Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Daniel   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 8, článků celkem: 4478, komentáře < 7 dní: 19, komentářů celkem: 4168, adminů: 23, uživatelů: 2326
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 198 312

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 20 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Obnova: Pohanům vstup zakázán? Zakázán!
Misie poslal Nepřihlášený

Když jsem chodíval na box, pak jsem si odnesl jedno boxerské pravidlo: Frajer jsi do první rány. Asi ho není třeba vysvětlovat. Pravda je, že boxovat s pytlem je jiné, než s živým člověkem. To druhé více bolí. Zmiňuji to nikoli proto, že bych si myslel, že jsme „frajeři“, ale že dopad toho, čemu a komu věříme, se ukáže, až budeme konfrontováni s ateismem, vírou v horoskopy, s něcismem, s odporem k organizovanému náboženství, odporem ke jménu Ježíš, s generací mileniálů nebo tzv. post-pravdivou dobou. Vzpomínám si na neskutečný pocit, když jsem obhájil svoji závěrečnou práci na VŠ, která se týkala Platonova dialogu Timaios a jeho srovnání s Genesis. Odcházel jsem s dvojkou, pocitem, že se mě nikdo nebude ptát, jakou jsem měl známku a hlavně že to, co jsem nastudoval, je pro život zcela nepoužitelné. Zároveň bych chtěl, aby se mi toto nestávalo jako křesťanovi. 

V této souvislosti si přečtěme jednu z rad zkušeného ďábla: Nejdůležitější je zabránit našemu pacientovi v činech. Pokud nic neudělá, může o své lítosti (a my bychom doplnili a čemkoli, třeba co slyšel v kostele) přemýšlet jak je mu libo. Ať se v tom to hovado válí, ať o tom napíše klidně i knihu. Ať dělá cokoli, hlavně nesmí začít jednat. Jeho zbožnost nám vůbec neublíží, pokud zůstane jen v jeho představách a pokud nepřipustíme, aby se dostala do jeho vůle. Čím častěji bude cítit a nejednat, tím méně pak dokáže vůbec jednat. Rady zkušeného ďábla

Vložil: Mainstream v Sobota, 14. říjen 2017 @ 00:15:59 CEST (175 čtenářů)
(Více... | 10457 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Baptistické pojetí odluky
Principy poslal Nepřihlášený

Většina českých baptistů by pravděpodobně byla schopna vyjmenovat základní zásady, které definují baptistické hnutí a odlišují nás tak od ostatních křesťanských denominací. Otázkou ale zůstává, nakolik je nám zřejmá vzájemná souvislost těchto zásad. Nakolik pod jejich povrchem rozeznáváme myšlenkové proudy, ze kterých se zrodily a byly vyživovány. Značná míra nejasnosti na tomto poli se projevuje v některých rozhovorech, které jsou v současnosti v BJB vedeny. Tato skutečnost nás vede k záměru aktivněji se podílet na společné reflexi baptistické tradice. Na těchto internetových stránkách se pokusíme postupně přinášet poznámky a náhledy na jednotlivé baptistické zásady. Věříme, že to může být užitečný příspěvek ke kvalitnějšímu rozhovoru jednotlivců i celých sborů.

Baptistický kazatel Dr.  Jindřich Procházka ve své knize Obrazy z dějin baptistů (Praha, 1939) píše: „Všechny naše zásady plynou z jednoho zdroje: z víry, že Kristus je Pán.“ Tato věta není jenom zbožnou frází, ale směřuje ke skutečné podstatě baptistických specifik. Jednotlivé zásady baptistického hnutí vyrůstají z tohoto základního předpokladu.

Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červen 2017 @ 15:51:18 CEST (300 čtenářů)
(Více... | 7841 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Když se papež stane luteránem
Katolicismus poslal Nepřihlášený

Den před Františkovou návštěvou Lundu ve Švédsku, zveřejnily vatikánské noviny L´Osservatore Romano některé články o významu této události. Jeden z těchto článků zkoumal výroky kardinála Kurta Kocha, hlavy Papežské rady pro jednotu křesťanů.

Když Koch komentoval Luthera, napsal: „Otázka Boha a kristocentrismus hlásání [Boha] jsou u Luthera zásadní a velmi pozitivní, a my katolíci, se stále máme mnoho co učit o těchto dvou tématech.“

Koch pokračuje a cituje Františka: „´Původní záměr´ otce reformace nebyl ´porušit jednotu a vytvořit novou církev´, ale byl spíše ´soustředěn na hlásání Boha.“ (L´Osservatore Romano, 31. října 2016, str. 6)

Papež i nejkvalifikovanější oficiální představitel Svatého stolce tedy k tomuto tématu říkají, že Luther byl nesprávně interpretován katolickou Církví. To, co se ve skutečnosti nepřímo vyjadřuje je, že Tridentský koncil a 450 let trvající učení Církve, že Luther byl heretik, byly mylné a omezené.
Vložil: Mainstream v Pátek, 02. prosinec 2016 @ 19:36:49 CET (653 čtenářů)
(Více... | 9220 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Obnova: Muži a jejich nesnadná role
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Mají muži v životě snadnou roli? Pojďme se společně zamyslet, jak to opravdu je. Bůh se rozhodl, že stvoří člověka jako muže a ženu. „Bůh stvořil člověka, (…) jako muže a ženu je stvořil.“ (Gn 1,27) V tomto svazku muže a ženy mají oba Bohem danou roli. Žena je darem pro muže. „I řekl Hospodin Bůh: ‚Není dobré, aby člověk byl sám. Učiním mu pomoc jemu rovnou.‘“ (Gn 2,18) Žena – mužova pomocnice je zde představena jako jemu rovná. Nový zákon nám říká, že i v rovině spasení je na tom muž stejně jako žena, neboť v Kristu: „Není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou.“ (Ga 3,28) Jaká je ale role muže? Co jej činí mužem?

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 16. červen 2016 @ 19:05:50 CEST (278 čtenářů)
(Více... | 9305 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Obnova: Rizika horlivosti
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

„Někteří umějí běhat, ale jiným nezbývá než jít a další se sotva šourají. Vžijme se tedy do postavení druhých a pomáhejme si navzájem. “ (Martin Luther)

Uvedený citát jsem si vypůjčil z beletrizované biografie, kterou sepsal anglický autor Mike Fearon před třiceti lety (česky vyd. Stefanos, 2002). Věta, kterou měl vyslovit Martin Luther v roce 1522, byla věnována tehdejším dychtivým reformátorům. Ve Wittenbergu doslova řádili horlivci, jimž nebylo zatěžko ničit sochy, malby nebo knihy. Všechno rychle – a hned!

Moudrému muži Lutherovi se projevy vandalismu nelíbily. Vyzýval ke zdrženlivosti a k důstojnému jednání. Zřejmě se obával, že každá další „hrrr akce“ může zhatit jeho snahy o reformu. To, nad čím delší dobu rozjímal a co důkladně promýšlel, mohlo být zničeno jen proto, že se několik jedinců tak trochu zbláznilo. „Dejte lidem čas,“ nabádal reformátor bratry, jimž zářily oči nadšením, že mohou být aktivní součástí změn. Lutherův zdravý úsudek měl částečnou odezvu, avšak na zrychlené extremisty ani jasné slovo neplatilo.

Vložil: Mainstream v Neděle, 13. březen 2016 @ 23:28:40 CET (468 čtenářů)
(Více... | 2118 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Obnova: Hľadám cirkev, kresťanskú
Zamyšlení poslal Rastislav

   Je to už dosť rokov, čo som si začal viacej všímať praktickú realitu v súčasných cirkvách (ktoré tvrdia o sebe, že sú kresťanské) v porovnaní s tým, čo je napísané v evanjeliách, či s tým, ako Ježišove pokyny realizovala v praktickom živote prvá kresťanská cirkev. Vo viacerých prípadoch som zistil až vyslovene protichodné výklady či konania, ktoré mali v histórii kresťanstva katastrofálne dopady nielen na povedomie o kresťanstve u neveriacich ale i katastrofálne dopady spoločnosť celkove.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 04. červen 2015 @ 01:06:02 CEST (696 čtenářů)
(Více... | 6068 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Jsou reformační církve reformovatelné?
Principy poslal Nepřihlášený

Znaky aktuálnej potreby zásadnej reformácie

Súčasné tradičné nielen slovenské protestantské cirkvi zažívajú zväčša významný pokles členstva, prípadne mladšie spomedzi nich citeľnú dlhoročnú stagnáciu. To je vyjadrením toho, že evanjeliové kresťanstvo v interpretácii týchto cirkevných komunít stratilo svoju relevantnosť. Niektorí preto volajú po novej reformácii.

Stojí pred nami otázka: Sú reformačné cirkvi reformovateľné? My sme sa rozhodli pozrieť na túto tému cez prizmu myšlienky z reformačných dôb, ktorá s touto otázkou súvisí, a to: ecclesia semper reformanda.

Vložil: Mainstream v Úterý, 06. leden 2015 @ 00:15:00 CET (594 čtenářů)
(Více... | 24917 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Ohromné maličkosti: Malé kroky k velkým vztahům
Akce poslal Nepřihlášený

Motto: „Nikdo nemůže udělat větší chybu než ten, kdo neudělá nic, protože by mohl udělat jen velmi málo.“

Tímto citátem od Edmunda Burkea bych ráda zahájila článek k letošnímu národnímu týdnu manželství. Pojďme se společně na moment zastavit u jeho tématu zaměřujícího se na drobné možnosti, které máme. Jež někdy využíváme - a jindy ne.

Staré dobré pohádky praví, že boj vyhraje - respektive princeznu dostane - vždy jen ten jeden, jedinečný. Obvykle jde o někoho, kdo splní úkoly, uhodne hádanku, rozesměje dámu, když je „šíleně smutná“... A často se od těch ostatních nápadníků liší jen nějakým detailem. Vzpomeňme třeba na Jiříka, jak jede pro Zlatovlásku - kdepak by byl nestrávit chvilku pomocí mravenečkům? A přitom - nebyla to pro něj maličkost? Co zachránilo Sněhurku a Růženku? Pusa z lásky, co trvala odhadem pár sekund.
Vložil: Mainstream v Pondělí, 10. únor 2014 @ 18:21:19 CET (574 čtenářů)
(Více... | 4356 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Mrtvá, ale aktivní
Sborový život poslal Nepřihlášený

„Vím skutky tvé, že máš jméno, že jsi živ, ale jsi mrtvý.“ (Zj. 3:1)

Máloco je pro dnešní lidi – křesťany i nekřesťany – méně atraktivního a méně relevantního, než mrtvá církev. O církev, která nežije, dnes nikdo nemá zájem. Lidé – a zejména mladí lidé – dnes již nevydrží v mrtvé, chladné organizaci, která funguje jen ze setrvačnosti, kvůli tradici, protože byli celý život zvyklí tam chodit. A vskutku není divu, neboť pro to není ani žádný důvod. Když je něco mrtvé, je to k ničemu, církev nevyjímaje. Církev proto potřebuje zůstat živá.

I Pán Ježíš chce mít Svou církev živou. Náš svatý Bůh a Spasitel se s mrtvou službou mrtvé církve nespokojí. Církev v Sardis, které bylo toto slovo adresováno, slyšela, že její skutky nebyly „plné před Bohem,“ (verš 2) že před Ním neobstály; proto byla také důrazně vyzývána k pokání. I dnes církev proto potřebuje zkoumat Písmo a v jeho světle sebe sama, aby si uchovala pravý život. Smutné ovšem je, že když se řekne živá církev, až příliš často si dnes lidé představí něco, co nemá s opravdu duchovně živou církví nic společného. Je proto více než na místě důkladněji přemýšlet nad tímto známým textem, co z něj vyplývá pro nás dnes.

Vložil: Mainstream v Středa, 07. srpen 2013 @ 10:29:48 CEST (570 čtenářů)
(Více... | 13581 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Když se nesnáší nejbližší a existuje řešení?
Sborový život poslal Nepřihlášený

Skoro každý s kým jsem hovořil o vztazích, mi říkal něco ve smyslu, že nemá rád konflikty a že se jim vyhýbá. Myslím, že již v tomto tvrzení se skrývá tíže našeho tématu. Pokud někdo něco dělá špatně a pokud ho na jeho špatné chování upozorníme, riskujeme konflikt. Jako křesťané celkem bez problémů vyznáváme, že jsme hříšníci, horší ale je, když někdo za hříšníka považuje konkrétně mě a navíc z konkrétního důvodu. V takovém případě se dokážeme naježit, bránit a konflikt je na světě. Proto máme tendenci druhé s jejich selháními nekonfrontovat anebo – v horším případě o nich komunikovat s jinými lidmi („o něm bez něj“). Prostě nechceme riskovat ztrátu korektních nebo dokonce dobrých vztahů.

Někdy naopak reagujeme neadekvátně. Popsaný problém se ještě násobí, pokud se něco nedobrého stane mezi nejbližšími. Co když selže můj bratr, sestra, otec, matka, dospělé dítě, přítel? Je známo, že nejkrutější konflikty se odehrávají v občanských válkách. Podobné platí i v rodině a blízkých vztazích, kde možná dvojnásob platí, že od lásky je velmi blízko k nenávisti. Nicméně ani toto z nás nesnímá tíži případného napomenutí svých nejbližších nebo tíži napomenutí přijmout. Jenže jak?

Vložil: Mainstream v Středa, 07. srpen 2013 @ 10:29:08 CEST (557 čtenářů)
(Více... | 5339 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Z čeho nesmí být církev uzdravena
Teologie poslal Nepřihlášený

Následující text je úryvkem z delšího textu Nemocné tělo – ohrožení církve a kázeň jako léčebný proces. Otiskujeme z něj zkrácenou verzi úvodní kapitoly Utrpení těla – nemoc a zranění, v níž autor promýšlí, jaký typ své „zraněnosti“ se nesmí církev snažit vyléčit.

Záměrem následujícího textu je pracovní promyšlení tématu specifické nouze církve – totiž nemocnosti či zraněnosti těla Kristova. K celostní metafoře církve jako těla, tak jak se s ní opakovaně setkáváme v novozákonních textech (zejména Ř 12,4–5; 1K 12,12–27; Ef 1,22–23; Ko 3,15), se v rámci širší reflexe a dalšího možného rozvinutí váže také tento motiv ohrožení organismu církve nějakou podobou více či méně bolestivé a více či méně zjevné porušenosti. Jakkoli totiž církev usiluje nastavit světu na odiv svůj optimistický a vitální vzhled, realita opakovaně usvědčuje toto úsilí z nepravdivosti. Křesťanská komunita ve své minulosti trpěla a dodnes trpí mnoha projevy závažné a často i smrtelné nemocnosti. Ta se může týkat všech životních funkcí, orgánů a procesů v jejím těle.

Vložil: Mainstream v Sobota, 29. červen 2013 @ 18:43:40 CEST (560 čtenářů)
(Více... | 6811 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Daně a desátky
Kázání poslal Nepřihlášený

 

Daně a desátky

Záznam kázání Davida Slámy, kazatele sboru BJB v Chebu, na téma Daně a desátky.

 

Kázání na téma Daně a desátky začíná na 45 min. a 06 s záznamu.

Rychlost přenosu dat je v chebském sboru zatím omezená, proto s tím počítejte při větším množství současně připojených uživatelů (může se to občas sekat).

Vložil: Benjamin v Pondělí, 29. duben 2013 @ 12:02:14 CEST (879 čtenářů)
(Více... | 3230 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Pavel Říčan: Kolik dlužím své církvi?
Sborový život poslal Nepřihlášený

Odluka církví od státu je dobrá věc. Škoda, že jsme na ni museli tak dlouho čekat. Zajímalo by mě, kdy a jakým způsobem by k ní bylo došlo, nebýt komunistického puče v roce 1948. Snad by to církevní historikové dokázali zpětně odhadnout, pomohlo by nám to i ve střízlivém pohledu na naši Českobratrskou církev evangelickou, na její přítomnost i budoucnost.

Po finanční stránce jde o to, že musíme postupně přejít na samofinancování, neboli naučit se žít „za svoje“. Hodně budeme v příštích letech diskutovat o tom, jak z celocírkevních prostředků podporovat chudé, případně očividně (nebo jen zdánlivě) skomírající sbory – a také sbory nově vznikající. Některé velké a majetné sbory už dnes přispívají sborům, které nejsou, snad jen dočasně, schopné zaplatit povinný příspěvek do personálního fondu. Jak se bude tento příspěvek zvyšovat, je ovšem – realisticky uvažováno – nutno počítat s tím, že se bude muset řada sborů sloučit, protože kazatelských míst ubude.

Vložil: Mainstream v Neděle, 07. duben 2013 @ 23:29:36 CEST (587 čtenářů)
(Více... | 3846 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Petr Chelčický: Síť víry, nikoliv církevní restituce
Diskuse o odluce poslal Nepřihlášený

Petr Chelčický: Síť víry, nikoliv církevní restituce

Jednou se na něj lidé tlačili, aby slyšeli Boží slovo, a on stál u břehu jezera Genezaretského; tu uviděl, že u břehu jsou dvě lodi. Rybáři z nich vystoupili a vypírali sítě. Vstoupil do jedné z lodí, která patřila Šimonovi, a požádal ho, aby odrazil kousek od břehu. Posadil se a z lodi učil zástupy. Když přestal mluvit, řekl Šimonovi: „Zajeď na hlubinu a spusťte své sítě k lovu!“ Šimon mu odpověděl: „Mistře, namáhali jsme se celou noc a nic jsme nechytili. Ale na tvé slovo spustím sítě.“ Když to učinili, zahrnuli veliké množství ryb, až se jim sítě trhaly. Dali znamení svým společníkům na druhé lodi, aby jim přišli na pomoc. Oni přijeli a naplnili rybami obě lodi, že se až potápěly. Když to Šimon Petr uviděl, padl Ježíšovi k nohám a řekl: „Odejdi ode mne, Pane, vždyť já jsem člověk hříšný.“ Neboť jeho i všechny, kteří s ním byli, pojal úžas nad tím lovem ryb; stejně i Jakuba a Jana, syny Zebedeovy, kteří byli Šimonovými druhy. Ježíš řekl Šimonovi: „Neboj se, od této chvíle budeš lovit lidi.“ Přirazili s loďmi k zemi, všechno tam nechali a šli za ním.  Lukáš 5, 1-11

Potom se Ježíš opět zjevil učedníkům u jezera Tiberiadského. Stalo se to takto: Byli spolu Šimon Petr, Tomáš, jinak Didymos, Natanael z Kány Galilejské, synové Zebedeovi a ještě dva z jeho učedníků. Šimon Petr jim řekl: „Jdu lovit ryby.“ Odpověděli mu: „I my půjdeme s tebou.“ Šli a vstoupili na loď. Té noci však nic neulovili. Když začalo svítat, stál Ježíš na břehu, ale učedníci nevěděli, že je to on. Ježíš jim řekl: „Děti, nemáte něco k jídlu?“ Odpověděli: „Nemáme.“ Řekl jim: „Hoďte síť na pravou stranu lodi, tam ryby najdete.“ Hodili síť a nemohli ji ani utáhnout pro množství ryb. Onen učedník, kterého Ježíš miloval, řekl Petrovi: „To je Pán!“ Jakmile Šimon Petr uslyšel, že je to Pán, přehodil si plášť – byl totiž svlečen – a brodil se k němu vodou. Ostatní učedníci přijeli na lodi – nebyli daleko od břehu, jen asi dvě stě loket – a táhli za sebou síť s rybami. Když vstoupili na břeh, spatřili ohniště a na něm rybu a chléb. Ježíš jim řekl: „Přineste několik ryb z toho, co jste nalovili!“ Šimon Petr šel a vytáhl na břeh síť plnou velkých ryb, bylo jich sto padesát tři; a ač jich bylo tolik, síť se neprotrhla. Ježíš jim řekl: „Pojďte jíst!“ A nikdo z učedníků se ho neodvážil zeptat: „Kdo jsi?“ Věděli, že je to Pán. Ježíš šel, vzal chléb a dával jim; stejně i rybu. To se již potřetí zjevil učedníkům po svém vzkříšení. Když pojedli, zeptal se Ježíš Šimona Petra: „Šimone, synu Janův, miluješ mne víc než ti zde?“ Odpověděl mu: „Ano, Pane, ty víš, že tě mám rád.“ Řekl mu: „Pas mé beránky!“   Jan 21, 1-15

Dva texty z Bible, oba z evangelií, jsou si velmi podobné. Hlavním motivem je "zázračný rybolov": rybáři loví a nic neuloví. Přijde Ježíš, něco řekne a ryby "berou" jako nikdy předtím. Druhým společným motivem je to, co Ježíš říká po zázračném rybolovu. Tak se prozradí, že důležité bylo něco jiného než zázračný rybolov. Ale tím podobnosti končí a začínají rozdíly.

Vložil: Benjamin v Úterý, 19. březen 2013 @ 00:07:52 CET (484 čtenářů)
(Více... | 15880 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Proč se BJB účastní ekumenického modlitebního týdne?
BJB a ERC poslal Nepřihlášený

Padělek zvaný Týden modliteb za jednotu křesťanů

Od 18. do 25. ledna probíhá v Římě, ale nejen tam, tzv. Týden modliteb za jednotu křesťanů. Pokud srovnáme pokoncilní oslavy tohoto týdne s jeho původním posláním, zjistíme, že jsou na hony vzdáleny tradiční nauce Církve.

Původní účel: obrácení a návrat do pravé Církve

Každoroční Týden modliteb za jednotu křesťanů je nový název pro to, co se dříve jmenovalo Oktáv jednoty s Petrovým stolcem.

Zmíněný Oktáv zavedl otec Paul Francis Wattson, zakladatel Bratří smíření, a získal pro něj souhlas papeže sv. Pia X.

Otec Wattson, bývalý anglikán, který se obrátil na katolickou víru, se rozhodl, že oktáv bude začínat 18. lednem, tj. na svátek Nastolení sv. Petra v Římě, a končit 25. ledna, tedy svátkem Obrácení sv. Pavla apoštola. Jednalo se o veřejnou událost, během níž probíhaly modlitby za obrácení nekatolíků a jejich návrat do pravé Církve Ježíše Krista, církve katolické.

Vložil: Benjamin v Pondělí, 11. březen 2013 @ 13:07:48 CET (701 čtenářů)
(Více... | 19424 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: S ERC k lepším katolickým zítřkům
BJB a ERC poslal Nepřihlášený

S Ekumenickou radou církví k lepším katolickým zítřkům

V probíhající diskusi o odchodu Bratrské jednoty baptistů z Ekumenické rady církví jistě budou užitečné informace, jak na ekumenické hnutí nahlíží Římskokatolická církev. V poskytování informací na toto téma je velmi skoupá a většinou se omezuje na oficiální dokumenty, které jsou psány diplomatickým jazykem. Přesto se tu a tam najdou informace takříkajíc přímo od pramene. V našem případě jsou od samotného kardinála Waltra Kaspera, prefekta papežské rady pro jednotu křesťanů ve svodce ze zasedání této rady před sedmi lety:

Kardinál Walter Kasper, prefekt Papežské rady pro jednotu křesťanů, přednesl na plenárním zasedání zmíněné Rady dne 14. 11. 2006 důležitý projev. Řekl v něm, že ten, kdo hovoří bez rozlišování o „ústupu zpět, o stagnaci, nebo dokonce o ekumenické době ledové, prozrazuje hlubokou neznalost situace“.

Vložil: Benjamin v Středa, 06. březen 2013 @ 14:57:45 CET (735 čtenářů)
(Více... | 10558 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Danielova služba a Luciferova služba
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

A Daniel-Ministry And A Lucifer-Ministry
Zac Poonen 
(Výňatek z knihy Plné evangelium - Vydáno v roce 1996) 

Daniel byl muž, kterého si Bůh v jeho generaci mohl použít. Když byl mladý, "rozhodl se ve svém srdci, že se nepošpiní" (Dan.1:8). Když Chananiáš, Mišael a Azariáš viděli jak mladý Daniel reprezentoval Pána, dostali odvahu, aby sami také Pána reprezentovali (Dan.1:11). Tito tři neměli odvahu postavit se na vlastní pěst, ale když viděli Danielův postoj, osmělili se. I dnes existuje mnoho takových lidí, kteří nemají odvahu reprezentovat Pána sami o sobě, ale čekají až najdou Daniele, který bude odvážně stát a pak se k němu přidají. 

Budete jako Daniel? Řeknete: "Neznečistím se. Nebudu hledat přízeň u krále, velitele, nebo odpadlého staršího, ani u své rodiny či kohokoliv jiného. Já Stojím na 100% za tím, co říká Boží Slovo!"
Vložil: Mainstream v Neděle, 10. únor 2013 @ 20:53:40 CET (408 čtenářů)
(Více... | 6552 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Obnova: Jáchym Gondáš: Odluka v naši současné situaci
Principy poslal Nepřihlášený

Na první pohled se zdá, že otázka „zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi“ byla hlavním tématem v rozhovorech, vedených uvnitř BJB v uplynulém roce. Tomu alespoň nasvědčuje intenzita, s jakou bylo toto téma zastoupeno na jednáních RZS, SD a při setkáních kazatelů. Do určité míry je tento zájem o projednávaný a posléze schválený zákon pochopitelný. Přeci jen se jedná o významný okamžik v novodobých dějinách vztahu mezi státem a církvemi na našem území.

Z konzervativně baptistického pohledu je ovšem jistě na pováženou, že má tento zákon tak výrazný (ať už domnělý nebo skutečný) dopad na život a sebepochopení českých baptistických sborů. Už jen to, že hlavní myšlenkové zápasy českých baptistů nevyvolává a neformuje studium Písma, ale aktuální změna státní legislativy, svědčí o současné vysoké míře naší závislosti na státní moci.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 03. leden 2013 @ 20:22:01 CET (1005 čtenářů)
(Více... | 6563 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Největší nepřítel církve
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Hned na počátku se musím přiznat, že myšlenka, kterou hodlám rozvinout v tomto článku, není moje vlastní. Jejím autorem je australský misionář – a misiolog – Alan Hirsch, jehož knihy se zřejmě v příštím roce objeví i na našem trhu (a už předem je doporučuji).

Vložil: Mainstream v Úterý, 02. říjen 2012 @ 11:16:03 CEST (670 čtenářů)
(Více... | 13202 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Obnova: Rozdvojené srdce
Církevní restituce poslal McMartyn_

Tehdy vytáhli Resín, král aramejský, a Pekach, syn Remaljášův, král izraelský, do boje proti Jeruzalému. Oblehli Achaza, ale nic proti němu v boji nezmohli. Toho času získal Resín, král aramejský, nazpět Élat pro Aram a vypudil Judejce z Élatu. Do Élatu vstoupili Edómci a sídlí tam až dodnes. Proto poslal Achaz posly k Tiglat-pileserovi, králi asyrskému, s prosbou: "Jsem tvůj otrok a tvůj syn. Vytáhni a vysvoboď mě ze spárů krále aramejského a ze spárů krále izraelského, kteří proti mně povstali." Achaz vzal stříbro a zlato, které se nacházelo v Hospodinově domě a mezi poklady domu královského, a poslal je králi asyrskému darem. Asyrský král jej vyslyšel. I vytáhl asyrský král proti Damašku, zmocnil se ho a vystěhoval jej do Kíru. Resína dal usmrtit. Král Achaz se odebral do Damašku, aby se tam setkal s Tiglat-pileserem, králem asyrským. Když uviděl oltář, který byl v Damašku, poslal král Achaz knězi Urijášovi nákres oltáře a plán všech prací. Kněz Urijáš postavil tedy oltář přesně tak, jak vzkázal král Achaz z Damašku. Kněz Urijáš tak učinil ještě před příchodem krále Achaza z Damašku. Když král z Damašku přišel a viděl oltář, přistoupil k oltáři a obětoval na něm. Zapálil na něm svou zápalnou oběť a oběť přídavnou, vykonal svou úlitbu a pokropil oltář krví z obětí pokojných. Bronzový oltář, který byl před Hospodinem, dal přemístit z místa před Hospodinovým domem, z místa mezi novým oltářem a Hospodinovým domem, a umístil jej stranou nového oltáře, k severu. (2.Královská 16:5-14)

Vložil: Mainstream v Pondělí, 10. září 2012 @ 09:50:12 CEST (528 čtenářů)
(Více... | 4017 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Dan Drápal: Poslední možnost zříci se zabaveného majetku
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Sociální demokracie a komunisté udělají všechno pro to, aby církevní restituce neprošly. Pokud se na tuto otázku dívám jako občan, pak je mi stydno, že žádná z našich vlád, ať už pravicových nebo levicových, tento problém nedokázala za posledních jednadvacet let vyřešit. A považuji za trapné, jak populisticky se levice pokouší využít proticírkevních nálad a případně je ještě trochu rozfoukat.

         Ale ještě více je mi líto, že se církve ani v této situaci nerozhodly se svého majetku vzdát. Možná k tomu mají v těchto týdnech poslední možnost.

Vložil: Mainstream v Úterý, 19. červen 2012 @ 23:22:40 CEST (859 čtenářů)
(Více... | 4818 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Devět charakteristik zdravé církve
Sborový život poslal Nepřihlášený

Již před řadou let začal kazatel washingtonského baptistického sboru Mark Dever sloužit v organizaci, která se cele věnuje reformě církve – jedná o službu, která se soustředí na budování biblicky zdravé církve a ukazuje na devět charakteristik takové církve (www.9marks.org).

Dever v popisu zdravé církve nevychází z nějakých marketinkových průzkumů, které by ukazovaly na to, co se lidem líbí, nebo co by chtěli ve své církvi, ale jde do Božího slova a vytahuje z něj základní rysy zdravé církve.

Vložil: Mainstream v Pátek, 08. červen 2012 @ 10:23:13 CEST (763 čtenářů)
(Více... | 7202 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.5)

Obnova: Nahlas proti podřadnosti
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Sexismus jako hřích

Pro feministickou teologii, ostatně jako pro celou teologii osvobození, je zásadním tématem sociální rozměr hříchu. Ačkoli ani individuální rozměr hříchu feministická teologie neignoruje, zaměřuje se více na rozměr sociální, který spatřuje v útlaku v rámci sociálních a kulturních struktur. Častými tématy se staly sexismus, rasismus a ostatní formy diskriminace a důsledky tohoto útlaku na individuální sebepochopení jedince. Nejvíce se diskutuje o sníženém sebevědomí žen, jež je výsledkem dlouholetého znevažování jejich sexuality a jejich lidství.

Podle americké feministické teoložky R. R. Ruether křesťanství sice považuje muže i ženu za obraz Boží, ovšem v historii se objevovaly tendence spojovat ženu s nižším stupněm lidství. Vybudovaly se hierarchické dualismy ducha a těla, rozumu a smyslů, kultury a přírody, pána a otroka a aplikovaly se na vztah muže a ženy, přičemž ženy byly spojovány s tělem, přírodou, a tím i se smrtí a hříchem.
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 31. květen 2012 @ 17:38:21 CEST (646 čtenářů)
(Více... | 6180 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Obnova: Církevní resuscitace
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

To není překlep! Zaměnil jsem dvě podobná slova záměrně kvůli tomu, že po mém soudu všechny církve a hlavně církev katolická čekají od těch miliard záchranu. Pokládají ony miliardy za báječný lék na agónii probíhající již déle a hlavně poslední dobou. Avšak taková terapie je naveskrz klamná - žádná resuscitace se konat nebude. Spíš naopak.

Pochopitelně se vyrojí spousty hodnostářů a budou tvrdit, že přece církve potřebují peníze na svůj provoz a také na charitativní účely. Případně se budou hájit tím, že "vráceno musí být to, co bylo ukradeno" (potíž je v tom, že pokud to vůbec ukradeno bylo, bylo to již z velké části ukradeno před tím, totiž po Bílé hoře, někomu jinému).

Ale já se zde nehodlám pouštět do této polemiky a místo toho nabízím sérii citátů z knihy, která je pro církve naprosto závazná v tom, že církve se jí mají bez výhrad řídit. Když jednají proti ní, pak není žádný raison d'étre pro jejich místo ve společnosti.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 12. duben 2012 @ 16:52:44 CEST (548 čtenářů)
(Více... | 8312 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Po církevních restitucích smlouva s Vatikánem?
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

S tím, jak se vláda chystá dát církevní restituce k projednání do parlamentu, se začalo opět víc mluvit o stále neschválené česko-vatikánské smlouvě.  Ministerstvo zahraničí ji patrně předloží zákonodárcům s úpravami poté, až rozhodnou o navracení církevního majetku.

Více viz zpráva na Christnetu

Vložil: Mainstream v Sobota, 21. leden 2012 @ 13:48:35 CET (651 čtenářů)
(komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.66)

Obnova: Co se nestalo (Fiktivní příběh z církevního superúterý)
Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Když superb, ve kterém Radek John, Vít Bárta a Karolína Peake přijížděli na Hradčanské náměstí, brzdil před palácem, bylo už vlastně hotovo. Kardinál bez čepce, tedy ten mladší kardinál, měl za sebou těžký den jednání a modliteb. Právě se vracel v usebrání z tichého rozjímání v kapli. Za ním další.

Ukázalo se, že tam nebyl sám; na klekátkách s kardinálem setrvali i bratři evangelíci a také další z té roztodivné rodiny křesťanských církví. Jediné zřetelně viditelné pojítko mezi nimi můžeme vysledovat v tom, že patří k těm státem finančně podporovaným. Jinak naoblíkaní, ale poměrně stejní otcové, se kolíbali ven z kaple. Nejsou jediní a ni to o sobě netvrdí, nicméně je mezi nimi cítit silné pouto jednoty. Ale takové otevřené jednoty. Stejně je lidé sypou do jednoho pytle. A nejenom je. Jistě víte, že jsou i církevní společenství, která na peníze nedosáhla, protože jsou mladší a nesplnila některá další kritéria.

Vložil: Mainstream v Úterý, 17. leden 2012 @ 16:43:15 CET (792 čtenářů)
(Více... | 5540 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.14)

Obnova: Lež, máš krátké nohy
Principy poslal Nepřihlášený

„Představa o nutnosti chytrácké diplomacie se přežila; lidé počínají chápat, že lež je hloupá a zbytečně komplikuje a zdržuje jednání. Pravda je ve všem, i v politice, nejpraktičtější.“  T.G.Masaryk

Pravda je nejpraktičtější – to však vůbec neznamená, že to, co se aktuálně jeví jako nejpraktičtější je pravda. Je zarážející, jak rychle se tzv. mystifikace (přesněji řečeno – účelové lži) staly legitimními nástroji politického života. V minulých týdnech označili přinejmenším tři političtí reprezentanti některé ze svých vyjádření za mystifikaci, nebo za cílenou lež. Je celkem jedno, zda tomu tak ve skutečnosti bylo (to je někdy více, jindy méně sporné). Fakt, že kdokoliv své skutky popisuje slovem mystifikace, nebo cílená lež, svědčí o tom, že takové jednání přijímá jako legitimní.
Vložil: Mainstream v Neděle, 05. červen 2011 @ 14:06:51 CEST (794 čtenářů)
(Více... | 3859 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Obnova: Financování církví jako svědectví pro nevěřící
Principy poslal Nepřihlášený

Financování náboženské činnosti státem vycházelo vždy ze snahy zapojit náboženství do služeb státu a mít ho pod kontrolou. Nenechme se mýlit tím, že v současné době stát bez řečí platí a prakticky nic za to nechce. Ještě před dvaceti roky to bylo jinak. Církev byla pod tuhou státní kontrolou a její financování bylo jedním z efektivních nástrojů této kontroly. K tomu, aby se tyto časy vrátily, není nutný návrat socialismu. Různých státních tlaků na „netolerantní“ křesťany v Evropě přibývá a je spíše jen otázkou času, kdy si státní úředník znovu uvědomí, že má v rukou silnou zbraň.

Co udělají církve, až stát podmíní vyplacení příspěvků třeba tím, že duchovní začnou „oddávat“ homosexuály? Je to opravdu taková utopie? A mají státem podporované církve připravený plán pro takové časy? Jako ředitel dvou nadačních fondů vím, že každá nezisková organizace je velmi zranitelná tím, pokud se stane příliš závislou na jednom velkém dárci. Ten se může snadno dostat do pokušení manipulovat chodem organizace podle svých představ, a pokud si na to neziskovka nedá včas pozor, může zjistit, že už vlastně bez jeho peněz nedokáže existovat. Ptám se, a ptám se zejména těch denominací, které dokážou od státu získávat relativně nejvíc: Máte připravený havarijní plán, abyste dokázali přežít bez státních peněz? Anebo jednou s překvapením zjistíte, že už si bez nich chod své denominace představit nedokážete?

Vložil: Mainstream v Úterý, 05. duben 2011 @ 15:10:27 CEST (917 čtenářů)
(Více... | 4396 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.8)

Obnova: David Novák: Vynořující se církve
Misie poslal Nepřihlášený

F. Schaeffer ve své knize „Escape from Reason“ na jednom místě napsal následující: „Kdybych měl jednu hodinu na to, abych sdílel evangelium s nevěřícím, potom bych 45 minut naslouchal, co si myslí o Bohu a na toto základě bych se mu ve zbylém čase pokusil představit Krista.“

Aniž by Schaeffer cokoli věděl o fenoménu vynořujících se církví (The Emerging Churches), přesně vystihl o co mj. v tomto novém hnutí jde. Představitelé tohoto hnutí se pokouší vzít vážně postmoderní dobu, ve které se nacházíme a přizpůsobit jí zvěstování evangelia. Pokusme se stručně nastínit, co vlastně vynořující se církve jsou. Nejdříve se podívejme na jednu z klíčových postav Briana McLarena.

Vložil: Mainstream v Sobota, 04. září 2010 @ 17:18:19 CEST (763 čtenářů)
(Více... | 13722 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Obnova: Setkání studentů teologie - 20. listopadu 2010
Akce poslal Nepřihlášený

sobota 20. listopadu 2010
10.00 hod. - Sbor BJB Praha 4 (Na Topolce 14, Praha)

Téma setkání: Model baptistického společenství v praxi
Přednášející: docent Dr. Parush R Parushev (IBTS)

Zveme všechny studenty teologie ze sborů Bratrské jednoty baptistů ke společnému setkání. Rádi bychom obnovili pravidelná setkání studentů, která by byla příležitosti k seznámení se s baptistickými specifiky, a také by sloužila k budování vzájemného společenství.

Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červenec 2010 @ 12:32:06 CEST (652 čtenářů)
(Více... | 1277 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4.6)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.47 Seconds