Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Hana   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 4706, komentáře < 7 dní: 87, komentářů celkem: 4421, adminů: 23, uživatelů: 2367
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 533 671

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 16 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Všeobecné: EXISTUJE SPASENÍ V JUDAISMU?
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

1) Spasení ve starém Izraeli

3M. 18:5 "Zachovávejte má ustanovení a nařízení, když je člověk plní, bude skrze ně žít. Já jsem Hospodin."

Iz. 55:3 "Nakloňte ucho a pojďte ke mně, poslouchejte a vaše duše ožije."


2) Zničením jeruzalémského chrámu v r. 70 vzal systém obětí za své

Nicméně: Kde není obětí za hříchy lidu, není také odpuštění.

Žd. 9:22 "A téměř všechno se podle Zákona očišťuje krví a bez vylití krve, není odpuštění."
Vložil: Mainstream v Pátek, 10. srpen 2018 @ 09:07:56 CEST (110 čtenářů)
(Více... | 6481 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: SPASENÍ ZE SKUTKŮ A SPASENÍ Z VÍRY
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

Cílem této práce je ukázat ve zkratce na rozličné cesty spasení v různých dobách, v dobách Zákona, v době pozemského působení Spasitelova a konečně i po jeho smrti na kříži.

A. Spasení Izraele v SZ

1) 3M. 18:5 "Zachovávejte má ustanovení a nařízení, když je člověk plní, bude skrze ně žít. Já jsem Hospodin."

2) Iz. 55:3 "Nakloňte ucho a pojďte ke mně, poslouchejte a vaše duše ožije."
Vložil: Mainstream v Pondělí, 02. červenec 2018 @ 15:19:25 CEST (313 čtenářů)
(Více... | 15584 bytů | 5 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Baptisté a identita
Principy poslal Nepřihlášený

Nežiji už já, žije ve mně Kristus.“ Galatským 2,20 

Úvahy o křesťanské, či přímo baptistické identitě jsou na pořadu dne. Co chvíli můžeme na toto téma narazit v rozhovorech, článcích, na internetu. Často se tak děje v těsné blízkosti slov jako vize, směřování nebo krize církve. Jaká je naše identita? Anebo ještě spíš: jaká kdysi byla a jaká by v budoucnosti měla a mohla být? 

V takto položených otázkách prosvítá naše situace. Probleskuje vědomí, že vlastně tak úplně nevíme. Ve výhledu na minulost i na budoucnost, zdá se, vládne snížená viditelnost. Kořeny, ze kterých vyrůstalo baptistické hnutí v Čechách a na Slovensku, leží hluboko pod ponorem naší paměti. 

Ani církev nebyla uchráněna před kolektivní ztrátou paměti, kterou trpí celá postkomunistická společnost. Není to jistě tak, že bychom zapomněli úplně všechno. Podařilo se nám uchovat mnohé z tradic a zvyklostí našich předchůdců. Věci cenné a drahé. Často se nám ale vytrácí to skutečně podstatné: Vědomí o biblických a myšlenkových základech baptismu i důvěra v jejich trvalou nosnost. 

Vložil: Mainstream v Neděle, 10. červen 2018 @ 20:03:03 CEST (225 čtenářů)
(Více... | 6561 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Bouřlivý Sjezd delegátů
Zprávy poslal Nepřihlášený

Výroční Sjezd delegátů sborů BJB, nejvyšší orgán církve, se sešel 21. 4. v Praze. Baptisté procházejí náročným obdobím, kdy se v církvi potkávají sbory čtyř protichůdných proudů.

Podle předsedy Výkonného výboru BJB Pavla Coufala, nejvyššího představitele denominace, jsou zde sbory reformované, charismatické, liberální i fundamentalistické (jak uvedl pro internetový server Křesťan dnes). Baptisté jsou přitom kongregační církví, kde ústřední orgány mají jen minimální pravomoc zasahovat do života sborů i v případě, že by se na něčem shodly na nadsborové rovině.

Vložil: Mainstream v Pátek, 01. červen 2018 @ 16:17:59 CEST (351 čtenářů)
(Více... | 3442 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Sčítání 2021: Zbytečná otázka – náboženství?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V roce 2021 plánuje stát nové sčítání lidu. Kromě jiných otázek z něj vypadne také otázka na náboženské vyznání. Bude to poprvé od roku 1921. Můžete mě podezírat ze zaujatosti nebo paranoii, ale tak nějak za tím cítím ruku římskokatolické církve (řkc). Pokud zmizení otázky přímo neiniciovala, tak jí přinejmenším velmi hraje do karet. Pokusím se vysvětlit proč a možná vám to nakonec nepřijde ani tak absurdní.

Když se bavíme o sčítání věřících, nikdy bychom neměli zapomínat na jinou událost a to církevnírekvizice (nelze nazývat restitucemi akci, při které jsou obdarovávány subjekty, které nemohly být poškozeny, protože v dané době neexistovaly, nebo vydávání věcí, které údajnému majiteli nikdy nepatřily), které vstoupily v platnost Zákonem o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi roku 2013. Kromě různých jiných problémů, jako je drastické podhodnocení pozemků „vracených“ církvím, je tu ještě jedna okolnost, která stojí za pozornost.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 31. květen 2018 @ 19:49:30 CEST (141 čtenářů)
(Více... | 5216 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Všeobecné: Křesťanství podezírané a vyslýchané
Teologie poslal Nepřihlášený

Rozmlouvali s ním i někteří epikurejští a stoičtí filosofové. Jedni se ptali: „Co nám to chce ten nedovzdělanec vykládat?“ Druzí říkali: „Zdá se, že nás chce získat pro cizí božstva.“ Tak soudili, protože Pavel kázal o Ježíšovi a o zmrtvýchvstání. Pak ho vzali s sebou, dovedli na Areopag a tam mu položili otázku: „Rádi bychom se dověděli, jaké je to tvé nové učení, které šíříš.“ Sk 17,18-19

Vložil: Mainstream v Středa, 30. květen 2018 @ 19:12:33 CEST (188 čtenářů)
(Více... | 2356 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Menšina
Teologie poslal Nepřihlášený

Když si její páni uvědomili, že tím přišli o svůj zisk, uchopili Pavla a Silase a vlekli je na náměstí před městskou správu. Tam je předvedli před soudce a řekli: „Tito lidé pobuřují naše město. Jsou to Židé a rozšiřují zvyky, které my jako Římané nemůžeme uznat, nebo se dokonce podle nich řídit.“ Také dav se obrátil proti nim a soudcové z nich dali strhat šaty a rozkázali je zbičovat. Když je důkladně zbičovali, zavřeli je do vězení a žalářníkovi poručili, aby je dobře hlídal. (Sk 16,19-23)

Vložil: Mainstream v Středa, 30. květen 2018 @ 19:08:45 CEST (122 čtenářů)
(Více... | 1723 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ZÁKLADNÍ VZTAHY UVNITŘ BOŽÍ TROJICE
Studie poslal BohemianAnonymus

Zde v kostce uvedu vztahy nejjednodušší, které lze z Písma odvodit.

(1) Spasitel byl počat z Ducha svatého, který byl za tím účelem vyslán s nebe na zem

Mt. 1:18 "S narozením Ježíše Krista to bylo takto: Jeho matka Marie byla zasnoubena Josefovi. Dříve, než se sešli, zjistilo se, že je těhotná z Ducha svatého." (SP)

(Lk. 1:34,35; Mt. 1:23)

V Písmu je implicitně obsaženo, že se Duch poté vrátil na nebesa.

Vložil: Mainstream v Neděle, 27. květen 2018 @ 17:36:21 CEST (145 čtenářů)
(Více... | 11193 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám
Principy poslal Nepřihlášený

Toto jest rozhodnutí Ducha svatého i naše: Nikdo ať vás nezatěžuje jinými povinnostmi než těmi, které jsou naprosto nutné: Zdržujte se všeho, co bylo obětované modlám, také krve, pak masa zvířat, která nebyla zbavena krve, a konečně smilstva. Jestliže se toho všeho vyvarujete, budete jednat správně. Buďte zdrávi. (Sk 15,28-29)

„Vidělo se zajisté Duchu svatému i nám“ – tak překládají Kraličtí úvod 28. verše, kde se následně dovídáme o rozhodnutí sněmu v Jeruzalémě. Přítomní jeruzalémského sněmu nejednali zbrkle a unáhleně, ale ke svému rozhodnutí, které vnímali jako rozhodnutí Ducha svatého, dospěli postupnými kroky, jimž předcházela důsledná debata. V současných církevních kontroverzích, zvláště malých církevních společenství, tomu často bývá tak, že věřící se musejí přizpůsobit vedoucím sborů nebo určité náboženské tradici. Argumentuje se přitom Biblí a jejím jednostranným výkladem, což nevede k jednotě, ale k uniformitě. Když pak shoda není možná, radí se jedněm nebo druhým, aby se buď podřídili nebo společenství opustili.

Vložil: Mainstream v Středa, 23. květen 2018 @ 22:15:16 CEST (317 čtenářů)
(Více... | 3426 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Zpráva předsedy Rady Církve bratrské za rok 2017 - 2018
Ohlasy ekumeny poslal Nepřihlášený

Zpráva předsedy Rady za rok 2017 - 2018 pro Výroční konferenci CB

3. 5. 2018

V této první zprávě, kterou píšu, se pokusím o několik spíše obecnějších pozorování, ve kterých se bude prolínat život na sborech a ve společnosti. Jednotlivé body mohou posloužit jako podnět k dalšímu rozhovoru o směřování naší církve.

Bohatá země a sytá církev aneb říkáš: Jsem bohat, mám všecko a nic už nepotřebuji! A nevíš… (Zj 3, 17)

Žijeme v jedné z nejbohatších společností na světě, nikdy v dějinách naší země nebyl tak dlouho mír, v naší zemi prožíváme náboženskou svobodu a to i ve srovnání s jinými státy Evropy, kde by např. bylo nemožné nabízet křesťanské akce na státních školách, je nízká nezaměstnanost, mnozí mohou cestovat a mohl bych pokračovat. Pochopitelně mnozí z nás i z našich spoluobčanů se dobře nemají, přesto lze konstatovat, že v zásadě „jsme sytí“. Jenže být sytý vůbec nemusí znamenat být spokojený. 

Vložil: Mainstream v Pátek, 04. květen 2018 @ 23:22:21 CEST (100 čtenářů)
(Více... | 18816 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Zhoubná iluze
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jakýsi předobraz politického dění můžeme pozorovat na vývoji církví a náboženských společností, kdy docházelo k různým názorovým rozkolům a následným štěpením a rozdělením. Od raných heretických hnutí přes klasický protestantismus po evangelikální a různé svobodné církve.

Scénář byl vždy obdobný. Určitá skupina nebyla spokojená se stávající úrovní starého společenství, z čehož vyplynulo rozčarování a kritika a skoro vždy byla přítomná i vize lepší budoucnosti, ve starších dobách opřená o idealizovanou církev z prvního století (apoštolské doby, kdy bylo všechno růžové, opravdové a upřímné).

Vložil: Mainstream v Středa, 02. květen 2018 @ 21:54:52 CEST (139 čtenářů)
(Více... | 1615 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Počty členů sborů BJB – porovnání roků 2017 a 2018
Sborový život poslal Nepřihlášený

V meziročním srovnání mezi roky 2017 a 2018 vzrostl celkový počet členů sborů BJB o 51 na celkových 2432 členů. 

Průměrná velikost sboru BJB je 54 členů. Polovina sborů však má méně než 39 členů. Třetina sborů má méně než 30 členů. Pět sborů má dokonce méně než 20 členů.

Ze 45 sborů vykázalo nárůst členů 25 sborů, pokles členů zaznamenalo 15 sborů, 5 sborů zůstalo u stejných počtů.

Největší nárůst zaznamenal kuřimský sbor (o 15 členů). Nejvýraznější pokles zaznamenal lovosický sbor (o 15 členů).

Vložil: Mainstream v Pondělí, 16. duben 2018 @ 20:02:59 CEST (283 čtenářů)
(Více... | 4860 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Pavel Hošek: Homosexualita a křesťanství
Etika poslal Nepřihlášený

V rámci Letní biblické školy 2011 proběhla přednáška doc. Pavla Hoška, vyučujícího na Evangelikálním teologickém semináři a Evangelické teologické fakultě, na téma: homosexualita a křesťanství.

Co si máme jako křesťané počít s homosexualitou (a homosexuály), jak na ni (na ně) pohlížet?
Jak o tomto tématu vlastně přemýšlet?
Co je třeba brát v potaz a co o homosexualitě říká Bible?
Jak žít s těmi, kteří jsou homosexuálně orientovaní?
Jaký je postoj jednotlivých církví k homosexuálům?
Jaký by měl být?

Vložil: Mainstream v Středa, 11. duben 2018 @ 19:30:19 CEST (279 čtenářů)
(Více... | 996 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Smírčí komise v řádech Bratrské jednoty baptistů
Spolupráce mezi sbory poslal Nepřihlášený

Řády Bratrské jednoty baptistů počítají s orgánem, který má být sborům BJB ku pomoci ve sporných situacích ohledně (ne)naplňování usnesení Sjezdu delagátů. Jedná se o Smírčí komisi, která z pověření Sjezdu delegátů řeší spory mezi sbory.

Sbory BJB se přijetím Ústavy a jejích příloh rozhodly, že budou dodržovat své řády, a proto by měly před případným hlasováním o členství sboru Na Topolce v BJB ustanovit Smírčí komisi.

Je obrovským selháním Výkonného výboru, že se odmítl angažovat ve zřízení Smírčí komise zakotvené v řádech BJB, i když ho dotčený sbor Na Topolce o to požádal. Bude historicky první vyloučení sboru z BJB důsledkem zvůle většiny, která se rozhodne nerespektovat své vlastní řády?

Vložil: Mainstream v Sobota, 07. duben 2018 @ 13:55:35 CEST (153 čtenářů)
(Více... | 1406 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: ´´Baptistický´´ problém s církevním zákonem - aktuální v kontextu kauzy Topolka!
Principy poslal Nepřihlášený

Církevní zákon neumožňuje změnit příslušnost evidované právnické osoby mezi jednotlivými registrovanými církvemi při současném zachování její právní osobnosti. Například sbor jedné registrované církve se nemůže při trvání své právní osobnosti stát sborem jiné registrované církve (tj. „vyvázat“ se z jedné církve a „včlenit“ do jiné). Do značné míry je to logické, uvážíme-li, že evidovaná právnická osoba je považována za právnickou osobu s odvozenou právnickou subjektivitou,  přičemž svoji subjektivitu odvozuje od registrované církve.

Tato zákonná koncepce ovšem nevyhovuje vnitřnímu pojetí některých protestantských církví (např. Bratrská jednota baptistů, Církev bratrská), které jako primární entitu vnímají své sbory. Naopak registrovaná církev je v jejich teologickém pojetí sekundárním, odvozeným subjektem - jakousi zastřešující organizací. Sbory těchto církví jsou v jejich sebepojetí svobodné a mohou tak volně přecházet mezi jednotlivými obdobnými církvemi.

Právně realizovat tuto jejich teologickou reflexi zákon neumožňuje. Je-li sbor evidovanou právnickou osobou a chce-li opustit registrovanou církev a začlenit se do jiné, nemůže tak učinit bez ztráty právní kontinuity. Sbor coby subjekt práva musí zaniknout a v jiné registrované církvi vznikne zcela nový subjekt.

Majetek původního sboru zůstane v původní registrované církvi, a pokud nedojde k dohodě zúčastněných, neexistuje žádný způsob, jak by mohl přejít spolu s členy sboru do nové církve. (V praxi se s tímto problémem setkaly např. sbory Jednoty bratrské, které nesouhlasily s novým letničním směřováním církve, a proto přestoupily do Českobratrské církve evangelické, kde vytvořily tzv. ochranovský seniorát. Srov. usnesení Nejvyššího soudu ze dne 30. listopadu 2004, sp. zn. 20 Cdo 1419/2003.)

Chce-li církev zanechat svým sborům možnost právně opustit její strukturu, nabízí se za současné právní úpravy jako jediné (byť velmi nepohodlné) řešení zřizovat jednotlivé sbory v právní formě registrované církve. Církev coby zastřešující subjekt, pak může být zřízena v právní formě svazu církví a náboženských společností podle § 12 Církevního zákona.

Vložil: Mainstream v Sobota, 07. duben 2018 @ 10:33:50 CEST (176 čtenářů)
(Více... | 4036 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Nekonečná četba – Písmo a jeho interpretace
Teologie poslal Nepřihlášený

Gustav Faubert ve své povídce Utrpení svatého Antonína vypráví toto podobenství: Poustevník zápasící se strašlivými pokušeními prosí Boha, aby mu dal sílu, a několikrát (přesně pětkrát) otevře Bibli, aby v ní našel pomoc. A pětkrát ji zase třesoucíma se rukama zavře. Úzkostné představy, jež se snaží zahánět přísnou askezí, ho při čtení svatého textu přepadají ještě mnohem silněji. Tak například ve Skutcích apoštolů čte o hlasu z nebe, který apoštolu Petrovi přikazuje jíst z velké plachty, která se snáší na zem a je plná nečistého zvířectva, plazů a čtyřnožců. A právě jedno z oněch pokušení, která Antonína trýzní, se týká postu. V jiných pasážích, tentokrát ze Starého zákona, se to hemží postavami krvelačných a bezuzdných násilníků. Poustevníkovu situaci to komplikuje, čím déle listuje v Bibli, tím více stoupá jeho nejistota.

Michale Foucault ve svém komentáři, připojeném k Flaubertovu dílu jako doslov, říká, že sv. Antonín, zakladatel křesťanského mnišství, dochází na základě tohoto neobvyklého zážitku k poznání: „Bible je místem pokušení.“ A co víc: Poznává, že v jistém smyslu jím nemůže přestat být, neboť tento text vyžaduje hermeneutiku, nemáme-li propadnout pocitu nesmyslnosti.

To znamená: Co nám chce Flaubertův příběh o poustevníkovi vlastně říct? Jsem přesvědčen, že upozorňuje na zásadní dimenzi hermeneutiky biblického textu, kterou musíme mít stále na mysli: že nemá smysl, snažit se navléknout na text nějaký předem připravený výklad, protože na to musíme jít úplně obráceně – vystavit se působení textu (který, jak připomíná Umberto Ecco, je vždy „otevřeným dílem“) a odvážit se onoho dobrodružství, jaké jeho interpretace nutně představuje. Toto dobrodružství je tématem následujícího příspěvku.

Vložil: Mainstream v Pátek, 16. březen 2018 @ 11:12:14 CET (220 čtenářů)
(Více... | 17545 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: SPASENÍ POHANŮ
Zamyšlení poslal BohemianAnonymus

MŮŽE BÝT SPASEN POHAN, KTERÝ KRISTA NEVIDĚL ANI O NĚM NESLYŠEL?

Zajímavá otázka: Jsou např. Keltové, Germáni, Indové či Číňané, Spasitelovi pozemští současníci automaticky vyloučeni ze spásy, když o Něm ani neslyšeli, protože působení Spasitelovo a jeho učedníků bylo za Jeho života omezeno pouze na Izrael (Mt. 15:24; Mt. 10:6)???

Mám za to, že od dokonané Spasitelovy oběti stanoví Písmo toto základní kritérium:

1) Každé náboženství, jehož základem není Kristus (1Kor. 3:11) se nachází nutně v konfliktu se zákonem svědomí (Ř. 2:15), který je Božím hlasem v člověku.

2) Takové náboženství se nutně nalézá v konfliktu s Bohem a je tudíž modlářstvím.

Vložil: Mainstream v Úterý, 13. březen 2018 @ 09:00:42 CET (579 čtenářů)
(Více... | 6104 bytů | 27 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Nejevangelikálnější Bílý dům v historii
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Je dobře známo, že Donald Trump byl zvolen s výraznou podporou hlasů bílých evangelikálů,1 daleko méně je však známo, jaký vliv má evangelikální křesťanství v Bílém domě. Od léta 2017 se pravidelně každou středu schází většina členů Trumpova kabinetu ke studiu Bible pod vedením pastora Ralpha Drollingera, zakladatele a prezidenta Capitol Ministries, organizace zaměřené na pastoraci politiků.

Ralph Drollinger zasvětil duchovnímu povolání celý svůj dospělý život. Jako nadaný basketbalista tři roky odmítal nabídky do NBA, a místo toho hrál za tým Athletes in Action, křesťanské organizace evangelizující prostřednictvím sportu. Nakonec v roce 1980 nastoupil do NBA za Dallas Mavericks, ale následující rok sportovní kariéru po zranění kolene ukončil a začal studovat na evangelikálním semináři. U sportu ještě nějaký čas zůstal, ale už jen ve spojení s duchovní službou.

V roce 1996 založil organizaci Capitol Ministries zaměřenou na duchovní službu politikům a začal s prvními biblickými hodinami pro kalifornské zákonodárce v Sacramentu. Prostřednictvím biblických hodin pro legislativní a exekutivní složky vlády se Capitol Ministries snaží formovat konzervativní křesťanské zástupce na státní, a dnes i federální a lokální úrovni. Biblické hodiny jsou sice ekumenicky otevřené, přístup k Bibli a její výklad jsou však jednoznačně evangelikální. Od účastníků se očekává nejen aktivní účast na hodinách, ale především aktivní prosazování biblických principů ve všech aspektech života, včetně zaměstnání.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 05. březen 2018 @ 14:14:15 CET (306 čtenářů)
(Více... | 6627 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Konec iluzí o Evropské unii ve zprávě Observatoria sociální nauky církve
Společnost poslal Nepřihlášený

Evropa skomírající únavou a nahony vzdálená svým původním ideálům. Evropa, která prozřela z iluzí. Zploštělý a zmítaný kontinent, obývaný tekutou a bezbarvou společností bez vůně a zápachu, která se uzpůsobila jedinému, uniformnímu myšlení. Tento veskrze nelítostný obraz našeho světadílu podává devátá zpráva o stavu sociální nauky katolické církve ve světě, kterou v Římě představilo Observatorium sociální nauky církve kardinála Van Thuâna, působící v severoitalském Terstu (Europa: la fine delle illusioni; Cantagalli, Siena 2018).

„Možná se zdá podivínské, že celou zprávu věnujeme jedinému z pěti kontinentů, avšak co otřásá Evropou, zajímá celý svět“, píše předseda Observatoria, terstský arcibiskup Giampaolo Crepaldi v předmluvě k dvousetstránkovému svazku a dodává: „Nebojíme se vyslovit nepohodlnou pravdu, že projekt společné Evropy prochází vážnou krizí. Pouze radikální přehodnocení metod a zejména obsahu – za notného přispění Boží prozřetelnosti – bude moci zvrátit situaci, která je pro všechny nebezpečná“.

Vložil: Mainstream v Středa, 21. únor 2018 @ 06:59:38 CET (122 čtenářů)
(Více... | 5609 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Jižní Korea - misionářská velmoc
Misie poslal Nepřihlášený

Hostitel letošní zimní olympiády není jen průmyslovou mocností; kromě vývozu automobilů a elektroniky je i jedním z největších „exportérů“ křesťanství.

„V roce 1974 bylo korejskými církvemi oficiálně vysláno 24 misionářů,“ říká Jae Kyeong Lee, vůdce Korejské baptistické konvence. „Jejich počet exponenciálně rostl a po 40 letech […] ve 170 zemích působilo 27 436 korejských misionářů z různých denominací.“

Za posledních 150 let zde křesťanské církve velmi prosperují. V roce 1885 se k nim hlásilo pouhé jedno procento. Díky činnosti zahraničních misionářů se nyní ke křesťanství hlásí asi čtvrtina obyvatel (20 % jsou protestanté, 8 % katolíci), zatímco ke tradičnímu buddhismu jen 15 %.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 19. únor 2018 @ 13:04:19 CET (325 čtenářů)
(Více... | 2886 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Víra a nevíra v ´´post-pravdivostní generaci´´
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Evangelikálním kruhům blízká sociologická agentura Barna Group vydala obsáhlou studii o Američanech narozených v letech 1999–2015, tzv. generaci Z (dále GZ), mj. o jejich vztahu k náboženské víře. Badatelé o ní hovoří jako o „první skutečně ‚post-křesťanské‘ generaci“, jelikož více než jakákoliv předcházející nevyjadřuje nějakou náboženskou identitu. Naopak je v& ní dvakrát tolik proklamovaných ateistů, než v celé dospělé americké populaci (13% vs. 6%): „Slovo ‚ateista‘ pro ni již není urážka.“

Zatímco u Baby boomers (nar. 1946–1964, dále BB) je 75 % katolíků nebo protestantů, u náctiletých se k nějaké formě křesťanství hlásí jen 59 % z nich. A pouze každý pátý její příslušník považuje chození na bohoslužby za „velmi důležité“. Mladí křesťané, pro které to důležité není, většinou (64 %) tvrdí, že „Boha nachází kdekoliv“. To výzkumníci z Barny interpretují tak, že přinejmenším některé církve mladým nedokáží zpřístupnit „transformativní spojení s Bohem“.

Vložil: Mainstream v Středa, 14. únor 2018 @ 16:30:57 CET (388 čtenářů)
(Více... | 3552 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Dvě podoby vánočního příběhu
Kázání poslal Nepřihlášený

V Bibli máme dvě podoby vánočního příběhu. Dva evangelisté, Lukáš a Matouš, píší o téže události, ale každý ze svého pohledu a svým charakteristickým způsobem.

S Lukášovou verzí se setkali i ti, kteří ji nikdy nečetli:

„I porodila svého prvorozeného syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo pod střechou. A v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u svého stádaNáhle při nich stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila se jich veliká bázeň. Anděl jim řekl: „Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid. Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově. Toto vám bude znamením: Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí.“A hned tu bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: „Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení.“ (Lk 2,7-14)

Vložil: Mainstream v Sobota, 23. prosinec 2017 @ 22:22:14 CET (193 čtenářů)
(Více... | 3368 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Bezdomovec a uprchlík aneb vánoční evangelium
Kázání poslal Nepřihlášený

Co je podstatou Vánoc? Přijmout lásku druhých – a umět ji také sám vyjádřit. Mudrci a pastýři donesli nově narozenému Ježíšovi dary – a přijali jeho narození jako Boží dar lidstvu. Vánoce nabízejí možnost překročit hranice, které lidi od sebe dělí – hranice sociálních tříd, etnika, kultury i věku. Dospělí se trochu stávají dětmi a děti chystají pro dospělé dary. Někteří bohatí myslí najednou i na chudé a chudí se snaží svátky pořádně oslavit. Před Vánoci vládne shon – ale lidé to mají vlastně docela rádi, děti se na Vánoce těší celý rok.

Na Štědrý den se připomíná vánoční příběh, který zní v dnešní době trochu pohádkově – vystupuje v něm císař Augustus i král Herodes, pastýři, mudrci a andělé, ale hlavním hrdinou je v něm novorozeně v jeslích.

Příběh Vánoc je nám časově i místně vzdálen, avšak jeho hlavní témata jsou živá dodnes. Svět se za uplynulých více než dva tisíce let zcela změnil, jenže strachy i radosti, které prožíváme, nejsou příliš vzdálené těm, které prožívali bibličtí hrdinové.

Vložil: Mainstream v Pátek, 22. prosinec 2017 @ 23:15:04 CET (199 čtenářů)
(Více... | 7700 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Všeobecné: Pew Research Center: Vánoce v USA stále méně křesťanské
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Vánoce podle nového průzkumu Pew Research Center slaví devět z deseti dospělých Američanů. Ze srovnání dat za poslední léta však vyplývá, že stále více ztrácejí svůj křesťanský obsah. V roce 2014 polovina občanů USA (51 %) považovala Vánoce především za náboženský svátek, nyní je to podle PRC o 5 % méně.

Minulý rok si kandidát na prezidenta Donald Trump vysloužil obrovský aplaus evangelikálního auditoria, když prohlásil, že se bude zasazovat o to, aby se lidé ve veřejném prostoru mohli opět svobodně zdravit „Veselé Vánoce” (viz článek zde; nutno dodat, že anglické „Christmas” již v sobě obsahuje odkaz ke Kristu). Sociologický průzkum nyní ukázal, že na tom záleží třetině dospělých Američanů, 52 % říká, že jim je jedno, jak se lidé v obchodech a podnicích o Vánocích zdraví, což je více než v minulých letech.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. prosinec 2017 @ 13:20:19 CET (165 čtenářů)
(Více... | 3263 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Důvěra k vybraným institucím veřejného života – říjen 2017
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

V říjnu 2017 byla součástí pravidelného šetření Centra pro výzkum veřejného mínění otázka zjišťující důvěru občanů ve vybrané společenské instituce.

Největší důvěře ze zkoumaných veřejných institucí se těší armáda (66 %) a policie (64 %), nejméně lidé důvěřují církvím (24 %), tisku, televizi a neziskovým organizacím (30-35%).

U soudů a bank převažuje důvěra (53 % důvěřuje), u odborů velmi mírně nedůvěra, v hodnocení rádia, výzkumů veřejného mínění a internetu je podíl odpovědí statisticky vyrovnaný.

Po březnovém mírném zvýšení důvěry ke všem médiím v říjnu došlo opět k poklesu důvěry k tisku. Po loňském vzestupu důvěry k odborům došlo letos k podobnému snížení. U neziskových organizací poklesla důvěra na zatím nejnižší hodnotu (důvěřuje jim jen necelá třetina dotázaných).

Vložil: Mainstream v Pondělí, 27. listopad 2017 @ 19:39:51 CET (189 čtenářů)
(Více... | 1529 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Hermeneutika aneb Jak číst Bibli s porozuměním
Teologie poslal Nepřihlášený

„Žádnou hermeneutiku nepotřebuji, beru Bibli prostě tak, jak je“, „Modlím se a Duch svatý mi ukáže, jak Bibli rozumět“, „Vystačím si se zdravým selským rozumem“, „Bibli nemusím vykládat; stačí ji číst a dělat to, co říká“ – takové a podobné námitky můžeme někdy slyšet jako výraz odmítnutí hermeneutiky. Rozumím tomu. Sám jsem uvěřil v prostředí, které se vymezovalo vůči teologii. Byl jsem učen přijímat celou Bibli jako Boží slovo (tento postoj jsem dodnes neopustil) a věřil jsem tomu, že s pomocí Ducha svatého porozumím všem jejím tajemstvím (tento postoj jsem během let mírně korigoval).

Základní problém výkladu Bible spočívá v tom, že byla napsána před dvěma tisíciletími, v jazycích, kterými se dnes nemluví, v kultuře, o níž máme jen omezené informace, a byla směřována do specifických situací, o nichž máme jen omezené znalosti. Pokud si tyto skutečnosti čestně nepřiznáme, přistupujeme k Bibli s vlastním předporozuměním: Při jejím výkladu uplatňujeme fantazii, jež byla formována našimi oblíbenými kazateli, knihami, které jsme četli, zkrátka celým naším dosavadním křesťanským životem. Jinými slovy – uplatňujeme hermeneutiku vlastní, spontánní a velmi subjektivní. Duch svatý hraje svou roli v tom, že Boží slovo se pro nás stává živým a oslovuje nás, ale chceme-li Bibli vykládat zodpovědně, je zapotřebí přeci jen trochu víc.

Vložil: Mainstream v Pátek, 24. listopad 2017 @ 22:01:21 CET (285 čtenářů)
(Více... | 7173 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Stručný přehled názorů na milénium
Teologie poslal Nepřihlášený

Blahoslavený a svatý, kdo má podíl na prvním vzkříšení; nad těmi druhá smrt nemá pravomoc, nýbrž budou kněžími Božími a Kristovými a budou s ním kralovat tisíc let. (Zj 20,6)

Církev během celé své historie samu sebe chápala jako archu, která proplouvá obdobím, jenž je ze všech období dějin světa již to úplně poslední. Tomuto období se říká eschaton – poslední čas. Eschatologie je proto oblastí teologie, která zkoumá strukturu tohoto času a potažmo i úlohu, kterou v jeho plynutí zaujímá Kristus, svět a církev. V biblické tradici, kterou nám předali pisatelé Nového zákona, sice nevidíme přesné vzorce pro výpočet délky tohoto období, vidíme však indicie, které nám mohou pomoci sestavit alespoň rámcový jízdní řád, podle nějž se poslední věk naplňuje a případně chýlí ke konci.

Jak už to bývá, čtenáři Bible se za posledních dva tisíce let nemálo činili a zanechali po sobě velmi dlouhou řadu více či méně schůdných vysvětlení toho, jak se má eschatologie pojímat. Z důvodu stručnosti se v tomto přehledu zaměřím pouze na názory, které jsou v současnosti populární mezi evangelikály. Klíčovou otázkou, kterou si evangelikální biblický teolog pokládá, je otázka příchodu milénia, tj. tisíciletého království. O miléniu se píše pouze ve Zjevení 20,1–10, byť jednotlivé názory na tuto pasáž se opírají i o jiné biblické pasáže (Da 9,22–27; Mt 24; Mk 13; Lk 17,20–37; J 5,19–29; Sk 24,15; 1Kor 15,51–52; 1Te 4,13–5,11; 2Te 2,1–10). Ony názory jsou tři: premilenialismus, amilenialismus a postmilenialismus.

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. listopad 2017 @ 09:12:23 CET (325 čtenářů)
(Více... | 17767 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: Co je to hermeneutika Ducha?
Teologie poslal Nepřihlášený

Na pastorální konferenci AC 26.-29. září jsme měli možnost slyšet Craiga S. Keenera. Keener je jedním z předních světových odborníků na Nový zákon, jehož zvláštní specialitou je studium dobového pozadí. Je autorem několika komentářů, především pak komentáře ke knize Skutků, který se zdá být nejobjemnějším komentářem, jaký byl kdy ke kterékoli biblické knize napsán. Keenerovou poslední publikací je kniha Hermeneutika Ducha: Četba Písma ve světle Letnic (Spirit Hermeneutics: Reading Scripture in Light of Pentecost). Z programu konference vyplývá, že hermeneutika Ducha měla být tématem posledních dvou sezení, avšak z časových důvodů se na ni nedostalo. Nepatrnou kompenzací této škody budiž tento článeček, v němž Keenerovu knihu představím.

Hlavním záměrem Keenerovy Hermeneutiky Ducha je poskytnout vyčerpávající vysvětlení principů, jakými by křesťané měli číst své Bible. Nejde o učebnici dobového pozadí nebo o komentář k biblickým knihám, ale o Keenerovu úvahu o procesech, které probíhají mezi textem v našich Biblích a naší křesťanskou zkušeností. Kniha je rozdělena do 18 kapitol a její anglický text je velmi dobře srozumitelný.

V kapitolách 1 a 2 Keener vysvětluje důležitost takového čtení, které klade důraz na zkušenost. Letniční má číst Písmo „dynamicky, jako příběhy o Bohu, s nímž můžeme mít vztah a jenž jednal se svým lidem v rámci celé historie“ (s. 54). Tento způsob čtení podle Keenera vyplývá ze samotného Nového zákona a z „hlasů mnoha následujících hnutí Ducha“ (s. 304).

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. listopad 2017 @ 09:07:30 CET (195 čtenářů)
(Více... | 5281 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Všeobecné: 500 let cesty od reformace k náboženskému smíru
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Výraz náboženská reformace u nás evokuje Jana Husa. Ale ve světě připomíná hlavně Martina Luthera. Je tomu 500 let, kdy na vrata kostela ve Wittenbergu přibil svých 95 tezí, aby rozhýbal debatu v církvi. Nakonec rozhýbal mnohem víc. Nejenom protestantskou reformaci, ale i zápas o svobodu vyznání, náboženské války i rozdělení Evropy a v neposlední řadě společenský a ekonomický úspěch Západu. To vše si můžeme dnes připomínat.

Není náhoda, že sociolog Max Weber před sto lety vyzdvihl protestantskou etiku jako hlavní motor kapitalismu. Dalo mu to věrohodnou odpověď na otázku: Proč jsou státy, oblasti či společenské vrstvy, které se opírají o protestantismus, úspěšnější, podnikavější a tvořivější než jejich katolické protějšky? Teď už Západ nábožensky rozdělen není, ale podobné otázky se vnucují i dnes. Proč USA v utváření demokracie, hospodářství, vzdělání i rozvoji občanských svobod uspěly lépe než jejich protějšky z Latinské Ameriky? Nabízí se odpověď, že právě tady protestantská Amerika porazila tu katolickou.

Ale ta odpověď není definitivní. Nabízí se totiž další otázka: Mohou si USA uchovat svůj úspěch, svobodu, sílu a vše to, co se opírá o protestantskou etiku otců zakladatelů, ubývá-li jejích nositelů? Vždyť během jedné generace budou nositelé protestantské etiky v USA menšinou. Zvolení Donalda Trumpa ilustruje jistou nervozitu z této představy.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 02. listopad 2017 @ 09:46:39 CET (232 čtenářů)
(Více... | 2552 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Všeobecné: Co je tu ke slavení? Na cestě k reformačnímu jubileu 2017
Teologie poslal Nepřihlášený

Přednáška vyslankyně Rady EKD (Evangelické církve Německa) pro reformační jubileum 2017 Prof. Dr.Dr.h.c. Margot Käßmann  na ETF UK Praha

Nejprve děkuji za pozvání, že smím hovořit zde na Evangelické teologické fakultě v Praze. Na tuto návštěvu jsem se velmi těšila. My v Německu jsme si dobře vědomi toho, že 2017 je symbolické datum a Luther symbolickou postavou reformace. Existovali reformátoři již před ním, jako třeba Jan Hus, kterého Luther obzvláště ocenil. Letos, když si připomínáme výročí začátku kostnického koncilu, se k Janovi Husovi konala v Berlíně již jedna velmi dobře navštívená akce a za měsíc bude otevřena velká výstava v Kostnici, která tematizuje koncil a dědictví Jana Husa. A tak je obzvláště pěkné být právě zde v roce 2014 a podívat se: 2017 – co je tu ke slavení?

Z hlediska historického je nanejvýš pochybné, zda Luther skutečně přibil svých 95 tezí na vrata zámeckého kostela, zda to nebyl někdo jiný, nebo zda nebyly pouze rozmnožené a rozdané. Mezitím se počátek reformace klade spíše na rok 1520, spálení buly, která Luthera uvrhla do klatby. V roce 1517 byl Luther – jak bychom dnes asi řekli – „reformní katolík“. Jeho teze k odpustkové praxi by v 21. století asi podepsala většina katolíků.
Vložil: Mainstream v Pátek, 29. září 2017 @ 12:49:56 CEST (177 čtenářů)
(Více... | 37243 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.64 Seconds