Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Stanislav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 721 047

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 29 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Rozhovor s Jarkem Plevou, předsedou ÚR Jednoty bratrské z r. 2006
Posted on Středa, 21. duben 2010 @ 08:54:00 CEST Vložil: Benjamin

Spolupráce mezicírkevní poslal Nepřihlášený

Rozhovor s Jarkem Plevou, předsedou ÚR Jednoty bratrské

ThMgr. Ing. Jaroslav Pleva je předsedou Úzké rady Jednoty bratrské, jejíž členem byl už před bolestným rozdělením v Jednotě bratrské. Padesátiletý vrcholný představitel české provincie Jednoty bratrské (President of the Czech Province) působí také ve Vzdělávací službě JB. Letitý autor úvodníků, článků a biblických úvah v časopisu Jednoty bratrské DÚLOS, je v charismatických sborech znám mimo jiné i z hojně půjčovaných audionahrávek tří dílů semináře na téma Duchovní boj, seminářů Co je a co není manipulace, Domácí skupinka - proč a nač a Přirozený růst církve. Z jeho historických prací zaujala např. studie David Nitschmann „Syndikus“.



Na diskusním fóru Vašich internetových stránek si lze přečíst, že Jednota bratrská je uzavřená, s nikým nespolupracuje, vytváří své vlastní akce, které se kryjí s akcemi KMS. Mohl byste, prosím, tato obvinění nějak komentovat?

      Tento názor jsem od tazatelů nevnímal jako "obvinění", ale spíše jako projev neznalosti skutečného stavu. Jednota bratrská spolupracuje s řadou dalších církví nejen na rovině oficiální (Ekumenická rada církví, Evangelikální aliance, Biblická společnost, Leuenberské společenství apod.), ale také na rovině sborů a jednotlivců - akcí JB se účastní členové jiných denominací, ať se jedná o Celocírkevní konference, pastorálky, semináře pro pracovníky nebo sjezdy mládeže. Na druhé straně vím, že někteří naši mládežníci jezdí na KristFest, naši členové se účastní Křesťanské konference, jiní Evangelikální teologické konference a pod. Objektivně tedy není pravda, že by naše církev byla nějak zvlášť uzavřená. Pokud jde o konflikt termínů, je otázka, kdo za to může. Celocírkevní akce jako pastorálky, modlitební konference apod. plánujeme rok dopředu a samozřejmě se snažíme využít a zkombinovat, pokud je v kalendáři volný den nějakého svátku. Činí tak asi většina církví a organizací, takže není divu, že se některé akce kryjí. S přáním koordinovat kalendář akcí nás nikdy nikdo nekontaktoval, tak bych řekl, že nám to těžko může někdo vyčítat.

Jednota bratrská je často obviňována z autoritářství a to kupodivu ze strany jiných, charismatických církví. Avšak zatímco ostatní charismatické církve například ruší svá internetová diskusní fóra a návštěvní knihy, Jednota bratrská tak neučinila, a to i přes to, že některé věci tam vyznívají velmi kriticky a nelichotivě. Zdá se, že respektujete svobodu projevu a nefiltrujete svým členům informace. Nějak mi to s těmi nařčeními nejde dohromady. Mohl byste to, prosím, vysvětlit?

      Nejjednodušší vysvětlení je, že tato nařčení jsou prostě falešná. V Jednotě se o různých názorech hovoří a jsme-li jako křesťané "na cestě", věřím, že rozdílnost pohledů je užitečná, protože nám může pomoci korigovat směr. Filtrování informací nebo jakákoli jiná forma manipulace je podle mého názoru předem odsouzena k nezdaru, mnohem lepší je být otevřený a pravdivý.

Když dovolíte, jednu osobní otázku. Zatímco emeritní senior KS má na Internetových stránkách stránkách KS několik kritických pastoračních listů ohledně situace v Jednotě bratrské, nesetkal jsem se s tím, že byste situaci v jiných církvích komentovali ani opláceli stejnou mincí. Je to skutečně tak nebo jde jenom o můj letmý dojem?

      Všiml jste si dobře, zcela vědomě nekritizujeme druhé církve ani jednotlivce. Mají svou vlastní cestu víry a za své jednání se odpovídají Pánu sami. Pokud mám bratrovi co říci, vyřídím si to s ním z očí do očí.

Další věc, která je na české poměry uvnitř letničního a charismatického hnutí poněkud nestandardní, je Váš vztah ke vzdělání. Vy sám máte dvě vysoké školy, z nichž jedna je  teologická a Váš blízký spolupracovník, Evald Rucký, má dokonce vědeckou hodnost z teologie na zahraniční univerzitě. Jaký je vztah Jednoty bratrské k teologickému vzdělání“?

      Použil bych výraz "kriticky přejný". Kriticky proto, že víme, že teologické vzdělání může vést k pýše a povýšenosti, a zdaleka nemusí zprostředkovat skutečnou moudrost či připravit pro praktickou službu v církvi. Proto u nás akademické teologické vzdělání není podmínkou služby. Na druhé straně jsme církví Blahoslava a Komenského, vzdělanců a vědců par excelence. Považujeme jakékoli vzdělání - nejen teologické - za nástroj, který je-li správně užíván, je velmi užitečný. Celá řada našich pastorů, kteří teologické vzdělání neměli, si jej doplnili nebo doplňují dálkově na teologických fakultách českých i v zahraničí.

Když jsem si přečetl článek o „Dni pokání“, zdá se, že zde chybí jedno podstatné téma, a to je ono bolestné rozdělení v Jednotě bratrské. Necítíte, jako tzv. velká stránka, žádnou vinu na tomto rozdělení?

      Pokud máte na mysli článek na našich webových stránkách, tam téma rozdělení nechybí, je s lítostí vyznáno hned v pátém odstavci.

Co každého udiví je, že sbory Jednoty bratrské tvořily podstatnou část členské základny KMS. V nedávné době jejich velká část vystoupila, což bylo například na Granu Salis v jednom komentáři hodnoceno jako „odejití ve zlém“ a „bouchnutí dveřmi“. Doufám, že mi nebudete mít za zlé, když Vás požádám o Váš vysvětlující komentář.

      Naše sbory neodešly ve zlém, tím jsem si jist, a k jejich odchodu nedošlo naráz, ale v průběhu několika let. Na otázku "proč" by musely odpovědět jednotlivě. Členství v KMS je záležitostí každého sboru, o vstupu i o vystoupení rozhoduje staršovstvo místního sboru. Některé sbory Jednoty bratrské ostatně členy KMS nebyly nikdy. Sbory mají svobodu do těchto druhů ekumenických aktivit vstupovat nebo vystupovat samostatně a nemusejí se zodpovídat vedení církve. Mohu říci důvody sboru, kam patřím: časopis Život víry začal mít denominační manýry, posléze zveřejňoval vyjádření proti Jednotě bratrské, jež jsme vnímali jako pomluvu. Na námitky vznesené na Širším výboru nebyl brán zřetel. Dalším důvodem vystoupení byla změna směřování KMS. 

Mluvíte o budování církve na „apoštolsko-prorockém základě“. Jak dnes vidíte teoreticky úřad apoštola. Stojí apoštolský úřad v rámci denominace nebo jeho autorita podle Vás denominaci přesahuje?

      Apoštolská služba, o níž v Jednotě hovoříme, není nějakou formální institucí. Oč nám jde, je právě způsob a druh SLUŽBY, o její obsah, nikoli titul samotný, který ani v Jednotě nemáme. V praxi užíváme spíše termín "nadsborová" služba. Ve druhé části otázky jste výstižně rozlišil úřad, který podle mého názoru může být pouze v rámci denominace, a autorita (ve smyslu úcta a vážnost), která denominaci může přesahovat a může být přijímána i jinými církvemi nebo skupinami. Pokud byste však pojmem "autorita" myslel pravomoc, pak podle mého názoru v žádném případě denominaci přesahovat nemůže.

Na Vašich stránkách je otevřený dopis Radě CB ohledně jakési smlouvy, kterou Vaše církev měla údajně nabízet sborům jiných církví. Přiznám se, že pro mnoho čtenářů je tento dopis může být nesrozumitelný. Mohl byste, prosím, říci, oč se jedná?

      Rada CB rozšířila do sborů zprávu, která nebyla korektní, a odmítla naši snahu věci projednat. Protože nás členové Církve bratrské žádali o vysvětlení, umístili jsme pro ně náš dopis Radě na webové stránky. Nikomu jinému není určen, a máme naději, že se nám s Radou CB podaří celou záležitost pokojně uzavřít.

Jednota bratrská je klenotem české reformace. Myslíte si, že její historické směřování je slučitelná se současnou orientací současné Jednoty bratrské?

      Nevím, jaký máte dojem o "současné orientaci" naší církve. Skutečnost je tato: na počátku 20. století se Jednota bratrská vlivem tzv. "přestupového hnutí" změnila - v rozporu se svou tradicí - v lidovou církev s tisícovkami členů a jen málo účastníky církevního života. To se v sedmdesátých a osmdesátých letech začalo měnit, a konečně na synodu v roce 2001, jehož téma znělo "Po vzoru otců", se Jednota bratrská vrátila k vyznavačskému modelu, který klade důraz na závazné členství, pastýřskou péči a výchovu a misijní odpovědnost. To je podle našeho názoru historický odkaz staré Jednoty, záleží nám na tom, abychom tento odkaz střežili a chceme usilovat, abychom jej také věrně žili.

Jaké jsou dnes Vaše vztahy s tzv. malou stránkou, která je dnes situována v rámci CČE?

      Se skupinou, která po odchodu z Jednoty bratrské vytvořila ochranovský seniorát při ČCE, jsme v kontaktu a jednání. Za pomoci br. synodního seniora se snažíme najít oboustranně přijatelné řešení např. v otázce obsazených budov. Bylo by dobré, kdyby se z těchto jednání mohl stát rozhovor, kde bychom se mohli vrátit k tomu, co se stalo, uzdravit staré rány a najít smíření a odpuštění. Já osobně bych si to moc přál.

Měl byste něco, co byste chtěl popřát nebo vzkázat čtenářům portálů Grano Salis a Echo?

      Boží milost a poznání jeho nekonečné lásky, kterou má k nám všem svým dětem, i když se někdy chováme, jako bychom patřili do různých rodin. Přeji čtenářům i přispěvatelům snášenlivost, úctu k osobě druhého, a také úctu k jeho názorům, i když s nimi nemusím souhlasit.

Máte něco specifického, za co by se mohli čtenáři portálů Grano Salis a Echo modlit?

      Aby rozmíšky nezbedných Božích dětí nebyly překážkou při nesení a zvěstování radostné zprávy Ježíše Krista lidem kolem nás.

 

 

Jarek Pleva live

 

Zaostřeno na mládež

 

Návštěva Jorge Garcíi z Argentiny - se členy Úzké rady P. Krásným a E. Ruckým

 

Zleva: Předseda ÚR J. Pleva, předseda spolku Moravian D. Říčan, předseda Poslanecké sněmovny L. Zaorálek, starosta Suchdolu nad Odrou, paní Zaorálková.

 zdroj: letničně-charismatický portál ECHO, 26. 09. 2006



 
Příbuzné odkazy
· Více o Spolupráce mezicírkevní
· Novinky od Benjamin


Nejčtenější článka o Spolupráce mezicírkevní:
Charta Oecumenica: Kritická reflexe se zřetelem ke katolickému dogmatu


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.66
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Associated Topics

Spolupráce mezicírkevní


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Rozhovor s Jarkem Plevou, předsedou ÚR Jednoty bratrské z r. 2006" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Rozhovor s Jarkem Plevou, předsedou ÚR Jednoty bratrské z r. 2006 (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: uncle v Středa, 21. duben 2010 @ 10:55:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Zajímavý rozhovor.

Zaujaly mě tyto odpovědi:

1. Další věc, která je na české poměry uvnitř letničního a charismatického hnutí poněkud nestandardní, je Váš vztah ke vzdělání. Vy sám máte dvě vysoké školy, z nichž jedna je  teologická a Váš blízký spolupracovník, Evald Rucký, má dokonce vědeckou hodnost z teologie na zahraniční univerzitě. Jaký je vztah Jednoty bratrské k teologickému vzdělání“?

      Použil bych výraz "kriticky přejný". Kriticky proto, že víme, že teologické vzdělání může vést k pýše a povýšenosti, a zdaleka nemusí zprostředkovat skutečnou moudrost či připravit pro praktickou službu v církvi. Proto u nás akademické teologické vzdělání není podmínkou služby. Na druhé straně jsme církví Blahoslava a Komenského, vzdělanců a vědců par excelence. Považujeme jakékoli vzdělání - nejen teologické - za nástroj, který je-li správně užíván, je velmi užitečný. Celá řada našich pastorů, kteří teologické vzdělání neměli, si jej doplnili nebo doplňují dálkově na teologických fakultách českých i v zahraničí.

J. Pleva se o falešných akademických titulech E. Ruckého a P.Krásného nezmínil, ačkoliv měl příležitost.

2. Jednota bratrská je často obviňována z autoritářství a to kupodivu ze strany jiných, charismatických církví. Avšak zatímco ostatní charismatické církve například ruší svá internetová diskusní fóra a návštěvní knihy, Jednota bratrská tak neučinila, a to i přes to, že některé věci tam vyznívají velmi kriticky a nelichotivě. Zdá se, že respektujete svobodu projevu a nefiltrujete svým členům informace. Nějak mi to s těmi nařčeními nejde dohromady. Mohl byste to, prosím, vysvětlit?      

Nejjednodušší vysvětlení je, že tato nařčení jsou prostě falešná. V Jednotě se o různých názorech hovoří a jsme-li jako křesťané "na cestě", věřím, že rozdílnost pohledů je užitečná, protože nám může pomoci korigovat směr. Filtrování informací nebo jakákoli jiná forma manipulace je podle mého názoru předem odsouzena k nezdaru, mnohem lepší je být otevřený a pravdivý.

Ve zprávě litoměřického sboru pro SD se uvádí, že J. Pleva vystoupil z JB pro svůj nesouhlas s autoritativním vedením církve. Žel v rozhovoru tvrdí J. Pleva pravý opak.





Re: Rozhovor s Jarkem Plevou, předsedou ÚR Jednoty bratrské z r. 2006 (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: uncle v Středa, 21. duben 2010 @ 11:07:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z jeho historických prací zaujala např. studie David Nitschmann „Syndikus“.

Odkaz na studii J. plevy na stránkách JB je nefunkční. Biskupové JB Rucký a Krásný zřejmě vyčistili po J. Plevovi všechno důkladně, aby ho náhodou nepřipomínala ani zmínka. :-)




Re: Rozhovor s Jarkem Plevou, předsedou ÚR Jednoty bratrské z r. 2006 (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: uncle v Středa, 21. duben 2010 @ 11:00:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

3. Na Vašich stránkách je otevřený dopis Radě CB ohledně jakési smlouvy, kterou Vaše církev měla údajně nabízet sborům jiných církví. Přiznám se, že pro mnoho čtenářů je tento dopis může být nesrozumitelný. Mohl byste, prosím, říci, oč se jedná?      

Rada CB rozšířila do sborů zprávu, která nebyla korektní, a odmítla naši snahu věci projednat. Protože nás členové Církve bratrské žádali o vysvětlení, umístili jsme pro ně náš dopis Radě na webové stránky. Nikomu jinému není určen, a máme naději, že se nám s Radou CB podaří celou záležitost pokojně uzavřít.

Mluvíte o budování církve na „apoštolsko-prorockém základě“. Jak dnes vidíte teoreticky úřad apoštola. Stojí apoštolský úřad v rámci denominace nebo jeho autorita podle Vás denominaci přesahuje?     

Apoštolská služba, o níž v Jednotě hovoříme, není nějakou formální institucí. Oč nám jde, je právě způsob a druh SLUŽBY, o její obsah, nikoli titul samotný, který ani v Jednotě nemáme. V praxi užíváme spíše termín "nadsborová" služba. Ve druhé části otázky jste výstižně rozlišil úřad, který podle mého názoru může být pouze v rámci denominace, a autorita (ve smyslu úcta a vážnost), která denominaci může přesahovat a může být přijímána i jinými církvemi nebo skupinami. Pokud byste však pojmem "autorita" myslel pravomoc, pak podle mého názoru v žádném případě denominaci přesahovat nemůže.

Na otázky na Asociační dohodu odpovídá J. Pleva rozporuplně. Výtky Rady CB odmítá ale připouští vliv "autority své apoštolské služby" i v jiných denominacích.




Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.29 Seconds