Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Daniel   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 8, článků celkem: 4478, komentáře < 7 dní: 19, komentářů celkem: 4168, adminů: 23, uživatelů: 2326
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 198 437

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 14 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Tvorba: Desatero ´´biblického ženství´´
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Americká křesťanská bloggerka a spisovatelka Rachel Held Evansová vydala v roce 2010 knihu Rok biblického ženství (A Year of Biblical Womanhood: How a Liberated Woman Found Herself Sitting on Her Roof, Covering Her Head, and Calling Her Husband „Master“), která byla zařazena novinami The New York Times na seznam bestsellerů v oblasti elektronických knih.

Autorka si jako základ pro svou knihu vytvořila desatero přikázání "biblického ženství":

Vložil: Mainstream v Sobota, 02. prosinec 2017 @ 07:48:32 CET (183 čtenářů)
(Více... | 1671 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Tvorba: Spiritualita žitá v rodině
Rodičovství poslal Nepřihlášený

Jak žít život jinak než ryze konzumně? Hledat smysl života v opravdových, upřímných a citově bohatých lidských vztazích? A jak k tomu vést děti? Jak z nich udělat hledače pravdy o světě, o sobě, o vlastním nitru, o osobním poslání, které na ně čeká? 

Na to se pokouší odpovědět profesor pedagogické psychologie Pavel Říčan a docentka Pavlína Janošová, pedagogická psycholožka, ve své Spirituální výchově v rodině. Oba zkušení autoři mají intelektuální zázemí jak v psychologii, tak v teologii. Společně napsali knihu Jak na šikanu a samostatně pak Cesta životem a S dětmi moudře a chytře (Pavel Říčan) nebo Dívčí a chlapecká identita (Pavlína Janošová).

Vložil: Mainstream v Pondělí, 20. listopad 2017 @ 18:03:57 CET (114 čtenářů)
(Více... | 4143 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Tvorba: Martin Luther: Dopisy blízkým
Knihovna poslal Nepřihlášený

Výbor z ohromného množství dopisů reformátora Martina Luthera přináší nezvyklý pohled na člověka, kterého jsme náchylní chápat spíš jako instituci, a tak trochu i jako modlu. Listy plné empatie, pochopení, emocí a vášně mnohé čtenáře nepochybně překvapí.

Chlapík s břitkým jazykem

Martin Luther
Dopisy blízkým. Přel. Alexandr FlekPavel MoskalaMikuláš VymětalTomáš Živný, Biblion, Praha, 2017, 176 s.

Na mnoha kresbách a obrazech se německý teolog, reformátor, překladatel, literát, otec a manžel Martin Luther (1483–1546) tváří poněkud přísně. Kdyby nebylo zřejmé, že je to opravdu on, možná bychom si řekli, že jde o nějakého bohatého sedláka či knížete. Může připomínat i zápasníka po lítém boji anebo Římana jdoucího rozměřovat svět. Z výboru jeho osobní korespondence nazvaného Dopisy blízkým, který letošního roku vydal Biblion, je však patrné, že Luther byl člověk mnoha valérů, a hlavně – člověk z masa a kostí, postava, která nevypadla z románů ani perikop. Jeho literární talent a porozumění jazyku se odhalují i v přítomných dopisech, čitelných, jako by byly psány včera nebo předevčírem.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 16. říjen 2017 @ 15:27:25 CEST (124 čtenářů)
(Více... | 11186 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.5)

Tvorba: Martin Luther: Bůh je rozpálená pec plná lásky
Knihovna poslal Nepřihlášený

Výbor kratších textů, myšlenek a tezí protestantského teologa a církevního reformátora Martina Luthera je dobrá příležitost, jak nahlédnout do jeho jinak velmi obsáhlého díla. V abecedně řazeném lexikonu najdeme úvahy, které by mohly zaujmout i čtenáře bez zvláštního vztahu ke křesťanství.

Texty, které nezestárly

Martin Luther
Bůh je rozpálená pec plná lásky. Přel. Petr Gallus, Ondřej Kolář, Ondřej Macek, Jan Zámečník, Kalich, Praha, 2017, 120 s.

Představit čtenáři bez blízkého vztahu ke křesťanství dílo jednoho z největších církevních reformátorů Martina Luthera (1483‒1546) není snadné. Jeho práce, rozprostřená do mnoha desítek let, čítá v kritické Výmarské edici (Weimarer Ausgabe, WA) 127 knih, které se na zhruba 80 000 stranách zabývají snad vším, na co lze pomyslet. Najdeme tu teologii, filozofii, politiku, hospodářství, kázání, dopisy, deníky, poezii či překlady. Vedle jeho sebraných spisů existuje neuvěřitelné množství lutherské sekundární literatury v různých světových jazycích, kterou nemá běžný smrtelník už žádnou možnost učíst. Menší, atraktivní výběry z Lutherova díla jsou tedy dobrým počinem, který je s to ukázat hloubku jeho myšlení a podnítit ve čtenáři chuť prostudovat některé jeho spisy ve větší šíři a třebas i pod drobnohledem.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 16. říjen 2017 @ 15:24:41 CEST (94 čtenářů)
(Více... | 7672 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Tvorba: Kázání o souzení
Kázání poslal Stanley

První čtení:  Leviticus 19,15 - 18: „Nedopustíte se bezpráví při soudu. Nebudeš nadržovat nemajetnému ani brát ohled na mocného; budeš soudit svého bližního spravedlivě. Nebudeš se chovat ve svém lidu jako utrhač, nebudeš ukládat svému bližnímu o život. Já jsem Hospodin. Nebudeš ve svém srdci chovat nenávist ke svému bratru, ale budeš trestat svého bližního podle práva, a neponeseš následky jeho hříchu. Nebudeš se mstít synům svého lidu a nezanevřeš na ně, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého. Já jsem Hospodin.“

Druhé čtení: 1 Korintským 11,26 - 32:  „Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde. Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije. Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení. Proto je mezi vámi tolik slabých a nemocných a mnozí umírají. Kdybychom soudili sami sebe, nebyli bychom souzeni. Když nás však soudí Pán, je to k naší nápravě, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.“

Vložil: Mainstream v Středa, 06. září 2017 @ 22:24:47 CEST (126 čtenářů)
(Více... | 16374 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Encyklopedie menších křesťanských církví v ČR - recenze
Knihovna poslal Nepřihlášený

Autoři vyplňují mezeru v náboženské mapě ČR, nezvikláni konvenčním hlediskem, které na zmiňované okrajové útvary klade běžná publicistika ať církevní, ať necírkevní. Zvolili totiž pro své dílo optiku sociologickou a religionistickou, nikoli teologickou.

Toto důsledné uplatnění uvedených metod je druhý přínos předkládané publikace. Dosavadní české práce podobného typu (Vojtíšek, Filipi) takto důsledně nepostupují. Samozřejmě nemohou autoři Encyklopedie pominout věroučný profil, který je součástí sebeuvědomění jednotlivých pojednávaných církevních útvarů, a řadí je s tou či onou mírou přesnosti do širších křesťanských "rodin'', nicméně teologické parametry jsou pouze zasazeny jako jedna z položek do profilu církve, nejsou dále podrobeny samostatnému rozboru. Snahou autorů je představit danou církev co nejkomplexněji. Předkládají historii církve až do nejzazších (někdy zahraničních) kořenů, a to většinou poměrně podrobně. Již tyto historické výklady, za nimiž tušíme značnou práci badatelskou, jsou dalším významným přínosem Encyklopedie. Vedle historických úvodů, a někdy s nimi obsahem související až i totožné, je pokaždé podána religionistická charakteristika pojednávané církve, rozumí se: její lokalizace v terénu křesťanských útvarů. Samozřejmostí je, že církev je představena současným stavem - statistikou, popisem jejího zřízení, struktur a charitativních či vzdělávacích zařízení.

Největším překvapením však je, že u každé církve jsou uvedeny všechny její místní obce (farnosti, sbory) se stručným nástinem historie u každé z nich; doplněn je tento výklad v mnoha případech fotografiemi jejich shromaždišť. Uživateli se tak dostane kompletní informace včetně adres.

Vložil: Mainstream v Sobota, 26. srpen 2017 @ 19:17:03 CEST (150 čtenářů)
(Více... | 9539 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Kázání na Žalm 15
Kázání poslal Stanley

První čtení: 1 Korintským 3,16 - 17: „Nevíte, že jste Boží chrám a že Duch Boží ve vás přebývá? Kdo ničí chrám Boží, toho zničí Bůh; neboť Boží chrám je svatý, a ten chrám jste vy.“

Druhé čtení: Jan 4,19 - 24: „Žena mu řekla: "Pane, vidím, že jsi prorok. Naši předkové uctívali Boha na této hoře, ale vy říkáte, že místo, na němž má být Bůh uctíván, je v Jeruzalémě!" Ježíš jí odpoví: "Věř mi, ženo, že přichází hodina, kdy nebudete ctít Otce ani na této hoře ani v Jeruzalémě. Vy uctíváte, co neznáte; my uctíváme, co známe, neboť spása je ze Židů. Ale přichází hodina, ano již je tu, kdy ti, kteří Boha opravdově ctí, budou ho uctívat v Duchu a v pravdě. A Otec si přeje, aby ho lidé takto ctili. Bůh je Duch a ti, kdo ho uctívají."

Čtení ke kázání: Ž 15,1 - 5: Žalm Davidův. "Hospodine, kdo smí pobývat v tvém stanu, kdo smí bydlet na tvé svaté hoře? Ten, kdo žije bezúhonně, ten, kdo jedná spravedlivě, ten, kdo ze srdce zastává pravdu, nemá pomlouvačný jazyk, druhému nedělá nic zlého, na svého druha nekydá hanu, pohrdá tím, kdo je hoden zavržení, váží si těch, kdo se bojí Hospodina, nemění, co odpřisáhl, byť i ke své škodě, nepůjčuje na lichvářský úrok, nedá se podplatit proti nevinnému. Ten, kdo takto jedná, nikdy se nezhroutí.“

Vložil: Mainstream v Pátek, 11. srpen 2017 @ 20:23:04 CEST (199 čtenářů)
(Více... | 15080 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Hans Küng: Žena v dějinách křesťanství
Studie poslal Nepřihlášený

Jedna z nejprogresivnějších prací o postavení ženy v katolické církvi. Obsahuje teologické úvahy o proměně vztahu k ženám napříč staletími, nechybí ani kritika současného stavu a formulace konkrétních reformních cílů.

Nejsem o nic méně než ty

Hans Küng
Žena v dějinách křesťanství. Přel. Petra Švecová, Vyšehrad, Praha, 2017, 136 s.

„Pro většinu světových náboženství znamená žena problém,“ píše v knize Žena v dějinách křesťanství švýcarský teolog, religionista a enfant terrible katolické církve Hans Küng (nar. 1928). Autorovy ryze odborné i popularizační práce, od těch drobných po velké monografie, působí vždy pozdvižení. Menší v zemích demokratické tradice, která ovlivňuje i vnitřní církevní provoz, větší tam, kde se klade důraz na konzervativní pojetí politiky, kultury a institucionálně orientovaného náboženství. Je více než pravděpodobné, že za pár desítek let budou Küngovy úvahy patřit mezi stěžejní, formující texty, na jejichž základě došlo k signifikantním společenským změnám, zvláště pak k hlubšímu chápání lidské svobody a spravedlnosti.
Vložil: Mainstream v Pátek, 30. červen 2017 @ 15:52:31 CEST (223 čtenářů)
(Více... | 14227 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Duch učí celé pravdě a nebojí se ji dávat po doušcích
Kázání poslal Nepřihlášený

„Duch Páně je nade mnou, proto mě pomazal, poslal mě, abych přinesl chudým radostnou zvěst, abych vyhlásil zajatým propuštění a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na svobodu“ (Lk 4,18). Pán, Pomazaný Duchem, přináší radostnou zvěst chudým. Všechno, co hlásá Ježíš - a hlásáme také my kněží - je radostnou zvěstí. Jásotem evangelní radosti toho, kdo byl pomazán jako hříšník olejem odpuštění a olejem poslání obdržel charisma, aby poskytoval pomazání druhým. 

Kněz stejně jako Ježíš dává této zvěsti radost celou svojí osobou. Když pronáší homilii, pokud možno krátkou, činí tak s radostí, jež se dotýká srdce jeho lidu prostřednictvím Slova, kterým se jej Pán dotknul v jeho modlitbě. Kněz jako každý učedník-misionář činí tuto zvěst radostnou celým svým bytím. 

A na druhé straně, právě ty nejmenší detaily nejlépe obsáhnou a předají radost, jak všichni ze zkušenosti známe. Zejména takové, kdy někdo jediným krůčkem navíc způsobí, že se milosrdenství přelije do země nikoho; takové detaily, jako když se někdo rozhodne konkretizovat a stanovit si den a hodinu nějakého setkání; detail toho, kdo s jemnou ochotou dovolí, aby byl použit jeho čas.

Vložil: Mainstream v Úterý, 18. duben 2017 @ 21:24:21 CEST (216 čtenářů)
(Více... | 7978 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: ...třetího dne...
Kázání poslal Nepřihlášený

11. neděle po sv. Trojici, Na Topolce, 19. 8. 2012

1. Korintským 15,1-4

Teologická zkratka je navýsost důležitá věc. Platilo to vždy, a znovu a znovu se to potvrzuje, že nestačí jenom vidět do hloubky věci, nestačí jenom obsáhnout široké pole nějakého složitého tématu, ale je nutné také tuto hloubku a šířku srozumitelně tlumočit na malém prostoru – ve zhuštěné podobě. Hledání takových výstižných a zároveň neochuzujících zkratek patřilo už k tradici starého židovského myšlení. Dodnes známe příběhy o tom, jak měli učenci a znalci zákona vyjádřit esenci Tóry v tak krátké chvíli, aby při tom bylo možné vydržet stát na jedné noze. A stejně tak se i Ježíše ptali na podobnou zhuštěninu, když chtěli vědět, jaké je největší přikázání. Taková touha po zkratce nemusí být jenom příznakem netrpělivosti a snahy všechno si usnadnit. Pravda, někdy to tak je, a potom místo účinné zkratky obvykle vzniká zkrat – nepodarek, takový teologický mrzáček. Na druhou stranu ale platí, že to, co je v lidském životě skutečně nosné, zase tolik řečí nepotřebuje a odřezáním ornamentů je možné dostat se někdy k základu, k podstatě.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 17. duben 2017 @ 22:59:58 CEST (115 čtenářů)
(Více... | 7779 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: ...vstal z mrtvých...
Kázání poslal Nepřihlášený

13. neděle po sv. Trojici, Na Topolce, 2. 9. 2012
Matouš 22,23-32

Milé sestry a bratři,
slova, která jsme slyšeli, vyslovil Ježíš, když se dostal do rozhovoru, nebo snad přímo hádky se saduceji. Než těm slovům budeme věnovat pozornost, musíme se u saduceů na okamžik zastavit.

Saduceové byli lidé moderní, tedy doslova – lidé okamžiku, bezprostřední chvíle. Šli s dobou. Zatímco jiní židé se snažili vší silou vzdorovat bláznivému a sebevědomému světu helénismu, saduceové tento svět přijali za svůj. A podle toho, co o nich víme z Písma a ze studia dějin, dívali se saduceové na své souvěrce tak trochu z vrchu, jako na ty, kteří naopak dobu zaspali. Ve svých vlastních očích byli lidmi dospělými, těmi, kdo odložili všechny staré pověry a dětinské nadpřirozené představy. A tak i víra saduceů byla vírou emancipovanou. V druhé polovině dvacátého století někteří autoři začali razit pro moderního člověka označení „čtvrtý člověk“. A tento „čtvrtý člověk“ nebyl a není saduceům tak docela nepodobný. Když už se v jeho životě objeví prostor pro víru, pak to musí být víra umírněná a racionální.

A do takové víry se zkrátka některé představy vůbec nehodí. Třeba vzkříšení. Saduceové se představě vzkříšení mrtvého člověka jen smáli. Věřili v Boha, věřili i v jeho svrchovanou moc a v to, že stvořený svět má svůj řád a pravidla, podle kterých je dobré se řídit. Jejich rozum jim ale také napovídal, že vzkříšení mrtvých se nejen do tohoto řádu světa nevejde, ale dokonce by bylo jeho porušením a popřením.

Vložil: Mainstream v Středa, 12. duben 2017 @ 21:09:23 CEST (164 čtenářů)
(Více... | 6456 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 4)

Tvorba: ...trpěl pod Pontským Pilátem...
Kázání poslal Nepřihlášený

6. neděle po sv. Trojici, Na Topolce, 15. 7. 2012             

Jan 19,19-22

Milé sestry a bratři,
možná si ještě pamatujete, jak v roce 2008 velký rozruch v médiích způsobila zpráva, že slavný český spisovatel žijící ve Francii – Milan Kundera údajně v roce 1950 udal na policii západního agenta Miroslava Dvořáčka, který pak byl zatčen, odsouzen a strávil ve vězení a pracovních táborech následujících 14 let. Pro mnohé to byl velký šok. Přece právě Kundera patřil mezi symboly a opory určité morální integrity, která se nenechala komunismem úplně zdevastovat. Jeho knihy byly pro mnoho lidí posilující a orientující. Tento a podobné případy vyvolávají množství otázek. Jak je vůbec možný takový vnitřní rozpor mezi autorem a jeho texty? A jak k takovému rozporu přistoupit? Je možné oddělit nějak dílo a jeho autora, nebo jednu či druhou polovinu zavrhnout?

Dodnes není tento konkrétní případ jednoznačně uzavřen. Ať už je to ale s Milanem Kunderou ve skutečnosti jakkoli, otázka vztahu mezi literárním dílem a charakterem jeho autora zůstává stále hojně diskutovaným tématem. A tato otázka by docela dobře mohla být i východiskem našeho dnešního přemýšlení.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 10. duben 2017 @ 22:56:13 CEST (158 čtenářů)
(Více... | 7261 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: ..byl ukřižován...
Kázání poslal Nepřihlášený

9. neděle po sv. Trojici, Na Topolce, 5. 8. 2012           

„On neušetřil svého vlastního Syna, ale za nás za všecky jej vydal. Jak by nám spolu s ním nedaroval všecko?“ Římanům 8,32

Minulý týden jsme, milé sestry a bratři, začali naše přemýšlení o kříži Ježíše Krista, o tomto centru a těžišti evangelijního příběhu. Soustředili jsme se ale prozatím jen na jednu rovinu významu ukřižování – na paradoxní obraz Boží slabosti, která je silnější než lidé, a která nutně proměňuje také naše vlastní chápání moci. Vždy znovu a znovu si to musíme v církvi připomínat, abychom neupadli do starého života založeného na sebestředném ovládání druhých. To je význam, který má kříž „pro nás“ a naši životní praxi.

My ale z Nového zákona víme, a dnešní text nám to připomíná, že je ještě jakýsi jiný a hlubší smysl kříže. Že Ježíšův kříž není jen „pro nás“, ale také „za nás“. Nás, hříšné a takto k smrti odsouzené, Ježíš svou smrtí na kříži zastoupil. To je vyznání, které patří k základu křesťanské víry.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 10. duben 2017 @ 15:40:53 CEST (155 čtenářů)
(Více... | 8273 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Svědomí proti násilí: Castelliův zápas s Kalvínem II.
Principy poslal Nepřihlášený

Ode dne, kdy je v Ženevě zavedena tak univerzální kontrola, přestává pochopitelně existovat jakýkoli soukromý život. Kalvín předstihl rázem katolickou inkvizici, která rozesílala své špicly a zvědy jen na předchozí upozornění nebo udání. Ale podle Kalvínova systému, založeného na přesvědčení, že každý člověk je ustavičně odhodlán páchat zlo, je v Ženevě kdekdo předem považován za podezřelého z hříchu, a proto musí být každý srozuměn s tím, že je nutno ho hlídat.

Od Kalvínova návratu mají rázem všechny domy otevřené dveře a všechny stěny jsou najednou ze skla. V kterémkoli okamžiku, ve dne i v noci, může zabušit na vrata klepadlo a člen duchovní policie může přijít „na vizitu“, aniž mu v tom někdo smí zabránit. Nejbohatší stejně jako nejchudší, nejvýznamnější stejně jako nejbezvýznamnější, každý občan se musí nejméně jednou za měsíc podrobně zodpovídat těmto profesionálním mravnostním čmuchalům.

Bělovlasí, ctihodní a osvědčení mužové se musí nechat zkoušet jako školáci, zda dovedou zpaměti všechny předepsané modlitby, nebo také vysvětlovat, proč nepřišli na některé Kalvínovo kázání; tyto výslechy trvají celé hodiny, neboť v „ordonancích“ se říká: „Vyšetřování je nutno věnovat co nejvíc času a počínat si důkladně.“

Vložil: Mainstream v Úterý, 21. březen 2017 @ 16:48:51 CET (138 čtenářů)
(Více... | 22078 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Svědomí proti násilí: Castelliův zápas s Kalvínem I.
Principy poslal Nepřihlášený

„Upálit člověka neznamená obhajovat učení,  nýbrž zabít člověka!“

Po 45 letech u nás vychází  působivá obhajoba práva na svobodu myšlení z pera Stefana Zweiga SVĚDOMÍ PROTI NÁSILÍ  – Castelliův zápas s Kalvínem

„Upálit člověka neznamená obhajovat učení, nýbrž zabít člověka,“ prohlásil v 16. století kazatel a teolog Sebastian Castellio na adresu švýcarského reformátora Jana Kalvína, který měl zásadní podíl na justiční vraždě humanistického učence Miguela Serveta. Idealista Castellio, chudý jako kostelní myš, riskoval život, když obžaloval mocného Kalvína a proklamoval právo na svobodu myšlení. Tento boj „komára s velbloudem“ zevrubně a fascinujícím způsobem líčí Rakušan Stefan Zweig ve své knize SVĚDOMÍ PROTI NÁSILÍ. Dílo u nás vychází po 45 letech v edici Pozdní sběr nakladatelství PROSTOR, aby nám připomnělo, že západní demokracie stojí na těžce vybojovaných a prožitých hodnotách.

Vložil: Mainstream v Úterý, 21. březen 2017 @ 16:45:26 CET (159 čtenářů)
(Více... | 14830 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Chvála krotkosti
Glosy poslal Nepřihlášený

Za celý život jsem neslyšel o „křesťanských hodnotách“ tak často jako v poslední době. Tohle slovní spojení ale dnes často nezaznívá jako výzva k sebereflexi či napodobování Krista, ale spíše jako bojový pokřik náhle se objevivších „ochránců“ těchto hodnot proti nejrůznějším „nepřátelům“. Nepamatuji si ovšem, že by v těchto siláckých řečech byly někdy nějaké konkrétní křesťanské hodnoty zmíněny.

Nevím proč, ale vždycky si v takové chvíli vzpomenu na jedno málo frekventované biblické (vlastně hlavně kralické) slůvko: krotkost. Myslím, že je to jedna z nejspecifičtěji křesťanských hodnot vůbec – a jak to tak bývá, je zároveň asi jednou z nejzapomenutějších. Už sám zvuk toho slova nám jde jaksi proti srsti. Kdo je krotký, je přece ochočený, poslušný, neškodný, prostě ňouma. Spíše karikatura křesťana, než ideál hodný následování. Opravdu je to tak?“

Vložil: Mainstream v Neděle, 19. březen 2017 @ 19:45:28 CET (203 čtenářů)
(Více... | 3851 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: ERC zve do Berlína a Wittenbergu na 36. evangelický Kirchentag
Akce poslal Nepřihlášený

Ekumenická rada církví Vás zve na 36. evangelický Kirchentag, který se bude konat v Berlíně a ve Wittenbergu ve dnech 24. - 28. května 2017. Jednotlivci i skupiny z České republiky se mohou přihlásit na výpravu Ekumenické rady církví na letošní Kirchentag do 20. února 2017. 

Setkání s názvem Kirchentag (Dny církve) se konají v Německu od roku 1949. Zpravidla trvají pět dnů a zahrnují množství jednotlivých akcí. Již od začátků pořádání Kirchentagu kladou pořadatelé důraz na spojení osobní zbožnosti a odpovědnosti. K účasti na Kirchentagu jsou zváni všichni, kteří mají chuť se tohoto svátku křesťanů účastnit. Pravidelně se na Kirchentag sjíždí víc než 100 000 lidí všech generací z celého světa.

Vložil: Mainstream v Pátek, 10. únor 2017 @ 20:00:26 CET (196 čtenářů)
(Více... | 2450 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Křesťanská internetová televize KITstream
Evangelizace poslal Nepřihlášený

Sebepředstavení Křesťanské internetové televize KITstream

Chceme, aby svět byl lepším místem, a zároveň chceme lidem skrze naše pořady přinášet naději, povzbuzení, inspiraci pro život a také zábavu. Jako tvůrci jsme se spojili pod hlavičkou KITstream a věříme, že se nám podaří alespoň částečně naplnit tuto vizi.

Křesťanská internetová televize KITstream je portál, na kterém se budeme snažit různými typy pořadů zprostředkovat vidění světa postavené na etických a biblických hodnotách. Jedná se o mezidenominační projekt.

V diskuzích pod našimi pořady se můžete kdykoliv podělit o své zážitky, problémy nebo nám prostě jen tak napsat. Naše zkušené týmy moderátorů diskuzí, psychologů a odborníků vám budou pozorně naslouchat a vynasnaží se vám pomoci. Rádi také uvítáme vaše konstruktivní připomínky či nápady. KITstream je totiž televize, která se s vámi chce bavit.

Vložil: Mainstream v Sobota, 04. únor 2017 @ 13:04:59 CET (200 čtenářů)
(Více... | 1134 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Parlament projedná návrh novely církevního zákona bez stanoviska vlády
Zprávy poslal Nepřihlášený

Žádné stanovisko nepřijala vláda k poslanecké novele církevního zákona, která má uzákonit podmínky pro zahraniční duchovní a kazatele. Předběžné stanovisko ministrům doporučovalo novelu odmítnout kvůli nepřijatelnému omezení svobody projevu a náboženského vyznání. Nevedla by podle něj totiž ke snížení rizika šíření nebezpečných náboženských směrů a radikalizace muslimské obce v Česku, znamenala by jen zbytečnou byrokratickou zátěž. 

Novelu projedná Parlament. Zahraniční duchovní a kazatelé by podle novely skupiny poslanců z platformy pro zachování evropské kultury museli před veřejnými vystoupeními v Česku podstoupit školení o českém právním a kulturním prostředí na ministerstvu kultury. Následně by podepisovali čestné prohlášení, že české normy nebudou porušovat.

Zdroj: http://www.radio.cz/>

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 17. listopad 2016 @ 19:00:06 CET (311 čtenářů)
(Více... | 3592 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Kázání papeže na ekumenické bohoslužbě v luteránské katedrále ve švédském Lundu
Kázání poslal Nepřihlášený

„Zůstaňte ve mně, a já zůstanu ve vás“ (Jan 15,4). Tato slova, pronesená Ježíšem v kontextu Poslední večeře, nám umožňují přiblížit se Kristovu srdci těsně před Jeho definitivním odevzdáním se na kříži. Můžeme vnímat Jeho tlukot, lásku k nám a Jeho touhu po jednotě všech, kdo v Něho věří. Říká nám, že je pravý vinný kmen a my ratolesti a že tak, jako je On jedno s Otcem, máme my zůstávat v Něm, pokud chceme přinášet plody.

Na tomto modlitebním setkání tady v Lundu chceme projevit své společné přání zůstávat s Ním sjednoceni, abychom měli život. Prosme Jej: „Pane, pomoz nám svojí milostí být více sjednoceni s Tebou, abychom účinněji společně dosvědčovali víru, naději a lásku.“ Je to také chvíle k díkůvzdání Bohu za nasazení mnoha našich bratří z různých církevních společenství, kteří se nesmířili s rozdělením, ale uchovali si živou naději ve smíření všech, kdo věří v jediného Pána.

Vydali jsme se společně - katolíci a luteráni – cestou smíření. Nyní v kontextu společné připomínky Reformace roku 1517 máme opět příležitost ubírat se společným směrem, který během posledních padesáti let přijal podobu ekumenického dialogu mezi Světovou luterskou federací a katolickou církví. Nemůžeme se poddat rozdělení a odstupu, který mezi námi způsobila separace. Máme možnost napravit ústřední moment svých dějin překonáním kontroverzí a nepochopení, která nám často brání vzájemně si rozumět.

Vložil: Mainstream v Úterý, 01. listopad 2016 @ 13:16:18 CET (237 čtenářů)
(Více... | 5804 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: O povaze pekla a zla na základě Iz 34,9-17
Teologie poslal Nepřihlášený

Potoky Edómu se změní v smůlu a jeho prach v síru, jeho země se stane hořící smolou.  Nevyhasne v noci ani ve dne, kouř z ní bude stoupat věčně. Po všechna pokolení zůstane v troskách, nikdo už nikdy skrze ni neprojde. Obsadí ji sova a sýček, výr a krkavec v ní budou bydlet. Bude nad ní natažena měřicí šňůra pustoty a spuštěna olovnice prázdnoty.  Její šlechtici tam nebudou povoláváni ke královské hodnosti, všichni její velmožové nebudou ničím. V jejích palácích poroste hloží, na jejích pevnostech bodláčí a trní. Budou tam nivy šakalů a tráva pro pštrosy. Bude se tam setkávat divá sběř s hyenami a běsové budou na sebe pokřikovat. Bude si tam hovět upír a najde si odpočinek. Uhnízdí se tam zmije šípová a naklade vejce, když se háďata vylíhnou, bude je chovat ve svém stínu. Také supi se tam shromáždí, sup vedle supa. Hledejte v knize Hospodinově a čtěte: "Jediná z těch příšer tam nebude chybět, ani jedna z nich nebude scházet, neboť ústa Boží to přikázala a jeho duch je shromáždí." On sám tento los jim nechal padnout, jeho ruka jim měřicí šňůrou přidělila tuto zemi. Obsadí ji navěky, budou v ní bydlet po všechna pokolení.

Izajáš 34,9-17

Vložil: Mainstream v Úterý, 30. srpen 2016 @ 22:49:56 CEST (358 čtenářů)
(Více... | 6365 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: (Občasné) psycho před, na a za kazatelnou a kazatelská neděle dopoledne
Sborový život poslal Nepřihlášený

Když jsem svého času studoval teologii, pak jsem většinu času strávil tím, že jsem se přímo či nepřímo připravoval na kázání. Starší a zkušenější kolegové mi říkávali, že kázání je důležitou částí kazatelovy služby, že se jedná o jednu z mále možností, kdy můžete oslovit celý sbor. Moje cesty se ale ubíraly jinam než na kazatelnu jednoho sboru. Pracoval jsem mnoho let v nadsborové službě a proto jsem moc nechápal hluboké zápasy kazatelů, kteří neděli co neděli v jednom sboru vyřizovali poselství Písma.

Nechápal jsem, proč jsou z toho tak unavení. Sám jsem též kázával, ale každou neděli někde jinde, tudíž jsem mohl kázání opakovat a tím, že jsem byl nový a neoposlouchaný, lidem se kázání většinou líbila. Navíc jsem v týdnu měl kolem dvanácti přednášek. Když to vynásobíte čtyřmi, pak jsem si na nedostatek mluvení před lidmi nemohl stěžovat. Říkal jsem si, proč jsou pastoři tak vyřízení po jednom nedělním kázání? Neodpovím, jen si dovolím na základě mnoha vyslechnutých pastorských zkušeností, ale i někdy zkušeností svých, napsat krátký, fiktivní příběh (jakákoli podobnost je čistě náhodná) jedné kazatelské neděle.

Vložil: Mainstream v Úterý, 09. srpen 2016 @ 12:09:18 CEST (666 čtenářů)
(Více... | 8855 bytů | 3 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: John Bunyan: O zkáze Antikrista
Knihovna poslal Nepřihlášený

Anglický křesťanský spisovatel a baptistický kazatel John Bunyan, autor Poutníkovy cesty, jedné z nejoblíbenějších knih niterně zbožných křesťanů pietistického a probuzeneckého hnutí, uvažuje v tomto svém dalším spise nad zosobněným „tajemstvím nepravosti“, jak je vylíčeno v symbolech Zjevení Janova, poslední knihy Bible.

Bunyan byl přímým svědkem náboženské občanské války, která v Anglii sedmnáctého století stála životy mnoha mučedníků, a sám se pro své náboženské přesvědčení ocitl několikrát v žaláři. Přesto v tomto svém krátkém traktátu, který vyšel až po jeho smrti, odolává pokušení, kterému mnozí jiní vykladači podlehli: Nesnaží se symboly biblické Apokalypsy dávat do senzačních souvislostí s jmenovitými historickými událostmi nebo postavami, ale naopak rozvíjí a podtrhuje jejich univerzální charakter.

Vložil: Mainstream v Úterý, 31. květen 2016 @ 17:51:04 CEST (477 čtenářů)
(Více... | 5290 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Kázání o víře ve vzkříšení
Kázání poslal Stanley

První čtení: Genesis 3,14 -15: „I řekl Hospodin Bůh hadovi: "Protožes to učinil, buď proklet, vyvržen ode všech zvířat a ode vší polní zvěře. Polezeš po břiše, po všechny dny svého života žrát budeš prach. Mezi tebe a ženu položím nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí hlavu a ty jemu rozdrtíš patu."

“Druhé čtení: Matouš 28,11 - 15:  „Když se ženy vzdálily, někteří ze stráže přišli do města a oznámili velekněžím, co se všechno stalo. Ti se sešli se staršími, poradili se a dali vojákům značné peníze s pokynem: "Řekněte, že jeho učedníci přišli v noci a ukradli ho, když jste spali. A doslechne-li se to vladař, my to urovnáme a postaráme se, abyste neměli těžkosti." Vojáci vzali peníze a udělali to tak, jak se jim řeklo. A ten výklad je rozšířen mezi židy až podnes.“

Vložil: Mainstream v Pondělí, 04. duben 2016 @ 23:52:22 CEST (626 čtenářů)
(Více... | 11401 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Co s uprchlíky
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Asociace češtinářů zveřejnila na svých webových stránkách úvahu o uprchlících, kterou loni na podzim sepsal student jednoho z pražských gymnázií Matouš Neužil. Zamýšlel se v ní nad tím, zda přijmout uprchlíky, či nikoliv. Jeho názory kromě jiných zaujaly rektora brněnské Masarykovy univerzity Mikuláše Beka i vysokoškolského pedagoga Univerzity Karlovy Michaela Romancova.

Píše se rok 2015. Evropu zaplavují desetitisíce uprchlíků. Zažíváme velkou krizi. Společnost neví, jak má reagovat. V tuto chvíli přichází často kladená otázka: Máme uprchlíky přijmout, či nikoliv? A pokud ano, jak to máme udělat? Existují v podstatě dva naprosto odlišné názory. Podle prvního názoru bychom měli uprchlíky přijmout a ukázat jim vlídnou tvář. Podle druhého bychom měli dělat přesný opak, měli bychom uprchlíky poslat zpět do zemí, odkud přišli. Ale jak se máme rozhodnout? Ke kterému názoru se hlásit? Jak se společnost zachová? Tyto otázky již měsíce řeší politici po celé Evropě. Je hlavně na nich, jak se k uprchlíkům naše státy zachovají.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 25. leden 2016 @ 14:08:17 CET (496 čtenářů)
(Více... | 4635 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Tvorba: Kázání o čekání
Kázání poslal Stanley

První čtení: Kazatel 3,1 - 8: „Všechno má určenou chvíli a veškeré dění pod nebem svůj čas: Je čas rození i čas umírání, čas sázet i čas trhat; je čas zabíjet i čas léčit, čas bořit i čas budovat; je čas plakat i čas smát se, čas truchlit i čas poskakovat; je čas kameny rozhazovat i čas kameny sbírat, čas objímat i čas objímání zanechat; je čas hledat i čas ztrácet, čas opatrovat i čas odhazovat; je čas roztrhávat i čas sešívat, čas mlčet i čas mluvit; je čas milovat i čas nenávidět, čas boje i čas pokoje.“

Druhé čtení: Mt 24,36 - 42: „O onom dni a hodině však neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn; jenom Otec sám. Až přijde Syn člověka, bude to jako za dnů Noé: Jako tehdy před potopou hodovali a pili, ženili se a vdávaly až do dne, kdy Noé vešel do korábu, a nic nepoznali, až přišla potopa a zachvátila všecky - takový bude i příchod Syna člověka. Tehdy budou dva na poli, jeden bude přijat a druhý zanechán. Dvě budou mlít obilí, jedna bude přijata a druhá zanechána. Bděte tedy, protože nevíte, v který den váš Pán přijde.“

Vložil: Mainstream v Pondělí, 04. leden 2016 @ 16:17:44 CET (562 čtenářů)
(Více... | 12343 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: dokumentární film Blízký soumrak
Dokumenty poslal Nepřihlášený

Uprchlické tábory Blízkého východu vydávají svědectví o postupném zániku křesťanství na posvátné půdě, kde před dvěma tisíci lety vzniklo. Dokumentární film Ivo Bystřičana z iráckého Erbílu je případovou studií situace lidí zakoušejících náboženské pronásledování v globálním světě.

Film se formou intimní dokumentární reportáže vydává do iráckého města Erbíl, kam utekli lidé z pláně Ninive a dalších enkláv rozvráceného Iráku. Biblická místa, kde byly položeny základy křesťanství a kultury naší civilizace, se stala svědky rychlého úprku posledních křesťanů. Po dvou miléniích v některých starobylých křesťanských baštách, jako jsou Mosul, Kirkuk nebo Karakoš, nezbyl ani jeden křesťan. Završuje se několik staletí trvající náboženský střet, z něhož křesťanství odchází poražené.

Vložil: Mainstream v Sobota, 19. prosinec 2015 @ 22:51:01 CET (519 čtenářů)
(Více... | 1904 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Tvorba: Básně VII
Akce poslal Stanley

Hana Hnilicová: Básně VII.

Pásmo křesťanských básní
Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 15. říjen 2015 @ 16:30:41 CEST (505 čtenářů)
(Více... | 380 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Kázání o hříchu proti Duchu svatému
Kázání poslal Stanley

První čtení: Numeri 15,30 - 31:  „Ale ten, kdo něco spáchá úmyslně, ať domorodec nebo host, hanobí Hospodina. Takový bude vyobcován ze společenství svého lidu. Pohrdl Hospodinovým slovem a porušil jeho příkaz. Takový musí být bezpodmínečně vyobcován, lpí na něm vina."

Druhé čtení: 1 Janův 5,16 - 17:  „Vidí-li někdo, že jeho bratr se dopouští hříchu, který není k smrti, ať za něho prosí; a Bůh mu daruje život, jestliže nehřešil k smrti. Jest ovšem hřích, který je k smrti; o takovém neříkám, abyste za něj prosili. Každá nepravost je hřích, ale je i hřích, který není k smrti.“

Čtení ke kázání: Marek 3,22 - 30:  „Zákoníci, kteří přišli z Jeruzaléma, říkali: "Je posedlý Belzebulem. Ve jménu knížete démonů vyhání démony." Zavolal je k sobě a mluvil k nim v podobenstvích: "Jak může satan vyhánět satana? Je-li království vnitřně rozděleno, nemůže obstát. Je-li dům vnitřně rozdělen, nebude moci obstát. A povstane-li satan sám proti sobě a je rozdvojen, nemůže obstát a je s ním konec. Nikdo nemůže vejít do domu silného muže a uloupit jeho věci, jestliže toho siláka dříve nespoutá. Pak teprve vyloupí jeho dům. Amen, pravím vám, že všecko bude lidem odpuštěno, hříchy i všechna možná rouhání. Kdo by se však rouhal proti Duchu svatému, nemá odpuštění na věky, ale je vinen věčným hříchem." Toto pravil, protože řekli: "Má nečistého ducha."“


Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 03. září 2015 @ 00:46:46 CEST (883 čtenářů)
(Více... | 14774 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Tvorba: Moravské exulantky
Knihovna poslal Nepřihlášený

Dosavadní stav poznání života obnovené Jednoty bratrské byl na sklonku loňského roku obohacen další knihou z pera Edity Štěříkové. Tentokrát se známá badatelka dějin pobělohorské náboženské emigrace zaměřila na významné ženy Ochranovské Jednoty. Její kniha Moravské exulantky pojednává o sedmadvaceti ženách působících v řadách obnovené Jednoty v 18. století, jejichž životy významně ovlivnily chod herrnhutského společenství.


V první části více než pětisetstránkové publikace autorka stručně nastiňuje historickou charakteristiku postavení žen v církevních hnutích v Čechách před vznikem obnovené Jednoty bratrské a v jejích počátcích. Již v původní Jednotě bratrské byla úloha žen v rodině i v církvi velmi ceněna. Vedle bratří starších byly voleny z řad zkušených a schopných žen také sestry starší. Později si úřad starších sester prosadili také Moravané v obnovené Jednotě v Herrnhutu. Sbor v Herrnhutu byl přísně rozdělen podle pohlaví na mužskou a ženskou část (bratrský a sesterský sbor), ve kterém byly pro obě části zřízeny stejné úřady, včetně starších a poté i generálních starších.
Vložil: Mainstream v Středa, 26. srpen 2015 @ 15:24:38 CEST (561 čtenářů)
(Více... | 4931 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.85 Seconds