poslal Nepřihlášený
116. Eucharistie/Večeře Páně[1] je pro církev zásadní. Eucharistii/Večeři Páně slavíme v poslušnosti Ježíšovu příkazu: „To čiňte na mou památku“ (1. Kor 11,24; Lk 22,19).
117. Baptisté a římští katolíci se shodují v tom, že bez Eucharistie/Večeře Páně by církev nebyla církví. Stejně také však neexistuje Eucharistie/Večeře Páně bez církve. Není totiž soukromým nebo individuálním činem, ale vždy se uskutečňuje v rámci společenství. Římští katolíci věří, že Eucharistie v jistém smyslu „utváří církev“[3] Baptisté, kterým je většinou toto vyjádření cizí, souhlasí s tím, že při Večeři Páně Kristus sjednocuje ty, kteří přijímají chléb a víno se všemi ostatními věrnými v jedno tělo, církev (1. Kor 10,16-17). Účast na Eucharistii/Večeři Páně obnovuje, posiluje a prohlubuje začlenění do církve, kterého bylo dosaženo obrácením a křtem.
118. Slavení Eucharistie/Večere Páně je zároveň znamením a zdrojem jednoty (1. Kor 10,16 a násl.). Všichni toužebně očekáváme čas, kdy jí budeme moci slavit společně, a proto vyhlížíme viditelnou jednotu na zemi a konečný příchod Božího království. V současnosti je pro nás bolestné, že nemůžeme plně sdílet společenství stolu Páně. V pohledu římských katolíků je svátost zároveň jednáním Krista a jednáním církve skrze Ducha a „její slavení v konkrétním společenství je znamením skutečné jednoty společenství ve víře, v bohoslužbě a v životě.“[4] Proto je účast na Eucharistii nerozlučně spojena s plnou účastí v církvi a je jejím viditelným výrazem. Římskokatolická církev navíc také učí, že „křtem jsou členové jiných církví a církevních společenství přivedeni k reálnému, třebaže nedokonalému společenství s římskokatolickou církví a že křest, který vytváří svátostné pouto jednoty mezi všemi, kdo jím byli znovuzrozeni… zcela směřuje k nabytí plnosti života v Kristu.“[5]
Ve světle těchto dvou základních principů, „římskokatolická církev běžně umožňuje účast na eucharistickém společenství … pouze těm, kteří s ní sdílejí jednotu víry, bohoslužby a církevního života. Ze stejných důvodů však rozpoznává, že v určitých případech, výjimečně a s určitými podmínkami, může být přístup ke svátostem (Eucharistie, smíření a pomazání nemocných) umožněn, nebo i doporučen křesťanům z jiných církví a církevních společenství.“[6] Baptisté souhlasí s římskými katolíky v tom, že účast na Večeři Páně posiluje společenství věřících v církvi a ke stolu Páně jsou většinou zváni věřící ze všech křesťanských společenství.[7] Obvykle v tomto kontextu zmiňují, že „jde o stůl Páně, nikoliv o náš stůl.“ Způsob pozvání se mezi jednotlivými sbory liší, často jsou však „zváni všichni, kteří milují Pána Ježíše Krista v upřímnosti a pravdě.“
119. Bible hraje formativní roli v eucharistické liturgii a v pořádku bohoslužeb, při nichž se slaví Večeře Páně.
120. Římští katolíci i baptisté prohlašují, že nás Písmo poučuje o praxi Eucharistie/Večeře Páně, která je strukturována na základě jednání Ježíše tak, jak o něm svědčí Písmo: Ježíš vzal, lámal a požehnal chléb a dal jej svým učedníkům, vzal kalich vína, požehnal ho a dal jej učedníkům. Baptisté jsou přesvědčeni o tom, že přijetí této pasáže Písma jako modelu, znamená sdílet chléb i víno se všemi ve shromážděném společenství. U římských katolíků může být po 2. vatikánském koncilu Eucharistie přijímána pod způsobou chleba i pod způsobou vína všemi věrnými,
[8] třebaže většinová praxe se na různých místech a v různých podmínkách liší. Římští katolíci věří, že Kristus je zcela a úplně přítomný v obou živlech.
[9] Při Eucharistii/Večeři Páně také pronášíme slova Písma jako vyjádření víry církve, která usiluje o formování života podle Božího Slova. Baptistický bohoslužebný pořádek se většinou zaměřuje na „slova ustanovení“ zaznamenaná Pavlem (1. Kor 11,23-26), čímž se drží biblického žánru vyprávění. Děje se tak předáváním „tradice“ (v.11) tím, že se příběh zvěstuje shromážděnému společenství. Římskokatolická mešní liturgie užívá Pavlových slov ve formě modlitby díkuvzdání Otci a v modlitbě posvěcení živlů. Baptisté tedy zdůrazňují biblický prvek příběhu, římskokatolická praxe klade důraz na biblický prvek dramatu a ztvárňuje lámání chleba a pozdvihnutí kalicha (které může být také - ač ne tak výrazně -přítomné v baptistické formě bohoslužeb).
121. V řádu slavení Eucharistie/Večeře Páně je patrný trojiční vzorec. Církev se modlí k Otci v díkuvzdání (eucharistia) tak jako Ježíš, připomíná si Boží jednání v historii spásy; vzpomíná, oslavuje a účastní se (anamnesis) smrti a vzkříšení Syna; a prosí Ducha Svatého (epiclesis), aby byl skrze něj Kristus svým učedníkům skutečně přítomný.
122. Anamnesis, neboli připomínka je centrálním pojmem, který slouží k objasnění dimenzí oběti a časovosti ve svátosti/nařízení. Baptistům i římským katolíkům posloužila moderní biblická věda, která zdůrazňuje, že připomínka (anamnesis) ve Starém i Novém zákoně není pouhou historickou vzpomínkou, ale přítomnou účastí na Božích mocných skutcích, které se odehrály v minulosti.
123. Římští katolíci chápou připomínku (
anamnesis) i prosbu k Duchu Svatému (
epiclesis) v silném smyslu slova. Církev si při Eucharistii nejen připomíná utrpení a vzkříšení Ježíše Krista, ale také „přináší Otci oběť jeho Syna, která nás s ním smiřuje.“
[10] Římští katolíci věří, že Eucharistie je obětí, protože předkládá (zpřítomňuje) oběť na kříži, která byla vykonána jednou pro vždy. Jde o připomínku této oběti a o uplatnění důsledků této oběti v odpuštění hříchů
[11] (srov. 1. Kor 11,23; Žd 7,24 a 27). V liturgické oslavě je událost Kristova utrpení „v jistém smyslu učiněna přítomnou a skutečnou.“
[12] Římští katolíci věří, že oběť Krista na kříži a oběť Eucharistie je jednou a tou samou obětí, „nikoliv zmnožením, nebo opakováním obětí“.
[13] V eucharistii se oběť Krista stává také obětí církve, těla Kristova, které má účast na oběti své Hlavy.
[14] Skrze předkládání (nikoliv skrze opakování) oběti Ježíše Krista prostřednictvím
anamnesis je církev sjednocena s obětí Krista, Kristem samotným, který jedná skrze svého ustanoveného služebníka. Církev se modlí k Duchu Svatému (
epiclesis) s prosbou, aby proměnil chléb a víno ve svátostné tělo a krev jejího Pána, Ježíše Krista. Prosí také za to, aby Duch proměnil všechny přítomné v církev těla Kristova.
124. Baptisté s římskými katolíky nesouhlasí ve všech ohledech obětního charakteru obřadu, třebaže zde nachází určité podobnosti s vlastním pojetím. Rozpoznávají, že porozumění pojmu
anamnesis ve smyslu Písma objasňuje důraz římských katolíků na skutečnost, že Eucharistie není opakováním Kristovy oběti. Ve vlastním porozumění památky (
anamnesis) také baptisté věří tomu, že mají účast na samotné události Ježíšovy smrti a vzkříšení a že mají podíl „na všech výsadách“ plynoucích z Kristovy spásné oběti.
[15] Činí však rozdíl mezi „účastí“ na Kristově sebeobětování a „přinášením“ Kristovy oběti před Otce, protože věří, že je to pouze sám Kristus, který tuto oběť může přinášet. Když se modlí k Bohu jakožto Duchu Svatému (
epiclesis), činí tak s prosbou o pomoc při uskutečnění památky a žádají, aby si Duch Svatý použil znamení chleba a vína k jejich upevnění bližšího společenství s Kristem a spolu navzájem. Nežádají Ducha Svatého o proměnu podstaty chleba a vína. Proto také popisují Večeři Páně, vedle jiných bohoslužebných činností, jako „oběť
díkuvzdání“ (
eucharistia), (Žalm 50,14; Žd 13,15; srov. 1. Pt 2,5), nebo jako „duchovní obětování vší možné chvály Bohu.“
[16]
125. Kristus je svým učedníkům při slavení Eucharistie/Večeře Páně „skutečně přítomný“.
126. Římští katolíci věří, že je v Eucharistii proměněna podstata chleba a vína v podstatu těla a krve Kristovy skrze účinnost Slova Ježíše Krista a působením Ducha Svatého. Proto římští katolíci tvrdí, že Kristus je v Eucharistii v plném smyslu slova „pravdivě, skutečně a podstatně přítomný,“
[17] přesto že živly zůstávají svým vnějším vzhledem, pro dotyk, čich a chuť nadále chlebem a vínem. Tato přítomnost počíná v okamžiku posvěcení a trvá tak dlouho, dokud trvá podoba chleba a vína. Pro římské katolíky je tato podstatná proměna označena „vhodně a správně jako transsubstanciace“.
[18]
127. Baptisté věří, že Kristus, který je svému lidu vždy přítomný, je jistě přítomný u svého stolu. Někteří baptisté mají za to, že účast na chlebu a víně jim napomáhá k hlubšímu uvědomění si Ježíšovy přítomnosti; jiní mají za to, že také Kristus
sám je hlouběji a intenzivněji přítomný svému lidu při užití živlů (nikoliv
v nich). Jak formuluje jedno současné baptistické vyznání víry „v uskutečňování Večeře zakoušíme spásnou blízkost a společenství Ježíše Krista, když si připomínáme jeho utrpení a jeho smrt za nás.“
[19] Baptisté tedy nepřijímají žádné učení o změně „podstaty“ chleba a vína a také v minulosti odmítali „transsubstanciaci“.
[20] Někteří místo ní zdůrazňovali „duchovní stravu a pití“, duchovní „výživu“ v Kristu.
[21] Všichni také kladou důraz na přítomnost Krista v „těle“ společenství věřících, kteří mají podíl na chlebu a víně, jakožto i skrze užití živlů samotných. Odkazují přitom na Pavlův výrok: „Protože je jeden chléb, jsme my mnozí jedno tělo, neboť všichni máme podíl na jednom chlebu.“ (1. Kor 10,17). Takto baptisté nacházejí souvislost mezi jejich eklesiologií společenství smlouvy a oslavou Večeře Páně. Římští katolíci také rozpoznávají, že přítomnost Krista se neváže pouze na živly, ale týká se také čteného a kázaného slova, shromážděného společenství a představeného služebníka. Zdůrazňují nicméně, že Kristus je nejplněji přítomný v eucharistických živlech,
[22] což je vyjádřeno v učení o transsubstanciaci.
128. Rozdílné způsoby zacházení baptistů a římských katolíků s živly chleba a vína po skončení obřadu ukazují na rozdíly v porozumění Kristovy přítomnosti při Eucharistii/Večeři Páně. Baptisté nakládají se zbývajícím chlebem a vínem způsobem, který odpovídá jejich „oddělení“ pro bohoslužebné užití, ve kterém slouží jako znamení života a smrti Ježíše Krista,
[23] nemají však za to, že musí být chléb a víno zkonzumováno, nebo chléb uchován.
129. Baptisté a římští katolíci se také odlišují v určení toho, kdo vede, nebo vysluhuje Eucharistii/Večeři Páně. Aby byl Kristus ve svátosti přítomný, je pro římské katolíky nutné, aby byly živly posvěceny knězem. V eucharistické liturgii kněz jedná „v osobě Krista – hlavy“ (
in persona Christi capitis) ve vztahu ke Kristovu tělu, tedy církvi. Jedná také „v osobě církve“ (
in persona ecclesiae) ve smyslu obětování kněžské modlitby církve Otci. V římskokatolické teologii je Kristus hlavním aktérem ve všech svátostech a je také hlavou církve. Je to Kristus v moci Ducha Svatého, kdo působí změnu v živlech, aby se tak staly jeho tělem a krví. Služba kněze svátostně reprezentuje Krista a umožňuje tak účinně pronést Kristova slova ustanovení v první osobě jednotného čísla („Toto je mé tělo,… toto je kalich mé krve“). Proto je „v církevní službě ustanoveného kněze své církvi přítomný sám Kristus jako Hlava svého Těla…“
[24] Kněz je skrze vysvěcení učiněn „podobný veleknězi a je mu dána autorita jednat v moci a na místě osoby samotného Krista.“
[25] Protože svátost činí ve znamení přítomné to, co znamením označuje, uskutečňuje svátostné kněžství uprostřed společenství věřících viditelnou přítomnost Krista jako hlavy církve.
[26] Kněžská svátostná reprezentace Krista a Kristovy osobní přítomnosti a jednání v liturgii utváří dynamický a stále probíhající vztah vzájemné účasti na svátostném dění. Baptisté oceňují důraz římských katolíků na osobní přítomnost a jednání Krista, nacházejí však nesoulad mezi
nutností svátostného úřadu kněze pro slavení Večeře a vírou v to, že církev je formována přítomností vzkříšeného Krista – ve čteném a kázaném slovu, ve svátostech/nařízení a ve shromáždění církve. Vzkříšený Kristus stojí uprostřed shromáždění, které je pod jeho vládou. Je jeho tělem a on sám zůstává jeho hlavou. Krista činí viditelným celé shromáždění jako tělo Kristovo. Od počátků vnímali baptisté ustanoveného služebníka jako Kristův dar církvi a považovali službu spojenou s udělováním svátostí/nařízení za zodpovědnost a privilegium udělené Kristem.
[27] Služebník u stolu Páně reprezentuje celou církev Boží (viz dále §171) a napomáhá tak k uvědomění, že stůl Páně není pouze soukromým stolem místního společenství. Spatřovat však v úřadu samém jakési
zajištění Kristovy přítomnosti ve svátosti/nařízení znamená pro baptisty snižování Kristovy vlády a to i tehdy, když (jak baptisté věří) jde předně o službu svěřenou Kristem. U baptistů téměř vždy stolu předsedá ustanovený služebník, který je společenstvím povolán za pastýře (pokud je přítomný, či přítomná); je tomu však spíše pro pořádek, než z nutnosti a při některých příležitostech může, pokud s tím souhlasí místní společenství, stolu předsedat i laik.
[28] Ve srovnání baptistické víry a praxe s vírou a praxí římských katolíků nacházíme rozdíly, ale také určitou shodu v tom, že Kristus dal církvi služebníky slova a svátostí/nařízení.
130 Eucharistie/Večeře Páně má silný etický a eschatologický rozměr.
131. Mezi rozměry církve, které jsou přijímány baptisty i římskými katolíky nepatří pouze koinonia (společenství), kérygma (zvěstování), leiturgia (bohoslužba, která obsahuje díkuvzdání, nebo „eucharistii“), ale také diakonia, služba druhým. Všechny tyto rozměry jsou v Eucharistii/Večeři Páně jasně vyjádřeny. Tato zvláštní společná jídla nás vedou k tomu, abychom se sdíleli s ostatními (zvláště s potřebnými) a projevili tak spravedlnost a milosrdenství. Odpovídající slavení Eucharistie/Večeře Páně předchází u baptistů i římských katolíků vyznání viny (1. Kor 11,27-31) a slova svatého Pavla bezpochyby ukazují, že toto vyznání má zvláštní souvislost s lítostí nad nedostatečností naší péče o druhé (1. Kor 11,33-34). Římští katolíci i baptisté zdůrazňují eschatologickou orientaci Eucharistie/Večeře Páně, „dokud Kristus nepřijde“. Zakoušíme tedy Eucharistii/Večeři Páně jako „mesiášskou hostinu“, ve které je budoucnost v jistém smyslu již přítomná, přesto však naše naděje vyhlížející k příchodu Boží vlády v plnosti, zůstává motivací k práci na proměně naší současné lidské společnosti.
[1] Slovo “Eucharistie” znamená “Díkuvzdání”. Tento pojem není mezi baptisty běžně užíván, římští katolíci jím označují Večeři Páně.
[2] Na tučně zvýrazněných částech se účastníci dialogu shodují.
[3] Katechismus katolické církve (dále jen
KKC) 1396
.
[4] Papežská rada pro jednotu křesťanů,
Direktář k provádění ekumenických principů a norem, 129. České vydání Scriptum, Praha 1995.
[5] Direktář k provádění ekumenických principů a norem, 1995, 129. Viz KKC 1399-1401.
[6] Direktář k provádění ekumenických principů a norem 131.
[7] Ve světě je mezi baptisty obvyklý „otevřený stůl Páně“, ne tolik „otevřené členství“. V některých oblastech jako jsou Brazílie nebo Mexiko může být stůl Páně zpřístupněn jen baptistům.
[8] 2. vatikánský koncil, Konstituce o posvátné liturgii
Sacrosanctum Concilium 55.
[10] KKC 1354, 1362-1372.
[11] Tridentský koncil (1562): DS 1740.
[15] Vyznání víry (Londýn: 1677), XXX.1,7;
Ortodoxní vyznání (Londýn: 1679), XXXIII.
[16] Vyznání víry (Londýn: 1677), XXX.2.
[17] Tridentský koncil , zasedání 13, kánon 1.
[18] Tridentský koncil, zasedání 13, kánony 2 a 4.
[19] Vyznání víry Jednoty svobodných evangelických/evangelikálních církví v Německu, in Parker,
Baptists in Europe [Baptisté v Evropě], s. 57-76, II.1.4.
[20] Vyznání víry (Londýn: 1677), XXX.6.
[21] Stručné vyznání víry (Amsterdam: 1610), 32;
Vyznání víry (London: 1677), XXX.1,7
[22] 2. vatikánský koncil, Konstituce o posvátné liturgii
Sacrosanctum Concilium 7.
[23] Vyznání víry (Londýn: 1677), XXX.5: „jsou odděleny k užití stanoveného Kristem.“
[25] Pius XII, Encyklika o posvátné liturgii
Mediator Dei, 20 listopadu 1947, 69
: AAS, 39 (1947) 548.
[26] Konstituce o církvi
Lumen Gentium21.
[27] Stručné vyznání (Amsterdam: 1610), 24;
Vyznání víry (Londýn: 1677), XXVI.8; O
rtodoxní vyznání (Londýn: 1679), XXXIII.
[28] Taková byla již praxe ve společenství Thomase Helwyse v Amsterdamu; viz
Deklarace víry (Amsterdam: 1611), 11.