Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Notabene - Hydepark baptistů
Hledej
 
Je a Lukáš   Vytvoření registrace
Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 4446, komentáře < 7 dní: 14, komentářů celkem: 4157, adminů: 23, uživatelů: 2319
Orientační tabule
· Vstupní brána
· Cestičky
· Zákoutí
· Základy
· Kořeny
· Počteníčko
· Lavičky
· Kompost
· Altánek
· Pozvat do parku
· Parkové úpravy
· Máš slovo
· Cvrkot
· Na výsluní
 

Petr Chelčický

Martin Luther King

Hesla Jednoty bratrské

Hesla Jednoty bratrské


Přihlásit se
Přezdívka

Heslo

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Například posílání komentářu pod jménem, nastavení komentářů, manažer témat atd.

Hudba
Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Publikace

Počítadlo
Zaznamenali jsme

6 088 458

přístupů od leden 2004


Kdo je Online
Právě je 13 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online.

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Fundamentalisti
Na jedné výplatní listině - Philippian Fellowship

Misionáři, dealeři, donátoři a kongregacionalismus

fundamentální vs. fundamentalistický

Jak se dívat na křesťanský fundamentalismus?

Evangelikalismus jako globální náboženský fenomén II.

Baptismus mezi evangelikalismem, liberalismem a fundamentalismem

Americký evangelikalismus a fundamentalismus

Radikalismus a fundamentalismus


Kořeny
Kdo jsou baptisté?
Zřízení BJB 1930

Zásady BJB z r. 1929

VZNIK A ZÁSADY 1929
Vyznání víry z r. 1886
Apoštolské vyznání víry

Kořeny baptistického hnutí


Okno
www stránky evropských a světových baptistů

Základy

Základní dokumenty BJB v ČR


Život: Příběhy křesťanů, kteří opustili LGBTQ komunitu a stali se heterosexuály
Zamyšlení poslal McMartyn_

Ačkoliv svět hlásá, že z homosexuality neexistuje cesta ven, křesťané, kteří dřív patřili k LGBTQ komunitě, tvrdí opak. O svých zkušenostech vyprávějí v novém dokumentárním filmu Here’s My Heart (Tady je mé srdce).

Dokument zachycuje například příběh Brooklyn Wojo, která se ve dvanácti letech začala považovat za lesbu a v osmnácti za transgender. Její život se změnil, když přijala Krista a byla znovuzrozená. Další postavou je dvaadvacetiletá Kaya Brown. Deset let žila v homosexuálních vztazích a řešila svou genderovou identitu, než prožila mocné setkání s Ježíšem v babiččině obývacím pokoji. Vedle ní se v dokumentu objeví i Leacha Lusk, která byla lesbou devatenáct let, z toho dvanáct žila na ulici, dokud ji Bůh v roce 2015 nezbavil její touhy po ženách.

Film zpracovává i osudy mužů hlásících se k LGBTQ komunitě. Davon Johnson si užíval příležitostného homosexuálního sexu, holdoval alkoholu a večery trávil v klubech. Nakonec odevzdal svou sexuální identitu Ježíši, nyní je ženatý a slouží v církvi. Stejně tak Joshua Buchanan, který byl během svého studia na střední škole zmatený ohledně své sexuální identity a na univerzitě začal žít jako gay. Experimentoval s drogami, flámoval na večírcích a užíval si homosexuální vztahy, dokud mu nebylo v roce 2009 diagnostikováno HIV. Tehdy začal chodit do církve, setkal se s Bohem a přijal Ježíše. Jeho sexuální identita se změnila, a dokonce začal studoval na biblické škole obor zaměřený na chválu.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 16. říjen 2017 @ 14:19:58 CEST (56 čtenářů)
(Více... | 2515 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2)

Život: Luther se oženil. A dobře mu tak
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

V úterý 13. června 1525 si ve Wittenbergu vzal bývalý mnich Martin Luther o 16 let mladší bývalou jeptišku Kateřinu von Bora. Nebrali se z lásky, jejich pohnutky byly čistě rozumového charakteru. Alespoň u Kateřiny. Co vedlo k svatbě Luthera, o tom se badatelé dodnes přou. Hrozila mu klatba, a dokonce trest smrti. K svatbě však přes to všechno překvapivě došlo.

 A o další překvapení nebyla v tomto manželství nouze. Jen považte. Paní domu si klidně chodí na bohoslužby těsně před porodem, spravuje domácnost (čítala i se studenty a příbuznými až 40 lidí), zemědělskou usedlost, stará se o finance, o chod ubytovny pro studenty v bývalém augustiniánském klášteře, o nemocnici, a ke všemu úspěšně obchoduje s nemovitostmi! K tomu se stará o Lutherovo chatrné zdraví, léčí ho osobně vyrobenými léky. A dokonce sedí u jednoho stolu se studenty teologie a erudovaně s nimi diskutuje. Přitom všem dokázala být i srdečná a pokorná. Někdy ovšem také ne.
Vložil: Mainstream v Pátek, 29. září 2017 @ 12:50:13 CEST (85 čtenářů)
(Více... | 4176 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Denominace Křesťanské sbory
Teologie poslal Nepřihlášený

Původ

Křesťanské sbory v České republice jsou součástí probuzeneckého hnutí 18. a 19. století, jež přirozeně vyústilo ve vznik „svobodných“, na státě nezávislých církví. Křesťanské sbory navázaly na duchovní dědictví tzv. „plymouthských bratří“ (podle jednoho z míst vzniku: Dublin, Bristol, Plymouth; vše před rokem 1830) ve Spojeném Království a „bratrského hnutí“ (Die Brüderbewegung; v polovině 19.století) v Německu. Ještě v 19. století se toto hnutí vnitřně diferencovalo (v UK v roce 1848) na otázce přístupu k věřícím ostatních církví. Tak vznikly dvě samostatně se vyvíjející větve bratrského hnutí: „otevření bratří“ a „uzavření bratři“. 

Vznik „Křesťanských sborů“ na území dnešní ČR spadá do roku 1909. Je spojen s misijním působením „otevřených bratří“. (Dovolíme si upozornit na věcnou chybu některých lexikonů a publikací, které zaměňují Křesťanské sbory s hnutím „uzavřených bratří“, tj. s Darbysty. Tuto záměnu plynoucí mnohdy jen nedostatku informací, se pokoušíme i touto cestou napravit.)

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. září 2017 @ 15:22:06 CEST (156 čtenářů)
(Více... | 10771 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: ´´Uzavření bratří´´
Teologie poslal Nepřihlášený

Křesťanské hnutí plymouthských bratří má u nás obě své větve

Státem uznaná církev „Křesťanské sbory“ i tzv. „uzavření bratři“, o nichž se v odborných publikacích nepíše a o nichž snad nevěděl ani komunistický dohled nad církvemi, mají stejné kořeny. Sahají do 19. století a napájejí se z očekávání brzkého konce světa.

Britské a irské počátky 

Počátky hnutí bratří leží v Anglii a Irsku první poloviny 19. století. Bylo to období velkého náboženského oživení, kdy vznikalo velké množství různých církví a sborů. „Důvody, proč nové církve vznikaly, byly nejrůznější, často i velmi malicherné, skupinové, osobní. Mezi vážnějšími motivy se objevují - kromě motivů probuzeneckých - dva typy: Na jedné straně snaha o návrat, restauraci apoštolského křesťanství v jeho podobě ještě nezkažené pozdějším vývojem ... Na druhé straně se uplatnily motivy eschatologické až apokalyptické, očekávání zásadního zlomu, konce dějin, příchodu Božího království.“1 Tyto dva motivy hrály svou roli i při vzniku hnutí bratří.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. září 2017 @ 15:13:52 CEST (119 čtenářů)
(Více... | 18501 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Život: John Nelson Darby
Teologie poslal Nepřihlášený

John Nelson Darby (18. listopadu 1800 – 29. dubna 1882) byl angloirský biblista a evangelista, jedna z vlivných postav mezi Plymouthskými bratry. Je považován za zakladatele dispenzacionalismu (učení o Boží správě věků) a futurismu (výkladové školy biblických proroctví). Přeložil Bibli z původních jazyků.

Raná léta

John Nelson Darby se narodil ve Westminsteru. Pocházel z angloirské rodiny usazené v Leap Castle v Irsku. Byl synovcem Henry D'Esterre Darbyho a své druhé jméno dostal po rodinném příteli, lordu Nelsonovi.

Darby vystudoval Westminster School a Trinity College v Dublinu s výborným prospěchem roku 1819. Během studia se stal hluboce věřícím křesťanem. Nastoupil práci u soudního dvora, ale cítil, že toto povolání není konzistentní s jeho křesťanskou vírou. Přijal proto ordinaci duchovního Anglikánské církve v Irsku. Roku 1825 byl ordinován jako diakon a následujícího roku se stal knězem.

Vložil: Mainstream v Neděle, 03. září 2017 @ 14:04:28 CEST (88 čtenářů)
(Více... | 3708 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Život: Bůh není mrtev. A církev?
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

V osobně laděném textu autorka vysvětluje, proč se rozhodla opustit církev a jít duchovní cestou samostatně. Kritika konkrétních podob církevního života se soustřeďuje do tří okruhů – náboženského, politického a sociálního.

Církev jako náboženský problém

Když jsem před několika lety opouštěla poklidný přístav Českobratrské církve evangelické (ČCE), připadala jsem si jako Kryštof Kolumbus. Čekala mě duchovní cesta, u které nebylo zdaleka jasné, zda dopluju ve zdraví k pouze tušenému břehu na druhé straně, zda takovou cestu přežiju, jak dlouho to může trvat, jestli se nakonec přece jen nevrátím... Pak jsem vyplula. 

Tato pouť mě obohatila o poznání, že „nový svět“ skutečně existuje, ta země je veliká a rozmanitá, takže se nedá popsat pár slovy, každá část je jiná a každý si v ní najde kout, kde se mu dobře žije. Na cestě jsem potkala mnoho dalších mořeplavců, častokrát jsme pluli stejným směrem, i když každý dával přednost své vlastní lodi vzhledem k nepříjemným zkušenostem s rozkazy kapitánů v minulosti a vzhledem k podivnostem v konstrukci jiných lodí. Často jsme se navštěvovali a pojí nás hluboká přátelství, i když se nevídáme pravidelně jednou za týden.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 03. červenec 2017 @ 22:44:59 CEST (412 čtenářů)
(Více... | 16897 bytů | 6 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Ježíšova modlitba za nás: Paradoxy Velekněžské modlitby
Teologie poslal Nepřihlášený

Již nejsem ve světě, ale oni jsou ve světě, a já jdu k tobě. Otče svatý, zachovej je ve svém jménu, které jsi mi dal; nechť jsou jedno jako my. Dokud jsem byl s nimi, zachovával jsem je v tvém jménu, které jsi mi dal; ochránil jsem je, takže žádný z nich nezahynul, kromě toho, který byl zavržen, aby se naplnilo Písmo. Nyní jdu k tobě, ale toto mluvím ještě na světě, aby v sobě měli plnost mé radosti. Dal jsem jim tvé slovo, ale svět k nim pojal nenávist, poněvadž nejsou ze světa, jako ani já nejsem ze světa. Neprosím, abys je vzal ze světa, ale abys je zachoval od zlého. J 17, 11 - 15

Možná jste sami zažili, nebo slyšeli následující příběhy. Nasloucháte rodičům, kteří řeší problémy svých malých dětí, které někdo odstrčil na pískovišti, jenže vy řešíte, že vaše ratolest před svatbou s někým spí. Nasloucháte, jak někdo řeší problémy, jakou pro svoje dítě vybrat střední nebo vysokou školu, jenže vaše dítě končí základku se čtyřkami a nemůže se dostat ani na střední. Nebo po dvaceti letech výchovy ve vaší křesťanské rodině vám vaše již pokřtěné dítě oznámí, že s Bohem už nechce mít nic společného. 

Nechápete, kde jste udělali chybu, nechápete, proč se to stalo zrovna vám, když jiní lidé se sboru vždy dávali přednost chalupě a závodnímu sportu svých dětí, sbor pro ně byl tím posledním, co řešili, a přesto se jejich děti na rozdíl od těch vašich následují Krista. Nechápete, nevidíte v tom všem logiku a cítíte vinu. Nebo jednoho dne na adresu svých dětí slyšíte diagnózu „nemoc vašeho dítěte je neléčitelná“. V těchto a mnoha dalších příkladech se zračí hluboká bezmoc. Už svým dětem nemůžete pomoci. Už je neochráníte jako kdysi na pískovišti nebo když doslali rýmu. Nechci vzbuzovat pochmurnou náladu. Jen chci ukázat na následující, co mi vrtá hlavou, když čtu následující dvě záhadné věty z Velekněžské modlitby: 
Vložil: Mainstream v Úterý, 30. květen 2017 @ 21:40:56 CEST (200 čtenářů)
(Více... | 11587 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Modlitby za Bobbyho
Etika poslal Nepřihlášený

Modlitby za Bobbyho (anglicky: Prayers for Bobby) je televizní film natočený v roce 2009, vycházející z knihy Leroye F. Aaronse "Modlitby za Bobbyho: Matka, která se srovnala se sebevraždou svého syna gaye", která  je sama založená na základě skutečné životní události a odkazu Bobby Griffitha, mladého gaye, který se zabil kvůli náboženské netoleranci jeho matky a komunity. 

Příběh Mary Griffith natočený podle skutečné události ukazuje silně nábožensky založenou americkou rodinu, která žije v dokonalosti do té doby, než se Bobby Griffith svěří svému staršímu bratrovi, že je gay. Matka posedlá vším, co říká bible, Bobbymu život nijak neulehčí. Bobby je vyloučen z rodiny a odstěhuje se ke své sestřenici do Portlandu. Nezvládá neustálé obviňování od své matky a spáchá sebevraždu. 

Bobbyho matka si po pár měsících od jeho smrti začíná uvědomovat, že je víc rodin, které mají stejný problém, jako měla ona, a začne navštěvovat náboženské spolky konzultující tyto dramatické životní příběhy. PRAYERS FOR BOBBY je příběhem o vině a odpuštění.

Vložil: Mainstream v Středa, 03. květen 2017 @ 17:19:39 CEST (317 čtenářů)
(Více... | 1184 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3.66)

Život: Boží řešení našich problémů
Kázání poslal martyria

Všem, tedy fundamentalistům i ostatním, doporučuji kázání bratra Barkociho na téma "Boží řešení našich problémů"

https://www.youtube.com/watch?v=e80Po0fHKOI

Vložil: Mainstream v Středa, 03. květen 2017 @ 14:21:23 CEST (297 čtenářů)
(komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 2.75)

Život: Buď vděčný
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Kdyby se celá populace planety Země smrskla na vesnici o stu obyvatelích, kde by však zůstal zachován poměr různých lidských odlišností - jak by potom tahle maličkatá, různorodá vesnička vypadala?

Tak to přesně bylo předmětem pátrání Philipa M. Hartera, lékaře z Nemocnice u Stanfordské Univerzity.

Tady jsou výsledky jeho výzkumu:...

Ve vesnici by žilo:

55 Asiatů

21 Evropanů

14 obyvatel ze Západní polokoule

8 Afričanů

52 žen

48 mužů

70 "barevných"

30 bělochů

70 jiného vyznání

30 křesťanů

89 heterosexuálů

11 homosexuálů

Vložil: Mainstream v Úterý, 18. duben 2017 @ 21:14:21 CEST (157 čtenářů)
(Více... | 3091 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1.5)

Život: Útěk před milostí (Philip Yancey)
Principy poslal Nepřihlášený

Za svůj život jsem se mnohokrát zblízka setkal se zákonictvím. Pocházím z jižanské fundamentalistické kultury, která se mračila na společné koupání mužů a žen, kraťasy, šperky nebo líčení, tanec, hraní kuželek a čtení nedělních novin. Alkohol byl hříchem silnějšího kalibru, z něhož na člověka dýchal sirný zápach pekelného ohně.

Později jsem studoval na biblické škole, kde děkan v době minisukní stanovil nejkratší povolenou délku sukní pod kolena. Pokud nějaká studentka měla sukni, u níž nebylo jisté, zda její délka vyhovuje tomuto nařízení, musela si před disciplinárním poradcem kleknout, aby mohl zkontrolovat, zda se sukně dotýká podlahy. Ženy měly zakázáno nosit kalhoty. Zato v době senoseče, kdy se vozily na kupě sena, je nosit musely (samozřejmě pod sukněmi), aby se někomu nenaskytl pohoršlivý pohled. Na konkurenční křesťanské univerzitě šli tak daleko, že zakázali nošení puntíkatých šatů, protože tečky by mohly upoutávat pozornost k „sugestivní" části těla. I pro chlapce měla naše škola zvláštní pravidla, například přísný zákaz dlouhých vlasů, které nesměly sahat přes uši, a zákaz účesů s vlasy padajícími do obličeje. Scházení chlapců s dívkami bylo přísně regulováno. Již od nižších ročníků školy jsem byl zasnouben, ale se svou snoubenkou jsem se mohl vídat pouze v době večeře a nesměl jsem ji políbit ani držet za ruku.

Vložil: Mainstream v Neděle, 02. duben 2017 @ 00:06:27 CEST (213 čtenářů)
(Více... | 24722 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Život: Luther - finále středověké zbožnosti
Knihovna poslal Nepřihlášený

„Jak najdu milostivého Boha?“ Otázka, která zasáhla Lutherovo srdce a stála za veškerým jeho teologickým hledáním a zápasy. Teologie pro něj nebyla akademickou záležitostí, ale zápasem o sebe sama. A tento zápas byl zápasem o Boha a s Bohem.
Benedikt XVI., Erfurt, 23. září 2011 

Pozoruhodný portrét Martina Luthera vychází u příležitosti velkého výročí reformace (1517 –   2017). Jaké byly Lutherovy duchovní kořeny? Jaké měl zázemí a na čem stavěl duchovní život? Nebyl spíše reformátorem zbožnosti a pastýřem duší než kritikem nešvarů či napravovatelem církevních pořádků?

Prof. Jaroslav Vokoun čerpá ze solidních pramenů a odborné literatury, přitom ale píše esejistickou formou, což knize dodává čtivost a přístupnost pro široké spektrum čtenářů. S užitkem si ji přečte akademik, který se zabývá teologií či religionistikou, ale i každý křesťan, který chce obnovit svou víru či „teologii srdce“ ze stejných zdrojů, z jakých čerpal sám Luther.

Vložil: Mainstream v Pátek, 10. únor 2017 @ 19:46:24 CET (148 čtenářů)
(Více... | 4855 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Rodina ruských Němců se vrátila na Sibiř. Kvůli sexuální výchově
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Manželé Martensovi se do Německa přestěhovali v rámci programu repatriace lidí německého původu na začátku devadesátých let. V Německu jim ale leccos vadilo – ze všeho nejvíc sexuální výchova ve školách.

Rozhodli se proto vrátit do Ruska. O tom, jak se jim ve staronové vlasti daří, se dozvídáme z reportáže Rádia Svobodná Evropa

Do vesnice Kyštovka na severu Novosibirské oblasti se Martensovi přestěhovali v předvečer Nového roku. Využili přitom program návratu krajanů do Ruska. V Německu jim vadila hlavně sexuální výchova ve školách.  

Eugen, rusky Jevgenij, a jeho manželka Luisa se aktivně zapojili do hnutí „znepokojených rodičů“, kteří protestovali proti sexuální výchově a chodili na demonstrace. Nakonec se rozhodli k návratu do Ruska. 

Vložil: Mainstream v Středa, 08. únor 2017 @ 15:22:02 CET (220 čtenářů)
(Více... | 8267 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Miminko jménem ekuména
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Od zkušenosti z armády jsem k ekumenickým vztahům nijak nepokročil a to i z důvodu lenosti. V bývalé farnosti se ekumena nekonala, protože nebylo skoro s kým. Myslím, že pokrok v ekuméně nastává. A to asi na dvou rovinách. 

Tou první je, že jsme se snad smířili s tím, že se nikdo nikam vracet nebude a tím pádem to zatím nevypadá, že by vznikla nějaká nadcírkev. A tou druhou „platformou“ (to je dnes moderní slovo), je poznávání toho druhého (katolík evangelíka a opačně ) z jiné církve jako bratra, sestru v jedné víře, akorát každý vyrábíme jiné „bábovičky“ na tom božím pískovišti. Tím si myslím, že není vše řečeno. Jen se pokouším nastínit své vnímání ekumeny.

Z těchto dvou rovin nebo platforem můžeme jít snad i dál. O to se pokoušíme ve zdejším městě, kde jsme se domluvili na neformálním kontaktu – ekumenická káva, a na lednovém setkávání po jednotlivých církvích. Formu jsme zvolili po společné domluvě pro zdejší kraj zatím neobvyklou, myslím za to ale účinnou. A to v tom smyslu účinnou, že přítomné dle ohlasů obohacuje.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 26. leden 2017 @ 18:17:25 CET (286 čtenářů)
(Více... | 2660 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Vánoční tradice
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

První křesťané slavili až do poloviny pátého století Ježíšovo zmrtvýchvstání, ale ne jeho narození. Ve čtvrtém století římská církev zkřesťanštila pohanský svátek, kterým Římané oslavovali narození boha Slunce a určila 25. prosince jako den narození Ježíše Krista. 25. prosinec biblicky neodpovídá dni Ježíšova narození, protože podle popisu a historických záznamů se Ježíš narodil někdy na podzim. V dávných časech byl mezi pohany populární zimní festival a mnoho vánočích zvyků, včetně vánočního stromečku, pochází právě z pohanských oslav. Římané zdobili chrámy zelení a svíčkami.

Kolem vánoc vzniklo v minulosti mnoho dohadů. V Anglii byl v roce 1644 dokonce 25. prosinec vyhlášen jako pracovní den. Američtí křesťané, puritáni odmítali vánoční oslavy úplně a 25. prosince pracovali. Martin Luther, otec reformace byl prý první, kdo použil svíčky na vánočním stromečku. K vánoční tradici patří i svatý Mikuláš, který byl nejpopulárnější v Holandsku a stal se součástí vánočních oslav v mnoha zemích. Děti očekávaly drobné dárky do dřeváčku, a později, z praktických důvodů, se zvyk změnil na punčochu, do které se toho víc vejde. Síla tradice ovlivnila i ateisty a ti si do oslav vsunuli dědu Mráze.

První vánoční pohled poslal britský voják Dobson v roce 1844 a vánoční pohledy se začaly prodávat v r. 1846 v Anglii. V dnešní době se tisk a prodej vánočních pohlednic stal jen v Americe více než miliardovým podnikáním, aniž bychom brali v úvahu cenu poštovného. Posílání vánočních pohlednic propadl víceméně celý svět.

Vložil: Mainstream v Úterý, 20. prosinec 2016 @ 17:57:19 CET (190 čtenářů)
(Více... | 12271 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Osmdesátiletý papež František očima protestanta
Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Papež František je nesporně mimořádnou postavou 21. století. V jeho úřadu se spojuje výkonná zodpovědnost v církvi, ale podle staré tradice, také role představitele státu Vatikán. Tyto dvě roviny se mísí dohromady a jednou papež vystupuje jako duchovní osoba – římský biskup a podruhé jako prezident malého, ale politicky významného státu. Kardinál Bergoglio SJ byl zvolen papežem 13. 3. 2013. Zastává svůj úřad necelé čtyři roky. Za tuto dobu se stal celosvětově velmi známým, populárním a vlivným.

Sympatický pastýř

Co způsobilo tuto jeho popularitu v dnešním světě? Zde se nabízí srovnání s předchozími papeži. Jestliže Jan Pavel II. byl charismatickou duchovní osobností, pak Benedikt XVI. byl vynikajícím teologem s profesorskou dikcí a přesnými formulacemi. František je osobností, která zapadá do dnešního postmoderního světa. Je vstřícný, soucitný, mediálně zdatný a přátelský. Jako ten, kdo měl výsadu se s papežem Františkem ve Vatikánu setkat, mohu dosvědčit jeho vstřícný, pokorný a bratrský přístup ke druhým lidem. Při čekání na jeho příchod jsme si se skupinou biskupů zpívali písničky Taizé. Už to vyvolalo radostný úsměv na Františkově tváři. Po vzájemných projevech nečekal až my přistoupíme k němu, ale sám šel od jednoho ke druhému, aby s každým z nás promluvil. Takový neformální přístup k hostům je novinkou. 

Vložil: Mainstream v Neděle, 18. prosinec 2016 @ 19:34:56 CET (458 čtenářů)
(Více... | 6644 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Život: Vyzývat k zabíjení homosexuálů je OK. Musíte ale splnit jednu podmínku…
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Někteří z nizozemských poslanců požadují okamžité veřejné vyšetřování kvůli prohlášení, které ve věci nabádání k zabíjení homosexuálů učinila vládou placená agentura. Agentura uvedla, že není důvod podávat trestní oznámení kvůli výhrůžkám ze strany muslimů, protože korán dovoluje, aby byli homosexuálové zabíjeni.

Poradce z antidiskriminační agentury MiND sdělil, že zatímco „homofobní urážky“ jsou trestné, tak pokud jste muslim, je to ospravedlnitelné s ohledem na zákony o svobodě náboženského projevu.

Agentura to dále odůvodňovala tím, že korán považuje za přijatelné zabíjení lidí kvůli jejich homosexualitě, a tak výhrůžky smrtí vůči homosexuálů ze strany muslimů nelze považovat za diskriminační.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 08. prosinec 2016 @ 15:17:58 CET (266 čtenářů)
(Více... | 1364 bytů | 2 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Mobilizace lidské důstojnosti a náboženská situace na Ukrajině
Ekumenismus poslal Nepřihlášený

22. ledna 2014 navštívila oficiální delegace Všeukrajinské rady církví a náboženských společenství tehdejšího ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče a předložila mu dvě zásadní témata. Za prvé naléhavou prosbu, aby vláda a bezpečnostní složky reagovaly na protestní hnutí na Majdanu s maximální zdrženlivostí, vystříhaly se krveprolití a násilí a garantovaly, že konflikt mezi vládou a majdanským hnutím bude řešen klidným vyjednáváním a politickými rozhovory. Za druhé nabídku, že převezmou roli zprostředkovatele: všechna ukrajinská náboženská společenství vyjádřila ochotu a odhodlání působit jako prostředníci dobré vůle mezi vládou a opozicí a mezi všemi společenskými a politickými silami.

Nápadné bylo, že delegaci tvořili vysocí představitelé všech náboženských společenství na Ukrajině: zástupci tří pravoslavných církví a Ukrajinské řeckokatolické církve, tedy všech čtyř zemských církví východního ritu; kromě nich oficiální zástupci všech ostatních křesťanských společenství na Ukrajině, tj. Římskokatolické církve a tří největších společenství reformované tradice – Evangelicko-luterské církveSvazu ukrajinských baptistů a Sdružení letničních obcí. Všichni členové tohoto neobvykle pluralistického a ekumenického sboru se jednohlasně vyslovili pro mírové urovnání konfliktu cestou vyjednávání – a to v situaci, kdy vláda oznámila, že ukrajinskému národnímu shromáždění předloží návrh zákona, podle něhož budou stále krutější razie bezpečnostních složek prohlášeny za legální, zatímco veškeré pokojné aktivity civilního hnutí symbolizovaného Majdanem za nezákonné.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 01. prosinec 2016 @ 10:36:19 CET (211 čtenářů)
(Více... | 14291 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 3)

Život: Co víme o víře Donalda Trumpa
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Donald Trump bude 45. prezident USA. Po šokující porážce Hillary Clinton se newyorský miliardář v lednu přestěhuje do Bílého domu.

Podle průzkumů byly jedni z jeho hlavních podporovatelů bílí evangelikálové, kteří hlasovali v Trumpův prospěch v poměru 81% k 16%, což je největší rozdíl za poslední tři volby.

Trumpův vztah s americkými křesťany byl poměrně nestabilní. V kampani tvrdě bojoval za hlasy evangelikálů a zpočátku získal širokou podporu. Na druhé straně byl často zesměšňován a jeho víra, ke které se hlásil, byla často zpochybňována. Když se ho ptali na jeho oblíbený verš z Bible, odmítl odpovědět, že je to příliš osobní. Později uvedl, že má rád Přísloví, a zvláště kapitolu „Nikdy se nepřikloň k závisti”, která ve skutečnosti neexistuje. Při rozhovoru v rádiu se zase vyjádřil, že jeho oblíbený citát z Bible je „oko za oko”, přičemž nepoznamenal, že Ježíš byl proti tomuto verši, odmítal pomstu a hlásal naopak odpuštění a lásku. Proto není překvapivé, když se Trump vyjádřil, že nikdy nežádal Boha o odpuštění.

Dalším z jeho faux – pas bylo, když odkazoval na kapitolu z Bible jako „Dva Korinťané”, přičemž v USA se používá pojmenování „Druhý Korintským”. Trump se také dostal do sporu s papežem za jeho slib postavit zeď proti imigrantům na americko – mexické hranici. Podobný konflikt měl i s vysokým představeným presbyteriánské církve, v níž byl sám pokřtěn.

Vložil: Mainstream v Neděle, 20. listopad 2016 @ 18:54:12 CET (222 čtenářů)
(Více... | 4113 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Bohemka, zapomenutá vesnice na Ukrajině
Zajímavosti poslal catumbelan

Bohemka, zapomenutá vesnice na Ukrajině Naše cesta do Bohemky byla nejdobrodružnější z celého ukrajinského výletu. Z mé oblíbené ubytovací základny, Velké Omelyany, jsme vyrazili v pondělí 12. 10. před devátou hodinou. Byl jsem si jistý, že do Bohemky dorazíme v dohodnutou dobu, tedy mezi 15. a 16. Hodinou! Velkou Omelyanu jsem si oblíbil proto, že motel leží přímo na dálnici a do Rovna, například k českému památníku, to je necelých 11 kilometrů! 

< Bohemku založili v srpnu roku 1905 potomci českých pobělohorských evangelických exulantů původem ze Zelówa v Polsku a evangelíci z Čech bratři Ignác Andrš, Fridrich Horta, Fridrich Jelínek (*1867, †1957), Pavel Poláček (*1879, †1957) a František Zlatník (*1868, †1933) s rodinami. https://cs.wikipedia.org/wiki/Bohemka. Další vyčerpávající informace najdete na http://bohemka-ukrajina.wz.cz/.  

Vložil: Mainstream v Neděle, 30. říjen 2016 @ 16:00:02 CET (212 čtenářů)
(Více... | 7076 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Život: Brad Pitt: Ateistou jsem kvůli přísné křesťanské výchově
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Herec Brad Pitt prozradil, proč se stal ateistou. Může za to jeho velmi přísný otec a striktní křesťanská výchova. Pitt vyrůstal v domácnosti, která patřila k Jižní baptistické konvenci, což je významné uskupení největší protestantské církve v USA.

Brad Pitt odmítal víru svého otce, který mu striktně podle náboženských pravidel přikazoval, co může a co nemůže dělat. Přestože ho několikrát označil za velmi přísného, přiznal, že měl i hodně světlých stránek.

Vložil: Mainstream v Pátek, 07. říjen 2016 @ 17:57:15 CEST (248 čtenářů)
(Více... | 2370 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)

Život: Saský ministr chce zpět do Česka deportovat 17 iráckých křesťanů
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Saský ministr vnitra Markus Ulbig (CDU) chce, aby bylo 17 iráckých křesťanů, kteří se letos dostali do Česka a pak získali dočasný církevní azyl v Sasku, deportováno do České republiky. Informovala o tom agentura DPA. Evangelická jednota [ochranovská Jednota bratrská], která jim azyl udělila, jedná s úřady a hledá řešení situace po 23. prosinci, kdy šestiměsíční církevní azyl vyprší.

V případě lidí z krizových oblastí by podle Ulbiga mělo být "jedno, zda budou přijati na české, nebo německé straně". Jde o jejich ochranu a ta by jim měla být poskytnuta stejně tak na české, jako na německé straně, domnívá se saský ministr vnitra. V Evropě teď podle něj neexistuje v tomto směru možnost volby.

Vložil: Mainstream v Pátek, 23. září 2016 @ 09:16:11 CEST (266 čtenářů)
(Více... | 2856 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: SLUŽBA UMÍRAJÍCÍM
Svědectví poslal BohemianAnonymus

Ve své praxi se někdy nevyhneme služby u lože umírajícího. Tato služba je nejtěžší, nejsložitější a nejnáročnější, než jakákoli jiná služba. Při této službě musíme u lože nemocného uhlídat nejen svá slova (což ve snadné), ale i své myšlenky, což je daleko obtížnější, vyžadující tvrdou disciplínu. Svými myšlenkami totiž můžeme umírajícímu i ublížit. Přistupujme k umírajícímu s láskou a cílem, pomoci mu nalézt pokoj. Umírající, i když nijak tělesně nereaguje, vnímá naše myšlenky a to i v případě, že jeho sluch je již vyřazen. Při umírání člověka je podstatná jen jeho duše. Umírající, který neuznává Spasitele za Pána, vždy zažívá stav extrémní tísně a touží po pokoji - ale ten mu může dát jen On!!!Ef. 2:14 "Nebo onť jest pokoj náš, . . ."Ale i věřící v Pána potřebuje naše povzbuzování, modlitby a čtení Písma, protože právě na něj Satan, který hledá, koho by pohltil (1Pt. 5:8), bude útočit! 

Pro tento případ definuji lidskou duši jako myslící princip, existující, vnímající a myslící nezávisle na lidském těle, jehož možnosti po opuštění lidského těla vzrostou SKOKEM - viz Závěr.

Vložil: Mainstream v Středa, 21. září 2016 @ 19:45:47 CEST (762 čtenářů)
(Více... | 14982 bytů | 4 komentáře | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Jacobus Arminius
Teologie poslal Nepřihlášený

Holandsko bylo velmi důležitým střediskem duchovní činnosti. Mezi mnohými vynikajícími učiteli, kteří tam žili, neměl žádný tak dalekosáhlý vliv jako Jacobus Arminius (1560-1609). Jeho jméno je rovněž spojeno s mnohými náboženskými sváry; arminianismus se stal protikladem kalvinismu, ačkoliv Arminius sám nebyl člověkem skupin ani výstředních názorů.

Od té doby, kdy se Augustin a Pelegius přeli, první prohlašuje svrchovanost Božího vyvolení a druhý dokazuje svobodnou vůli člověka a jeho zodpovědnost. Tyto životní otázky o vztazích mezi člověkem a Bohem nepřestávaly zaměstnávat mysli a srdce lidí.

Kalvín, a ještě více někteří z jeho stoupenců, ukazovali mocně na to, čemu učí Písmo o svrchovanosti a vyvolení Božím, zmenšovaly však ony vyrovnávající pravdy, které jsou rovněž obsaženy v Písmu. Jejich logika, vycházející jen z části zjevení pravdy místo z celku, vedla k závěrům, podle nichž je člověk podroben absolutním rozhodnutím nad sebou, na němž nemá vůbec moc působit. Zřejmá výstřednost tohoto učení vedla samozřejmě k reakci, která zase směřovala ke krajnosti.

Vložil: Mainstream v Úterý, 30. srpen 2016 @ 21:51:08 CEST (280 čtenářů)
(Více... | 2129 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Jacobus Arminius
Teologie poslal Nepřihlášený

Jacobus (počeštěně Jakub) Arminius (1560–1609), vlastním jménem Jacob Harmensen nebo též Hermansz se narodil 10. října 1560 v nizozemském Oudewateru jako syn nožíře. Otec záhy zemřel a o další příbuzné přišel při španělském obsazení jeho rodného města.

Roku 1576 Arminius nastoupil na nově založenou univerzitu v Leidenu, v univerzitní matrice figuruje jako třetí zapsaný student. Poté mu poskytlo studijní stipendium město Amsterdam pod závazkem, že pak v něm bude sloužit jako kazatel. To mu umožnilo vystudovat v Ženevě u Kalvínova nástupce Theodora Bezy. Tak se stal spolu s dalšími tam studujícími Holanďany zprostředkovatelem kalvinistického vlivu na nizozemskou reformaci.

Pastorem v Amsterodamu byl Arminius ordinován roku 1588 a získal si zde jako kazatel dobrou pověst. Roku 1590 si vzal za ženu Lijsbet Reaelovou.

Vložil: Mainstream v Úterý, 30. srpen 2016 @ 21:50:46 CEST (286 čtenářů)
(Více... | 4317 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Endorfiny za kazatelnou a kazatelská neděle dopoledne
Sborový život poslal Nepřihlášený

Protože můj minulý článek o kazatelích a kázání vzbudil nebývalou vlnu reakcí a má mnoho přečtení, rozhodl jsem se napsat pokračování a to hlavně z důvodu, aby to nevypadalo, že je vše jen špatně. Vždy se totiž píše snadněji o nedobrých věcech. Pokusím se tedy o těžší popis - o popis toho, co je hezké. Opět budu vycházet ze zkušeností svých i některých kolegů.

Je neděle ráno… jste připraveni na kázání a těšíte se do sboru. Poté, co se rodina společně ráno modlí a pak nasnídá, vyrážíte do sboru. Dospívajícího syna po několikáté upozorníte, zda je skutečně nutné vyrážet na metro o 5 minut později než zbytek rodiny, kterou pak dohání šílenou jízdou na skateboardu. Odpověď zní, že to nutné je… Tak asi ano. Třeba to někdy použijete jako ilustraci ke kázání na téma veškeré kvaltování toliko pro hovado dobré jest. Ale to až jednou.

Hned u dveří vás vítá „vítací služba“. Její úsměv a nehraná radost z toho, že vás vidí, vás velmi povzbudí. Vstoupíte do hlavního sálu a setkáváte se se zvukařem, který s vámi provede hlasovou zkoušku. Jste při ní trochu rozpačití, protože svým jedna, dva, tři… nechcete rušit modlitební ztišení chválící skupinky, která právě dozkoušela. Je to stále dokola, nějak se vám nedaří „timing“ před shromážděním, ale ve sboru vládne tolerantní atmosféra a navíc vy si skvěle s kapelou rozumíte a i proto se z ničeho nedělá věda.

Vložil: Mainstream v Neděle, 21. srpen 2016 @ 15:11:25 CEST (304 čtenářů)
(Více... | 6459 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: 60 čínských křesťanů žádá o azyl v České republice
Zprávy poslal Nepřihlášený

V době, kdy se čeští politici předhánějí v návštěvách Číny a Číňané zase v Česku mohutně investují, se úřady připravují na citlivé rozhodnutí. O azyl v Česku požádalo 60 Číňanů. Podle zjištění HN se jedná o pronásledované křesťany, kteří přišli v několika vlnách od letošního února do května.

"Čekáme na další náhledy do jejich spisů a podkladů, které shromáždilo ministerstvo vnitra. Jsme teprve na začátku," říká Hana Franková z Organizace pro pomoc uprchlíkům, která zastupuje několik z nich.

Pokud by ministerstvo žadatelům mezinárodní ochranu udělilo, oficiálně by tím konstatovalo, že se v Číně porušují lidská práva. A na takovou kritiku obvykle čínská strana reaguje mimořádně podrážděně. Česká vláda má navíc zájem na pokračování čínských investic, ty zatím zahrnují pivovary Lobkowicz nebo fotbalovou Slavii. Na nové obchody se těší například Škoda Auto nebo ČEZ.

Vložil: Mainstream v Čtvrtek, 04. srpen 2016 @ 18:20:51 CEST (366 čtenářů)
(Více... | 4610 bytů | 1 komentář | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Irácké křesťanské uprchlíky přiměl k odchodu do Německa známý irácký zpěvák
Sociální projekty poslal Nepřihlášený

Sedmadvacetiletý Evan Butrus Matti je populární irácký zpěvák. Do České republiky přišel spolu s dalšími křesťanskými uprchlíky, jeho jméno však na seznamu iráckých křesťanů k přesídlení do Česka původně nefigurovalo. Ale byl to právě Matti, kdo dalších 24 uprchlíků ubytovaných v rekreačním zařízení v Okrouhlíku přiměl, aby odjeli do Německa.

Podle zjištění serveru Aktuálně.cz byl Matti na seznam fondu Generace 21 dopsán dodatečně spolu s matkou a postiženým synem. O ně se měl jako bohatý mladý muž postarat. Představitelé nadace, kteří všechny ostatní běžence pečlivě prověřovali, ho neznali.

Už před odjezdem do Česka se irácký křesťan Evan Butrus Matti ptal dobrovolníků, jestli jako azylant bude moct jezdívat na několik dní do Německa. Bydlí tam jeho švagr, má četné kontakty na tamní komunity Iráčanů.

Vložil: Mainstream v Pondělí, 18. červenec 2016 @ 12:33:52 CEST (225 čtenářů)
(Více... | 5803 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)

Život: Záměr lovosických baptistů postavit novou modlitebnu vzbuzuje emoce obyvatel
Zajímavosti poslal Nepřihlášený

Na Holoubkově sborový dům baptistů nechceme, dala najevo část obyvatel

Přes padesát lidí se v úterý na lovosické radnici zúčastnilo veřejné diskuze k záměru prodeje dvou pozemků v Kmochově ulici na Holoubkově.

Bratrská jednota baptistů Lovosice na nich má zájem postavit svůj nový sborový dům. Současný v Dlouhé ulici nedostačuje kapacitně a neumožňuje prý ani požadovanou bezbariérovost.

Kazatel sboru Václav Chumchal chtěl příchozím nejprve přiblížit historii baptistů, kdo jsou a v co věří. Lidé ho ale nenechali domluvit. „Nejsme v kostele, přejděte k věci," pokřikovali.

Chumchal uvedl, že pro stavbu nového sborového domu si baptisté ve městě vytipovali asi dvacítku míst, jejich postupným obcházením a po jednáních s vedením města však dospěli k závěru, že v úvahu připadají právě diskutované pozemky č. 2238/1 a 168 nebo 166 u výměníkové stanice na Holoubkově. Od města chtějí koupit jejich část o výměře 1 000 metrů čtverečních.

Tamní obyvatelé se stavby však obávají. Jak z debaty vyplynulo, strach mají především z parkování a dopravní zátěže sídliště.

Vložil: Mainstream v Sobota, 04. červen 2016 @ 10:37:05 CEST (641 čtenářů)
(Více... | 3885 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 0)

Život: Jan Kalvín: Vítězství „Božího zástupce“
Teologie poslal Nepřihlášený

Po upálení Michaela Serveta se Kalvín Ženevanům jevil jako obránce Božího slova a ten, kdo zachraňuje víru. Jeho autorita, ještě večer před tím zpochybňovaná, byla založena na neochvějných základech. Nebyli snad jeho nepřátelé, kteří podporovali rouhačského Španěla, sami odsouzeni? Poslední pokusy „libertinů“ byly k smíchu, byly ovšem nelítostně potrestány: spiknutí po pitce vyústilo v kruté stíhání – dva skromní převozníci, bratři Comparetové, byli popraveni a kusy jejich těl rozsekány a vystaveny před branami města; jeden z Berthelierových, jenž se do věci zapletl, byl sťat; všichni ostatní vedoucí klanu uprchli a byli kontumačně odsouzeni k smrti.

Až do konce svého života – po více než deset let – byl Kalvín neomezeným vládcem Ženevy. Únorové volby roku 1554 zvrátily většinu v jeho prospěch: tři syndikové ze čtyř byli jeho přáteli a několik týdnů poté i ten čtvrtý. Od té chvíle ženevští úředníci pracovali ve shodě se svým „evangelíkem“. Konzistoř získala právo rozhodovat bez zásahu rad o tom, kdo bude přijat ke stolu Páně. Uspěl-li však Kalvín v tom, že uchránil náboženskou moc od zásahů té politické, opačně to ani trochu nefungovalo: pod záminkou ochrany morálky zasahovala konzistoř v nesčetných oblastech. „Jsme Boží zástupci!“ říkával Kalvín často svým kolegům; jak by s takovým titulem mohli nechtít šířit všude Boží zákon?

Vložil: Mainstream v Pátek, 03. červen 2016 @ 23:30:34 CEST (419 čtenářů)
(Více... | 27504 bytů | komentáře? | Hodnocení článku - počet hvězdiček: 5)


Vedoucí Grano Salis Network - Tomas
E-mail: notabene@granosalis.cz, network@granosalis.cz, granosalis@granosalis.cz, magazin@granosalis.cz, redakce@granosalis.cz
Webmastering a údržbu systému zajišťuje firma ALLTECH, webmaster webmaster@granosalis.cz
Page Generation: 0.56 Seconds