Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 

Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Radoslav   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 5285, komentáře < 7 dní: 0, komentářů celkem: 4981, adminů: 23, uživatelů: 2408
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Povzbuzení


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

7 558 372

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 8 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: Opatření Ministerstva zdravotnictví ke koronavirové situaci od 3. května 2021
Společnost poslal Nepřihlášený

Mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví (přílohy usnesení vlády č. 418) se s platností od 3. května včetně mění hygienická omezení takto (vypisuji pouze body týkající se církevního provozu; pomíjím opatření týkající se obchodu, škol apod., podobně jako opatření omezená na Karlovarský, Plzeňský či Královéhradecký kraj; nekomentuji ani omezení přeshraničního cestování a podmínky pobytu cizinců). Oproti stávajícímu stavu se prakticky nic nemění.

Příloha č. 4 usnesení vlády č. 418 upravuje používání ochranných prostředků dýchacích cest takto (zjednodušuji technické požadavky):

Respirátor FFP2, KN 95 bez výdechového ventilu nebo rouška jsou nutné:

a) ve všech vnitřních prostorech staveb, mimo bydliště nebo místo ubytování (např. hotelový pokoj),
b) na všech ostatních veřejně přístupných místech v zastavěném území obce,
c) na všech ostatních veřejně přístupných místech mimo zastavěné území obce, kde dochází na stejném místě a ve stejný čas k přítomnosti alespoň 2 osob vzdálených od sebe méně než 2 metry, nejedná-li se výlučně o členy domácnosti.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 03. květen 2021 @ 22:30:13 CEST (19 čtenářů)
(Více... | 9191 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Poprvé v historii se hlásí k náboženské příslušnosti méně než polovina Američann
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Nový průzkum agentury Gallup ukázal, že méně než polovina (47 %) Američanů je členem křesťanského společenství, synagogy nebo mešity. Poprvé tak počet lidí hlásících se k nějakému náboženství klesl pod polovinu.

Jak informuje portál Relevant ještě v roce 1999 to činilo 70 procent. V roce 1937, kdy Gallup poprvé začal dělat průzkum mezi Američany, na tuto otázku odpovědělo kladně 73 procent dotázaných.

Podle Relevant to automaticky neznamená, že Spojené státy se stávají stále více sekulárnější a upozorňuje na rostoucí skupinu lidí (21 %) označující se jako tzv. „nones“. Jedná se o občany, kteří se neidentifikují se žádnou církví nebo společenstvím, ale to ještě automaticky neznamená, že jsou nevěřící.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 15. duben 2021 @ 14:26:49 CEST (49 čtenářů)
(Více... | 1668 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Velikonoční sčítání lidu
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

„Stalo se v oněch dnech /v srpnu 2020/, že vyšlo nařízení /zákon o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2021 č. 332/2020 Sb. /od císaře Augusta/ resp. předsedy poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Radka Vondráčka, prezidenta ČR Miloše Zemana a předsedy vlády ČR Andreje Babiše/, aby byl po celém světě /resp. v České republice/ proveden soupis lidu.“ (srov. Lk 2, 1)

V křesťanské tradici máme „soupis lidu“ spojený s vánočními událostmi. Autor Lukášova evangelia touto zmínkou zasazuje narození Ježíše Krista do kontextu „světových dějin“ a zároveň vysvětluje, jak došlo k tomu, že se Ježíš „z města Nazareta“ narodil v Betlémě.

V České republice se letošní sčítání lidu v podstatě kryje s velikonočním obdobím a nakonec se týká i víry. Původní návrh otázku na víru a příslušnost k církvi nebo náboženské společnosti neobsahoval, neboť při minulém sčítání v roce 2011 na ni neodpovědělo 45,2 % obyvatel. Dalších 6,7 % sice uvedlo, že jsou věřící, ale neuvedli žádnou církev nebo náboženskou společnost. Nejvíc věřících se tehdy přihlásilo k Církvi římskokatolické (10,3 %), Českobratrské církvi evangelické (0,5 %) a Církvi československé husitské (0,4 %).

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 15. duben 2021 @ 14:23:28 CEST (50 čtenářů)
(Více... | 3180 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Všeobecné: Sčítání lidu 2021 - Informace pro členy a přátele baptistického hnutí
Akce poslal Nepřihlášený

Na základě informace generálního sekretáře ERC ke sčítání lidu, které proběhne na přelomu března a dubna 2021, upozorňujeme všechny členy, přátele a sympatizanty baptistického hnutí, že mohou podle svých osobních preferencí vyplnit odpověď na nepovinnou otázku po náboženské víře (ve sčítacím formuláři kolonka B10). Ta je formulována slovy: „Uveďte Vaši náboženskou víru (náboženský směr, hnutí, církev nebo společnost, ke které se hlásíte).“

Otázka je sice zařazena jako nepovinná a formálně její výsledky k ničemu konkrétnímu neslouží, z minulosti ale víme, že výsledky se stanou podkladem pro rozhodování státních a veřejných institucí ve vztahu k církvím na příštích 10 let. Proto zvažte, ač je údaj dobrovolný a nepovinný, vyplnění i této kolonky.

Vložil: Mainstream v Středa, 24. březen 2021 @ 10:46:32 CET (155 čtenářů)
(Více... | 3575 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Jáchym Gondáš: Poslušně
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Ve své útlé knize Fantazie a poslušnost z roku 1968 píše Dorothee Sölle: „Je možno v životě přesně rozlišovat mezi poslušností vůči Bohu, kterou máme uznat, a mezi poslušností vůči lidem, kterým ji můžeme nebo máme z dobrých důvodů odepřít? Domnívám se spíše, že jsme dnes jako křesťané povinni podrobit kritice jakoukoli poslušnost a že tato kritika musí být radikální!“ Změnilo se něco zásadního v církvi a společnosti od doby, kdy byla tato slova napsána? Může se zdát, že se změnilo mnohé. Minimálně dnes o významu slova „poslušně“ nepřemýšlíme v bezprostředním stínu politického režimu, který si absolutní poslušnost nárokoval. A nejen to. Od šedesátých let do značné míry vyvanula i dusivá poslušnost autoritám rodinným, generačním, kulturním. Může se tak zdát, že do určité míry je radikalita Dorothee Sölle anachronismem.

Přesto ani my nejsme vyvázáni z nutnosti znovu přemýšlet, je-li poslušnost (českým protestantům tak důvěrně známá, coby hlavní ctnost Karafiátových broučků) skutečně bytostnou součástí křesťanství, nebo spíše jeho Achillovou patou. Už jen proto, že Písmo – zejména v Kralickém překladu – důrazem na poslušnost nešetří. A to nejen ve vztahu k Hospodinu, ale i k „pánům tělesným“ (Ef 6,5). Možná, že nejsme schopni v „životě přesně rozlišovat“, kdy je naše poslušnost na místě, nicméně pokud nechceme odložit Bibli do archivu, nelze neusilovat alespoň o rozlišení nepřesné, situační a nedefinitivní.

Vložil: Mainstream v Středa, 17. březen 2021 @ 20:43:09 CET (87 čtenářů)
(Více... | 3160 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Českobratrská církev evangelická uspořádala diskusi o homosexualitě
Etika poslal Nepřihlášený

V posledních desetiletích, určitě po celou druhou polovinu minulého a v uběhlých prvních dvou dekádách našeho století se mluví otevřeněji o tématech, která byla dříve tabuizována. Jedním z nich je lidská sexualita v kontextu lidské osobnosti a sociálních vztahů. Pozornost vzbuzují i různé menšinové erotické preference, nejvíce z nich snad partnerské soužití osob stejného pohlaví.

Křesťanské církve (a obdobně jiná náboženská společenství) byly brzy postaveny před otázku, jak mají hodnotit homosexuální preference, jak by mělo vypadat doprovázení takových dvojic, je-li možné žehnat takovým erotickým konstelacím na společnou cestu životem, je-li možný jejich sňatek analogický doposud samozřejmému sňatku muže a ženy a mohou-li veřejnou službu v církvích vykonávat osoby, které ke své odlišné orientaci a partnerskému soužití hlásí.

Vložil: Mainstream v Středa, 17. únor 2021 @ 10:56:34 CET (97 čtenářů)
(Více... | 10125 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Církev ve virtuálním prostoru V.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Po kapitole věnované hlavním okruhům námitek, rizik i očekávání a možností, spojených s „provozováním“ bohoslužeb a dalších společných církevních činností na internetu videu (časopis Protestant 10/2020), se autor v závěrečné kapitolce věnuje otázce: Znamená virtuální nutně deficitní?

Virtuální = deficitní?

Tento cyklus byl nazván „církev ve virtuálním prostoru“. Na závěr se ještě vraťme právě k pojmu virtuální/virtualita. V našem kontextu je toto slovo užívané častěji (virtuální církev, virtuální víra, virtuální bohoslužby) než např. slovo „digitální“, které se jako spojení „digitální církev“ často užívá v Německu.

Vložil: Mainstream v Středa, 17. únor 2021 @ 10:54:40 CET (64 čtenářů)
(Více... | 8559 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Církev ve virtuálním prostoru IV.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Po kapitole věnované videu a internetu (časopis Protestant 9/2020) v závěrečných kapitolách probere autor hlavní okruhy námitek, rizik i očekávání a možností, spojených s „provozováním“ bohoslužeb a dalších společných církevních činností na internetu.

Média stupňují riziko odcizení

Obavy a nadšení provázejí média po celé dějiny. Souvisí to bezpochyby s dvojím založením člověka: bezdůvodně se bát toho, co nezná, či toho, co je nové; nebo naopak to nové utopicky přeceňovat. Je ale také zřejmé, že obavy a nadšení spojované s médii mají svůj reálný základ. Neboť dvojznačnosti života se nevyhnutelně projevují i ve dvojznačnosti fenoménu médií, tedy těch smyslově vnímatelných prostředků, skrze něž dochází ke komunikaci, i komunikaci evangelia.

Je očividné, že užívání každého média, jak četba knihy, tak poslouchání rozhlasu, chození do kina či sledování televize se stávalo či může stát v nejobecnější rovině tím, co aktualizuje lidské odcizení: (sebe) obelhávání, manipulaci, zneužívání, únik ze světa skutečného do světa neskutečného.

Vložil: Mainstream v Neděle, 07. únor 2021 @ 20:02:35 CET (77 čtenářů)
(Více... | 10227 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Novokalvinisté učí jiný charakter Krista
Svědectví poslal Nepřihlášený

20. listopadu 2020

Svědectví manželů, kteří odmítli kalvinismus.

Zdravím vás,

na vašem Faceboku jsem objevila pro mě a mého manžela zajímavou stránku: Koutek pro ex-kalvinisty, kde je několik zajímavých článků ohledně problematičnosti a odchodu od tohoto učení (které je dle nás ve většině denominacích hlásáno jako pravé evangelium Krista Ježíše).

Dle naší osobní zkušenosti ta zmiňovaná problematičnost souvisela nejen s naší nevědomostí, ale ze stran kalvinistických sborů i s určitým utajováním a zamlčováním toho, co kalvinismus učí.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 04. leden 2021 @ 09:58:10 CET (225 čtenářů)
(Více... | 10835 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Nová vládní opatření pro bohoslužby od neděle 27. prosince 2020
Zprávy poslal Nepřihlášený

Konkrétní informace týkající se bohoslužeb v krizovém opatření vlády č. 1375 pro období od 27. prosince 2020 00:00 hodin do 10. ledna 2020 23:59 jsou následující:

IV. omezuje právo pokojně se shromažďovat podle zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů, tak, že každý účastník je povinen mít ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének, a

a) shromáždění, nejde-li o shromáždění podle písmene b), se může konat pouze mimo vnitřní prostory staveb a může se jej účastnit celkem nejvýše 100 účastníků, a to ve skupinách po nejvýše 20 účastnících a při zachování rozestupů mezi skupinami účastníků alespoň 2 metry,

b) shromáždění pořádaného církví nebo náboženskou společností v kostele nebo v jiné místnosti určené pro náboženské obřady se nesmí účastnit více účastníků, než odpovídá obsazenosti nejvýše 10 % míst k sezení, přičemž účastníci, s výjimkou osob vedoucích nebo zajišťujících obřad, po většinu času sedí na sedadlech, dodržují, s výjimkou členů domácnosti, minimální rozestupy 2 metry mezi účastníky sedícími v jedné řadě sedadel, před vstupem do vnitřního prostoru si dezinfikují ruce, nedochází k podávání ruky při pozdravení pokoje a v rámci shromáždění nedochází k hromadnému zpěvu s výjimkou, kdy zpěváci nebo sbor jsou oddělení od ostatních účastníků shromáždění tak, aby bylo zabráněno šíření kapének;

Vložil: Mainstream v Úterý, 29. prosinec 2020 @ 11:41:51 CET (84 čtenářů)
(Více... | 2905 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Církev ve virtuálním prostoru III.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Po historickém srovnání nástupu s nástupem knihtisku a televize (časopis Protestant 8/2020) se autor dostává k videu a internetu.

Obavy a očekávání – video

Podobné debaty se objevily, když se na přelomu šedesátých a sedmdesátých let 20. století začala objevovat videotechnologie. I s videem se pojil dualismus velkého očekávání a obav: video má dopomoci k větší autonomii diváka a má ho vzdělávat. Divák zítřka bude díky tomu aktivní, bude se podle svých přání podílet na televizním programu, bude kritičtější a selektivnější a sám bude chtít vysílat. Video je chápáno jako faktor emancipace na mediálních koncernech a veřejném mínění. Podobně je streamování bohoslužeb nezávislé na centrálně rozhlasem a televizí přenášených bohoslužbách.

Vložil: Mainstream v Úterý, 29. prosinec 2020 @ 11:34:30 CET (79 čtenářů)
(Více... | 8417 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ČINNOST SATANA V CÍRKVI
Sborový život poslal BohemianAnonymus

ÚVOD

K níže uvedenému textu, pocházejícímu z knihy br. kaz. Aloise Adlofa "Výklad modlitby Páně" vydané nákladem Křesťanského spolku mladíků v Čechách; vydáno v Praze v r. 1922, bych předeslal to, že každá církev, či sbor je směsicí pšenice a agresivního koukolu, který se snaží pšenici zadusit. (Mt. 7:15; 1Kor. 5; 11:19; 2Kor. 11:13; 2Pt. 2:1; a další). Je tudíž nedokonalá a proto si nemůže nárokovat název "Pravá církev Kristova". Naproti tomu Církev Kristova sestávající z jednotlivých údů byla, je a bude pouze jedna, ať už se její údy nacházejí kdekoli - je bez poskvrny a vrásky(Ef. 5:27). Jen na pšenici se vztahují Spasitelova slova, že ji brány pekel nepřemohou. (Mt. 16:18). Koukol totiž branám pekelným již slouží.

Pojem, jako např. církev katolická, či pravoslavná, je světský termín, který samozřejmě nemá oporu v Bibli. Jde o náboženské organizace. Z biblického hlediska je každý sbor církví (např. 1Kor. 1:2); někdy skupina jednotlivých sborů (např. 2Kor. 11:8); sbor dokonce existuje i v jediné domácnosti (např. Ř. 16:5; 1Kor. 16:19). Ve svých tvrzeních jdu dokonce tak daleko, že tam, kde se dva, či tři sejdou v Kristově jménu existuje církev Boží, tedy sbor. Koukol se v Kristově jménu ani scházet nemůže! (Mt. 18:20).

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 03. prosinec 2020 @ 14:36:34 CET (191 čtenářů)
(Více... | 10437 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Nová pravidla pro účast na bohoslužbách od 3. prosince 2020
Sborový život poslal Nepřihlášený

Podle dnešního (30. 11. 2020) usnesení Vlády ČR bude s účinností od 3. prosince 2020 na bohoslužbách povolen takový počet účastníků, který v daném kostele nepřekročí 30% míst k sezení.

Toto krizové opatření vlády (ze dne 30. 11. 2020) začne platit 3. prosince 2020 od 00:00 hodin a potrvá do 12. prosince 2020 do 23:59.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 30. listopad 2020 @ 23:08:52 CET (137 čtenářů)
(Více... | 2827 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Počet lidí na bohoslužbách bude od čtvrtka 3.12. záviset na velikosti kostela
Zprávy poslal Nepřihlášený

Od čtvrtka se budou moci v Česku po šesti týdnech otevřít zčásti muzea a galerie. Vláda rozhodla, že celá země přejde ve čtvrtek do třetího stupně protiepidemického systému. Podle něj se mohou otevřít galerie a muzea z jedné čtvrtiny své kapacity. Podle systému PES by se mohly také otevřít některé památky, musí je ale navštěvovat skupiny maximálně do deseti lidí.

Limit 30 osob ale zůstává i pro menší kostely a modlitebny

Počty lidí na bohoslužbách se budou od čtvrtka řídit velikostí kostela. Po jednání vlády to uvedl ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). "Nejen kvůli době adventní jsou upraveny bohoslužby, budou se řídit nikoli absolutním počtem osob, ale kapacitou kostela," uvedl. Obecně má platit pravidlo jedné osoby na 15 metrů čtverečních plochy. V platnosti ale zůstává omezení počtu účastníků dle systému PES, to znamená, že ve 3. stupni je i v malém kostele nebo modlitebně povolen limit 30 lidí na bohoslužbách. Kritérium podle plochy umožní navýšení počtu věřících ve větších chrámech než 450 m2.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 30. listopad 2020 @ 10:50:33 CET (137 čtenářů)
(Více... | 1847 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Od vypuknutí pandemie se pětina křesťanů v USA ani jednou neúčastnila bohoslužby
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Značná část křesťanů se od vypuknutí pandemie nezúčastnila bohoslužby. Výzkumní agentura Barna zjistila, že pětina praktikujících křesťanů v USA (19%) uvedla, že se během pandemie ani jednou nezúčastnila bohoslužeb, ať už osobně nebo online.

Podobně jen něco málo přes pětinu (22%) dospělých, které Barna identifikovala jako ty, kteří někdy chodili do kostela, se taky nezapojilo do bohoslužeb.

Obě skupiny uváděly, že během šesti měsíců před vypuknutím pandemie chodili do kostela nejméně jednou za měsíc. Průzkum byl proveden v září u 1 302 dospělých Američanů. Barna uvedla, že průzkum naznačuje, že sbory musí přemýšlet o způsobech, jak zajistit, aby jejich online bohoslužby byly více než jen kázání. Organizace zdůrazňuje, že výsledky studie dokazují, že je zapotřebí vytvořit propracovanější strategii.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 30. listopad 2020 @ 10:48:03 CET (84 čtenářů)
(Více... | 1260 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Na bohoslužby, pohřby a svatby smí od středy 18. listopadu 2020 15 osob
Zprávy poslal Nepřihlášený

Svateb, pohřbů či bohoslužeb se od středy 18. listopadu smí účastnit 15 lidí místo deseti. Vyplývá to z úpravy opatření omezujícího volný pohyb v Česku, kterou v pondělí schválila vláda. Kabinet dokument upravil tak, aby odpovídal opatřením podle rizikového skóre protiepidemického systému PES. Výjimka ze zákazu volného pohybu bude nově platit i pro sportování na venkovních sportovištích.

Podle dosavadních opatření proti šíření koronaviru se hromadných akcí ve vnitřních prostorech včetně svateb a pohřbů může zúčastnit deset lidí. Nové opatření, jehož trvání je zatím nastavené do ukončení nouzového stavu 20. listopadu, v souladu s pátým stupněm tabulky PES mění tento počet na 15.

Vložil: Mainstream v Středa, 18. listopad 2020 @ 11:01:34 CET (119 čtenářů)
(Více... | 1482 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Počet lidí na bohoslužbách by se koncem listopadu mohl zvýšit na 20 lidí
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Pokud v České republice bude platit čtvrtý stupeň systému hodnocení epidemie, zvýší se počet osob na pohřbech, svatbách a bohoslužbách na maximálně 20 lidí. Vyplývá to ze systému, podle něhož se bude řídit postupné uvolňování protikoronavirových opatření v Česku a který 13. listopadu 2020 představil ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO).

Podle dosavadních opatření proti šíření koronaviru se hromadných akcí ve vnitřních prostorech včetně svateb a pohřbů může zúčastnit deset lidí. Veřejné bohoslužby, udělování svátostí a podobné úkony s účastí veřejnosti jsou možné pouze v módu dvou osob, to znamená individuálně jeden duchovní a jeden člověk, popřípadě jedna domácnost.

Vložil: Mainstream v Neděle, 15. listopad 2020 @ 16:29:56 CET (110 čtenářů)
(Více... | 2297 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Bohoslužby jsou usnesením vlády povoleny
Sborový život poslal Nepřihlášený

Aktuálně platná krizová opatření nezakazují veřejné konání bohoslužeb. Omezení volného pohybu účinné od čtvrtka 22. října, kterým se nahrazují dosavadní omezení, se nedotýká možnosti konat bohoslužby a účastnit se jich. Vláda výslovně umožňuje konání shromáždění podle zákona o právu shromažďovacím; pouze omezuje počet jejich účastníků na 100 osob. Každá bohoslužba je současně shromážděním podle zákona o právu shromažďovacím. A protože současné krizové opatření vlády nestanovuje pro bohoslužby zvláštní úpravu, je třeba použít úpravu obecnou.

Jak bohoslužbu svolat?

Bohoslužba nemusí být oznámena obecnímu úřadu jako jiná shromáždění. Může být svolána stejným způsobem jako v běžné době. Vzhledem k současné situaci je vhodné na nástěnku nebo dveře kostela umístit např. tuto informaci:

"Konání bohoslužeb upravuje čl. III. usnesení vlády ze dne 22.10.2020 číslo 1078, podle kterého se může shromáždění účastnit nejvýše 100 účastníků a to po 20 členných skupinách, mezi nimiž bude vzdálenost 2m."

Vložil: Mainstream v Pondělí, 26. říjen 2020 @ 09:47:32 CET (120 čtenářů)
(Více... | 5373 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Všeobecné: Církev ve virtuálním prostoru II.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Po úvodu (časopis Protestant 6/2020) pojednává autor současné negativní i pozitivní očekávání církve v souvislosti s tím, co pro církev a společnost znamenala „nová média“ tj. knihtisk a televize v historii.

Co nám ukazují dějiny médií

Koronténa v církvích vyvolala mnoho pohybu. Také razantně přivedla na světlo světa téma, které by se dříve či později přihlásilo tak jako tak, i když možná ne s takovou naléhavostí: totiž téma církve a nových médií, přítomnosti církve v digitálním či virtuálním prostoru. V prostoru, který – ať se nám to líbí nebo ne –, je skutečností svého druhu, realitou, která utváří naši každodenní „analogovou“ realitu a také ovlivňuje naše vnímání skutečnosti.

Zvýšená přítomnost církve v digitálním prostoru vyvolala jak vlnu nadšení či opatrně přejné pozornosti, tak i hlasy kritické. Vlna nadšení z toho, co vše je v digitálním prostoru pro církve možné, nebyla v českém církevním éteru – alespoň co jsem mohl zaznamenat – až tak velká, přejný článek v českém evangelické diskurzu napsal v Českém bratru branický farář J. Pechar. Mám dojem, že převažovaly spíše hlasy kritické, varující před individualistickou „virtuální vírou“.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 12. říjen 2020 @ 10:05:38 CEST (126 čtenářů)
(Více... | 11516 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Jeden chléb, jeden kalich
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Při večeří na rozloučenou vzal Ježíš chléb, vzdal díky, lámal a dával. Podobně činil s kalichem. Tomu v obnovených liturgiích napříč denominacemi odpovídají části eucharistického bloku: příprava darů, eucharistická modlitba, lámání chleba a přijímání. Symbolika jezení z jednoho chleba a pití z jednoho kalicha je pro eucharistickou slavnost konstitutivní. Tuto symboliku zamlžují různé praktiky, jako užívání předem vyrobených částek („malých“ hostií), nakrájení chleba na kousky před bohoslužbou, užívání kalíšků pro jednotlivé přijímající, užívání nealkoholického moštu atd. Současná doba vyžaduje určité nároky, pokud chceme symboliku jednoho chleba a jednoho kalicha zachovat. Je třeba se vyvarovat různých strachů, iracionalit, ale zároveň se chovat zodpovědně a nepřispívat k šíření nákazy.

Během řady rozhovorů v průběhu letošního jara a léta jsem sdílel poznatky z mikrobiologického výzkumu přijímání z kalicha, o kterém jsem si před lety četl, ale nevěděl jsem kde, nedokázal jsem na práci odkázat. Nyní jsem článek znovu objevil. Jeho výhodou je, že nepochází z prostředí církví a vychází z experimentů. Poznatky jsou využitelné při současné pandemii, která se šíří kapénkami, případně dotykem. Řada prací se v minulosti věnovala nebezpečí přenosu HIV, ale ten pro přijímání z jednoho kalicha nepředstavuje zásadní problém, neboť se nákaza šíří jinou cestou. Experimenty přijímání s Covidem 19 dosud nemáme a asi by byl etický problém je provádět.

Journal of Hygiene vydávaný Univerzitou v Cambridge otiskl v roce 1967 článek Experiments on the communion cup1 (Pokusy s kalichem při přijímání). Betty C. Hobbsová, Jill A. Knowldenová a Anne Whitová v něm popsaly experimenty prováděné s dobrovolníky, které modelovaly proces přijímání z jednoho kalicha, odebíraly vzorky pro mikrobiologické testování, jak z povrchu kalicha, tak z vína v něm. Výzkum zadal britský Medical Research Council (Rada pro lékařský výzkum), aby posoudil zdravotní rizika přijímání z jednoho kalicha.

Vložil: Mainstream v Úterý, 06. říjen 2020 @ 09:27:26 CEST (128 čtenářů)
(Více... | 6422 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Církev ve virtuálním prostoru I.
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

I. Nová média a církev

Jednou z výrazných změn v koronačase byla ta, jak církve začaly v nebývalém množství využívat nová média k vlastnímu zvěstování. Samozřejmě nejen v ČR. V kontextu německých evangelických církví se hovoří o „digitálním posunu v církvi“ a již delší čas se tam hovoří o „digitální církvi“. Evangelická církev v Německu nechala zpracovat i studii, která téma církve a nových médií v koronadobě zkoumá (namátkově v několika zemských církvích) a interpretuje. (HÖRSCH, Daniel. Digitale verkündigunsformate während der Corona-Krise. Eine Ad-Hoc-Studie im Auftrag der Evangelischen Kirche in Deutschland. Berlin, 2020.) Konstatuje boom poptávky po těchto médiích, diferenciaci nabídky digitálních „formátů zvěstování“ (převažovaly digitální bohoslužby, dále autoři rozlišují pobožnosti s liturgickým rámcem a bez něho, do seznamu se jim ovšem nevešel např. formát biblické hodiny skrze videokonferenci), rovněž diferenciaci platforem a médií, přes něž byly tyto digitální formáty prostředkovány. Podle výzkumu jedna třetina dotázaných chce v digitální nabídce pokračovat i po odeznění karantény.

Vložil: Mainstream v Úterý, 06. říjen 2020 @ 09:19:57 CEST (129 čtenářů)
(Více... | 6909 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Svědkové Jehovovi: Koronavirus jako znamení posledních dnů
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Napětí kolem koronaviru se dostalo již také do života svědků Jehovových. Vedení organizace publikovalo minulý týden článek, ve kterém informuje o zavedených opatřeních v Sálech království (modlitebnách svědků) a poskytuje rady, jak se vůči nové nemoci biblicky bránit. Podle výkladu Lukášova evangelia (21,11, Překlad Nového světa) je koronavirus jedním ze znamení posledních dnů a podle knihy Přísloví (22,3) má chytrý člověk chránit sebe a své bližní před přicházejícím trestem.

„Někdo si možná říká, jak na tom jsou bratři a sestry v zasažených oblastech. Kvůli šíření viru COVID-19 musely pobočky a sbory v Itálii, Japonsku, Jižní Koreji a dalších zemích udělat určité změny,“ naznačuje vedení organizace. Někde se ruší shromáždění a krajské sjezdy, jinde jsou svědkové vyzýváni ke změně metody kazatelské služby veřejnosti: preferováno je používání telefonu či rozesílání textových zpráv, e-mailů nebo dopisů. Ruší se také návštěvy pozvaných hostů nebo naplánované prohlídky náboženských prostor.

Vložil: Mainstream v Úterý, 29. září 2020 @ 09:57:01 CEST (90 čtenářů)
(Více... | 2180 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 2. září 2020
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

V rámci modlitebního úvodu se s námi sdílel bratr Pavel Novosad o své aktuální situaci; ke konci srpna ukončil svůj úvazek misijního pracovníka v Otrokovicích a nastoupil do civilního zaměstnání. I nadále se bude věnovat službě ve Výkonném výboru a do nových voleb zůstává předsedou misijního odboru.

Aktuálně v kanceláři BJB

Br. tajemník informoval o nástupu sestry Asui od 1. září na poloviční úvazek jako asistentky Výkonného výboru, postupně dochází k přerozdělení práce v rámci kanceláře, VV souhlasil s dočasným navýšením úvazku tajemníka o 0,2 (8 hodin týdně). Prosíme sbory o trpělivost v tomto období, v kanceláři nebudeme vždy k zastižení, v případě naléhavých situací prosím kontaktujte jednotlivé pracovníky na jejich mobilní telefony.

Vložil: Mainstream v Úterý, 29. září 2020 @ 09:50:38 CEST (82 čtenářů)
(Více... | 8501 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: O koronaviru perspektivou religionisty I. - Virus jako odplata
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Co může v časech pandemie dělat religionista? Jistě, může zodpovědně trčet doma, svědomitě nosit roušku a snažit se nepozabíjet své řvoucí potomstvo. I to je samo o sobě velký výkon. Podaří-li se mu však ta nemožná věc, totiž najít si chvilku klidu na práci, má před sebou mimořádnou šanci uplatnit své znalosti. Světové sociální sítě se totiž proměnily v globální laboratoř náboženského a spirituálního myšlení, s jakou jsme se v dějinách lidstva ještě nikdy nesetkali. V tomto třídílném článku se proto pokusíme naznačit způsob, jakým se probíhající světová pandemie otiskuje do náboženského a spirituálního prožívání různých lidských skupin. V prvním díle se podíváme na obraz koronaviru jako trestu, v druhém na virus jako produkt konspirace a ve třetím na paradoxní pojetí pandemie jako velkého požehnání pro lidstvo.

Co mají společného živelné pohromy, epidemie a hromadná neštěstí? To, že nezapadají do logiky našeho obvykle jasně nalinkovaného, přehledného a pochopitelného života. Snesou se odněkud shůry, tvrdě dopadnou na člověka a s sebou nesou příval otázek. Proč právě já? Jaký to má smysl? Čím jsme si to vůbec zasloužili?

Vložil: Mainstream v Pondělí, 14. září 2020 @ 09:09:31 CEST (158 čtenářů)
(Více... | 7313 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Všeobecné: Politická inciativa QAnon jako implicitní náboženství?
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

V poslední době i u nás začíná budit zájem hnutí či iniciativa, která je původně omezena na americké poměry, ale může být v případně mírně rozšířené verzi aplikována i na poměry evropské a konkrétně české. Jde o hnutí QAnon, které je spíše politického charakteru, ale má i náboženské aspekty a vstupuje s náboženskými směry do kontaktu.

Účastník internetových diskusí, který se původně označoval jako Q Clearance Patriot, tedy Vlastenec s prověrkou Q se prezentuje jako státní úředník se stupněm prověrky, který mu umožňuje pronikat do tajných vládních zdrojů a odtud vynášet informace. Později už vystupuje jen jako Q. Písmena Anon označují anonymitu. Tito, jak se charakterizují, vlastenci se podle svého přesvědčení musí zatím skrývat.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 14. září 2020 @ 09:05:05 CEST (138 čtenářů)
(Více... | 6247 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Jak fungují symboly: religionistické postřehy k mariánskému sloupu
Studie poslal Nepřihlášený

O mariánském sloupu, jehož replika byla minulý týden vztyčena na Staroměstském náměstí, se v posledních dnech vyjadřoval skoro každý. Nebudu zde proto na hromadu již přinesených argumentů přidávat další. Namísto toho se z pohledu religionisty zamyslím nad platností některých z těchto argumentů a využiji sloupu jako ilustrace toho, jak fungují symboly. Málokdy máme totiž dnes tak dobrou příležitost vidět v naší společnosti živý tradiční symbol opravdu v akci.

Symboly jsou mnohoznačné.


To první, co na mariánském sloupu dobře vidíme, je mnohost jeho významů. Zahlédneme ji ale až ve chvíli, kdy vezmeme v potaz názory více stran. Jednotliví diskutující často pracují jen s jedním významem, který prosazují jakožto ten pravý. Takto např. biskup Starokatolické církve Dušan Hejbal zdůrazňuje, že „Mariánský sloup byl postaven před více než 350 lety na památku ochrany Prahy před švédskými vojsky a nemá tedy nic společného s bitvou na Bílé Hoře a následnou násilnou rekatolizací. Jeho stržení v roce 1918 bylo omylem rozvášněného davu.“ Podobná redukce významů sloupu na jeden jediný je pochopitelná jakožto obranná strategie: sloup je přece o Švédech, nikoli o Bílé hoře, naši oponenti se mýlí! Při pohledu z nadhledu se ale takový pohled ukazuje jako jednostranný. Odpůrci sloupu totiž věrohodně namítají, že sloup „se stal symbolem vítězství katolické monarchie ve třicetileté válce a koncem nadějí na stát, ve kterém by mohli vedle sebe existovat lidé různých vyznání“.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 15. červen 2020 @ 14:38:41 CEST (207 čtenářů)
(Více... | 26517 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Jižní baptisté přišli o rekordní počet členů
Ze světa baptistů poslal Nepřihlášený

Jižní baptisté (SBC) vloni přišli o 2 procenta svých členů. Podle své výroční zprávy je to největší pokles za více než sto let.

I když některé americké státy podle Christianity Today uváděly nárůst křtů a počet členů, celkově však statistiky zachycují trajektorii vážného úpadku. Vedení největší americké evangelikální denominace tak stojí před výzvou, jak tento trend změnit.

„Musíme jako denominace udělat hodně práce, abychom v naší době naplnili velké poslání (odkaz na evangelizaci národů z Matouše 28 pozn. red.),“ poznamenal ke zveřejněné zprávě podle CT Adam Greenway, prezident Southwestern Baptist Seminary.

S poklesem o 288 000 členů má denominace celkově 14,5 milionu věřících. [V roce 2005 měli Jižní baptisté 16,6 milionu členů - viz en.wikipedia.org/wiki/Southern_Baptist_Convention.] Průměrná účast na bohoslužbách zůstala relativně stabilní na 5,2 milionu.

Vložil: Mainstream v Pátek, 12. červen 2020 @ 10:17:33 CEST (185 čtenářů)
(Více... | 2422 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Rozestupy při bohoslužbách platí i po 9. dubnu 2020
Zprávy poslal Nepřihlášený

Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření:

S účinností ode dne 9. června 2020 od 15:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se zákazují nebo omezují slavnosti, divadelní a filmová představení, sportovní a jiná shromáždění a trhy tak, že se

I. zakazuje, není-li tímto nebo jiným krizovým opatřením stanoveno jinak, divadelní, hudební, filmová a další umělecká představení, sportovní, kulturní, náboženské, spolkové, taneční, tradiční a jim podobné akce a jiná shromáždění, výstavy, slavnosti, poutě, přehlídky, ochutnávky, trhy a veletrhy, vzdělávací akce, oslavy, a to jak veřejné, tak soukromé, s účastí přesahující ve stejný čas 500 osob; tento zákaz se nevztahuje na schůze, zasedání a podobné akce ústavních orgánů, orgánů veřejné moci, soudů a jiných veřejných osob, které se konají na základě zákona; tento zákaz se dále nevztahuje na shromáždění konaná podle zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů,

II. omezuje
a) konání hromadných akcí ve venkovních i vnitřních prostorách tak, že musí být dodržována následující pravidla:
- je zachováván odstup mezi osobami nejméně 2 metry, s výjimkou členů domácnosti nebo osob blízkých (dále jen „členové domácnosti“),
- pro účastníky je k dispozici dezinfekční prostředek na dezinfekci rukou;

Vložil: Mainstream v Středa, 10. červen 2020 @ 14:01:19 CEST (169 čtenářů)
(Více... | 3813 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Hygienické podmínky pro konání bohoslužeb od 25. května 2020
Dokumenty poslal Nepřihlášený

Omezuje se účast na bohoslužbě tak, že musí být dodržována následující pravidla:

  • bohoslužby se v stejný čas účastní nejvýše 300 osob,
  • v bohoslužebném prostoru (kostele, sboru apod.) účastníci bohoslužby dodržují minimální rozestupy 2 metry mezi sebou, s výjimkou členů domácnosti,
  • účastníci bohoslužby si před vstupem do bohoslužebného prostoru povinně dezinfikují ruce,
  • účastníci bohoslužby nosí ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének, vyjma okamžiku přijetí Eucharistie/Večeře Páně,
  • v rámci bohoslužby se vynechá pozdravení pokoje a žehnání se svěcenou vodou a obdobné obřady,
  • duchovní si dezinfikuje ruce alespoň před začátkem bohoslužby, před podáváním Eucharistie/Večeře Páně a po něm,
Vložil: Mainstream v Neděle, 24. květen 2020 @ 18:20:26 CEST (225 čtenářů)
(Více... | 1554 bytů | 7 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: O nebezpečí zneužití moci v církvi a náboženských skupinách
Principy poslal Nepřihlášený

Jedná se o poznámky k přednášce o nebezpečí zneužití moci v církvi, která byla vlivem pandemie COVID-19 zrušena. Nebude se jednat o příliš povzbudivé čtení, někdy ale pohled do zrcadla může lecčemu pomoci. Jiná věc je, že v poslední době jsme často konfrontováni s realitou sexuálního zneužívání a to především z některých kruhů katolické církve, což nepochybně se zneužitím moci souvisí. Zneužití moci a duchovního vlivu se ale pochopitelně děje a hrozí nejen v katolickém prostředí.

Každá církev má stejně jako jiné skupiny jakousi hierarchii. Rozdíl je v tom, že některé sbory mají vedení (např. starší), které si dosazuje stávající pastor/kazatel/duchovní, dále pak pastory/kněze/duchovní, které dosazuje vedení církve a někdy i vedení církve, které dosazuje nadnárodní vedení té které církve/denominace. V tomto systému se nepraktikuje vedení skrze volbu, tak jak to známe v běžných demokratických systémech. Autorita nebo autority jsou dosazeny s vírou, že ti, kteří jsou v hierarchii nahoře a tedy vedou, mají dostatek moudrosti k tomu, aby na exponované posty nedosazovali své kamarády. V tomto některé protestantské církve připomínají katolické zřízení, kde pokud je mi známo, farníci nemají vliv na to, jaký na jejich faru přijde kněz, stejně tak kněží nevolí své představené, biskupy, kteří jsou dosazováni shora.

Vložil: Mainstream v Sobota, 16. květen 2020 @ 13:54:53 CEST (254 čtenářů)
(Více... | 8871 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.41 Seconds