Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Alexej   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 716 671

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 52 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Rozhovor: Byla BJB zajatcem Ekumenické rady církví?
Posted on Neděle, 24. únor 2013 @ 12:18:22 CET Vložil: Mainstream

BJB a ERC poslal Nepřihlášený

Milan Kern, předseda Výkonného výboru BJB, v rozhovoru pro deník Právo z 23.2.2013 vyslovil pozoruhodnou myšlenku, že Bratrská jednota baptistů se až do chvíle schválení zákona o církevních restitucích cítila být zajatcem ostatních církví Ekumenické rady církví.

Jako jediní ze 17 církví jste nakonec nepodepsali snlouvu se státem a odmítli jste 227 milionů korun. Proč?

Už tady fungujeme více než 120 let a po většinu té doby jsme působili skrze samofincování, ne skrze dotování státem. To je ideový důvod. Druhý důvod je ten, že jsme měli problém s tím, že v zákonu o majetkovém narovnání je napsáno, že má sloužit k tomu, aby si církve vytvořili majetkovou základnu a mohly být nezávislé na státu. My si nechceme vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů, tedy od státu. Také majetkové škody, které nám byly způsobeny v době komunistů, jsou nesrovnatelně nižší, než které nám byly nabízeny. Byly u nás i úvahy, zda to nepřijmout a nepoužít na bohulibé cíle, např. dotovat veřejně prospěšnou činnost, ale nakonec převládlo mínění peníze nepřijmout.

Nejde jen o peníze, budete žádat navrácení nějakého majetku?

Nebudeme. Máme jen jeden případ, kdy nám byla v 70. letech odejmuta rozestavěná modlitebna v Karlových Varech. A to se soudit nebudeme. A protože jsme nevlastnili žádné jiné lesy, pole a budovy a komunistický režim nesahal přímo na modlitebny a byty kazatelů, tak nemáme důvod si těch 227 miliónů brát.

Proč jste neřekli dříve, že ty peníze nechcete?

My jsme dlouho nevěděli, jak bude zákon vypadat. Také v něm došlo k posunu. Ze začátku se mluvilo o tom, že půjde hlavně o vyrovnání nemajetkových křivd. Teď je pouze v preambuli napsáno "i jiných křivd" a jinak se mluví o majetkových křivdách. De facto je to forma restitucí a k tomu se my nehlásíme.

Nezazlívali vám z Ekumenické rady církví, že jste nejdříve kývali a pak jste couvli?

V průběhu jednání byla tendence, abychom nic neříkali, aby naše vystoupení neohrozilo zákon jako takový. Proto jsme až do schválení drželi jednotu a poté jsme se už necítili být zajatci ostatních a měli jsme už svobodu k rozhodnutí. Ale s výtkami jsme se nesetkali.

Vystačíte pouze z darů věčících?

Musíme vystačit. Máme 2400 aktivních členů, kteří jsou ochotni přispívat. Někdy se jedná dokonce o desátek, tedy o desátý díl celého příjmu. Máme 35 kazatelů a už dnes není část z nich placena ze státních dotací. Pokud, až nebudou dotace, nevyjdeme, tak někteří z nich budou muset jít do civilního zaměstnání. My máme široký podíl laiků, neplacených dobrovolníků, takže naše existence není závislá na tom, zda si zaplatíme kazatele.



 
Příbuzné odkazy
· Více o BJB a ERC
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o BJB a ERC:
Evoluce protestantských církví


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 5
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Byla BJB zajatcem Ekumenické rady církví?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Byla BJB zajatcem Ekumenické rady církví? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: joel v Neděle, 24. únor 2013 @ 19:18:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Zákon "omerty" platí ohledně restitucí stále:

„Zájem o svobodný názor jednotlivce, ať jde o samotného věřícího nebo duchovního, se alespoň u nás v katolické církvi příliš často nenosí. Dokonce jsme dostali jakýsi pokyn, abychom se o církevních restitucích, pokud to není nezbytně nutné, s nikým příliš nebavili. A pokud, tak rozhodně ne v negativním slova smyslu. Když, tak abychom vysvětlovali věřícím, jak moc potřebný tento akt je nejen pro církev, ale i pro stát. Že to vlastně není žádné navracení miliardového majetku církvi – církvím, ale je to narovnání stavu a vztahu jako takového. S tím já osobně nemohu souhlasit,“ prozradil pro ParlamentniListy.cz duchovní, který týden co týden dostává otázky ve škole, kde učí, od věřících, farníků i přátel, co si o tom myslí.

„Trápí mne, že kvůli tomu se pohled mnoha lidí, i neortodoxních věřících, kteří sice denně nebo týden co týden do kostela nechodí, ale považují se za součást církve, změnil k negativnímu. Za to nemůže jejich styl myšlení, za to může fakt, jak prazvláštně rychle, najednou byly restituce schváleny,“ míní farář.

„Pro službu Bohu v církvi jsem se rozhodl, protože jsem cítil tu potřebu. Měl jsem ale za to, že jde také o společenství demokratické, společenství, kde má každý prostor pro svůj názor, každý ale také prostor pro nesouhlas, pokud jde o zásadní témata. Že ne vše je nutno brát jako dogma. Trochu jsem se mýlil. Když ale dnes vidím, jak je na církev pohlíženo, co vše se okolo nás děje, mnohokrát si říkám, zda bych nebyl přeci potřebný třeba u záchranné služby,“ posteskl si lehce s nadsázkou původně vystudovaný zdravotník.





Re: Byla BJB zajatcem Ekumenické rady církví? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: poutnik v Neděle, 24. únor 2013 @ 19:42:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Když Mimořádný výbor unie CASD odsouhlasil podepsání smlouvy se státem, tak k smlouvě tam proběhla dlouhá diskuse, kde zaznívali různé pohledy. Do diskuse vstoupilo i písemné vyjádření jednoho sboru, aby církev nepřijímala finační prostředky nad rámec paragrafu 15 zákona 428/2012 Sb. Výbor unie po vyslechnutí všech diskutujících smlouvu o vypořádání se státem jednomyslně odsouhlasil.

A jeden z diskutujících na blogu předsedy Česko-slovenské unie CASD napsal:

Chci zde vyjádřit svůj velký smutek nad pondělním jednomyslným rozhodnutím 25 bratří z výboru naší unie.

Naše biblická zásada obsažená v naší ústavě o striktním oddělení církve od státu, na kterou pozitivně reagoval každý, koho jsem měl tu čest vyučovat evangeliu a nebo alespoň seznamovat s naším společenstvím, se podle mého názoru v pondělí, především z pohledu našich spoluobčanů, otřásla ve svých základech. Nás, 7000 členů CASD, můžete uchlácholit, že vše je tak jak má být, ale pro zbývajících 10 miliónů jsme se stali církví závislou na státu. Stačí nahlédnout na web naší vlády a nebo si přečíst desítky článků o restitucích. Nikde, opakuji, nikde jsem nenarazil ani náznakem, že by některý autor vyčlenil ze 17 církví naši církev s poznámkou, že závislost na státu se netýká CASD, protože ta vždy byla, je a bude striktně oddělená od státu svým desátkovým systémem.

Jistě si bratře pamatuješ na zkušenost, kterou vyprávěl, při naší výměně názoru na restituce ve Vamberku 30.1.13, br. Petr K. o panu řediteli, kterého navštívil v okamžiku, kdy právě v TV běžely restituce: „Já jsem si Petře myslel, že vy adventisti jste jiní, ale teď vidím, že jste stejní jako všichni ostatní, jde vám jen o prachy…“ Myslím si, že tato zkušenost vystihuje náladu značné části naší veřejnosti a především těch, kteří měli o naší církvi jiné, lepší mínění.

Protože jsme v pondělí jednomyslně přijali prostředky na podporu činnosti naší církve, které mají pomoci v přechodném období 17 let k oddělení církve od státu (viz web naší vlády: http://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/majetkove-narovnani-statu-s-cirkvemi-a-nabozenskymi-spolecnostmi-97510/), velmi, velmi těžko vysvětlíme našim spoluobčanům, že my jsme přece žádné přechodné období nikdy nepotřebovali a potřebovat nebudeme, my jsme přece odděleni od státu. Milý bratře, do roku 2030 jsme se pro veřejnost stali v této věci stejní jako katolická církev a spol. – tedy církví závislou na státu.

S úctou a obdivem vzhlížím k církvi baptistů a z celého srdce jim přeji, aby natrvalo odmítli finanční náhradu (byť vždy pobírali a budou pobírat ještě 17 let podporu na svoji činnost, protože oproti nám zatím nemají desátkový systém. Oproti nim my žádné přechodné období nepotřebujeme!! Pozor bratře, oni se ve svém příběhu chovají čestně!). Už nyní se objevují značné sympatie k církvi baptistů od naší české veřejnosti – velmi citlivé právě na tuto problematiku. I já jsem, br.Pavlíku a Deny, toužil po tom, aby tam bylo jméno naší církve. My jsme však tyto sympatie v pondělí vyměnili za 450 milionů (150 mil na platy kazatelů 2008-12 a 300 mil v 17-ti leté podpoře naší církve od státu).

Jsem velmi, velmi smutný, že po našem pondělním rozhodnutí pro nás už tak dost tvrdá česká půda ještě ztvrdla. Snad se hrozně mýlím, ale mám vážné obavy, že oněch 450 mil nám očekávané požehnání a sympatie české společnosti nepřinese. V pondělí jsme z pohledu veřejnosti odmítli navázat na rok 2007 a pokračovat v našem striktním oddělení od státu, v pondělí jsme jednomyslně vytvořili vůči společnosti precedent, který zřejmě nemá v naší celosvětové církvi obdoby.

„Našich milých jednomyslných (jak nám říkal náš učitel na semináři: pokud všichni mají stejný názor, je evidentní, že většina nepřemýšlí) 25 bratří mělo zřejmě v pondělí před očima pouze tuto nerovnici: 150+520+300 „je menší než“ 1 200. Sympatie české společnosti do ní nebyly zahrnuty. Asi si říkali: „To není naše věc, sympatie společnosti si musí získat především naši členové až budou v průběhu 17 let pořádat evangelizační akce k záchraně českého národa…my se zodpovědně postaráme o těch 970 mil…“ Osobně jsem přesvědčený, že nerovnice pro naše vrcholové bratry měla vypadat takto: 520+sympatie „je větší než“ 1 200. Moje přesvědčení vychází z příkladu apoštola Pavla který, aby získal Tesalonické pro Krista, zřekl se – obětoval Bohu – podporu na kterou měl nárok a šel raději pracovat, aby se podpora Pavla nestala pro Tesalonické kamenem úrazu.“

Žel mám br.Pavlíku další vážné obavy, že problematika restitucí nebude v českém národě zametena pod koberec. Jak nový pán president tak i nastupující vláda ČSSD udělají všechno pro to, aby mohli tento problém vláčet společností a připomínat církevní nenasytnost po celé své volební období. V pondělí jsme měli šanci být jiní, mohli jsme se postavit po boku baptistů, mohli jsme se pro českou společnost stát sympatičtí, mohli se začít o nás mnozí zajímat – to je přítomná pravda pro náš národ v našem dnešním českém sekularizovaném prostředí. To jsme se Vám snažili sdělit 30.1.2013 ve Vamberku.

Tak jak bude stále znova propírána problematika restitucí v naší společnosti, je velmi pravděpodobné, že ten zlý využije těchto nálad a zaútočí na mnohé naše bratry a sestry a zpochybní smysl odvádění desátků v 17-letém období podpory (apriory 30-letém období kompenzací) naší církve od státu. Dnes přitéká z celé unie 100 000 000,- z desátku ročně. Má obava míří za rok 2030, zda se tato částka z výše uvedených důvodů značně nesníží. Není totiž mráčku, z kterého by do církve nepršelo.

Závěrem chci říci. Pokud dobře rozumím dějinám církve, tak jejímu duchovnímu životu vždy více prospívala chudoba než bohatství. My žijeme v jedné z nejbohatších částí naší planety. Pán nám navíc po sametové revoluci požehnal a přivedl mezi nás bohaté bratry, takže příjem církve se v mnohém ještě vylepšil. Jako bohatí zápasíme s vlažností a formálností. Obávám se, že dalších 50 mil ročně naši vlažnost a formálost ještě umocní. Jsem velmi smutný, že jsme přijali Danajský dar a vyměnili sympatie českého národa za 100-vky miliónů, které nám žel nové bratry a sestry do našich super modliteben s největší pravděpodobností nepřivedou.




Re: Byla BJB zajatcem Ekumenické rady církví? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: viliam v Neděle, 24. únor 2013 @ 19:52:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Biskupka Husitské církve Šilerová: "Pán Ježíš někde říká, nic není zahaleno a není skryto, aby to nebylo jednou odhaleno. Žádné peníze, když se o ně derete, nejsou požehnané".

V pořadu spekulovala o tom, zda nejde o svého druhu úplatek. "Milování peněz je kořenem všeho zla," uvedla. Ale milování peněz netrápí jen církve. To je něco, co postihuje každého člověka. Každého láska k penězům ovlivňuje.

"Se zněním zákona o restitucích ani s tou sumou peněz nesouhlasím, to ale neznamená, že bych chtěla zapomenout na to špatné, co komunisté na církvích napáchali," to je názor biskupky Církve československé husitské Jany Šilerové. Výši finančního odškodnění církvím považuje za přehnanou a takto získané peníze podle ní církvím mnoho dobrého nepřinesou.

Problematika církevních restitucí rozvířila debaty o církvi obecně. Tuto možnost k sebereflexi, tak nutné pro pochopení role církve v české společnosti, ale náboženské společnosti nevyužily. Přitom právě reflexe vlastní minulosti je pro církev podle Šilerové zásadní, protože mezi lidmi v Čechách panuje vůči církvím, především vůči církvi katolické, poměrně hluboká averze. Ta je podle biskupky dána jak špatnou historickou zkušeností českého národa, tak i interpretací či dezinterpretací dějin. Následně přišla řeč i na otázku, jak se bude toto vyrovnání státu s církvemi posuzovat za deset dvacet třicet let. Biskupka připomněla, jak se měnil výklad dějin v průběhu času a ona má strach, jak budeme hodnotit dnešní vyrovnání za nějaký čas. Unést toto břímě bude prý za několik let velmi obtížné.

"Náš národ má s církví zkušenosti všelijaké a takový ten komunistický bacil je v nás hluboce zakořeněn," shrnula Šilerová, podle níž neveřejné rozhodování o restitucích právě tento bacil živí a může tak církvím velice uškodit.

ceskatelevize.cz



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.15 Seconds