Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Oto   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2923
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 705 736

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 89 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Je suis, Je suis - čeho se bojí strach
Posted on Středa, 28. leden 2015 @ 22:15:54 CET Vložil: Mainstream

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Descartes kdysi řekl: Jsem, protože pochybuji, Adam Smith (tatíček klasické ekonomie) řekl: Jsem (člověkem), protože soucítím. Bůh řekl: Jsem ten, který jsem. My říkáme: Jsme ti, kteří nejsme zcela ti, kterými jsme, či chceme být, jsme, co (ještě) nejsme. Z onoho hesla Je suis Charlie zdá se mi užitečnější soustředit se na Je suis - co tedy jsem?

Kundera ve Směšných láskách popisuje scénu, ve které dva milenci nemohou vystoupit ze hry, kterou rozehráli (na dva cizince: svůdníka a stopařku). Zoufalá dívka chce vystoupit ze hry, kterou nebyl schopen přerušit ani sex (její "cizí" přítel se k ní chová - v rámci nevystoupitelné role - hrubě, jako k děvce). S pláčem na něj volá (neb byť si byli fyzicky blízko, v sobě, byli daleko): Já jsem já, já jsem já!

Kdo jsme my? A kdo jsou oni? A podle čeho kreslíme hranice? Protože tam, kde kreslíme hranice, tam bude i válka. Slavoj Žižek se správně ptá: jak křehká musí být víra fundamentalistů, aby je rozházela stupidní barevná malůvka bezvěrců, karikující jejich Proroka? Jak silná je ta jejich víra, když musí odvádět za své božstvo jeho špinavou mstivou práci? Lva není třeba bránit, lev se ubrání sám. O božstvu to musí platit několikrát.

Zde je vidět, že nejde o silnou, fundamentální víru ke všemu odhodlaných fundamentalistů (od slova fundament, tedy jakýchsi "základářů"), která bojuje proti postmoderní rozžvýkané, "měkké" inkluzivní, otevřené společnosti, která nevěří a které je vše jedno a nic jí není svaté. Ne, je to - jedna svátost proti druhé. Kdyby si náboženské a politické karikatury nedělaly srandy z čehosi svatého, Charlie by na toto téma nic nekreslil.

Teror je nástroj slabých. A kdo jej využívá, nahlas vykřikuje svou slabost. A i kdybychom ustoupili a Charlie se umírnil a přestal vycházet - co bude dál? Vystřílení pornočasopisů? Čtyřlístku? Mně se Charlie Hebdo taky moc nelíbí, časopis jsem nečetl a o jeho existenci jsem ani nevěděl. A právě proto v tento okamžik je suis Charlie, protože to sice byla přehnaná výspa svobody slova, ale bránila ostatní. Komentátory počínaje, Čtyřlístkem konče. Kdyby nebylo Hebdo, výlev ozbrojené nenávisti by schytal kdo? Rushdie? Hospodářské noviny? Zelený Raul? Já? A že pohoršuje? Ano, Ježíš z toho byl také obviněn. Sókrates také - ten zas kazil mládež.

Nejdůležitější informace přišla z Europolu: nábožensky motivovaná jsou jen dvě procenta teroristických činů. Většina útoků je separatistická. Vůbec tedy není rozumné házet terorismus na náboženské skupiny. Sociolog Charles Kurzman dál upřesňuje, že "od 11. září 2001 zabili muslimové v USA 37 lidí z celkového počtu 190 000 vražd, které se za tu dobu staly". Neměli bychom zapomínat, že jsme to my Evropané, kteří byli v dějinách agresivnější a krutí. Druhá světová válka je ostudným pomníkem našeho vlastního (moderního, národnostního a vědeckého) fanatismu, kdy zblbla půlka Evropy. Každý teroristický čin je tak palčivým i proto, že je připomenutím naší (nenáviděné) minulosti. A předtím než hodíme kamenem, měli bychom si vzpomenout, že Breivik byl čistokrevný Nor, Evropan a hlásil se ke křesťanství.

Čeho se bojí strach? Že nebude strašidelný. Z čeho žije terorismus? Z teroru. A čeho se bojí terorista? Že žádný teror nevyvolá. V sofistikované, specializované, postmoderní, svobodné a na médiích závislé společnosti jsou podobné útoky celkem snadné. A stejně jako vraždy, loupeže a dopravní nehody to bude, bohužel, stát lidské životy. Podobné útoky zde budou přesně tak dlouho, dokud na ně budeme přehnaně reagovat. A čím silněji na ně budeme reagovat, tím více jich bude. Právě proto se s teroristy nevyjednává.

V momentě, kdy jim splníte požadavky, z terorismu se stane výnosný byznys. Kde není strach, ani terorista nehrabe. Chceme-li žít ve svobodě, svoboda si vezme své oběti. Nesmíme zapomínat, že my Evropané jsme ti silní, kteří věří, oni ti slabí, kteří (vlastně pořádně) nevěří a své nevíře musí pomáhat siláckými činy. Měli bychom při tom všem zůstat sami sebou (je suis) a nepřetvářet se v monstra jen kvůli tomu, že s nimi bojujeme.

Tomáš Sedláček

Psáno pro HN

http://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-sedlacek.php?itemid=24574



 
Příbuzné odkazy
· Více o Zamyšlení
· Novinky od Mainstream


Nejčtenější článka o Zamyšlení:
Ekologické otázky z teologické perspektivy


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 1
Hlasů: 1


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Je suis, Je suis - čeho se bojí strach" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.08 Seconds