Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Alexej   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 716 273

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 48 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Několik slov k Odboru mládeže ..
Posted on Pátek, 18. květen 2007 @ 15:57:43 CEST Vložil: Benjamin

Mládež poslal Nepřihlášený

Dovolím si několik slov k diskuzi, která probíhá na těchto stránkách a doufám, že se mi tak podaří vysvětlit některé zde položené otázky. Na začátek se pokusím o malou rekapitulaci a vysvětlení, co nás vedlo k podání tohoto návrhu.

Dovolím si několik slov k diskuzi, která probíhá na těchto stránkách a doufám, že se mi tak podaří vysvětlit některé zde položené otázky. Na začátek se pokusím o malou rekapitulaci a vysvětlení, co nás vedlo k podání tohoto návrhu.

Hlavním důvodem je ujasnění si pojmu Odbor mládeže (dále jen ODM), protože stávající Řád ODM ani chápání na sborech v této otázce nedává žádné konkrétní odpovědi. A nejde jen o definici napsanou, ale především o to, jak je ODM chápaný a přijímaný v jednotlivých sborech a mládežích. Osobně jsem se setkal s mnoha vysvětleními od toho, že ODM je předseda a Rada a nebo že ODM jsou všichni mladí lidé v kontaktu se sbory BJB. Odpověď na to, co je ODM je zásadní také pro mě osobně, protože se od ní odvíjí náplň mojí práce a myslím si, že je také důležitá pro pochopení práce tohoto Odboru. Tuto změnu vnímáme jako důležitou, ve své podstatě však služebnou.

V rámci Rady ODM jsme se touto otázkou zabývali několikrát a vypracovali jsme tedy návrh, který jsme předložili vedoucím mládeží v únoru 2007. Z důvodu mého onemocnění nedošlo na tomto setkání k další diskuzi, k té jsme se znovu vrátili na druhém setkání v dubnu 2007 a další podněty jsem očekával od Sjezdu delegátů v letošním roce. O tom, že náš návrh byl podán na Sjezd záměrně pozdě se zde již několikrát diskutovalo, opět musím prohlásit, že šlo jen o nedorozumění v datech odevzdávání návrhů. Mohu nabídnout svědectví několika lidí, kteří byli se mnou v okamžiku, kdy jsem se dozvěděl o této mojí chybě (za kterou se znovu omlouvám). Osobně mě mrzí, že je zde toto moje prohlášení bráno jako účelové bez zájmu o zjištění pravdy a nechání prostoru pro pomluvy a spekulace. V tomto, stejně jako i v ostatních otázkách mě nikdo nepožádal o vysvětlení před uveřejněním svých dohadů.

Co se týká samotného návrhu, je to v mnoha bodech pouze návrh pro další diskuzi. Jeho hlavním cílem je definování Odboru mládeže jako týmu spolupracovníků, který má na starosti podporu práce s mládeží ve sborech BJB. Vedoucí tohoto týmu není již volen mládežemi, ale přímo jednotlivými sbory. Členem této skupiny se může stát každý, kdo má zájem se zapojit do práce s mládeží a je doporučení místním sborem. Pokud jde o členy tohoto týmu (této skupiny), jsou průběžně doplňováni během roku na základě tohoto doporučení . Z toho důvodu jsme vybrali jako formu jejich jmenování VV (jako voleným orgánem BJB) a to právě z důvodu průběžného doplňování. V případě, že by sbory chtěly, aby i tito členové byli voleni, nebráníme se tomu a naopak to vidíme jako zájem sborů o mládežnickou práci.

Zastavil bych se v tuto chvíli ještě u jedné změny a to vůbec vnímání jednotlivých skupin mládeže. Práce ODM by byla dále zaměřena na tyto mladé lidi, ale jako hlavní partnery v tom vnímáme jednotlivé sbory. Nechceme, aby „mládež“ byla i nadále vnímána jako samostatná jednotka (kolikrát každý z náš v životě řekl – „tohle je mládež a tohle je sbor“, ale jako přirozená součást sboru. Souvisí s tím i změna ve vnímání pojmu „mládež“, když již nejde o konkrétní členy (mládežníky), kteří by byli někde zastoupeni nebo zapsáni, ale mladé lidi, kteří se účastní akcí připravovaných místním sborem. Více k této otázce najdete ve zdůvodnění našeho návrhu. Věříme tomu, že tento model lépe odpovídá současnému chápání mládeže a že nijak neodporuje kongregačnímu uspořádání Jednoty a svrchovanosti místního sboru.

Pokud jde o propojení Křesťanské akademie mladých (KAM) s tím to návrhem, mohu uvést jen to, že nebyl připraven ani objednán nikým z KAM. S Davem Patty, který zde byl několikrát zmíněn jako můj „vedoucí, který mě úkoluje“ jsem se za dobu své služby v ODM nikdy osobně nesetkal (viděli jsme se jen na některých akcích) a ani jsem nikomu z KAM nepodepisoval žádný závazek učení KAM, jak se zde také někde objevilo. Je ještě nějaký další důkaz, který k tomu mám podat?

KAM jako organizace nemá ani žádný podíl na obsahu a přípravě letního pobytu VIRUS 20:30 (pouze jsme si pronajali jeho prostory a Dave Patty má program na téma Víra na 2 hodiny). Do kurzů Kompas nezasahuje KAM co se týká jejich obsahu, jejich zapojení v letošním a loňském roce bylo především technické (pozvánky, desky, knížky, granty na Bible, atd.) – viz. rozhovor s Blahošem o dubnovém víkendu.

Práce KAM v celé jeho šíři si vážím. Je zde zúžený pohled, že KAM = ŠVM = SKS (Kurz Strategie Kristovy služby), aktivity KAM jsou ale mnohem širší. Pojem „paracírkevní organizace“, který se zde několikrát objevil, není žádný „negativní termín“, ale znamená, že KAM nechce být církví a ani o to žádným způsobem neusiluje, ale že chce, aby všechno, co dělá, prospívalo místní církvi – pokud jsou v některých sborech misionáři této organizace, vždy jsou podřízení místnímu sboru (např. BJB Šumperk).

Co se týká zde několikrát zmíněných kurzů SKS (ŠVM), v BJB za dobu mojí služby neprobíhaly – sám jsem se na nich kdyby účastnil jako student a mohu jen potvrdit, že nešlo o žádné „vymývání mozků“, ale že to pro mnohé z nás byl impuls pro práci s mládeží. Nejlépe se pak tomu mohou vyjádřit snad jen minulí studenti. Nevím ani o tom, že by se základě toho pustili někteří mládežníci do zneužívání své zodpovědnosti.

Omlouvá se Ampelovi, že jsem mu neodpověděl na počty těchto účastníků z BJB za celou dobu existence ŠVM, na jeho dotaz jsem zapomněl a teprve teď mi ho připomněl – sám teď ale nevím, kde je hledat, pokusím se to co nejdříve napravit.

Dnes jsem si znovu procházel materiály SKS a s mnoho výroky bych dnes již polemizoval a nesouhlasil. V žádném případě ale nejde o vytváření žádného pyramidálního modelu k potlačování osobní svobody. Sám chápu „učednictví“ jako součást naší omezené zodpovědnosti ve vzájemném růstu do Kristovy podoby a sebe jako učedníka Krista. Opakem „extrémního učednictví“ je pak individualismus jedinců, kteří se vyhýbají vzájemnému společenství a sdílení svých životů.

Dovolím si ještě několik slov ke způsobu diskuze zde na Notabene a používání anonymní přezdívek. Obecně je mi jedno, jestli jde o anonymní nebo podepsanou diskuzi, to co pro je mě důležité, je její obsah – těžko se však k němu mohu dostat, pokud je spojen s osobními útoky. Součástí toho co říkáme je vždy to, jak to říkáme. V případě NB jsou však anonymní přezdívky dle mého názoru často zneužívány - vysvětlení, že „není příznivá doba pro sdělení své identity (viz. poslání Notabene)“ mi přijde zarážející ve světle toho, že by se právě mladí lidé měli učit stát si za svými názory a prezentovat je nejenom soukromě, tak i veřejně. Osobně jsem se nesetkal s tím, že by byl někdo za svoje názory stíhán, vedena proti němu nějaká „zákeřná kampaň“ nebo cokoliv podobného. Jestli se spokojíme se stavem, v jakém jsme, nic nás nepovede ke změně. Stejně tak od známého nicku máme už své očekávání a častokrát ho čteme již svým úhlem pohledu, takže ani v tom nám anonymita nepomůže - vždy budeme přistupovat k diskuzi subjektivně.

Další nebezpečí, které zde hrozí je to, že svoboda projevu, na který má každý nárok, je zde zaměněna za svobodu pomlouvání. Pokud si to někteří autoři neuvědomují, tak je mi to líto a upřímně nevím, jak se kvůli tomu dál k NB stavět. Můj dojem je ten, že často nejde ani tak o diskuzi (ve které se hledá další cesta), ale jen o vyjádření svých názorů, se kterými když někdo nesouhlasí, tak je obviněn z toho, že chce někoho umlčet. Chybí mi zde také prostor pro chyby, omluvy a napomínání se v lásce.

Asi nejdůležitější podnět z této diskuze je pro mě ten, že se mezi mládeží málo ví o vlastní baptistické identitě a lidé často ani nerozumí tomu, co to znamená a jaká jsou hodnoty, které jsou pro nás důležité – rád bych proto této otázce dával větší důraz na našich setkáních, ale chtěl bych v tom povzbudit hlavně sbory, protože na nich se ukazuje, jaký je takový „baptismus“ v praxi.

Co se týká dalšího vývoje ohledně Odboru mládeže, tak postup je následující – do konce měsíce rozešleme znovu náš návrh a sbory a mládeže budou mít možnost ho diskutovat až do konce září. Na začátku října bychom udělali setkání pro zájemce o dalším vývoji této služby a v říjnu na konferenci by pak došlo k hlasování. Nepokládám to žádný uspěchaný vývoj, naopak za nejvyšší čas, aby se sbory domluvily, jakým způsobem bude vypadat tato práce v budoucnu. Protože sbory jsou tím legitimním místem, kde můžeme dojít k nějakým konkrétním závěrům.

Pokud budete mít v budoucnu jakýkoliv dotaz nebo podnět na moji práci, obraťte se na mě osobně a nebo na moji emailovou adresu jan.jackanic(a)gmail.com. Rád se s kýmkoliv z vás sejdu a budu vám naslouchat. Uvědomuji si, že jsem nedokonalý člověk, který má ještě mnoho chyb a často si jich ani nejsem vědom. A to se týká jak mých problémů, tak postojů mého srdce. Pokud mě budete brát jako takto chybujícího člověka a v něčem mi ukážete na moje špatné jednání nebo chyby, které dělám, tak budu rád a modlím se za to, abych to byl schopný přijmout v jakékoliv podobě. Jen vás prosím - v čím větší lásce to bude, tím lépe to budu moct slyšet.

Váš bratr v Kristu

Honza Jackanič
vedoucí ODM BJB



 
Příbuzné odkazy
· Více o Mládež
· Novinky od Benjamin


Nejčtenější článka o Mládež:
Mají v Chebu ještě baptistickou mládež?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.25
Hlasů: 4


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Associated Topics

Mládež


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Několik slov k Odboru mládeže .." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds