Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Radoslav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 719 932

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 41 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB
Posted on Pondělí, 14. listopad 2005 @ 20:35:11 CET Vložil: Benjamin

Mládež poslal Stepan

Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB

Bratr Jan Jackanič byl na sobotním setkání odboru mládeže, které proběhlo během konference v Karlových Varech, zvolen novým předsedou odboru mládeže BJB. Do této služby by měl nastoupit po Petrovi Coufalovi a to v průběhu ledna 2006. O svoje svědectví se s námi rozdělil v článku Nový předseda odboru mládeže BJB Jan Jackanič se představuje. Jsme vděčni, že neodmítl žádost o rozhovor pro portál Notabene a že odpověděl i na ožehavé otázky, které mu připravili mj. i účastníci diskuse Projekt B.



Jakým směrem bude směřovat tvá koncepce vedení mládeže a jaké máš vize pro mládež?

Chtěl bych pokračovat ve směru, který má Odbor mládeže v současnosti. Moc si v tom vážím Petrovi práce. Ve stručnosti bych to shrnul do třech oblastí: Vyučování, sdílení nápadů a povzbuzování ve službě, vytváření příležitostí pro sdílení evangelia. Mým osobním přáním je, aby se v rámci Odboru mládeže vytvořil prostor pro plnočasové pracovníky s mládeží, kteří by částečně působili na sborech a částečně se podíleli na práci Odboru mládeže – ale to je ale zatím jen můj sen.

Bude vytvořen modlitební plán pro mládež BJB? Od kolika lidí máš zaručeno že se za tebe a tvoji práci v ODM pravidelně modlí?

Zaručeno to od nikoho nemám :-) Ale vím, že je hodně lidí, kterým služba mládeži leží na srdci. Spíš než nad modlitebním plánem přemýšlím nad způsoby, jak co nejlépe informovat lidi o tom, co se děje a za co je potřeba se modlit.


Byl jsi na roční stáži KAMu. Mohl bys to blíže vysvětlit?

Křesťanská akademie mladých (KAM) nabízí roční studium pro vedoucí mládeží, které jsem mohl absolvovat v roce 2003/04. Polovinu času tvoří praxe na vlastním sboru a druhá část je věnovaná vyučování a osobní péči o studenty. Velkou výhodou je, že během celého roku zůstáváte ve svém sboru a máte možnost přímo za pochodu přemýšlet o všem, co se učíte. Tento rok byl pro mě opravdu důležitým obdobím mého života, kdy jsem měl příležitost poznávat osobně lidi, kteří žijí pro Krista a nebojí se ukázat na své slabosti a přitom zůstávají vedoucími sborů, kazateli a staršími. Během tohoto roku jsem také začal víc vnímat Boží povolání do služby.

Někteří baptisté mají výhrady vůči KAMu s tím, že se jedná o letniční a charismatickou aktivitu, která však o své teologii oficiálně nemluví, ale aktivně ji prostřednictvím školení vedoucích mládeže do tradičních církví zanáší. Jaký máš na to názor ty?

Teologie KAMu je evangelikální teologií s jasným důrazem na Písmo a jeho autoritu a toho si moc vážím. Například pro výuku Systematické teologie se používá kniha „Poznejte pravdu“ od Bruce Milneho, která vyšla s podporou Sdružení evangelikálních teologů – takže si myslím, že pokud jde o teologii, nedělá KAM žádné tajnosti. Pokud jde o jejich důraz na učednictví (který se mylně zaměňuje s charismatickou nebo letniční teologií, i když je otázka, co tím vlastně kdo myslí), tak jde o princip, který je biblický a já se s ním ztotožňuji. Tzv. „Velké poslání“ (Mt 28,18-20) mluví o tom, abychom získávali učeníky Kristu. Nemluví o tom, abychom si z lidí dělali učedníky sami sobě - a s ničím takovým jsem se v KAMu nesetkal (ani u jednotlivců, ani u organizace jako takové).


Jednou z aktivit KAMu je Škola vedoucích mládeže, na které se školí i budoucí vedoucí baptistické mládeže. Proč nepoužíváme vlastní baptistický vzdělávací program, který účastníky připraví v duchu baptistických principů, zásad a stanovisek? Budeš o použití takového vzdělávacího programu usilovat?

Vyučování, které je na ŠVM, v ničem neporušuje žádné teologické principy baptistů – já sám jsem se s tím zatím nesetkal. Ani z pozice vyučujícího, ani jako student. ŠVM je koncept vzdělávání, ke kterému se přiklonil Odbor mládeže, protože ho viděl jako dobrý. Navíc v rámci ŠVM je prostor pro vlastní program. Jinak na ŠVM (pro BJB) vyučují především baptisté – Petr Coufal (BJB Olomouc), Blahoš Fajmon, Marek Macák (oba BJB Vinohrady), Vláďa Zeman (BJB Vysoké Mýto) a Dan Hurta (CB Vsetín – pracovník KAMu).

Mládeže ve sborech jsou také vyučovány z materiálů, které nejsou baptistické. Někteří jim vytýkají, že mládež vychovávají v pyramidálním vůdcovském systému na principu orientálních náboženství mistr (guru) - učedník (závislý křesťan). Dočkají se mládeže ve sborech materiálů v baptistickém duchu?

Nevím, o kterých materiálech je řeč – ty ze ŠVM? Pokud ano, tak jde o špatné pochopení někoho, kdo přečetl jen část nebo nepochopil celou myšlenku. Výchova ve smyslu učednictví je potřebná a věřím tomu, že v ničem neodporuje zásadám, které baptisté ctí. Chtěl bych znovu říct, že smyslem osobní výchovy lidí není z nich dělat naše kopie, ale vést je dál za Kristem. Tak tomu rozumím i z Písma a chtěl bych to i dál uplatňovat ve svojí službě. Vzpomínám si na chvíli, kdy jsem byl pokřtěný a přijatý do sboru. Měl jsem pocit, že v tuto chvíli začal i skončil můj duchovní růst. Nikdo se mi pak osobně nevěnoval a trvalo pak delší čas, než jsem pochopil, že život s Bohem je o stále hlubším a bližším poznávání a odevzdáváním mu dalších částí svého Já.

Někteří baptisté poukazují na přílišnou jednostrannost ve službě mládeže zpěvem. Pestrost hudebních stylů a obsahu písní, která byla charakteristická pro minulá desetiletí byla v posledních letech nahrazena jednobarevnými "chválami" a dokonce i "chválícími skupinkami" importovanými z letničního a charismatického hnutí. Proč k tomu došlo a lze očekávat v dohledné době nějaké změny k lepšímu?

Pokud jde o hudební styl, tak ten není biblicky (ani baptisticky :-) dobrý nebo špatný. Jsem pro zachování pestrosti, než pro jednostranný návrat k tomu, co bylo. Myslím si, že to nejhorší je odsuzování mladé a staré generace navzájem, že ten který hudební styl je více či méně „duchovní“. Pokud mohu mluvit za mladou generaci, důležité by pro nás bylo, aby nám „starší“ ve sboru vysvětlili, čím je ta konkrétní píseň pro ně důležitá a co pro ně znamená. Často pak zpíváme písně z kancionálů a nerozumíme ani některým slovům (viděno z pohledu mladé generace). Na druhou stranu ty písně mají často takovou hloubku, že se nám o tom může těžko snít. Proč ale nejít i jinou cestou – dát starým písním nové aranžmá. Jako bonus pro návštěvníky Notabene nabízím jednu starší píseň v provedení mladých (jde o píseň z letního tábora mládeže Virus – www.noe59.com/mp3/AudioTrack18.mp3). Dovolte mi také jednu otázku, ke které mě vedl komentář Philipa Yanceyho na konferenci Přihořívá před pár týdny – řekl, že „církev by měla být aktuální ve způsobu, jakým prezentuje svoje poselství“ – myslíte si, že je tento výrok správný a že se vztahuje i na oblast hudby?

Z našeho sboru znám situaci, kdy jsou aktivní dva až tři vedoucí mládeže, kteří prošli ŠVM nebo KAMem plus jeden dva další pod jejich vlivem a zbytek mládeže je v pasivní resistenci, teologii vedoucích nesdílí a sami nemají potenciál ani vzdělání, aby byli paralelně aktivní ve službě vlastním způsobem. Myslíš si, že je to v pořádku, aplikovat cizorodé prvky do života mládeží i přesto, že sbory jako celek jdou jiným směrem?

Jsem rád, že ti kdo prošli ŠVM a KAMem jsou aktivní :-) Spíš teď ale přemýšlím o těch, kteří prošli ŠVM za těch několik posledních let a pak se vytratili pryč. Žádné školení ani vzdělání není zárukou toho, že bude mladý člověk aktivní – přijede domů z víkendu a všechno je pryč. To nejdůležitější, o co jde při vzdělávání mladých lidí, je aby porozuměli Božímu povolání do té které služby. Pokud jde o druhou část otázky, tak si nemyslím, že by každý sbor musel ve své koncepci pro mládež využívat ŠVM. Ale chtěl bych se zajímat o to, jestli ty sbory opravdu mají jako celek svůj vlastní směr a jestli zahrnuje i směřování pro mládež.

Proč naše mládeže už nebudou mít vlastní konference (viz spojení s CB) a s baptistickými řečníky? Možnost navštěvovat naddenominační mládežnické konference tu přece byla vždycky. Když už, tak proč raději nespojíme naši mládežnickou konferenci se slovenskou?

Taky už jsem to zaslechl, ale není to tak. Je mi líto, jestli jsme o tom málo informovali. Do konce roku by k tomu mělo být více materiálů. Příští rok bude společná konference s CB v Litomyšli (její název je „100%“), ale jedná se pouze o jednorázovou akci. Jestli se bude někdy opakovat – to zatím nevíme. V dalším roce bude pak znovu konference baptistické mládeže v říjnovém termínu. Vnímáme tuhle akci jako dobrou možnost pro povzbuzení mladých lidí v naší Jednotě, a to nemusí být vždy přes to (teď mi odpusťte), že se budeme snažit ukázat na to, že jsme jako baptisté nejlepší, ale tím, že jim dáme možnost vidět své místo, které mají v Církvi, jako těle Kristově. Pokud jde o spojení se slovenskými mládežníky, volal jsem kvůli tomu Tomáši Valchářovi (vedoucí odboru mládeže na Slovensku) a o spolupráci by měli zájem, ale zatím spíš jen v něčem menším. Je těžké najednou spojit mladé lidi ze dvou zemí při tak velké akci. Praktickou otázku zůstává i místo a doprava (někteří mladí měli problém jet i do Varů kvůli vzdálenosti a ceně za lístky).


Proč na minulých konferencích mládeže vystupovali většinou aktivisté z charismatických a letničních církví? Nemáme dost kvalitních vlastních přednášejících? Mohou přece pomoci i bratři ze Slovenska.

Poprosil jsem Petra o přehled přednášejících za poslední 3 roky a tady vám ho nabízím: 2005 - baptisté: 5 , ostatní: 3 (CB, KAM), 2004 , baptisté: 6, ostatní: 4 (KAM, SIEŤ, CB), 2003 - BJB: 5, ostatní: 5 (KřS, CB, KAM). Nevím, kdo z nich by se dal označit za letničního. Ve smyslu, že mají Ducha svatého, tak asi všichni :-) Jestli bude mít někdo zájem, mohu vám poslat i jména (asi by to byl seznam nad rámec tohoto rozhovoru). Myslím si, že řečníci z ostatních církví jsou pro nás obohacením, ne újmou. Je také potřeba si přiznat, že pokud jde o odborníky na určitá témata (homosexualita, partnerské vztahy, psychologie), kteří by měli nejenom názor, ale i praxi v těchto oblastech a zároveň zkušenosti s mládeží, tak těch zase nemáme až tolik. Pokud máte nějaké tipy na příští konferenci mládeže, napište mi je prosím pod tento článek. Budu moc rád.


U části naší mládeže se objevují trendy despektu a odmítání baptismu a nekritické přijímání naddenominačního pojetí křesťanství s důrazem na respektování charismatických autorit apoštolského typu. Jak se na tyto trendy díváš? Budeš usilovat o rehabilitaci baptistických principů a zásad mezi mládeží a její návrat k baptistickému probuzeneckému způsobu zbožnosti?

Z této otázky mám takový divný pocit – těžko ho popsat - vždyť křesťanství a Církev je jasně naddenominační! A pokud se v některém sboru vyučuje, že pouze křesťanství aplikované v BJB je to jediné pravé a správné, tak se nedivím mladým lidem, že tento „baptismus“ odmítají. Osobně bych chtěl, aby mladí lidé mohli lépe rozumět zásadám, které baptisté ctí a také tomu, proč to dělají. Že je k tomu nevede jen historie – „takhle jsme to přece vždy vyučovali“, ale že je za tím zápas mnoha generací o hledání pravdy v Písmu, o významu křtu a znovuzrozeného života. Z pohledu mladé generace se tento důraz často ztrácí za historickým významem a mladým je pak předává forma bez rozpoznání obsahu.

Myslím si, že je důležité poukázat na správnou úlohu „duchovních autorit“ v církvi – vždyť je potřebovala i prvotní církev a myslím si, že bychom byli o něco dál. Pokud jde o baptisty, tak mám pocit, že máme málo duchovních autorit, lidí, kteří by byli ve vážnosti pro své poznání a zároveň způsob jednání – myslím si, že tyto autority chybí i ve sborech a v důsledku pak i v jednotlivých rodinách. Pokud jde o BJB, tak se stále bojím toho, abychom kongregační princip nezaměňovali za všeobecné hlasování. Vždyť je to Bůh, kdo skrze svého Ducha udílí své dary (Ef 4,4-16). Měli bychom je respektovat.

V BJB probíhá zápas o vlastní identitu. V současné době se vykrystalizovaly zhruba tři směry: VV s otevíráním se státním dotacím a státem placeným církevním pracovníkům, Platforma s odmítáním dotací a diferencovaným přispíváním do ústředí a radikální baptisté (typu Viking) s prosazováním striktní odluky od státu a kongregačního uspořádání s velmi slabou (až žádnou) pozicí VV. Ke kterému z těchto směrů máš nejblíže?

Nepovažujte mojí odpověď za výmluvu, ale blízko mám ke všem třem. Hned to vysvětlím – vnímám církev jako instituci, která je nezávislá na státu ve svém způsobu působení i přesvědčení – v tom souhlasím s Vikingem, i kdyby to mělo za následek striktní odluku (i ilegalitu církve) v případě státních zásahů. Na druhou stranu, pokud se rozhodneme přijímat určitý způsob výhod (a tím je i státní registrace jako církve – minimálně v oblasti daňové), tak je před námi rozhodnutí, které všechny výhody využijeme – a mezi ně patří i možnost pobírání státního příspěvku. Osobně si myslím, že by církvi bylo lépe, kdyby tento příspěvek nepřijímala - ne z důvodů biblických, ale z toho, že jsme prostě lidé, kteří raději vnímají jistotu státních peněz, než nejistotu vlastního financování. A do třetice – pokud státní příspěvek přijmeme, tak bychom ho měli využít co nejlépe k budování Božího království (a na prvním místě hledat před Bohem i v církvi, jak s ním naložit – aby to nebyl krok zpět, ale dopředu). Pokud jde o možnost diferenciovaného přispívání – tak souhlasím s postojem Platformy, aby další příspěvky byly odstupňovány podle toho, zda sbory příspěvek státu přijímají nebo ne. Takže to ve zkratce můj názor – vím, že mohu být za každou větu být popotahovaný z jedné nebo druhé strany, ale to už je úděl toho, kdo se vyjádří :-)

Co si myslíš o Postojích Platformy k praktikování odluky církve od státu? Ve vztahu k ústavě BJB a tématu odluky stojíš mimo VV nebo Platformu?

Tak jak zatím rozumím odluce církve a státu, tak je tato odluka zachována i v případě pobírání státních dotací. Pokud bych viděl nějaký zásah do principů nebo učení církve ze strany státu, tak bych byl mezi těmi, kteří by požadovali jejich odmítnutí – v tuto chvíli to tak ale nevidím. Pokud vím, tak i celá slovenská BJB je v tuto chvíli placena státem.


Budeš jako předseda odboru mládeže placen státem?

Mohl bych odpovědět jednoduše – záleží na rozhodnutí SD. A ten rozhodl, že ano. Kdyby rozhodl že ne, tak jsem s tím srozuměn. Moje povolání do služby Odboru mládeže nesouvisí s tím, jestli budu placen ze státních peněz nebo z příspěvků církve. Kdybych hledal jistý plat, tak bych zůstal ve svém zaměstnání. Chtěl bych ale říct, že osobně nemám problém s tím, abych na svůj plat pobíral státní příspěvek – právě naopak, vidím to jako příležitost pro další rozšíření služby, kterou Odbor mládeže dělá. Položil bych možná ještě jednu otázku – bude pro někoho z vás problém přijímat moji službu z toho důvodu, že budu placen také od státu?

Bude tvoje služba jen epizodou na jedno volební období, nebo ses rozhodl sloužit Jednotě v delším časovém horizontu?

Věřím, že Boží povolání není časově omezeno, moje rozhodování bylo dlouhé a Pán Bůh v něm čistil moje postoje. Vidím v tuto chvíli na první tři roky, které jsou přede mnou, dál zatím ne. Ale těším se, až mi Bůh začne ukazovat další cestu.


Vzpomínám si, že jsi před několika lety byl aktivní v literární tvorbě, konkrétně v poesii. Jak ses k této tvůrčí činnosti dostal? Můžeš nějak přiblížit své pocity a motivy, se kterými jsi tvořil? Píšeš ještě i dnes? Kde si můžeme něco od tebe přečíst?

To bylo už dávno. Myslím si, že hodně mladých lidí hledalo v poezii způsob vyjádření a že většina (stejně) jako mě to moc nešlo :-)



Jak přijala tvoje manželka rozhodnutí ke službě? Bude mít tato změna na vaši rodinu nějaký vliv?

Bylo to naše společné rozhodování, skoro bych řekl, že manželka to u mě viděla ještě dřív, než jsem já sám řekl definitivní ano – prostě mě zná :-) Oba se těšíme na to, že pro nás bude život s Bohem každodenním objevováním Jeho milosti – a to je něco, co oba moc potřebujeme. Vím, že se bojí toho, že budu často pryč. Chtěl bych jí to vynahradit ve chvílích, kdy budu zpátky.


Máš nějakou osobní modlitební potřebu, za kterou by se měli čtenáři Notabene modlit?

Řeším teď rozvázání pracovního poměru v mém současném zaměstnání. Je to komplikované, protože je na moji práci navázáno několik dalších lidí – modlete se prosím za to, aby to byla věc, ve které se Bůh oslaví – to je mým velkým přáním i modlitbou.


Co by sis přál na počátku své služby mládeži?

Duchovní obnovu v celé BJB. Myslím si, že přišel čas, kdy se musíme vzdát svých „práv“, kterými chceme ubít ostatní a na kolenou hledat SPOLEČNĚ co dál. Jak vzdělávat mladé lidi, jak připravovat kazatele a jak se o ně starat i v další službě – jak proměňovat společnost skrze diakonii, jak zakládat organizace, které se budou starat o ty nejpotřebnější – vždyť od toho je tady církev, aby ukazovala tím co dělá na Krista. Měl jsem možnost se během posledního Sjezdu delegátů modlit dole v místnosti za celý průběh sjezdu a na jednu věc mi, věřím tomu, Bůh ukázal – jestli nebudeme církví, ve které si budeme vzájemně odpouštět, jak můžeme přinést odpouštění lidem kolem nás?


Co bys vzkázal nebo popřál čtenářům Notabene?

Při otázce na poezii jsem si vzpomněl na jednu báseň mého dobrého přítele, která mi tak nějak uvízla v hlavě a teď se mi vybavila

Dlažební kostka vržená z davu
už dávno stvořená pro něčí slávu
jen já jsem vyvolen
jen já jsem vyvolen
jen já jsem vyvolen
rozbít vám hlavu ..

Mám z Notabene někdy přesně takový pocit a to mě mrzí. Mám tedy na vás prosbu - Zkoumejte před Bohem své motivy a důvody, proč píšete své články a komentáře. To, že vystupujeme pod přezdívkami nás neospravedlňuje k tomu říkat něco, co bychom nebyli schopni těm druhým říct do očí. Stále nemůžu pochopit jednu věc (a možná je to jen mým mládím) – ale proč se lidé nezeptají nejdřív člověka, o kterém píší, na jeho názor. Nečekejte, že každý je na internetu a bude mít možnost se vyjádřit. Vím, že párkrát zaznělo od „jmenovaných“ bratří pozvání na osobní rozhovor – využijte toho! Vím, že vám jde o Pravdu – o to Zrnko Soli (aneb Grano Salis), ale důležité u Božích dětí není jen CO říkají, ale i JAK to říkají. Vždyť Ovoce Ducha je právě o těchto způsobech.

Děkuji za rozhovor a přeji tobě i tvé manželce hojnost Božího požehnání, síly a zmocnění ke službě mládež.

Štěpán Křivánek

 

Děkuji Štěpánovi za možnost tohoto rozhovoru – přijměte prosím moje názory pouze jako postoj člověka, který si je vědomý toho, že chybuje každý den a nevyhne se tomu ani v tomto rozhovoru. Mojí největší touhou je, aby byl Kristus vyvýšen v naší Jednotě a aby si používal naše sbory k tomu, aby lidé mohli poznat Jeho lásku a odpuštění. Není nic krásnějšího, než život s Ním!

Připojuji fotografie z naší poslední dovolené - od léta jsme se snad moc nezměnili .. Pokud nebudete vědět, koho si přiřadit k těmto odpovědím, tak je to ten člověk na fotce, který se strašně moc soustředí na samospoušť ..

 

 

 



 
Příbuzné odkazy
· Více o Mládež
· Novinky od Benjamin


Nejčtenější článka o Mládež:
Mají v Chebu ještě baptistickou mládež?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 4.33
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 16. listopad 2005 @ 07:54:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře,

soustředím se v tomto komentáři jen na jednu reakci a to na tvůj názor na Notabene. Jsem velmi zklamán, že máš z těchto stránek pocit, že jejich cílem je rozbít někomu dlažební kostkou hlavu.

Žel, ač se na jiných místech snažíš lavírovat mezi všemi proudy v BJB, tento názor, který jsi vyslovil, je koncentrovanou propagandou VV, kterou šíří o Notabene po sborech. Setkal jsem se se stejným odsouzením u lidí, kteří Notabene nikdy nečetli!!!! Stačilo jim, co jim o něm řekli "povolanější".

Na Notabene je celkem 735 článků. Tvůj výsledný pocit jako čtenáře opravdu je, že ses ocitl v palbě dlažebních kostek?

Proto ti budu velmi vděčný, když tento "svůj" názor konkrétně obhájíš. Můžeš jmenovat případy, kdy a jak články zde zveřejněné "rozbily někomu dlažební kostkou hlavu"?





Re: Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 16. listopad 2005 @ 09:43:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
dostal jsem do osobní zprávy reakci na můj komentář od uživatele sthtwn, který považuji pro tuto diskusi za důležitý, a protože se pisatel nebrání veřejné polemice a protože to rozhodně nepovažuji za osobní útok na moji osobu, rád tuto reakci zde předkládám:

Vážený Krytyku,

rád bych reagoval na tvoji Kritiku, kterou jsi napsal k rozhovoru s Honzou Jackaniček. Nezlob se, ale přečti si prosimtě pořádně, co tam Honza píše. Dyť ty jsi to vůbec nepochopil! Tvoje kritika je vztahovačná. Proč:

1) Honza cituje básničku autora "B.Ezejmenij", který tento kus kdysi uveřejnil na serveru www.pismak.cz (která se původně jmenovala "Velký evangelizátátor"). Jedná se o báseň, která má v sobě jednoduchou metaforu a protože se jedná o metaforu, tak je zapotřebí pochopit její poselství a ne vykládat jí doslova. (Když o sobě Kristus říká, že je viný kmen, tak tím nemyslí, že by byl doopravdy rostlina).

2) Význam metafory je: "jenom já mám svatou pravdu a teď vám to všem omlátím o hlavu".

3) Co chce Hozna říci? Že názory uveřejňované na Notabene mají často takovýhle náboj. A proto prosí autory, aby si uvědomili, co píší.

4) Honza je mimochodem registrovaný autor Notabene a 2xmimochodem má tuším i přístup do diskuze Projekt B a to už docela dlouho...

Z toho plyne:
- napadat Honzu za napadání Notabene je nesmysl, nic takového neříká.
- nezlob se, ale slova jako "propaganda VV"... k tomu fakt nemám co říct - to jsi teda vážně přeťal.

Svoji reakci ti posílám ve zprávě, aby sis nemyslel, že to je nějakej osobní útok.
Můžeme diskuzi vést samozřejmě veřejně pod článkem, ale to už nechám na tobě...

Zdraví
sthtwn




Re: Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 16. listopad 2005 @ 10:30:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře s příšerně nevyslovitelným nickem :-),

děkuji ti za tvoji reakci a dovolíš-li, rád bych k ní řekl svůj názor.

Předně bych rád ujasnil východiska a principy těchto diskusí:

Je mi velmi líto, když se setkávám s baptisty, se kterými je obtížné vést korektní výměnu názorů, protože jiný názor, odlišný od toho svého nebo "oficiálního" nebo dokonce chraň Bůh "většinového" považují za odsouzeníhodnou nezdvořilost a používají přitom takové pojmy jako "napadání" nebo "osobní útok". Tento slovník a přístup k diskusi je charakteristický pro autoritativní církevní systémy římskokatolického nebo charismatického typu, ale nemá nic společného s baptistickou názorovou pluralitou a schopností respektovat jiný názor, naslouchat mu a dělat vše pro to, aby mohl zaznít.

1) Mohu tě ujistit, že jsem Honzovu repliku zcela jasně pochopil. Žel nešťastně použitý expresivní obraz se silným emociálním nábojem postavil současné Notabene do velmi nereálného světla. Tato metafora je však na druhou stranu velmi účinná pro vytvoření rychlého názoru pro letmého čtenáře - fatální citová zkratka demagogicky podsouvá logický závěr, že Notabene je "nepřátelský projekt", plný "napadání", "osobních útoků", surovostí všeho druhu, s cílem "rozbíjet pomazané Hlavy" a nemající nic společného se životem v Duchu svatém. V kontextu s baptistickým vnímáním diskuse a jiného názoru, potažmo s reálným serverem Notabene, je to názor, který si plně zasloužil mé pozornosti.


2) Význam metafory je: "jenom já mám svatou pravdu a teď vám to všem omlátím o hlavu". Zajímala by mě tvoje představa o diskusi. Jak by měl vypadal "ideální názor"? Autor by neměl být přesvědčen, že má pravdu? Řekne-li svůj názor jak ho cítí a jak to umí, znamená to, že ho ostatním "omlacuje o hlavu"? Je volba tvého obratu "omlacuje o hlavu" přiměřená výměně názorů zde probíhající, nemá apriori pejorativní a propagandistický podtext?


3) Co chce Hozna říci? Že názory uveřejňované na Notabene mají často takovýhle náboj. A proto prosí autory, aby si uvědomili, co píší. Za prvé "často" - na můj argument o 735 článcích jsi neodpověděl. Kolik je ono "často" ze 735 článků? Můžeš vypsat články, o kterých se domníváš, že házejí dlažební kostkou, resp. omlacují svoji svatou pravdu lidem o hlavu? Za druhé - autoři si jistě uvědomují, co píší, jinak by nebyli svéprávní. Tato větička však není tak bezelstná, jak na první pohled vypadá. "Uvědom si, co píšeš" - je zjevný tlak na svobodu svědomí přispěvovatelů, výzva k autocenzuře, což je pro baptistický princip svobody svědomí naprosto nepřijatelné. Zdá se, že v tomhle stojíš již mimo baptistické pozice.


Z toho plyne:
- napadat Honzu za napadání Notabene je nesmysl, nic takového neříká.
- nezlob se, ale slova jako "propaganda VV"... k tomu fakt nemám co říct - to jsi teda vážně přeťal.


K pojmu "napadat" jsem se už vyjádřil výše. Jistě patří do arzenálu propagandy označkovat nepříjemný nebo nehodící se názor jako "napadání". Pokud jsme jako baptisté už ztratili schopnost výměny názorů a diskuse, pak není od věci, poohlédnout se po nějaké autoritativní církvi.

K pojmu "propaganda VV" - je mi to velmi líto, ale jinak se to nazvat nedá. Nejen veřejná a soukromá vyjádření VV o Notabene, ale zejména stejná slova, obraty a "metafory" z úst sourozenců, kteří nikdy Notabene nečetli, jsou jasným důkazem, že veřejné mínění v BJB je účelově a systematicky zpracováváno v tomto směru. Takovému jednání se říká odjakživa propaganda. Ani tvůj údiv, popř. pohoršení na tom zhola nic nezmění.





Re: Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: jACK (honza@noe59.com) v Středa, 16. listopad 2005 @ 19:37:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
opravdu jen krátce - myslím si, že tady jde o nepochopení toho, co znamená poezie - je to umělecký způsob, jak vystihnout nějaký pocit - nejde pak ty řády rozebírat a brát je doslova .. budu teď týden pryč, těším se na vaše další názory ..




Re: Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Lada (cheb@baptistcz.org) v Středa, 16. listopad 2005 @ 20:23:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
drzim ti palce, konecne nekdo zivy se jmenem mezi noname internetovyma mrtvolkama (sice prispivaji spoustou slov , ale pro zivot mimo internet spise nepouzitelny viz napr. pripspevek Krytyka http://granosalis.cz/hosting/notabene/article.php?thold=-1&mode=flat&order=0&sid=742#7912 )

jelikoz mame dve deti ve veku 16,18 tak deni okolo odm sleduji trochu pozorneji, dost me prekvapily spolecne konferky z cb - nejsem z toho nadseny

predpokladam , ze se take ukazes nekdy u nas, Pan Buh ti zehnej




Re: Rozhovor s Janem Jackaničem - novým předsedou Odboru mládeže BJB (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: jACK (honza@noe59.com) v Úterý, 06. prosinec 2005 @ 23:29:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak se priznam, ze jsem trochu ztratil nit, ale jak psal Krytyk, je to o pocitu a tak se pokusim shrnout sve pocity z toho, co jsem cetl – pokud na neco zapomenu, tak za to muze Firefox a VV .. musim rict, ze mam porad dojem, ze se musim pred vami z neceho obhajovat a rad bych se toho pocitu zbavil, ale uprimne - nejde mi to ..


Ad kamenovani) Z odstupem casu bych se mozna se ctenari Notabene rozloucil mirneji a mozna bysme se dostali k zajimavejsim otazkam, ale budiz .. Omlouvam se za spatnou formulaci, kdy jsem mluvil o celem Notabene – nemel jsem na mysli projekt jako takovy, s Tomasem i Stepanem se zname a za napad i technicky komfort, ktery nam poskytuji jsem jim vdecny .. mel jsem spis na mysli jednotlive prispevky, ktere mi pripominaji zpusob popsany v Beziho basnicce – „jen ja mam pravdu a ted vam to ukazu“. Abych uspokojil Krytyka, tak musim nahlasit nekoho, koho povazuju za potencionalniho vrhace kamenu – budete se asi divit, ale je to i treba Punta a jeho vtipy (promin Punto, ale musel jsem). Jako grafik jsem nadseny z toho, jak kazdy vtip upravi, ale pote co se zasmeju a lip se nad tim zamyslim, tak skoro kazdy zesmesnuje ty, kdo berou statni dotace. Vim ze vaseho pohledu smesni jsou, ale zesmesnovani neni nikdy dobrym zpusobem, jak diskutovat ..


Ad propaganda) Prijde mi opravdu zcestna predstava, jak prijimam instrukce od VV o tom co rikat, co nerikat, jak pospinit Notabene, atd. – mam vlastni hlavu .. nekdy mozna dost tvrdou, ale mam ji rad (vzdyt je taky Bozi dar J). Sevrena propagandisticka forma, naseptavaci, atd. – mozna jsem stale moc naivni, ale tohle neznam .. (nevim, jestli se o tom mluvilo na poslednim SD, zapojil jsem se tam do skupinky, co se modlila)


Ad sebezkoumani) Krytyku, proc tohle povazujes za vyzvu k cenzure? Mam tim na mysli zkoumani motivu a hledani Ovoce (jak rika jeden muj dobry pritel, ovoce Ducha neni o vysledcich, ale zpusobech). Nebal bych se toho, ze sem nekdo neda svuj prispevek jen proto, ze se pred Bohem zkouma a zjisti u sebe spatne motivy. Bal bych se spis tech, ktere to ani nenapadne zkoumat ..

Ad PRAVDA a Zrnko Soli) Opravdu si myslim, ze motivem nas vsech, co jsme tady, je hledani toho dobreho – tedy snaha to dobre odsud vydolovat – nemyslim si, ze bysme marnili svuj cas a penize za pripojeni jen proto, abysme znicili, co se tady z Bozi milosti podarilo vybudovat – vazim si toho, ze jste tady a proto bych byl rad, kdyby se tedy (a nebo v Projektu B) objevovalo vic napadu, kam jit dal a co konkretne delat ...


Specialne pro Johannes_Anticlimacus
Diky za pomoc pri objevovani dvou jazykovych kolonii v BJB – mozna ti to prijde divne, ale takhle jesne jsem to pochopil az ted - I kdyz se tak dlouho zname, tak jsem nevedel, ze jsme na sebe tak alergicky – doufam ale, ze se mi to nedostalo zatim moc do krve a ze jsem porad schopny komunikace .. to riziko, ze zjistim, ze veci jsou treba uplne jinak rad podstoupim – plati to jako moje nabidka i vyzva pro vas :-) .. mam nekdy pocit (promin Krytyku, zas ten muj pocit, urcite je od VV), ze vas neslysim jen proto, ze si myslite, ze vam nikdo stejne nebude rozumet – a to je ale skoda, ja bych to treba rad zkusil ..


Tak, zjistuji, ze manzelka uz usnula a opravnene ma pocit, ze ji Notabene bere manzela .. jsem uz unaveny (to se da pouzit pak jako argument, az rano zjistim, co jsem napsal) a tak mi dovolte vyjadrit snad svuj posledni pocit – a to je to, ze nas tyto diskuze odvadeji od realneho zivota (at chceme nebo ne, tohle realita nikdy nebude) a on-line pokani se tady asi taky nedockame – a kdyz ne pokani, ktere je spis mezi clovekem a Bohem, tak treba omluvu bych tady videl rad, klidne tu moji, pokud zjistim, ze jsem se v necem mylil) – predstavte si ale, ze by kazdy z nas dal tolik usili do diskuze mezi sebou navzajem (mam pocit – uz zase), ze se tady stejne vetsina lidi zna, tak proc do toho nejit .. co treba sraz Notabene v nejake cajovne? :-)




Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.27 Seconds