Názory: Radikalismus a fundamentalismus
Posted on Čtvrtek, 05. červen 2003 @ 07:52:55 CEST Vložil: Stepan |
poslal Petr Macek
Radikalismus a fundamentalismus
Příspěvek k analýze podstaty sporu, jež se vyhrotil v Jižní
baptistické konvenci (SBC) v USA, je však obecnější povahy
Zvolil jsem tyto výrazy, abych se na nich pokusil
charakterizovat, v čem je podle mého problém současného baptismu. Oba jsou
svým kořenem velmi obecné a odkazují k něčemu v zásadě velmi podobnému:
radikalismus (radix - kořen) je původně snaha jít ke kořenům věci;
fundamentalismus (fundament - základ) se (tam, kde si tu nálepku jeho
nositelé osvojují) pokouší poukázat na základní věci.
Historicky (a zejména v kontextu náboženství a náboženských
snah nebo hnutí) dostaly oba výrazy ovšem specifičtější význam.
Fundamentalismus je (pro ty, kdo se k němu nehlásí) vysloveně pejorativní
označení (podobně jako dogmatismus) - jako hlásání a nesmlouvavé prosazování
určitých pravd. V případě „radikalismu“ je v našem povědomí odkaz k
tzv. radikální reformaci. (Mimo náboženský kontext je však označení
„radikální“ synonymem pro „rázný, důrazný, nekompromisní, takže se
můžeme klidně setkat i s označením „radikální fundamentalismus“!).
Ve specifickém kontextu koncepčního rozlišení teologických
směrů (zejména - nikoliv však výlučně - v protestantismu) se oba výrazy
objevují ještě v sousedství jiných označení: „konzervativismus“ jako
protiklad „liberalismu“ (i tyto výrazy jsou svým kořenem velmi obecné a
nepejorativní), případně „evangelikalismu“, který je pak alternativou
fundamentalismu (v protikladu k ekumenickému liberalismu), takže se někdy uvádí
stupnice fundamentalismus - konzervativismus (evangelikalismus) - liberalismus.
(V případě SBC je to: fundamentalismus - konzervativismus - pozice označovaná
za „umírněnou“, angl. „moderate“ . Odpůrci této pozice ji nerozlišují
od „liberalismu“, její představitelé naopak ano.) V případě „evangelikalismu“
(teologicky konzervativního křesťanství) jde opět o nesnadno definovatelný
termín. Jde o pokus zastávat jakýsi střed, který ovšem může mít
mnoho podob. (V publikaci s názvem Jsou Jižní baptisté evangelikálové?,
měli všichni tři autoři na věc jiný názor: ano - ne - není to jednoznačné).
Kořen odkazuje k evangeliu, možná i k evangelizaci: nic konkrétně
ale nevypovídá. O „evangelium“ jde i v evangelictví, které je třeba od
„evangelikalismu“ odlišovat (což je ovšem v angličtině problém!).
Všechno jsou to jen pomocná označení, jakési viněty či
nálepky, někdy programové, jindy nechtěné, které je třeba brát s
rezervou. Mají orientovat, ale mohou svou mnohoznačností také zavádět.
Proto je vždy třeba ještě zkoumat a ověřovat skutečnou podstatu jevu
(hnutí, pozice), které označují (nebo které se jimi samy označují).
Moje téma vychází z toho, že baptistický
fundamentalismus je podle mého přesvědčení špatně aplikovaný (zkreslený,
pobloudilý) radikalismus ve smyslu jakéhosi navazování na radikální
reformaci, případně na radikalismus prvních baptistických sborů. (V pozadí
tohoto širšího výměru toho, na co se konkrétně navazuje, je skutečnost,
že pro některé baptisty, resp. baptistické historiky, je pořád otázkou,
zda baptisté navazují na anabaptisty nebo ne. Někteří angličtí i někteří
američtí historikové tuto návaznost (ovlivněnost) popírají. Podle mě je
toto popírání do značné míry spojeno s tím, že v tradiční protestantské
(hlavně luterské) historiografii se „anabaptismem“ nazývalo kdeco,
zpravidla každá úchylka od pozice, kterou vytyčovali hlavní reformátoři
16. století. Podstatné je, že teoretikové baptistického fundamentalismu se
k radikální reformaci často hlásí a domnívají se, že na ni navazují.
Oba výrazy - radikalismus a fundamentalismus - spojuje i určité
„politikum“, které je v postojích, jež jsou jimi vyznačeny, obsaženo, a
zde je podle mého hlavní kámen úrazu. Proč?
Radikální reformace, jak ji představovali především
tzv. švýcarští bratří a v druhé generaci asi především holandští
mennonité či některé menší skupinky jinde, pochopila, že namísto pouhých
reforem, ve smyslu „náprav“ hlavních nešvarů středověké církve (jak
byly prováděny tam, kde se reformace prosadila), je třeba se vrátit k podobě
církve jako nové společenské praxi, jako budování nového společenství
a obecenství (nového polis - obec), které poslouchá jiné
svrchované povely než jeho okolí (má jiného Pána, přitom Pána,
kterému je dána všeliká moc, před nímž se budou muset všechna království
sklonit - to všechno je politická terminologie!), a to přesto, že
toto okolí je formálně křesťanské ve svém celku. To znamenalo
pochopit
1) že změnu nelze prosazovat stejnými metodami, jimiž se
moc prosazuje v okolním světě (v tomto případě konkrétně pomocí světského
ramena, pomocí úřadů - církevních či světských, které něco nařídí
a budou to za cenu sankcí vyžadovat; tak si to představovala ve své první
vlně ještě i česká reformace, až na Chelčického!). Změnu nelze přivodit
násilím, manipulací (k níž je potřeba uchopit určité pozice a určité
mocenské nástroje);
2) že autorita Božího slova pro církev spočívá především
v autoritě Ježíšova povolání na určitou životní cestu: Je třeba přijmout
jeho výzvu k následování a vstoupit do jeho příběhu, příběhu učedníků,
kteří se všemu učí u svého Mistra, a pokračovat v něm. Jde o pochopení
pro to, že Bible neobsahuje nějaké nadčasové pravdy, ale pravdivý příběh
tohoto světa. V něm jde o „Boží království a spravedlnost“ jeho a
- jenom v tomto kontextu! - také o spásu, o záchranu lidského života. To
byla „radikální reformace“. Byli někteří jednotlivci či skupinky
horlivců, kteří si to pletli a chtěli království Boží přivodit násilím
(prostřednictvím „staré cesty“), ale většina radikálů si vydala na Ježíšovu
cestu, „cestu kříže“, cestu nového společenství lásky, kde ani
legitimní cíle (pravdu) nelze prosazovat jinou strategií než je strategie Boží
lásky, která respektuje důstojnost a svobodu druhého člověka.
Fundamentalismus se naproti tomu orientoval na tom, že jde o
záchranu jakési ohrožené základní věci a v domněle prorocky spravedlivém
hněvu argumentoval „Božím majestátem“. Ten údajně propůjčuje
autoritu tomu, kdo v jeho jménu vystupuje. Ta příznačně přechází na již
uznávané autority - kazatele, o jejichž prvenství se nepochybuje, a ty, kdo
se dostanou do čela jednotlivých struktur v baptistické denominaci prostřednictvím
jejích volebních konvencí. Fundamentalisté se vůbec se nestarali o to, že
to Boží (Boží majestát a Boží království) je v Novém zákoně především
věcí určité cesty. Proto neváhali
1) použít taktiky tohoto světa na ovládnutí církve a
dokonce se (inspirováni svými „úspěchy“ na úrovni denominace) pokoušejí
prosadit svou vizi do programu a zákonodárství světského státu. To je z
hlediska radikální reformace (ale i původního baptismu) návrat k tzv.
konstantinismu (sňatku církve a státu), proti němuž byla v dějinách
baptismu proklamována důsledná odluka církve od státu: Nikdo jiný se tolik
nezasloužil o prosazení této pozice do americké ústavy, jako právě američtí
baptisté. V tom našel baptistický fundamentalismus spojence ve
fundamentalistech jiných denominací a také si v tom nezadá s
fundamentalismem jakéhokoli druhu (viz snaha „islamistů“ prosadit principy
založené na Koránu do legislativy civilního státu).
2) Místo „narativního čtení Bible“ (kde autorita
slova je respektována skrze nastoupení určité nové cesty, cesty kříže,
vstup do onoho jedinečného příběhu, o kterém Bible svědčí), následovali
fundamentalisté praxi „zákoníků a farizeů“, strážců pravověří,
chytajících Ježíše za slovo, a „saduceů“ (kněžské kasty) hledajících
svědky jeho „rouhavých“ výroků. Místo pravé cesty a věrnosti této
cestě nastupuje „pravé učení“, věroučné články, „pravda“,
kterou lze zkoumat v abstrakci, kterou lze hlásat a střežit ve starém typu
lidských vztahů, prostřednictvím síly a denunciace vnitřní integrity
protivníka…
Je to samozřejmě jen schéma. Jistě existuje i jakési
liberalistické scestí, které se nedovolává autority Písma, autority
evangelia a orientuje se na něčem víře nevlastním. Většinou jde však jen
o jinou interpretaci Písma. Když Ježíš odporoval farizeům a zákoníkům,
šlo o jinou interpretaci tradice. „Satanem“ však nazval svého učedníka,
který ho chtěl svést na jinou cestu než je cesta kříže.
Odpůrci fundamentalismu se dovolávají zásady svobody svědomí
a v postupech fundamentalistů vidí jen jakousi politickou hru. Svoboda svědomí
je samozřejmě (tak, jako odluka církve od státu) důležitá a nezastupitelná
(a reformační radikálové i baptisté ve svých dějinách pro ni hodně udělali),
ale je to v podstatě jen obecně lidská otázka, která se netýká pouze náboženství
nebo víry. Tímto principem však porazit fundamentalismus nelze. To lze
jen jinou politikou (budováním nového společenství, nového řádu
lidských věcí) a jinou teologií, kde věřené je žito, kde víra
je věrností vlastní Boží cestě mezi námi.
Petr Macek
|