poslal Nepřihlášený Dneska v noci [8.11.2013] prošel sněmovnou zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi.
Někteří z mých známých se z toho euforicky radují a sprostě nadávají
těm, kteří jsou proti. Další se radují z tohoto “konečného spravedlivého
řešení” a vidí v něm naději na růžové zítřky kooperativního modelu
vztahu církví a státu. Jiní z mých dobrých přátel se chytají za hlavu a
vidí v tom “pořádně prošívaný z ostudy kabát - žel pro nás katolíky…”
Fanoušci Svobodných chtějí na obranu proti takovýmto zákonům prosazovat
“všelidové veto” (že by znovu “vláda lidu” v podobě “přímé demokracie”? –
to mi ke Svobodným nějak nesedí, ale možná, že jsem to špatně
pochopil). A další mně jinak milí lidičkové tady na facebooku pokračují
ve znechucených výkřicích o nenažraných flanďácích, privilegovaném
postavení církví či daňových výhodách, výkřicích založených buď na
letité komunistické masáži školou povinného obyvatelstva nebo na
neznalosti přijatého zákona a širších souvislostí jeho schvalování…
Mně osobně, přiznám se, je z toho tak trochu ouzko. Zvlášť když tak
trochu vidím do způsobů, jakým se u nás v církvi někdy hospodaří či
hospodařilo (viz např. Trnava či Trmice, abych jmenoval jen mediálně
profláklé kauzy). Tuším tady šlo o volbu jednoho z mnoha (po těch letech
již asi všech) “velmi špatných řešení”. Mrzí mě, že představitelé mojí
církve nebyli schopni se pochlapit a říct něco jako:
Církev bez majetku přežila a svým
způsobem posílila i za komunistické totality, a tak bez majetku přežije i
současnou neoliberální, či budoucí neosocialistickou vládu a ekonomiku.
Dále budeme z veřejných rozpočtů MPSV a krajů a měst žádat – jako
ostatní neziskovky – o příspěvky na služby Charity. Dále budeme z
rozpočtů MK a krajů a měst žádat o příspěvky na záchranu kulturního
dědictví. Mnohem více budeme rozvíjet klasický fundraising. Mnohem více
zatáhneme naše věřící a spřízněné podnikatele či firmy do finanční
spoluzodpovědnosti za službu farností a dalších pastoračních a
charitativních projektů. To, na co mít nebudeme, prostě dělat nebudeme…
“Restituční” almužny (či danajského daru) se zcela zříkáme. (Nebo –
pokud by to bylo společensky průchodné – nám vydejte třeba jen tu půlku
pozemků, bez finančních náhrad.) Zřekneme se (či svolíme k postupnému
umenšování až k nule) finanční závislosti na platech pro duchovní od
státu s předpokladem hledání možností farářských “vedlejšáků” tam, kde
to je možné a vhodné (školství, sociální služby, supervize apod.). A –
milý státe – s naším souhlasem vytvoř zákon, kterým by byly odblokovány
pozemky pro rozvoj obcí. Možná moc idealisticky, ale přesto věřím, že v
takto utvářené společenské atmosféře by církve ani moc finančně
nestrádaly. Vrátily by se často k jádru své služby a z toho by časem
něco dobrého vyrostlo…
Budiž – k tomuto nikdo neměl odvahu. Je
tedy třeba se nyní poprat i s tímto “danajským darem”. A doluji z hloubi
svého srdce křehkou důvěru, že když církev přežila komunismus, přežije i
takto postavené restituce. Bude to sice možná větší fuška, než ten můj
výše načrtnutý scénář, ale přežije. Pokud se ovšem nadšení kritici
restitucí s jejich nadšenými zastánci nyní v církvi tak nerozhádají, že
zapomenou, že kolem sebe mají obyčejné lidi, kteří čekají spíš na
povzbudivé slovo evangelia, odvážnou spolupráci v občanské společnosti a
vytrvalou službu nejpotřebnějším.
Petr Hruška, farář římskokatolické farnosti v Chebu
Zdroj: http://zpravyzchebu.cz/