s obecně platnými právními předpisy nabývat movitý i nemovitý
majetek, přijímat dary
a příspěvky a mít další příjmy ve
smyslu zákona.
2. Sbory jsou hospodářsky samostatné a samostatně
nakládají se svým majetkem. Do kanceláře BJB odvádějí jednotlivé sbory
pravidelné příspěvky na společné hospodaření. Jejich výši i způsob odvodu
stanoví Sjezd delegátů. Pro mimořádnou potřebu mohou být Sjezdem delegátů
dohodnuty mimořádné příspěvky nebo Výkonným výborem vyhlášeny mimořádné účelové
sbírky.
3. Společné hospodaření BJB i jejich účelových zařízení
se děje podle schváleného rozpočtu, podléhá kontrole Revizní komise a schválení Sjezdu delegátů.
4. Jakékoliv finanční operace, nakládání
s nemovitostmi, přesahující částku Kč 200.000,- podléhají schválení VV
BJB.
5. Předmětem podnikání a výdělečné činnosti může být v
BJB zejména nakladatelská a vydavatelská činnost, provozování křesťanských knihkupectví, výroba,
zhotovování a prodej předmětů s církevní
tématikou, lektorská a přednášková činnost.
XI.
Způsob naložení s likvidačním zůstatkem, který vyplyne z likvidace
církve
Majetkoprávní otázky se
v následujících případech řeší takto:
a) V případě sloučení sboru s jiným sborem BJB
se majetek a závazky převádějí na nástupnický sbor.
b) V případě vzniku nového sboru osamostatněním se
některé jeho části (misijní stanice, příp. stanic) se majetek dělí vzájemnou
dohodou za účasti zástupců VV BJB. Písemná smlouva o majetkovém vypořádání a
vyplývajících závazcích je podmínkou k přijetí nově vzniklých sborů do
svazku BJB a následující evidenci podle příslušného zákona.
c) V případě zániku sboru připadá celý jeho majetek
BJB.
d) V případě ukončení členství sboru ve svazku BJB
je sbor povinen ke dni ukončení tohoto členství nebo ve lhůtě stanovené Sjezdem
delegátů vrátit BJB všechny nesplacené půjčky. Ostatní majetek a závazky
přecházejí na právního nástupce tohoto sboru, kterým je BJB nebo další
evidovaná osoba v rámci BJB.
e) V případě zrušení účelového zařízení BJB připadá
celý jeho majetek BJB.
f) V případě zániku BJB majetkoprávní otázky řeší
mimořádný Sjezd delegátů v souladu se zákonem. Likvidační zůstatek
přechází na právního nástupce církve, kterého rovněž určí tento mimořádný Sjezd
delegátů.
Sporné otázky řeší vždy
Sjezd delegátů.
XII. Práva a povinnosti
osob hlásících se k církvi
1.
Členem
sboru BJB se může stát každý, kdo byl na základě své žádosti a po jejím
přezkoumání z podnětu staršovstva k členství doporučen a sborovým shromážděním
přijat. Předpokladem je znovuzrození z Ducha svatého, osobní vyznání víry
(křest na vyznání víry) a nový život v Kristu v souladu
s novozákonním svědectvím.
2. Všichni členové sboru mají výsadu a
odpovědnost podílet se v souladu s přijatým řádem či dohodnutými formami a
zásadami spontánně a tvořivě na sborovém obecenství, na bohoslužebných a
vzdělávacích shromážděních i ostatních aktivitách sboru. Zúčastňují se Večeře
Páně, podle svých možností a schopností přispívají svými dary i finančně ke
sborovému dílu. Usilují také o dobré jméno sboru v jeho okolí.
3. Každý člen sboru má jednací a volební
právo, pokud není konkrétně stanoveno jinak. Každý člen sboru má volební právo
po dovršení 18. roku věku. Hlasovací právo mimo volebního není věkem omezeno.
4. U členů, kteří se proviní proti zásadám
Písma Svatého a sborového života, se uplatní biblické formy sborové kázně.
Kázeňská opatření sledují duchovní obnovu proviňujícího se člena sboru.
5. Členství ve sboru zaniká:
-
úmrtím
-
vyloučením
-
na
základě vlastní žádosti
6. Další podrobnosti týkající se sborového života řeší
Základní řád sboru BJB v příloze č. 4, a to v článku II, §§
5-11..
Jménem
Výkonného výboru BJB předložil: Bc.
Jan Titěra
tajemník Výkonného výboru