Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Zikmund   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 5346, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 5008, adminů: 23, uživatelů: 2938
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

8 715 893

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 23 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Názory: Kult autorit v evangelikálních církvích
Posted on Úterý, 07. březen 2006 @ 12:07:35 CET Vložil: Benjamin

Nezdravá učení poslal Krytyk

 

Kult autorit v evangelikálních církvích

Evangelický klerikalismus ničí biblické učení o všeobecném kněžství

Jeden mladý presbyter si smutně postesknul: “Co se to stane s člověkem, když obleče farářský talár, úplně se změní. Stane se z něho domýšlivý člověk, který se domnívá, že je něco víc, než obyčejný věřící člen církve.” Když přemýšlím nad tímto smutným zjištěním, přicházím k závěru, že se ordinovaný kazatel asi domnívá, že byl připojen k elitní kastě “duchovních”. Díky Bohu, že se tato domýšlivost neprojevuje u všech kazatelů. Ale těch, kteří tuto domýšlivost do sebe nasávají, je opravdu dost.

Byl jsem velmi nepříjemně překvapen, když jsem se dozvěděl, že jedna evangelikální církev u nás si zřídila “biskupský systém”. Myslel jsem si, že tato církev má v programu realizování biblického učení o všeobecném kněžství. Žel, i zde se projevila touha některých kazatelů vytvořit církevní elitu, která má viditelné tituly. Zármutkem mě naplňují zprávy, že někteří kazatelé jiné evangelikální církve usilují o zavedení viditelných označení kazatelské elity. V Čechách i na Slovensku začínají nosit “bílý kolárek”, aby tímto znamením sdělili veřejnosti, že oni také patří ke “kněžské elitě”. Je to odklon od učení NZ o všeobecném kněžství a viditelné připodobňování se římskokatolické klerikální církvi. V Novém zákoně platí učení o všeobecném kněžství znovuzrozených věřících.

To znamená, že všichni znovuzrození křesťané jsou kněžími, mají bezprostřední přístup k Bohu a mají vznešené poslání zvěstovat evangelium Ježíše Krista. Apoštol Petr napsal: Vy však jste rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid náležející Bohu, abyste hlásali mocné skutky toho, kdo vás povolal ze tmy do svého podivuhodného světla. (1Pt 2,9). Jan napsal: A učinil nás královským kněžstvem Boha, svého Otce – (Zj. 1,6). Apoštol Petr napsal: I vy buďte živými kameny, z nichž se staví duchovní dům, abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli duchovní oběti, milé Bohu pro Ježíše Krista. (1Pt 2,5). A ve Zjevení 5,9-10 čteme: …svou krví jsi Bohu vykoupil lidi, ze všech kmenů, jazyků, národů a ras a učinil je královským kněžstvem našeho Boha;

To znamená, že každý věřící znovuzrozený křesťan je knězem a zároveň zvěstovatelem Kristova evangelia. Díky Ježíši Kristu mají všichni věřící přímý přístup k trůnu Boží milosti: Protože máme mocného velekněze, který vstoupil až před Boží tvář, Ježíše Syna Božího, … Přistupme tedy směle k trůnu milosti … (Žd 4,14-16). Proto se v prvních sborech všichni podíleli na zvěstování evangelia. Ve Skutcích 8,1-4 čteme: … všichni kromě apoštolů se rozprchli po Judsku a Samařsku … Ti, kteří se z Jeruzaléma rozprchli, začali kázat evangelium všude, kam přišli. Křesťanské sbory, které v apoštolské době postupně vznikaly, byly vedeny a vyučovány nejprve apoštoly a pak duchovně staršími a zkušenými křesťany. Zpočátku apoštolové stanovovali určitý počet starších, kteří sbory vedli a vyučovali. (Tt 1,5; Sk 20,17-35)

Když se sbory rozrostly a přibývalo členů, byli starší sborů voleni podobným způsobem jako diakoni ve sboru v Jeruzalémě. Sk 6,5. V Novém zákoně je slovo presbyteros” – presbyter překládáno jako “starší.” Tímto pojmem byli nazváni křesťané, kteří byli duchovně zralí yli pověřeni vedením sborů (1 Petr 5,1, Titus 1,5). Novozákonní sbory byly vedeny presbytery. Pro staršího sboru byl aké používán termín “biskup” – řecky episkopos, což znamenalo prostě dozorce, strážce, ochránce. Adolf Novotný v iblickém slovníku napsal: Mnoho sporů bylo o tom, zda “biskup” a “starší” – (presbyter) – je jedno a totéž.

Většina dborníků se kloní dnes k názoru, že skutečně jde o tutéž funkci s tím rozdílem, že na půdě palestinské na základě ustáleného židovského pojmenování převládalo pojmenování “starší”, kdežto “biskup” se ujalo na půdě pohanské. Že obě slova označují jednu a tutéž funkci, vyplývá z těchto důvodů: 1. Biskupové a starší nejsou nikde jmenováni pospolu zároveň, což by bylo nutné, kdyby označovali různé funkce. 2. Filipenským 1,1. se obrací na biskupy a jáhny diakony). Kdyby mezi biskupy a jáhny byli ještě “starší”, jako zvláštní skupina sborových funkcionářů, jistě by je byl avel ve svém oslovení nevynechal. 3. Tytéž osoby jsou označovány oběma jmény: Sk 20,17.28. Tt 1,5.7. Z těchto ůvodů možno pokládati za prokázané, že v době apoštolské “biskup” a “starší” označuje jednu a tutéž funkci ve sboru.” … Rozlišování mezi biskupem jako nadřízeným a staršími jako podřízenými je plodem dob pozdějších. Biblický slovník str. 76). Staršími, biskupy byli ve sborech voleni lidé, kteří byli v následování Krista zralými, zkušenými a svědčenými. Ti nesli zodpovědnost za sbor. Potvrzují to rovněž slova apoštola Petra: Starší mezi vámi napomínám, ám také starší… starejte se jako pastýři o Boží stádce u vás, ne z donucení, ale dobrovolně, jak to Bůh žádá… (1Pt ,1-2).

Když pominulo pronásledování křesťanů v prvních stoletích a církev byla uznána státem, začal v církvi postupný odklon od učení Písma svatého a do života církve byly zaváděny různé pohanské nauky a zvyky. K pohanským tendencím patřilo ignorování biblického učení o všeobecném kněžství věřících a vytvoření kněžského stavu jako zvláštní skupiny, která má v církvi mimořádné postavení, získané tak zvaným “svěcením”. Tehdy došlo k vytvoření “kněžské elity”, která koná službu prostředníka mezi Bohem a “obyčejnými” věřícími. Došlo dokonce k tomu, že takovému vysvěcenému knězi říkali ostatní věřící “otče”, což je rovněž v rozporu s Ježíšovým učením (Mt 23, 9). Vytvořením elitní skupiny “kněží” bylo zlikvidováno nejen všeobecné kněžství, ale také služba a zodpovědnost starších. Důsledkem likvidace učení o všeobecném kněžství bylo také učení, že křesťané potřebují ke spáse službu vysvěcených kněží”. Pro vysvěcené kněze se začalo používat latinské slovo “klérus”, pro jednotlivce “klerikus”. Zrušením všeobecného kněžství a ustanovením zvláštního kněžského stavu se křesťanská církev dostala úplně do rukou kléru. Římská církev je v plnosti klerikální církví.

Toto nebiblické učení římská církev stále zachovává a papež je znovu prezentoval v Encyklice Ecclesia de eucharistia, zveřejněné na Zelený čtvrtek v r. 2003: Odst. 29. “Služebný kněz, který vykonává službu, koná eucharistickou oběť v zastoupení Krista. In persona Christi – znamená víc než jménem nebo v zastoupení Krista. In persona, to je ve specifickém svátostném ztotožnění s věčným Veleknězem. Služba kněží, kteří obdrželi svátost kněžského svěcení v ekonomii spásy, je darem radikálně převyšujícím moc shromáždění a je proto nenahraditelná k tomu, aby se platně spojilo eucharistické proměňování s obětí kříže a oslední večeře. Společenství, které se shromažďuje ke slavení eucharistie, má zcela nutně zapotřebí posvěceného kněze… Je to biskup, kdo prostřednictvím svátosti kněžského svěcení ustavuje nového kněze a udílí mu moc proměňovat eucharistii. Proto eucharistické tajemství nemůže být slaveno v žádné komunitě, není-li přítomen posvěcený kněz.”

Římská církev je v plnosti klerikální církví. V římské církvi jsou kněží jmenováni také “duchovními osobami”, jelikož oni prý disponují duchovními hodnotami. Reformace jednoznačně odmítla toto nebiblické pohanské učení a vrátila se k biblickému učení o všeobecném kněžství všech znovuzrozených věřících. V evangelických církvích tedy platí biblické učení o všeobecném kněžství a také učení o zodpovědnosti starších za duchovní život církve. Evangelické církve proto nemají vysvěcené kněze, ale ordinované kazatele, pastory, kteří jsou pověřeni spolu s ostatními staršími pastýřskými a učitelskými úkoly. S politováním, i v minulosti se často stávalo, že i v evangelické církvi bylo učení o všeobecném kněžství jen na papíře a v praxi si kazatelé počínali jako by byli něco víc, než ostatní “starší sboru” a znovuzrození věřící. Kdykoli tomu tak bylo, znamenalo to vždy veliký úpadek duchovního života. Mnozí evangeličtí pastoři se nedrželi biblického a reformačního učení o všeobecném kněžství a přisvojovali si pro sebe termíny “kněz” a “duchovní” jako v římské církvi. Ignorováním učení o všeobecném kněžství se i v evangelických církvích vytvořila “kasta duchovních”, která považuje ostatní věřící za “laiky” – tedy neodborníky.

Je to vskutku veřejná degradace všech znovuzrozených křesťanů, kteří mají Ducha svatého a jsou v pravém slova smyslu duchovními křesťany, a je to také naprosto neopodstatněné vyvyšování pastorů, jako by jen oni byli duchovními osobami (Ř 8,14. Ga 6,1). V současné době se znovu projevuje velmi antibiblická tendence, že někteří evangeličtí pastoři mají zcela viditelnou snahu dělat ze sebe “kněžskou elitu”, jakousi kastu “duchovních” nebo “kněží”, jako rozhodující skupinu v církvi. Dosvědčuje to v poslední době velmi viditelná snaha některých evangelických pastorů přizpůsobit se katolickým kněžím a dávat veřejnosti najevo, že oni také patří ke “kněžské elitě”, protože nosí na krku “kolárek”, jako římskokatoličtí kněží. Chtějí se tímto znamením veřejně a viditelně oddělit od ostatních znovuzrozených věřících a ukázat, že patří ke “kastě duchovních”, že nejsou obyčejnými věřícími. Je to u evangelikálních pastorů projev nebývalé pýchy i praktické popření biblického a reformačního učení o všeobecném kněžství. Tyto scestné tendence některých kazatelů jsou cestou ke klerikalismu v evangelické církvi.

Klerikalismus v římské církvi je vědomé úsilí “kněží – kléru” udržet vládu v církvi ve svých rukou a získat maximální vliv i mimo církev. Velmi mne znepokojuje skutečnost, že u některých evangelických kazatelů narůstá tendence ignorovat biblické učení o šeobecném kněžství a soustřeďovat moc v církvi ve svých rukou. S tím souvisí i snaha stále víc se zviditelňovat před světem. Proto píši o evangelickém klerikalismu jako velikém nebezpečí pro naše církve. Budou-li tyto tendence narůstat, budou mít velmi negativní vliv na duchovní život křesťanů i v naší zemi. Ve Skutcích apoštolských vidíme zcela jasně, že církev roste duchovně i početně jen tam, kde jsou zachovávány základní principy, na kterých Duch vatý církev budoval. K těmto principům patří všeobecné kněžství. Jeho realizování ve sborech je jediná cesta pro živou církev v tomto světě. Vyžaduje to však od pastorů a kazatelů opravdovou pokoru ve službě i v osobním životě. I ro nás platí Kristova slova: Jestliže tedy já, Pán a Mistr, jsem vám umyl nohy, i vy máte jeden druhému nohy umývat. al jsem vám příklad, abyste i vy jednali jako jsem jednal já. (Jan 13,14-15) –

Mgr. St. Kaczmarczyk – ZOD, 86-2005



 
Příbuzné odkazy
· Více o Nezdravá učení
· Novinky od Benjamin


Nejčtenější článka o Nezdravá učení:
Jaké je teologické pozadí KAMu?


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 3.33
Hlasů: 3


Prosím, ohodnoť tento článek:

Výborný
Velmi dobrý
Dobrý
Normální
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Sdílej článek | Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Kult autorit v evangelikálních církvích" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Hledat v diskusi
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se


Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Ampel v Úterý, 07. březen 2006 @ 12:21:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám dojem, že jsem takový bílý kolárek jednou zahlédl u bratra kazatele Červinského. Určitě bych velmi rád slyšel jeho názor a vysvětlení, proč to nosí.




Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: ing_magor v Úterý, 07. březen 2006 @ 15:12:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
me osobne prijde jako daleko vyznamnejsi snaha o vymezeni nejake "kasty duchovnich" napr. to, kdyz si nekdo, k tomu aby mohl kazat "tu spravnou viru" postavi vlastni seminar, kde budou ti "spravni vyucujici". obzvlast kdyz tvrdohlave neni ochoten uznat, ze na spouste dalsich vzdelavacich instituci (vyrazne kvalitnejsich) se mu dostane min. stejneho ale spis lepsiho vzdelani. obzvlast kdyz ma plna usta toho, ze kazat muze i laik.

ve srovnani s tim, mi prijde marginalni, jestli nekdo nosi kolarek, kravatu, motylka, salu nebo trenky s mikymausem natazeny na hlave.




Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Ampel v Úterý, 07. březen 2006 @ 15:22:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím, inžinýre :-) Proto by bylo dobré ono vysvětlení, zda se v jeho případě jedná o věc okrajovou, módní nebo zásadní. :-)




Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: ing_magor v Úterý, 07. březen 2006 @ 20:43:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
tak tak ... na kazdeho jednou dojde, ted doslo na tebe, bratre kazateli, a ted to budes musiec wyjasnic (i kdyz zatim jen pred tlupou anonymu internetowych) ... byla to svudna dabelska touha po zarazeni se do kruhu elitnich kazatelstejsich kazatelu. nebo to byla (je) jen lehkovazna rozmarilost a nechal jsi se svest modnimi tredny, ktere nam diktuji italsti navrhari. v kterem retezci boutiqu si zakoupil svuj kolarek? ... a ... nebo, ho proste nosis jen tak? ... ugh ...





Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Krytyk v Úterý, 07. březen 2006 @ 23:02:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ing_magore, já chápu tvoje sympatie k bratru kazateli, nicméně v tomto případě jde o principielní záležitost a vysvětlení je na místě. Nelze ohrozit reformační výdobytky ani připustit kvas vytváření elit, pro nějž dosud v BJB na rozdíl od jiných denominací nebylo místo. BJB má až na tuto výjimku kazatele pokorné, nízko o sobě smýšlející a plné ducha služebnosti a podřízenosti sborovému shromáždění. Kolárkem to začíná a rozvratem všeobecného kněžství to může skončit...




Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Ampel v Středa, 08. březen 2006 @ 08:47:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že to byla od Krytyka až nechutná ironie. Dle mého k tak ideálnímu stavu má BJB hodně daleko...




Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: keralok v Středa, 08. březen 2006 @ 21:26:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, nevím, co je špatného na autoritě? Já sám jsem přesvědčen, že mi byla autorita předána tzv. nominální sukcesí (jmenuji se totiž stejně jako první z učedníků). Proto ve sboru nekompromisně prosazuji podřízenost ve všech otázkách. Právě ve staršovstvu projednáváme, že bych měl být oslovován „bratře dozorče“ (významu slova biskup každý prostě nerozumí, nechám se proto raději oslovovat česky) a když se to neujme tak alespoň tradičně „Vaše blahorodí“. Kolárek už je přežitek, od neděle nosím kněžské roucho jak se sluší a patří, i s kraječkama. Akorát na hlavu ještě nemám nic vyrobenýho, nejspíš si vezmu zatím kšiltovku, co mi darovali američtí baptisté. Autorita je každopádně na místě. Že to není baptistické? Ale jděte! Ale i kdyby, tak co. Baptisté už dneska můžou všecko: pobírat peníze od státu, plést se jako církev do politiky, nedbat na svobodu svědomí, tak proč né trochu tý autority, není-liž pravda?




Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: keralok v Středa, 08. březen 2006 @ 21:43:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže abych odpověděl na položenou otázku:
Kolárek nosím jelikož si nerozumím s kravatami. Ve čtvrtek mám obvykle džíny, triko a na něm sako, ale to by nejspíš v neděli nebylo moc vhodné. Podotýkám, že kolárek se nenosí pouze v katolické církvi, ale také u anglikánů a luteránů a nezřídka i mezi baptisty ať už britskými nebo americkými. Cením si na něm zejména jednoduchost nejen při montáži v neděli ráno, ale i vzhledem k parádivým vázankám. Že jej dnes někdo vnímá jako odznak výlučnosti nebo důstojnosti mě mrzí, ale to je tak všechno, co s tím mohu udělat. Původně tomu bylo naopak, kolárek byl vždy střídmě konzervativním protikladem módních výstřelků, které se s renesancí a barokem začaly kolem krku vázat.




Re: Kult autorit v evangelikálních církvích (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Ampel v Čtvrtek, 09. březen 2006 @ 10:15:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře Petře,

(usuzuji tak z té nominální sukcese), odhlédnu-li od tvého prvního satiricky laděného komentáře, pak mě potěšilo, že nevnímáš svůj kolárek jako odznak výlučnosti nebo důstojnosti, ale zdá se jako praktickou součást oblečení, která ti umožňuje osvobodit se od vázání kravat.

Nicméně jedna věc je tvůj osobní pohled na tuto součást oblečení a druhá věc je její obecně vnímaný symbolický význam. Jistě, a s tím plně souhlasím, máme jiná, mnohem závažnější problematická témata a jevy, které by si zasloužily naši pozornost více. Ale když už je řeč o kolárku, pak je třeba si uvědomit, jaký obecný dopad tato symbolika má.

Věřím, že většina českých baptistů již dávno překonala farizejské důrazy na oblečení a jeho problematizování, které před třiceti lety hýbalo BJB. Toto však není hnidopišství ani bazírování na banalitách. V kontextu se sjednocovacími trendy jak mezi evangelikály, tak i směrem k Římskokatolické církvi, a to jak v učení, tak v institucionalizačních snahách o pancírkevní Jednotu, mohou být podobné signály vykládány jinak, než by sis přál.

Otázka symboliky součástí kněžského oblečení je oproti civilnímu oblečení velmi citlivá. Omlouvat nošení kolárku tím, že jej nosí anglikáni a luteráni, či dokonce baptisté v Anglii a v USA, je slabým argumentem. Anglikáni se nazývají sice protestanty, ale jediný závažný rozdíl mezi nimi a katolíky je, že neuznávají papeže jako hlavu své církve. Používáním kněžských součástí oblečení v pravdě potvrzují exkluzivní postavení kněžské elity. Luteráni (jsou součástí i naší ČCE), se nikdy nevzdali kněžských rouch a liturgie, na které byli zvyklí v předreformačních časech v katolické církvi. Ohledně baptistů v Anglii a v USA lze říci, že není baptista jako baptista a že zcela jistě existují baptistické sbory, které stojí na pomezí baptismu a např. episkopalismu, luteránství, metodismu, apod., anebo v nich mají své kořeny. Není divu, že z nich převzali některé prvky (např. kolárek) ale včetně i jejich symboliky a věroučných důrazů (např. na autoritu a výlučnost kněžství).

V českém baptismu však takové vlivy nebyly. Proto může být onen kolárek trnem v oku mnohým. Ovšem nikoliv kvůli jeho vzhledu, ale kvůli jeho dráždivé symbolice. Asi stejně, jako kdybys nosil na kazatelnu arabský šátek (jehož praktické výhody jsou zejména v letních vedrech nesporné), turban, biskupskou mitru či kipu - židovskou pokrývku hlavy. U každé této výstrojní součástky by se daly najít praktické důvody, proč je nosit. Jejich symbolika je však důvodem, proč ji nosí jen ti, kteří se s ní ztotožňují.

Osobně se domnívám, že přes veškerou argumentaci o praktických výhodách kolárků, je to, že ho nosíš, určitým vnějším znakem tvého směřování od klasického baptismu k evangelictví, resp. k vnímání svého kazatelského povolání spíše jako kněžství než ono ryze baptistické: jako služebnost Slova.




o kolárku se vede diskuse i v Církvi bratrské (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Mainstream v Úterý, 14. březen 2006 @ 15:29:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro zajímavost: na diskusním serveru Církve bratrské se objevil diskusní příspěvek, který komentuje zálibu předsedy rady CB v kolárku:

...Diskuse však upozornila na jiný problém, který se pojí k církvi bratrské a který nejlépe projevuje předseda rady z času na čas vystupující na veřejnosti v kněžském úboru (má to být talár, reverenda nebo něco jiného?). Jeden z diskutujících přede mnou správně upozornil, že církev brartská je placena státem, tudíž je určitým druhem státní církve. Předseda její rady se to svým vystupováním snaží potvrdit, jenže zapomíná, že, i když je tato církev protestantská, přece jen má svoji tradici, určité principy, jež vedly k jejímu vzniku, a ty sama jak jejím předsedou, kterým se nechává reprezentovat navenek, tak braním peněz od státu popírá. Navíc svým posunem k institucionalizaci směřuje k tomu, co reformovaná teologie, ke které se ve svých prvopočátcích svobodná církev reformovaná (nyní CB) hlásila, označuje za papalistickou herezi. Tak co myslíte nyní, nejsou v církvi bratrské věci, které by bylo třeba poněkud zreformovat?

viz: http://cb.cz/main/cs/content/document/view/385?mark=talár




k otázce liturgického oděvu (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Mainstream v Úterý, 14. březen 2006 @ 15:33:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Několik postřehů z materiálu „Liturgický oděv“ předloženého synodu Českobratrské církve evangelické v roce 2005:

Ve sledované otázce je třeba rozlišovat:
(a) Oděv jako znamení příslušnosti k duchovnímu stavu; nosí se i v běžném životě, nejen při bohoslužbě. Donedávna obvyklá praxe v římskokatolické církvi, dodnes v církvích pravoslavných. Sem patřil tzv. „Lutherrock“ německých a jiných luteránů (dnes již zřídka užívaný) a patří sem i oblíbený kolárek anglikánů, severských luteránů, dnes však i katolíků a jiných. Tyto oděvní prvky mají signalizovat, že jejich nositel je oddělen k duchovní službě a vyžaduje tedy zvláštní úctu. Reformace, obecně řečeno, byla zde zdrženlivá až odmítavá.
(b) Oděv liturgický, používaný jen při bohoslužbě. Jeho funkcí není předně zvýraznit zvláštnost jeho nositele, nýbrž vyzvednout zvláštní povahu bohoslužebné slavnosti. To je podtrženo různými oděvními prvky pro různé liturgické příležitosti (časy), pro různé liturgické role a pro různá stadia bohoslužby (např. římskokatolický biskup odkládá mitru=infuli před modlitbou).

Černý talár
Název pochází z lat. talaris=kotníkový, sahající ke kotníkům. Tento liturgický oděv je pokládán za specifikum církví vzešlých z reformace.
Původně byl nejspíše akademickým oděvem. Reformační církve tím naznačily, že výklad Božího slova a vedení obce vyžaduje určité vzdělanostní předpoklady. Probuzenecké (svobodné) církve však postřehly slabinu tohoto pojetí; výklad Božího slova a vedení sboru vyžaduje ještě jiné, hlubší předpoklady, než jen vzdělání. Jde o vnitřní povolání. Proto vysílají na kazatelny muže (někdy i ženy) v občanském oděvu.
Sama reformace, zvláště luterská, byla ve věci liturgického oděvu dosti svobodná a pokládala ji za adiaforon, které je možno odstranit, ale také ponechat, není-li jim přikládán vyšší význam.
V pruských zemích byl talár nařízen výnosy Viléma III. v letech 1811 a 1817 a dodnes je v Německu chráněn ústavou. Jednoznačně šlo o odznak příslušnosti k určitému veřejnému stavu. V Prusku byl v té době zaváděn jednotný oděv nejen pro faráře, ale stejně tak pro rabíny, právníky, profesory, poštovní, lesní a báňské úředníky a pohřební zřízence.
Některé církve navazující na reformaci užívají talárů jiné barvy (Jednota bratrská, Evangelická církev metodistická aj.) nebo neužívají talárů žádných.




předseda rady Církve bratrské o talárech (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Mainstream v Úterý, 14. březen 2006 @ 15:43:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z materiálu „Liturgie v Církvi bratrské“ z pera Pavla Černého, předsedy Rady Církve bratrské:

...někdy jsme možná příliš snadno kritizovali třeba i ten kazatelský talár jiných církvích. Když předstoupíme v neděli ráno před sbor, tak i přes všeobecné kněžství všech věřících, jsme postaveni do jedinečné kněžské role. Ať chcete nebo nechcete, řídíte bohoslužbu - řídíte něco úžasného, co se smí dít na této zemi. Modlíte se zástupně za druhé, vybíráte pro druhé písně, čtení z Božího slova, požehnání, vedete druhé při slavení svátostí Kristových. To je svým způsobem kněžská role. K tomu jste církví ordinováni. Vaše ústa zvěstují slovo Boží. Jste Božími nástroji. Svým jednáním a vystupováním určitým způsobem prostředkujete druhým Boží lásku, jindy Boží přísnost, Boží milost, ale někdy i Boží hněv.



Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.21 Seconds