Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Petr a Pavel   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 4376, komentáře < 7 dní: 7, komentářů celkem: 4014, adminů: 23, uživatelů: 2307
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

5 924 383

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 12 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: Homosexualita I. - zdánlivě jasné ´´důkazy´´ ze Starého zákona
Etika poslal Nepřihlášený

Složité téma. A asi ještě dost dlouho bude. Tím spíš je potřeba do tohoto jablka kousnout. Jistě opatrně. Z Bible víme, že to s jablky bývá ošidné…

Předně – otevíráme balík problémů. Homosexuální orientace a jednání, manželství a registrovaná partnerství, adopce a výchova dětí, rodičovské modely, výzkum genetický, endokrinologický, psychologický… Co k tomu říká Starý zákon a co Nový… To je více než na jeden článek.

Druhak – Bible mnohé neřeší, na některé otázky neodpovídá. S tím se musí poprat křesťané v mnoha oborech – lékařství, genetické manipulace, umělá inteligence, robotika, kosmonautika, ale i pedagogika a psychologie…

A do třetice – společnost se vyvíjí. Jistěže pro určitý typ vývoje platí označení „pokazit se“. Ale třeba ve vztahu k otrokářství či k rovným právům mužů a žen jsme pokročili k výrazně lepšímu stavu, než znal apoštol Pavel.

Vložil: Mainstream v Úterý, 27. červen 2017 @ 13:45:08 CEST (100 čtenářů)
(Více... | 3545 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Všeobecné: Nová čísla o evropské religiozitě: Češi stále výjimkou
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Pew Research Centre (PRC) publikoval studii o stavu religiozity v osmnácti zemích střední a východní Evropy. Vyplývá z ní, že většina populace se zde hlásí k historicky dominantní formě křesťanství v dané zemi, přičemž tato příslušnost je spojená s vlastenectvím i sociálně-konzervativními názory.

90 % Řeků, 89 % Gruzínců, 88 % Srbů a 86 % Rumunů se identifikují jako pravoslavní křesťané stejně jako 78 % Ukrajinců a 71 % Rusů. Ke katolické církve se hlásí 87 % Poláků, 84 % Chorvatů a 75 % Litevců. Češi jsou se 72% těch, kteří neuvádějí žádnou náboženskou příslušnost, ve studii uvedeni jako výjimka.

Vložil: Mainstream v Sobota, 03. červen 2017 @ 13:37:36 CEST (119 čtenářů)
(Více... | 2445 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ZNAMENÍ PROROKA JONÁŠE
Teologie poslal BohemianAnonymus

Mt. 12:39,40 "On jim však odpověděl: Pokolení zlé a cizoložné vyhledává znamení, ale znamení mu nebude dáno, kromě znamení proroka Jonáše. (40) Vždyť jako byl Jonáš v břiše velké ryby tři dny a tři noci, tak bude Syn člověka tři dny a tři noci v srdci země."

 (všechny citáty pokud není uvedeno jinak, jsou ze SP)

Není zde řečeno, že Syn člověka bude tři dna a tři noci v hrobě - nýbrž "v srdci země", v nitru země, což je široký pojem zahrnující i hrob. 

A pokud jde o den, tak "den", tj. jedno otočení země kolem své osy (siderický den) dělili Židé na den i noc po 12 hodinách, (Mt. 20:1-12; J. 11:9). Hodiny se počítaly od jitra, tedy přibližně od šesté hodiny. Poledne tedy bylo hodinou šestou, a naše třetí hodina odpoledne hodinou devátou. Židovský den začínal východem první hvězdy, tedy večerem (Mt. 28:1), což znamená, že od pátečního večera již začínal den sobotní, tj. sváteční. Z textů Písma vyplývá, že se popisované události udály v čase kratším než 3x24 hodin, tzn. že "den" i "noc" mohly znamenat jak její plnou délku (12 hodin), tak i její časově blíže neurčenou část. To potvrzuje i Dr. Col, který se ve svém překladu NZ v poznámkách vztahujících se k Mt. 12:38-40 praví: "Výraz tři dny a tři noci" je třeba brát ve smyslu židovského počítání. Židé počítali konec nebo začátek dne za celý den."
Vložil: Mainstream v Úterý, 02. květen 2017 @ 19:55:13 CEST (289 čtenářů)
(Více... | 14569 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Evangelium 21
Teologie poslal rakato

Předpokládám, že BJB ví o projektu Evangelium 21 a docela by mě zajímalo, kolik českých kazatelů nebo sloužících bratrů si udělalo čas na to, aby se zůčastnili současné konference v Hamburku, kde slouží několik vynikajících bratrů. 

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 27. duben 2017 @ 16:38:29 CEST (217 čtenářů)
(Více... | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Rodinné stříbro, modlitby a kříž
Principy poslal gordon

Níže uvedený článek je úvahou nad rodinným stříbrem Apoštolské církve, co tvoří letniční identitu. Může nás to vést k zamyšlení, co je rodinným stříbrem Bratrské jednoty baptistů. Nebo také: jaké nové denominační identitě se BJB vydala vstříc...

Drazí čtenáři,
námětem čísla časopisu Života v Kristu je „rodinné stříbro“, tedy snaha nalézt a pojmenovat to, co je pro naši [Apoštolskou] církev cenné a charakteristické, o co bychom neradi přišli. Jednotlivé články, rozhovory i ankety jsou pokusem zachytit a definovat naše duchovní dědictví i sondou do životů členů církve, jak tomuto dědictví rozumí.

Zabývat se otázkou letniční identity (podobně jako otázkou baptistické, evangelické či jakékoli jiné denominační identity) může být ošidné. Nestačí snad, že jsme křesťané? Neprojevujeme tím nezdravé náboženské sklony, když mimo křesťanskou identitu hledáme ještě nějakou? Je to vůbec důležité? To jsou zcela legitimní otázky.

Internetový slovník Wikipedia rozumí pojmu „rodinné stříbro“ jako něčemu, co představuje „trvale hodnotnou vzácnost“, popřípadě je „předmětem chlouby“. Já dodávám další dvě podmínky: Rodinné stříbro je něco, co jsme zdědili po předcích a co má hodnotu. Jde tedy o něco, co je pro naši církev typické v pozitivním slova smyslu po celou dobu naší existence. Ne něco, co bychom si přáli mít, ale to, co skutečně máme.

Samozřejmě souhlasím s tím, že podstatná je identita obecně křesťanská. To nemůže být jinak. Když studuji Bibli, hledám všeobecné křesťanské hodnoty, chci být na prvním místě Božím dítětem a služebníkem. Nikdy se nemodlím, abych byl „správným letničním.“ Přesto se domnívám, že termín „letniční identita“ své opodstatnění má.

Vložil: Mainstream v Středa, 26. duben 2017 @ 09:27:10 CEST (168 čtenářů)
(Více... | 7268 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Tip na knížku – Philip Yancey: Nekončící milost
Knihovna poslal Nepřihlášený

„Svět dokáže téměř všechno stejně dobře nebo ještě lépe než církev,“ říká Gordon MacDonald. „Nepotřebuješ být křesťanem, abys mohl stavět domy, krmit hladové nebo léčit nemocné. Je jen jediná věc, kterou svět nedokáže: neumí nabídnout milost.“ MacDonald vystihl nejdůležitější úkol církve. Kde jinde může svět nalézt milost?

Po přečtení naprosto úžasné knihy Proč se obtěžovat s církví jsem si koupila další knihy od stejného autora, Američana Philipa Yanceyho. Další, kterou jsem přečetla, se jmenuje Nekončící milost. Přestože některé příběhy a přirovnání jsem již znala z předešlé knihy, opět mě kniha učarovala. Autor představuje Pána Boha tak přitažlivým způsobem, že každý čtenář zatouží najít v něm svého opravdového přítele a zachránce.

„Když se ohlédnu na svou pouť víry, na všechno bloudění, okliky a slepé uličky, vidím, že to byla právě touha po milosti, co mě drželo při životě. Na čas jsem zavrhl církev, protože jsem v ní nalézal příliš málo milosti. Ale stejně jsem se vrátil, protože jinde jsem milost nenašel vůbec.“

Vložil: Mainstream v Pátek, 21. duben 2017 @ 09:57:57 CEST (109 čtenářů)
(Více... | 2723 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Všeobecné: Zpráva o činnosti Teologické komise BJB
Teologie poslal Nepřihlášený

Teologická komise (TK) se v období mezi řádnými SD sešla dvakrát. Na svém prvním setkání 5.11.2016 diskutovala otázku budoucích teologických kolokvií i případných nových témat ke zpracování; dotkla se též úkolu revize a překladu knihy Baptisté - radikální křesťané. Překladem ještě nehotových částí druhého anglického vydání byl pověřen br. Martin Stepanenko. Na svém dalším setkání 17.2.2017 se TK zaobírala tématem probíhající mezisborové korespondence týkající se otázky lidské sexuality. Doporučila sborům, aby toto palčivé téma bylo přesunuto na kurz kazatelů, na němž komise předloží výchozí materiál k dané problematice zabývající se jednak biblickými místy a jednak širším evropským baptistickým kontextem.

V uplynulém roce se z důvodu ukončení (plnočasové) kazatelské služby vzdali členství v TK bratři Blahoslav Fajmon a Jáchym Gondáš a z osobních důvodů bratr Nicolae Lica. Navrhujeme Sjezdu delegátů pověřit VV k doplnění Teologické komise o další nové členy (tj. k shromáždění návrhů dalších členů TK ze sborů a ty pak předložit k volbě na SD 2018).

Lydie Kucová a Tomáš Mrázek

Součást zprávy Teologické komise BJB je obsáhlé vyjádření sestry Lydie Kucové k současnému dění:

Milé sestry a bratři,
Dovolte, abych se vyjádřila k dění v BJB z pohledu člena komisí BJB teologické a historické. To co nyní zažíváme v BJB má hlubší kořeny sahající necelé dvě desetiletí zpět. Chtěla bych se zastavit u některých předělů v posledních více než dvaceti letech a začít určitým historickým přehledem.

Vložil: Mainstream v Sobota, 08. duben 2017 @ 19:37:52 CEST (239 čtenářů)
(Více... | 16655 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: VELIKONOČNÍ ÚVAHA 2017
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

1) Pradějiny světa a člověka

Bůh stvořil vše skrze Syna a pro Syna (Ř. 11:36; Kol. 1:16).  A vše co Bůh stvořil, bylo velmi dobré (1M. 1:31). Nicméně se zdá, že Lucifer/Satan zasáhl záhy do řádu stvoření, kam vnesl disharmonii a chaos. Druhý stvořitelský den (1M. 1:6-8) ve svém závěru neobsahuje hodnocení, že stvořené "bylo dobré". Jde zde o jasnou diskontinuitu v textu, která musela mít svůj důvod. Stejně tak nelze vyloučit Satanův zásah i do ukončených pozdějších etap stvoření, které Hospodin označil jako "dobré". Proto se záhy ve stvořeném objevují krvelačné prehistorické příšery. Jejich konec asi před 46000 lety pak znamená, že do procesu tvoření zasáhla ničivá síla. Bůh, který předvídal - nikoli plánoval!!! pád člověka a jeho vyhnání z ráje tak ve své moudrosti způsobil, aby se člověk s těmito příšerami nedostal do kontaktu, který by pro něho dopadl nutně špatně. Provedl tedy Bůh určitou korekci následků poškození již stvořeného???

Prvním aktem vzpoury ztratil Lucifer výsadní postavení před Bohem a stal se Satanem, vládcem tohoto světa (J. 14:30), který je již za svůj čin odsouzen (J. 16:11) a pak pokračoval ve svém zkázonosném díle. Satanova destruktivní činnost trvá dodnes a potrvá až do jeho definitivního zničení. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. duben 2017 @ 14:22:07 CEST (257 čtenářů)
(Více... | 32717 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Co Pán Ježíš Kristus učil o homosexualitě?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vložil: Mainstream v Středa, 15. únor 2017 @ 21:49:26 CET (418 čtenářů)
(Více... | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Homosexuálové, Bible a my
Teologie poslal Nepřihlášený

Ve světle aktuálních diskusí o křesťanském postoji k homosexualitě jsem byl požádán o nástin, "co o tom říká Bible". Předesílám, že nejsem sexuolog ani odborník na etiku, následující řádky tedy píšu jen z pozice člověka, který se dlouhá léta zabývá Biblí, jejím překládáním, vykládáním a ve světlých chvilkách i snahou o její aplikaci v životě. Můj pohled jistě není neomylný a budu tedy vděčný za jakoukoli případnou konstruktivní kritiku.

Je možná možná poněkud překvapivé, jak málo se toho z Bible o homosexualitě dozvídáme - zvláště když víme, jak rozšířené a "normální" byly nejrůznější sexuální praktiky ve starověkém i antickém světě.

U Mojžíše dvakrát čteme strohou větu: "Nebudeš ležet (spát, obcovat) s mužem jako se ženou" (Leviticus 18:22; 20:13). Jedná se o jednu z mnoha norem, kterými se má Izrael odlišovat od svého okolí. Celý seznam těchto norem (kultických, etických, hygienických, dietetických, rodinných atd.) je zarámován poukazem na výsadní smluvní vztah mezi Bohem a Izraelem, který je povolán, aby se odlišoval od "zvyklostí okolních národů" (18:2-3; 20:22-26).

Starý zákon se pak už o homosexualitě už vlastně nikde nezmiňuje. Výjimkou by mohly být dva téměř identické příběhy o hromadném brutálním znásilnění cizinců - jednou v Sodomě a jednou v Benjamínské Gibeji (Gen 19:1-11 Soudců 19:17-30). Jádrem těchto příběhů je ale spíše hřích spočívající v porušení povinné blízkovýchodní pohostinnosti k příchozím. Sodomští jsou v Genesi vylíčeni obecně jako "zlí lidé" (Gen 13:13) a podle proroka Ezechiele byla vinou Sodomy "pýcha, sytost, klidné pohodlí" a neochota pomoci "chudým a ubohým" (Ezechiel 16:49). Také u gibejského příběhu na konci knihy Soudců je tématem nelidská krutost "místních ničemů" (Soud 19:22), nikoli jejich samotná sexuální orientace. Koneckonců, v Sodomě ani k samotnému činu nedošlo (Bůh útočníky ranil slepotou) a Gibejští nakonec celou noc znásilňovali nikoli příchozího hosta, ale jeho družku(!), dokud ji neutýrali k smrti. Je každopádně zřejmé, že tyto příběhy o hromadném brutálním násilí nevrhají příliš mnoho světla na otázky homosexuality, jak se o ní dnes u nás diskutuje.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 13:36:03 CET (358 čtenářů)
(Více... | 8577 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Společenství LOGOS ~ v co věříme
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Naše společenství je názorově pluralitní a nemá nic jako vlastní doktrínu. Svoji víru odvozujeme z učení Bible, našich církví, osobní zkušenosti, ale především našeho srdce. Víra je hlavně osobní postoj.   

S respektem k tomu však lze přece jen v několika bodech shrnout celkový postoj Logosu jako jednoho společenství k některým otázkám křesťanství a našeho působení v Církvi a ve společnosti.

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 10:48:11 CET (184 čtenářů)
(Více... | 2397 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: 20 let historie Logosu a LGBTQ křesťanů
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Gay křesťané a lesbické křesťanky. Co s námi? Počátky

Na počátku naší historie byly osobní příběhy jednotlivců, z nichž významná část vyrůstala a dospívala v průběhu normalizačních 70. a 80. let 20. století. 

Každý z těchto příběhů je ovšem jedinečný a neopakovatelný, ale přesto lze mezi nimi vystopovat některé společné rysy. Jedním z nich je napohled banální skutečnost, že mnozí z nás nalezli osobní víru zhruba ve stejném věku, kdy jsme si začali uvědomovat svou odlišnost v sexuální oblasti, nebo jen o málo později. 

Homosexualita byla tehdy jedno velké tabu jak ve společnosti, tak v církvi; v hlavním městě sice už vznikaly první polooficiální podniky a kluby, kde se gayové mohli scházet bez velkého nebezpečí, ale tam nás křesťany srdce netáhlo. Hledali jsme nikoli povyražení, ale společenství věřících homosexuálních osob, s nimiž bychom se mohli sdílet ve víře a osobních duchovních zápasech. Nic takového ovšem v celé naší zemi neexistovalo, proto jsme ve svém trápení zůstávali většinou zcela osamoceni. Jedni o druhých jsme možná tušili, ale neodvažovali jsme se navzájem zeptat, zda na tom někdo jiný náhodou není podobně. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 10:46:36 CET (199 čtenářů)
(Více... | 7577 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: LOGOS ~ LBQT křesťané a křesťanky
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Logos nám pomáhá nacházet vztah k víře a Bohu. Jsme ekumenické společenství věřících gayů a leseb a jejich blízkých. Naším cílem je společné sdílení víry v jejích mnohotvárných podobách a naše zapojení do života domovských církvích.

V současnosti se scházíme pravidelně ve třech městech – v PrazeBrně Ostravě. Místo a čas našich setkání jsou upřesňovány na webových stránkách a osobními pozvánkami.

Náš postoj k homosexualitě ~

Nesnažíme se sexuální a citovou orientaci homosexuálů léčit. Jsme přesvědčeni, že Bůh nás přijímá takové, jací jsme. V duchu Kristova evangelia se pokoušíme překlenout propast, která odděluje gaye a lesby od církví.

Nemáme ideologii ~

Nemáme žádnou vlastní závaznou ideologii ani slepě nepřijímáme ideologické vlivy odjinud. Někteří v našem společenství věří v legitimitu homosexuálních partnerských svazků, jiní o ní nejsou přesvědčeni, ještě další se ve své bezradnosti upřímně modlí za nalezení odpovědí. Všem těmto skupinám zůstává naše společenství stále otevřeno. 

Vložil: Mainstream v Úterý, 14. únor 2017 @ 10:45:41 CET (205 čtenářů)
(Více... | 5072 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: NĚKTERÉ VZTAHY OTCE A SYNA
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus




Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 26. leden 2017 @ 18:15:55 CET (238 čtenářů)
(Více... | 7333 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Co byste měli vědět o Vánocích
Principy poslal Nepřihlášený

MILIONY lidí po celém světě se už těší na letošní Vánoce. Možná se na ně těšíte i vy, ačkoli pro vás nejsou náboženskou událostí. Vlivu, který tento svátek má, však nemůže uniknout nikdo. Je jím prosycen svět obchodu i zábavy, a to i v zemích, které nejsou považovány za křesťanské.

Co víte o Vánocích? Mluví Bible o tom, že by se mělo oslavovat Kristovo narození? Kde má tento populární svátek kořeny?

Vánoce postavené mimo zákon

Když budete chvíli pátrat, zjistíte, že Vánoce nemají svůj původ v pravém křesťanství. To uznávají mnozí učenci z různých náboženských denominací. Není tedy nijak překvapivé, že roku 1647 Cromwellův parlament v Anglii prohlásil Vánoce za den pokání a v roce 1652 jejich oslavu postavil mimo zákon. V letech 1644 až 1656 se britský parlament záměrně scházel vždy 25. prosince. Historička Penne L. Restadová uvádí, že „náboženský služebník, který kázal o Kristově narození, riskoval, že bude uvězněn. Kostelníci dostávali pokuty, když v době Vánoc zdobili kostely. Zákon přikazoval, aby obchody zůstaly během Vánoc otevřené, jako by to byly běžné pracovní dny.“ Proč ta tvrdá opatření? Puritánští reformátoři věřili, že církev by neměla vytvářet tradice, o kterých se nepsalo v Písmu. Rozšiřovali literaturu, která Vánoce odsuzovala, a mluvili proti nim ve svých kázáních.

Vložil: Mainstream v Neděle, 18. prosinec 2016 @ 19:40:05 CET (187 čtenářů)
(Více... | 5357 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Po stopách americké tolerance a nenávisti
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Spojené státy jsou pro mnohé Evropany stále především hlavní hospodářskou a vojenskou velmocí světa a symbolem konzumní společnosti, která má k náboženské askezi velmi daleko. Právě zvolený americký prezident Donald Trump navíc rozhodně není příkladem náboženského zápalu, ale spíš typickou ukázkou kombinace ekonomické moci a konzumního hédonismu.

Přesto je současná americká společnost svým náboženským zaujetím pro někoho možná překvapivá – v roce 2014 se hlásily k nějaké víře či církvi více než tři čtvrtiny Američanů a ještě větší počet věřil v boha či nějakou formu spirituality. Pro srovnání – v České republice, bylo v podobném čase církevně organizováno méně než patnáct procent obyvatel.

Náboženství, modernita a konzum jdou v USA už dlouhou dobu ruku v ruce a ani pro nastávající Trumpovu éru nic nenaznačuje, že by se to mělo nějak dramaticky změnit, spíše naopak. Bílí protestanté tvořili nejsilnější část jeho voličstva, takže na ně určitě nebude smět ve svém volebním období zapomenout. Podobně tak řada politiků, kterými se Trump obklopil – a jde v první řadě o jeho viceprezidenta Michaela Pence –, má velmi konzervativní křesťanské postoje. To vše se s velkou pravděpodobností začne promítat do americké politiky silněji než dříve.

Vložil: Mainstream v Pátek, 02. prosinec 2016 @ 19:12:40 CET (289 čtenářů)
(Více... | 12544 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Všeobecné: Zemřel otec ideje Nové apoštolské reformace C. P. Wagner
Zprávy poslal Nepřihlášený

Na stránkách CharismaNews se 6.10.2016 objevila tato zpráva: C. Peter Wagner, průkopník apoštolské služby, odešel domů, aby byl se svým Pánem. Zemřel v pátek o půl třetí odpoledne ve věku 86 let.

Wagner trpěl městnavou srdeční chorobou a v červnu podstoupil dvě operace. První se týkala drenáže dutiny břišní a druhá spočívala v reparaci plíce spolu s impregnací talkem k zamezení tvorby vnějšího exsudátu.

Wagnerův přítel, apoštol Chuck Pierce, v pátek potvrdil na facebooku Wagnerovu smrt. Nazval Wagnera „jedním z největších litců moderní historie církve“.

Vložil: Mainstream v Neděle, 30. říjen 2016 @ 16:04:02 CET (181 čtenářů)
(Více... | 3469 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Encyklopedie menších křesťanských církví v České republice
Knihovna poslal Nepřihlášený

Nešpor, Zdeněk R., Vojtíšek, Zdeněk. 2015. Encyklopedie menších křesťanských církví v České republice. Praha: Karolinum. 655 s. ISBN 978-80-246-3315-2.

Současná česká religiozita prochází dynamickým vývojem a náboženská scéna je natolik diverzifikovaná, že je obtížné vyznat se v ní. Encyklopedie menších křesťanských církví v ČR přitom přibližuje jeden z jejích nejrychleji rostoucích a současně nejméně známých segmentů. Kniha podává encyklopedický přehled 27 státem registrovaných křesťanských nebo z křesťanství vycházejících církví a náboženských společností; s výjimkou římskokatolické, českobratrské evangelické, československé husitské a slezské evangelické církve jde o všechny registrované křesťanské církve. 

Odborníkům a zainteresované veřejnosti poskytuje informace o jejich vzniku a historickém vývoji včetně zahraničních zdrojů a paralel, o religionistickém profilu, statistické, geografické i základní historické údaje o jednotlivých sborech či náboženských obcích a dalších církevních složkách. Součástí díla jsou úvodní kapitoly věnované typologii křesťanských církví se zvláštním zřetelem k fenoménu tzv. evangelikalismu, vývoji menších křesťanských společenství na českém území a jejich církevní architektuře v posledních téměř dvou staletích. Užitečnou pomůckou jsou rovněž kompletní údaje o náboženském vyznání ve sčítáních lidu 1880–2011 a podrobné rejstříky. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. říjen 2016 @ 18:10:16 CEST (925 čtenářů)
(Více... | 2654 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Muž a žena z pohledu současnosti
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Když máme hovořit o muži a ženě z pohledu současnosti, potom přístup „Bible říká“, nemůžeme použít. Neexistuje norma, která by byla závazná a jejíž překročení by bylo trestáno. Přístup, který tedy volím, spočívá ve snaze vysledovat některé charakteristiky v roli muže a ženy v současné společnosti. Pokud by ale smyslem bylo jen pozorování, bylo by to málo. Cílem je položit si otázku co s tím? Zaujmeme jen obranářský postoj a ještě více utáhne na uzdu ve prospěch patriarchátu?

Posun v chápání rolí

To, čeho jsme dnes jednoznačně svědky, je posun v chápání rolí, kdy v západní společnosti stále více přestává platit model, ve kterém je žena vnímána především jako matka, která je doma s dětmi a která pečuje o domov a muž je potom ten, kdo obstarává obživu. Důvodů je celá řada, nicméně tradiční model patriarchální zpochybňují jak někteří antropologové[1], dále některé psychologické výzkumy ukazují, že některé tradiční názory na omezení žen jsou neudržitelné a v neposlední řadě jsou důvodem společenské poměry, kdy žena má alespoň teoreticky stejné možnosti seberealizace jako muž (realita je ale často jiná, z mnohých průzkumů plyne, že ženy jsou znevýhodňovány) a kdy mnohé ženy prakticky ve všech oborech lidské činnosti dokazují, že jsou přinejmenším stejně schopné, jako muži. Jsme svědky, že ženy stojí v čele firem nebo pracovních kolektivů, zastávají čelné funkce v politice, vykonávají velmi exponované profese jakými jsou beze sporu učitel ve všech úrovních vzdělávání, doktor, psycholog, role v armádě, v mnohých církvích mohou ženy pracovat jako duchovní atd. Čím více na západ od našich hranic, tím více jsme svědky ženské emancipace. Tyto a mnohé další příklady jakoby ukazovaly, že tradiční model ženské podřízenosti mj. odvozený z židovsko – křesťanské tradice se dnes ukazují buď jako do velké míry přežitek nebo jsme ho špatně interpretovali. Argument typu „já jsem muž a proto jsem autorita“ dnes zní spíše jako špatný vtip.

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. říjen 2016 @ 18:05:16 CEST (247 čtenářů)
(Více... | 25494 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Neskrývat tvář
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Vlastně nevím, jak to ve Francii právě teď dopadá – zda jsou burkiny zakázané či povolené. Jedno je mi však jasné: diskuse o tomto tématu bude ještě nějakou dobu pokračovat, a to nejen ve Francii.

Pokud je mi známo, důvody pro zákaz burky (nebo burkin) na veřejnosti jsou v podstatě dvojí. Předně si chce Francie jako stát uchovat sekulární a nábožensky neutrální charakter, a proto omezuje náboženské symboly na veřejnosti. Pochopitelně se to netýká jen islámského oděvu, ale i křesťanských křížků nebo židovských jarmulek. Druhým důvodem je ohled bezpečnostní: Nikdo nezúčastněný si nemůže být jist, kdo (a co) se pod burkou skrývá.

Důvod, proč burky nezakazovat, je celkem jasný: Takový zákaz omezuje svobodu člověka. Může jít i o omezení svobody náboženské, ale ta je zde subsumována pod svobodou obecně: Přinejmenším teoreticky si lze představit, že někdo nosí burku i z jiných než náboženských důvodů (dejme tomu z recese, nebo protože se z nějakých důvodů za svou tvář stydí).

Nechci být za každou cenu originální, nicméně rád bych uvedl jiný důvod pro zákaz nošení burky na veřejnosti. Zatím jsem se s tímto důvodem nesetkal, ale pochopitelně nestačím číst všechny relevantní články, a tak se omlouvám případným autorům, kteří již tento důvod zmínili přede mnou.

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. říjen 2016 @ 18:01:06 CEST (404 čtenářů)
(Více... | 6863 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Konkurz na podporu významných kulturních aktivit církví v roce 2017
Zprávy poslal Nepřihlášený

Odbor církví Ministerstva kultury každoročně vyhlašuje grant pro církve a náboženské společnosti:

Grant je každoročně vyhlašován v souladu s "Hlavními oblastmi státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím", které vydává Rada vlády pro nestátní neziskové organizace. Neinvestiční dotace (dále jen "dotace") jsou poskytovány na základě "Zásad vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy", které jsou přílohou usnesení vlády č. 92 ze dne 1.2.2010, byly změněny usnesením vlády č. 657 ze dne 6. srpna 2014, a na základě interních předpisů Ministerstva kultury, tj. příkazu ministra kultury č. 25/2010, ve znění příkazu ministra kultury č. 21/2015.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 12. září 2016 @ 20:37:40 CEST (247 čtenářů)
(Více... | 4400 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Všeobecné: Konkurz na podporu rozvoje nábožensko-kulturních aktivit spolků v roce 2017
Zprávy poslal Nepřihlášený

Odbor církví Ministerstva kultury vyhlašuje grant pro spolky:

Grant je vyhlašován v souladu s "Hlavními oblastmi státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím", které vydává Rada vlády pro nestátní neziskové organizace. Neinvestiční dotace (dále jen "dotace") jsou poskytovány na základě "Zásad vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy", které jsou přílohou usnesení vlády č. 92 ze dne 1.2.2010, byly změněny usnesením vlády č. 657 ze dne 6. srpna 2014, a na základě interních předpisů Ministerstva kultury, tj. příkazu ministra kultury č. 25/2010, ve znění příkazu ministra kultury č. 21/2015.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 12. září 2016 @ 20:35:19 CEST (265 čtenářů)
(Více... | 4497 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Všeobecné: Papež František: Církvi prospěje vyjasnění role jáhenek v prvních stoletích
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Papež František souhlasil s návrhem na vytvoření komise, která by zkoumala roli jáhenek v prvních staletích. Stalo se tak ve čtvrtek během setkání s generálními představenými ženských řeholí. Podle papeže církvi prospěje vyjasnění tohoto bodu; dosud totiž není jasné, zda byly tehdejší jáhenky svěceny a jaká byla jejich úloha.

Při setkání s devíti sty řeholnicemi papež odpovídal na předložené otázky. Jedna z nich zněla, proč církev nepřipouští k jáhenskému svěcení ženy a zda by nebylo vhodné vytvořit komisi, jež by se tímto tématem zabývala.

Papež v odpovědi vzpomněl na setkání s jedním „dobrým a zkušeným profesorem“, který překládal spisy sv. Efréma Syrského. Ten vysvětlil, že v prvotní církvi existovaly jáhenky, avšak jejich úloha není zřejmá. „Měly svěcení, nebo ne? Hovoří o nich Chalcedonský koncil (451), avšak je to trochu nejasné,“ řekl František. Podle zmíněného profesora například jáhenky pomáhaly ženám při křtu.

Vložil: Mainstream v Středa, 03. srpen 2016 @ 13:10:30 CEST (315 čtenářů)
(Více... | 5308 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Postoje české veřejnosti k právům homosexuálů – sociologický výzkum červen 2016
Společnost poslal Nepřihlášený

V červnu 2016 byl Centrem pro výzkum veřejného mínění (výzkumné oddělení Sociologického ústavu Akademie věd ČR) do pravidelného šetření Naše společnost zařazen blok otázek týkající se hodnot a občanských práv. V jeho rámci byly pokládány otázky ohledně tolerance české společnosti vůči homosexuálně orientovaným mužům a ženám a také byly zjišťovány názory na to, zda by lidé s homosexuální orientací měli mít právo uzavřít registrované  partnerství, uzavřít sňatek, adoptovat děti z „ústavů“ – tzv.  dětských domovů a adoptovat děti svého partnera či partnerky, s nimiž žijí a na jejichž výchově se podílejí.

Mínění o toleranci české společnosti k homosexuálně orientovaným mužům a ženám bylo zjišťováno otázkou směřovanou na reakci sociálního okolí respondenta. Dotázaní se  vyjadřovali, zda by ve městě či obci, kde žijí, přiznání homosexuality způsobilo potíže v soužití s lidmi. Necelá polovina lidí (48 % - součet odpovědí „rozhodně  způsobí“ a „spíše způsobí“) se domnívá, že by takovéto přiznání způsobilo potíže, dvě pětiny lidí (43 %) si myslí opak.

Srovnání s hodnotami z dřívějších měření ukazuje, že názor, že by přiznání homosexuality způsobilo potíže, oproti loňskému šetření míně oslabil, a to zejména v kategorii „rozhodně způsobilo“, kde došlo k poklesu o 4 procentní body. Celkově mínění o tom, že by přiznání k homosexuální orientaci znamenalo pro člověka v místě jeho bydliště určité potíže, oslabil od roku 2008 o 8 procentních bodů a naopak názor, že by rozhodně nebo spíše nebylo zdrojem potíží, o 6 procentních bodů posílil.

Vložil: Mainstream v Úterý, 26. červenec 2016 @ 10:30:05 CEST (308 čtenářů)
(Více... | 6021 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Křesťanství v židovských souřadnicích
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Zásadním zlomem v židovské reflexi křesťanství bylo prohlášení Dabru emet, uveřejněné v roce 2000 a podepsané zhruba třemi stovkami židovských rabínů a učenců, zastupujících všechny směry soudobého judaismu (1). V návaznosti na toto prohlášení připravili jeho autoři (Tikva Frymer Kensky, David Novak, Peter Ochs a Michael Signer) a spolu s nimi David Fox Sandmel rozsáhlou knižní publikaci nazvanou Christianity in Jewish Terms, tedy Křesťanství v židovských souřadnicích (2).

Tato obsáhlá práce měla být vlastně podrobným teologickým komentářem prohlášení Dabru emet, a zároveň měla být reprezentativním počinem na poli židovské teologie křesťanství, tak jak jí autoři prohlášení Dabru emet rozumějí. Její jednotlivé tematické kapitoly (o jejichž vypracování byli požádáni významní židovští učenci, podporující směřování skupiny autorů Dabru emet), měly vycházet ze dvou klíčových hermeneutických zásad: zaprvé, má se jednat o specificky židovskou interpretaci křesťanství, tedy o židovskou hermeneutiku křesťanské tradice (3), a zadruhé, tato interpretace se má pokoušet rozumět křesťanství co nejvíce tak, jak mu rozumějí křesťané (4), tedy, jak říká jeden z autorů Michael Signer, má usilovat o existenciální empatii (5).

Vložil: Mainstream v Sobota, 02. červenec 2016 @ 19:29:08 CEST (261 čtenářů)
(Více... | 18920 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: What would Jesus ... eat?
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Chcete Ježíše následovat i v jídelníčku? Budiž vám mottem výrok apoštola Pavla: Království Boží není v tom, co jíte a pijete, nýbrž ve spravedlnosti, pokoji a radosti z Ducha svatého. (Římanům 14,17). Jestliže se nebudete považovat za lepší či horší křesťany podle toho, co si dáte k obědu, pak vám určitě může být i více či méně pravděpodobný jídelníček Pána Ježíše zajímavou inspirací pro vlastní stravování. Když byste tedy pozvali Pána Ježíše na návštěvu, co by si tak dal k jídlu? Chléb, maso…

Chléb určitě celozrnný, maso jehněčí. Byť to bylo spíš sváteční jídlo. Podle některých badatelů ne častější než jednou za měsíc. To už byla častější ryba. Jeho první učedníci byli rybáři a tak lze očekávat, že šlo-li o maso, pak ryba tu byla na prvním místě. Pán Ježíš sice nic nevěděl o omega 3 mastných kyselinách a jejich vlivu na snižování krevního tlaku a vůbec o prevenci srdečních onemocnění, ale ryby rozhodně jedl.

Vložil: Mainstream v Neděle, 26. červen 2016 @ 21:16:42 CEST (260 čtenářů)
(Více... | 2470 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Všeobecné: Reinhold Ulonska: Služba ženy ve světle Bible
Studie poslal Nepřihlášený

Letniční evropská tradice nemá mnoho teologů, kteří by byli respektováni v České republice. Jedním z těch známějších, kdo dokázal skloubit akademické vzdělání, biblickou znalost, včetně jazykové výbavy ve formě solidní znalosti antických jazyků, a konzervativní zbožnost, je Reinhold Ulonska.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 23. červen 2016 @ 23:09:40 CEST (389 čtenářů)
(Více... | 1568 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy IX. - exegeze Galatským 3,28-29a
Studie poslal Nepřihlášený

Není ani Žid ani Řek, není ani otrok ani svobodný, není ani muž ani žena, neboť vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši.

ČEP zde vhodně překládá: „Není už rozdíl... mezi mužem a ženou“. Tento Pavlův známý a velice silný výrok je vhodným závěrem našeho uvažování. Během lidských dějin, od pádu prvních lidí do hříchu až po počátek třetího tisíciletí našeho letopočtu, existovali a žel stále existují v lidské společnosti vždy více či méně zjevné rozdíly mezi určitými skupinami lidí.

Avšak Pavel nám zde předkládá vskutku nádherné evangelium: V Kristu a jen a jen díky němu, zde byl před dvěma tisíci lety postaven reálný základ pro návrat celého Božího stvoření do původní harmonie a souladu. Pavel zde tlumočí Boží vůli pro život lidské populace a tou je neoddiskutovatelně absence jakýchkoliv rasových, společenských a pohlavních diskriminací. A tento výrok tlumočí právě apoštol Pavel, který tak často bývá označován jako nepřítel žen! J. R. W. Stott konstatuje: „Toto pozoruhodné prohlášení o rovnoprávnosti muže a ženy předběhlo svou dobu o staletí“.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 20. červen 2016 @ 21:14:03 CEST (308 čtenářů)
(Více... | 2274 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Cizinec či host
Principy poslal Nepřihlášený

Evropa prožívá migrační vlnu a lidé na ni reagují různými způsoby. Někteří migranty, přicházející z Blízkého východu či z Afriky, vítají, jiní je odmítají. Toto téma nerozděluje jen sekulární společnost; rozděluje i křesťany.

Skrze Bibli Bůh promlouvá ke všem lidem všech kultur a všech historických období. Tuto skutečnost jsem ve svých studiích již vícekrát zmínil. Apoštol Petr píše, že „božská moc nám darovala všechno, čeho je třeba k životu a zbožnosti skrze poznání toho, který nás povolal vlastní slávou a mocí“ (2Pt 1,4). A Krista poznáváme především z Písma. Písmo je nám dáno především, ne-li výhradně, proto, abychom poznali Ježíše Krista (srov. Jan 20,31).

Jistě, Písmo obsahuje i celou řadu velmi přesných historických informací, nicméně jeho hlavním účelem není přinášet nám historické informace. Písmo obsahuje celou řadu výzev a zaslíbení, a přímo či nepřímo nám ukazuje, jak máme jednat. Zejména v knize Přísloví máme mnoho přímých výzev a poučení. Historické části Písma obsahuje poučení spíše nepřímá. A mnoho poučení obsahují například Ježíšova podobenství. Ne vždy se ale čtenáři shodnou, jaké poučení to je.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 20. červen 2016 @ 21:12:43 CEST (349 čtenářů)
(Více... | 20372 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Biblický pohled na vztah muže a ženy VIII. - exegeze 1. epištoly Petrovy 3,1-7
Studie poslal Nepřihlášený

Stejně ženy, podřizujte se svým mužům. I když někteří nevěří slovu, můžete je beze slov získat svým způsobem života,
když uvidí váš v bázni [prožívaný] čistý způsob života.
Vaše ozdoba ať není vnější - [ozdobné] splétání vlasů,ověšování se zlatem či střídání oděvů,
ale to, co je skryto v srdci člověka a co je nepomíjitelné: tichý a pokojný duch, to má před Bohem velkou cenu.
Takto se kdysi zdobily i svaté ženy, které doufaly v Boha, podřizovaly se svým mužům
tak, jako Sára poslouchala Abrahama a 'nazvala jej pánem’. Vy jste jejími dcerami, jednáte-li dobře a nedáte se ničím zastrašit.
Stejně tak muži, když žijete se svými ženami, mějte pro ně porozuměním, že jsou slabší a prokazujte jim úctu, protože jsou spolu s vámi dědičkami daru života. Tak vašim modlitbám nebude nic překážet.


Pro správné pochopení je opět třeba porozumět kontextu, který začíná již veršem 2,11 a v ČEP je vhodně nadepsán „Křesťané mezi nevěřícími“. Petrovým cílem (stejně jako Pavlovým) je zde opět správná prezentace křesťanství v pohanském světě. Jako hlavní myšlenku celého oddílu je možné zdůraznit v. 12: žijte vzorně mezi pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince, prohlédli a za vaše dobré činy vzdali chválu Bohu 'v den navštívení'. A hned nato ukazuje, jak toho dosáhnout ve v. 13: Podřiďte se kvůli Pánu každému lidskému zřízení... Následně pak mluví o vztahu pánů a služebníků, a mužů a žen.

Vložil: Mainstream v Pátek, 17. červen 2016 @ 18:48:29 CEST (316 čtenářů)
(Více... | 3184 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.44 Seconds