Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Nikola   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 1, článků celkem: 4977, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 4795, adminů: 23, uživatelů: 2384
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

7 114 776

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 20 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: Změna financování církví na Slovensku
Finance poslal Nepřihlášený

Po sedmdesáti letech na Slovensku dochází k revizi zákona o finanční podpoře církví a náboženských společností. Zákon z dílny ministerstva kultury SR včera podepsala prezidentka Zuzana Čaputová.

Jednou z hlavních změn tak bude, že stát už nebude přispívat na platy duchovních podle dosavadních tabulek, ale registrovaným církvím poskytne celkový balík peněz podle počtu věřících. Větší důraz bude navíc kladen na samostatné a nezávislé hospodaření církví. Schválení zákona podle ministerstva kultury zajistí „kontinuitu úrovně vztahů státu s církvemi a jasné, transparentní pravidla podpory jejich činnosti se zachováním vzájemné solidarity s menšími církvemi“. Konference biskupů Slovenska ve svém dřívějším prohlášení již uvedla, že změnu vítá.

Stát bude přispívat na činnost církví příspěvkem každoročně zvyšovaným o míru inflace a valorizaci. Celková částka příspěvku na např. rok 2020 se rozdělí tak, že prostředky ve výši tohotoročného příspěvku se mezi jednotlivé církve rozdělí tak jako v roce 2019, zbylá část celkové částky od státu (zvýšení o inflaci a valorizaci) bude církvím přerozdělena poměrně podle počtu věřících církví uvedeného ve sčítání obyvatel. Církvím, kterým v roce 2019 nebyl poskytnut příspěvek ze státního rozpočtu a církvím, které budou registrovány po nabytí účinnosti navrhovaného zákona, se poskytne příspěvek na základě jejich žádosti a podle počtu jejich věřících. Novela počítá také s tím, že pokud počet věřících ve srovnání s posledním zjišťováním klesne nebo naroste o více než deset procent, příspěvek státu ministerstvo kultury jednorázově sníží nebo zvýší, nejvýše však o 1/3 procentního poklesu nebo nárůstu počtu věřících.

Vložil: Mainstream v Neděle, 17. listopad 2019 @ 13:42:01 CET (44 čtenářů)
(Více... | 4516 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Jinak
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jinakost a stejnost jsou sestry, které nás provázejí celým naším životem. Teprve tam, kde se opakovanou zkušeností a jejím usazováním ustaví stejné, může se zjevit jiné. Abychom vůbec rozpoznali a pojmenovali jinakost, musíme se opřít o pevnou půdu stejnosti. Ale jinakost není nic trvalého. Je velmi prchavá a nestálá. Stačí chvíle, a to, co bylo zdánlivě nezařaditelně nové a jiné, stává se opět věcí známou, důvěrnou a okoukanou. Stejnost je stáří jinakosti.

Pokud stejnost je zárukou stability, pak jinakost můžeme vnímat jako oživující okamžiky zjevení. To, co se oddělí z monotónní a uspávající masy stejnosti, strhává na sebe naši pozornost a nutí nás k novému promyšlení – k nové konstrukci našeho světa. Touha po jiném je důležitým motorem tvorby a bádání téměř ve všech oborech lidské činnosti.

Tento dvojtakt stejnosti a jinakosti nemusíme pozorovat jen v běžném životě a jeho různých projevech (třeba na poli nejtěkavější jinakosti, kterou je móda). Dobře patrný je také v Písmu a způsobech Božího mluvení k člověku. Starý zákon je plný příběhů, kdy Hospodin promlouvá a jedná jinak, než je od něj očekáváno. Příběhů, ve kterých vyvádí svůj lid nejen z „domu otroctví“, ale také z rovnováhy svou nepředvídatelnou jinakostí. Ve chvíli, kdy se Izraeli podaří Boží jinakost jakžtakž domestikovat a proměnit v tradici, prolamuje se do stejnosti nový otřes jiného - Ježíš. Jeho mluvení a jednání, on sám, to vše je jiné, než by se dalo předpokládat. A zaráží to nejen jeho náhodné posluchače, kteří žasnou, že káže jinak než zákoníci a farizeové, ale i jeho vlastní učedníky, promítající do Ježíše různá mesiášská očekávání poplatná myšlenkovému světu jejich doby. 

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 31. říjen 2019 @ 13:21:21 CET (135 čtenářů)
(Více... | 3240 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: John Howard Yoder a praktiky Božího lidu
Teologie poslal Nepřihlášený

V roce 1991 publikoval John Howard Yoder, nepřehlédnutelný americký interpret teologického odkazu „radikální reformace“, jehož výročí jsme si nedávno připomínali („John Howard Yoder [1927–1997] a jeho Ježíšova politika“, Křesťanská revue LXXXIV/5,), studii, nazvanou „Svátost jako společenský proces: Kristus proměňující kulturu“ (Theology Today 48/3 [1991]). Navazovala na jeho dřívější přednášky a formálně představovala antitezi k populární typologii H. Richarda Niebuhra, obsaženou v knize Kristus a kultura z roku 1951. Yoder Niebuhrovo pojetí, v němž „kultura“ figurovala jako nějaká empirická danost, již v roce 1958 kritizoval, charakterizaci Krista jako toho, v němž dochází k proměně všech věcí, si však osvojil a spojil se svým vnímáním církve jako eschatologické (mesiánské) komunity.

Yoder v této studii předložil analýzu pěti vybraných „praktik“ apoštolské komunity či církve na podporu své obecnější teze, že křesťanská komunita představuje svébytnou sociologickou, resp. politickou entitu. Pět společenských praktik, které tu probíral – bratrské napomínání, univerzalitu duchovních obdarování, svobodu Ducha v každém setkání komunity víry, lámání chleba a ceremoniální uvedení do nové podoby lidství – později ještě rozvedl (pod trochu jinými titulky) v knize nazvané Politika těla: Pět praktik křesťanské komunity před přihlížejícím světem (Nashville 1993). Co tyto praktiky, vycházející především z pavlovských epištol, ale mající své paralely i v evangeliích a jiných novozákonních textech, spojuje, je to, že každá se týká jak interních aktivit křesťanské komunity, tak způsobů, jak vychází s okolním světem. Každá je exemplifikací obvykle podceňované nebo ignorované spojitosti mezi církevní praxí a sociální etikou. (Srv. i jeho stať „Království jako společenská etika“ ve sborníku The Priestly Kingdom, Notre Dame 1984.) Yoder byl dalek toho, aby tento soubor společenských praktik pokládal za relevantní jen pro samu církev: Každá z nich je podle něho model pro uspořádání života jiných skupin či pospolitostí ve světě, každá z nich může fungovat jako paradigma a skýtat poučení pro ty, kdo víru nesdílejí a do intencionálně duchovních pospolitostí nevstupují.

Vložil: Mainstream v Středa, 23. říjen 2019 @ 20:34:51 CEST (119 čtenářů)
(Více... | 12068 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: BWA vyhlašuje podporu ženám a odsuzuje nábožensky motivované násilí
Ze světa baptistů poslal Nepřihlášený

Podle dvou rezolucí, které Světový svaz baptistů schválil 11. července 2019 na svém generálním koncilu v Nassau (Bahamy), by se ženám mělo v jejich „Bohem daném povolání pro službu v církvi“ dostat potvrzení a baptisté by místo náboženské nesnášenlivosti měli raději zdůrazňovat lásku.

Rezoluce o uznání a potvrzení povolání žen v církvi je plodem třídenní Mezinárodní konference baptistů o teologickém vzdělávání s tématem „SPOLEČNĚ: nový pohled a nové porozumění církevním dějinám, které nejsou pouze dějinami mužů, nýbrž i žen“ [“TOGETHER: Re-Imagining, Re-Reading HERstory in the Church.”]. Konference se konala v Nassau těsně před výročním sjezdem Světového svazu baptistů.

Poslední rezoluci potvrzující přínos žen v církvi přijal Světový svaz baptistů rovněž v Nassau v roce 1988. Na letošním koncilu zazněla připomínka tehdejší rezoluce vyzývající baptisty, aby „vyjadřovali vděčnost za mnohá obdarování a za citlivý přístup, který ženy ve službě Ježíši Kristu a v práci celosvětové baptistické rodině přinášejí“ a aby „ve svých národních jednotách věnovali biblicky opodstatněnou a pečlivou pozornost tomu, aby se ženám v jejich obdarování dostalo uplatnění.“

Nová rezoluce vyzývá baptisty k „pokání z praktik a zvyklostí“, které se „ženám dosud bránily být plnohodnotnými údy těla Kristova, v tom, aby vzkvétaly jako lidské bytosti stvořené k obrazu Božímu“. Volá je k otevřenosti vůči působení Ducha svatého, jenž povede ke změně a umožní baptistům stvrdit „Bohem dané povolání žen pro službu v církvi“.

Vložil: Mainstream v Úterý, 24. září 2019 @ 21:06:51 CEST (105 čtenářů)
(Více... | 4440 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ROZDÍL MEZI KATOLICKOU A BIBLICKOU MARIÍ
Nezdravá učení poslal BohemianAnonymus

V tomto článku pojednám Pannu Marii ze dvou pohledů.

Prvním pohledem
 je pohled katolického biskupa sv. Alfonsa Maria de Liguori obsažený v díle "Vznešenosti Panny Marie", doplněný o moje biblické citáty. Dílo se  nachází na adrese: http://web.katolik.cz/feeling/library/vznpm-rukopis.pdf

V tomto pohledu jsem uvedl jen to, co pokládám za nejpodstatnější. U citátů knihy (kurzíva) uvádím stránkování, aby si čtenář mohl mé citace ověřit; jde mi o transparentnost - zvýraznění citovaného textu je mé vlastní. V této části jsem provedl srovnání (podle mého soudu) nejdůležitějších výroků biskupa z Liguori, s Biblí.   

Druhým pohledem
 je biblická výpověď o Panně Marii, kde jsem se omezil jen na to nejnutnější. 

Vložil: Mainstream v Pondělí, 16. září 2019 @ 16:25:07 CEST (182 čtenářů)
(Více... | 26978 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Jak skutečně rozpoznat, že společenství věřících je sekta?
Nezdravá učení poslal Nepřihlášený

Slovo "sekta" je nadávkou, za níž si každý čtenář představí něco jiného. Dá se z něho vyrozumět, že tazateli jde o rozpoznání špatných nebo dokonce nebezpečných rysů ve společenství. Rozpoznat tyto rysy bezpečně a nezpochybnitelně není možné. Už jenom proto, že i ve zdravém společenství se mohou klidně vyskytnout špatné způsoby jednání a naopak: jednotlivci se svatou hroší kůží dokážou čerpat i z velmi pochybně fungujících společenství.

Křesťanské společenství a jeho příslušníci zacházejí s věcmi, které se týkají Hospodina. Řečeno biblickým obrazem, zacházejí s "Božím jménem". A takového společenství se samozřejmě týká třetí přikázání: "Nezneužiješ jména Hospodina, svého Boha." Zneužitím je na prvním místě patrně myšleno používání Božího jména v magii a čarování, ale využívat a zneužívat síly toho, co patří k Bohu, můžeme i v daleko obyčejnějších činnostech. Pro nás evangelikály je, myslím, důležitých hlavně pět následujících oblastí.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 22. srpen 2019 @ 18:13:37 CEST (228 čtenářů)
(Více... | 4296 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Čtení kázání Jana Husa
Akce poslal Stanley

6.7. - Svátek mistra Jana Husa

Pražský sbor Luterské evangelické církve a. v., zve všechny na neformální veřejné čtení:

Magistri Iohannis Hus:

Kázání:  Na Veliku noc – Marek v 16. kapitole (kázání je v dobovém jazyce se slovníčkem). 

Betlémské náměstí - před Betlémskou kaplí.

Vložil: Mainstream v Středa, 19. červen 2019 @ 16:22:17 CEST (109 čtenářů)
(Více... | 426 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Usnesení Sjezdu delegátů BJB 2019
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Sjezd delegátů Bratrské jednoty baptistů
Praha
26. - 27. dubna 2019

Usnesení Sjezdu delegátů v Praze ve dnech 26. - 27. dubna 2019


1. SD přijal návrh na změnu programu jednání takto: Návrh č. 9 stažený na návrh navrhovatele.
Zbytek programu dle původního návrhu.

2. SD konstatuje, že usnesení minulého SD bylo naplněno.

3. SD vzal na vědomí zprávy předsedy a tajemníka VV BJB.

4. SD nepřijal návrh č. 1 sboru BJB Vikýřovice na vyloučení sborů v Jablonci a Kroměříži

5. SD nepřijal návrh č. 2 sboru BJB Kraslice (výzva k odchodu kazatele a staršovstva sboru v Lovosicích)

6. SD nepřijal návrh č. 3 sboru BJB Cheb I. (aby SD rozhodl, že sbor BJB Lovosice nadále tvoří členové, kteří chtějí zůstat v BJB a že tento sbor disponuje se svým majetkem i nadále v plné míře).

7. SD nepřijal návrh č. 4 sboru BJB Vikýřovice (Výzva části sboru BJB v Lovosicích k odchodu ze svazku sborů BJB bez sborového majetku movitého i nemovitého).

Vložil: Mainstream v Neděle, 09. červen 2019 @ 00:31:00 CEST (222 čtenářů)
(Více... | 4131 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Americká ´´liberální´´ teologie
Teologie poslal Nepřihlášený

Co je míněno „liberalismem“? V teologickém žargonu mívá ten výraz spíš pejorativní zabarvení. Proč? Ten termín vychází z latinského libertas, znamenajícího svobodu, volnost – a to je přece něco pozitivního. Aspoň v politice, v politické filosofii, zabývající se principy státu, způsobů jeho organizace atd. Liberalismus označuje sociálně-demokratické ideály. Libertas bylo jedním z hesel francouzské revoluce. V pozitivním smyslu je to užíváno v případě tzv. teologie osvobození (liberation theology). I v politice může ovšem liberalismus mít i trochu problematické aspekty, pokud je označením volného, ničím neregulovaného trhu, tržního hospodářství, které nijak nechrání ty sociálně slabší. Každopádně liberalismus není něčím, co lze přesně definovat, neoznačuje nějaký konkrétní systém nebo konkrétní metodu, to už by bylo proti smyslu celé věci.

Ani v teologickém kontextu neodkazuje „liberalismus“ k nějaké jednotné soustavě názorů, ale spíš k řadě spolu nějak souvisejících jevů, které se potom ovšem ještě liší v závislosti na prostředí (intelektuálním, církevním či národním), v němž se nacházejí. V každé zemi má proto teologický liberalismus svůj svéráz. Zpravidla stojí na základním přesvědčení, že nároky pravdy převyšují nároky nějaké autority, byť by touto autoritou bylo samo „zjevení“ – ať už zprostředkovaného Písmem nebo církevní tradicí. 

To může být zarážející: Především to, že nároky pravdy a nároky autority jsou stavěny do vzájemného konfliktu. Má to ovšem historické důvody. To je princip, který razilo už osvícenství, tedy sedmnácté století, poznamenal však i evropské myšlení staletí následujících. Sami zastánci (na autoritě nezávislého) racionálního kritéria pravdy dokázali přitom spojovat tento princip s různou mírou věrnosti křesťanské víře. Nebylo pro ně nijak obtížné řešit ten konflikt tvrzením, že veškerá pravda pochází od Boha a že Stvořiteli nelze vzdávat chválu omezením „pravdivosti“ jen na určité myšlenkové proudy, reprezentované určitými tradicí „posvěcenými“ výklady Písma nebo výroky církevních koncilů, papežů atd. Biblickému zjevení pouze upírali hodnotu nejvyšší (nezpochybnitelné) autority nebo v tom, co bylo za „zjevení“ označováno, viděli jen jednu z mnoha interpretací obsahu Bible. Zastánci autority a jedinečnosti zjevení, obhájci „tradice“, zase chápali, že žijí ve světě, kde jejich přesvědčení je pouze jedním z mnoha možných, kritérium nezávislého rozumu však popírali

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. červen 2019 @ 22:50:48 CEST (180 čtenářů)
(Více... | 30958 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Biblické křesťanství, teologie a baptisté
Teologie poslal Nepřihlášený

Komentátor „rakato“ se nedávno znovu vyjádřil k otázce správného rozumění Písmu a vztahu Písma a teologie. Jeho hledisko, které zřejmě předpokládá, že vyjadřuje stanovisko mnoha dalších čtenářů, jež toto téma zajímá, by se – když si připomeneme to, co napsal již dříve – dalo shrnout asi takto: Liberální teologie povyšuje rozum nad biblické zjevení, a proto si nezaslouží žádný respekt. Pravá teologie je založena na Bibli jako nadčasovém Božím slovu či zjevení, které „mluví o věcech, které jsou mimo náš časoprostor“. Jako takové je svrchovaným a svatým Bohem určeno hříšnému člověku, a proto platí i pro dnešní dobu, i když třeba není v módě. Jemu je třeba dát – ve věcech věrouky i morálky – přednost před výklady Písma, které odvádějí od evangelia a jeho dopadu na církev i společnost, i kdyby to byly denominační tradice a principy. Postoje baptistických mezinárodních struktur by tu neměly hrát žádnou roli.

Poznámka o „liberální teologii“ je klišé, u kterého se není ani třeba zastavovat: Rozum používají – a to nejen při „výkladu Písma“, ale už ve chvíli, kdy se snaží vyjádřit, co to vlastně Písmo (Boží slovo, zjevení) je – všichni. K myšlence „povýšení rozumu nad Písmo“ se nikdy žádný teolog nehlásil, to je prostě jen laciný pokus nadřadit vlastní rozumění Písmu (Božímu slovu) těm, s nimiž nesouhlasím. Naopak, důrazu na primát evangelia a jeho elementární význam pro církev i pro širší společnost nelze nic vytknout. Jde ovšem o to, co si pod tím představujeme.

Problém vidím již v tvrzení o „nadčasovosti“ Boží řeči k člověku. Nadčasovost je filosofický pojem, který se nemá v biblickém svědectví čeho dovolat. V nejlepším případě by to mohlo být nešikovné označení trvalé aktuálnosti a „včasnosti“ (Tim 4,2 – Bible kralická) kázání evangelia, ale tak to tu zřejmě míněno není. Autorita Božího slova pro Boží lid spočívá v tom, že on se z tohoto Slova rodí, že ono je vlastně jeho „autorem“ a on jedině z něj jako „Boží“ lid žije. V něm je Bůh nejenom „nad“ námi, ale především „s“ námi. Z toho, že nás toto Slovo předcházelo a předchází, nevyplývá, že je „o věcech, které jsou mimo náš čas a prostor“. Novozákonní svědectví nás učí, že Ježíš Kristus je Pánem, který nemění svou identitu, že je tentýž, včera, dnes i na věky; je tím, kdo byl, jest a přichází. To jsou časové údaje a týkají se našeho časoprostoru, protože jedině v něm mají smysl.

Vložil: Mainstream v Středa, 22. květen 2019 @ 22:56:55 CEST (590 čtenářů)
(Více... | 11461 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.4)

Všeobecné: E. S. Williams: Fenomén nového kalvinismu
Teologie poslal Nepřihlášený

Obrození světského křesťanství

Nový kalvinismus je hnutí, které zaplavuje sbory v USA i ve Spojeném království, jakož i dalších zemích po celém světě. Bylo popisováno jako obrození reformovaného učení Jana Kalvína a takových významných osobností jako Jonathan Edwards. Bylo nazváno „rostoucí perspektivou v rámci konzervativního evangelikalismu, která přijímá principy kalvinismu 16. století, zatímco se také snaží být relevantní v dnešním světě“. [1]

Jelikož je vedeno v evangelikálním světě dobře známými jmény, dává věrohodné zdání doktrinální zdravosti, ale při bližším zkoumání vidíme hnutí, které dramaticky mění způsob, jakým žijeme naše křesťanské životy. Staví se proti postoji téměř dvaceti století církevních dějin – že věřící by měli být odděleni od světa. Neboť nový kalvinismus plně podporuje hledání toho, čeho vyhledává svět, přivádění světa do církve v rámci bohoslužby a svědectví, a obrušování rozdílu mezi svatým a nesvatým. V zájmu jednotlivých křesťanů a sborů bychom si měli být vědomi velmi škodlivých aspektů hnutí, které se zdá tak slibné. Z důkazů předložených v této knize uvidíme, že problém nového kalvinismu spočívá jak v doktríně, tak v praxi – a v praxi zejména.

Domnělý úspěch nového kalvinismu pochází z několika vlivných křesťanských organizací, některých spojených s mega-sbory, jejichž vůdcové jsou ochotni vzájemně spolupracovat. Tato spolupráce rychle ovlivnila všechny evangelikální kruhy. Jeho vliv je takový, že i časopis Time, největší světový zpravodajský týdeník, zaznamenal jeho dopad na evangelikální svět, když ho zařadil na třetí místo v seznamu „deseti idejí, které mění svět právě teď“. To bylo v roce 2009. Bylo by omylem myslet si o novém kalvinismu, že stojí na jasném doktrinální postoji, neboť, jak uvidíme, je to široký stan zahrnující řadu různých myšlenek, učení, praktik a doktrín. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 10. květen 2019 @ 21:11:50 CEST (383 čtenářů)
(Více... | 20891 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.66)

Všeobecné: Nesuďte, abyste nebyli souzeni
Kázání poslal Nepřihlášený

Text: Matouš 7,1-6
Nesuďte, abyste nebyli souzeni. Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte, takovou Bůh naměří vám. Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku nepozoruješ? Anebo jak to, že říkáš svému bratru: ´Dovol, ať ti vyjmu třísku z oka´ - a hle, trám ve tvém vlastním oku! Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš, abys mohl vyjmout třísku z oka svého bratra. Nedávejte psům, co je svaté. Neházejte perly před svině, nebo je nohama zašlapou, otočí se a roztrhají vás.

Milé sestry a bratři, milí přátelé,
slyšeli jsme zdá se dosti jasnou výzvu pro svůj život „Nesuďte, abyste nebyli souzeni“. Skutečně se to na první poslech zdají dosti jasná a zřetelná slova. Skoro by se chtělo říct, že o nich snad není ani třeba dál mluvit a dál je rozebírat.

Jenže to je skutečně jen zdání, což poznáme velice záhy, totiž tehdy, když z roviny teorie a obecné zásady vstoupíme do praxe. Když se zkrátka začneme pokoušet tuto výzvu aplikovat a naplňovat ve zcela konkrétních situacích našeho života. Tu najednou zjistíme, že je o čem mluvit a o čem přemýšlet, neboť to původně jasné a zřetelné se komplikuje a před námi vyvstávají nové a nové otázky.

Vložil: Mainstream v Pátek, 10. květen 2019 @ 20:56:02 CEST (402 čtenářů)
(Více... | 13949 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.25)

Všeobecné: Ministerstvo kultury 26. března 2019 zveřejnilo registraci SBS
Ze světa baptistů poslal Nepřihlášený

Ministerstvo kultury 26. března 2019 zveřejnilo v Rejstříku církví a náboženských společností informaci o registraci Společenství baptistických sborů (SBS) ze dne 18. března 2019. 

Výpis o SBS v Rejstříku církví

Základní dokument SBS v Rejstříku církví

Vložil: Mainstream v Středa, 27. březen 2019 @ 21:40:28 CET (205 čtenářů)
(Více... | 601 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.42)

Všeobecné: BLUD KALVINISMU
Teologie poslal BohemianAnonymus

Rád bych zde ukázal na učení, které bere lidem naději. Tím učením je kalvinismus. Pokusím se zde ukázat rozdíl mezi biblickým a kalvinistickým učením. Bible nás učí, že Kristus je Spasitelem světa, nikoli toliko vyvolených (J. 4:42; 1J. 4:14). Kalvinismus toto popírá, neboť učí, že existují dvě skupiny lidí: Bohem předem vyvolených a lidí Bohem a předem bez příčiny zavržených. Tím popírá Boží spravedlnost (5M. 32:4 aj.).

Kalvinismus tedy hlásá omezenost Spasitelovy oběti, tj. že Spasitel zemřel pouze za některé, tedy vyvolené, což ale znamená, že z tohoto hlediska je Jeho oběť nedokonalá!!! Kdo však Bohu něco upírá, je pod Božím soudem; Bůh mu odejme jeho díl ze stromu života a ze svatého města (Zj. 22:19).

Vložil: Mainstream v Pátek, 01. únor 2019 @ 09:41:25 CET (900 čtenářů)
(Více... | 19303 bytů | 16 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Všeobecné: Dan Drápal: laskavost
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Netvrdím, že dříve byli lidé laskavější. Nechci nostalgicky vzpomínat a ani nevím, čím by se míra laskavosti dala poměřit. Vyjádřím se tedy velice opatrně: Jsem přesvědčen, že dnes by mohlo být laskavosti více. Laskavost je – alespoň podle některých překladů Galatským 5:22 – ovocem Ducha svatého.

Co je opakem laskavosti? Odpověď je zdánlivě jednoduchá: nelaskavost. Myslím, že můžeme zmínit ještě nevstřícnost, tvrdost, jedovatost, případně lhostejnost.

Domnívám se, že ovoce Ducha bychom měli nést ve všech sférách našeho života. V soukromí nejužší rodiny, v širší rodině, ve škole či v zaměstnání, v církvi… Proto mě zneklidňují někteří mí přátelé a známí, kteří dokáží být příjemní a usměvaví, ale jakmile přijde na politické (u některých na teologické) názory, najednou jim jakoby ztvrdnou rysy, oni zvážní a začnou mluvit velice nelaskavě.

Vložil: Mainstream v Středa, 23. leden 2019 @ 19:50:40 CET (230 čtenářů)
(Více... | 4294 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Podoba rodiny podle Bible
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Sarkastická poznámka na úvod by mohla být, že model Ježíšovy rodiny dneska celkem frčí. Starší partner s patnáctiletou svobodnou matkou, otec miminka nejasný…

Vedle soboty je manželství nejstarší Boží ustanovení – ale jak vidíme už na příkladu Svaté rodiny, není to všechno tak jednoduché.

Gn 1,1 až 2,4 – člověk („adam“) je muž a žena dohromady. To ukazuje k jednomu z podstatných rozměrů manželství. Manželství je vztah, kde jedinec překračuje hranice vlastní lidské osobnosti. To, co vyjadřuje obrazné vyjádření „jsou jedno tělo“ a současné právo postihuje společným jměním manželů. Proto manželství ukazuje až k Bohu a tajemství nejsvětější Trojice. Druhá zpráva o stvoření (Gn 2,18) pak přidává postřeh, že i muž ženu potřebuje jako pomoc, která mu ovšem bude postavena na roveň. Teprve s ženinou pomocí je muž kompletní. Pak se příběh vrací k původní intenci – poté, co muž opustí rodiče a přilne ke své ženě, stávají se jedním tělem. Prvotní určení dostává své naplnění.

Vložil: Mainstream v Pátek, 18. leden 2019 @ 18:24:08 CET (592 čtenářů)
(Více... | 5371 bytů | 8 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: PODOBENSTVÍ O FÍKOVNÍKU
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

V Písmu máme dva obrazy fíkovníku: suchý a živý, který vyhání listy s nadějí na sklizeň. Fíkovník je obrazem izraelského národa; Izrael ale zavrhl Krista (Ž. 118:22; Mt. 21:42; Mk. 12:10), nepřinesl ovoce (Mt. 21:18-20)  a proto byl odsouzen. Proto bylo Izraeli Boží království odňato a dáno národu, který přináší úrodu (Mt. 21:43). A tak byl Izrael rozptýlen mezi národy,  (např. Jr. 9: 14-16), mezi nimiž se stal kletbou (Zach. 8:13), ale po přijetí Krista se stane požehnáním (Iz. 19:24; Zach. 8:13-17).

Vložil: Mainstream v Neděle, 13. leden 2019 @ 21:46:33 CET (386 čtenářů)
(Více... | 12286 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ATM 2019 - Neděle 13.1. - Post-pravdivá společnost
Nedělní besídka poslal Nepřihlášený

Jan 18:37-38
Pilát mu řekl: Jsi tedy král?" Ježíš odpověděl: „Ty říkáš, že jsem král. Já jsem se proto narodil, a proto jsem přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas." Pilát mu řekl: „Co je pravda?" A když to pověděl, vyšel opět k Židům a řekl jim: „Já na něm žádnou vinu nenalézám.

Jan 17:15-19
Neprosím, abys je vzal ze světa, ale abys je zachoval od zlého. Nejsou ze světa, tak jako já nejsem ze světa. Posvěť je v pravdě: tvé slovo je pravda. Jako jsi mne poslal na svět, i já jsem je poslal na svět. A sám sebe za ně posvěcuji, aby i oni byli v pravdě posvěceni.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 11:14:49 CET (278 čtenářů)
(Více... | 5392 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ATM 2019 - Sobota 12.1 - Rozdělené srdce
Modlitební život poslal Nepřihlášený

Mk 6:7
On jim však řekl: „Dobře prorokoval Izaiáš o vás pokrytcích, jak je napsáno: .Tento lid mne ctí rty, ale jejich srdce je ode mne velmi daleko.

Mk 12:29-30
Ježíš odpověděl: „První je: "Slyš, Izraeli, Pán, náš Bůh, Pán jediný jesť a .budeš milovat Pána, svého Boha, z celého svého srdce, z celé své duše, z celé své mysli a z celé své síly'".

Př 4:23
Především střež a chraň své srdce, vždyť z něho vychází život.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 11:13:34 CET (187 čtenářů)
(Více... | 4083 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ATM 2019 - Pátek 11.1. - Generační konflikt
Modlitební život poslal Nepřihlášený

Soudců 6:25-31

Té noci mu Hospodin poručil: "Vezmi býčka, který patří tvému otci, toho druhého býka, sedmiletého. Zboříš Baalův oltář, který patří tvému otci, a skácíš posvátný kůl, který je u něho. Pak zbuduješ podle řádu na vrcholu tohoto kopce oltář Hospodinu, svému Bohu, vezmeš toho druhého býka a budeš jej obětovat jako zápalnou oběť na dříví z posvátného kůlu, který jsi skácel." Gedeón přibral deset mužů ze svých služebníků a vykonal, k čemu jej vyzval Hospodin. Protože se však bál domu svého otce a mužů města, nevykonal to ve dne, nýbrž v noci. Za časného jitra mužové města vstali, a hle, Baalův oltář byl rozbořen, posvátný kůl, který byl u něho, byl skácen a druhý býk byl obětován na zbudovaném oltáři. Vyptávali se jeden druhého: .Kdo tohle udělal?" Pátrali a hledali, až zjistili, že to udělal Gedeón, syn Jóašův. Tu vyzvali mužové města Jóaše: "Vydej svého syna: musí zemřít. Rozbořil Baalův oltář a skácel posvátný kůl, který byl u něho." Jóaš však odpověděl všem, kteří stáli proti němu: "To vy chcete vést spor za Baala? Copak vy ho zachráníte? Kdo za něj chce vést spor, ať do jitra zemře! Je-li Baal bohem, ať si sám vede svůj spor, jemu přece rozbořil oltář."

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 11:11:32 CET (154 čtenářů)
(Více... | 5301 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ATM 2019 - Čtvrtek 10.1. - LGBT
Modlitební život poslal Nepřihlášený

Lk 10:25-37

Tu vystoupil jeden zákoník a zkoušel ho: "Mistře, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?" Ježíš mu odpověděl: .Co je psáno v Zákoně? Jak to tam čteš?" On mu řekl: „Miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí' a 'miluj svého bližního jako sám sebe.'" Ježíš mu řekl: "Správnější odpověděl. To čiň a budeš živ." Zákoník se však chtěl ospravedlnit, a proto Ježíšovi řekl: ,A kdo je můj bližní?" Ježíš mu odpověděl: "Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha a padl do rukou lupičů: ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet polomrtvého. Náhodou šel tou cestou jeden kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se mu. A stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a uviděl ho. Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a uviděl ho, byl pohnut soucitem; přistoupil k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem a obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam se o něj staral. Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: .Postarej se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se budu vracet." Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?" Zákoník odpověděl: "Ten, který mu prokázal milosrdenství." Ježíš mu řekl: "Jdi  a jednej také tak."

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 11:10:05 CET (771 čtenářů)
(Více... | 5945 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ATM 2019 - Středa 9.1. - Role žen v církvi
Modlitební život poslal Nepřihlášený

Lk 10:38-42

Stalo se, když šli dále, že vešel do jedné vesnice. Nějaká žena jménem Marta jej přijala do svého domu. Měla sestru, která se jmenovala Marie. Ta se posadila k Pánovým nohám a poslouchala jeho slovo. Ale Marta byla rozptýlena prací s obsluhováním. Přistoupila k němu a řekla: "Pane, nezáleží ti na tom, že mě má sestra nechala sloužit samotnou? Řekni jí přece, ať mi pomůže!" Pán jí odpověděl: "Marto, Marto, děláš si starosti a znepokojuješ se mnoha věcmi, jedno je však potřeba. Marie si vybrala dobrý díl, jenž jí nebude odňat."

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 11:08:55 CET (218 čtenářů)
(Více... | 6511 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ATM 2019 - Úterý 8.1 - Strach z imigrace muslimů
Modlitební život poslal Nepřihlášený

Iz 8,11-13
Vždyť toto mi řekl Hospodin, když mě uchopil za ruku a varoval mě, abych nechodil po cestě tohoto lidu: Neříkejte spiknutí všemu, čemu tento lid říká spiknutí: toho, z čeho má on strach, se nebojte a nestrachujte. Hospodin zástupů - jen on vám budiž svátý: jen jeho se bojte, ať on je předmětem vaší bázně.

Dt 10:17-19
Vždyť Hospodin, váš Bůh, je Bůh bohů a Pán pánů, Bůh veliký, všemocný a vzbuzující bázeň, který nebere ohled na osobu a nepřijímá úplatek, ale zjednává právo sirotku a vdově, miluje hosta a dává mu chléb a šat. Milujte tedy hosta, neboť jste byli hosty v egyptské zemi.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 11:05:33 CET (170 čtenářů)
(Více... | 5600 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ATM 2019 - Pondělí 7.1. - Nálepky
Modlitební život poslal Nepřihlášený

1 Kor 1:11-13, 3:4-6, 3:9, 3:21-23, 4:5-6

Dověděl jsem se totiž o vás z domu Chloé, bratří, že jsou mezi vámi spory. Myslím tím to, že se mezi vámi říká: Já se hlásím k Pavlovi, já zase k Apollovi, já k Petrovi, já ke Kristu. Je snad Kristus rozdělen? Což byl Pavel za vás ukřižován? Nebo jste byli pokřtěni ve jméno Pavlovo? ...

Když se jeden z vás hlásí k Pavlovi a druhý k Apollovi, neznamená to, že jste lidé světa? Kdo je vlastně Apollos? A kdo je Pavel? Služebníci, kteří vás přivedli k víře, každý tak, jak mu dal Pán. Já jsem zasadil, Apollos zaléval, ale Bůh dal vzrůst; 
Jsme spolupracovníci na Božím díle, a vy jste Boží pole, Boží stavba.... 

A tak ať se nikdo nechlubí lidmi. Všechno je vaše, ať Pavel nebo Apollos nebo Petr, ať svět nebo život nebo smrt, přítomnost nebo budoucnost, všechno je vaše, vy však jste Kristovi a Kristus je Boží....

Nevyslovujte proto soudy předčasně, dokud Pán nepřijde. On vynese na světlo to, co je skryto ve tmě, a zjeví záměry srdcí: tehdy se člověku dostane chvály od Boha. Toto jsem, bratří, kvůli vám vztáhl na sebe a na Apolla, abyste se na nás naučili, co znamená ,ne nad to, co je psáno", a nikdo se nepyšnil jedním z nás proti druhému.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 11:02:45 CET (125 čtenářů)
(Více... | 5343 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ATM 2019 - Neděle 6.1. - Nepřátelé
Modlitební život poslal Nepřihlášený

Př 25:21-22
Hladoví-li ten, kdo tě nenávidí, nasyť jej chlebem, žízní-li, napoj ho vodou, tím shrneš řeřavé uhlí na jeho hlavu a Hospodin ti odplatí.

Mt 5:43-48
Slyšeli jste, že bylo řečeno: ,Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.'Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž? Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 20. prosinec 2018 @ 10:59:06 CET (110 čtenářů)
(Více... | 3796 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: BŮH NEPLÁNOVAL HŘÍCH-ALE ZÁCHRANU Z JEHO NÁSLEDKŮ!
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

1. Boží vševědoucnost

V této úvaze vycházím ze skvělé, perfektně dotažené formulace prof. Sauera (1898 – 1959) o Boží vševědoucnosti, kterou uvádím:

„Věčný Bůh sám nezná posloupnost typu „před a „po“. Vidí všecky časy současně, a proto je pro Něho i celý svět se všemi jeho dimenzemi věčně přítomným. I když mu teprve jeho stvořitelské slovo dává časově historický počátek, v jeho myšlení byl přece již od věků bez začátku a bez času. Žádný lidský tvor si nikdy nemůže udělat představu o tomto organickém sepětí věčnosti a času, jakož i o celém komplexu Božího myšlení.“

Pramen: Erich Sauer: Svítání spásy světa, kap. 1: Věčnost před stvořením světa, str. 11; KSb Ostrava 1993; ISBN 80-85237-42-3.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 29. říjen 2018 @ 22:57:49 CET (475 čtenářů)
(Více... | 30645 bytů | 6 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Všeobecné: Kázání o odmítnutí starostí
Kázání poslal Stanley

První čtení: Deuteronomium 2,7: „Hospodin, tvůj Bůh, ti při veškeré práci tvých rukou žehnal; znal tvé putování touto velikou pouští. Už po čtyřicet let je Hospodin, tvůj Bůh, s tebou; v ničem jsi nestrádal.“

Druhé čtení: Filipským 4,6 - 7:  „Netrapte se žádnou starostí, ale v každé modlitbě a prosbě děkujte a předkládejte své žádosti Bohu. A pokoj Boží, převyšující každé pomyšlení, bude střežit vaše srdce i mysl v Kristu Ježíši.“

Vložil: Mainstream v Pátek, 26. říjen 2018 @ 12:53:31 CEST (226 čtenářů)
(Více... | 13819 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Ztracený svět 1. kapitoly První knihy Mojžíšovy (recenze)
Knihovna poslal Nepřihlášený

John Walton je profesorem Starého zákona na Wheaton college. Jeho krátkou knihu Ztracený svět 1. kapitoly První knihy Mojžíšovy v českém překladu vydal Návrat domů. Kniha je rozdělena do 18 krátkých kapitol, tzv. „tezí“, v nichž autor velmi srozumitelně představuje svůj názor na původní smysl Genesis 1.

Zjednodušeně by se dalo říci, že Genesis 1 je dle Waltona textem připodobňujícím vesmír k Božímu chrámu, v němž je Bůh představen ne toliko jako stvořitel hmotných věcí, ale spíše jako zadavatel funkce a řádu. Z toho dle Waltona vyplývá, že Genesis 1 by neměla hrát žádnou úlohu v dialogu křesťanství s moderní vědou.

Vložil: Mainstream v Sobota, 20. říjen 2018 @ 22:03:19 CEST (199 čtenářů)
(Více... | 13202 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Všeobecné: Recenze knihy Dr. Waltona - Ztracený svět Genesis 1
Knihovna poslal Nepřihlášený

(J. H. Walton, The Lost World of Genesis One, InterVarsity Press, 2009)

Je skutečností, že ty nejpozoruhodnější a nejgeniálnější objevy mají často velmi jednoduchou podstatu. A to do té míry, že ostatní s údivem říkají: "jak je možné, že nás něco takového nenapadlo již dávno?". Po seznámení se s interpretací první kapitoly knihy Genesis od Dr. Waltona se mě zmocňuje velmi podobný dojem. A nejsem sám!

Například D. A Young o této knize napsal: "Každý teolog, každý pastor, každý křesťanský přírodovědec... musí okamžitě odložit veškerý svůj materiál ke čtení a okamžitě začít absorbovat obsah knihy J. Waltona... On doslova odmrštil všechny marné pokusy doložit z první kapitoly bible moderní vědu." Velmi pochvalně se o knize vyjadřuje také jeden z nejznámějších křesťanských vědců současnosti, prof. F. S. Collins, vedoucí projektu sekvencování lidského genomu: "Tato kniha prezentuje novou hluboce významnou analýzu obsahu Genesis...". Chtěl bych se v této recenzi proto pokusit ve značné stručnosti nastínit podstatu, na které je výklad Dr. Waltona založen.

Vložil: Mainstream v Sobota, 20. říjen 2018 @ 22:03:02 CEST (159 čtenářů)
(Více... | 16611 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Všeobecné: Bieli evanjelikáli v USA podporujú Trumpa a negatívne vnímajú demografické zmeny
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Americký štatistický úrad (United States Census Bureau) odhaduje, že počet Američanov bielej pleti bude v nadchádzajúcich desaťročiach klesať (zo 199 miliónov v roku 2020 na 179 miliónov v roku 2060), zatiaľ čo celkový počet obyvateľov USA neustále porastie (tu).

Nedávna štúdia (tu) Inštitútu pre výskum náboženstva vo verejnom priestore (Public Religion Research Institute) venovaná stavu americkej demokracie sa okrem iných tém zamerala aj na tento trend. Štúdia si taktiež všímala náboženský aspekt tejto problematiky.

Spomedzi rôznych náboženských skupín sú bieli evanjelikálni protestanti jedineční v tom, v akom rozsahu vnímajú demografické zmeny ako negatívny vývoj pre USA. Viac než polovica (52%) bielych evanjelikálnych protestantov hovorí, že ak väčšina obyvateľov USA bude nebelošská, predstavuje to pre ich krajinu negatívum. Rovnaký názor naproti tomu zastáva 39% bielych protestantov z etablovaných cirkví, 32% katolíkov a 23% nábožensky nezaradených Američanov.

Vložil: Mainstream v Pátek, 24. srpen 2018 @ 23:47:15 CEST (161 čtenářů)
(Více... | 2375 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.59 Seconds