|
| | | Kdo je Online | Právě je 74 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde |
| | | |
| |
|
Komentáře: Aleš Franc: Vystoupí BJB z ERC?
Posted on Neděle, 10. duben 2016 @ 00:17:53 CEST Vložil: Mainstream |
poslal Nepřihlášený Nedávno jsem si přečetl na internetu zajímavou zprávu, a to, že jeden
ze sborů BJB navrhl vystoupení z ECR. Hlavním z podstatných
zmíněných důvodů je zde vzrůstající vliv římskokatolické církve na
směřování ERC, který se danému sboru jeví jako neslučitelný
s reformačním odkazem BJB.
Nejsem vůbec specialistou na BJB. Jen vím, že její kongregační princip
v minulosti dovoloval mnoha paracírkevním, necírkevním,
nedenominačním a dalším jiným uskupením zasahovat svým vlivem mezi
české baptisty. Ať už to byla KMS přes charismatické křídlo, KAM přes
odbor mládeže, liberální teologie přes některé české sbory a
v poslední době kalvinismus přes některé moravské sbory. Někdy se
jednalo o vlivová uskupení kolem amerického misionáře té patřičné
orientace. Všichni to ale s baptisty myslí jen dobře a jsou
přesvědčení, že právě jejich důrazy tuto kongregaci ozdraví, probudí,
stabilizují, ba přímo zachrání.
Přes to všechno to baptisté ustáli,
zatímco jiné církve s rigidnější strukturou by se již dávno
rozdělily. Dokonce se jim podařilo vyrovnat s pragmatismem bývalého
vedení a odmítnout tzv. církevní restituce. Dnes se jedné skupině zdá,
že je třeba vystoupit z ERC.
Trochu přemýšlím, jak v kongregačním zřízení může být sbor
nucen zůstávat v nějaké v podstatě paracírkevní organizaci
proti své vůli, ale členství v ERC je zřejmě i pro
kongregační církev kolektivní. I když to samozřejmě myslím
s nadsázkou, věřím, že to pro mnohé opravdu může být
problém.
ERC se tedy vyčítá, že je ve vleku římskokatolické církve, ačkoliv
tato není řádným členem tohoto uskupení. Nějakou dobu jsem byl
zmocněncem AC v ERC, a tak mohu tuto informaci, z mého pohledu,
potvrdit. I když jsem nebyl v této funkci dlouho a účastnil jsem
se jen některých jednání, vím, že mnoho věcí se dělo
s katolickým vlivem v kuloárech a členským církvím se to poté
předložilo jako hotová věc k odsouhlasení. Prakticky bez diskuse byla
přijata Ekumenická charta a vím, že katolíci hodně tlačili na pozitivní
vztah k EU.
Měl jsem ale to štěstí, že jsem zde byl za církev, která byla
neposlušným dítkem ekumény. Náš tehdejší biskup nazýval ERC jako
„Ekumenickou zradu církví“ a vědomě působil jako zrnko písku
v soukolí. I díky jeho tehdejší statečnosti se dlouhá léta
nepodařilo katolíkům prosadit restituce ani uzavřít konkordát. Jak řekl
jeden vysoce postavený katolík, když si myslel, že ho nikdo nepatřičný
neslyší, že se čeká na to, až Bubik odejde a zřejmě ho nahradí
tvárnější zástupce.
Na druhou stranu AC tehdy byla pod velkým tlakem
apoštolů z KMS a ERC se tudíž zdála jako laskavá a demokratická
organizace, kde jsou si všichni rovni. Také toto členství mělo dát
veřejnosti signál, že AC není sektou. Nicméně Torontské požehnání tak
dokonale přetavilo tehdejší konzervativní letniční identitu, že Bůh
náhle zřejmě „změnil názor“, a přikázal restituce podpořit. Nebýt
toho, nejsou možná dodnes.
Historie ukázala, že setrvávat někde z pragmatických důvodů, nebo
dokonce jako vnitřní opozice, nejde donekonečna. Pokud je člověk někde,
kde být nemá, hrozí, že si zde vytvoří takové vazby, které ho pak budou
vést k nezdravým kompromisům a nebude pak hájit evangelium
prostřednictvím své církve. Začne hájit zájmy organizace, kde je již de
facto ambasadorem. Podobně je tomu například u europoslanců, kteří
byli dříve nominováni za euroskeptiky a dnes jsou příkladnými
euroobčany. A navíc, ocitat se občas na rautech s představiteli
vlády, v záři kamer apod., to může v leckom evokovat pocit
vlastní důležitosti. Opakuji, že jde ale o pouhý pocit. Dnes už je
i AC ekumenicky poslušná a bezproblémová. Zlobit začínají naopak
baptisté, a to zejména od doby restitucí.
Existuje ale nějaké řešení? Myslím, že ano. Není-li vůle odejít,
pak navrhuji vzít toto členství jako příležitost ke křesťanskému
životu a svědectví Kristova svědka. Například zúčastnit se ekumenické
bohoslužby a namísto pečlivě připravovaných nekonfliktních promluv,
balancujících na hraně tak, abych si nepošpinil svědomí, ale zároveň se
nikoho nedotkl, mluvit pravdu. Nebo se na novoroční bohoslužbě nepoklonit
směrem ke krucifixu. Říci, že nelze lidským úkonem proměnit
„sušenku“ v Boha. Připravit si promluvu o výlučnosti Krista,
inspiraci Písma a říci naplno, že to, co pohané obětují, obětují
démonům. Neztratit historickou paměť na dobu v letech 1620 –
1914.
Když budu pozván na ekumenickou bohoslužbu, říci od plic, že
klanět se člověku, dát člověku jméno Otec, vzývat duchy zemřelých,
tolerovat homosexualitu apod. je hříchem a doložit to Písmem. Velmi záhy
takto „praktikující“ kazatelé zjistí, že to nejsou oni, kdo budou mít
problémy s ERC, ale bude to ERC, která bude mít problémy s nimi.
Zaručeně přestanou být zváni a uváděni na pozvánkách. A pokud
přece ERC – jak to má ráda – bude někde mluvit za BJB, mohou to
místní kazatelé ihned uvést na pravou míru veřejným prohlášením, jak
to několikrát učinila AC, až docílila tzv. institutu „minoritního
vóta“. Moc rád jsem taková prohlášení kdysi pomáhal formulovat a
vzpomínám, jak byla tehdy účinná.
Jednou jsem na shromáždění zástupců ERC na Pražském hradě před
novináři, když se mělo triumfálně národu doporučit vstoupit EU,
sdělil, že to AC nepodpoří díky tomu, že je EU nedemokratickou
institucí. Za tímto účelem jsem byl na danou akci dokonce biskupem vyslán.
Nebylo to poprvé, kdy se AC nepodvolila potažmo římskokatolickému přání.
Jeden ze zástupců jiné církve tehdy, pokud vím, neveřejně navrhl
vyloučení AC ze svazku ERC. Škoda, že k tomu nedošlo.
Pokud by ale
dnes někdo vytrvale hájil jedinečnost Písma a držel se evangelia, záhy by
zjistil, že ERC se ho sama zřejmě bude snažit eliminovat. Pak by bylo na
vedení BJB, zda své kazatele podrží nebo je politicky korektně sama
eliminuje. Jenže někoho z vyšších míst eliminovat
v kongregačním zřízení dost dobře nelze.
Na místě zástupců BJB,
kteří mají s ERC problém, bych se tedy stal horlivým účastníkem
akcí ERC a snažil bych se jít v Kristových šlépějích. Ježíš
nikdy nezpochybnil chrám a dokonce potvrdil i farizee na Mojžíšově
stolci. Ale choval se k nim tak, jak jej vedl Duch svatý. Podobně Jan
Křtitel a proroci před ním přijímali tehdejší ekuménu, ale patřičně
se k ní chovali. A jak jsem již uvedl, bibličtí baptisté náhle
přestanou mít s ERC problémy. Naopak ERC začne mít problém
s nimi a možná budou za svůj ideozločin vaporizováni. Mohu potvrdit,
že být odněkud vaporizován, je božího dítěte často důstojnější,
než odněkud odcházet.
Je ovšem rovněž třeba dát si pozor, zda za určitým jednáním stojí
opravdu láska k pravdě nebo například tlak amerických emisarů
fundamentalistického střihu, kteří by třeba toužili získat
„některé“ sbory pod bezprostřední vliv svých apoštolů.
Aleš Franc
www.apologet.cz
Aleš Franc byl členem sboru Apoštolské církve v Č. Budějovicích později v Brně, kde působil jako vedoucí domácí skupinky, redaktor Sborových listů, vedoucí mládeže a vedoucí letních táborů, podílel se na vyučování základů ke křtu, vedení biblických hodin a nedělních kázání. Zároveň působil jako starší sboru (1997 – 2003) a poradce biskupa Apoštolské církve (1999 – 2003) a později byl zplnomocněn biskupem AC k zastupování církve v rámci ERC a na veřejnosti ve vztahu k ostatním církvím (2003 – 2007). Podílel se na vedení absolventských prací při VOŠMT v Kolíně.
Je autorem a spoluautorem řady knih a monografií, zejména v oblasti kritiky hraničních křesťanských hnutí a alternativní medicíny a řady studií a článků v křesťanských a odborných časopisech.
Pro zveřejnění článku Kurzy Alfa v Brně a odmítnutí jeho stažení byl Radou starších sboru v Brně kázněn a posléze v prosinci 2007 vyloučen ze sboru.
V současné době navštěvuje Wesleyánskou církev v Brně, kde se podílí na kazatelské službě.
|
|
| |
| |
| | | Hodnocení článku | Průměrné skóre: 3 Hlasů: 1
|
| | | |
|
|
Re: Aleš Franc: Vystoupí BJB z ERC? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Pondělí, 11. duben 2016 @ 05:04:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Dobré k zamyšlení. Ale navrhované řešení pro ty, kdo s účastí v ERC nesouhlasí, je podle mého názoru ztráta času. A navíc : jaký by byl konečný cíl takových postojů ? Změna ERC ? Zánik ERC ? A ta poslední věta je sice dobrou otázkou, ale napovídá o určité zaujatosti vůči misijním pracovníkům ze zahraničí, resp. z USA. Klasický, zdravý fundamentaiismus má svou důležitou úlohu v převážně liberalismem ovlivněné Evropě, včetně ČR. |
Re: Re: Aleš Franc: Vystoupí BJB z ERC? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Pondělí, 11. duben 2016 @ 18:47:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | "Zdravý fundamentalismus" - zajímavá myšlenka. Čím se od něj odlišuje "nezdravý fundamentalismus"?
|
]
Re: Re: Re: Aleš Franc: Vystoupí BJB z ERC? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Středa, 13. duben 2016 @ 02:25:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Každé hnutí - křesťanské nevyjímaje - se dá zneužít, resp. může upadnout do postojů a pozic, které neodpovídají jeho základům a ideálům. Skluz některých pozdějších fundamentalistů do extrémů tomu hnutí dal pověst, která mu nepřísluší. Mám na mysli především politický aktivismus, ale bylo by toho víc. Proto jsem použil výrazu "zdravý", protože fundamentalismus onemocněl, i když původní myšlenky a zásady byly naprosto na místě, v souladu s Písmem. |
]
Re: Re: Re: Re: Aleš Franc: Vystoupí BJB z ERC? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Středa, 13. duben 2016 @ 11:44:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji za odpověď.
Kdo podle Tebe dnes teologicky reprezentuje "zdravý fundamentalismus" - ve světě a v České republice?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Aleš Franc: Vystoupí BJB z ERC? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: gordon v Středa, 13. duben 2016 @ 11:55:56 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | nebo ještě jinak položená otázka: koho považujete za současné představitele "zdravého fundamentalismu" u nás (v ČR) a ve světě?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Aleš Franc: Vystoupí BJB z ERC? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1) Vložil: rakato v Středa, 13. duben 2016 @ 20:19:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je to vždycky riziko, když člověk začne se jmény, a určitě je to taky subjektivní, ale s úsměvem předkládám : Mohler, Piper, MacArthur, Carson, Sproul. S určitými výhradami Keller. Situaci v ČR neznám natolik, abych si troufl jmenovat . . . zřejmě jsou tam někteří, ale možná by se i báli té nálepky, právě díky neoprávněně nedobré pověsti, kterou fundamentalismus trpí. |
]
|
| |
|
|