|
| | | Kdo je Online | Právě je 78 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Názory: Kam směřuje ekumena s římskokatolickou církví?
Posted on Pondělí, 30. březen 2015 @ 21:56:06 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Ekumenické události a dokumenty
římskokatolické církve odhalují důležité poznatky o potenciálních cílech
ekumenické spolupráce. Pomáhají nám pochopit, k čemu má z pohledu
katolické církve ekumenická spolupráce směřovat.
Ekumenické společenství není pro
katolickou církev cílem samo o sobě. Je nástrojem, nebo platformou,
která slouží na cestě k dosažení jednoty. Obrazně řečeno jednoty „pod
jednou střechou“, která by měla stále více vzrůstat až do konce věků.
Otázka je, jak má taková jednota podle nich vypadat v praxi.
V tomto článku bych chtěl upřít
pozornost na dvě věci, které spolu souvisí. První je návrh představeného
komunity Taizé br. Aloise přednesený na novoroční ekumenické slavnosti
1. 1. 2015 v katedrále sv. Víta v rámci evropského setkání Taizé
v Praze. Tou druhou je katolický dekret o ekumenismu.
Br. Alois, jakožto představený komunity
Taizé a římský katolík, při tak významné události jako je novoroční
ekumenická slavnost vyslovil návrh k uskutečnění konkrétních kroků,
které by měly směřovat k jednotě všech křesťanů. Předpokládám, že v
některých bodech jde o dílčí kroky, na které navážou postupně další.
Zatímco v jiných už se zřetelněji rýsuje podoba konečného cíle.
Br. Alois v úvodu svého proslovu kladl
důraz na „shromáždění se pod jednou střechou“. Je otázka, jestli slovní
spojení „jedna střecha“ bylo míněno obrazně, když řekl: „Neměly by se
dnes křesťanské církve odvážit shromáždit pod jednou střechou, dokonce
ještě před tím, než bude dosaženo shody v teologických otázkách?“
Jelikož poté v návrhu uvedl konkrétní budovy a odkazoval na to, k čemu
by ekumenická spolupráce měla směřovat, a ne na současný stav, neboť
taková ekumenická shromažďování se v různých budovách již dlouhou dobu
uskutečňují, zdá se, že toto slovní spojení použil v obrazném slova
smyslu. Vzhledem k jeho návrhům a obsahu katolického dekretu o
ekumenismu je nasnadě si domyslet, že tou jednou střechou je míněna
římskokatolická církev v čele s papežem. Zatímco teologické otázky chce
prozatím odsunout do pozadí.
Vyslovil šest návrhů, jak se můžeme shromáždit „pod jednou střechou“. Podívejme se alespoň na tři z nich:
- „Jsme tu společně v této nádherné katedrále. Nemohla by se v mnohých
městech místní katedrála nebo jiný významný chrám stát domem společné
modlitby všech křesťanů z okolí?“
Navrhuje, že tato jednota by se měla
uskutečňovat v katedrálách, nebo jiných významných chrámech. S největší
pravděpodobností římskokatolických. Každopádně je jasné, že
evangelikálové (až na některé výjimky) v ČR nevlastní katedrály ani
chrámy.
- „Všichni věřící dostali část pastoračního daru, aby bděli jeden nad
druhým. Křesťanská rodina, kterou je církev, také potřebuje služebníky
jednoty na všech úrovních. Opatrování jednoty na obecné úrovni je
tradičně spojována s římským biskupem. Nemohl by být přijat jako
služebník, který bdí nad svorností mezi svými bratry a sestrami v jejich
obrovské rozmanitosti? Nebylo by možné si představit, že církve přijmou
to, že jejich vztah k této službě má různé formy?“
Navrhuje, aby společnou jednotu mezi
evangelikály a katolíky na obecné úrovni opatroval římský biskup, tj.
papež. Ten bude mít autoritu bdít nad svorností mezi katolíky a
evangelikály.
- „Neměly by církve, které zdůrazňují, že k přijímání eucharistie je
nutná jednota víry a shoda ve služebné správě (ministerium), připisovat
stejnou váhu i harmonii a bratrské lásce? Nemohly by nabídnout větší
eucharistickou pohostinnost těm, kteří vyjadřují touhu po jednotě a věří
ve skutečnou Kristovu přítomnost? Eucharistie není pouze vrchol
jednoty, je to také cesta k ní.“
Navrhuje, aby slavení římskokatolické
svátosti eucharistie katolíků společně s evangelikály bylo jednak cestou
k této jednotě a také vrcholem jednoty. Nemluví o tom, že by katolická
církev zvažovala přehodnocení/předefinování pojetí eucharistie apod.
Návrhy br. Aloise jsou v souladu
s principy vyjádřenými v katolickém dekretu o ekumenismu. Ve čl. 3 s
nadpisem „VZTAH ODLOUČENÝCH BRATŘÍ KE KATOLICKÉ CÍRKVI“, totiž čteme:
„Přece však bratři od nás odloučení, jak
jednotlivci, tak jejich společnosti a církve, nemají tu jednotu, jíž
chtěl Ježíš Kristus obdařit všechny, které znovuzrodil a oživil v jedno
tělo a k novému životu, jednotu, kterou vyznává Písmo svaté a úctyhodná
církevní tradice. Neboť jedině prostřednictvím katolické církve, která
je všeobecným nástrojem spásy, je dosažitelná plnost všech prostředků
spásy.“
A ve stejném dekretu ve čl. 4 pod hlavičkou „EKUMENISMUS“, čteme:
„Když toto všechno věřící katolické
církve konají rozumně a trpělivě pod dohledem svých pastýřů, přispívají k
uskutečňování spravedlnosti a pravdy, svornosti a spolupráce, bratrské
lásky a jednoty, aby touto cestou byly ponenáhlu překonány překážky
bránící dokonalému církevnímu sjednocení a aby se všichni křesťané
shromáždili v jednom slavení eucharistie a sdružili v jednotu jedné a
jediné církve, v jednotu, kterou své církvi Kristus od počátku daroval a
o níž věříme, že subsistuje neztratitelně v katolické církvi, a o níž
doufáme, že bude stále více vzrůstat až do konce věků.“
Katolická církev zatím nepředložila
ekumenickému společenství jasnou definici, která by srozumitelně
formulovala co je z jejich pohledu konečným cílem ekumeny, jak by to
mělo vypadat v praxi a jakou roli by v něm hrála katolická církev. Jsme
ale opakovaně svědky toho, že se snaží naplnit vlastní agendu. Nevzdala
se touhy po navrácení odloučených bratří zpět do katolické církve.
Jednotu chce stavět na vyznání víry (tj. katolickém), společném slavení
katolických svátostí, kde eucharistie je rozhodující sjednocovací
činitel a na sjednocení se pod autoritou papeže.
Nedá se proto předpokládat, že by
ekumenická spolupráce ze strany katolické církve měla směřovat ke
stejným cílům, za kterými by evangelikálové měli pevně stát a držet se
jich. Mezi první jistě patří pravda evangelia v souladu s učením Božího
slova.
Evangelikálové by si měli položit otázky:
Co je konkrétně tím zásadním
rozdělujícím činitelem, nebo činiteli, mezi katolíky a evangelikály?
Jsou to opravdu ty věci, o kterých mluví a píše katolická církev?
Došli jsme k jednotě v tak zásadních
otázkách jako je ospravedlnění z hříchu? Že Bible je naší jedinou a
dostačující autoritou pro život v Kristu? Že člověk je spasen pouze
milostí Boží skrze víru v Ježíše Krista a jeho úplnou, jednorázovou a
zástupnou oběť? Proč vyřešení takových rozhodujících otázek trvá
představitelům ekumeny tak dlouho? Existuje ze strany katolické církve
vůbec nějaká vůle jejich učení změnit? Proč se jich evanglikálové
v ekumenickém dialogu jednoduše nezeptají a zjistí tak, jestli má vůbec
smysl společně o ekumenickou spolupráci usilovat?
Není možné, že ekumena je nakonec pouhou
iluzí, ale ve skutečnosti jde každý po jiné cestě a za jiným cílem?
Nepozbývá pak ekumena zcela svůj smysl? Není to jen mrhání časem,
energií a finančními prostředky?
Není to tak, že evangelikálové, kteří
chtějí dosáhnout křesťanské jednoty v souladu s agendou katolické
církve, opouští, nebo možná už opustili víru v pravdu evangelia?
Neexistuje pak pro ty evangelikály,
kteří touží dosáhnout sjednocení s římskokatolickou církví v souladu
s návrhy a dokumenty katolické církve uvedené výše, mnohem schůdnější a
přímočaré řešení než je ekumenická spolupráce s římskokatolickou církví?
Jiří Král
Zdroj: www.skh-olomouc.cz
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 3.5 Hlasů: 8
|
| | | |
|
|
Re: Kam směřuje ekumena s římskokatolickou církví? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Úterý, 31. březen 2015 @ 05:06:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vynikající článek ! |
Re: Kam směřuje ekumena s římskokatolickou církví? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: arthur v Úterý, 31. březen 2015 @ 10:13:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Opravdu skvělý článek. Když jsem to četl, tak
jsem si uvědomil, jak naprosto objektivně odhaluje realitu, kterou tak ohromné
množství evangelikálů (protestantů) není ochotno připustit, nebo jsou vůči ní slepí
a nebo jsou v otázkách ekumeny neskutečně naivní. |
|
| |
|
|