|
| | | Kdo je Online | Právě je 82 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Názory: Charismánie nebo reformovaný fundamentalismus?
Posted on Neděle, 24. květen 2015 @ 21:05:32 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený V současné době můžeme být v evangelikálním světě v USA, a potažmo i v ČR, svědky situace, která svědčí o radikalizaci až heretizaci jisté významné části evangelikálního křesťanství.
Na jedné straně vidíme radikalizaci letničních a charismatiků, kteří
opakovaně mluví o probuzení, dobytí světa pro Krista, a vyhlašují
falešné zázraky a falešná probuzení. Jakoby svět již neležel ve zlém a
neměl být ukončen soudem a katarzí k životu na zcela nové zemi. Křesťan
zde není volán k oddělení se od světa, ale k zaujetí vlivné pozice
v něm. Afrika, Evropa a Asie prý budou spaseny a křesťané se mají chopit
politické moci a ustanovit Boží království na teokratickém principu.
Zřejmě neexistuje žádné vyvolení, člověk není zvrácený a nepotřebuje
záchranu Boží intervencí do jeho porušené a hříšné přirozenosti. Stačí
ho nechat prožít nějaký citový zážitek, pokřtít a začlenit ho do
struktury apoštolsko-prorockého pořádku skrze systém domácích skupinek.
Proroci zde postrádají Boží bázeň a to, že se jejich proroctví
nenaplňují, pro ně není zřejmě podstatné. Bůh možná jen zaslibuje, ale
již nemá možnost dokončit. To musí učinit až lidé. Namísto svrchovaného
Boha tak máme karikaturu zbožštělého člověka, který tříme otěže
budoucnosti ve svých rukou a je sám architektem dějin.
Na druhé straně roste i hnutí reformovaných fundamentalistů, jejichž Bůh
již před Adamovým pádem předurčil většinu lidstva do pekel a celé
dějiny jsou jen demonstrací jeho svrchovaného vládnutí. Zřejmě nemá cenu
se modlit „buď vůle tvá“, neboť ta se děje vždy a všude. Genocidy,
rasismus, potraty, narkomanie, to vše je zřejmě Boží vůlí. Teologická
strnulost a liturgická rigidita nepřipouští moc Ducha svatého skrze
praxi charismat. To vše je prý historií a bohoslužba je pak jen tryznou
slavné minulosti. Skutky apoštolů, epištola Korintským a závěr Markova
evangelia, to vše už není pro dnešek. Soudobí reformovaní teologové sice
vynakládají velké úsilí, aby prokázali relevanci zázraků v Bibli, ale
se stejnou vehemencí se snaží zpochybnit totožnou invenci Ducha pro
dnešek. Mnohé duchovní dary jsou pro ně muzejními exponáty za vitrínou
soudobého reformovaného muzea. A pokud se přeci projeví moc Ducha a není
to zrovna u postav, jako byli Edwards nebo Spurgeon, které si hnutí
zprivatizovalo, musí se jednat o démonickou moc.
Ano, nůžky se rozevírají stále více, nicméně stále více je zřejmá i střední cesta, kterou je možné bezpečněji projít. Pro obě křídla je situace ale stále více fatální. Pokud se podíváme z pozic reformovaných fundamentalistů na soudobý tábor „charismánie“, vidíme falešná proroctví, falešné zázraky a nepřeberné množství falešných učení, které zde téměř nikdo nerozsuzuje. No není to důkazem, že tato cesta je pochybená?
A pokud se podíváme z opačné strany na tábor reformovaných fundamentalistů, můžeme zřetelně vidět selekci biblických textů a eisegezi, ospravedlňující Boha, který má zalíbení demonstrovat svoji svrchovanost skrze uvržení nesčetných zástupů do pekel, které se nemohou nijak bránit, protože k tomu byly určeny a musí neodolatelně hřešit skrze svoji totální porušenost, což je nahlíženo jako nejčistší spravedlnost. Není divu, že se zde málokdy setkáme s janovskou definicí Boha jako lásky. Ano, takového Boha srovnávat s láskou dost dobře nelze.
V obou případech se jedná o klasickou rozvíjející se herezi, kdy extrém zákonitě vyvolává druhý extrém: spása jako výsledek lidského úsilí vs. nemožnost spásy již předem zavrženým. Na obou stranách jsou ale opravdoví a upřímní křesťané, sloužící Bohu ze všech svých sil, kteří ovšem někdy více dají na to, co jim zprostředkují a předloží jejich vedoucí z obou hnutí v USA. Jejich učení se sice opírá o biblické verše, ale pouze selektivně. Ostatně hereze, z řeckého „hairesis“, znamená výběr. A tak každé učení, které příliš zdůrazňuje určité pravdy Písma, a ostatní přitom ignoruje, nebo dokonce vyškrtá z Bible, se později stává sektářské.
Je nějaký lék, jak se nedostat do extrému? Extrémy přitahují a bylo by naivní se domnívat, že člověk je vůči nim imunní. Lék je ale stále stejný: modlitba a četba Písma. Pokud v Bibli narazíme na pasáže, které neodpovídají našemu učení, nesnažme se je ohnout tak, aby vyhovovaly našemu předporozumění. Lidský rozum není dokonalý, i když na něho nelze rezignovat. Je lépe říci: „tomu nerozumím“, než ohýbat Písmo tak, aby odpovídalo našemu teologickému systému. Velmi nápomocná je k tomu i četba literatury daných hnutí. Ačkoliv pro jejich stoupence jde o jedinečné pravdy, kritickému oku může napovědět mnohé. Tak se vyhneme i tomu, že budeme bojovat pouze s představou toho, co se zde učí, namísto konfrontace skutečných myšlenek. V mnohém naopak dáme také oběma hnutím zapravdu a shledáme, že jsme to my, kdo se v jistých, různě širokých aspektech, mohou mýlit. A v neposlední řadě je dobré znát i církevní historii, a ne pouze tu, kterou ve své interpretaci nabízejí daná hnutí.
zdroj: www.apologet.cz
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 0 Hlasů: 0
|
| | | |
|
|
Re: Charismánie nebo reformovaný fundamentalismus? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Neděle, 24. květen 2015 @ 22:14:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | "Ano, takového Boha srovnávat s láskou dost dobře nelze." Bůh lásky je i Bohem soudu. Kdyby byl býval jen Bohem lásky, nemusel by byl býval jít Ježíš Kristus na kříž. Bůh však v Kristu soudil a trestal náš hřích, aby tím dokázal svoji lásku. Bůh je absolutně svrchovaný a co si o sobě myslíme, když si Ho chceme malovat jen takového, jaký nám vyhovuje ? |
Re: Charismánie nebo reformovaný fundamentalismus? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: bask v Pondělí, 25. květen 2015 @ 22:19:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Aneb "káže vodu, pije víno", jak s oblibou říkají moje děti.
Je úžasné, že autor doporučuje čtení Písma a modlitbu a studium primárních zdrojů - tedy původních textů zmiňovaných proudů. Bylo by proto jistě dobré, kdyby doložil svá tvrzení z druhého a třetího odstavce patřičnými odkazy na kvalitní literaturu z obou extrémních táborů.
Docela by mě zajímalo, která kalvinistická skupina kdy učila, že "Bůh již před Adamovým pádem předurčil většinu lidstva do pekel a celé dějiny jsou jen demonstrací jeho svrchovaného vládnutí" a všechny další věci, které následují - nebo že by snad slovíčko "zřejmě", které se tam opakuje, neodkazovalo na literaturu, ale na autorovy smyšlenky?
Úsměvně pak působí zoufalá snaha o oddělení lidí jako byli Spurgeon nebo Edwards od kalvinismu a podstrčit jim cosi charismatického.
Dobrá odpověď bratrovi "vyváženému charismatikovi" z kazatelny Ch. Spurgeona (zvýraznění moje):
Milí bratři a sestry, ctěte Božího Ducha tak, jak byste ctili Ježíše Krista, kdyby byl přítomen! Pokud by Ježíš Kristus přebýval ve vašem domě, neignorovali byste Ho, nešli byste si po svém, jako kdyby tam nebyl! Neignorujte přítomnost Ducha svatého ve vaší duši!… Věnujte Mu svůj neustálý obdiv. Velebte vznešeného Hosta, který s radostí učinil vaše tělo Svým svatým obydlím. Milujte Ho, poslouchejte Ho, uctívejte Ho! Dbejte, abyste Mu nikdy nepřičítali marné představy vaší fantazie. Viděl jsem, jak lidé – doufám, že byli choromyslní – Božího Ducha ostudně zneuctili, když prohlásili, že jim zjevil to a to. Už roky neminul týden, abych nebyl obtěžován zjeveními pokrytců a šílenců. Poloblázni ke mně velmi rádi přicházejí se vzkazy od Pána a možná je to zbaví trápení, když jim jednou provždy řeknu, že o žádné jejich hloupé vzkazy nestojím… Nikdy nesněte o tom, že vám nebesa odhalují budoucí události, nebo se z vás stanou také takoví idioti, kteří se opovažují přičítat své nehorázné bláhovosti Duchu svatému. Když cítíte, že vás svrbí jazyk a mluvíte nesmysly, připište to ďáblu, a ne Božímu Duchu! Cokoliv, co chce Duch komukoliv z nás odhalit, je již v Božím slovu – On k Bibli nic nepřidává a nikdy ani nebude přidávat. Pošlete lidi, kteří mají zjevení o tom či onom do postele – snad se probudí při smyslech. Jen bych si přál, aby následovali mou radu a již neobtěžovali Ducha svatého tím, že budou vršit své nesmysly u Jeho dveří. (Charles Spurgeon, kázání s názvem „Paraklétos“, 6. října 1872). |
|
| |
|
|