|
| | | Kdo je Online | Právě je 95 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Prohlášení: Výzva Ivana Stanka sborům BJB
Posted on Pátek, 08. květen 2015 @ 14:53:25 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Vážení bratři kazatelé a správci sborů,
dovolte mi jako baptistickému členu Duchovní služby Armády
České republiky vyjádřit znepokojení nad děním v naší Bratrské jednotě baptistů.
Ačkoliv toto znepokojení prožívám již nějakou dobu, nyní po sjezdu delegátů
jsem přesvědčen, že musím reagovat.
V BJB jsem před 17 lety uvěřil, prožil jsem v této
církvi mnoho krásných let, a také mnoho zápasů. Několikrát jsem skutečně chtěl
jednotu opustit, zklamán mnohými bratry i sám sebou, a přesto jsem setrval,
poznaje, že zápasy, které jsem vedl, byly dočasné a někdy taky trochu dětinské.
Věřím, že byť jsem člověk, který nemá daleko pro tvrdé slovo, a tím jsem mohl
některé z vás zranit, věřte mi, že jsem nikdy nechtěl a věřím ani
nepůsobil tak, aby se naše jednota či kterýkoliv sbor rozdělil, i když pokušení
byla mnohá.
Po několika letech relativního klidu, kdy jsme díky mnohým
moudrým bratrům odolali pokušení vyloučit tzv. platformu sborů z důvodů
naprosto podružných, se znovu naše jednota dostává pod tlak, který může, a
pokud s tím nic neuděláme, také způsobí rozdělení BJB ČR.
V této souvislosti jsem znepokojen nad postoji a obecně
nad chováním čtveřice sborů z Kuřimi, Kroměříže, Jablonce a Lovosic.
Naší bratři se sice téměř za každým slovem odvolávají na
autoritu Písma, avšak svým jednáním dle mého názoru prokazují, že z něj
nevyčetli to nejpodstatnější, a tím je láska.
Pomyslete bratři sami, zda se opravdová biblická láska
projevuje neustálým napadáním těch, kteří nehájí stejné interpretační
stanovisko k biblické pravdě jako naší zmínění bratři. Zda se biblická
láska projevuje v jednoduchých a povrchních soudech o morálním charakteru
jiných, které tito bratři ani osobně neznají. Toto tvrdím proto, že sám jsem
byl cílem jejich útoku, sám jsem byl označen za člověka nemajícího morální
předpoklady k výkonu služby Slovem. Nechci o sobě tvrdit, že jsem svatý a
dokonalý prototyp kazatele, ale posuzovat člověka, kterého osobně neznám,
z hlediska jeho morálního charakteru, posuzovat člověka, o kterém jsem
jenom slyšel nebo četl, mi jako laskavý přístup nepřipadá.
Toužím po tom, abyste
si, bratři, uvědomili, že i na posledním sjezdu delegátů byly učiněny závažné
morální soudy o člověku, který nebyl přítomen, aby se mohl bránit. V tomto
mě znepokojuje mlčení, které umožní člověku, který sotva minul 30 let svého
věku, aby dělal soudy o lidech, kteří toho mají mnoho za sebou. Nutno
podotknout, že tento způsob patří k nejmenovanému bratru již řadu let, opět
osobní zkušenost.
Já jsem velký zastánce svobody vyznání, protože věřím, že ve
svobodě víry je jediná možnost lásky. Kde není svoboda, nemůže být ani láska. O
to více mě znepokojuje, že naše teologicky vyhraněné uskupení čtyř sborů je
stále sebevědomější a agresivnější, což, bude-li pokračovat, nemůže skončit
jinak, než rozpadem již tak malého uskupení, jakým je BJB. Jejich agresivita
vůči nám baptistům a ještě větší agresivita vůči jiným církvím je patrná i
z toho, že pro svá stanoviska používají důkazy jednostranné, a často
naprosto nepravdivé.
Samozřejmě nepravdivost je možné vysvětlit neznalostí,
chybějícím vzděláním v dané oblasti, ale v tom případě se podivuji
nad tím, že ani jeden z těchto sborů neprojevil seriózní zájem např. o
studium ekumenických vztahů a postojů. Jestliže se návrh Jabloneckého sboru na
SD opírá o Tridentský koncil a jeho učení o milosti, je to až žalostně úsměvné,
zvláště když nyní jsme v období II. Vatikánu… Tyto sbory dle mého názoru
poškozují z neznalosti či záměrně katolickou církev, a tím i poměrně
křehké vztahy uvnitř ekumeny.
Já si uvědomuji, že ekumena není dokonalý počin křesťanské
tradice, ale z toho všeho, co jsme v dvoutisícileté tradici
vyprodukovali, je to asi největší výraz touhy po lásce mezi křesťany. V Encyklice
Jana Pavla II. UT UNIM SINT se říká, že ekumenická spolupráce není možností
církve, ale nevyhnutelností vycházející z biblického učení a já
s tímto výrokem naprosto souhlasím, a proto se ekumenickou spoluprací
zabývám.
Naši fundamentální bratři žádají, aby jim byly předkládány
pouze biblické argumenty v prospěch ekumenické spolupráce. Nuže sami přece,
bratři, víte z historie, že v bibli se našlo mnoho argumentů i pro
podporu věci, jako byly křižácké války, upalování středověkých učenců či
genocida židů v II. sv. válce. Možná naši fundamentálové namítnou, že to
je omyl, protože tito lidé bibli nečetli, když vymýšleli svoje obludné
konstrukce. To je pravda, v bibli opravdu není, že země je placatá deska,
jenom některé texty by mohly takovou představu vyvolat. Jenomže v bibli
není také napsáno, že je bible doslovně nadiktovaná či neomylná kniha, i texty,
o které se naší bratři tak silně opírají, nemohou mít na mysli kánon 66 knih
v řeckém a hebrejském originále (je-li takový). To je jenom představa a
interpretace textů, k čemu nás naši fundamentálně založení bratři nutí.
Osobně mi nevadí, že bratří věří doslovně, je to jejich víra
založená na jejich poznání, ale děsí mě to, že nutí jednotlivce, potažmo celé
sbory, aby věřili stejně. Navíc to dělají se sebevědomím vlastní neomylnosti, o
které sice otevřeně nemluví, ale v jejich chování a myšlenkových postupech
je naprosto patrná. Krásně to je demonstrované v odůvodnění návrhu na výstup
z ERC ve sjezdových materiálech.
Apeluji na vás, bratři, správci sborů, kteří ještě máte
odvahu si připustit, že i jiný výklad bible, než je ten váš, může být správný,
aby jste přemýšleli o plíživém nebezpečí, které s biblickým
fundamentalizmem přichází. Toto přece nemůže skončit smírem a jste-li trochu realisté,
tak to dobře víte. Sektářské postoje nejsou zrovna tím, co by pomohlo misii
v naší zemi.
Vím, že si mnozí myslíte, že to je jenom okrajový jev naší jednoty.
Nejsem si tím tak docela jist. Uskupení těchto sborů již nějakou dobru poměrně
svobodně působí na výchovu budoucích generací, již kazatelé těchto sborů prošli
podezřele podobným duchovním působením. Je pro mě znepokojující fakt, že
konference mládeže, kterou pořádal sbor BJB v Kroměříži, nebyla otevřena
našemu předsedovi a co na to jednota? Ta mlčí. I to je věc, která mě velmi
znepokojuje.
Nekritická a jednostranná výchova mládeže, která se podobá spíše
náboženské manipulaci, je stále v naší jednotě považovaná za standard. Možná
se v tomto mýlím a budu rád, jestli ano. Manipulace je vidět už například v tom,
že naši bratři rádi používají pro podporu svých „biblických“ úmyslů slova
velkých osobností jako Luther či nyní J. Hus na pastorální konferenci
v Kroměříži. Ptám se, jak to, že se jim nyní hodí Husova pravda, když
mistr J. Hus má a měl podle názoru nejmenovaného bratra také „jiné evangelium“,
protože také přepodstatňoval, také ctil Marii, také věřil v očistec?
Jestliže takto neznale či záměrně polovičatě jednají ti,
kteří vedou, jak budou vypadat jejich žáci? Vždyť konference ještě neproběhla a
už se tu manipuluje s pojmem pravda tak, aby to vyhovovalo jasnému účelu.
Bratři, nechci vyvolávat konflikty, nechci, abychom zase na
SD prožívali infarktové stavy, chci pokoj, ale ne pokoj, který je tichem před
bouří. Konflikt tady již je několik let. Nemám také ambice tento problém čtyř
sborů a mnoho sympatizantů vyřešit, ono to asi ani nejde, ale chci vás
povzbudit, abychom se nebáli postavit jasné hranice pro ochranu svobody našeho
vyznání a tím i pro zachování velmi křehkých vztahů v naší jednotě.
Naše
jednota nepotřebuje vložit nové články víry do naší ústavy, potřebuje se naučit
milovat i ty jiné, kteří nesmýšlí jako my, protože milovat přátele dokáže každý,
na to křesťanství přece nepotřebujeme. Možná, že ta cesta nepovede jinak, než
že někdo odejde, bylo by to smutné a zároveň by to opět ukázalo, jak mnoho
umíme či spíš neumíme milovat. Když tento problém budeme odsouvat, tak se
nutnosti řešení stejně nevyhneme, ale čím později budeme tyto bolestivé věci
řešit, tím bude bolest větší.
O mě jako osobě si můžete myslet co chcete, ale prosím,
podívejte se reálně na naši situaci i na reálná východiska a zjistíte, že mnoho
pokojných cest z naší situace nevede. Jestli se má naše jednota stát
sektářským společenstvím, které si myslí, že má to jediné pravé pochopení
biblické pravdy, tak já osobně bych měl veliký problém v takovém společenství
dlouhodobě setrvávat a myslím, že nebudu sám.
Přeji Vám všem alespoň ten Kristův pokoj.
Ivan Stanko
Duchovní služba AČR
npor. Mgr. Ivan Stanko,
Dis.
kaplan 72. mech praporu
Přáslavice
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 2.88 Hlasů: 9
|
| | | |
|
|
Re: Výzva Ivana Stanka sborům BJB (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: BohemianAnonymus v Čtvrtek, 14. květen 2015 @ 17:29:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | S článkem obecně nemohu souhlasit. Nicméně, některými tvrzeními pana nadporučíka Ivana Stanka, Mgr. et Dis., jsem přímo šokován.
Např. tímto:
"Nuže sami přece, bratři, víte z historie, že v bibli se našlo mnoho argumentů i pro podporu věci, jako byly křižácké války, upalování středověkých učenců či genocida židů v II. sv. válce."
A já se ptám:
Je vůbec možné vést křižácké války ve jménu Knížete (Vládce) pokoje, (Iz. 9:6)??? Je vůbec možné se dopouštět zločinů proti lidskosti (a upalování tímto zločinem určitě je), ve jménu Pastýře, který přišel, aby ovce život měly a hojně měly (J. 10:10), který svou duši pokládá za ovce (J. 10:11) a konečně, který je Cestou, Pravdou i Životem (J. 14:6)???
Anebo byly tyto ukrutnosti realizovány ve jménu zloděje, který přichází "než aby kradl a mordoval a hubil" (J. 10:10)??? Kde je pravda???
Nicméně degradace byť i jen části Písma na podporu masakrů všeho druhu mi přijde (i jako heretikovi), jako příliš silná káva - nechť mi pan nadporučík laskavě promine.
Citát:
"Možná naši fundamentálové namítnou, že to je omyl, protože tito lidé bibli nečetli, když vymýšleli svoje obludné konstrukce. To je pravda, v bibli opravdu není, že země je placatá deska, jenom některé texty by mohly takovou představu vyvolat. Jenomže v bibli není také napsáno, že je bible doslovně nadiktovaná či neomylná kniha, i texty, o které se naší bratři tak silně opírají, nemohou mít na mysli kánon 66 knih v řeckém a hebrejském originále (je-li takový). To je jenom představa a interpretace textů, k čemu nás naši fundamentálně založení bratři nutí."
Tak v tom vidím jasné zpochybňování autenticity Bible, kterému se rozhodně vzpírám.
Dále, odvolávat se na encykliku papeže Jana Pavla II., svolavatele rouhavých setkání v Assisi je je nejen velice nešťastné, ale i úplně mimo. Viz např.
K ekumenismu:
To vše mne nutí zvolat:
Díky Pánu za ony "fundamentalistické" sbory i jejich kazatele! Díky Pánu za br. kazatele Šolce!!! Nechť je všechny provází Pán svou moudrostí, ochranou a žehná jim!!! BA |
|
| |
|
|